Går lange turer annenhver dag.

Svar
Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Går lange turer annenhver dag.

Legg inn av izzet2015 »

Jeg kan gå lange turer, de er på ca. 5 km. Går fire dager i uka og trener på treningssenter. Jeg er ingen ungdom, og er stolt av hva jeg utretter.
Men nå er formen elendig, sliter med pusten, der jeg tidligere forserte en bratt bakke uten å stoppe opp. Der må jeg nå ta minst en stopp. Stusser over at formen er blitt så elendig. Har noen en formening om de øktene jeg tar er bra nok trening? Har holdt på å gått lange turer i minst 15 år. :)

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

izzet2015 skrev: lør jan 28, 2023 10:09 pm Jeg kan gå lange turer, de er på ca. 5 km. Går fire dager i uka og trener på treningssenter. Jeg er ingen ungdom, og er stolt av hva jeg utretter.
Men nå er formen elendig, sliter med pusten, der jeg tidligere forserte en bratt bakke uten å stoppe opp. Der må jeg nå ta minst en stopp. Stusser over at formen er blitt så elendig. Har noen en formening om de øktene jeg tar er bra nok trening? Har holdt på å gått lange turer i minst 15 år. :)
Kommer litt an på alder, men for meg er ikke turer på 5 km lange. Hvis man jogger er 5 km bra trening for meg på snart 57, men hvis jeg går bør det være 15-20 km for å gi samme uttelling.

Hva er målet, hva vil du oppnå?

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

izzet2015 skrev: lør jan 28, 2023 10:09 pm Jeg kan gå lange turer, de er på ca. 5 km. Går fire dager i uka og trener på treningssenter. Jeg er ingen ungdom, og er stolt av hva jeg utretter.
Men nå er formen elendig, sliter med pusten, der jeg tidligere forserte en bratt bakke uten å stoppe opp. Der må jeg nå ta minst en stopp. Stusser over at formen er blitt så elendig. Har noen en formening om de øktene jeg tar er bra nok trening? Har holdt på å gått lange turer i minst 15 år. :)
Turer er flott trening! Hva gjør du på treningssenteret? Middels hard styrketrening 2-3 ganger i uka er fint for å ta vare på kroppen, spesielt hvis du kombinerer det med litt gåturer.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

KingKongHalvor skrev: lør jan 28, 2023 10:19 pm
izzet2015 skrev: lør jan 28, 2023 10:09 pm Jeg kan gå lange turer, de er på ca. 5 km. Går fire dager i uka og trener på treningssenter. Jeg er ingen ungdom, og er stolt av hva jeg utretter.
Men nå er formen elendig, sliter med pusten, der jeg tidligere forserte en bratt bakke uten å stoppe opp. Der må jeg nå ta minst en stopp. Stusser over at formen er blitt så elendig. Har noen en formening om de øktene jeg tar er bra nok trening? Har holdt på å gått lange turer i minst 15 år. :)
KingKongHalvor skrev: lør jan 28, 2023 10:19 pm Kommer litt an på alder, men for meg er ikke turer på 5 km lange. Hvis man jogger er 5 km bra trening for meg på snart 57, men hvis jeg går bør det være 15-20 km for å gi samme uttelling.

Hva er målet, hva vil du oppnå?
Kommer litt an på alder, men for meg er ikke turer på 5 km lange. Hvis man jogger er 5 km bra trening for meg på snart 57, men hvis jeg går bør det være 15-20 km for å gi samme uttelling.

Hva er målet, hva vil du oppnå?
Jeg har avstivet ankel. Det gjør at jeg ikke kan løpe og jeg er litt hemmet. Så fem km. Er langt nok for meg, med en så dårlig ankel..Jeg går for å bli i bedre form. Folk sier jeg et sprek til min alder å være. Vi er forskjellige og noen har ingen skader på kroppen og kan gå mye lenger..

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

At du går tur 3-4 dager i uken er bra. Men du bør kanskje opp i 60-90 minutters gangtid.

Siden du sikkert er litt opp i årene, har jeg lyst til å komme med en advarsel. Å begynne med omfattende utholdenhetstrening i slutten av 30- årene eller begynnelsen av 40- årene er ikke sunt, hvis du ikke har drevet med det tidligere.

Fra 45 års alder begynner hormon produksjonen i kroppen hos menn, å gå raskt nedover. Dette reduserer evnen til å hente deg inn igjen etter trening drastisk. Hvordan folk over 45 bør trene med vekter, er ganske forskjellig fra hvordan en 25 åring bør trene med vekter.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

izzet2015 skrev: lør jan 28, 2023 10:32 pm
KingKongHalvor skrev: lør jan 28, 2023 10:19 pm
izzet2015 skrev: lør jan 28, 2023 10:09 pm Jeg kan gå lange turer, de er på ca. 5 km. Går fire dager i uka og trener på treningssenter. Jeg er ingen ungdom, og er stolt av hva jeg utretter.
Men nå er formen elendig, sliter med pusten, der jeg tidligere forserte en bratt bakke uten å stoppe opp. Der må jeg nå ta minst en stopp. Stusser over at formen er blitt så elendig. Har noen en formening om de øktene jeg tar er bra nok trening? Har holdt på å gått lange turer i minst 15 år. :)
Kommer litt an på alder, men for meg er ikke turer på 5 km lange. Hvis man jogger er 5 km bra trening for meg på snart 57, men hvis jeg går bør det være 15-20 km for å gi samme uttelling.

Hva er målet, hva vil du oppnå?
Jeg har avstivet ankel. Det gjør at jeg ikke kan løpe og jeg er litt hemmet. Så fem km. Er langt nok for meg, med en så dårlig ankel..Jeg går for å bli i bedre form. Folk sier jeg et sprek til min alder å være. Vi er forskjellige og noen har ingen skader på kroppen og kan gå mye lenger..
Ja, derfor jeg sier noe om meg selv, alder og tilstand. For det er bortimot umulig å gi et svar på åpningsinnlegget ditt uten å vite noe mer enn hvor langt du går.

Uansett er fysisk aktivitet mye bedre enn ingen aktivitet.👍🏼

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Jeg har trent i over 20 år, og kjenner mine begrensninger. Løfter ikke så veldig tungt. Jeg er ikke en ungdom og kjenner at alderen tar sin plass. Men jeg prøver og feiler.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Når det gjelder hvordan menn over 45 bør trene styrke, så bør de i størst mulig grad fokusere på å trene de største muskelgruppene i kroppen med så få øvelser som mulig. Det er nå min mening.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

izzet2015 skrev: lør jan 28, 2023 10:39 pm Jeg har trent i over 20 år, og kjenner mine begrensninger. Løfter ikke så veldig tungt. Jeg er ikke en ungdom og kjenner at alderen tar sin plass. Men jeg prøver og feiler.
Det er bra, men er du 50? Eller 70?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

izzet2015 skrev: lør jan 28, 2023 10:39 pm Jeg har trent i over 20 år, og kjenner mine begrensninger. Løfter ikke så veldig tungt. Jeg er ikke en ungdom og kjenner at alderen tar sin plass. Men jeg prøver og feiler.
5 km flere ganger i uka er en god distanse.
Og går du med litt tempo og bruker armene aktivt er det like bra som jogging / løping.
Til og med 20 minutters rusling har helsegevinster.
Bevegelse er faktisk det viktigste.
Det er heller ikke nødvendig å løfte tungt.

Føler du at du sliter med pusten så ville jeg snakket med legen.
Det kan rett og slett være en småsak som skal til for å ordne noe.
Det måtte jeg selv for 10 år siden etter å ha utviklet en form for treningsastma, som lett ble fikset.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

KingKongHalvor skrev: lør jan 28, 2023 10:42 pm
izzet2015 skrev: lør jan 28, 2023 10:39 pm Jeg har trent i over 20 år, og kjenner mine begrensninger. Løfter ikke så veldig tungt. Jeg er ikke en ungdom og kjenner at alderen tar sin plass. Men jeg prøver og feiler.
Det er bra, men er du 50? Eller 70?
Jeg er godt over 50. Er vant til å trene. Men sliter nå med pusten og generell svakhet i forhold til å løfte vekter. Kommet snikende den siste tiden..Og ankelen hemmer meg litt.

G

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

izzet2015 skrev: søn jan 29, 2023 9:58 am
KingKongHalvor skrev: lør jan 28, 2023 10:42 pm
izzet2015 skrev: lør jan 28, 2023 10:39 pm Jeg har trent i over 20 år, og kjenner mine begrensninger. Løfter ikke så veldig tungt. Jeg er ikke en ungdom og kjenner at alderen tar sin plass. Men jeg prøver og feiler.
Det er bra, men er du 50? Eller 70?
Jeg er godt over 50. Er vant til å trene. Men sliter nå med pusten og generell svakhet i forhold til å løfte vekter. Kommet snikende den siste tiden..Og ankelen hemmer meg litt.

G
Sier som return over her - ta en tur til legen, kan jo være noe som er enkelt å fikse. Lykke til!👍🏼

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Det er tatt blodprøver som jeg venter svar på. Formen ble plutselig så dårlig. Kan hende at blodtrykksmedisin er synderen. Tar en del medisiner, og det kan virke inn.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

izzet2015 skrev: søn jan 29, 2023 11:53 am Det er tatt blodprøver som jeg venter svar på. Formen ble plutselig så dårlig. Kan hende at blodtrykksmedisin er synderen. Tar en del medisiner, og det kan virke inn.
Lykke til.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

:cry: Da kom svaret. Stor mangel på D-vitamin. Da mister du kraft og utholdenhet. Pusten blir dårlig. Fysikken er redusert med 50% på kort tid. Får håpe det snur snart. Det kan ikke bli verre. :cry:

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

izzet2015 skrev: man jan 30, 2023 6:15 pm :cry: Da kom svaret. Stor mangel på D-vitamin. Da mister du kraft og utholdenhet. Pusten blir dårlig. Fysikken er redusert med 50% på kort tid. Får håpe det snur snart. Det kan ikke bli verre. :cry:
Tar du D-vitamin er nivået tilbake til normalen etter få uker. Husker jeg fikk noe som het Divisun på resept, og vipps så hadde nivået økt fra 10 til rundt 60. Du kan også kjøpe D-vitamin reseptfritt, så akkurat dette er verdens minste problem.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

LeSorcier skrev: tir jan 31, 2023 2:51 pm
izzet2015 skrev: man jan 30, 2023 6:15 pm :cry: Da kom svaret. Stor mangel på D-vitamin. Da mister du kraft og utholdenhet. Pusten blir dårlig. Fysikken er redusert med 50% på kort tid. Får håpe det snur snart. Det kan ikke bli verre. :cry:
Tar du D-vitamin er nivået tilbake til normalen etter få uker. Husker jeg fikk noe som het Divisun på resept, og vipps så hadde nivået økt fra 10 til rundt 60. Du kan også kjøpe D-vitamin reseptfritt, så akkurat dette er verdens minste problem.
Da har jeg begynt med D-vitamin. Tror jeg har Divisun, håper det vil gjøre susen. :)

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

izzet2015 skrev: tir jan 31, 2023 4:02 pm Da har jeg begynt med D-vitamin. Tror jeg har Divisun, håper det vil gjøre susen. :)
Da er du nok snart 'back in business'.

Eivinder80

Legg inn av Eivinder80 »

Jeg er 43, går 1 time rask gange to ganger i uka og svømmer 500 meter 2-3 ganger i uka. Er 1,78 og veier 82. Overarmer som piperensere og det har lagt seg som f... rundt magen. Har ikke tatt bort noe som helst av magen eller fått et snev av muskler på overarmene, selv om jeg har gjort det samme i tre år minst. Begynte på treningssenter for første gang i mitt liv. Etter en kveld der borte med diverse øvelser kjennes det ut som jeg har pådratt meg senebetennelse i samtlige muskler i overkroppen. Og det er fire dager siden... Ganske rådløs når det gjelder hvordan jeg skal gå fram. Takknemlig om noen har synspunkter.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Eivinder80 skrev: ons mar 22, 2023 8:28 pm Jeg er 43, går 1 time rask gange to ganger i uka og svømmer 500 meter 2-3 ganger i uka. Er 1,78 og veier 82. Overarmer som piperensere og det har lagt seg som f... rundt magen. Har ikke tatt bort noe som helst av magen eller fått et snev av muskler på overarmene, selv om jeg har gjort det samme i tre år minst. Begynte på treningssenter for første gang i mitt liv. Etter en kveld der borte med diverse øvelser kjennes det ut som jeg har pådratt meg senebetennelse i samtlige muskler i overkroppen. Og det er fire dager siden... Ganske rådløs når det gjelder hvordan jeg skal gå fram. Takknemlig om noen har synspunkter.
At du er sår i kroppen er helt normalt dersom du har brukt kroppen på en måte den ikke er vandt med. Det går over, og blir bedre etterhvert som du venner deg til belastningen. Jeg ville begynt med et treningsprogram tre ganger i uken (fullkropp) med fokus på baseøvelser.

Strider

Legg inn av Strider »

izzet2015 skrev: lør jan 28, 2023 10:09 pm Jeg kan gå lange turer, de er på ca. 5 km. Går fire dager i uka og trener på treningssenter. Jeg er ingen ungdom, og er stolt av hva jeg utretter.
Men nå er formen elendig, sliter med pusten, der jeg tidligere forserte en bratt bakke uten å stoppe opp. Der må jeg nå ta minst en stopp. Stusser over at formen er blitt så elendig. Har noen en formening om de øktene jeg tar er bra nok trening? Har holdt på å gått lange turer i minst 15 år. :)
Bør betale et par tusen kr og ta en skikkelig test et sted hvor man måler oksygenopptak og blodprøver og diverse tester hvor man kan finne ut mer nøyaktig hva som kan være galt istedenfor å synse

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Det som overrasker meg mest er hvor mange godt voksne folk som er på forumet her. Er selv 33, og jeg er «gamlingen» på laget vårt.

Eivinder80

Legg inn av Eivinder80 »

Slenger inn den her siden noen var inne på slapphet og tung pust. Jeg føler meg sliten om morgenen og har lite energi i hverdagen. Jeg så noe som het "Complete Mann" på apoteket, med stikkord Testosteronnivå/Muskelfunksjon/Energi. Jeg har aldri tatt sånne ting før og lurer på om dette er bra eller om det bare er tull. Jeg har tatt blodprøver mot det meste og mangler ikke noe av vitaminer etc. (ikke tatt testosterontest). Complete Mann inneholder magnesium og sink, noe jeg får gjennom mat. Er det noe poeng å lure på om man skal ta noe tilskudd?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Eivinder80 skrev: ons mar 22, 2023 8:28 pm Jeg er 43, går 1 time rask gange to ganger i uka og svømmer 500 meter 2-3 ganger i uka. Er 1,78 og veier 82. Overarmer som piperensere og det har lagt seg som f... rundt magen. Har ikke tatt bort noe som helst av magen eller fått et snev av muskler på overarmene, selv om jeg har gjort det samme i tre år minst. Begynte på treningssenter for første gang i mitt liv. Etter en kveld der borte med diverse øvelser kjennes det ut som jeg har pådratt meg senebetennelse i samtlige muskler i overkroppen. Og det er fire dager siden... Ganske rådløs når det gjelder hvordan jeg skal gå fram. Takknemlig om noen har synspunkter.
Fett rundt magen må man nok i all hovedsak ta ved hjelp matfatet sitt.
Det er ikke lett, men man må finne ut hva man bør ete og hva man bør ligge unna osv.

Noen er slik at det er ekstremt vanskelig å få noe særlig med muskler på overarmer, uansett hva man gjør.
Kanskje er det best å trene styrke hjemme og ikke tenke på det med mer muskler.
Men det er også individuelt, som så mye.

Eivinder80

Legg inn av Eivinder80 »

return_of_drakkar skrev: man mar 27, 2023 7:59 pm
Eivinder80 skrev: ons mar 22, 2023 8:28 pm Jeg er 43, går 1 time rask gange to ganger i uka og svømmer 500 meter 2-3 ganger i uka. Er 1,78 og veier 82. Overarmer som piperensere og det har lagt seg som f... rundt magen. Har ikke tatt bort noe som helst av magen eller fått et snev av muskler på overarmene, selv om jeg har gjort det samme i tre år minst. Begynte på treningssenter for første gang i mitt liv. Etter en kveld der borte med diverse øvelser kjennes det ut som jeg har pådratt meg senebetennelse i samtlige muskler i overkroppen. Og det er fire dager siden... Ganske rådløs når det gjelder hvordan jeg skal gå fram. Takknemlig om noen har synspunkter.
Fett rundt magen må man nok i all hovedsak ta ved hjelp matfatet sitt.
Det er ikke lett, men man må finne ut hva man bør ete og hva man bør ligge unna osv.

Noen er slik at det er ekstremt vanskelig å få noe særlig med muskler på overarmer, uansett hva man gjør.
Kanskje er det best å trene styrke hjemme og ikke tenke på det med mer muskler.
Men det er også individuelt, som så mye.
Takker. Ja har bestemt meg for å bare slappe av, puste med magen og fortsette med det jeg gjør, og begynne med moderat styrketrening. Får veiledning på treningsstudio, så får vi se om noen måneder.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Eivinder80 skrev: man mar 27, 2023 8:49 pm
Takker. Ja har bestemt meg for å bare slappe av, puste med magen og fortsette med det jeg gjør, og begynne med moderat styrketrening. Får veiledning på treningsstudio, så får vi se om noen måneder.

Tålmodighet er viktig ja, men ikke alltid så lett.
Husk at trening gir helseeffekt uansett, selv om man ikke er eller blir som alle i reklamen.
Lykke til.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Eivinder80 skrev: man mar 27, 2023 7:37 pm Slenger inn den her siden noen var inne på slapphet og tung pust. Jeg føler meg sliten om morgenen og har lite energi i hverdagen. Jeg så noe som het "Complete Mann" på apoteket, med stikkord Testosteronnivå/Muskelfunksjon/Energi. Jeg har aldri tatt sånne ting før og lurer på om dette er bra eller om det bare er tull. Jeg har tatt blodprøver mot det meste og mangler ikke noe av vitaminer etc. (ikke tatt testosterontest). Complete Mann inneholder magnesium og sink, noe jeg får gjennom mat. Er det noe poeng å lure på om man skal ta noe tilskudd?
99% sikker på at det bare er en dyrere versjon av multivitaminer markedsført mot menn.

Har du ikke noen mangler tviler jeg på en stor effekt. Ville dog hørt på helsepersonell over fridiskusjo 😅Lite energi i hverdagen er ofte forbundet med andre ting, søvn, stress eller annet. Kanskje det bidrar til en suboptimal hverdag?

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Nå blir det dårlig med trening, skade i skulder og hofte etter fall. Må bare bygge meg opp igjen. Savner gåturene, de gjorde godt for hode og kropp. Må kanskje avstå i 14 dager til.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

izzet2015 skrev: tir mar 28, 2023 7:02 pm Nå blir det dårlig med trening, skade i skulder og hofte etter fall. Må bare bygge meg opp igjen. Savner gåturene, de gjorde godt for hode og kropp. Må kanskje avstå i 14 dager til.
Det høres leit ut.
Var det glatt?
God bedring!

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

KingKongHalvor skrev: lør jan 28, 2023 10:19 pm Kommer litt an på alder, men for meg er ikke turer på 5 km lange. Hvis man jogger er 5 km bra trening for meg på snart 57, men hvis jeg går bør det være 15-20 km for å gi samme uttelling.
Det kommer jo også an på hvordan man går en 5-kilometer.
Man kan loffe - gå kjapt - power walk / race walk - stavgang med forskjellig teknikk osv.
Og selvsagt også terrenget man går i.
Pluss sikkert mye annet som spiller inn.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»