Noen som har høns her?

Svar
teodora

Noen som har høns her?

Legg inn av teodora »

Ønsker tips til hønsehold.

Basics, hva man ikke bør gjøre, vinterforberedelser mm.

Ønsker å gi dem et så fritt liv som mulig med mye utgang. Skal ikke ha hane.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg hadde dverghøns en gang i tiden under oppveksten. Dverghane også og den gol alltid og vekte alle. De var inne på vinteren i hønsehuset.

Ellers har jeg vel ingen tips, de spiser jo for gjennom hele vinteren og det de finner når de går ute. :D

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

startelver skrev: søn jul 25, 2021 6:03 pm Jeg hadde dverghøns en gang i tiden under oppveksten. Dverghane også og den gol alltid og vekte alle. De var inne på vinteren i hønsehuset.

Ellers har jeg vel ingen tips, de spiser jo for gjennom hele vinteren og det de finner når de går ute. :D
Må man ha hane da?

startelver

Legg inn av startelver »

Nei men vi avlet kyllinger , og da må man ha en hane :D

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Gloriana skrev: søn jul 25, 2021 10:34 pm
startelver skrev: søn jul 25, 2021 6:03 pm Jeg hadde dverghøns en gang i tiden under oppveksten. Dverghane også og den gol alltid og vekte alle. De var inne på vinteren i hønsehuset.

Ellers har jeg vel ingen tips, de spiser jo for gjennom hele vinteren og det de finner når de går ute. :D
Må man ha hane da?
Man må / bør vel ha hane nesten uansett om man skal ha høns, har jeg i hvert fall hørt fra en på jobben som kommer fra hønsegård. Høns er flokkdyr, så man burde ha en tre - fire av dem, og da gjerne også en hane. Men ikke mer enn én hane per 10 høner.

Jallaskar

Legg inn av Jallaskar »

Bror er vel her inne nå, mener å huske han har høns.

Leif_8

Legg inn av Leif_8 »

teodora skrev: søn jul 25, 2021 2:05 pm Ønsker tips til hønsehold.

Basics, hva man ikke bør gjøre, vinterforberedelser mm.

Ønsker å gi dem et så fritt liv som mulig med mye utgang. Skal ikke ha hane.
Hei igjen Todora.

Sitat:

Ønsker tips til hønsehold

Leif_8:
Gratulerer med ny hobby ?😁

Første du bør tenke på, er raser...

Tre "raser" vil si Prydhøns, eggleggere og kjøtthøner.

Selv har jeg blanding "kjøtt og eggleggere". Min besettning gir ca 50g pr egg(brune)/ pr høne,, samt ca 1,5 kg(renskåret kjøtt) pr slakt(haner)/som tilsvarer tre middager for en liten familie, inkl en gryte/suppe kokt på "skrog".

Når det gjelder "hønsehus", bør du vurdere plassering av vagler, høner møkker mest mens de sover på vagelen. Gjort på riktig måte, forenkler du vedlikeholdet vesentlig😁

Svært viktig med nok lufting i hønsehus, skal helst ikke "dryppe vann" fra tak og vegger.
Høner produserer varme og fuktighet....

Høner vil, i mangel på rugekasse, legge egg i hønsehusets mørkeste hjørne. Mest rasjonelle er en felles rugekasse, plassert mørkt....

Om du har tenkt på en "helt fritgående besetning", slipp ikke hønene ut før ca kl1200. Således slipper du å finne "råttende egg" under busker og trær osv, i hagen.


Nei, trenger ikke hane for et godt hønsehold😁

Dog, profesjonelle eggprodusenter holder faktisk haner i besetningen(trengs ikke for eggproduksjon)
Haner gjør at høner trives😁

Avslutningsvis:

Små eggleggere kan legge to egg pr døgn på samme forenhet som en kjøtthøne....Vurder raseaspektet👍

Leif_8:
Ser forøverig at "bror" er annkomet på FD

Du får kansje mer utfyllende info 😁

Lykke til Teodora

Mvhleif, Gud er God

teodora

Legg inn av teodora »

Gud er ikke god, Leif. Han eksisterer ikke, men om livet ditt blir enklere av å tro det så sier vi det.

Av hva jeg har lest så passer hannen på høna/hønene sine, sier ifra når de ikke har det bra, varsler om farer og hindrer uro og bråk i rekkene. Blitt mer sjarmert av tanken de siste døgnene, men jeg må nesten møte forskjellige raser. Har lest at det er stor forskjell i desibelnivået, så man kan dra fordel av litt grundig forarbeid.

Jeg er ikke bekymret for om jeg klarer å gi dem et godt liv, men jeg har per dags dato ikke et isolert område som er brukbart på vinteren. Krever litt å få satt det i stand, kanskje til neste vår!

Leif_8

Legg inn av Leif_8 »

teodora skrev: ons jul 28, 2021 12:30 am Gud er ikke god, Leif. Han eksisterer ikke, men om livet ditt blir enklere av å tro det så sier vi det.

Av hva jeg har lest så passer hannen på høna/hønene sine, sier ifra når de ikke har det bra, varsler om farer og hindrer uro og bråk i rekkene. Blitt mer sjarmert av tanken de siste døgnene, men jeg må nesten møte forskjellige raser. Har lest at det er stor forskjell i desibelnivået, så man kan dra fordel av litt grundig forarbeid.

Jeg er ikke bekymret for om jeg klarer å gi dem et godt liv, men jeg har per dags dato ikke et isolert område som er brukbart på vinteren. Krever litt å få satt det i stand, kanskje til neste vår!
Hei igjen.

Sitat:
Gud er ikke god, Leif. Han eksisterer ikke...

Leif_8:
Vel, var selv ateist første 27 år av livet så ser stanpunktet ditt 😁

Når det gjelder hane, så er det riktig at ved å gå etter rasetypiske egenskaper så øker du sjangsen for å få redusert "desibel" dog er dette ikke garantert. Noen kommuner har bestemte regler angående hanehold og du bør uansett klarere med eventuelle naboer, om du bor slik til. Men ja hanen kan fks lette presset på hakkehøna osv.

Viktig ang hønsehus er også å ha i bakhodet at hønsehold også kan trekke til seg rotter/mus så vær bevisst ang plassering/lagring av for osv

Sitat:
Jeg er ikke bekymret for om jeg klarer å gi dem et godt liv, men jeg har per dags dato ikke et isolert område som er brukbart på vinteren.


Jeg har et sklt gammeldags hønsehold dvs uoppvarmet hønsehus. Vaglene sitter såpass høyt at det er ca 25 cm mellom hodet til hønene og taket. Under vaglene fjærner jeg ikke møkka i vinterhalvåret men bare strør litt sagspon sån dann og vann slik et denne "brenner" dvs skaper varme.

I døra på på hønsehuset har jeg skåret ut en firkant passende til hønene som jeg så igjen har montert en utskåret bil gulvmatte på, slik at det blir en "flapp". På den måten kan hønene gå ut og inn som de vil uten for mye varmetap.Dette fungerer helt for mitt hønsehold og selv på dager med 20-30 blå går de ut men...

Høner legger egg hele året, nesten.
Skal du ha eggproduksjon om vinteren trenger du lys m/timer samt noe varme på de kaldeste dager.

Mine høner lever ano 1800 tallet og har således lengere ferie😃

Når du eventuelt har funnet "din" rase så kan du jo sjekke om de har denne på genbanken for høner, så har du en seriøs produsent å forholde deg til også👍

Link:
https://www.nibio.no/tema/mat/husdyrgen ... -verpehons

Mvhleif, Gud er God

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Jeg hadde høner for litt over tre tiår siden. De bodde i en moelvenbrakke og hadde en inngjerdet plass å rote på.
Det var dverghøns, brahma og hvite og brune eggleggere. Og en dverghane.

Men også en liten hane kan gale sterkt, noe den tassen gjorde. Vi bodde et sted uten noen nære naboer, så det gjorde ikke så mye. Men jeg tror det kan bli slitsomt for naboene dersom du bor slik til at det er naboer nær deg.
Hønseholdet ble avviklet den dagen reven kom og tok nesten alle sammen.

PerryAndre

Legg inn av PerryAndre »

teodora skrev: søn jul 25, 2021 2:05 pm Ønsker tips til hønsehold.

Basics, hva man ikke bør gjøre, vinterforberedelser mm.

Ønsker å gi dem et så fritt liv som mulig med mye utgang. Skal ikke ha hane.
Anbefaler hane for å unngå at noen høns blir mobbet av de andre.
Har ingen betydning om hanen er av en rase som er mindre enn hønene.
Du kan bruke Internett til å skaffe deg info du trenger om hønsehold.
Viktig at hønene har avskilt areal som er tørt og varmt om vinteren,
som hønene fritt kan gå inn og ut av.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg hadde en dverghane som kunne vært kamphane. I Thailand driver de med hanekamper ved å sette på en kniv på føttene, forferdelige greier.

Den dverghanen jeg hadde angrep folk, stakk du frem foten så var den rett på med en gang ;)
Den ville nok beskytte haremet sitt.

Bilde

Kronologus

Legg inn av Kronologus »

En annen ting å være obs på er rovdyr.
Mink og røyskatt vil bryte seg inn i hønsehuset om natten om de får sjansen.
Ørn og hauk kan være en fare på dagtid.

teodora

Legg inn av teodora »

Kronologus skrev: ons aug 04, 2021 10:15 am En annen ting å være obs på er rovdyr.
Mink og røyskatt vil bryte seg inn i hønsehuset om natten om de får sjansen.
Ørn og hauk kan være en fare på dagtid.
Det er ingen fare her.

Ellers takk for tips alle sammen, jeg skal vurdere dette gjennom vinteren om kanskje sette opp en hønsegård til sommeren.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Dyr»