Talenter som aldri ble noe av

Svar
Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7802

Re: Talenter som aldri ble noe av

Legg inn av Big George »

En vesentlig forskjell er (og var) at man kan leve godt i Norge uten å utvikle talentet sitt. Du kan jobbe som økonom eller buss-sjåfør uten å gidde å trene deg til en proffkontrakt med en fotball-klubb.
I store deler av verden er det ikke sånn. En talentfull 16-åring skal forsørge seg og familien ved å bli proffspiller
i en europeisk klubb.
Mange norske fotball-talenter som reiser til et akademi får sjokk når konkurrenten på laget ser på deg som en fiende eller i beste fall en konkurrent og ikke kompis som man er vant til hjemme i Norge.

Visste du at norske utenlandsproffer i 60 og tidlig 70 åra hadde forbud mot å spille på landslaget ?

Dengang var man amatører og det var som å banne i kirka å bytte klubb. Til nød gikk man til en større
klubb og hvis man ikke lyktes der dro man tilbake til moderklubben.

Sånn er det ikke lenger.

Brukeravatar
k9b
Innlegg: 1289

Legg inn av k9b »

Gøy tråd, men alle talenter som spås en stor framtid kan ikke vinne gullballen, så å snakke om folk som Isco, Gilardino og Walcott i denne tråden syntes jeg er litt spesielt.

Hvis jeg skal prøve meg på et navn så tenker jeg et av de mest opphypa talentene på gamle vgd: Josh McEachran. Var ikke måte på hvor talentfull han var, men fikk aldri sjansen (var aldri god nok?) Spiller nå på midtbanen til MK Dons, så ble jo karriere på han også, men Englands Iniesta blir han nok aldri.

Vi må heller aldri glemme Samid Yesil. Scoret vilt mye mål i alderbestemt fotball i Tyskland og var kuppet over alle kupp når Brodgers signerte han for £1M til Liverpool i 2012. Ble en veldig undervelmende karriere derfra og ut.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

k9b skrev: ons mar 08, 2023 9:55 am Gøy tråd, men alle talenter som spås en stor framtid kan ikke vinne gullballen, så å snakke om folk som Isco, Gilardino og Walcott i denne tråden syntes jeg er litt spesielt.

Hvis jeg skal prøve meg på et navn så tenker jeg et av de mest opphypa talentene på gamle vgd: Josh McEachran. Var ikke måte på hvor talentfull han var, men fikk aldri sjansen (var aldri god nok?) Spiller nå på midtbanen til MK Dons, så ble jo karriere på han også, men Englands Iniesta blir han nok aldri.

Vi må heller aldri glemme Samid Yesil. Scoret vilt mye mål i alderbestemt fotball i Tyskland og var kuppet over alle kupp når Brodgers signerte han for £1M til Liverpool i 2012. Ble en veldig undervelmende karriere derfra og ut.
McEachran fikk nå en OK karriere og spiller nå fortsatt på et bra nivå selv om MK Dons sliter noe voldsomt i år etter en kanonsesong i fjor. Bra i Brentford, men mye skadet. Yesil er derimot et bra eksempel. Han har vel spilt amatørfotball de siste årene og er bare 28 år gammel.

Selv om det fortsatt er litt tidlig så ser det vel ikke all verden ut for Bobby Duncan heller.

KimBlund

Legg inn av KimBlund »

Han er nevnt smått tidligere. Men Bojan Krkic er det ingen som overgår for min del. Det han viste i 07-08 sesongen var så bra at det nesten er utrolig at det kunne gå så galt. Han scoret altså 10 mål og 3 assists i La Liga på 31 kamper hvor mange av disse var innhopp. Ifølge Transfermarkt hadde han 1461 minutt på banen. Dette var i Rijkaards siste sesong som var preget av svært variable prestasjoner på banen for laget generelt sett.

Men det var tydelig og veldig synlig at selvtilliten ble stadig svekket. Er likevel ganske overbevist om at det kunne blitt ganske så annerledes om ikke målet mot Inter i CL-semien 09-10 ble annullert. Dette ville jo endret historien og sendt Barca til finalen istedenfor Inter. Det gikk ganske fort downhill etter det.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Big George skrev: tir mar 07, 2023 9:51 pm

Visste du at norske utenlandsproffer i 60 og tidlig 70 åra hadde forbud mot å spille på landslaget ?

Dengang var man amatører og det var som å banne i kirka å bytte klubb. Til nød gikk man til en større
klubb og hvis man ikke lyktes der dro man tilbake til moderklubben.

Sånn er det ikke lenger.
Alle vet dette, det ble forresten opphevet i 1969. I tillegg så var det et tredje valg: Drit i landslagsspill. Kniksen og Per Bredesen valgte den ruta.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7802

Legg inn av Big George »

Everenga skrev: ons mar 08, 2023 3:44 pm
Big George skrev: tir mar 07, 2023 9:51 pm

Visste du at norske utenlandsproffer i 60 og tidlig 70 åra hadde forbud mot å spille på landslaget ?

Dengang var man amatører og det var som å banne i kirka å bytte klubb. Til nød gikk man til en større
klubb og hvis man ikke lyktes der dro man tilbake til moderklubben.

Sånn er det ikke lenger.
Alle vet dette, det ble forresten opphevet i 1969. I tillegg så var det et tredje valg: Drit i landslagsspill. Kniksen og Per Bredesen valgte den ruta.
Vet ikke om du kjenner navnet Nicolai Johansen ? Generalsekretær i NFF og medlem i Skeid,
En skikkelig ubehagelig fyr å komme på kant med
Den 1. mars 1939 begynte han i Norges Fotballforbund som assistent til daværende generalsekretær Asbjørn Halvorsen.[3] I 1955 ble Johansen selv generalsekretær i forbundet. Han ble sittendet i denne stillingen frem til 1983.
Mange spilleres avgjørelser kom etter svært ubehagelige samtaler med Nicolai Johansen.
Noen valgte å bli proffer i utlandet og mange ble skremt og droppet proffdrømmen.
Men det visse du muligens ikke ?

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Lezah skrev: tor feb 02, 2023 9:21 am (NB: "Fall" betyr her drikking, kokain, skader og idiotoppførsel...)
Dette er også en grei beskrivelse av en kveld i London by for deler av kompisgjengen min.

Jack

Legg inn av Jack »

Herlig tråd.

Jeg nominerer Adnan Januzaj.

I en alder av 18 år debuterte belgieren på Stadium of Light med to mål og ble matchvinner for et United-lag som slet under David Moyes. Hadde flere matchavgjørende involveringer den sesongen og bar i flere tilfeller hele laget på sine spinkle skuldre. Her trodde man at man for alvor hadde en fullverdig erstatter for fotballspilleren Ryan Giggs. Her mislykkes Manchester United totalt med å ta vare på og videreutvikle talentet til belgieren.

10 år senere spiller Januzaj fortsatt fotball på relativt greit nivå, Sevilla-spiller på utlån til Tyrkia, men man tenker støtt og stadig om hva som kunne vært.

Januzaj was, in the words of another United official, the “future of the club” — rated so highly that Ferguson broke one of his own managerial rules to mention the teenager, completely out of the blue, in a press conference just a few weeks before announcing his retirement. Watch out, Ferguson said, for “the Belgian boy” and then he leant back in his chair, nodding to the sound of his own words. Januzaj, he predicted, was going to be some player.

https://theathletic.com/2389042/2021/02 ... ent-wrong/
Sist redigert av Jack den ons mar 08, 2023 10:21 pm, redigert 1 gang totalt.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Jack skrev: ons mar 08, 2023 10:17 pm Herlig tråd.

Jeg nominerer Adnan Januzaj.

I en alder av 18 år debuterte belgieren på Stadium of Light med to mål og ble matchvinner for et United-lag som slet under David Moyes. Hadde flere matchavgjørende involveringer den sesongen og bar i flere tilfeller hele laget på sine spinkle skuldre. Her trodde man at man for alvor hadde en fullverdig erstatter for fotballspilleren Ryan Giggs. Her mislykkes Manchester United totalt med å ta vare på og videreutvikle talentet til belgieren.

10 år senere spiller Januzaj fortsatt fotball på relativt greit nivå i Real Sociedad, men man tenker støtt og stadig om hva som kunne vært.

Januzaj was, in the words of another United official, the “future of the club” — rated so highly that Ferguson broke one of his own managerial rules to mention the teenager, completely out of the blue, in a press conference just a few weeks before announcing his retirement. Watch out, Ferguson said, for “the Belgian boy” and then he leant back in his chair, nodding to the sound of his own words. Januzaj, he predicted, was going to be some player.

https://theathletic.com/2389042/2021/02 ... ent-wrong/
Er nå i Tyrkia, passende nok

Jack

Legg inn av Jack »

ElGuaje skrev: ons mar 08, 2023 10:18 pm
Jack skrev: ons mar 08, 2023 10:17 pm Herlig tråd.
► Show Spoiler
Er nå i Tyrkia, passende nok
Jeg googlet navnet og brukte første treff som referanse, men takk for korreksjonen - jeg redigerer det opprinnelige innlegget mitt!

Astonstian

Legg inn av Astonstian »

Big George skrev: tir mar 07, 2023 9:51 pm
Fotballforbund som assistent til daværende generalsekretær Asbjørn Halvorsen.[3]
Har du referansen fra avsnittet du kopierte fra (Wiki?), Big G? :)

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1717

Legg inn av JauKaninen »

FranciscoM skrev: tir mar 07, 2023 9:13 pm
Eldar Hadzimehmedovic
Han løp forbi/gjennom meg på banen mens han headet ballen til seg selv bortover. Hadde aldri møtt på noe lignende før.

Så var det rett opp på høyere nivå med han, møtte han ikke flere ganger. Men husker den der så godt. Folk lo og jeg skjønte ikke hva som skjedde.

Ghost

Legg inn av Ghost »

Mastour topper lista for meg. Skulle bli det neste store, men endte opp med et innhopp for Malaga på øverste nivå og et knippe opptredener for Zwolle og i Hellas på øverste nivå. Tok gradvis turen nedover i det italienske ligasystemet og spiller nå på nivå to (!) i Marokko.

Adu bør jo også nevnes, selv om hypen der nok var større enn talentet. Og Ravel Morisson. Fikk noen kamper på høyt nivå, men som 17-åring skulle han jo bli Uniteds wonderboy.

Så er det mange som ikke har levd opp til potensialet. Bojan, Pato etc. Men de har hatt noen gode år og fått både spilletid og landskamper på høyt nivå, så noe ble det av dem.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

En av fotballens største what if’s legger opp.



Har jo vært en av de mest omtalte her i tråden, synd at karrieren aldri tok den retningen mange trodde og håpet på way back when.

Astonstian

Legg inn av Astonstian »

Synd angsten tok han.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Chromeback skrev: tor mar 23, 2023 5:58 pm En av fotballens største what if’s legger opp.



Har jo vært en av de mest omtalte her i tråden, synd at karrieren aldri tok den retningen mange trodde og håpet på way back when.
Ganske så synd ja.
Av alle jeg har hørt om av spillere som kunne bli like god som Messi, så er nok Bojan den nærmeste.
Skremmende mye teknikk, fart, generelt sett fotball i den gutten der allerede så ung og igjen, helt vilt hvordan alt det der forsvant.
De årene etter Barcelona kan virkelig ikke ha vært lett for fyren, ser han nå blant annet ble frigitt av en japansk klubb helt på tampen.

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

🗣 "I had the chance to go to Real Madrid or Man United. Real Madrid had the contract waiting for me and they wanted all my family to fly over but I said, 'No, I want to stay at Chelsea.' I just believed in myself that I was going to make it but looking back now maybe I should have..."

https://www.givemesport.com/1654463-che ... iiDryUnMyc

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Internasjonal»