Hoppsesongen 22/23

Svar
Atom Vinter

Re: Hoppsesongen 22/23

Legg inn av Atom Vinter »

Skraevadottir skrev: søn mar 19, 2023 6:24 pm
Atom Vinter skrev: søn mar 19, 2023 6:20 pm
Skraevadottir skrev: søn mar 19, 2023 6:12 pm Helt enig med deg. Kraft er nydelig i lufta og setter ålreite nedslag, men det er noe med måten Stoch avslutter svevet sitt på og planter god gammeldags telemark med dypt kne og full balanse. Det er ikke antydning til juks noen gang, slik som man kan se Kraft gjøre av og til. Ellers syns jeg at slovenerne generelt sett veldig gode på å sette nedslag. De gjør det ordentlig og på gamlemåten, ikke "høye" telemarknedslag som f. eks Geiger.
Hvem satte penest nedslag av Andy, Raskis og Tiger? Hvis det var den typen hopping de konkurrerte i.
Kanskje Raskis. Han var en stilrein hopper, men var den tredje beste totalt. Andy pleide å bli nest best, han hoppa litt som Domen Prevc. Tiger, som vant renn etter renn, var en skikkelig krafthopper som til tross for enorm høyde greide å plante kontante og velbalanserte nedslag. Tiger var forresten egentlig bare en vanlig katt, men veldig stor og med striper som kunne minne om en tiger, i motsetning til Raskis, som var svart og hvit som katten i Postmann Pat. Andy var sjokkerende nok ei and, oppkalt etter Goldberger.

Ja, jeg hadde nok vært et mobbeoffer på skolen om det ikke var for at jeg heldigvis var best i fotball, sprang fortest, kasta lengst og hoppa høyest.
Hehe! Dette kan forresten ikke engang kalles snikskryt, dette er straight up bragging!

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Atom Vinter skrev: søn mar 19, 2023 6:28 pm
Skraevadottir skrev: søn mar 19, 2023 6:24 pm
Atom Vinter skrev: søn mar 19, 2023 6:20 pm

Hvem satte penest nedslag av Andy, Raskis og Tiger? Hvis det var den typen hopping de konkurrerte i.
Kanskje Raskis. Han var en stilrein hopper, men var den tredje beste totalt. Andy pleide å bli nest best, han hoppa litt som Domen Prevc. Tiger, som vant renn etter renn, var en skikkelig krafthopper som til tross for enorm høyde greide å plante kontante og velbalanserte nedslag. Tiger var forresten egentlig bare en vanlig katt, men veldig stor og med striper som kunne minne om en tiger, i motsetning til Raskis, som var svart og hvit som katten i Postmann Pat. Andy var sjokkerende nok ei and, oppkalt etter Goldberger.

Ja, jeg hadde nok vært et mobbeoffer på skolen om det ikke var for at jeg heldigvis var best i fotball, sprang fortest, kasta lengst og hoppa høyest.
Hehe! Dette kan forresten ikke engang kalles snikskryt, dette er straight up bragging!
Takk! Når jeg først skryter, så gjør jeg det så skamløst at det nesten blir hensynsløst. Kan ikke drive å snikskryte! Hva er det for noe, lissom?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Bjeffbjeff skrev: søn mar 19, 2023 4:48 pm Har de bygget om bakken?
Virker umulig å stå på 250 meter nå
Ja.
Korrupte, mellomeuropeiske FIS med Østerrike og Slovenia i spissen tålte ikke at det ble hoppet lengst i Vikersund, så nå er bakken bygget om og på størrelse med Kulm.
Vet ikke sikkert hva de har gjort. Tidligere var det snakk om å "skave av" kulen for å endre svevkurven så bakken ble kortere - på kommando fra FIS. Men om det er dette eller de har fylt opp overgangen er jeg ikke sikker på. Bakken har i alle fall blitt minst 5 meter kortere.

nanonils

Legg inn av nanonils »

Neptun skrev: søn mar 19, 2023 8:02 pm
Bjeffbjeff skrev: søn mar 19, 2023 4:48 pm Har de bygget om bakken?
Virker umulig å stå på 250 meter nå
Ja.
Korrupte, mellomeuropeiske FIS med Østerrike og Slovenia i spissen tålte ikke at det ble hoppet lengst i Vikersund, så nå er bakken bygget om og på størrelse med Kulm.
Vet ikke sikkert hva de har gjort. Tidligere var det snakk om å "skave av" kulen for å endre svevkurven så bakken ble kortere - på kommando fra FIS. Men om det er dette eller de har fylt opp overgangen er jeg ikke sikker på. Bakken har i alle fall blitt minst 5 meter kortere.
Her er 249 hoppet til Kraft:

og her er 253,5 meter

startelver

Legg inn av startelver »

Krafthopperen Kraft som Arne Scheie ville sagt. Håper han fulgte med fra TV-stua.

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

startelver skrev: søn mar 19, 2023 8:54 pm Krafthopperen Kraft som Arne Scheie ville sagt. Håper han fulgte med fra TV-stua.
Har ikke så god greie på hopp, men er han ikke mer en flyger?

Scheie var til stede i Vikersund, ble intervjuet av Tv2.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Da ble dette den store andreplassdagen for Norges del. Litt uvant kost etter mye stang inn denne vinteren. 6 vintersportøvelser med vår beste rett bak vinneren, og kun Thingnes Bø som klatret helt øverst på pallen i dag. Fenomentalt at vi henger med så bra overalt da. For en sesong dette har vært.

kingkamil

Legg inn av kingkamil »

Atom Vinter skrev: søn mar 19, 2023 8:56 pm
startelver skrev: søn mar 19, 2023 8:54 pm Krafthopperen Kraft som Arne Scheie ville sagt. Håper han fulgte med fra TV-stua.
Har ikke så god greie på hopp, men er han ikke mer en flyger?

Scheie var til stede i Vikersund, ble intervjuet av Tv2.
Scheie ville visst bedre enn å kalle Stefan Kraft en krafthopper. Men han er en jævel på ordspill, da. Andrea Morassi-kommentaren er fin.

nanonils

Legg inn av nanonils »

https://www.nrk.no/sport/halvor-egner-g ... 1.16344026

Endre Raw Air til at bare de 15 beste på herresiden også skal hoppe skiflyging? Litt komprimering av konseptet kan nok være fornuftig, men jeg vil heller ta bort alle kvalikhoppene da, og heller si at det kun er de 45 beste i verdenscupen som får delta fra første renn + de 5 beste fra COC f.eks, så kun de 30 beste sammenlagt i skiflygingen. Etter min mening er det for mye med 18 tellende hopp, og jeg merker jeg mister litt interessen for selve Raw Air når det nærmer seg Vikersund.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

nanonils skrev: man mar 20, 2023 8:59 am https://www.nrk.no/sport/halvor-egner-g ... 1.16344026

Endre Raw Air til at bare de 15 beste på herresiden også skal hoppe skiflyging? Litt komprimering av konseptet kan nok være fornuftig, men jeg vil heller ta bort alle kvalikhoppene da, og heller si at det kun er de 45 beste i verdenscupen som får delta fra første renn + de 5 beste fra COC f.eks, så kun de 30 beste sammenlagt i skiflygingen. Etter min mening er det for mye med 18 tellende hopp, og jeg merker jeg mister litt interessen for selve Raw Air når det nærmer seg Vikersund.
Nå måtte man vel godt over 200 meter for å komme til finaleomgangen i går, mens det var ganske få kvinner som kom over 200 meter.
Tror kanskje det er mere dette at det blir en lang dag for publikum med jentehopp, kvalik og konkurranse for gutta.
Lenge var det jo slik at skiflygingskvaliken på fredagen gjaldt for begge konkurransene, samt at finalesøndagen i Planica var kun for de 30 beste i verdenscupen som var tilstede, men begge disse har de gått bort fra de siste år.
Forslaget som nevnes i denne artikkelen med de 20 beste kvinner og 30 beste menn i siste renn kan jeg være med på som et godt forslag.
Synes slik det var på Lilehammer med glisne tribuner 4 dager på rad ikke var god reklame. Tidligere var det en dag med renn på Lillehammer, og da ble det mer en happening som tilskuerne møtte opp på. Det er de færreste som gidder å rushe hjem fra jobb og rett i bakken uten skikkelig middag og stå og fryse i påvente av hoppere 4 dager på rad.
Antar Trondheim er tilbake neste år, slik at det blir en noe bedre fordelig.
Fjerner man alle kvalkene som en del av Raw air, så blir det jo bare en litt dårlig kopi av hoppuka og det har man jo prøvd før med Nordic Tournament på 90 og 2000 tallet. Raw air ble jo fort større enn NT noen gang var og vi har fått miniutgaver av dette med Willingen 5 og Planica 7 etter raw airs start.
Kanskje ble det for ensforming med 6 like konkurranser og ingen laghopp i år? Men var jo brutalt å miste muligheten til å kjempe i raw air etter første kvalik, hvis dem ikke kom på laget, eventuelt ikke hadde lag.

Simonarne

Legg inn av Simonarne »

Nå er det også kjent hvorfor Kubacki reiste fra Vikersund.
https://www.dagbladet.no/sport/kjemper- ... t/78807645

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Simonarne skrev: man mar 20, 2023 4:14 pm Nå er det også kjent hvorfor Kubacki reiste fra Vikersund.
https://www.dagbladet.no/sport/kjemper- ... t/78807645
Trist. Håper det går bra.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Simonarne skrev: man mar 20, 2023 4:14 pm Nå er det også kjent hvorfor Kubacki reiste fra Vikersund.
https://www.dagbladet.no/sport/kjemper- ... t/78807645
Forferdelige nyheter det. Da blir sport og alt annet helt uviktig.
Får håpe det går bra.
Han virker som en veldig sympatisk type Kubacki , så jeg håper hoppfamilien støtter opp så godt de kan.

kingkamil

Legg inn av kingkamil »

Simonarne skrev: man mar 20, 2023 4:14 pm Nå er det også kjent hvorfor Kubacki reiste fra Vikersund.
https://www.dagbladet.no/sport/kjemper- ... t/78807645
Nei og nei. Annet enn å være en fantastisk skihopper er han først og fremst en familiemann. Gjør vondt å lese dette. Håper alt går bra.

kingkamil

Legg inn av kingkamil »

Kommenterer ikke damenes prøvehopping så ofte, men ser at Maren Lundby har vært svakest, nest svakest og svakest i de tre offisielle treningsomgangene i Lahti. Kvandal viser igjen hvilket potensiale hun har med 5., 1. og 2. plass, som vanlig med lavere fart enn de andre.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Imponerende norsk laginnsats i førsteomgangen. Alle våre 5 blant de 12 beste, og Kvandal nest best av samtlige, selv om hun hoppet 2 avsatser lavere enn alle andre og ikke fikk noen bonuspoeng for det. Vanvittig nivå hun har inne. Håper hun tør å sette nedslag igjen fra neste sesong.

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

God norsk innsats, men hva de som setter farten med driver med i Lahti er ikke like lett å forstå. 7 av 160 hopp over 120m i en bakke med 130m som bakkestørrelse er ikke akkurat oppskriften på god tv.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Bra med Anna Odine Strøm på andreplass.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

5 norske topp 9 må da være første gang? Veldig solid innsats. Men fremdeles litt uheldig med marginene i en veldig tett konkurranse. Lover uansett utrolig bra foran neste sesong med både Lundby og Kvandal tilbake i verdenseliten.

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

Sesongavslutning en fredags kveld virker veldig rart. Er det noe som har blitt avlyst?

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Ble mange andreplasser i dag... i skihopping, langrenn og kombinert.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

TheBaseline skrev: fre mar 24, 2023 7:42 pm Ble mange andreplasser i dag... i skihopping, langrenn og kombinert.
Sist søndag hadde vi 6 øvelser med andreplass som best, samt (som i dag) en Johannes øverst på pallen.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Real-_- skrev: fre mar 24, 2023 7:19 pm Sesongavslutning en fredags kveld virker veldig rart. Er det noe som har blitt avlyst?
Nei i år har ingen renn blitt avlyst.
Finnene har ikke vært så ivrige å arrangere hppp for kvinner og det var kun andre gang de er en del av Lahtispelen. Første gang var prøve-VM i 2016, og da ble konkurransen avviklet klokken 9 på fredags morgen...
Det har altså til nå vært arrangert 2 verdenscuprenn for kvinner i Finland.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

TheBaseline skrev: fre mar 24, 2023 6:22 pm Bra med Anna Odine Strøm på andreplass.
NRK meldte etter rennet at Strøm endte kun tre poeng bak tsjekkiske Ema Klinec i kampen om å vinne vefdenscupseieren totalt...
Hvordan er det mulig å skrive så mye vas??

kingkamil

Legg inn av kingkamil »

Gode nyheter fra Dawid Kubacki på Instagram etter noen dagers stillhet: kona er stabil og viser fremgang for hver dag. Veldig hyggelig å se.

To treningsomganger er over i Lahti. Granerud 7 og 1 på trening. Kraft ser skummel ut og er 1 og 3, Lanisek 2 og 5. Veldig varierende forhold. I lagkonkurransen stiller Norge med Johansson, Tande, Forfang og Granerud.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Mislykket hopp av Johansson.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Svake hopp av Tande og Johansson i førsteomgangen gjorde at dette ikke ble noen stor lagkonkurranse for Norges del. Vi var på etterskudd hele veien, men karret oss i det minste såvidt forbi Tyskland og på en fjerdeplass til slutt. Granerud ble dagens beste hopper. Det lover bra for morgendagen.

kingkamil

Legg inn av kingkamil »

Lagkonkurranser kan godt byttes ut til fordel for individuelle renn, kjenner jeg. Evt kan man kjøre dem på fredager. Disse helgene med kun ett individuelt renn, som det heldigvis ikke er så mange av i sesongen lenger, føles mindre interessante.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

kingkamil skrev: lør mar 25, 2023 6:30 pm Lagkonkurranser kan godt byttes ut til fordel for individuelle renn, kjenner jeg. Evt kan man kjøre dem på fredager. Disse helgene med kun ett individuelt renn, som det heldigvis ikke er så mange av i sesongen lenger, føles mindre interessante.
Har vel vært mindre lagkonkurranser enn på mangebår denne sesongen. Lahtispelen har lang lang tradisjin i å arrangere lagkonkurranse på lørdagskvelden, men var ofte tidligere, etter en individuell konkurranse tidligere på dagen. Lahti arrangerte den første lagkonkurransen i VM i 1978, men den var ikke offisiell.
Det var faktisk bare den andre irdinære lagkonkurransen i verdenscupen, men så har det jo vært et par mix konkurranser og den nye eventen super competition og gjenstår vel en i Planica. Så 7 er litt i meste laget fortsatt. Men i Raw Air er jo begge lagkonkurransene fjernet.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Fall på Østvold igjen. Har virkelig ikke vært heldig med sine innhopp i verdenscupen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»