Det er typisk norsk å sutre!

Svar
TrueTopRed

Re: Det er typisk norsk å sutre!

Legg inn av TrueTopRed »

peraleks skrev: tir mar 21, 2023 9:56 pm Yes, det er nok sikkert umåtelig fett å leve på minst mulig, men for all del, viktig å ha i bakhodet at "penger betyr jo tross alt ikke noe", metter nok sikkert tomme mager og sørger for at varmeovnene plutselig kan slås på igjen.

Det er en ren Disney-versjon av virkeligheten.
Jeg tror du bommet budskapet og tok det veldig bokstavlig. Penger betyr noe for alle, men om det blir hovedingrediensen til lykke, så tror jeg man har tapt.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Gårdsdattra skrev: tir mar 21, 2023 9:46 pm
peraleks skrev: tir mar 21, 2023 9:34 pm Igjen dette med at penger ikke betyr noe, det stemmer ganske enkelt ikke.



Den som blir lykkelig av penger er egentlig svært fattig.
Penger i seg selv gjør vel ikke noe, men det er pokker ikke noe lykkelig liv for de som må lære seg å måtte snu på hver bidige krone og å bekymre seg hver dag for om pengene strekker til så man har nok igjen til mat i slutten av måneden.
Det beste er vel om man har så man klarer seg og litt ekstra. Både for lite og for mye penger kan gi problemer. Men å slippe å bekymre seg for økonomien er et gode for de aller fleste av oss.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

peraleks skrev: tir mar 21, 2023 9:56 pm
Gårdsdattra skrev: tir mar 21, 2023 9:46 pm
peraleks skrev: tir mar 21, 2023 9:34 pm Igjen dette med at penger ikke betyr noe, det stemmer ganske enkelt ikke.



Den som blir lykkelig av penger er egentlig svært fattig.
Yes, det er nok sikkert umåtelig fett å leve på minst mulig, men for all del, viktig å ha i bakhodet at "penger betyr jo tross alt ikke noe", metter nok sikkert tomme mager og sørger for at varmeovnene plutselig kan slås på igjen.

Det er en ren Disney-versjon av virkeligheten.



Jeg har lite penger og stor gjeld. Ok, det er kun en liten del av tilværelsen, og er i grunnen bare penger. Økonomiske problemer løser man. Det har jeg stor erfaring med. Har man ikke penger til nok mat og strøm, så får man hjelp på sosialkontoret. Eller man kan spørre familie om hjelp.
Nei, en må fokusere på alt det som virkelig betyr noe, slik som relasjoner og opplevelser. Og de fleste opplevelser er faktisk gratis, en må bare skjønne hva en opplevelse kan være. Jeg føler meg derfor rik, som har en stor familie og en kjæreste, og har evnen til å glede meg over de små ting.

peraleks

Legg inn av peraleks »

TrueTopRed skrev: tir mar 21, 2023 10:05 pm
peraleks skrev: tir mar 21, 2023 9:56 pm Yes, det er nok sikkert umåtelig fett å leve på minst mulig, men for all del, viktig å ha i bakhodet at "penger betyr jo tross alt ikke noe", metter nok sikkert tomme mager og sørger for at varmeovnene plutselig kan slås på igjen.

Det er en ren Disney-versjon av virkeligheten.
Jeg tror du bommet budskapet og tok det veldig bokstavlig. Penger betyr noe for alle, men om det blir hovedingrediensen til lykke, så tror jeg man har tapt.
Kult.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Henningsen skrev: tir mar 21, 2023 10:07 pm
Gårdsdattra skrev: tir mar 21, 2023 9:46 pm
peraleks skrev: tir mar 21, 2023 9:34 pm Igjen dette med at penger ikke betyr noe, det stemmer ganske enkelt ikke.



Den som blir lykkelig av penger er egentlig svært fattig.
Penger i seg selv gjør vel ikke noe, men det er pokker ikke noe lykkelig liv for de som må lære seg å måtte snu på hver bidige krone og å bekymre seg hver dag for om pengene strekker til så man har nok igjen til mat i slutten av måneden.
Det beste er vel om man har så man klarer seg og litt ekstra. Både for lite og for mye penger kan gi problemer. Men å slippe å bekymre seg for økonomien er et gode for de aller fleste av oss.
Det er akkurat dette her jeg prøver å få frem.
Jeg mener å huske at en av de største årsakene til depresjoner, skilsmisser etc. altså mye psykisk vondhet er ganske enkelt økonomi.
Så når man kommer farende med at "penger ikke betyr noe", så er det ganske klink bom.

TrueTopRed

Legg inn av TrueTopRed »

Henningsen skrev: tir mar 21, 2023 10:07 pm Penger i seg selv gjør vel ikke noe, men det er pokker ikke noe lykkelig liv for de som må lære seg å måtte snu på hver bidige krone og å bekymre seg hver dag for om pengene strekker til så man har nok igjen til mat i slutten av måneden.
Det beste er vel om man har så man klarer seg og litt ekstra. Både for lite og for mye penger kan gi problemer. Men å slippe å bekymre seg for økonomien er et gode for de aller fleste av oss.
Det er akkurat det. Skulle du ha formye av det, så kanskje du slipper å tenke på regningene, men får muligens andre problem med folk/relasjoner rundt deg. Enten i form av folk som ønsker å låne, blir missunnelig,, og til sist de som rydder deg eller familien av banen osv. Har dagsferske saker i norge der kone sporløst forsvinner eller svenskehistorien med norrmannen og fryseboksen. Penger må ikke bety alt.

Lagom + er nok greit nok.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

peraleks skrev: tir mar 21, 2023 10:18 pm
Henningsen skrev: tir mar 21, 2023 10:07 pm
Gårdsdattra skrev: tir mar 21, 2023 9:46 pm




Den som blir lykkelig av penger er egentlig svært fattig.
Penger i seg selv gjør vel ikke noe, men det er pokker ikke noe lykkelig liv for de som må lære seg å måtte snu på hver bidige krone og å bekymre seg hver dag for om pengene strekker til så man har nok igjen til mat i slutten av måneden.
Det beste er vel om man har så man klarer seg og litt ekstra. Både for lite og for mye penger kan gi problemer. Men å slippe å bekymre seg for økonomien er et gode for de aller fleste av oss.
Det er akkurat dette her jeg prøver å få frem.
Jeg mener å huske at en av de største årsakene til depresjoner, skilsmisser etc. altså mye psykisk vondhet er ganske enkelt økonomi.
Så når man kommer farende med at "penger ikke betyr noe", så er det ganske klink bom.



Skilsmisser kan skyldes økonomi, men etter min erfaring som skilt, så er dette en vikarierende årsak.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Gårdsdattra skrev: tir mar 21, 2023 11:01 pm
peraleks skrev: tir mar 21, 2023 10:18 pm
Henningsen skrev: tir mar 21, 2023 10:07 pm

Penger i seg selv gjør vel ikke noe, men det er pokker ikke noe lykkelig liv for de som må lære seg å måtte snu på hver bidige krone og å bekymre seg hver dag for om pengene strekker til så man har nok igjen til mat i slutten av måneden.
Det beste er vel om man har så man klarer seg og litt ekstra. Både for lite og for mye penger kan gi problemer. Men å slippe å bekymre seg for økonomien er et gode for de aller fleste av oss.
Det er akkurat dette her jeg prøver å få frem.
Jeg mener å huske at en av de største årsakene til depresjoner, skilsmisser etc. altså mye psykisk vondhet er ganske enkelt økonomi.
Så når man kommer farende med at "penger ikke betyr noe", så er det ganske klink bom.



Skilsmisser kan skyldes økonomi, men etter min erfaring som skilt, så er dette en vikarierende årsak.
Jodda, men du er også igjen kun en person blant mange millioner skilte.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Guttorm123 skrev: tir mar 21, 2023 2:06 pm Lurer på om det var mindre sutring under 2. verdenskrig enn det er i dag. Har en mistanke om det....
Det tror ikke jeg. Min mormor som levde gjennom krigen er det største sutrehuet jeg noengang har møtt. Hun møttes jevnlig med likesinnede fruer på teatercafeen for å sutre over almuen.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Trygg økonomi er en forutsetning for å ha en ok tilværelse. Alt annet er selvbedrag. Og ja har man en mer romslig økonomi så har man også armslag til å ha en bedre tilværelse.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Queenie skrev: tir mar 21, 2023 1:12 pm Jeg er 100 % enig med Stavrum her, for et folkeslag vi har blitt. Før het det at det er typisk norsk å være god, nå er det typisk norsk å sutre.

Og hva sutrer vi over? Streik hos ølprodusenter, lite toalettpapir i butikken, flystreik i sommerferien som ødelegger turen til Miami eller Krotia, trygden min er ikke høy nok, møkkajobben jeg selv har valgt betaler møkkalønn og alt er for dyrt... Myndighetene som gjør alt feil og jeg vet bedre enn alle andre? Noen som synes dette ligner?

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-986267

Verdens lykkerapport måler befolkningens tilfredshet i de fleste av verdens land. Siden lykke er en subjektiv følelse, så er metoden å spørre et representativt utvalg hvor fornøyde eller misfornøyde de er med livet sitt.

Og det er her Norge er i verdenstoppen:

Vi scorer helt øverst på objektive mål som kjøpekraft og velstand.
Men vi scorer stadig lavere på egen opplevelse av tilfredshet.
Det som trekker ned er at vi bryr oss lite om hverandre.


Vi bryr oss mest om oss selv, og lite over våre nære og medmennesker. Dette gjør unektelig noe med oss, vi suller oss inn i vin, materielle goder eller lykkepiller for å maskere depressive tanker og ulykkelighet. Økonomisk rikdom er ingen garantist for lykke, den må vi finne selv, i oss selv og sammen med våre omgivelser.
"Tidligere statsminister Gro Harlem Brundtland er kjent for sitatet fra nyttårstalen i 1992, da hun formulerte den mye siterte setningen om at «det er typisk norsk å være god».

Siden alt henger sammen med alt (annet kjent Gro-sitat), så var dette en tid hvor oljemilliardene flommet inn over landet, Norge hadde fått Lillehammer-OL og Drillo hadde overtatt fotballandslaget som hadde påbegynt klatringen mot 2. plass på FIFAs ranking."

Det må snart bli slutt på å misbruke dette sitatet. Dette ble brukt som noen oppmuntrende ord i 1992 da det har gått temmelig trått med norsk økonomi etter jappetiden og arbeidsledigheten var høy. Brundtland prøvde å trekke frem det positive i det som da hadde vært noen utfordrende år.

Ellers må en jo spørre seg hvor vidt det er viktig å score så høyt på indekser rundt lykke. Å uttrykke misnøye kan jo også være et sunt tegn på ærlighet og trygghet i nettopp kunne uttrykke dette. I noen land er det jo klin umulig å måle folks subjektive opplevelse av lykke fordi man enten har en kultur som kan være uærlig eller ha et overflatisk forhold til dette eller at man rett og slett ikke stoler nok på myndighetene til å svare ærlig.

Hva gjelder finnene så er det noe merkelig at de scorer så høyt med tanke på at de har desidert høyest selvmordstall blant statene i Norden og ellers har opplevd en del økonomiske utfordringer de siste årene. Men det virker til at denne lydighetskulturen, som en også ser blant finnenes opphavlige slektninger lenger øst i Asia, kan ha forsterket en del samhørighet under koronaepidemien der vi germanere i større grad har stilt mer kritiske spørsmål.

Og har man reist litt i Norden så er nå kulturforskjellene ganske så tydelige hva gjelder lynne i retning vest-øst. Så fort man drar øst for Østgøtaland så er man på vei inn i den grå tåkeheimen hvor ting går veldig mye tyngre og det kjennes jo faktisk ut som at man har kommet mye lenger øst enn man faktisk er. Det er mye "jobbigt", "tråktigt" og "voi voi" heretter sammenlignet med den mer utovervendte delen av Norden (Norge, de norske områdene, Danmark og områdene hvor gøtene regjerte). Så spørsmålet er jo egentlig hvor reelle disse undersøkelsene til FN er når man skal legge til såpass mye rundt subjektive opplevelser av lykke.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Everenga skrev: ons mar 22, 2023 7:52 am
Guttorm123 skrev: tir mar 21, 2023 2:06 pm Lurer på om det var mindre sutring under 2. verdenskrig enn det er i dag. Har en mistanke om det....
Det tror ikke jeg. Min mormor som levde gjennom krigen er det største sutrehuet jeg noengang har møtt. Hun møttes jevnlig med likesinnede fruer på teatercafeen for å sutre over almuen.
Ja, den gjengen som ble født rundt 2VK er tidivs helt ekstreme hva gjelder å syte. De påberoper seg ofte også å ha vært med på å bygge landet, noe som vel ærlig talt skjedde 4-5 generasjoner før dem.

Min bestemor ble pottesur da hun fant ut at det ikke var rød løper til alt av tjenester da hun ble pensjonist, men at mye faktisk er behovsprøvd slik at de som virkelig trenger hjelp får det.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Moist skrev: tir mar 21, 2023 10:02 pm
Gårdsdattra skrev: tir mar 21, 2023 9:46 pm
peraleks skrev: tir mar 21, 2023 9:34 pm Igjen dette med at penger ikke betyr noe, det stemmer ganske enkelt ikke.



Den som blir lykkelig av penger er egentlig svært fattig.
Penger løser ikke alt her i livet, men om man aldri måtte bekymre seg for regninger og mat på bordet, da løser man de fleste problemer.
Vokste opp i relativ fattigdom i en nedlagt gruvebygd på 80- og 90-tallet hvor jeg så hvordan folk i både familien og ellers i bygda jobbet seg inn i margen og likevel stod igjen med lite eller ingenting. Som ung voksen får man da ofte helt hetta av å skulle dra på seg gjeld eller gjøre for risikable valg i livet. Akkurat det satte bremsen på veldig mye i livet utover det å utdanne seg og komme seg ut i arbeid. Det etablerer seg fort en følelse av uansett hvor hardt man arbeider og gjør ting riktig så står det alltid noen/ ett eller annet klar til å kødde til livet for en (selv om jo dette ikke stemmer).

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

PapaSmurf skrev: tir mar 21, 2023 2:57 pm Noen har grunn til å klage over livet, andre har langt mindre å klage på.

Men generelt sett syns jeg også at gjennomsnittsnordmannen har en tendens til å sette for lite pris på hvor godt vi egentlig har det.

Men jeg tror mennesket genetisk sett er skapt til aldri å være fornøyd med tingenes tilstand. Har vi ikke et problem så skaper vi det. Det ser vi i barnehage og på skole, vi ser det i arbeidslivet og på SoMe.
Det tror jeg du har helt rett i, mennesker er jo generelt ganske ambisiøse selv om det er svært varierende hvor hardt man jobber for å oppnå ambisjonene eller like fullt forutsetningene for å oppnå de.

En annen faktor jeg tror mange undervurderer er hvor «relativt» vi ser alt. Hvis du opplever en ekstremt vanskelig situasjon blir de fleste andre problem veldig små. Hvis man bare har små problemer føles de fort større enn de er, og går utover det generelle velværet. Slik tror jeg vi er skrudd sammen genetisk og at det slår hardt ut i et samfunn som det norske hvor det aller meste sett i global skala går strålende.

Queenie

Legg inn av Queenie »

GiPazzini_85 skrev: ons mar 22, 2023 8:33 am
Moist skrev: tir mar 21, 2023 10:02 pm
Gårdsdattra skrev: tir mar 21, 2023 9:46 pm




Den som blir lykkelig av penger er egentlig svært fattig.
Penger løser ikke alt her i livet, men om man aldri måtte bekymre seg for regninger og mat på bordet, da løser man de fleste problemer.
Vokste opp i relativ fattigdom i en nedlagt gruvebygd på 80- og 90-tallet hvor jeg så hvordan folk i både familien og ellers i bygda jobbet seg inn i margen og likevel stod igjen med lite eller ingenting. Som ung voksen får man da ofte helt hetta av å skulle dra på seg gjeld eller gjøre for risikable valg i livet. Akkurat det satte bremsen på veldig mye i livet utover det å utdanne seg og komme seg ut i arbeid. Det etablerer seg fort en følelse av uansett hvor hardt man arbeider og gjør ting riktig så står det alltid noen/ ett eller annet klar til å kødde til livet for en (selv om jo dette ikke stemmer).
Man trenger ikke å ha vokst opp i fattigdom for å skjønne at moderasjon er lurt.

Vel... å påstå at andre kødder til livet er vel en smule ansvarsfraskrivende?

Queenie

Legg inn av Queenie »

GiPazzini_85 skrev: ons mar 22, 2023 8:25 am
Everenga skrev: ons mar 22, 2023 7:52 am
Guttorm123 skrev: tir mar 21, 2023 2:06 pm Lurer på om det var mindre sutring under 2. verdenskrig enn det er i dag. Har en mistanke om det....
Det tror ikke jeg. Min mormor som levde gjennom krigen er det største sutrehuet jeg noengang har møtt. Hun møttes jevnlig med likesinnede fruer på teatercafeen for å sutre over almuen.
Ja, den gjengen som ble født rundt 2VK er tidivs helt ekstreme hva gjelder å syte. De påberoper seg ofte også å ha vært med på å bygge landet, noe som vel ærlig talt skjedde 4-5 generasjoner før dem.

Min bestemor ble pottesur da hun fant ut at det ikke var rød løper til alt av tjenester da hun ble pensjonist, men at mye faktisk er behovsprøvd slik at de som virkelig trenger hjelp får det.
Slekter heldigvis ikke på den sorten. Finnes ingenting sjarmerende med eldre mennesker som er steinrike og aldri får nok (fra staten).

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Gideg skrev: tir mar 21, 2023 4:11 pm
Fordomsfull skrev: tir mar 21, 2023 4:06 pm
TrueTopRed skrev: tir mar 21, 2023 3:54 pm

Det er faktisk et svært og viktig spm. Jeg tror at mange ville kunne tenkt nytt/annerledes hvis man tok seg tid til å suge litt på karamellen, og ikke bare kastet ut svar som å tjene mest penger eller få mye makt. Men hvem vet ;)
Somalierne i Norge var mest lykkelige av innvandrerne, sa en undersøkelse.
Somaliere er blandt de som jobber minst.
Mindre stress, kanskje derfor?

https://www.nrk.no/norge/svaert-variere ... 1.14323926
Kanskje, jf at det under korona-nedstengingen ble skrevet i media at det var færre som aborterte ufrivillig og da ble redusert stress nevnt som en mulig faktor.
Visstnok og færre som aborterte frivillig, men det er et annet tema. Dog ble det sagt, mener jeg - at somalierne ble smittet mest av korona og, ble det antatt - det var fordi de bodde mange folk i små leiligheter.

En sak som ikke nevnes når en trekker frem sutring og krenkehysteriet, er metoo-kampanjen; den viste jo bare så altfor tydelig at det foregår langt mer seksuelle overgrep og påtrengende seksuell oppmerksomhet - enn folk var klar over. Vel, med unntak av de som ble utsatt for det da og - som antageligvis gjelder en svært stor andel av jenter&damer. Jf og mer voldtekter enn tidligere hevdet
https://img.haarets.co.il/bs/00000186-f ... width=1429
Om nær en fjerdedel av jenter&kvinner i Norge har blitt/vil bli voldtatt, er nok mange ganger flere eksempler på uønsket seksuell oppmerksomhet.
Sist redigert av Fordomsfull den ons mar 22, 2023 9:14 am, redigert 1 gang totalt.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Queenie skrev: ons mar 22, 2023 8:57 am
GiPazzini_85 skrev: ons mar 22, 2023 8:33 am
Moist skrev: tir mar 21, 2023 10:02 pm

Penger løser ikke alt her i livet, men om man aldri måtte bekymre seg for regninger og mat på bordet, da løser man de fleste problemer.
Vokste opp i relativ fattigdom i en nedlagt gruvebygd på 80- og 90-tallet hvor jeg så hvordan folk i både familien og ellers i bygda jobbet seg inn i margen og likevel stod igjen med lite eller ingenting. Som ung voksen får man da ofte helt hetta av å skulle dra på seg gjeld eller gjøre for risikable valg i livet. Akkurat det satte bremsen på veldig mye i livet utover det å utdanne seg og komme seg ut i arbeid. Det etablerer seg fort en følelse av uansett hvor hardt man arbeider og gjør ting riktig så står det alltid noen/ ett eller annet klar til å kødde til livet for en (selv om jo dette ikke stemmer).
Man trenger ikke å ha vokst opp i fattigdom for å skjønne at moderasjon er lurt.

Vel... å påstå at andre kødder til livet er vel en smule ansvarsfraskrivende?
Tror kanskje ikke helt du forstod hva jeg mente. Dette handler om at selv om man jobber hardt og ting går greit, så ligger det hele tiden en mistenksomhet rundt at noe/ noen skal komme ta det ut av hendene på deg. Ikke handlet dette om moderasjon heller, men snarere utøvelse av tilnærmet materialistisk askese, bare ikke på åndelig nivå, samt hele tiden et "worst case-scenario"-perspektiv på det meste av alt som kunne medføre en minste flik av risiko.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Queenie skrev: ons mar 22, 2023 8:58 am
GiPazzini_85 skrev: ons mar 22, 2023 8:25 am
Everenga skrev: ons mar 22, 2023 7:52 am

Det tror ikke jeg. Min mormor som levde gjennom krigen er det største sutrehuet jeg noengang har møtt. Hun møttes jevnlig med likesinnede fruer på teatercafeen for å sutre over almuen.
Ja, den gjengen som ble født rundt 2VK er tidivs helt ekstreme hva gjelder å syte. De påberoper seg ofte også å ha vært med på å bygge landet, noe som vel ærlig talt skjedde 4-5 generasjoner før dem.

Min bestemor ble pottesur da hun fant ut at det ikke var rød løper til alt av tjenester da hun ble pensjonist, men at mye faktisk er behovsprøvd slik at de som virkelig trenger hjelp får det.
Slekter heldigvis ikke på den sorten. Finnes ingenting sjarmerende med eldre mennesker som er steinrike og aldri får nok (fra staten).
Vi er vel i stor grad oppvokste med å fått inn at de eldre er takknemlige og krever lite. Men den generasjonen er død for en god stund siden. I dag er det dessert-, kremfløte-, marsipankake-, snorklipping-, feit trygd- og sydentur-generasjonen som er en stor andel av de eldre. De er ikke nødvendigvis steinrike, men de utøver særs lite moderasjon og krever veldig mye.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Fordomsfull skrev: ons mar 22, 2023 9:00 am
Kanskje, jf at det under korona-nedstengingen ble skrevet i media at det var færre som aborterte ufrivillig og da ble stress nevnt som en mulig faktor.
Visstnok og færre som aborterte frivillig, men det er et annet tema.
Mener den statistikken er dansk og at det ikke ble funnet samme funn her hjemme og det er i seg selv interessant da dansk arbeidsliv vel er regnet for å ha et høyere stressnivå mtp bemanning, hierarkisk struktur og lønnspress nedover.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Queenie skrev: ons mar 22, 2023 8:57 am
GiPazzini_85 skrev: ons mar 22, 2023 8:33 am
Moist skrev: tir mar 21, 2023 10:02 pm

Penger løser ikke alt her i livet, men om man aldri måtte bekymre seg for regninger og mat på bordet, da løser man de fleste problemer.
Vokste opp i relativ fattigdom i en nedlagt gruvebygd på 80- og 90-tallet hvor jeg så hvordan folk i både familien og ellers i bygda jobbet seg inn i margen og likevel stod igjen med lite eller ingenting. Som ung voksen får man da ofte helt hetta av å skulle dra på seg gjeld eller gjøre for risikable valg i livet. Akkurat det satte bremsen på veldig mye i livet utover det å utdanne seg og komme seg ut i arbeid. Det etablerer seg fort en følelse av uansett hvor hardt man arbeider og gjør ting riktig så står det alltid noen/ ett eller annet klar til å kødde til livet for en (selv om jo dette ikke stemmer).
Man trenger ikke å ha vokst opp i fattigdom for å skjønne at moderasjon er lurt.

Vel... å påstå at andre kødder til livet er vel en smule ansvarsfraskrivende?
Man må ikke bruke penger man ikke har.
Min leveregel er å alltid bruke mindre penger enn det som kommer inn.
Klarer man det, vil man ikke bli blakk.
Det kan kanskje virke blærete å si sånt, men jeg er ganske sikker på at de fleste kan spare en del ved å granske forbruket.
Man må ofre noe, da.
Det får være opp til hver og en å sette seg ned og velge det som må ofres for å ha det greit.
Sydenturer? Nye telefoner? Restaurant? Den scpreke kjolen eller jakka? Frisør hver uke? Ny bil nå igjen? Seilbåt? Hytte? Ytrefilet til middag annenhver dag?
Uansett....man har mer fred og lykkefølelse dersom man ikke er raka fant. Helt til man opplever å være velstående og lykkelig....for så å plutselig få kreft i bukspyttkjertelen.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

GiPazzini_85 skrev: ons mar 22, 2023 9:04 am
Queenie skrev: ons mar 22, 2023 8:57 am
GiPazzini_85 skrev: ons mar 22, 2023 8:33 am

Vokste opp i relativ fattigdom i en nedlagt gruvebygd på 80- og 90-tallet hvor jeg så hvordan folk i både familien og ellers i bygda jobbet seg inn i margen og likevel stod igjen med lite eller ingenting. Som ung voksen får man da ofte helt hetta av å skulle dra på seg gjeld eller gjøre for risikable valg i livet. Akkurat det satte bremsen på veldig mye i livet utover det å utdanne seg og komme seg ut i arbeid. Det etablerer seg fort en følelse av uansett hvor hardt man arbeider og gjør ting riktig så står det alltid noen/ ett eller annet klar til å kødde til livet for en (selv om jo dette ikke stemmer).
Man trenger ikke å ha vokst opp i fattigdom for å skjønne at moderasjon er lurt.

Vel... å påstå at andre kødder til livet er vel en smule ansvarsfraskrivende?
Tror kanskje ikke helt du forstod hva jeg mente. Dette handler om at selv om man jobber hardt og ting går greit, så ligger det hele tiden en mistenksomhet rundt at noe/ noen skal komme ta det ut av hendene på deg. Ikke handlet dette om moderasjon heller, men snarere utøvelse av tilnærmet materialistisk askese, bare ikke på åndelig nivå, samt hele tiden et "worst case-scenario"-perspektiv på det meste av alt som kunne medføre en minste flik av risiko.
For eksempel at medias stadige GIGANTISKE fokus på vold&drap, skaper angst for å gå ut og skaper mistenksomhet overfor andre? Som er langt større enn den faktiske risikoen er utsatt for? Eller at en tenker for mye på 'at kloden går til helvete' - pga forurensing, oppvarming av kloden mm? Eller - at det er nok atomvåpen til å utslette det meste livet på kloden og vil det bli verdenskrig nå? Om jeg som mann, kommer gående i en gate når det er mørkt og den eneste andre personen i gaten, er en jente/dame som kommer gående imot meg, da vil jeg tenke at nå er hun sikkert en smule engstelig for at jeg er en overgriper. Mens jeg ville selvsagt ikke tenke lignende overfor henne. Kanskje ville jeg tenke mulighet for ran om vedkommende var stor og jeg hadde mye penger på meg. Skjønt hvem har annet enn bankkort nå, ja og mobilen da og muligens og en dyr klokke? Eller en kan bli tvunget med til en minibank eller? Da er en ihvertfall over på sjeldenhetene. Det er mye å være redd for.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Fordomsfull skrev: ons mar 22, 2023 9:28 am
GiPazzini_85 skrev: ons mar 22, 2023 9:04 am
Queenie skrev: ons mar 22, 2023 8:57 am

Man trenger ikke å ha vokst opp i fattigdom for å skjønne at moderasjon er lurt.

Vel... å påstå at andre kødder til livet er vel en smule ansvarsfraskrivende?
Tror kanskje ikke helt du forstod hva jeg mente. Dette handler om at selv om man jobber hardt og ting går greit, så ligger det hele tiden en mistenksomhet rundt at noe/ noen skal komme ta det ut av hendene på deg. Ikke handlet dette om moderasjon heller, men snarere utøvelse av tilnærmet materialistisk askese, bare ikke på åndelig nivå, samt hele tiden et "worst case-scenario"-perspektiv på det meste av alt som kunne medføre en minste flik av risiko.
For eksempel at medias stadige GIGANTISKE fokus på vold&drap, skaper angst for å gå ut og skaper mistenksomhet overfor andre? Som er langt større enn den faktiske risikoen er utsatt for? Eller at en tenker for mye på 'at kloden går til helvete' - pga forurensing, oppvarming av kloden mm? Eller - at det er nok atomvåpen til å utslette det meste livet på kloden og vil det bli verdenskrig nå? Om jeg som mann, kommer gående i en gate når det er mørkt og den eneste andre personen i gaten, er en jente/dame som kommer gående imot meg, da vil jeg tenke at nå er hun sikkert en smule engstelig for at jeg er en overgriper. Mens jeg ville selvsagt ikke tenke lignende overfor henne. Kanskje ville jeg tenke mulighet for ran om vedkommende var stor og jeg hadde mye penger på meg. Skjønt hvem har annet enn bankkort nå, ja og mobilen da og muligens og en dyr klokke? Eller en kan bli tvunget med til en minibank eller? Da er en ihvertfall over på sjeldenhetene. Det er mye å være redd for.
Hvis dette er normale tankemønstre så tenker jeg at man bør oppsøke psykolog.

Everenga

Legg inn av Everenga »

fargerik skrev: ons mar 22, 2023 9:13 am
Uansett....man har mer fred og lykkefølelse dersom man ikke er raka fant. Helt til man opplever å være velstående og lykkelig....for så å plutselig få kreft i bukspyttkjertelen.
Men greia er at også da er det en fordel å ha mye penger. Du sikrer familien din etter din død, du kan få inn privat sykepleie, du er ikke avhengig av at NAV ikke roter til utbetalingene dine osv.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Everenga skrev: ons mar 22, 2023 7:52 am
Guttorm123 skrev: tir mar 21, 2023 2:06 pm Lurer på om det var mindre sutring under 2. verdenskrig enn det er i dag. Har en mistanke om det....
Det tror ikke jeg. Min mormor som levde gjennom krigen er det største sutrehuet jeg noengang har møtt. Hun møttes jevnlig med likesinnede fruer på teatercafeen for å sutre over almuen.
Og det gjør nok mange av fruene som går på Teatercafeen den dag i dag :D

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

fargerik skrev: ons mar 22, 2023 9:13 am
Queenie skrev: ons mar 22, 2023 8:57 am
GiPazzini_85 skrev: ons mar 22, 2023 8:33 am

Vokste opp i relativ fattigdom i en nedlagt gruvebygd på 80- og 90-tallet hvor jeg så hvordan folk i både familien og ellers i bygda jobbet seg inn i margen og likevel stod igjen med lite eller ingenting. Som ung voksen får man da ofte helt hetta av å skulle dra på seg gjeld eller gjøre for risikable valg i livet. Akkurat det satte bremsen på veldig mye i livet utover det å utdanne seg og komme seg ut i arbeid. Det etablerer seg fort en følelse av uansett hvor hardt man arbeider og gjør ting riktig så står det alltid noen/ ett eller annet klar til å kødde til livet for en (selv om jo dette ikke stemmer).
Man trenger ikke å ha vokst opp i fattigdom for å skjønne at moderasjon er lurt.

Vel... å påstå at andre kødder til livet er vel en smule ansvarsfraskrivende?
Man må ikke bruke penger man ikke har.
Min leveregel er å alltid bruke mindre penger enn det som kommer inn.
Klarer man det, vil man ikke bli blakk.
Det kan kanskje virke blærete å si sånt, men jeg er ganske sikker på at de fleste kan spare en del ved å granske forbruket.
Man må ofre noe, da.
Det får være opp til hver og en å sette seg ned og velge det som må ofres for å ha det greit.
Sydenturer? Nye telefoner? Restaurant? Den scpreke kjolen eller jakka? Frisør hver uke? Ny bil nå igjen? Seilbåt? Hytte? Ytrefilet til middag annenhver dag?
Uansett....man har mer fred og lykkefølelse dersom man ikke er raka fant. Helt til man opplever å være velstående og lykkelig....for så å plutselig få kreft i bukspyttkjertelen.
Jada, jeg har alltid synes det er best med en million eller hundre i banken - om noe skulle skje.
Til damene her som nå skal jakte meg ned for å få sine neglelakksmalte fingre i pengene mine; Det var et forsøk på ironi! X2.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Fordomsfull skrev: ons mar 22, 2023 9:28 am
GiPazzini_85 skrev: ons mar 22, 2023 9:04 am
Queenie skrev: ons mar 22, 2023 8:57 am

Man trenger ikke å ha vokst opp i fattigdom for å skjønne at moderasjon er lurt.

Vel... å påstå at andre kødder til livet er vel en smule ansvarsfraskrivende?
Tror kanskje ikke helt du forstod hva jeg mente. Dette handler om at selv om man jobber hardt og ting går greit, så ligger det hele tiden en mistenksomhet rundt at noe/ noen skal komme ta det ut av hendene på deg. Ikke handlet dette om moderasjon heller, men snarere utøvelse av tilnærmet materialistisk askese, bare ikke på åndelig nivå, samt hele tiden et "worst case-scenario"-perspektiv på det meste av alt som kunne medføre en minste flik av risiko.
For eksempel at medias stadige GIGANTISKE fokus på vold&drap, skaper angst for å gå ut og skaper mistenksomhet overfor andre? Som er langt større enn den faktiske risikoen er utsatt for? Eller at en tenker for mye på 'at kloden går til helvete' - pga forurensing, oppvarming av kloden mm? Eller - at det er nok atomvåpen til å utslette det meste livet på kloden og vil det bli verdenskrig nå? Om jeg som mann, kommer gående i en gate når det er mørkt og den eneste andre personen i gaten, er en jente/dame som kommer gående imot meg, da vil jeg tenke at nå er hun sikkert en smule engstelig for at jeg er en overgriper. Mens jeg ville selvsagt ikke tenke lignende overfor henne. Kanskje ville jeg tenke mulighet for ran om vedkommende var stor og jeg hadde mye penger på meg. Skjønt hvem har annet enn bankkort nå, ja og mobilen da og muligens og en dyr klokke? Eller en kan bli tvunget med til en minibank eller? Da er en ihvertfall over på sjeldenhetene. Det er mye å være redd for.
Nei, dette blir ikke sammenlignbart eller relevant. Det er oppvekst og opplevelser og ikke mediale forestillinger der ting blir blåst ut av proporsjoner som ligger til grunn her.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Fordomsfull skrev: ons mar 22, 2023 9:53 am
fargerik skrev: ons mar 22, 2023 9:13 am
Queenie skrev: ons mar 22, 2023 8:57 am

Man trenger ikke å ha vokst opp i fattigdom for å skjønne at moderasjon er lurt.

Vel... å påstå at andre kødder til livet er vel en smule ansvarsfraskrivende?
Man må ikke bruke penger man ikke har.
Min leveregel er å alltid bruke mindre penger enn det som kommer inn.
Klarer man det, vil man ikke bli blakk.
Det kan kanskje virke blærete å si sånt, men jeg er ganske sikker på at de fleste kan spare en del ved å granske forbruket.
Man må ofre noe, da.
Det får være opp til hver og en å sette seg ned og velge det som må ofres for å ha det greit.
Sydenturer? Nye telefoner? Restaurant? Den scpreke kjolen eller jakka? Frisør hver uke? Ny bil nå igjen? Seilbåt? Hytte? Ytrefilet til middag annenhver dag?
Uansett....man har mer fred og lykkefølelse dersom man ikke er raka fant. Helt til man opplever å være velstående og lykkelig....for så å plutselig få kreft i bukspyttkjertelen.
Jada, jeg har alltid synes det er best med en million eller hundre i banken - om noe skulle skje.
Til damene her som nå skal jakte meg ned for å få sine neglelakksmalte fingre i pengene mine; Det var et forsøk på ironi! X2.
Det er da ikke ironisk å skrive at moderasjon er lurt, da.
Man bør ikke bruke penger man ikke har.
Jeg har sett noen episoder av et TV-program som heter "Luksusfellen".
Folk får problemer dersom de bruker mer penger enn de har.
Når man bruker mer enn man bør, går man konk.
Går man konk, blir man ulykkelig.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Ale skrev: ons mar 22, 2023 7:05 am
Queenie skrev: tir mar 21, 2023 4:08 pm
Ale skrev: tir mar 21, 2023 3:30 pm Sett pris på livet. Sett pris på god mat og drikke. Sett pris på damer. Sett pris på familien. Sett pris på norsk og engelsk fotball. Sett pris på familiehunden. Gå turer med hunden (Odin) rundt Lisleby stadion om du har en dårlig dag. Det er ting min overlege på DPS Fredrikstad sa til meg en gang. At man skal verdsette det man har, ikke det man ikke har. Sett pris på at du har et klart hode, to bein å gå på og ikke har noen fysiske sykdommer. Ja, du har personlighetsforstyrrelser, men det er ikke the end of the world. Verdsett ting før det er for sent. Sett pris på at du bor i et land som Norge hvor man lander på begge beina om man blir ung ufør pga. psykisk sykdom.
Dette er noe av det beste du har skrevet her inne.
Takk for det.
Klok mann du, Ale. Sleng på galgenhumor og en god porsjon selvironi, så er det perfekt :)

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Ale skrev: tir mar 21, 2023 3:30 pm Sett pris på livet. Sett pris på god mat og drikke. Sett pris på damer. Sett pris på familien. Sett pris på norsk og engelsk fotball. Sett pris på familiehunden. Gå turer med hunden (Odin) rundt Lisleby stadion om du har en dårlig dag. Det er ting min overlege på DPS Fredrikstad sa til meg en gang. At man skal verdsette det man har, ikke det man ikke har. Sett pris på at du har et klart hode, to bein å gå på og ikke har noen fysiske sykdommer. Ja, du har personlighetsforstyrrelser, men det er ikke the end of the world. Verdsett ting før det er for sent. Sett pris på at du bor i et land som Norge hvor man lander på begge beina om man blir ung ufør pga. psykisk sykdom.
Helt riktig. Mange nordmenn hadde hatt godt av litt perspektiv på hvor hardt det er å vokse opp i land på andre kontinenter..

Ironisk nok er det flere av de som lever i slike vanskelige kår som er blide og positive, sammenlignet med nedstemte og deprimerte Ola Nordmann.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»