Reiseplaner fremover..

Svar
DoktorS

Re: Reiseplaner fremover..

Legg inn av DoktorS »

KongOlav2 skrev: man mar 20, 2023 6:15 pm
DoktorS skrev: lør mar 18, 2023 11:47 am Derfor tar jeg sikte på en separat tur til Napoli i august-september, dog - september er priset veldig høyt av Norwegian nå - fort over 4.000 tur/retur - rimeligere i august...
Synes både tilbud og priser er rimelige begredelige ang flyreiser nå. Sommerferien er bestilt, da blir det tur til Sveits, men kikket også på en mulig tur i september. Mulige destinasjoner kunne vært med fly til f.eks Geneve, Milano, Nice, Barcelona eller Zurich. Med avreise fra Nordvestlandet.

Kun Norwegian flyr imidlertid til Geneve, og de billettene er jevnt over dyre. Under 4,5k med bagasje er vanskelig og det koster over 5000 på de mest aktuelle datoene.
Etter skoleferien er over virker det som at SAS heller ikke flyr til Barcelona. Og til Nice kun på torsdag og søndag. Igjen er Norwegianbilletter dyre om man ikke drar på veldig begrensede dager, typisk tirsdag eller onsdag. Det gjelder både Nice og Barcelona. Disse kan imidlertid være mer aktuelle neste vår/forsommer.
Milano er litt bedre, men merkelig nok er Zürich, kanskje Europas dyreste by, omtrent den eneste av disse destinasjonene hvor jeg kan få billetter godt ned på 3000-tallet. Jævlig snålt.
Ja, for meg går det en grense når det begynner å bli godt over 3.000 én vei, i hvert fall. Jeg kom jo meg til Cape Town for vel 8.000... Til sammenligning. Er jo ganske godt vant, for jeg har vanligvis flydd før eller etter skoleferien. Nå har jeg vel søkt litt for tett opptil.

En kollega med familie på fire droppet direktefly til Nice og tok Lufthansa i stedet, og sparte nær 10.000 på det - og det må man jo nesten gjøre når også oppholdet der nede har økt med fryktelig mange prosent siden pre-covid. .

SAS - stusser generelt på at de ofte ikke kommer opp i søk nå, virker jo som om de har droppet veldig mange direktefly ut ti Europeiske byer i det siste..

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

DoktorS skrev: man mar 20, 2023 8:58 pm Ja, for meg går det en grense når det begynner å bli godt over 3.000 én vei, i hvert fall. Jeg kom jo meg til Cape Town for vel 8.000... Til sammenligning. Er jo ganske godt vant, for jeg har vanligvis flydd før eller etter skoleferien. Nå har jeg vel søkt litt for tett opptil.

En kollega med familie på fire droppet direktefly til Nice og tok Lufthansa i stedet, og sparte nær 10.000 på det - og det må man jo nesten gjøre når også oppholdet der nede har økt med fryktelig mange prosent siden pre-covid. .

SAS - stusser generelt på at de ofte ikke kommer opp i søk nå, virker jo som om de har droppet veldig mange direktefly ut ti Europeiske byer i det siste..
Ja, det virker som at SAS skal sende veldig mye via København nå. Det er i det hele tatt svært få ruter jeg finner direkte med SAS til Sør-Europa i september. Barcelona og Nice er nevnt. Det virker heller ikke som de har ruter til f.eks Madrid eller Lisboa. Og kun 3 ukentlige fly til Roma. I det hele tatt er det svært lite utenom de mest typiske sydendestinasjonene. Norwegian har mye mer, og også gjennom sommeren. Ser at de har ruter i 2-3 måneder på sommeren til f.eks Bologna, Bari, Bordeaux og flere andre litt mindre "vanlige" reisemål for nordmenn midtsommers.

Tror det blir færre, men lengre ferier heretter. Før covid tok jeg kanskje to langhelger med 3-4 overnattinger og 2-3 turer på 7-10 netter ute hvert år. Blir nok redusert litt mens lengden på feriene øker. Kanskje jeg dropper utenlandstur i juli neste år og heller tar en lengre tur i mai rundt alle røddagene.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Da ser det ut som jeg får med en kompis på tur til Dolomittene i starten av september. Blir nok 7-10 dager i Val Badia om det blir noe av. Reservevalg er muligens å benytte seg av ikke altfor dyre flybilletter til Milano og deretter ta toget til Stresa på vestbredden av Lago Maggiore. Ser ut som en veldig fin plass og et bra sted for en halvaktiv ferie på samme måte som jeg hadde ved Gardasjøen i fjor høst.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

KongOlav2 skrev: man mar 20, 2023 7:22 pm
Someone skrev: man mar 20, 2023 7:09 pm Jeg har valgt å utsette å bestille hjemreisen fra Nice i august, så har kun billett ned forløpig. Billettprisene hjem er såpass nær "max" at jeg tviler på om det blir dyrere, og i fjor oppdaget jeg at prisene fallt betraktelig 5-6 uker før avgang.

Oslo-Zürich endte jeg forresten opp med å betale 4741kr t/r nå i vinterferien :p
Kjøpte du den reisen til Zürich på kort varsel? Blir vel uansett dyrere på visse tidspunkter.

Jeg har reist på alpeturer på sommeren i over 10 år nå, og i hovedsak flyr jeg da til München, Geneve eller Zürich. Før covid var München nesten alltid billigst, nå er det stort sett Zürich.

Ellers synes jeg ruteforbindelsene nå er mangelfulle og litt merkelige. SAS har daglig rute til Zürich i stort sett hele september til relativt moderate priser, men ikke rute til Geneve. Norwegian har rute til Geneve, men kun 1-2 ganger i uka og relativt stive priser. De har dog ikke ruter til Zürich.

Og så synes jeg det er jævlig rart at SAS ikke har eller har så begrenset rute til såpass populære destinasjoner som Nice og Barcelona etter ca. 20.august.
Har oftest (pre-covid) valgt Malpensa/Milano både vinterstid og sommerstid for alpeturer. Både beliggenheten i forhold til valgte/ønsket steder og ikke minst prisen (Norwegian, par ganger SAS kanskje) har vært grunnene. Vinterstid har Munchen og Geneve vært gode alternativer syntes jeg. Zurich tror jeg kun har flydd til en gang vinterstid. Det negative med Malpensa er at det litt for ofte har vært rot med leiebiler, mer en andre steder. Munchen eller Geneve (både fransk og sveitsisk side) aldri opplevd rot med leiebil. Vurderte også alpetur i vinter og da var det Norwegian til Malpensa som hadde beste priser hvis en ser bort fra Flyr som hadde fine priser til Geneve og Bergamo (var litt for langt unna dit jeg "ville"). Kjipt det gikk slik det gikk med Flyr, flydde til Malaga m/sykler i høst, en av de beste eller enkleste flyreisene jeg har gjort.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Biff_Byford skrev: tor mar 23, 2023 7:03 am Har oftest (pre-covid) valgt Malpensa/Milano både vinterstid og sommerstid for alpeturer. Både beliggenheten i forhold til valgte/ønsket steder og ikke minst prisen (Norwegian, par ganger SAS kanskje) har vært grunnene. Vinterstid har Munchen og Geneve vært gode alternativer syntes jeg. Zurich tror jeg kun har flydd til en gang vinterstid. Det negative med Malpensa er at det litt for ofte har vært rot med leiebiler, mer en andre steder. Munchen eller Geneve (både fransk og sveitsisk side) aldri opplevd rot med leiebil. Vurderte også alpetur i vinter og da var det Norwegian til Malpensa som hadde beste priser hvis en ser bort fra Flyr som hadde fine priser til Geneve og Bergamo (var litt for langt unna dit jeg "ville"). Kjipt det gikk slik det gikk med Flyr, flydde til Malaga m/sykler i høst, en av de beste eller enkleste flyreisene jeg har gjort.
Hvor drar du de gangene du flyr til Malpensa? Tror det er bare turer inn nord i Piemonte og i Aosta som passer best for min del der. Også kinkig å komme seg videre med offentlig transport i og med at jeg omtrent aldri leier bil når jeg drar på egen hånd. Bergamo med Norwegian kunne også vært et alternativ for italienske alper, men prisene med denne ruten kommende sommer var jo fryktelig stive. Generelt har jeg funnet ut flg ang flyruter til Alpeturer. Forutsatt bruk av offentlig transport.

München er best for egentlig hele Østerrike samt Dolomittene man ikke finner en grei rute til Verona.
Zürich er best for Berner Oberland, Engadin og østlige Valais.
Geneve er best for Chamonix og nærområdet, mesteparten av Valais. Samt Aosta om bussforbindelser passer.

Someone

Legg inn av Someone »

DoktorS skrev: man mar 20, 2023 8:58 pm En kollega med familie på fire droppet direktefly til Nice og tok Lufthansa i stedet, og sparte nær 10.000 på det - og det må man jo nesten gjøre når også oppholdet der nede har økt med fryktelig mange prosent siden pre-covid. .

Hittil når jeg sjekker for mine datoer i august, blir det enda dyrere å fly via noen av de store hubbene, uansett flyselskap. Så da er faktisk nonstop billigst. Ulempen med august er jo at resten av Europa har ferie

toyfoll

Legg inn av toyfoll »

Med fri i påska og full timebank (og noe overført ferie )så blir det nå en 3 ukers tur til Asia nå i April

2 uker i Kina (min 23 tur ditt) så videre til Vietnam i en 1 uke(4 gang der, men blir første gang i nord Vietnam )

Selv on flyprisene har gått opp en del siste åra så fins det fortsatt noen tilbud her og der

fargerik

Legg inn av fargerik »

toyfoll skrev: tor mar 23, 2023 11:55 am Med fri i påska og full timebank (og noe overført ferie )så blir det nå en 3 ukers tur til Asia nå i April

2 uker i Kina (min 23 tur ditt) så videre til Vietnam i en 1 uke(4 gang der, men blir første gang i nord Vietnam )

Selv on flyprisene har gått opp en del siste åra så fins det fortsatt noen tilbud her og der
Norges Bank setter renta opp og opp og opp for å inndra kjøpekraft, og folket svarer med å bruke mer og mer penger på reiser.
Det meste er vel fullbooket etterhvert selv om fly og hotell og alt er blitt dyrere i det norske folks favorittland. og likevel reiser folket som faen.
Slik pengebruk kan nok føre til at Norges Bank øker renta enda mer enn det vi fikk høre i dag.
Norges Bank vil kanskje ta det som et tegn på at mer kjøpekraft må inndras.....den sure svie kan komme etter den søte kløe ;-)

MadBum

Legg inn av MadBum »

Noen av dere som har vært på fjellet Teide på Tenerife? Hvordan kom dere dere dit og hva var prisen?

Mange mer eller mindre useriøse kuk-firmaer som vil ha oss opp dit, men for det første er det fette dyrt og for det andre går hele dagen.

fargerik

Legg inn av fargerik »

MadBum skrev: tor mar 23, 2023 3:23 pm Noen av dere som har vært på fjellet Teide på Tenerife? Hvordan kom dere dere dit og hva var prisen?

Mange mer eller mindre useriøse kuk-firmaer som vil ha oss opp dit, men for det første er det fette dyrt og for det andre går hele dagen.
Teide, ja! Var på de kanter for maaaaange år siden. Husker ikke nøyaktig, men tror røffly 18 år siden.
Vi leide bare en bil og kjørte tur på egenhånd. For meg holdt det lenge å se på fjellet fra veien, å gå topptur tror jeg blir innmari slitsomt.
Vi glemte at det er kaldt i høyden, og hadde ikke ekstra klær med oss. brrrrrr.....
Tror jeg ville betakket meg for å bli med på tur med et kuk-opplegg. Vi ble med på en tur med vinsmaking, og fikk servert grumsete fusel og rottegift. Skygg unna.

Cedianar

Legg inn av Cedianar »

tokk skrev: søn mar 12, 2023 2:51 pm Neste reise blir til Malaga med jobben. Her blir det noen dager med oppsatt opplegg, før jeg og noen kollegaer Reier hjem et par dager senere.

Noen med tips til området? Har ikke bestilt noen ting enda og har 5 dager til overs. Vurdere hotell i Malaga sentrum, men ser prisene og kvaliteten blir bedre om man beveger seg litt utenfor.
Andalucia synes jeg personlig er det flotteste området i Spania. Malaga er fint, men litt preget av at det bor mye turister der. Anbefaler å ta turen til Sevilla, nydelig by med masse å se. Et annet alternativ jeg anbefaler varmt er Granada, kun 1t med tog dit eller noe fra Malaga. Tror det er min favorittby i Spania, helt fantastisk. Ronda er en unik landsby som ligger 1t kjøretur fra Malaga som er verdt å se. Cordoba er også i området som er verdt å dra til på en dagstur. Mye å velge mellom! Kommer jo litt an på interesser såklart.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Cedianar skrev: tor mar 23, 2023 3:49 pm Et annet alternativ jeg anbefaler varmt er Granada, kun 1t med tog dit eller noe fra Malaga. Tror det er min favorittby i Spania, helt fantastisk.
Kan du utdype litt hva Granada har å by på?

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

KongOlav2 skrev: tor mar 23, 2023 8:54 am
Biff_Byford skrev: tor mar 23, 2023 7:03 am Har oftest (pre-covid) valgt Malpensa/Milano både vinterstid og sommerstid for alpeturer. Både beliggenheten i forhold til valgte/ønsket steder og ikke minst prisen (Norwegian, par ganger SAS kanskje) har vært grunnene. Vinterstid har Munchen og Geneve vært gode alternativer syntes jeg. Zurich tror jeg kun har flydd til en gang vinterstid. Det negative med Malpensa er at det litt for ofte har vært rot med leiebiler, mer en andre steder. Munchen eller Geneve (både fransk og sveitsisk side) aldri opplevd rot med leiebil. Vurderte også alpetur i vinter og da var det Norwegian til Malpensa som hadde beste priser hvis en ser bort fra Flyr som hadde fine priser til Geneve og Bergamo (var litt for langt unna dit jeg "ville"). Kjipt det gikk slik det gikk med Flyr, flydde til Malaga m/sykler i høst, en av de beste eller enkleste flyreisene jeg har gjort.
Hvor drar du de gangene du flyr til Malpensa? Tror det er bare turer inn nord i Piemonte og i Aosta som passer best for min del der. Også kinkig å komme seg videre med offentlig transport i og med at jeg omtrent aldri leier bil når jeg drar på egen hånd. Bergamo med Norwegian kunne også vært et alternativ for italienske alper, men prisene med denne ruten kommende sommer var jo fryktelig stive. Generelt har jeg funnet ut flg ang flyruter til Alpeturer. Forutsatt bruk av offentlig transport.

München er best for egentlig hele Østerrike samt Dolomittene man ikke finner en grei rute til Verona.
Zürich er best for Berner Oberland, Engadin og østlige Valais.
Geneve er best for Chamonix og nærområdet, mesteparten av Valais. Samt Aosta om bussforbindelser passer.
Ja ikke noe bra offentlig transport i nordre Italia så har alltid hatt leiebil der. Men anlegg/områder jeg finner som kortreist fra Malpensa fra sør til øst er: Limone Piedmonte (og noen anlegg nær), Sestriere (og derfra heller ikke langt til Frankrike og feks Serre Chevalier, La Grave og Alpe'd'Huez). Monte Rosa (både Aosta og Piedmont delen), resten av Aosta (masse å velge) og veien videre gjennom Mont Blanc tunnelen til mye kortreist i Frankrike (ja Geneve er selvsagt enklere her). Deretter kort vei nordøstover, Sveits med feks Andermatt, Madesimo, Sveits og St. Moritz. Dolomittene blir lenger og er bedre fra Munchen, men ok fra Malpensa også, men har kun tatt den "veien" sommerstid.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Dax18 og NRKs egen økonomikommentator med reisetips i dag - det er dyrt å reise til USA, så NRK har laget en sak på at man kanskje bør velge seg Albania i stedet. :-) Jepp - det blir jo nesten samme greiene, det... :-D

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

DoktorS skrev: tor mar 23, 2023 6:24 pm Dax18 og NRKs egen økonomikommentator med reisetips i dag - det er dyrt å reise til USA, så NRK har laget en sak på at man kanskje bør velge seg Albania i stedet. :-) Jepp - det blir jo nesten samme greiene, det... :-D
De har sikkert vært der på sommerskole :lol:

Cedianar

Legg inn av Cedianar »

SirJames skrev: tor mar 23, 2023 4:03 pm
Cedianar skrev: tor mar 23, 2023 3:49 pm Et annet alternativ jeg anbefaler varmt er Granada, kun 1t med tog dit eller noe fra Malaga. Tror det er min favorittby i Spania, helt fantastisk.
Kan du utdype litt hva Granada har å by på?
Klart! En av de største turistattraksjonene i hele Spania er der; Alhambra. Et gammelt slott som tilhørte araberne og som ligger litt i høyden av byen. Det ble bygd av maurerne og selve palasset som er inne i slottet har slående vakker arabisk arkitektur og dekorasjoner. Da spanjolene erobret tilbake byen ble det også påbygget mer, og kongen og dronningen av Spania brukte slottet som sitt bosted en periode. Det var blant annet her Colombus fikk tillatelse til sin første seilas. Det er et svært populært turistmål, og man bør bestille billetter på forhånd for å komme inn i selve palassene. Det er også på UNESCO-listen. Alhambra ligger overfor et nabolag i byen som heter Albaicin/Albayzin. Også bygget av araberne, alle husene her er hvite og det er et nabolag/landsby som er godt bevart siden middelalderen, med trange gater, små butikker osv, og med utsikt fra toppen over selve hovedbyen. Det er også på UNESCO-listen sammen med slottet.

I tillegg ligger Granada på bunnen av Sierra Nevada-fjellene. Du kan bo i Granada, ta en taxi i 30 min (eller kjøre selv), og komme til ski-resorten der. Har ikke gjort det selv, men har planer om det hvis jeg drar dit igjen. Ganske kul tanke å stå på ski i varme Spania. I tillegg er det en ganske kul bakgrunn når man er i byen at man kan se fjellene med snø på. Jeg synes bare generelt det var en nydelig by. Det er dog nok med sånn 2 dager i byen synes jeg. Det er nettopp disse to stedene jeg nevnte som er det populære og severdige med byen. Kommer jo an på hva man liker da. For meg som er interessert i historie og arkitektur var det ypperlig, men hvis du liker å sole deg på stranden ville jeg valgt noe annet.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: tor mar 23, 2023 6:24 pm Dax18 og NRKs egen økonomikommentator med reisetips i dag - det er dyrt å reise til USA, så NRK har laget en sak på at man kanskje bør velge seg Albania i stedet. :-) Jepp - det blir jo nesten samme greiene, det... :-D
Tja, det er nå én ting. Noe annet er at reiseiveren overgår alt av fornuft i så stor grad i dette landet at NRK kjenner seg tvunget til å presentere reisealternativer, evt driver de reinspikka reklame for reiselivsbransjen.

For folk flest i disse tider kunne det nok vært bedre å presisere at dette ikke er tiden for reiser mtp inflasjons- og renteutviklingen.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Granada anbefales ja, noen av bakgatene der kan jo minne om Marokko...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

GiPazzini_85 skrev: fre mar 24, 2023 1:02 am
DoktorS skrev: tor mar 23, 2023 6:24 pm Dax18 og NRKs egen økonomikommentator med reisetips i dag - det er dyrt å reise til USA, så NRK har laget en sak på at man kanskje bør velge seg Albania i stedet. :-) Jepp - det blir jo nesten samme greiene, det... :-D
Tja, det er nå én ting. Noe annet er at reiseiveren overgår alt av fornuft i så stor grad i dette landet at NRK kjenner seg tvunget til å presentere reisealternativer, evt driver de reinspikka reklame for reiselivsbransjen.

For folk flest i disse tider kunne det nok vært bedre å presisere at dette ikke er tiden for reiser mtp inflasjons- og renteutviklingen.
Tja - det er vel vanskelig å generalisere - mediene er jo veldig flinke til å hausse opp dette, ettersom mange journalister i hovedstadsområdet og deres omgangskrets nok reiser langt mer enn snittet... Etter hvert som det er blitt vanlig med flere utenlandsturer i året for mange, merker vel kanskje en del et visst press også.

De individuelle forskjellene mellom folk er jo nesten ekstra åpenbar her - selv på samme arbeidsplass. En kollega skal på tur til USA med familien, en ukes tur - som han snakker mye om og som var panlagt før pandemien. En annen (og langt yngre) snakker om at hun skal en tur til New York hun også, til Frankrike i påsken og i januar var det vel et par uker fjerne østen..... Har en kompis som pleier å dra på guttetur, og der var det en i følge som foreslo at neste guttetur skulle være en langhelg i Buenos Aires... Ingen i gjengen synes det var en spesielt god ide, med hensyn til kostnadene. Men slik er det å bo i en by med masse gamle penger og ganske mange som tjener så altfor mye ( etter min mening). En annen ting er jo generasjonsforskjellene her - de yngre har reist mye mer og har gjerne studert i utlandet, og/eller har venner som de besøker i utlandet. Dette var jo ganske ukjent for oss som er over 50 og kommer fra Utkant-Norge.

fargerik

Legg inn av fargerik »

GiPazzini_85 skrev: fre mar 24, 2023 1:02 am
DoktorS skrev: tor mar 23, 2023 6:24 pm Dax18 og NRKs egen økonomikommentator med reisetips i dag - det er dyrt å reise til USA, så NRK har laget en sak på at man kanskje bør velge seg Albania i stedet. :-) Jepp - det blir jo nesten samme greiene, det... :-D
Tja, det er nå én ting. Noe annet er at reiseiveren overgår alt av fornuft i så stor grad i dette landet at NRK kjenner seg tvunget til å presentere reisealternativer, evt driver de reinspikka reklame for reiselivsbransjen.

For folk flest i disse tider kunne det nok vært bedre å presisere at dette ikke er tiden for reiser mtp inflasjons- og renteutviklingen.
Alle har nok gode grunner for å reise, og veldig mange har spart opp mye penger.
Så da reiser vi, da.
Men som sagt frykter jeg at pengebruken kan presse Norges Bank til å øke rentene mer, for å inndra mer kjøpekraft.
Lite å gjøre med det dersom det blir konsekvensen.
De som vrir på krona og har boliglån skal få min tillatelse til å fråde av sinne og klage.
De som finansierer moroa med kredittkort får ikke min sympati.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

fargerik skrev: fre mar 24, 2023 10:39 am
GiPazzini_85 skrev: fre mar 24, 2023 1:02 am
DoktorS skrev: tor mar 23, 2023 6:24 pm Dax18 og NRKs egen økonomikommentator med reisetips i dag - det er dyrt å reise til USA, så NRK har laget en sak på at man kanskje bør velge seg Albania i stedet. :-) Jepp - det blir jo nesten samme greiene, det... :-D
Tja, det er nå én ting. Noe annet er at reiseiveren overgår alt av fornuft i så stor grad i dette landet at NRK kjenner seg tvunget til å presentere reisealternativer, evt driver de reinspikka reklame for reiselivsbransjen.

For folk flest i disse tider kunne det nok vært bedre å presisere at dette ikke er tiden for reiser mtp inflasjons- og renteutviklingen.
Alle har nok gode grunner for å reise, og veldig mange har spart opp mye penger.
Så da reiser vi, da.
Men som sagt frykter jeg at pengebruken kan presse Norges Bank til å øke rentene mer, for å inndra mer kjøpekraft.
Lite å gjøre med det dersom det blir konsekvensen.
De som vrir på krona og har boliglån skal få min tillatelse til å fråde av sinne og klage.
De som finansierer moroa med kredittkort får ikke min sympati.
Det er nettopp dette som jeg også tenker på. Dette går utover resten av oss. Det er viktig å få ned trykket meir strategisk der det er verst i stedet for dette ostehøveldrittet som gjør at vi må gjøre kutt på ting som kunne vært unngått.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: fre mar 24, 2023 8:11 am
GiPazzini_85 skrev: fre mar 24, 2023 1:02 am
DoktorS skrev: tor mar 23, 2023 6:24 pm Dax18 og NRKs egen økonomikommentator med reisetips i dag - det er dyrt å reise til USA, så NRK har laget en sak på at man kanskje bør velge seg Albania i stedet. :-) Jepp - det blir jo nesten samme greiene, det... :-D
Tja, det er nå én ting. Noe annet er at reiseiveren overgår alt av fornuft i så stor grad i dette landet at NRK kjenner seg tvunget til å presentere reisealternativer, evt driver de reinspikka reklame for reiselivsbransjen.

For folk flest i disse tider kunne det nok vært bedre å presisere at dette ikke er tiden for reiser mtp inflasjons- og renteutviklingen.
Tja - det er vel vanskelig å generalisere - mediene er jo veldig flinke til å hausse opp dette, ettersom mange journalister i hovedstadsområdet og deres omgangskrets nok reiser langt mer enn snittet... Etter hvert som det er blitt vanlig med flere utenlandsturer i året for mange, merker vel kanskje en del et visst press også.

De individuelle forskjellene mellom folk er jo nesten ekstra åpenbar her - selv på samme arbeidsplass. En kollega skal på tur til USA med familien, en ukes tur - som han snakker mye om og som var panlagt før pandemien. En annen (og langt yngre) snakker om at hun skal en tur til New York hun også, til Frankrike i påsken og i januar var det vel et par uker fjerne østen..... Har en kompis som pleier å dra på guttetur, og der var det en i følge som foreslo at neste guttetur skulle være en langhelg i Buenos Aires... Ingen i gjengen synes det var en spesielt god ide, med hensyn til kostnadene. Men slik er det å bo i en by med masse gamle penger og ganske mange som tjener så altfor mye ( etter min mening). En annen ting er jo generasjonsforskjellene her - de yngre har reist mye mer og har gjerne studert i utlandet, og/eller har venner som de besøker i utlandet. Dette var jo ganske ukjent for oss som er over 50 og kommer fra Utkant-Norge.
Det er helt vilt at folk er så korttenkte. Hvor prekært er det nå egentlig å dra på disse reisene? Med tanke på den svake kronen og inflasjonen, så må det nå være mulig å avvente litt. Har litt over middels inntekt og gunstige lånekostnader og bor i Bygde-Norge og kan ikke erindre sist jeg snakket med noen som hadde store planer for utenlandstur.

Someone

Legg inn av Someone »

Penger man bruker i utlandet er ikke så veldig inflasjonsdrivende her hjemme....snarere tvert i mot

fargerik

Legg inn av fargerik »

Someone skrev: fre mar 24, 2023 11:47 am Penger man bruker i utlandet er ikke så veldig inflasjonsdrivende her hjemme....snarere tvert i mot
Det har du vel rett i, men folk flest kjøper da reisen hjemme i Norge og betaler før de drar?

Someone

Legg inn av Someone »

fargerik skrev: fre mar 24, 2023 12:06 pm
Someone skrev: fre mar 24, 2023 11:47 am Penger man bruker i utlandet er ikke så veldig inflasjonsdrivende her hjemme....snarere tvert i mot
Det har du vel rett i, men folk flest kjøper da reisen hjemme i Norge og betaler før de drar?
Pengene brukes for det primært i utlandet, uavhengig hvor du betaler/bestiller. Unntaket er jo selsvagt deler av reisen til/fra

Ellers så handler det jo om prioritering, noen prioriterer reiser fremfor annen forbruk. Og det ser jeg i grunn ikke noen poeng i å kritisere. Det er heller ikke slik man skal stoppe bruke penger, da går det virkelig galt med økonomien

fargerik

Legg inn av fargerik »

Someone skrev: fre mar 24, 2023 12:36 pm
fargerik skrev: fre mar 24, 2023 12:06 pm
Someone skrev: fre mar 24, 2023 11:47 am Penger man bruker i utlandet er ikke så veldig inflasjonsdrivende her hjemme....snarere tvert i mot
Det har du vel rett i, men folk flest kjøper da reisen hjemme i Norge og betaler før de drar?
Pengene brukes for det primært i utlandet, uavhengig hvor du betaler/bestiller. Unntaket er jo selsvagt deler av reisen til/fra

Ellers så handler det jo om prioritering, noen prioriterer reiser fremfor annen forbruk. Og det ser jeg i grunn ikke noen poeng i å kritisere. Det er heller ikke slik man skal stoppe bruke penger, da går det virkelig galt med økonomien
Klart folk må få prioritere, skulle bare mangle.
Norges Bank ser kun på kjøpekraft. Kjøpekraften SKAL inndras. Når alle fortsetter å bruke mye penger, er det et signal om at NB må inndra mer kjøpekraft.
Dog er dette et sidespor, feil forum for å si det sånn. Og jeg beklager for å snakke om slikt i feil forum.
Ønsker alle gode turer hvor enn det skal reises.
Det er seks år siden min siste reise, men kona og jeg må også reise i år om jeg vil eller ei.

startelver

Legg inn av startelver »

Alle snakker om Spania men jeg kunne heller tenke meg å fly til Marokko, Norse tilbyr jo flyvninger dit nå. Og det finnes flere flyselskaper med rimelige billetter dit.

I Marokko får man garantert mer for pengene enn i Spania.

Someone

Legg inn av Someone »

startelver skrev: lør mar 25, 2023 12:54 am Alle snakker om Spania men jeg kunne heller tenke meg å fly til Marokko, Norse tilbyr jo flyvninger dit nå. Og det finnes flere flyselskaper med rimelige billetter dit.
Du mener kanskje Norwegian?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

startelver skrev: lør mar 25, 2023 12:54 am Alle snakker om Spania men jeg kunne heller tenke meg å fly til Marokko, Norse tilbyr jo flyvninger dit nå. Og det finnes flere flyselskaper med rimelige billetter dit.

I Marokko får man garantert mer for pengene enn i Spania.
Anbefales! Det er vel en 15 år siden jeg sist var i Marokko, men det frister absolutt med gjenvisitt. Det er billigere, bortsett fra alkohol, da...

Ellers synes jeg denne er veldig fin å bruke for å se på kostnadsnivået i de forskjellige landene. Ikke så veldig fyldig på typiske turistting, men gir en god pekepinn på det meste. Også litt interessant å se hva lokalbefolkningen tjener. Som ofte blir jo mat og drikke mye billigere for oss, men når man ser på snittinntekten, skjønner man jo at det er mange som ikke har råd til så mye...

https://www.numbeo.com/

startelver

Legg inn av startelver »

DoktorS skrev: søn mar 26, 2023 11:17 am
startelver skrev: lør mar 25, 2023 12:54 am Alle snakker om Spania men jeg kunne heller tenke meg å fly til Marokko, Norse tilbyr jo flyvninger dit nå. Og det finnes flere flyselskaper med rimelige billetter dit.

I Marokko får man garantert mer for pengene enn i Spania.
Anbefales! Det er vel en 15 år siden jeg sist var i Marokko, men det frister absolutt med gjenvisitt. Det er billigere, bortsett fra alkohol, da...

Ellers synes jeg denne er veldig fin å bruke for å se på kostnadsnivået i de forskjellige landene. Ikke så veldig fyldig på typiske turistting, men gir en god pekepinn på det meste. Også litt interessant å se hva lokalbefolkningen tjener. Som ofte blir jo mat og drikke mye billigere for oss, men når man ser på snittinntekten, skjønner man jo at det er mange som ikke har råd til så mye...

https://www.numbeo.com/
Ja det er moro å se på priser i butikker/supermarked. Tomater per kilo 6 kroner, det er nesten 10 ganger så billig som i Norge.
Man kunne sikkert levd billig der nede hvis man tok et langtidsopphold .

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»