Isolere kjellergulv

Svar
Sesare

Isolere kjellergulv

Legg inn av Sesare »

Har et kjellergulv jeg ønsker å isolere litt så det blir mer komfortabelt å ha hjemmekontor.
Det er et gammelt hus og null isolasjon under betonggulvet.

Hvordan er best måte å få det litt mer komfortabelt på gulvet uten å pigge opp hele greia. Er gammelt hus så ønsker å bruke minst mulig på det.
Har tenkt på trinnlydplater eller refleksjonsfolie, men usikker på hvor brukbart det blir.

Har ikke lyst til å legge varmefolie heller for det bruker strøm. Prøve å unngå strømbruk siden jeg fyrer med ved.

Visa

Legg inn av Visa »

Hjalp nylig en venn med å fikse noen rom i kjelleren. Det vi gjorde var å bruke avrettingsmasse (mulig litt overkill), fuktsperre, tilfarere, isolasjon også sponplate. Så legger du vegg til vegg teppe oppå sponplaten (han brukte noe laminatgulv han hadde til overs)

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Hva skjer med fukten som kommer opp fra bakken da? Kan det ikke by på problemer om man bare stenger alt sammen inne under fuktsperra?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Nordlys skrev: ons mar 15, 2023 4:29 pm Hva skjer med fukten som kommer opp fra bakken da? Kan det ikke by på problemer om man bare stenger alt sammen inne under fuktsperra?
Fukt er ikke å spøke med, nei.
Kanskje smart å få tatt noen fuktmålinger som første pri.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Konferer med fagfolk før du gjør noe!

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Nabohuset er fra 60-tallet og med mur rett på bakken. Naboen ville gjøre det samme som TS. Der var det ingen vei utenom å pigge opp og begynne på nytt.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

PapaSmurf skrev: tor mar 16, 2023 1:48 pm Nabohuset er fra 60-tallet og med mur rett på bakken. Naboen ville gjøre det samme som TS. Der var det ingen vei utenom å pigge opp og begynne på nytt.
Jeg var på besøk i en kjellerleilighet fra før 60- tallet. Gulvet var så kaldt, at jeg undret meg over om lovligheten til utleie var til stede. Leietakeren virket fornøyd, så jeg sa ikke noe om dette.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Sesare skrev: ons mar 15, 2023 4:08 pm Har et kjellergulv jeg ønsker å isolere litt så det blir mer komfortabelt å ha hjemmekontor.
Det er et gammelt hus og null isolasjon under betonggulvet.

Hvordan er best måte å få det litt mer komfortabelt på gulvet uten å pigge opp hele greia. Er gammelt hus så ønsker å bruke minst mulig på det.
Har tenkt på trinnlydplater eller refleksjonsfolie, men usikker på hvor brukbart det blir.

Har ikke lyst til å legge varmefolie heller for det bruker strøm. Prøve å unngå strømbruk siden jeg fyrer med ved.
Har du vedovn i kjelleren burde det ihvertfall være varmt nok. Oppe i taket mens gulvet er kaldt.
Du får jo kjøpt takvifter som drar varmen fra taket ned til gulvet. Jeg hadde det et sted jeg bodde i forrige århundre, og det gjorde faktisk en forskjell.

https://www.google.com/search?client=fi ... vifte+jula

Miga
Innlegg: 93

Legg inn av Miga »

Sesare skrev: ons mar 15, 2023 4:08 pm Har et kjellergulv jeg ønsker å isolere litt så det blir mer komfortabelt å ha hjemmekontor.
Det er et gammelt hus og null isolasjon under betonggulvet.

Hvordan er best måte å få det litt mer komfortabelt på gulvet uten å pigge opp hele greia. Er gammelt hus så ønsker å bruke minst mulig på det.
Har tenkt på trinnlydplater eller refleksjonsfolie, men usikker på hvor brukbart det blir.

Har ikke lyst til å legge varmefolie heller for det bruker strøm. Prøve å unngå strømbruk siden jeg fyrer med ved.
Du har et kaldt kjellergulv uten isolasjon under og du ønsker ikke å pigge opp gulvet.
Gulvet er sannsynligvis, som det det ble tidligere, støpt på kultet underlag.

Her har Visa gitt deg oppskriften. Er ikke gulvet plant bruker du avrettingsmasse hvis ikke trenger du ikke det.
Takhøyde er ofte et problem i gamle kjellere. Har du rikelig med den bruker du masse. Stor høyde kan du også isolere over fuktsperre. Fuktsperre alltid mot den kalde flaten.
Lykke til.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Hus, Hage og Oppussing»