Hengerspotting.

Svar
rosmebraad
Innlegg: 845

Re: Hengerspotting.

Legg inn av rosmebraad »

Ikke at jeg er hengermann, men det er småtrist å se hengere som står til forfall. Ikke minst de med trekarmer.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

'Spottet' en henger på Vestlanderevyen. En kar fikk ikke kjøre over broen med henger pga. Vind. Oppi hengere lå der en grabb. Vanlig småhenger såvidt jeg så, har for svake hengerspotteevner til å kunne spesifisere ytterligere.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

'Vedlegg for stort'.

En flott annonse for iForW. henger med el. tipp, reservehjul og 1000 kg tomvekt og 3500 kg totalvekt. Barr 'skriker' etter D-MAX med just 3500 kg hengervekt!

Finansiering og leverig før jul, SUV?

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Bilde

Nordberg et par dager siden

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Skjønner meg ikke på å legge inn bilder:

NRK1 hadde nettopp på 'Norge idag' et innslag fra et vedsted.

Først kjørte en minilaster (?) opp på en treakslet henger med tipp.
Deretter så man en traktor med henger. Der stod både et par vedpakker OG minilaster oppå tilhengeren.

Samt stabler av stokker som skulle bli til ved.

Tipper SUV fort hadde gulpet av colaboksen som stanger i taket av sånt syn!

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: tor jan 05, 2023 8:47 pm Skjønner meg ikke på å legge inn bilder:

NRK1 hadde nettopp på 'Norge idag' et innslag fra et vedsted.

Først kjørte en minilaster (?) opp på en treakslet henger med tipp.
Deretter så man en traktor med henger. Der stod både et par vedpakker OG minilaster oppå tilhengeren.

Samt stabler av stokker som skulle bli til ved.

Tipper SUV fort hadde gulpet av colaboksen som stanger i taket av sånt syn!
Tenker det er denne saken:

https://tv.nrk.no/serie/norge-i-dag/202 ... /avspiller

Så gjenstår det å se om den blir klikkbar.

Den minilasteren ser ut som sånn vi hadde på jobben ei kort stund, men som nok virket litt ustabile med tanke på faren for velt. Så nå har vi gaffeltruck til innebruk og traktor med pallegafler til utebruk. Selv har jeg ikke brukt noen av disse på jobben, men har jo brukt tilsvarende utstyr endel.
Hjullaster har jeg kjørt Volvo L-serien både 50, 70 og 120 (inkludert å bruke den største til å dra den mellomste opp fra grøfta utpå ei snødekt myr med smal sandvei oppå).
Traktor har jeg bare kjørt litt Massey Fergusson 265 (og en liten Iseki minitraktor).
Gaffeltruck har jeg kjørt 10-20 stk tenker jeg og ganske mange timer, hovedakelig Nissan dieseltruck, men også mange elektriske. Nå de siste årene er det også blitt endel kjøring med Hangcha terrengtruck med firehjulstrekk og differensialsperre foran, noe tilsvarende dette (står 25 på den jeg kjører):

https://www.aadalen.no/produkt/hangcha- ... My4wLjAuMA..

Denne brukes stort sett i forbindelse med vedproduksjon og lignende, selv om det ikke er det jeg bruker den til (jeg bare låner den for å flytte rundt på andre ting).

Den tar seg forholdsvis bra frem synes jeg, selv om det jo har hendt en gang at jeg har vært nødt til å ta en slakere omvei istedenfr å kjøre rett opp en skråning jeg har kjørt før.

Litt rart i NRK-innslaget å ha med seg minilaster på henger etter traktor. Det normale når det kjøres traktor er vel å ha pallegafler på denne til lossingen. Men det kan jo hende det skal inn på trange steder hos kresen kjøper som skal ha veden helt frem inn en trang passasje.

Her i distriktet har jeg ikke sett denne løsningen tror jeg. Mange heromkring henger nok veden selv på egen henger virker det som sånn at det er bare å laste opp med truck eller lignende hos vedprodusenten. Men noe kjøres jo også ut, da ofte med en vanlig, men solid henger trukket av SUV eller pick-up.

Jeg tror jeg aldri har fraktet ved i sekk på pall, for jeg frakter ved enten løst eller i esker (avhengig av mengde og om det skal i vedstabel eller inn i bygning for fyring. Men jeg har jo flyttet rundt på mange paller med når de står litt iveien for meg der jeg skal kjøre eller bruke ei diger bandsag (som splitter ca 5 meter lange stokker) eller lignende.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

SUV skrev: fre jan 06, 2023 10:12 pm Den minilasteren ser ut som sånn vi hadde på jobben ei kort stund, men som nok virket litt ustabile med tanke på faren for velt.
Jeg har kjørt en sånn en, dvs 528 i stedet for 520, og min opplevelse er at motet svikter lenge før den velter. Som du er inne på, så er en av grunnene til å ta med seg en sånn er at den kommer til på trange (og ulendte) steder der traktor eller truck ikke kommer til.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Hardy-guttene skrev: man jan 09, 2023 10:38 pm
SUV skrev: fre jan 06, 2023 10:12 pm Den minilasteren ser ut som sånn vi hadde på jobben ei kort stund, men som nok virket litt ustabile med tanke på faren for velt.
Jeg har kjørt en sånn en, dvs 528 i stedet for 520, og min opplevelse er at motet svikter lenge før den velter. Som du er inne på, så er en av grunnene til å ta med seg en sånn er at den kommer til på trange (og ulendte) steder der traktor eller truck ikke kommer til.
Og jeg som tenkte BMW E39 på 520 og 528 i......

De språkmektige oversetter vel slik:

Truck=lastebil
Truck=forklift

Hyster uttales 'hoister'.


Og ikke minst: Gaffeltruckene har vel såpass takhøyde at enhver cola som Rema fører strutes greit?


Så: Har noen kjørt en sånn Svetruck som løfter 40" containere?
Her er bilde av en kran som heiser en Svetruck oppå en fireakslet henger med 16 hjul:
https://uniktruck.com/flexibility-when-needed/
Er jo litt mer enn smågromt det der.....
(hvordan legger man inn bilder her?)

Bonusspørsmål: Jeg så reklame for brøyteskjær til gaffeltruck. Noen som kjenner til dette? SUV?
For gaffeltrucker er utelukkende 2wd eller hva?

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

rosmebraad skrev: man jan 09, 2023 11:53 pm
Hardy-guttene skrev: man jan 09, 2023 10:38 pm Jeg har kjørt en sånn en, dvs 528 i stedet for 520, og min opplevelse er at motet svikter lenge før den velter.
Og jeg som tenkte BMW E39 på 520 og 528 i......
Jeg tror nok motet svikter før de velter også.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »


Ribba

Legg inn av Ribba »

FredPerry^2 skrev: fre jan 27, 2023 7:56 pm Drømmehenger til salgs på Finn.
► Show Spoiler
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... =270050651
Første tanken når jeg så bildet av den hengeren, var at FP hadde lekt seg litt med Photoshop.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Bilde

Bilde

Trikk av type sl-95 på vei til hugging på et par voksne hengere

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Det var en grei mengde med hjul på hengeren på bilde 2

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Stereotypien er noen steder å få blikkfang og 'kred' for dyre 'sportsbiler' men her var det en Transit med 4-hjuls iForWilliams som var showstopper/headturner.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Tillater meg et lite fredagsklipp fra BT:
(Husk søndsgskaffen til helgen!)

'
Alt» var galt med denne tilhengeren
i dag kl 15:31
Aina Fladset



Statens vegvesen har fredag vært på kontroll på Askøy. Først på Juvikflaten, deretter ved Holmedal.

Tre bilførere ble anmeldt fordi de ikke har tillatelse til å kjøre med tilhenger. De måtte sette fra seg tilhengerne på stedet, melder Statens vegvesen i en pressemelding.

En av sjåførene fikk også kjøreforbud fordi lasten stakk altfor langt bak uten merking.

Deretter viste det seg at den samme hengeren var begjært avregistrert.

Dermed endte tilhenger-turen brått for denne sjåføren på flere måter.

– Tilhengeren hadde også en grov teknisk feil. Indikator for slitasje på kulekobling viste at den var meget slitt. I verste fall kan det medføre at hengeren hopper av kulen, skriver Statens vegvesen....'

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Bilde

Trekkvogna er kanskje noe liten av størrelse men har plenty av newtonmeter

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Bilde

Forlatt to-akslet Tysse slep på Tåsen

SUV

Legg inn av SUV »

Ostemanden skrev: ons mar 08, 2023 4:33 pm Bilde

Forlatt to-akslet Tysse slep på Tåsen
Hvis den stå forlatt slik lenge og det ikke er rett ved Gausdal Landhandleri kan det sikker være lurt å tipse dem om tilhengeren. Mulig det står på merket frempå hvilken filial den tilhører (om det ikke er opplagt basert på geografien), ellers så kan man vel finne ut litt ut fra regnr. Kan jo hende den er stjålet og dumpet der hvis det ikke er logisk å parkere der ellers.

Her ute på landet har vi selvfølgelig også Gausdal Landhandleri, men jeg har ikke sjekket hvordan det står til med om de har lånehengere. Ikke sikkert de tenger det da "alle" har egen (eller egne) hengere her.

Ellers så hender det jo også at hengere hviler noen dager uten at de dermed nødvendigvis er forlatt. Min varehenger har feks ikke vært ute på tur siden søndag, og båthengeren har stått parkert siden november og blir vel stående 1-2 uker til før den får føle snø under hjula igjen.

Og apropos forlatte hengere så snakket jeg på lørdag med ei som måtte forlate hengeren sin langs veien. Det hun hadde sett var at ene hjulet var flatt. Jeg så allerede fra bilen da jeg passerte den at ramma var knekt og en nærmere kikk under bekreftet dette. Begge rammevanger var revet av i bunn så 2 av 4 akselbolter ikke hadde noe feste, så akselen hang mye bakover. Venstre rammevange var også revnet i hele steget opp til finerplata så gulvet gjorde en knekk. Sideveggen stivet av noe, men da denne er knekt inn under fineren (slik de produseres) og veggen beholder stivheten mens gulvet bøyes så kommer den skarpe kanten borti dekket og kutter opp dette så det blir hull. Luktet også svidd som jeg tenkte kom fra dekket, men mulig det er fra påløpsbremsa da vaieren strammes ekstra når akselen løsner og henger bakover. Jeg stoppet for å se om det trengtes noe hjelp, feks hvis det er noen lokale så hadde det gått an å lempe veden opp på det tomme lasteplanet mitt og kjøre den dit den skulle, men det viste seg det var 1,5 time unna målet så da var ikke det så veldig aktuelt. hun lempet da veden inn i Mondeo-en. Vet ikke om hun fikk plass til alt (jeg kjørte videre), men på tirsdag passerte jeg samme sted uten at det var noe tegn til hverken henger eller ved der, så da har det nok løst seg på et vis.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Tre-akslet Brian James med V8er til trekkvogn i snøkaoset. Kan det bli vakrere?


Bilde

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Når overhode ikke opp til FPs observasjon, men likevel:

Polestar 2 med 4-hjuls Kapellhenger.
Grei setup for lette lass for hobbypersonen. Og grei bil om man er slank og flink til å pakke/stue bagasje.

Men gromt, det blir det aldri.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

rosmebraad skrev: tor mar 23, 2023 11:45 pm Polestar 2 med 4-hjuls Kapellhenger.

Passaten leveres tilbake fra leasing om kort tid og vi venter nå på en pent brukt V60 T8 i stedet. Det sto mellom en "saville grå" som samboer likte best, og en svart R-Design som var min favoritt. Tungen på vektskålen ble at den sorte hadde hengerfeste, mens Bilia ville ha 16 000,- for å ettermontere på den andre.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

FredPerry^2 skrev: fre mar 24, 2023 12:07 pm
rosmebraad skrev: tor mar 23, 2023 11:45 pm Polestar 2 med 4-hjuls Kapellhenger.

Passaten leveres tilbake fra leasing om kort tid og vi venter nå på en pent brukt V60 T8 i stedet. Det sto mellom en "saville grå" som samboer likte best, og en svart R-Design som var min favoritt. Tungen på vektskålen ble at den sorte hadde hengerfeste, mens Bilia ville ha 16 000,- for å ettermontere på den andre.
Da har du akkurat unngått å bli uvenn med SUV!
(Et par små colabokser på styrten hjelper nok på også.)

Dessverre må instinktene bare spørre: Hva er service og garanti på V60?
Jeg liker jo Volvo, men har aldri kommet sånn helt innpå likevel. (Går ut fra at den feiler stort på avisbil-kriterier.)

burkar

Legg inn av burkar »

FredPerry^2 skrev: fre mar 24, 2023 12:07 pm
rosmebraad skrev: tor mar 23, 2023 11:45 pm Polestar 2 med 4-hjuls Kapellhenger.

Passaten leveres tilbake fra leasing om kort tid og vi venter nå på en pent brukt V60 T8 i stedet. Det sto mellom en "saville grå" som samboer likte best, og en svart R-Design som var min favoritt. Tungen på vektskålen ble at den sorte hadde hengerfeste, mens Bilia ville ha 16 000,- for å ettermontere på den andre.
Grattis! V60en er absolutt et trivelig bekjentskap. Min gamle leasingbil i osmiumgrå er fortsatt til salgs hos Bilia. Ikke noe varmt hvetebrød akkurat: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=295321126

Ribba

Legg inn av Ribba »

FredPerry^2 skrev: fre mar 24, 2023 12:07 pm Passaten leveres tilbake fra leasing om kort tid og vi venter nå på en pent brukt V60 T8 i stedet. Det sto mellom en "saville grå" som samboer likte best, og en svart R-Design som var min favoritt. Tungen på vektskålen ble at den sorte hadde hengerfeste, mens Bilia ville ha 16 000,- for å ettermontere på den andre.
Gratulerer. Volvo har stort sett biler med godt design, og V60 er definitivt ikke noe unntak.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

rosmebraad skrev: fre mar 24, 2023 12:41 pm Dessverre må instinktene bare spørre: Hva er service og garanti på V60?
Jeg liker jo Volvo, men har aldri kommet sånn helt innpå likevel. (Går ut fra at den feiler stort på avisbil-kriterier.)

V60en har et veldig langt flatt dashbord, og sånn sett er det ganske godt tilpasset aviser. På den annen side er hele bilen veldig lav, og det føles som om jeg sitter lavere i den enn i Passaten, så det hadde vært en forferdelig avisbil. XC60 kunne derimot fungert greit.

Bilde


Det er en 2020 modell som har gått 39 000 km. Siden den er kjøpt fra merkeforhandler har den Volvo Selekt, så det er garanti frem til 2027 eller 150 000 km. Og siden det er en svart R-Design vil den forhåpentligvis være lettere å selge om noen år med gjenværende garanti til tredje eier som sikkert blir en kar i midten av 20-åra med ferskt fagbrev.


Bilde

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

FP:
'.......en kar i midten av 20-åra med ferskt fagbrev....'


************

Bare ett? Var det ikke snakk fra ministeren & Co. idag om at snekkeren også kunne bli rørlegger? Mao. flere fagbrev.
OT fascinerende at papiravisene fortsatt finnes.

MEN der kommer ikke til å bli mange eldre som humper rundt i 45 år gamle V60, slik tilfellet er med enkelte 240 idag.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

burkar skrev: fre mar 24, 2023 3:25 pm Grattis! V60en er absolutt et trivelig bekjentskap. Min gamle leasingbil i osmiumgrå er fortsatt til salgs hos Bilia. Ikke noe varmt hvetebrød akkurat: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=295321126
Møller ga oss tilbud på 307 000 kroner for å kjøpe ut "vår" 2020 modell Passat med snart 60 000 på telleren, men da kunne vi like gjerne bare kjøpt en identisk brukt med nesten halve kjørelengden:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=295062629

Vi vinglet mye mellom XC60, V90 og V60. XC60 fordi dama ville sitte høyt og V90 fordi den er størst med tanke på at det snart skal enda et barnesete inn bak, pluss vogn. Endte likevel opp med V60 fordi det ble nyest bil med kortest kjørelengde til omtrent samme pris.

Jeg er litt spent på hvordan det blir med plassen i praksis, for den er merkbart mindre enn Passaten - men vi fikk med en Packline 830 i bilens farge på kjøpet, og jeg syns faktisk V60 er litt småtøff med skiboks på.

For øvrig røk infotainment-systemet i Passaten to dager etter at kontrakten på V60en ble undertegnet, og første ledige verkstedtime er i mai. Det er kanskje et tegn på at man burde gi seg med VAG mens leken er god.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

rosmebraad skrev: fre mar 24, 2023 8:02 pm MEN der kommer ikke til å bli mange eldre som humper rundt i 45 år gamle V60, slik tilfellet er med enkelte 240 idag.

Spørs vel om en fire-sylindret motor med turbo, kompressor og hybrid-system overlever til å bli veteran - så det er kjekt med lang garanti.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

FredPerry^2 skrev: fre mar 24, 2023 8:04 pm
rosmebraad skrev: fre mar 24, 2023 8:02 pm MEN der kommer ikke til å bli mange eldre som humper rundt i 45 år gamle V60, slik tilfellet er med enkelte 240 idag.

Spørs vel om en fire-sylindret motor med turbo, kompressor og hybrid-system overlever til å bli veteran - så det er kjekt med lang garanti.
Du får la den jobbe litt med respektable hengerlass og få tynet tannhjulene!

SUV

Legg inn av SUV »

FredPerry^2 skrev: fre mar 24, 2023 12:07 pm
rosmebraad skrev: tor mar 23, 2023 11:45 pm Polestar 2 med 4-hjuls Kapellhenger.

Passaten leveres tilbake fra leasing om kort tid og vi venter nå på en pent brukt V60 T8 i stedet. Det sto mellom en "saville grå" som samboer likte best, og en svart R-Design som var min favoritt. Tungen på vektskålen ble at den sorte hadde hengerfeste, mens Bilia ville ha 16 000,- for å ettermontere på den andre.
Gratulerer med ny bil med hengerfeste. Hengerfeste kan man plutselig få bruk for også når man ikke har planer om det. På vei hjem på torsdag så jeg en bil foran meg som kjørte ut i veikanten. Han hadde kjørt feil da han skulle til en butikk og jeg er litt usikker på om han hadde tenkt å ta snarveien over plenen eller om han bare skulle ta en U-sving og derfor svingte litt ut til siden for å få stor nok bue. Men uansett så viste det seg at det som kanskje så ut som en liten sølepytt var ei dyp grøft, så der stod han med høyre forhjul godt uti uten feste mens vannet sprutet i forsøk på å komme opp med den forhjulsdrevne Peugoten.

Så da bare stoppet jeg bak ham og spurte om jeg skulle dra ham opp, og det ville han. Så da tok jeg frem slepestroppen jeg har baki og hektet den på tauekroken foran på min bil og på hengerfestet hans og koblet inn lavserie og rygget litt så fikk jeg enkelt dratt den løs.

Det er mindre enn et halvt år siden jeg kjøpte bilen, men jeg har allerede dratt løs 4 biler med den. Har brukt hengerfestet 3 av gangene, men nå passet det best å bruke festet foran så jeg slapp å snu to ganger.

Håper jeg snart får brukt hengerfestet til det det er ment for, altså å trekke henger. Venter på å få ut båten fra et lager hvor det er et annet kjøretøy mellom båten og porten. Også er det jo noe snø der, sjekket for ei uke siden og da var det så den kramme snøen stod til ca midt på mine 75 cm høye hjul der (og litt mer i brøytekanten jeg måtte forsere for å komme dit). Det gikk altså greit å kjøre der for meg, men er nok litt verre for den som blokkerer litt for min båt, pluss at det blir en litt krapp sving sånn snøen er nå med en haug noen meter unna porten der det er naturlig å kjøre om man ikke vil ta en veldig krapp sving.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»