Chelsea FC - Klubbtråd

Svar
Wellé

Re: Chelsea FC - Klubbtråd

Legg inn av Wellé »

MentalM skrev: fre mar 24, 2023 12:52 pm Henviste til at de trenerne har oppnådd gode resultater i klubber med begrenset økonomisk styrke. Det har ikke de andre gjort.

Simeone sin karriere i Argentina vet jeg ikke så mye om, derfor jeg skrev det om han.
Hva er det du definerer som begrenset økonomisk styrke? For det er jo relativt på tvers av ligaer. RDZ gjorde en god jobb med Sassoulo, men det er Brighton-jobben jeg antar de fleste av oss vurderer han etter ettersom jeg ikke har inntrykk av at veldig mange av oss bryr oss som Serie A (bortsett fra Jolla).

Klopp gjorde en god jobb med Mainz, men igjen, det de fleste av oss vurderer han fra er hva han har gjort i klubbene hvor han har hatt relativt store økonomiske muskler ligaen sin tatt i betraktning. Jeg vil også si at han tok over både et Liverpool og BvB som var i mye bedre forfatning enn det Arsenal-laget som Arteta tok over.

Har ingen anelse hvordan ETH gjorde det i de nevnte klubbene, men han har f.eks trent Go Ahead Eagles og Utrecht, klubber jeg antar stiller økonomisk svakere relativt enn mesteparten av Klopp sin karriere.

De to eneste trenerne på listen min som har kommet til dekket bord, i følge det du skriver her, er Arteta og Pep. Personlig mener jeg at Arteta ikke gjorde det, selvom han selvfølgelig har hatt bedre forutsetninger enn Potter. Arteta har brukt mye på overgangssummer, men i samme tidsperiode har man også drastisk kuttet i lønnsutgiftene.

Nagelsmann hadde ekstern finansiering, men Hoffenheim hadde (fra min hukommelse) mindre økonomiske muskler enn Bayern, BvB, Leipzig og Leverkusen i sin hjemlige liga.

Og så skal det sies at jeg ikke vurderer det utelukkende som ressurser vs resultater. Meget mulig min måte er idiotisk, men jeg vurderer det utifra den fotballen som jeg har mest tro på. Det er jo derfor Potter er så høyt på min liste. Det grunnspillet som han innførte i Brighton mener jeg er overførbart til hvilken som helst klubb og den klubben vil med stor sannsynlighet overprestere sine ressurser. Det er en lengre prosess enn hva trenere som Tuchel, Conte og Mourinho trenger fordi jeg mener de ytterst sjeldent implementerer et spesielt effektivt grunnspill. De lener seg mer på pace & power og spillernes ekstremferdigheter. Det har absolutt vist seg som effektivt når man har de gode nok spillere, men det ser også ut som at både spillestil og lederstil tærer på omgivelsene deres over tid.

Simeone er en outlier for meg ettersom han ikke står for et spill som jeg i utgangspunktet har fryktelig tro på, men nå har han bevist over såpass mange år at han klarer å lage konkurransedyktige lag med denne stilen, til tross for et enormt finansielt overtak for de to klubbene han konkurrerer mot.
Sist redigert av Wellé den fre mar 24, 2023 1:12 pm, redigert 1 gang totalt.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

@Walle og @MentalM

Er klar over hvordan Hoffenheim er/var bygd opp og av samme ulla som Leipzig på måten klubbene er organisert osv. og at de hadde mye bedre økonomiske rammer kontra hva som hadde vært naturlig for en klubb som Hoffenheim. Jobbet seg vel oppover systemet litt på samme måte som Leipzig også, med å bruke penger på å lønne spillere for å rykke opp og slikt?

Var mer hvordan de økonomiske rammene Nagelsmann hadde i Hoffenheim kontra klubbene rundt jeg var nysgjerrig på.

Siden MentalM skrev at har vært i hele sin karriere vært i klubber hvor man kan gjøre tilnærmet hva man vil mtp overganger og lønninger. For både Pep, Nagelsmann osv. har jo gjort solide jobber klubbene sine selv om de har hatt veldig gode økonomiske rammer. Nagelsmann underprestert litt i Bayern da.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Wellé skrev: fre mar 24, 2023 1:03 pm Hva er det du definerer som begrenset økonomisk styrke? For det er jo relativt på tvers av ligaer. RDZ gjorde en god jobb med Sassoulo, men det er Brighton-jobben jeg antar de fleste av oss vurderer han etter ettersom jeg ikke har inntrykk av at veldig mange av oss bryr oss som Serie A (bortsett fra Jolla). Klopp gjorde en god jobb med Mainz, men igjen, det de fleste av oss vurderer han fra er hva han har gjort i klubbene hvor han har hatt relativt store økonomiske muskler ligaen sin tatt i betraktning.

Har ingen anelse hvordan ETH gjorde det i de nevnte klubbene, men han har f.eks trent Go Ahead Eagles og Utrecht, klubber jeg antar stiller økonomisk svakere relativt enn mesteparten av Klopp sin karriere.

De to eneste trenerne på listen min som har kommet til dekket bord, i følge det du skriver her, er Arteta og Pep. Personlig mener jeg at Arteta ikke gjorde det, selvom han selvfølgelig har hatt bedre forutsetninger enn Potter.

Nagelsmann hadde ekstern finansiering, men Hoffenheim hadde (fra min hukommelse) mindre økonomiske muskler enn Bayern, BvB, Leipzig og Leverkusen i sin hjemlige liga.
Lag der man har store begrensninger på spiller materialet.

Glemte ETH i Utrecht (Go Ahead var ikke i eredivisjon), så takk for korreksjon. Aner ikke noe om argentinsk liga, så litt lost på Simeone.

Jeg vurderer det utifra hele karrieren, siden jeg synes det er mest fair. Det er hovedsakelig for å snakke opp RDZ, Potter og Klopp, ikke snakke ned de andre (for de har bare ikke hatt "muligheten")

Wellé

Legg inn av Wellé »

MentalM skrev: fre mar 24, 2023 1:18 pm Lag der man har store begrensninger på spiller materialet.

Glemte ETH i Utrecht (Go Ahead var ikke i eredivisjon), så takk for korreksjon. Aner ikke noe om argentinsk liga, så litt lost på Simeone.

Jeg vurderer det utifra hele karrieren, siden jeg synes det er mest fair. Det er hovedsakelig for å snakke opp RDZ, Potter og Klopp, ikke snakke ned de andre (for de har bare ikke hatt "muligheten")
Fair enough, syns bare det er en anelse spesielt å si at Pep og Arteta ikke kan sammenlignes med de andre, men det skal du selvfølgelig få mene.

Det skyldes jo i hovedsak at begge de to hadde bedre spillerkarrierer enn de andre, noe som uten tvil er et springbrett for større jobber ved første/andre jobb. Zidane og Lampard hadde f.eks ikke fått jobben i hhv RM og Chelsea hvis ikke de hadde hatt store karrierer i de nevnte klubbene. Samme med Xavi i Barcelona. Ville han kunne blitt sammenlignet med resten etter dine premisser? Ledet jo en "fattig" klubb sammenlignet med Europas elite.

Og igjen, jeg syns det hele blir relativt. Arteta ledet et lag som hadde 6.-størst omsetning og lønnsutgifter i sist sesong. Ja, det er marginalt bak Tottenham og et stort hopp ned til Leicester (fra hukommelsen) på 7.-plass, men det absolutte gapet opp til City, Man Utd og Liverpool er enda større.

Målet med å identifisere gode trenere er jo å se om de klarer å levere en spillestil, samt resultater, over tid som er bedre enn de økonomiske forutsetningene klubben har. Man kan si at Pep alltid har ledet det laget med best forutsetninger, men lagene hans i ligasammenheng har også kunnet regnes blant tidenes beste i sine respektive ligaer.

Inbetweener
Innlegg: 1325

Legg inn av Inbetweener »

Om Arteta skulle klare å reprodusere årets sesong, flere sesonger på rad, så er han høyt oppe på lista av trenere i verdensklasse. Kanskje helt oppe der med Rekdal, faktisk. Spanjolen har gjort et generasjonsskifte som på ingen som helst måte har gått smertefritt, men blitt kritisert kraftig og på grensen til mobbet av de pundits-ene som visstnok skal kunne dette. Allikevel har han stått i det og holdt på sin filosofi og plan, med langsiktig bygging og lært spillerne sine å spille fotball på den riktige måten (prestasjon og progresjon leder til resultater - og ikke motsatt). Det tar tid, men resultatet er nå en ung, fremadstormende tropp som mest sannsynlig bare vil bli bedre. Lite skår er det dog i gleden at de gjør det så bra med en Babacar Sarr in the making. Dessverre tror jeg Partey er en voldtektsmann og at Arsenal vet dette. Synd han er så jævlig god og sikkert slipper unna.

Som stor Nagelsmann-fan ser jeg allikevel særlig et klart rødt flagg i forhold til den situasjonen vi er i. Like rosenrød som @Jolla er jeg derfor ikke. Blant annet er tyskeren notorisk for å like en liten stall. Han velger seg ut en liten gruppe og driller disse intenst. Resten bryr han seg fint lite om (en gjenganger i både Hoffenheim, Leipzig og Bayern). Det er for så vidt forståelig. Alle trenere som går for å dyrke posisjonsspill (JDP) liker å jobbe med en mindre spillergruppe. Det er unødvendig å si det, men når vi har en stall som teller langt over tredve hoder er det en oppskrift for disaster. Utover dette fremstår Nagelsmann som en særing, på grensen til å være på et spektrum, men det synes jeg også Klopp, Tuchel og Guardiola fremstår som. Det er vel kanskje bare sånn de største geniene er.

Ironisk nok er dette noe som Potter ikke får bruke som en unnskyldning. Potter har en filosofi som også passer best med en mindre spillergruppe. Han er en trener som verdsetter prosess og han er en trener som liker å forme spillere til å bli allsidige brikker i sine systemer. Det har han vist gjennom hele karrieren sin. Nå ser jeg at sterke stemmer i Chelsea-sfæren, blant annet Alex Nonce Goldberg, sier at Potter er for snill til og lykkes for oss. Kanskje, kanskje ikke. Men at en oppblåst yank skal vite noe om dette, enda mindre andre sterke kritikere, har jeg ingen tro på. Så kan det godt hende at Potter ikke vil lykkes, men det har man ikke belegg for å mene enda. Med den troppen vi har hatt i år, som er særdeles ubalansert i antall spillere og ferdigheter, så hadde alle trenere mislyktes. Tuchel må være evig takknemlig for at han ble avskjediget i september, før det gikk virkelig galt. Nå er han i drømmejobben sin, i hvert fall helt til han krasjer med Pølsemakeren, Khan og han direktøren som er helt småkonge der borte. Godt han bare har 2,5-års kontrakt!

Og så har du de som har mobbet Potter for at han ikke er en vinner. Her har du trofé-lista til Nagelsmann (https://www.transfermarkt.com/julian-na ... ainer/8402). Før Bayern er det kun aldersbestemte trofeer han har vunnet. Heldigvis har ikke jeg Tourettes og dømmer ikke Nagelsmann for det. Han er en fantastisk trener og har lenge vært mitt absolutte førstevalg som Chelsea-trener. Men han er ingen proven (cereal) winner. Derfor blir det direkte motstridig å ønske Potter dit pepper'n gror, mens man står med åpne armer og vil motta Nagelsmann.

Men for all del. Ansett Nagelsmann i morgen. La han ta over en tropp på 35 spillere og en ledergruppe som vil kjøpe fem nye i juli. Let's count our blessings together. Jeg kan garantere at når vi går på stortap mot lag som City og Arsenal, fordi Nagelsmann er uhyre offensiv og nekter å vike en tomme på sin filosofi, og taper enkle poeng fordi han fortsatt vil sette forsvarslinjen på midtbanen mot lag som har sprintere i angrep; da kommer bermen til å klage. Og hva kommer da klagingen til å gå ut på? Les sitatet under:

"The lad simply doesn't have a clue. He is so naive. This is the Premier League, not the German league. Speaking of the German league; what has Nagelsmann even won? Even my grandmother could win with Bayern. Look, he got sacked. The cereal winner Tuchel took over. Fuck Boehly! He lost us Mount and Tuchel and has hired two non-winners in Potter and Nagelsmann. I miss Roman and Marina. At least they had passion."

Inbetweener
Innlegg: 1325

Legg inn av Inbetweener »

Wellé skrev: fre mar 24, 2023 12:01 pm Jeg ville tatt dette med en klype salt siden jeg ikke tror DiMarzio har de beste kildene i England, men hvis det er sant så syns i hvert fall jeg at det fremstår som en ganske håpløs overgangsstrategi og en som lett kan utnyttes av andre klubber. Det er jo disse ryktene som får man til å tro at Boehly er helt cowboy uten en overordnet plan.
Helt enig at det er provoserende og håpløst hvis det er sant. Men det tror jeg ikke det er. Som skrevet tidligere her tror jeg vi sa fra oss sjansen til å signere Rice når vi forlenget med Kante. Vi kommer heller til å gå for Lavia, som jeg tror kommer i juli. Jeg vil tro at klubben regner med minst 30 kamper på Kante til neste år, og Enzo er jernmannen som skal spille rubbel og bit. Da gir det mer mening med en ung protegé til Kante, enn et ferdig produkt som Rice i en tomanns sentral midtbane. Jeg er en stor fan av Lavia, men skal ikke legge skjul på at jeg er meget skeptisk til å sette vår lit til Kante hvis (når) det gjør at vi sier fra oss muligheten til å signere Rice.

Dessuten har Boehly sagt fra seg det sportslige ansvaret. Om vi skal kuppe Rice fra dere så er det noe Winstanley, Stewart og Vivell har kokt sammen.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Inbetweener skrev: fre mar 24, 2023 3:32 pm Så kan det godt hende at Potter ikke vil lykkes, men det har man ikke belegg for å mene enda.
En liten justering i teksten for å få frem et annet poeng som jeg syns drukner i Potter-diskusjonen.

VisionQuest

Legg inn av VisionQuest »


Inbetweener
Innlegg: 1325

Legg inn av Inbetweener »

Orakelet skrev: lør mar 18, 2023 2:36 pm
Inbetweener skrev: lør mar 18, 2023 12:24 pm Den viktigste utdannelsen og historikken Potter har er at han har startet helt på bunn og alltid vært ettertraktet for bedre og viktigere jobber. Fra universitetet, til teknisk direktør for kvinnelaget til Ghana, til trener for et semi-profflag, til svensk fotball (startet på nivå 4, endte opp i sluttspillet i Europa League), til Swansea og så Brighton - og til slutt oss. Hittil har han gjort akkurat det som er forventet av han i de ulike titlene han har hatt, og i noen av jobbene har han overgått forventningene.

Kan han ta enda en karriereskalp i Chelsea, ved å prestere til forventningene eller overgå dem? Det vet jeg ikke. Men jeg er villig til å la han få tid til å bevise seg selv. I hvert fall når det er så åpenbart at han har garderoben bak seg.
Enig.
Jeg forstår meg ikke helt på deg, altså. Eller, jeg tror egentlig at jeg gjør det, men det er ikke noe vits i å skrive noe om.

Bohemis

Legg inn av Bohemis »

Orakelet skrev: fre mar 24, 2023 8:56 am For mange supportere vil et narrativ som "trust the process" være omtrent uangripelig. De ser ikke hva som skjer på trening, de vet ikke hva spillere sier til klubben, de vet ikke hva dataene sier. De vet "basically" ingenting, men likevel kan man se blind tro på at klubben er på rett vei og at det bare handler om tid. Dette kan som du påpeker skape urimelig press på klubbene. De kan føle seg presset til å forlenge et prosjekt som de ser går feil vei, men ikke i en klubb som Bayern med såpass mye fotballkompetanse og erfaring i ledelsen. De ser forskjellen på rett kurs og feil kurs.
Kan ikke dette minst like ofte gå andre veien? Altså at supportere som ikke ser hva som skjer på treningsfeltene, som ikke ser dataene, og som ikke vet hva spillere sier til klubben, ser seg blind på (dårlige) resultater og prestasjoner i kamper?

For å bruke dine egne ord:

De vet "basically" ingenting, men likevel kan man se blind tro på at klubben er på rett gal vei og at det bare handler om tid å sparke manageren. Dette kan som du påpeker skape urimelig press på klubbene. De kan føle seg presset til å forlenge avslutte et prosjekt som de ser går feil riktig vei.

Hvorfor skal denne logikken kun gjelde for de som ønsker å fortsette et prosjekt, og ikke for de som ønsker å avslutte det, basert på like lite informasjon?

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Inbetweener skrev: fre mar 24, 2023 4:56 pm
Orakelet skrev: lør mar 18, 2023 2:36 pm
Inbetweener skrev: lør mar 18, 2023 12:24 pm Den viktigste utdannelsen og historikken Potter har er at han har startet helt på bunn og alltid vært ettertraktet for bedre og viktigere jobber. Fra universitetet, til teknisk direktør for kvinnelaget til Ghana, til trener for et semi-profflag, til svensk fotball (startet på nivå 4, endte opp i sluttspillet i Europa League), til Swansea og så Brighton - og til slutt oss. Hittil har han gjort akkurat det som er forventet av han i de ulike titlene han har hatt, og i noen av jobbene har han overgått forventningene.

Kan han ta enda en karriereskalp i Chelsea, ved å prestere til forventningene eller overgå dem? Det vet jeg ikke. Men jeg er villig til å la han få tid til å bevise seg selv. I hvert fall når det er så åpenbart at han har garderoben bak seg.
Enig.
Jeg forstår meg ikke helt på deg, altså. Eller, jeg tror egentlig at jeg gjør det, men det er ikke noe vits i å skrive noe om.
Han har startet på bunn og jobbet seg helt opp til Chelsea. Det står det stor respekt av og ingen kan ta fra han det.

Hvorvidt han kan ta det neste nivået og vinne de største titlene er et annet spørsmål og det er en realitet at det vet vi ikke. Vi kan tro og håpe, men vi vet ikke.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Bohemis skrev: fre mar 24, 2023 4:58 pm
Orakelet skrev: fre mar 24, 2023 8:56 am For mange supportere vil et narrativ som "trust the process" være omtrent uangripelig. De ser ikke hva som skjer på trening, de vet ikke hva spillere sier til klubben, de vet ikke hva dataene sier. De vet "basically" ingenting, men likevel kan man se blind tro på at klubben er på rett vei og at det bare handler om tid. Dette kan som du påpeker skape urimelig press på klubbene. De kan føle seg presset til å forlenge et prosjekt som de ser går feil vei, men ikke i en klubb som Bayern med såpass mye fotballkompetanse og erfaring i ledelsen. De ser forskjellen på rett kurs og feil kurs.
Kan ikke dette minst like ofte gå andre veien? Altså at supportere som ikke ser hva som skjer på treningsfeltene, som ikke ser dataene, og som ikke vet hva spillere sier til klubben, ser seg blind på (dårlige) resultater og prestasjoner i kamper?

For å bruke dine egne ord:

De vet "basically" ingenting, men likevel kan man se blind tro på at klubben er på rett gal vei og at det bare handler om tid å sparke manageren. Dette kan som du påpeker skape urimelig press på klubbene. De kan føle seg presset til å forlenge avslutte et prosjekt som de ser går feil riktig vei.

Hvorfor skal denne logikken kun gjelde for de som ønsker å fortsette et prosjekt, og ikke for de som ønsker å avslutte det, basert på like lite informasjon?
Det går absolutt begge veier og fordi det er så mye jeg ikke vet har ikke jeg konkludert på Potter. Jeg er Potter-skeptiker. Ikke Potter-out. Jeg har fortsatt ikke sett "Potter-magien", verken i hans tidligere jobber eller i Chelsea, men jeg håper absolutt at den er rett rundt hjørnet.

Inbetweener
Innlegg: 1325

Legg inn av Inbetweener »

Orakelet skrev: fre mar 24, 2023 5:06 pm
Bohemis skrev: fre mar 24, 2023 4:58 pm
Orakelet skrev: fre mar 24, 2023 8:56 am For mange supportere vil et narrativ som "trust the process" være omtrent uangripelig. De ser ikke hva som skjer på trening, de vet ikke hva spillere sier til klubben, de vet ikke hva dataene sier. De vet "basically" ingenting, men likevel kan man se blind tro på at klubben er på rett vei og at det bare handler om tid. Dette kan som du påpeker skape urimelig press på klubbene. De kan føle seg presset til å forlenge et prosjekt som de ser går feil vei, men ikke i en klubb som Bayern med såpass mye fotballkompetanse og erfaring i ledelsen. De ser forskjellen på rett kurs og feil kurs.
Kan ikke dette minst like ofte gå andre veien? Altså at supportere som ikke ser hva som skjer på treningsfeltene, som ikke ser dataene, og som ikke vet hva spillere sier til klubben, ser seg blind på (dårlige) resultater og prestasjoner i kamper?

For å bruke dine egne ord:

De vet "basically" ingenting, men likevel kan man se blind tro på at klubben er på rett gal vei og at det bare handler om tid å sparke manageren. Dette kan som du påpeker skape urimelig press på klubbene. De kan føle seg presset til å forlenge avslutte et prosjekt som de ser går feil riktig vei.

Hvorfor skal denne logikken kun gjelde for de som ønsker å fortsette et prosjekt, og ikke for de som ønsker å avslutte det, basert på like lite informasjon?
Det går absolutt begge veier og fordi det er så mye jeg ikke vet har ikke jeg konkludert på Potter. Jeg er Potter-skeptiker. Ikke Potter-out. Jeg har fortsatt ikke sett "Potter-magien", verken i hans tidligere jobber eller i Chelsea, men jeg håper absolutt at den er rett rundt hjørnet.
Da synes jeg du har en høyst interessant debatteknikk her inne. Du bruker hver anledning til å pirke på, latterliggjøre og tolke alt ved Potters karriere og personlighet. Samtidig hopper du bukk over det positive han gjør og er med på å gjøre, som sikre kilder melder om.

Du så ikke Arteta-magien heller, men etter et par år med innlæring og godt grunnarbeid har de dessverre satt seg selv i den posisjonen vi håper å kjøpe oss til med avsindig pengebruk. Hvis Vivell, Winstanley og Stewart ser gode tegn så støtter jeg meg til de, i hvert fall. A betting man er jeg. Så kommer du nå sikkert til å si at Arteta var assistent til Guardiola i flere år, og at det har gjort at han "selvfølgelig" er bedre rustet til å trene topplag enn Potter. Full sirkel, I guess.

Inbetweener
Innlegg: 1325

Legg inn av Inbetweener »



60 minutter på Kante i dagens bak-lukkede-dører kamp. Det lover godt for April.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Mount (Med Kanté7-drakt) og Silva på tribunen under dagens kamp.


thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Ellers innspill til de som gjerne tar imot Nagelsmann men er skeptisk til Potter:

Nagelsmann har jo ikke akkurat satt fyr på Bayern og man kan ikke si at han har levert noe bedre enn pari. Slik sett føler jeg ikke han har vist så mye i en storklubb som tilsier at han er så mye bedre enn Potter. Gjorde det bra med Leipzig, men klarte ikke å vippe Bayern av tronen med de heller.

Jeg prøver ikke å snakke ned Nagelsmann som trener, han er blant de aller beste. Men jeg ser ikke hva han har levert av resultater i Bayern og Leipzig som gjør at han automatisk skal lykkes bedre enn Potter i Chelsea.

Det betyr ikke at jeg ikke tror han er i stand til å gjøre en like god eller bedre jobb enn Potter frem til nå eller på sikt. Det er godt mulig, vanskelig å si selvsagt. Jeg er uansett for å beholde Potter og ønsker ikke at vi sparker han til tross for at Nagelsmann er ledig. Nagelsmann er nok en bedre trener enn Potter p.d.d. dog.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

chelsea8 skrev: tor mar 23, 2023 11:56 pm Potter ikke nominert til månedens trener for mars.



Arteta: 3 seiere
De Zerbi: 2 seiere, 1 uavgjort
Emery: 2 seiere, 1 uavgjort
Pep: 2 seiere
Bare å sparke Potter og få inn en trener med lang merittliste, som feks Nagelsmann.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Wellé skrev: fre mar 24, 2023 12:46 pm
MentalM skrev: fre mar 24, 2023 12:41 pm Å sammenligne Klopp, Potter og RDZ med resten på lista går ikke an. De andre inklusive Nagelsmann har alle vært i klubber der man tilnærmet kan gjøre hva man vil mtp overganger og lønninger, i hele manager karrierene sine.

Edit: Simeone har kanskje vært i klubber som ikke har en enorm økonomisk fordel
Eh, Simeone har vært i en klubb hvor han har stort sett hatt tredje høyest lønnskostnader hver eneste sesong. Arteta til sammenligning hadde 6.-høyest forrige sesong i PL (basert på regnskap). De har selvfølgelig hatt betydelig mer å rutte med en lag som Aston Villa, men det samme har Simeone hatt over lagene under seg. Begge har enorme gap opp til de største lagene i sine respektive lag i ligaen.
Når det kommer til Simeone så kan det være noe misvisende å si at de har hatt tredje høyest lønnskostnader (nesten) hver sesong uten å ta med at når Simeone tok over Atlético Madrid så var budsjettet til Atlético kontra budsjettet til toppen av La Liga noe lignende som budsjettet til Stoke kontra Manchester United på den tiden.

I 2011 så hadde Atlético €105 mill i inntekter. Dette er omtrent det samme som klubber som Everton og Newcastle som lå på rundt €103-108 mill på den samme tiden. Her har du disse tre klubbene i forhold til de to store i La Liga og de seks store i Premier League:
NrLagLigaInntekt (i Euro)
1.Real MadridLL€510
2.BarcelonaLL€480
-
3.Manchester UnitedPL€380
4.ChelseaPL€260
5.ArsenalPL€259
6.LiverpoolPL€212
7.TottenhamPL€189
8.Manchester CityPL€176
-
9.NewcastlePL€108
10.Atlético MadridLL€105
11.EvertonPL€103

Det er helt sykt at Diego Simeone klarte å ta opp kampen med et Barcelona med Lionel Messi, Andrés Iniesta, Xavi, Dani Alves og Neymar og et Real Madrid med Cristiano Ronaldo, Karim Benzema, Gareth Bale, Luka Modric og Sergio Ramos - og faktisk VINNE!
Man snakker altså en god bøling med relativt mange spillere som kan argumenteres for å være blant verdenshistoriens 30-50 beste spillere og Atlético gjorde det med Juanfran Torres, Gabi, Miranda, Koke, Raúl García og Adrián López!
Wellé skrev: fre mar 24, 2023 12:46 pm mer å rutte med
Jeg vet at du snakker om i forhold til mindre lag, men igjen så vil jeg dra sammenligningen til de lagene som Arsenal og Atlético Madrid faktisk konkurrerer med, heller enn Aston Villa og Levante.

Diego Simeone, når han vant i 13/14-sesongen, styrte et Atlético Madrid som på de siste fem årene hadde TJENT €41 millioner på overgangsvinduet. Altså i kjøp minus salg så gikk Atlético i pluss. Real Madrid hadde til sammenligning brukt €368 millioner netto på overgangsmarkedet i samme periode (kjøp minus salg) mens Barcelona hadde brukt €226 millioner netto.

Arteta, hvis han vinner denne sesongen, styrer et Arsenal som på de siste fem årene har brukt €558 millioner på overgangsvinduet. Manchester United har til sammenligning brukt €611 millioner netto på overgangsmarkedet i samme periode (kjøp minus salg) mens Manchester City har brukt €259 millioner netto.

Så kommer selvfølgelig argumentet til å være at Manchester City ikke har brukt så mye de siste fem årene siden de allerede hadde et så godt lag, og hadde brukt masse penger før det. Og det argumentet er bra i forhold til hvorfor Arsenal har brukt mer de siste årene for å tette gapet, samt er ikke et bevis på at Manchester City er mer sparsommelige enn Arsenal over tid. Men det er IKKE et godt argument kontra forholdet mellom Atlético Madrid og Real Madrid. For det er IKKE slik at Atlético Madrid i 2009 når man stilte med Leo Franco, Ujfalusi, António López, Diego Forlán og FUCKINGS LUIS PEREA(!) hadde en sterkere tropp enn Real Madrid med Casillas, Raúl, Higuaín, Robben, Sneijder og (igjen) Sergio Ramos.



Brannfakkel (som ikke bør være en brannfakkel) - Hvis Arteta vinner Premier League i år så er det ikke engang en fraksjon av en brøkdel av den samme prestasjonen eller like imponerende som når Diego Simeone vant La Liga i 2013/14-sesongen. Så får folk kritisere at ligaen ble vunnet gjennom defensivt spill og 1-0 seiere alt de vil. (Muligens noen ørsmå klubbriller.)

Og jeg driter i at dette er off topic.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Inbetweener skrev: fre mar 24, 2023 3:32 pm Som stor Nagelsmann-fan ser jeg allikevel særlig et klart rødt flagg i forhold til den situasjonen vi er i. Like rosenrød som @Jolla er jeg derfor ikke. Blant annet er tyskeren notorisk for å like en liten stall. Han velger seg ut en liten gruppe og driller disse intenst. Resten bryr han seg fint lite om (en gjenganger i både Hoffenheim, Leipzig og Bayern). Det er for så vidt forståelig. Alle trenere som går for å dyrke posisjonsspill (JDP) liker å jobbe med en mindre spillergruppe. Det er unødvendig å si det, men når vi har en stall som teller langt over tredve hoder er det en oppskrift for disaster. Utover dette fremstår Nagelsmann som en særing, på grensen til å være på et spektrum, men det synes jeg også Klopp, Tuchel og Guardiola fremstår som. Det er vel kanskje bare sånn de største geniene er.

Men for all del. Ansett Nagelsmann i morgen. La han ta over en tropp på 35 spillere og en ledergruppe som vil kjøpe fem nye i juli. Let's count our blessings together.
Du treffer nok godt mtp det som kunne blitt største issue for Nagelsmann som Chelsea-manager.


Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Inbetweener skrev: fre mar 24, 2023 3:32 pm
Utover dette fremstår Nagelsmann som en særing, på grensen til å være på et spektrum
Skal ikke se bort ifra at jeg er på dette spektrumet jeg også.

Jeg digger Nagelsmann. Han er altså 35 år. 35!. Han har den karrieren jeg (og sikkert alle andre som spilte FM i tenårene) skulle ønsket jeg hadde hatt. Komme inn på lavere nivå som speider/assistenttrener i begynnelsen av 20-årene, og så bare stige i gradene basert på at uansett hvor han er, og uansett hva han gjør så er han bedre enn de rundt seg.

Inbetweener
Innlegg: 1325

Legg inn av Inbetweener »

Lew_Ashby skrev: fre mar 24, 2023 8:12 pm
Inbetweener skrev: fre mar 24, 2023 3:32 pm Som stor Nagelsmann-fan ser jeg allikevel særlig et klart rødt flagg i forhold til den situasjonen vi er i. Like rosenrød som @Jolla er jeg derfor ikke. Blant annet er tyskeren notorisk for å like en liten stall. Han velger seg ut en liten gruppe og driller disse intenst. Resten bryr han seg fint lite om (en gjenganger i både Hoffenheim, Leipzig og Bayern).

...
Du treffer nok godt mtp det som kunne blitt største issue for Nagelsmann som Chelsea-manager.
For meg er det helt åpenbart, og etter min mening den største grunnen til at jeg synes at mye av kritikken Potter får er ufortjent. For det første så har vi en altfor stor stall. Av denne linken (https://www.premierleague.com/clubs/4/Chelsea/squad) teller jeg 37 spillere som er i og rundt A-laget og er på trening dag ut og dag inn. Folk vil at Potter skal drille enkeltspillere og systemer. Få til et godt grunnspill med ball og et fantastisk press uten. Det vil jeg også. Men det lar seg ikke gjøre slik stallen er nå. Simpelthen. Jeg vil tro at det optimale er å ha en stall på 22, 23 eller 24 spillere. Da har man dobbelt dekning i alle posisjoner, samt en ekstra keeper på toppen av dette. Så kan man heller la de to, tre eller fire beste fra akademiet trene med førstelaget på tur og orden. Jeg vil faktisk tro at det er bedre for en hands on-trener å jobbe med 20-21 spillere enn 25-26. Da kan man tenke seg 37. Trolol.

Og så har du det at vi i noen posisjoner har kjempegod dekning (se over), mens vi i andre posisjoner ikke har noen. Den nye ledelsen vår har tatt en kjempesjanse i år på å gjøre generasjonsskiftet så fort som mulig. De dreit seg ut i fjor sommer, men etter det har de gjort mye riktig. De har betalt for sine førstevalg (noen helt sikkert overpriset) og førstevalgene har hatt riktig profil og alder. Riktig alder for å prestere om to år, that is. Allikevel mangler vi spillere i helt sentrale posisjoner. Noen av disse er allerede sikret (Gusto), mens andre jobber vi fortsatt med (Lavia).

Gleder meg til du er tilbake for fullt og skal gå troppen i sømmene. Det er liksom din jobb her inne. Jeg gjorde en liten homage til deg (tagget deg til og med) her inne, for en ukes tid siden, hvor jeg prøvde meg. Det blir ikke lett. En ny trener på toppen av dette, som skal gjøre sin vurdering av en hinsides stor stall - kanskje irritere på seg noen spillere som gjør at vi ikke får solgt dem også; det er ikke fremtida (tror jeg).

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Romano melder om advanced talks med Norwich om Alex Matos (18). Tar det her siden det ser rimelig klart ut.

Kjenner null til ham, men ser han er en anvendelig spiller. Ifølge transfermarkt har han spilt høyekant, venstrekant, defensiv midtbane, angrep og høyreback i PL2 i år 😅 Ser at flere nevner at han er svært anvendelig.

Kanskje ikke like spennende ungdomssignering som mange av de andre vi har gjort, men bygger U21-laget videre.

Vet ikke om noen nevnte det siste ukene, men Xavier Simons (20) ble solgt til Hull for litt siden. Ikke sett noe om pris.

Ah.. ser Matos spilte i treningskampen for U21 idag og imponerte, men at flere klubber vil ha ham inn før han tar en avgjørelse. Fint å se Kante i Chelsea-drakt igjen der.

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »


Oggyboy

Legg inn av Oggyboy »

chelsea8 skrev: fre mar 24, 2023 9:52 pm
Jadda, Lukaku senker søta bror!

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Ga seg ikke før han hadde puttet tre bak Olsen. Bra for videresalget.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

chelsea8 skrev: fre mar 24, 2023 10:46 pm Ga seg ikke før han hadde puttet tre bak Olsen. Bra for videresalget.
Jeg har egentlig litt lyst til å se Lukaku under Potter. SÅÅÅÅ mye bedre enn fuckings Andone og Maupay.

Hodor

Legg inn av Hodor »

chelsea8 skrev: tir mar 21, 2023 10:54 pm Bilde

En straight swap hadde vært bra 🔃
Sant. Bare å gå for den :) Jeg håper min klubb bytter Henderson med Osimhen. Blir i så fall spennende å se hvilket av tilbudene Napoli slår til på. Håper bare ikke Liverpool melder seg på i kampen. De har jo Milner, og potensielt Thiago å tilby. Spørs om noen av oss har en sjanse da

Brukeravatar
Lilleborg
Innlegg: 1914

Legg inn av Lilleborg »

Pulisic med 1 mål og 3 assists for USA i natt, som smadret Grenada 7-1.

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Artig! Mount stilte på treningskampen mot Charlton med Kante-drakt.


(3 bilder)

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Det er faen meg helt latterlig hvis klubben ikke kommer til enighet med Mount fordi han ikke vil signere en 7-8 års kontrakt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»