Skattemeldingen 2023 - NÅ er den her!

Svar
Texas_John

Re: Skattemeldingen 2023 - NÅ er den her!

Legg inn av Texas_John »

Visa skrev: tir mar 14, 2023 3:00 pm Blir vel rundt 70k i taktisk restskatt i år og.
Strafferammen for å oppgi feil opplysninger til Skatteetaten er 2 års fengsel. Hva er det egentlig som gjør at du har behov for å gå rundt som konstant kriminell for noen stakkarslige tusenlapper ekstra utbetalt?

Someone

Legg inn av Someone »

Texas_John skrev: tor mar 23, 2023 4:18 pm
Visa skrev: tir mar 14, 2023 3:00 pm Blir vel rundt 70k i taktisk restskatt i år og.
Strafferammen for å oppgi feil opplysninger til Skatteetaten er 2 års fengsel. Hva er det egentlig som gjør at du har behov for å gå rundt som konstant kriminell for noen stakkarslige tusenlapper ekstra utbetalt?
Nå er det vel ikke alle inntekter man er lovpålagt å skatte av løpende, så lenge man gjør opp for seg ved endelig skattemelding

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Someone skrev: tor mar 23, 2023 4:22 pm
Texas_John skrev: tor mar 23, 2023 4:18 pm
Visa skrev: tir mar 14, 2023 3:00 pm Blir vel rundt 70k i taktisk restskatt i år og.
Strafferammen for å oppgi feil opplysninger til Skatteetaten er 2 års fengsel. Hva er det egentlig som gjør at du har behov for å gå rundt som konstant kriminell for noen stakkarslige tusenlapper ekstra utbetalt?
Nå er det vel ikke alle inntekter man er lovpålagt å skatte av løpende, så lenge man gjør opp for seg ved endelig skattemelding
Den eneste forstandige måten å forstå "taktisk restskatt" på er at man har for lavt skattetrekk på lønnsinntekt.

Hvis det feks. dreier seg om leieinntekter som man selv rapporterer inn på skattemeldingen hvert år, så er det ikke naturlig å kalle det for "taktisk restskatt".

Visa

Legg inn av Visa »

Texas_John skrev: tor mar 23, 2023 4:32 pm
Someone skrev: tor mar 23, 2023 4:22 pm
Texas_John skrev: tor mar 23, 2023 4:18 pm
Strafferammen for å oppgi feil opplysninger til Skatteetaten er 2 års fengsel. Hva er det egentlig som gjør at du har behov for å gå rundt som konstant kriminell for noen stakkarslige tusenlapper ekstra utbetalt?
Nå er det vel ikke alle inntekter man er lovpålagt å skatte av løpende, så lenge man gjør opp for seg ved endelig skattemelding
Den eneste forstandige måten å forstå "taktisk restskatt" på er at man har for lavt skattetrekk på lønnsinntekt.

Hvis det feks. dreier seg om leieinntekter som man selv rapporterer inn på skattemeldingen hvert år, så er det ikke naturlig å kalle det for "taktisk restskatt".
Jeg kjører mindre skattetrekk på lønnen og bruker disse pengene til investering i aksjer og fond. Summen jeg går for har jeg fra før liggende slik at skatten til slutt blir betalt som den skal, uavhengig av hvordan investeringene går.

FROG

Legg inn av FROG »

Skraevadottir skrev: tir mar 14, 2023 2:30 pm Får 24K igjen, jeg. Det var ikke så ille.
Du får ikke en dritt, dette er penger du har betalt for mye inn i skatt. Så du har betalt for mye inn over 12 mnd, og da "får" du ikke noe som helst. Staten betaler tilbake på konto det du har betalt for mye. Jeg fikk en liten baksmell, men jeg har jo ikke tapt noe. Det er penger jeg har betalt for lite inn i løpet av året. Det er jo ikke en bingo vi snakker om her. Det er manglende kontroll på skattetrekket :)

FROG

Legg inn av FROG »

palimpsest skrev: ons mar 22, 2023 7:45 pm 895,- til gode, innafor.
200 i restskatt er innenfor :) Da slipper du å betale :) Tenk å snyte staten for hele 200 kroner! Det er jo store hendelser i livet !

Guarnere

Legg inn av Guarnere »

Får Igjen 14k. synes det var innafor, da jeg var litt usikker på konsekvensene av å selge oljeaksjer med gevinst, og doble lønnen til nærmere 2mill. Kunne like gjerne blitt en baksmell av slikt, men virker som om jeg har hatt nogenlunde kontroll. Jeg er singel btw.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Tilbake 4886 og er stooorfornøyd. De siste årene er jeg blitt skyldig tilsvarende, og et par ganger det dobbelte.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Skatt du må betale (restskatt): 11.489

:/

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Fikk nesten 10 000 kr igjen. Fornøyd med det.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

Betalte over en halv million i skatt i fjor, det var ikke nok for mor Stat, som forlanger enda mer oppdaget jeg i dag.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

FROG skrev: tor mar 23, 2023 6:28 pm
Skraevadottir skrev: tir mar 14, 2023 2:30 pm Får 24K igjen, jeg. Det var ikke så ille.
Du får ikke en dritt, dette er penger du har betalt for mye inn i skatt. Så du har betalt for mye inn over 12 mnd, og da "får" du ikke noe som helst. Staten betaler tilbake på konto det du har betalt for mye. Jeg fikk en liten baksmell, men jeg har jo ikke tapt noe. Det er penger jeg har betalt for lite inn i løpet av året. Det er jo ikke en bingo vi snakker om her. Det er manglende kontroll på skattetrekket :)
Selvsagt, men jeg foretrekker heller å betale litt mer på forskudd for så å få igjen seinere. Har man mer penger, bruker man mer penger. Så er det også slik at mye av det jeg får igjen for normalt ikke går direkte på inntekt, men f. eks IPS, veldedighet o.l. Akkurat i år var imidlertid situasjonen litt spesielt, da jeg ikke jobba i høst og heller ikke jobber i vår. Jeg har ulønna permisjon fra jobb, men hadde tenkt å jobbe litt med andre ting, men så fant jeg ut at jeg ikke trengte på grunn av bra profitt fra boligsalg og god avkastning på aksjefond og rentefond.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Kona og jeg har kun lånt staten litt under 8000 kroner. Noen skarve tusenlapper den ene eller andre veien er slik jeg personlig ser det innafor. OK.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Over 20.000 igjen.. greit det.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Viktig for enkelte å huske i år. Reglene for fradrag for reise mellom bosted og jobb er endret. Mange som enkelte år tidligere ikke har fått fradrag, vil få litt fradrag hvis de legger det inn på skattemeldingen.

Someone

Legg inn av Someone »

Startet med 13500 i restskatt, men manglet såpass med fradrag at nå skylder futen meg 3500. Ser jeg på hva jeg totalt betaler i skatt så kaller jeg det å treffe ganske så bra, siden det alltid er noen aksjegevinster (og tap) inne i bildet der

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Jøss! mange som har fått oppgjøret allerede..ikke dårlig,ble 2500 tilbake
siden jeg har forenklet melding,ble den innmeldt Mandag 27

The Kwames

Downlight

Legg inn av Downlight »

Hva er dette maset om å levere skattemeldingen på nyhetene i dag.
Dersom ingen endringer trenger man ikke levere.
Det er også mulig å endre og levere skattemeldinger etter at fristen er gått ut.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Downlight skrev: tir mai 02, 2023 10:13 pm Hva er dette maset om å levere skattemeldingen på nyhetene i dag.
Dersom ingen endringer trenger man ikke levere.
Det er også mulig å endre og levere skattemeldinger etter at fristen er gått ut.
Det er nok ikke noe stress for de som ikke har noen endringer, annet enn at eventuelle penger til gode kan komme inn på konto senere enn dersom man leverer skattemeldingen raskt.
Men har man ingen endringer, trenger man ikke å sende inn noe.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Someone skrev: tir mar 28, 2023 10:20 pm Startet med 13500 i restskatt, men manglet såpass med fradrag at nå skylder futen meg 3500. Ser jeg på hva jeg totalt betaler i skatt så kaller jeg det å treffe ganske så bra, siden det alltid er noen aksjegevinster (og tap) inne i bildet der
Det er en misforståelse at det er bra å få igjen penger på skatten. Dette er penger du kunne ha brukt tidligere hvis det ikke var for det at staten satt på dem. Du har i virkeligheten gitt staten et gunstig lån.

Målet må være å ha så høy restskatt som mulig. Det du skylder kan du betale tilbake før 1. juni rentefritt. Hvilke andre steder får du rentefrie lån?

Someone

Legg inn av Someone »

oddvar_kjempebra skrev: ons mai 03, 2023 8:55 am
Someone skrev: tir mar 28, 2023 10:20 pm Startet med 13500 i restskatt, men manglet såpass med fradrag at nå skylder futen meg 3500. Ser jeg på hva jeg totalt betaler i skatt så kaller jeg det å treffe ganske så bra, siden det alltid er noen aksjegevinster (og tap) inne i bildet der
Det er en misforståelse at det er bra å få igjen penger på skatten. Dette er penger du kunne ha brukt tidligere hvis det ikke var for det at staten satt på dem. Du har i virkeligheten gitt staten et gunstig lån.

Målet må være å ha så høy restskatt som mulig. Det du skylder kan du betale tilbake før 1. juni rentefritt. Hvilke andre steder får du rentefrie lån?
Jeg har råd til å "låne" bort 3000kr gratis....

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Someone skrev: ons mai 03, 2023 9:08 am
oddvar_kjempebra skrev: ons mai 03, 2023 8:55 am
Someone skrev: tir mar 28, 2023 10:20 pm Startet med 13500 i restskatt, men manglet såpass med fradrag at nå skylder futen meg 3500. Ser jeg på hva jeg totalt betaler i skatt så kaller jeg det å treffe ganske så bra, siden det alltid er noen aksjegevinster (og tap) inne i bildet der
Det er en misforståelse at det er bra å få igjen penger på skatten. Dette er penger du kunne ha brukt tidligere hvis det ikke var for det at staten satt på dem. Du har i virkeligheten gitt staten et gunstig lån.

Målet må være å ha så høy restskatt som mulig. Det du skylder kan du betale tilbake før 1. juni rentefritt. Hvilke andre steder får du rentefrie lån?
Jeg har råd til å "låne" bort 3000kr gratis....
Det har jeg og, men hvorfor skal jeg gjøre det når jeg ikke trenger å gjøre det?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Someone skrev: ons mai 03, 2023 9:08 am
oddvar_kjempebra skrev: ons mai 03, 2023 8:55 am
Someone skrev: tir mar 28, 2023 10:20 pm Startet med 13500 i restskatt, men manglet såpass med fradrag at nå skylder futen meg 3500. Ser jeg på hva jeg totalt betaler i skatt så kaller jeg det å treffe ganske så bra, siden det alltid er noen aksjegevinster (og tap) inne i bildet der
Det er en misforståelse at det er bra å få igjen penger på skatten. Dette er penger du kunne ha brukt tidligere hvis det ikke var for det at staten satt på dem. Du har i virkeligheten gitt staten et gunstig lån.

Målet må være å ha så høy restskatt som mulig. Det du skylder kan du betale tilbake før 1. juni rentefritt. Hvilke andre steder får du rentefrie lån?
Jeg har råd til å "låne" bort 3000kr gratis....
Små penger. Som nevnt litt oppe i tråden har kona og jeg lånt bort litt under 8000 kroner til staten.
Det ideelle ville være å komme ut i 0,00 kroner, da.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

fargerik skrev: ons mai 03, 2023 9:11 am
Someone skrev: ons mai 03, 2023 9:08 am
oddvar_kjempebra skrev: ons mai 03, 2023 8:55 am

Det er en misforståelse at det er bra å få igjen penger på skatten. Dette er penger du kunne ha brukt tidligere hvis det ikke var for det at staten satt på dem. Du har i virkeligheten gitt staten et gunstig lån.

Målet må være å ha så høy restskatt som mulig. Det du skylder kan du betale tilbake før 1. juni rentefritt. Hvilke andre steder får du rentefrie lån?
Jeg har råd til å "låne" bort 3000kr gratis....
Små penger. Som nevnt litt oppe i tråden har kona og jeg lånt bort litt under 8000 kroner til staten.
Det ideelle ville være å komme ut i 0,00 kroner, da.
Nei, det ideele er å komme ut med masse restskatt. Si at du betaler 100.000 mindre enn det du skal. Disse setter du i et fond som gir deg 5% avkastning i ca et år. Så betaler du restskatten din (rentefritt) og sitter igjen med 5000 i gevinst.

Og krona faller jo i verdi for hver dag som går (pga av prisstigning). Så jo lenger du venter med å betale restskatt jo mindre verdier gir du opp når du betaler.

Downlight

Legg inn av Downlight »

oddvar_kjempebra skrev: ons mai 03, 2023 8:55 am
Someone skrev: tir mar 28, 2023 10:20 pm Startet med 13500 i restskatt, men manglet såpass med fradrag at nå skylder futen meg 3500. Ser jeg på hva jeg totalt betaler i skatt så kaller jeg det å treffe ganske så bra, siden det alltid er noen aksjegevinster (og tap) inne i bildet der
Det er en misforståelse at det er bra å få igjen penger på skatten. Dette er penger du kunne ha brukt tidligere hvis det ikke var for det at staten satt på dem. Du har i virkeligheten gitt staten et gunstig lån.

Målet må være å ha så høy restskatt som mulig. Det du skylder kan du betale tilbake før 1. juni rentefritt. Hvilke andre steder får du rentefrie lån?
Alltid hyggelig å få penger tilbake. Da slipper du å ha brukt opp pengene tidligere.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Downlight skrev: ons mai 03, 2023 9:25 am
oddvar_kjempebra skrev: ons mai 03, 2023 8:55 am
Someone skrev: tir mar 28, 2023 10:20 pm Startet med 13500 i restskatt, men manglet såpass med fradrag at nå skylder futen meg 3500. Ser jeg på hva jeg totalt betaler i skatt så kaller jeg det å treffe ganske så bra, siden det alltid er noen aksjegevinster (og tap) inne i bildet der
Det er en misforståelse at det er bra å få igjen penger på skatten. Dette er penger du kunne ha brukt tidligere hvis det ikke var for det at staten satt på dem. Du har i virkeligheten gitt staten et gunstig lån.

Målet må være å ha så høy restskatt som mulig. Det du skylder kan du betale tilbake før 1. juni rentefritt. Hvilke andre steder får du rentefrie lån?
Alltid hyggelig å få penger tilbake. Da slipper du å ha brukt opp pengene tidligere.
Så du skal bruke dem opp nå istedet? Nå, når du får mindre for dem enn det du fikk i fjor?

Jompa

Legg inn av Jompa »

@oddvar_kjempebra : Noen er gode til å spare/investere, andre bruker skattetrekket til å spare. Prinsipielt helt enig med deg. Når svaret er at pengene ville blitt brukt opp tidligere er det kanskje greit at personen fikk igjen litt på skatten.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jompa skrev: tor mai 04, 2023 9:35 pm @oddvar_kjempebra : Noen er gode til å spare/investere, andre bruker skattetrekket til å spare. Prinsipielt helt enig med deg. Når svaret er at pengene ville blitt brukt opp tidligere er det kanskje greit at personen fikk igjen litt på skatten.
Om man har pengene på konto i banken eller "låner dem bort" til skattefuten blir vel sånn røffly hipp som happ dersom det bare er snakk om en liten håndfull tusenlapper.....

Jompa

Legg inn av Jompa »

fargerik skrev: fre mai 05, 2023 12:09 pm
Jompa skrev: tor mai 04, 2023 9:35 pm @oddvar_kjempebra : Noen er gode til å spare/investere, andre bruker skattetrekket til å spare. Prinsipielt helt enig med deg. Når svaret er at pengene ville blitt brukt opp tidligere er det kanskje greit at personen fikk igjen litt på skatten.
Om man har pengene på konto i banken eller "låner dem bort" til skattefuten blir vel sånn røffly hipp som happ dersom det bare er snakk om en liten håndfull tusenlapper.....
De pengene du betalte for mye i skatt på januarlønnen i 2022 får du ikke tilbake før april/mai 2023. Om du betaler en tusenlapp eller to for mye i skatt hver måned hele ditt arbeidsliv skal jeg love deg at du går glipp av en vanvittig oppside når du kan få 8-10 % snittavkastning årlig ved å ha de i et indeksfond.

For ordens skyld;
Si du jobber i 40 år, og du betaler 1000 kroner for mye i skatt per måned, vil det totalt utgjøre 480 000 for mye innbetalt i skatt. Så får du litt rente på disse pengene fra skatteetaten, men ikke rare greiene. Hadde du satt den tusenlappen du betalte for mye i skatt inn i et fond hver måned som årlig gir en snittavkastning på ca 10 % (noe S&P-indeksen kan vise til gjennom historien), vil du sitte på drøye 5 500 000 etter 40 år. Betaler du 2000 for mye hver måned ville du sittet på drøye 11 000 000 etter 40 år.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jompa skrev: lør mai 06, 2023 11:41 am
fargerik skrev: fre mai 05, 2023 12:09 pm
Jompa skrev: tor mai 04, 2023 9:35 pm @oddvar_kjempebra : Noen er gode til å spare/investere, andre bruker skattetrekket til å spare. Prinsipielt helt enig med deg. Når svaret er at pengene ville blitt brukt opp tidligere er det kanskje greit at personen fikk igjen litt på skatten.
Om man har pengene på konto i banken eller "låner dem bort" til skattefuten blir vel sånn røffly hipp som happ dersom det bare er snakk om en liten håndfull tusenlapper.....
De pengene du betalte for mye i skatt på januarlønnen i 2022 får du ikke tilbake før april/mai 2023. Om du betaler en tusenlapp eller to for mye i skatt hver måned hele ditt arbeidsliv skal jeg love deg at du går glipp av en vanvittig oppside når du kan få 8-10 % snittavkastning årlig ved å ha de i et indeksfond.

For ordens skyld;
Si du jobber i 40 år, og du betaler 1000 kroner for mye i skatt per måned, vil det totalt utgjøre 480 000 for mye innbetalt i skatt. Så får du litt rente på disse pengene fra skatteetaten, men ikke rare greiene. Hadde du satt den tusenlappen du betalte for mye i skatt inn i et fond hver måned som årlig gir en snittavkastning på ca 10 % (noe S&P-indeksen kan vise til gjennom historien), vil du sitte på drøye 5 500 000 etter 40 år. Betaler du 2000 for mye hver måned ville du sittet på drøye 11 000 000 etter 40 år.
Jada. Jeg skal minne barnebarna på det. Lever jeg om 40 år, vil jeg bli nevnt i verdenspressen som "verdens eldste person" ;-)
Jeg er fornøyd som det er. Gjeldfri og litt pæng på bok.
Jeg ville nok gjort mye anderledes dersom jeg fikk tak i en tidsmaskin og kunne reist 50 år tilbake.
Og hadde jeg hatt så mange millioner, ville det jo vært snasent for arvingene.
Som du vet "Man kan ingen ting ta med sig dit man går"

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»