Katalog over bebolige eksoplaneter med eller uten liv.

Svar
LANISTA

Re: Katalog over bebolige eksoplaneter med eller uten liv.

Legg inn av LANISTA »

@BlackEagle og @HB4596, samt @alle-de-andre-som-burde-skjønt-at-dette-dreier-seg-om-viktige-ting-som-fremtidig-nabotomter-og-til-og-med-mulige-ukjente-naboer:

- Hadde dere håpet på større nyheter fra Webb rundt eksoplaneter, deres atmosfærer og annet, eller er det jeg som var naiv? Og utålmodig?

Til tross for at dette er lukkede spørsmål, hadde jeg vært utrolig takknemlig for mer enn ja og nei. Bukker i forkant for dette.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

LANISTA skrev: ons mar 01, 2023 6:21 pm @BlackEagle og @HB4596, samt @alle-de-andre-som-burde-skjønt-at-dette-dreier-seg-om-viktige-ting-som-fremtidig-nabotomter-og-til-og-med-mulige-ukjente-naboer:

- Hadde dere håpet på større nyheter fra Webb rundt eksoplaneter, deres atmosfærer og annet, eller er det jeg som var naiv? Og utålmodig?

Til tross for at dette er lukkede spørsmål, hadde jeg vært utrolig takknemlig for mer enn ja og nei. Bukker i forkant for dette.
Ja, jeg hadde ønsket at det var mer fra Webb og Hubble. Problemet er tiden, det tar tid å stille inn teleskopene til objektet som skal observeres og det tar tid med eksponering selv om brikkene i dag er langt mer lysfølsomme enn vanlig film. Jeg var kun innpå en nyhetsside vedrørende Webb, mulig at de har lagt ut mer. Jeg skal sjekke om det finnes mer å hente. Lista for hva som skal observeres er nok usannsynlig lang. Exoplaneter kan stå langt nede på lista for alt jeg vet.

mvh

HB.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

HB4596 skrev: ons mar 01, 2023 6:32 pm
LANISTA skrev: ons mar 01, 2023 6:21 pm @BlackEagle og @HB4596, samt @alle-de-andre-som-burde-skjønt-at-dette-dreier-seg-om-viktige-ting-som-fremtidig-nabotomter-og-til-og-med-mulige-ukjente-naboer:

- Hadde dere håpet på større nyheter fra Webb rundt eksoplaneter, deres atmosfærer og annet, eller er det jeg som var naiv? Og utålmodig?

Til tross for at dette er lukkede spørsmål, hadde jeg vært utrolig takknemlig for mer enn ja og nei. Bukker i forkant for dette.
Ja, jeg hadde ønsket at det var mer fra Webb og Hubble. Problemet er tiden, det tar tid å stille inn teleskopene til objektet som skal observeres og det tar tid med eksponering selv om brikkene i dag er langt mer lysfølsomme enn vanlig film. Jeg var kun innpå en nyhetsside vedrørende Webb, mulig at de har lagt ut mer. Jeg skal sjekke om det finnes mer å hente. Lista for hva som skal observeres er nok usannsynlig lang. Exoplaneter kan stå langt nede på lista for alt jeg vet.

mvh

HB.
Jeg tror at spørsmål rundt de eldste galaksene og hvor langt unna vi kan se, er mer sexy blant de som styrer oppmerksomheten til Webb. Tror dog at det fort endrer seg litt hvis en deilig planet, en mulig pale blue dot 2.0, sier hei.
Alt du finner rundt dette er veldig interessant.
At selv brukerne på Kvinneguiden og influensere begynner å snakke om eksoplaneter, like naturlig som "kjæresten min forstår meg ikke" kan skje i morgen etter at, neimen hei? Hva var det der? Det rare lysglimtet der. Planeten til liv? Eller det kan jo også først skje om 100 år. Det tidsrommet der er for irriterende langt for meg.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

HB4596 skrev: ons mar 01, 2023 6:32 pm
LANISTA skrev: ons mar 01, 2023 6:21 pm @BlackEagle og @HB4596, samt @alle-de-andre-som-burde-skjønt-at-dette-dreier-seg-om-viktige-ting-som-fremtidig-nabotomter-og-til-og-med-mulige-ukjente-naboer:

- Hadde dere håpet på større nyheter fra Webb rundt eksoplaneter, deres atmosfærer og annet, eller er det jeg som var naiv? Og utålmodig?

Til tross for at dette er lukkede spørsmål, hadde jeg vært utrolig takknemlig for mer enn ja og nei. Bukker i forkant for dette.
Ja, jeg hadde ønsket at det var mer fra Webb og Hubble. Problemet er tiden, det tar tid å stille inn teleskopene til objektet som skal observeres og det tar tid med eksponering selv om brikkene i dag er langt mer lysfølsomme enn vanlig film. Jeg var kun innpå en nyhetsside vedrørende Webb, mulig at de har lagt ut mer. Jeg skal sjekke om det finnes mer å hente. Lista for hva som skal observeres er nok usannsynlig lang. Exoplaneter kan stå langt nede på lista for alt jeg vet.

mvh

HB.
Og når det er sagt så fant jeg denne siden.
I søkefeltet søk på JW WSS og du får opp en avansert søk. Har ikke testet noe som helst av søk, men du får lastet ned det meste i FITS filformat.
Må nesten være NASA ingeniør for å finne ut av søkingen.
Jeg må komme tilbake til filformatet, hvis ikke du tar et søk på program som støtter det.

btw: en av taggene på det jeg har downloadet er (Restricted (isRestricted):false) så det forteller det meste om at ting nødvendigvis blir lagt ut.


mvh

HB

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

LANISTA skrev: ons mar 01, 2023 6:21 pm @BlackEagle og @HB4596, samt @alle-de-andre-som-burde-skjønt-at-dette-dreier-seg-om-viktige-ting-som-fremtidig-nabotomter-og-til-og-med-mulige-ukjente-naboer:

- Hadde dere håpet på større nyheter fra Webb rundt eksoplaneter, deres atmosfærer og annet, eller er det jeg som var naiv? Og utålmodig?

Til tross for at dette er lukkede spørsmål, hadde jeg vært utrolig takknemlig for mer enn ja og nei. Bukker i forkant for dette.
Tja, mer utålmodig enn naiv, kanskje. Hva angår nabotomter, er jeg ikke videre bekymra. Jeg bli i sin tid politianmeldt av en nabo og advokaten hans fordi jeg - etter å ha varsla skriftlig flere ganger og bedt om forklaring på de ulovlige - og hindrende - gjerdene hans (han brød seg jo slett ikke om noen allemannsrett) - reiv dem ned (pent, ryddig og pyntelig, og alt var i orden - men demontert). Jeg gadd jo ikke å skaffe meg advokat, men jeg hadde undersøkt litt på forhånd - så gjerdene forble demonterte. Jeg har slikt å gjøre, jeg har slikt å føre, jeg fører vel den med (E. Askeladd). Hva politiet sa? Jeg fikk et brev fra politiet, og der sto det bl. a. "... kan ikke se at det har foregått noe ulovlig - saken henlegges".

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

LANISTA skrev: ons mar 01, 2023 6:51 pm
Hva var det der? Det rare lysglimtet der. Planeten til liv? Eller det kan jo også først skje om 100 år.
...eller aldri.

Mvh

BE

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

BlackEagle skrev: ons mar 01, 2023 8:46 pm
LANISTA skrev: ons mar 01, 2023 6:51 pm
Hva var det der? Det rare lysglimtet der. Planeten til liv? Eller det kan jo også først skje om 100 år.
...eller aldri.

Mvh

BE
Eller aldri.
Kanskje vi i 2199 fortsatt er mest opptatt av å ikke støte hverandre på den ene siden av kloden og støter hverandre veldig konkret på den andre. For alt vi vet lever vi i en fotballkamp i niende divisjon i det engelske ligasystemet som i realiteten bare anser de fire øverste som proff fotball.
Så pale blue dot 2.0, vi trenger deg mer enn vi vet.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

LANISTA skrev: ons mar 01, 2023 8:58 pm
BlackEagle skrev: ons mar 01, 2023 8:46 pm
LANISTA skrev: ons mar 01, 2023 6:51 pm
Hva var det der? Det rare lysglimtet der. Planeten til liv? Eller det kan jo også først skje om 100 år.
...eller aldri.

Mvh

BE
Eller aldri.
Kanskje vi i 2199 fortsatt er mest opptatt av å ikke støte hverandre på den ene siden av kloden og støter hverandre veldig konkret på den andre. For alt vi vet lever vi i en fotballkamp i niende divisjon i det engelske ligasystemet som i realiteten bare anser de fire øverste som proff fotball.
Så pale blue dot 2.0, vi trenger deg mer enn vi vet.
Du får for den.

Mvh

BE

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Så tar vi en titt på stjernen Gliese 832
Det er en rød dverg i spektralklasse M2/3V.
Stjernen har en avstand på rundt 16.2 lysår (plx=201.3252)
Dens masse er på 0.44 av solens masse og med en temperatur på rundt 3540 grader Kelvin er den relativ lyssvak, bare 2.8% av solens lysstyrke.
Systemet er ikke synlig fra Norge.

Vi kan ta en titt på 2 planeter som er oppdaget rundt den, planeter B og C.

Planet B, oppdaget 2008. Dette er planeten vi ikke ser etter.
Semi-Major Axis: 3.6 AU
Orbital period: 3830 dager (litt over 10 år)

Planet C er den mest interessante, oppdaget 2014
Masse: 5 ganger jordens. (super-jord)
Semi-Major Axis: 0.163 AU
Orbital period: 35.68 dager (litt over 1 måned)
Den ligger i ytterkant av den bebolige sonen så den er sannsynligvis en kald planet, men alt er avhengig av tykkelsen på atmosfæren så kan temperaturen være høyere.

Men nå har meg juksa litt. Noen setninger fra vår berømmelig AI ligger vedlagt.

mvh

HB

HB4596:
Hei, kan du skrive noen ord om exoplaneten Gliese 832 c?


AI:

Ja, selvfølgelig! Gliese 832 c er en exoplanet som ligger omtrent 16 lysår unna i stjernebildet Grus. Den ble oppdaget i 2009 og er en såkalt super-jord - en planet som er større enn jorden, men mindre enn iskjempene i vårt solsystem.

Gliese 832 c går i bane rundt en rød dvergstjerne, Gliese 832, med en omløpstid på omtrent 36 dager. Den antas å ha en masse som er minst fem ganger større enn jorden, og kan ha en atmosfære og overflateforhold som er lignende vårt eget solsystem.

Selv om Gliese 832 c befinner seg i den beboelige sonen til sin stjerne - området rundt en stjerne der det teoretisk sett kan finnes flytende vann på overflaten av en planet - er det fremdeles mye som er ukjent om planeten. For eksempel er det ukjent om planeten har en magnetosfære som kan beskytte den mot stjernens stråling, og om planeten har en atmosfære som kan gi et beskyttende skjold mot solvinden fra sin egen stjerne.

Til tross for disse usikkerhetene, er Gliese 832 c en interessant planet som gir et innblikk i mangfoldet av exoplaneter som finnes i universet, og den har fått mye oppmerksomhet som en potensiell kandidat for å ha flytende vann på overflaten.


Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

HB4596 skrev: søn feb 19, 2023 5:51 pm
En av være nærmeste nabo Proxima Centauri har en komponent d som muligens kan være værdt å se nærmere på. Men først må dens eksistens bekreftes, og hvis det viser seg å være en reell planet så ligger den nærmere stjernen enn planeten b som har en temperatur på -39.

mvh.

HB
Jeg var nok en smule raskt ute her, men Proxima Centauri har en rekke planeter. Jeg har tittet på dokumentasjon i flere timer nå, og funnet det svært interessant.

Vi tar for oss fakta om stjernen:

Spectral type: M5.5V (Rød Dverg)
Distance: 1.295 pc = 4.2 ly
Mass: 0.12 (± 0.015) MSun
Effective temperature: 3050.0 (± 100.0) K
Radius: 0.141 (± 0.021) RSun
Lum: 0.001567(±0.000020) LSun


Så dumper vi innpå planet B, en steinplanet som er svært jordlik. Det er den som befinner seg i HZ (beboelig sone) i en svært stabil bane. Problemet er kanskje at det er for nære stjernen når den får flareutbrudd. Men, jo mer jeg leser om den jo mer interessant blir det. Kan liksom ikke finne nok stoff.

Litt fakta om planeten:

Mass: 1.07 MEarth
Radius: 1.03 REarth
Orbital Radius: 0.04856 AU Eccentricity: 0.02
Orbital Periods: 11.2 Days
Calculated temperature: 216.0 ( -99.0 +91.0 )K = -156 C .. +34 C

Fra å finne en haug med dokumenter ala Tandberg typen at det finnes ikke noe liv der ute, så har jeg funnet et knippe studier angående muligheter for liv, som jeg satt og skummet igjennom. Noen har avanserte beregninger, andre er noe mer "lettlest". Jeg vet ikke hvor mye fysikk du kan, men jeg finner det mye bedre å lese en studie som faktisk forsker på muligheter i stedet for å lese populær vitenskap. Så her kommer linkene, så meld fra om du finner det interessant eller ikke. Dokumentene skal alle dreie seg om Proxima Centauri planet B.

Spør du meg, så er jeg ganske sikker på at liv er mer vanlig enn uvanlig på exoplaneter med rette betingelser i HZ.

mvh

HB

UV-Stråling
Asteroide-nedslag
Kometer
Begrensninger
Redusert Mangfold

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: fre mar 03, 2023 11:20 am
Vi tar for oss fakta om stjernen:

Spectral type: M5.5V (Rød Dverg)
Distance: 1.295 pc = 4.2 ly
Mass: 0.12 (± 0.015) MSun
Effective temperature: 3050.0 (± 100.0) K
Radius: 0.141 (± 0.021) RSun
Lum: 0.001567(±0.000020) LSun


Så dumper vi innpå planet B, en steinplanet som er svært jordlik.
Med slike karakteristika for stjernen, er jo ikke planeten særlig jordlik, er den vel?

Mvh

BE

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: fre mar 03, 2023 11:37 am
HB4596 skrev: fre mar 03, 2023 11:20 am
Vi tar for oss fakta om stjernen:

Spectral type: M5.5V (Rød Dverg)
Distance: 1.295 pc = 4.2 ly
Mass: 0.12 (± 0.015) MSun
Effective temperature: 3050.0 (± 100.0) K
Radius: 0.141 (± 0.021) RSun
Lum: 0.001567(±0.000020) LSun


Så dumper vi innpå planet B, en steinplanet som er svært jordlik.
Med slike karakteristika for stjernen, er jo ikke planeten særlig jordlik, er den vel?

Mvh

BE
Mulig at jeg overdrev en smule med superlativer på feil sted.
Jada, stjernen er rød og dekker mye større areal av en himmelen. Flarer og greier....

Det som er svært likt er
Mass: 1.07 MEarth
Radius: 1.03 REarth

Og muligens temperatur.
Calculated temperature: 216.0 ( -99.0 +91.0 )K = -156 C .. +34 C

btw: Var du innom studiene?

mvh

HB.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: fre mar 03, 2023 12:15 pm
BlackEagle skrev: fre mar 03, 2023 11:37 am
HB4596 skrev: fre mar 03, 2023 11:20 am
Vi tar for oss fakta om stjernen:

Spectral type: M5.5V (Rød Dverg)
Distance: 1.295 pc = 4.2 ly
Mass: 0.12 (± 0.015) MSun
Effective temperature: 3050.0 (± 100.0) K
Radius: 0.141 (± 0.021) RSun
Lum: 0.001567(±0.000020) LSun


Så dumper vi innpå planet B, en steinplanet som er svært jordlik.
Med slike karakteristika for stjernen, er jo ikke planeten særlig jordlik, er den vel?

Mvh

BE
Mulig at jeg overdrev en smule med superlativer på feil sted.
Jada, stjernen er rød og dekker mye større areal av en himmelen. Flarer og greier....

Det som er svært likt er
Mass: 1.07 MEarth
Radius: 1.03 REarth

Og muligens temperatur.
Calculated temperature: 216.0 ( -99.0 +91.0 )K = -156 C .. +34 C

btw: Var du innom studiene?

mvh

HB.
Nei.

Mvh

BE

trønderen

Legg inn av trønderen »

Ikke en eksoplanet, men jeg føler meg sikker på at det finnes liv under isen på Jupiters måne Europa. Ikke nødvendigvis liv som i fisker, men mikroskopisk liv. Og jeg har et håp om at vi skal oppdage det i min levetid.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

trønderen skrev: søn mar 05, 2023 2:25 pm Ikke en eksoplanet, men jeg føler meg sikker på at det finnes liv under isen på Jupiters måne Europa. Ikke nødvendigvis liv som i fisker, men mikroskopisk liv. Og jeg har et håp om at vi skal oppdage det i min levetid.
Det kan være mulig, men det spørs hvilke kjemiske reaksjoner som kan skje - og som IKKE kan skje - med den vanntemperaturen som eventuelt er til stede.

Mvh

BE.

trønderen

Legg inn av trønderen »

BlackEagle skrev: man mar 06, 2023 12:52 pm Det kan være mulig, men det spørs hvilke kjemiske reaksjoner som kan skje - og som IKKE kan skje - med den vanntemperaturen som eventuelt er til stede.

Mvh

BE.
Ja, det er klart. Det er vel planer om å neste år sende ut et satellitt til Europa for å utforske den nærmere. Det blir spennende å se hva de finner ut, da jeg vil tro det påvirker senere utforskning og evt. planene om å sende en robot som skal utforske havet under isen (hvis det finnes, noe det trolig gjør).

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Kan vi ikke finne et tegn? En eksoplanet som gir oss håp. Et biosignal. Har alltid drømt om en planet til slik som jorden. La oss finne den. Jeg er så sosial. La det skje før jeg dør. Har ventet hele livet mitt.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

LANISTA skrev: ons mar 22, 2023 8:18 pm Kan vi ikke finne et tegn? En eksoplanet som gir oss håp. Et biosignal. Har alltid drømt om en planet til slik som jorden. La oss finne den. Jeg er så sosial. La det skje før jeg dør. Har ventet hele livet mitt.
"All things must come to an end."
(gammelt jungelordtak - oppmuntrende, ikke sant?)

Mvh

BE
som vel er høy nok allerede

trønderen

Legg inn av trønderen »

LANISTA skrev: ons mar 22, 2023 8:18 pm Kan vi ikke finne et tegn? En eksoplanet som gir oss håp. Et biosignal. Har alltid drømt om en planet til slik som jorden. La oss finne den. Jeg er så sosial. La det skje før jeg dør. Har ventet hele livet mitt.
Det er ikke umulig at vi kan finne noe slikt i løpet av ikke alt for mange år. En av oppgavene til Webb-teleskopet er jo nettopp å se på andre eksoplaneter.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Skulle bare ønske de visste om meg. Jeg har tross alt kjempet for demokrati. Eller så hvis ikke, for norske reker. De beste i verden. En finner ikke skalldyr bedre enn rundt Norge pga det kalde vannet.
Våre humre, krabber, sjøkreps og reker. Wow.
Vi må umiddelbart fortelle våre gjester om dette. Det vil de ikke ønske å gå glipp av.
Men så begynner jeg å regne på matematikken igjen og innser hvor usannsynlig det her er.
Derimot å finne en planet med noe mer enn bakterier, bør være mulig. Skal vedde på at det skjer dagen etter at jeg dør.
Så får jeg kose meg med skalldyrene norske sjøer levere i mellomtiden.
All prat om noe som vi ikke vet noe om, er i utgangspunktet tøys. Noen har kalt det filosofi, men jeg skal banne på at de drakk tett da de sa det.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Det følgende er altså ikke direkte lenket til trådtittelen, men:

Hvorfor i huleste slepper folk vettet sitt så snart de øyner en sjanse til å vise seg fram i media? "UFO-ekspert", du - man hevder altså å være ekspert på noe man ikke vet??????????????

Pinadø.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: fre jan 12, 2024 2:08 pm Det følgende er altså ikke direkte lenket til trådtittelen, men:
Hvorfor i huleste slepper folk vettet sitt så snart de øyner en sjanse til å vise seg fram i media? "UFO-ekspert", du - man hevder altså å være ekspert på noe man ikke vet??????????????
Pinadø.
Nå kjenner jeg ikke til kilden din så jeg kan ikke uttale meg på vegne av den saken, men en ekspert er jo en ekspert. Om man er ekspert på UFO eller spøkelser så er man nettopp det. Ghostbusters var jo eksperter på sistnevnte, jeg selv er ekspert på demens for jeg husker absolutt ikke en dritt. Vel, nå bør vel vedkommende med ekspertise på UFO ha litt statistisk materiale for å kunne trekke slutninger. Ikke det at det ville imponere meg så veldig, men hadde personen hadde vært ekspert på UAP ville nok jeg ha løftet øyebrynene et par hakk mer.

MVH

HB.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: fre jan 12, 2024 3:38 pm
BlackEagle skrev: fre jan 12, 2024 2:08 pm Det følgende er altså ikke direkte lenket til trådtittelen, men:
Hvorfor i huleste slepper folk vettet sitt så snart de øyner en sjanse til å vise seg fram i media? "UFO-ekspert", du - man hevder altså å være ekspert på noe man ikke vet??????????????
Pinadø.
Nå kjenner jeg ikke til kilden din så jeg kan ikke uttale meg på vegne av den saken, men en ekspert er jo en ekspert. Om man er ekspert på UFO eller spøkelser så er man nettopp det. Ghostbusters var jo eksperter på sistnevnte, jeg selv er ekspert på demens for jeg husker absolutt ikke en dritt. Vel, nå bør vel vedkommende med ekspertise på UFO ha litt statistisk materiale for å kunne trekke slutninger. Ikke det at det ville imponere meg så veldig, men hadde personen hadde vært ekspert på UAP ville nok jeg ha løftet øyebrynene et par hakk mer.

MVH

HB.
Du får en virtuell tommel for din ekspertise! Jeg husker mest av slikt jeg ikke har bruk for å huske ...

Hvem som har kalt seg UFO-ekspert spiller liten rolle (og jeg ser ikke at betegnelsen UAP endrer noe som helst), men det jeg lurer på er om det i det hele tatt er mulig (eller vettugt) å kalle seg "ekspert" på noe man ikke vet noe om (og det samme gjelder jo UAP - så lenge man ikke vet hva men ser eller fotograferer - eller sporer via radar - eller hva som helst - navnet skjemmer ingen).

Mvh

BE
framsynt, nærsynt og tvisynt

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: fre jan 12, 2024 4:13 pm
HB4596 skrev: fre jan 12, 2024 3:38 pm
BlackEagle skrev: fre jan 12, 2024 2:08 pm Det følgende er altså ikke direkte lenket til trådtittelen, men:
Hvorfor i huleste slepper folk vettet sitt så snart de øyner en sjanse til å vise seg fram i media? "UFO-ekspert", du - man hevder altså å være ekspert på noe man ikke vet??????????????
Pinadø.
Nå kjenner jeg ikke til kilden din så jeg kan ikke uttale meg på vegne av den saken, men en ekspert er jo en ekspert. Om man er ekspert på UFO eller spøkelser så er man nettopp det. Ghostbusters var jo eksperter på sistnevnte, jeg selv er ekspert på demens for jeg husker absolutt ikke en dritt. Vel, nå bør vel vedkommende med ekspertise på UFO ha litt statistisk materiale for å kunne trekke slutninger. Ikke det at det ville imponere meg så veldig, men hadde personen hadde vært ekspert på UAP ville nok jeg ha løftet øyebrynene et par hakk mer.

MVH

HB.
Du får en virtuell tommel for din ekspertise! Jeg husker mest av slikt jeg ikke har bruk for å huske ...

Hvem som har kalt seg UFO-ekspert spiller liten rolle (og jeg ser ikke at betegnelsen UAP endrer noe som helst), men det jeg lurer på er om det i det hele tatt er mulig (eller vettugt) å kalle seg "ekspert" på noe man ikke vet noe om (og det samme gjelder jo UAP - så lenge man ikke vet hva men ser eller fotograferer - eller sporer via radar - eller hva som helst - navnet skjemmer ingen).

Mvh

BE
framsynt, nærsynt og tvisynt
UAP vs UFO? Nesten det samme som abstrakt vs. virtuell (ikke pr def. riktignok.) Jada... joda... Jeg skal ikke legge så mye vekt på det mer enn at definisjonene er omtrentlig det samme, men i praksis (millitært) behandles det forskjellig. Derfor ville mine øyebryn heves forskjellig. Sexologer er visstnok eksperter enten de har utdannelser som psykolog, eller en danser rundt ei stang, eller rett og slett en mannlig person med lebestift.

ps. ikke bry deg om det skal være "komma" eller "eller". Blodet i promillen er høyere enn normalt.

mvh

HB som undrer seg på hva ufo-ekspert-kilden kan være.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: fre jan 12, 2024 7:22 pm Blodet i promillen er høyere enn normalt.

mvh

HB som undrer seg på hva ufo-ekspert-kilden kan være.
Om blod i promillen: Det samme her - men det varer ikke så mye lengre nå.

UFO-ekspert: det var noe jeg så i dag; jeg har alt glemt det. Men det var noen som refererte til en "UFO-ekspert" for liksom å kunne garantere for at dette var jo grønne, små menn, må vite!

Mvh

BE

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: fre jan 12, 2024 8:01 pm
HB4596 skrev: fre jan 12, 2024 7:22 pm Blodet i promillen er høyere enn normalt.

mvh

HB som undrer seg på hva ufo-ekspert-kilden kan være.
Om blod i promillen: Det samme her - men det varer ikke så mye lengre nå.

UFO-ekspert: det var noe jeg så i dag; jeg har alt glemt det. Men det var noen som refererte til en "UFO-ekspert" for liksom å kunne garantere for at dette var jo grønne, små menn, må vite!

Mvh

BE
Når man snakker om disse små grønne.... Jeg trodde det dreide seg om de grå, de som etter myten om the Roswell incident overlevde.
Eller var det reptilian?

Ett eller annet sted på den krasja harddisken (*gråte*, her var det mye data som gikk i vasken) så skal jeg finne den russiske boka som beskriver artene der ute. Om beskrivelsen er sann eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men interessant var den.

mvh

HB

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Teknologi & Vitenskap»