Kamptråd Spania(B) og Georgia(B) EM-kvalifisering 2023

Svar
Shabelle

Re: Kamptråd Spania(B) og Georgia(B) EM-kvalifisering 2023

Legg inn av Shabelle »

Champis skrev: søn mar 26, 2023 2:56 pm
Big George skrev: søn mar 26, 2023 5:34 am Defensive midtbane har lav feilprosent på pasninger hvis det slås mange støttepasninger.
Det er liten risiko i den type pasninger.

Har gått gjennom kampen til Berg nå, fordi jeg er så drit lei av alle mulige folk som har skapt seg sine egne fantasier om hvordan Berg egentlig er.

I løpet av kampen spiller han 7 pasninger bakover. I samtlige situasjoner er han ganske tett markert av mann i rygg, pluss at han er vår bakerste mann etter at en av våre cornere blir klarert, som han spiller tilbake til Nyland under press. Jeg kan ikke se én eneste situasjon hvor han skulle kunne klart å gjort noe annerledes her.

I løpet av kampen spiller han 16 pasninger på tvers. En del av disse pasningene er når han er under tett press og ikke har andre valg. I tillegg er det en del gange hvor han fungerer som vendingsspiller og hvor det er helt naturlig å brette ut spillet motsatt. Jeg ser ikke én eneste situasjon hvor jeg mener at han burde spilt framover i disse tilfellene.

I løpet av kampen spiller han 17 pasninger framover. på de 17 pasningene setter han i gang 6 av de gode angrepene vi har i kampen! Han spiller gjennom Solbakken, han setter i gang to angrep hvor Sørloth nesten blir spilt gjennom, han setter i gang hvor Holmgren kommer til fritt innlegg inne i 16-meteren og han setter i gang angrepet som ender med redning på strek.
Andel pasninger framover: 43%

Utenom dette har han en "assists" til Sørloth.

Antall skudd: 2

Antall ballvinninger: 12 - som er et ekstremt høyt antall i løpet av 90 minutter!


La oss se på hans kollega dypt på midten på det spanske laget, Rodri:

Antall pasninger bakover: 14
Antall pasninger på tvers: 56
Antall pasninger framover: 12
Andel pasninger framover: 15%

Antall skudd: 2

Antall ballvinninger: 10


Så kan man sammenligne et par interessante ting med disse to:

- Berg har altså 90% treffsikkerhet med den pasningsstatistikken, mens Rodri har 92%. Ekstremt sterkt av Berg!

- Berg har ingen feilpasninger i det vanlige pasningsspillet! De pasningsfeilene han har, er flere ganger hvor han må løse ting på ett touch i trange situasjoner, hvor de fleste av de nesten kan ansees som klareringer. Med tid på seg, så bommer han ikke på én pasning! Rodri slår tre helt upressede pasningsfeil gjennom kampen. Så han treffer kun på 75% av pasningene han slår framover.

- Berg slår fire pasninger gjennom ledd sentralt i banen, noe Rodri kun gjør én gang. De fleste pasningene framover fra Rodri er lange baller på skrått framover ut mot vingene.

- Rodri har jevnt over mye mer tid på seg med ballen og er mye sjeldnere under press. Han er rettvendt oftere og har langt flere muligheter til å spille framover enn Berg har. Allikevel slår han altså kun 15% av pasningene framover.


Konklusjon: Berg en veldig høy andel av pasningene sine framover, nesten tre ganger så mye som Rodri. Han treffer oftere på de pasningene framover og står bak flere farlige angrep enn Rodri, til tross for at Rodri slår over dobbelt så mange pasninger og spiller for et bedre lag. Berg vinner også baller oftere. Kort og greit en av de beste prestasjoner vi har sett av en sentral midtbanespiller i den norske landslagstrøya - og det på bortebane mot et av verdens beste lag!
Sterkt Innlegg, Champis! Dette bør du sende til ulike sportsredaksjoner! Dette er en klink konklusjon.

Et absolutt knallbra innlegg basert på fakta. Godt og nøye observert, oppsummert og gjort rede for prestasjonen til Berg. Rollen som Berg har er "usynlig". Jeg tenker at dette var Bergs beste kamp. En sesong i B/G nå så er han klar igjen for utlandet.

Champis

Legg inn av Champis »

Yourexperiencemaydif skrev: søn mar 26, 2023 10:55 am
Taururu skrev: søn mar 26, 2023 10:43 am
Yourexperiencemaydif skrev: søn mar 26, 2023 10:31 am Skulle tro det var en gjeng spillere som kun har spilt i Norge på 80-tallet når en leser uttalelsene etter kampen. Ja, dommeren var dårlig og Spania var kyniske, men tror vi har litt å gå på å bli noe tøffere i skallen. Ikke nødvendigvis begynne med så mye tjuvtriks, men ikke la seg rive med når en blir utsatt for det. Østigård påstår til og med at dommeren hadde lagt en "liten plan" om å dømme slik i forkant av kampen. Hadde han spilt for et mer profilert lag enn Norge kunne han risikert karantene.
Ble snytt, men viktig å kommer over det. En utrolig viktig kamp på tirsdag som vi aller helst skal vinne, ihvertfall ikke tape. Der må spillerenes fokus ligge nå.

For oss andre, kan vi klage over spansk juks og en dommer som lar seg lure av det.
Enig. Synes dommeren var svak, men måten spillerne forholdt seg til det på var nesten barnslig. Virker som de er relativt lette å vippe av pinnen, og det er skuffende når de aller fleste har fått erfaring fra både ok nivå og fotballkulturer hvor de å være kynisk ikke er fremmed.

Problemet er at de type frispark man så i går, ser man veldig sjeldent i internasjonal fotball lenger. Lista ligger høyere enn som så. Og man har VAR, så dommer kan fint la dødballene gå, og hvis det blir mål, så kan man heller sjekke videoen i etterkant om det skjedde noe ureglementert. Ikke så vanskelig å forstå at mage følte at dommeren hadde bestemt seg på forhånd av situasjonene. Noe av det verre jeg har sett av dømming på internasjonalt nivå siden 90-tallet.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Det blir vel en stund til vi ser Bjørkan på venstrebacken igjen, tipper jeg.

Champis

Legg inn av Champis »

Fazam skrev: søn mar 26, 2023 11:18 am
Champis skrev: søn mar 26, 2023 3:21 am
Jokkemedkniven skrev: lør mar 25, 2023 10:33 pm Kommer nok aldri til å få oppleve landslaget i et mesterskap i min levetid desverre.

Jo, allerede neste år! Jeg mener sjansen er større nå enn før kampen i dag - mtp. prestasjonen vi leverte.
Usikker på om det var Norge som var gode, eller om det var Spania som var under pari.
Uansett er det poengene som teller. Norge har levert i enkelt-kamper tidligere uten å kvalifisere seg til mesterskap.

At Norge var gode, er det ingen tvil om! Det er bare å se på hva vi faktisk leverer i en del faser i banespillet. At Spania ikke var på sitt beste, er nok ganske sannsynlig. Det er viktig å ha det i bakhodet, men det var allikevel en meget god prestasjon av Norge.

Og så er det viktig for folk å skjønne at fotball ikke er matematikk og at forskjellige kamper utarter seg helt forskjellig. Kampen mot Georgia er steintøff, og jeg tror ikke den ble noe lettere av at vi var gode i går. Vi har en tung kamp i bein og hoder, noe Georgia ikke har. Georgia har underdog-stempelet, samtidig som de vet at de har stadion i ryggen og en vanvittig bra statistikk uten tap på 10-11 kamper på rad. De har selvtillit og spillere som kan avgjøre. Kampbildet blir noe annerledes, og våre svakheter kan fort komme enda tydeligere fram. Vi mangler i tillegg Haaland, som er et minus. Jeg er fortsatt ok happy med ett poeng, mens tre poeng vil være fantastisk.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

Champis skrev: søn mar 26, 2023 3:19 pm
Fazam skrev: søn mar 26, 2023 11:18 am
Champis skrev: søn mar 26, 2023 3:21 am


Jo, allerede neste år! Jeg mener sjansen er større nå enn før kampen i dag - mtp. prestasjonen vi leverte.
Usikker på om det var Norge som var gode, eller om det var Spania som var under pari.
Uansett er det poengene som teller. Norge har levert i enkelt-kamper tidligere uten å kvalifisere seg til mesterskap.

At Norge var gode, er det ingen tvil om! Det er bare å se på hva vi faktisk leverer i en del faser i banespillet. At Spania ikke var på sitt beste, er nok ganske sannsynlig. Det er viktig å ha det i bakhodet, men det var allikevel en meget god prestasjon av Norge.

Og så er det viktig for folk å skjønne at fotball ikke er matematikk og at forskjellige kamper utarter seg helt forskjellig. Kampen mot Georgia er steintøff, og jeg tror ikke den ble noe lettere av at vi var gode i går. Vi har en tung kamp i bein og hoder, noe Georgia ikke har. Georgia har underdog-stempelet, samtidig som de vet at de har stadion i ryggen og en vanvittig bra statistikk uten tap på 10-11 kamper på rad. De har selvtillit og spillere som kan avgjøre. Kampbildet blir noe annerledes, og våre svakheter kan fort komme enda tydeligere fram. Vi mangler i tillegg Haaland, som er et minus. Jeg er fortsatt ok happy med ett poeng, mens tre poeng vil være fantastisk.
Kvaratskhelia blir en voldsom trussel. En mann verdsatt til over milliarden. Anbefaler at vi setter dobbel dekning på han.

Champis

Legg inn av Champis »

AlvaroC skrev: søn mar 26, 2023 12:18 pm
Champis skrev: søn mar 26, 2023 3:51 am
AlvaroC skrev: lør mar 25, 2023 11:35 pm

Eller pga. en god spansk keeper, og en Søloth som ikke er en like god avslutter.

Litt rart at tanken ikke slår en at Spania ikke først og fremst spiller for å øke ledelsen på 1-0. Når Spania spiller litt ball siste 15 får de lett et par mål til. Det man kan si er vel at Spania var ganske dårlige til å forsvare seg.

Er litt redd om man sier seg fornøyd med denne kampen, ikke scorer man mål, og man slipper også relativt lett inn mål når motstanderen gjør et ærlig forsøk.

Så du tenker at Spania kun gjorde et ærlig forsøk de første 10 og siste 10 minuttene av kampen? På hjemmebane i en viktig kvalik-kamp? I en kamp som vipper på stillingen 1-0?

Og nei, det var ikke sånn at Spania bare begynte å "spille litt ball", så scoret de to mål til. Det ene er jo gratis etter en stor feil av Bjørkan. det andre er et innlegg de slår inn i boksen - det var langt fra kontroll eller noe stormløp fra spanjolene på slutten.
Nå snakket vel man om at Spania hadde ballen opp mot 90% før den første scoringen, en helt vill prosent i så fall. Og man ser det samme etter sjansen til Sørloth, Norge er knapt borti ballen etter dette og frem til målet 4 min etterpå. Så kan man snakke det bort med at det kommer etter et innlegg, der det tilfeldigvis står tre spanjoler og en norsk forsvarer, om man vil. Bjørkan-målet kommer etterpå, men er også en feil etter Spania er aggressiv mot et litt slitent Norge.

At man ikke spiller slik Spania gjorde rundt scoringene hele kampen er at det koster krefter med denne intensiteten, og Spania skal også ut i en ny kamp på tirsdag. Det viktigste er å vinne kampen, med minst mulig risiko og bruk av krefter. Når det er sagt var Spania ganske dårlige til å forsvare seg, eller man kan tilskrive det at Norge var gode, og vi burde kanskje ha hatt et mål.

Men hva ville skjedd om Norge hadde utlignet? Man vet selefølgelig ikke, men man spilte en tilsvarende kamp for ganske nøyaktig 4 år siden. Spania tok tidlig ledelsen som i går (etter 16 min). Norge fikk en utligning etter 65 min, og Spania brukte da 6 min på å sette seiersmålet.

Kampbildet hadde i alle fall endret seg med en utligning, og ut i fra det jeg såg i går tror jeg ikke man hadde klart å holde stand så veldig lenge dessverre.

Det vil alltid komme perioder hvor Spania har ballen mye i slike kamper. Så må du gjerne geniforklare dem med at de styrer dette akkurat som de vil og bare er gode i noen minutter her og der for å avgjøre kampen. Jeg kan uansett love deg at du tar feil. Spania har selvsagt ikke lyst til å bli såpass kjørt gjennom kampen. De har helle rikke lyst til at Norge skal få flere muligheter til å score når det kun står 1-0. Med god uttelling kunne Norge scoret minst to mål og plutselig hadde det vært spansk panikk.

Hehe, du var veldig på å påpeke at Norge skapte ting etter spanjolenes feil. Nå det blir påpekt at Spania skaper etter Norges feil, så er det altså som et resultat av aggressivt forsvarsspill av Spania..... Sier litt om hvor selektiv du er i hvordan du ser kampen :)

Så en kamp for noen år tilbake er altså det vi skal se til for å se hvordan en kamp i dag vill endt..... For du mener at kampen da var lik - og at Norge tok fullstendig over banespillet på 1-0??? Eller kan det faktisk hende at forskjellen på lagene var en del større da?

Champis

Legg inn av Champis »

Rexwiller skrev: søn mar 26, 2023 12:19 pm Tradisjonen tro prøver man å skylde på andre ting, i dette tilfellet dommeren. Man kan se det også i andre idretter der ting går litt skeis, det er ofte dommeren, juryen, skiene, forholdene, motstanderen som er usportslig osv. Det sies at man må være mer kyniske. Vel så vær det under kampen da, ikke kom med det sedvanlige sytet i media etterpå.

Jeg har ikke sett noen som har skyldt på dommeren for tapet, hverken her inne eller i mediene.

Man har konkludert med at dommeren var rævva, noe som er helt legitimt.

Champis

Legg inn av Champis »

Crazy Horse skrev: søn mar 26, 2023 1:31 pm
Champis skrev: søn mar 26, 2023 4:01 am
Crazy Horse skrev: søn mar 26, 2023 12:21 am

Du siterte at Berg traff på 90 % av pasningene sine. Andre at han hadde færre balltap enn Aursnes og Ødegaard. Det blir verken mål, assist, nøkkelpasninger eller produserte målsjanser av å spille på tvers. Absurd å trekke frem denne type statistikk for en spiller som knapt tør å prøve, bortsett fra i 10-15 minutter i 2. omgang. Fikk øl i vranghalsen når jeg så at det var Berg som la inn til Sørloth. Trodde ikke det jeg så.

Berg hadde færre balltap og pasningsfeil enn Ødegaard og Aursnes, ergo bør Arsenal få ny kaptein og Benfica kjøpe Berg. Ikke sant ? Messi ?? Et eksempel på det å spille på små marginer Einstein. Berg gjør kanskje ikke det. Er kanskje for negativ til Berg og Bjørkan. Skyldes nok at jeg begynner å få Bodø (Glimt) mer og mer i vranghalsen. Vet ikke helt hvorfor.

For en tone....

Og rimelig spesielt å ta den tonen når det faktisk er du som misforstår så vanvittig det som blir skrevet. Pasningssikkerheten ble altså dratt fram som et svar på at Berg ble kalt et "vandrende balltap". Capiche?
Jeg har ikke skrevet at Berg er et vandrende balltap. Det er umulig for en Maestro på tvers til høyre og venstre Berg. Poenget med å trekke inn Messi - uten sammenligning forøvrig - er at han er et eksempel på en spiller som av og til spiller på ekstremt små marginer. Berg gjør ikke det. Han spiller på det trygge nesten hele tiden. Nå vil selvfølgelig Bodø folk fra denne forblåste byen hevde at Berg sin rolle er å vinne ballen og slå på tvers. Har faktisk lest det. Poenget med fotball er å vinne kamper. For å vinne kamper må man som midtbanespiller også bidra med mål, assist og produserte målsjanser. Tross mange tusen spilte minutter for et lag som har dominert norsk fotball de senere år, ligger Berg om man ser bort fra dødballer særdeles lavt på disse statistikkene. Fordi han slår på tvers. Jeg liker ikke denne type fotball og denne type spillere. Er det så vanskelig for deg å forstå ? Når enkelte (ikke du) toner ned betydningen av skuddferdigheter fra midtbanespillere fra 20-25 meter ned, så tenker jeg: Hallo ??

Berg er ikke god nok til å spille i de fem store ligaene. Settes han under press feiler han, som i går i deler av 1. omgang. Det er et faktum. Det er godt mulig Berg er det beste vi har sentralt nå. Skal vi nå et mesterskap bør sentral midtbane rollen bekles av andre spillere enn de som til daglig spiller i norsk eliteserie. Berg eller andre. Hva gjelder kampen i går. Norge gikk på et hederlig tap. Hvor mange ganger har jeg ikke hørt det. Det er tabellen i november 2023 som er avgjørende. Ja vi burde hatt straffe, og ja Sørloth burde skåret. Aursnes likeså, men fantastisk redning. Hadde Norge utlignet ville kampbilde endret seg som de første 15 min av 1. omgang. Ville Norge håndtert dette presset ? Kanskje ikke. Du har forøvrig av og til en nedlatende holdning til folk som er uenig med deg om fotball. Du skrev en gang at du lever av fotball. Gjorde du ikke ? Jeg antar i tilfelle at det er gambling. Om du er profesjonell trener&spiller, bidrar du neppe her. Kunne dratt den lengre, men det er søndag i dag.

Herre.... gud.....

Igjen, du svarer ikke på innlegget mitt, og du innser ikke at du dummet deg skikkelig ut med forrige svar.

Det var en som skrev at Berg er et vandrende balltap. Og da kom svaret om at han traff på 90% av pasningene. Skjønner du ikke sammenhengen med de to innleggene??? Vedkommende skrev ingenting om egenskapene til Berg, som du messer om. Plutselig begynner du å raljere om at 90% treff på pasningene ikke gir mål og assisst! Hva i huleste har det med saken å gjøre??? Det var et tilsvar til en påstand om at Berg var et vandrende balltap - som er beviselig feil!

Du må gjerne se på pasningsstatistikken til Berg sammenlignet med andre spillere i samme posisjon, så kan vi godt snakkes etter det og se hvor mye han spiller framover og er med å skape gode angrep kontra de andre.

Hvem har påstått at Berg er god nok til å spille de de største ligaene???

Hvis du vil ha faktum fra kampen i går, så har jeg laget en post om det.

Helt enig, tabellen i november er avgjørende. Og så? Hva har det med prestasjonen i går å gjøre?

Jeg jobber innen fotballen, ja - og har bra faglig ballast. Men jeg skjønner ikke hva det har med denne diskusjonen å gjøre? Du får lese tallene på Berg kontra Rodri, og så få du gjøre deg opp din egen mening. Jeg har definitivt min hvert fall!

Champis

Legg inn av Champis »

Kaizen skrev: søn mar 26, 2023 2:53 pm Skulle gjerne sett Mannsverk på sentral midtbane istedenfor Berg på sikt. Synes Berg gjør en grei innsats på plassen, men Mannsverk er større, sterkere og en stor profil for Norge fremover. Mer lik Rodri. Mannsverk er allerede betydelig høyere prissatt enn Berg internasjonalt.

Synes det foreløpig helt klart er forskjell på Berg og Mannsverk i Bergs favør.

Evv

Legg inn av Evv »

Champis skrev: søn mar 26, 2023 2:56 pm
Big George skrev: søn mar 26, 2023 5:34 am Defensive midtbane har lav feilprosent på pasninger hvis det slås mange støttepasninger.
Det er liten risiko i den type pasninger.

Har gått gjennom kampen til Berg nå, fordi jeg er så drit lei av alle mulige folk som har skapt seg sine egne fantasier om hvordan Berg egentlig er.

I løpet av kampen spiller han 7 pasninger bakover. I samtlige situasjoner er han ganske tett markert av mann i rygg, pluss at han er vår bakerste mann etter at en av våre cornere blir klarert, som han spiller tilbake til Nyland under press. Jeg kan ikke se én eneste situasjon hvor han skulle kunne klart å gjort noe annerledes her.

I løpet av kampen spiller han 16 pasninger på tvers. En del av disse pasningene er når han er under tett press og ikke har andre valg. I tillegg er det en del gange hvor han fungerer som vendingsspiller og hvor det er helt naturlig å brette ut spillet motsatt. Jeg ser ikke én eneste situasjon hvor jeg mener at han burde spilt framover i disse tilfellene.

I løpet av kampen spiller han 17 pasninger framover. på de 17 pasningene setter han i gang 6 av de gode angrepene vi har i kampen! Han spiller gjennom Solbakken, han setter i gang to angrep hvor Sørloth nesten blir spilt gjennom, han setter i gang hvor Holmgren kommer til fritt innlegg inne i 16-meteren og han setter i gang angrepet som ender med redning på strek.
Andel pasninger framover: 43%

Utenom dette har han en "assists" til Sørloth.

Antall skudd: 2

Antall ballvinninger: 12 - som er et ekstremt høyt antall i løpet av 90 minutter!


La oss se på hans kollega dypt på midten på det spanske laget, Rodri:

Antall pasninger bakover: 14
Antall pasninger på tvers: 56
Antall pasninger framover: 12
Andel pasninger framover: 15%

Antall skudd: 2

Antall ballvinninger: 10


Så kan man sammenligne et par interessante ting med disse to:

- Berg har altså 90% treffsikkerhet med den pasningsstatistikken, mens Rodri har 92%. Ekstremt sterkt av Berg!

- Berg har ingen feilpasninger i det vanlige pasningsspillet! De pasningsfeilene han har, er flere ganger hvor han må løse ting på ett touch i trange situasjoner, hvor de fleste av de nesten kan ansees som klareringer. Med tid på seg, så bommer han ikke på én pasning! Rodri slår tre helt upressede pasningsfeil gjennom kampen. Så han treffer kun på 75% av pasningene han slår framover.

- Berg slår fire pasninger gjennom ledd sentralt i banen, noe Rodri kun gjør én gang. De fleste pasningene framover fra Rodri er lange baller på skrått framover ut mot vingene.

- Rodri har jevnt over mye mer tid på seg med ballen og er mye sjeldnere under press. Han er rettvendt oftere og har langt flere muligheter til å spille framover enn Berg har. Allikevel slår han altså kun 15% av pasningene framover.


Konklusjon: Berg en veldig høy andel av pasningene sine framover, nesten tre ganger så mye som Rodri. Han treffer oftere på de pasningene framover og står bak flere farlige angrep enn Rodri, til tross for at Rodri slår over dobbelt så mange pasninger og spiller for et bedre lag. Berg vinner også baller oftere. Kort og greit en av de beste prestasjoner vi har sett av en sentral midtbanespiller i den norske landslagstrøya - og det på bortebane mot et av verdens beste lag!
Tusen takk for et fantastisk innlegg. Her har vi en med peiling folkens. Ja bare å sende til norske sportredaksjoner. Åga Hareide, nå fikk du noe å tenke på, gå tilbake til revisorjobben din.

Champis

Legg inn av Champis »

Shabelle skrev: søn mar 26, 2023 3:09 pm
Champis skrev: søn mar 26, 2023 2:56 pm
Big George skrev: søn mar 26, 2023 5:34 am Defensive midtbane har lav feilprosent på pasninger hvis det slås mange støttepasninger.
Det er liten risiko i den type pasninger.

Har gått gjennom kampen til Berg nå, fordi jeg er så drit lei av alle mulige folk som har skapt seg sine egne fantasier om hvordan Berg egentlig er.

I løpet av kampen spiller han 7 pasninger bakover. I samtlige situasjoner er han ganske tett markert av mann i rygg, pluss at han er vår bakerste mann etter at en av våre cornere blir klarert, som han spiller tilbake til Nyland under press. Jeg kan ikke se én eneste situasjon hvor han skulle kunne klart å gjort noe annerledes her.

I løpet av kampen spiller han 16 pasninger på tvers. En del av disse pasningene er når han er under tett press og ikke har andre valg. I tillegg er det en del gange hvor han fungerer som vendingsspiller og hvor det er helt naturlig å brette ut spillet motsatt. Jeg ser ikke én eneste situasjon hvor jeg mener at han burde spilt framover i disse tilfellene.

I løpet av kampen spiller han 17 pasninger framover. på de 17 pasningene setter han i gang 6 av de gode angrepene vi har i kampen! Han spiller gjennom Solbakken, han setter i gang to angrep hvor Sørloth nesten blir spilt gjennom, han setter i gang hvor Holmgren kommer til fritt innlegg inne i 16-meteren og han setter i gang angrepet som ender med redning på strek.
Andel pasninger framover: 43%

Utenom dette har han en "assists" til Sørloth.

Antall skudd: 2

Antall ballvinninger: 12 - som er et ekstremt høyt antall i løpet av 90 minutter!


La oss se på hans kollega dypt på midten på det spanske laget, Rodri:

Antall pasninger bakover: 14
Antall pasninger på tvers: 56
Antall pasninger framover: 12
Andel pasninger framover: 15%

Antall skudd: 2

Antall ballvinninger: 10


Så kan man sammenligne et par interessante ting med disse to:

- Berg har altså 90% treffsikkerhet med den pasningsstatistikken, mens Rodri har 92%. Ekstremt sterkt av Berg!

- Berg har ingen feilpasninger i det vanlige pasningsspillet! De pasningsfeilene han har, er flere ganger hvor han må løse ting på ett touch i trange situasjoner, hvor de fleste av de nesten kan ansees som klareringer. Med tid på seg, så bommer han ikke på én pasning! Rodri slår tre helt upressede pasningsfeil gjennom kampen. Så han treffer kun på 75% av pasningene han slår framover.

- Berg slår fire pasninger gjennom ledd sentralt i banen, noe Rodri kun gjør én gang. De fleste pasningene framover fra Rodri er lange baller på skrått framover ut mot vingene.

- Rodri har jevnt over mye mer tid på seg med ballen og er mye sjeldnere under press. Han er rettvendt oftere og har langt flere muligheter til å spille framover enn Berg har. Allikevel slår han altså kun 15% av pasningene framover.


Konklusjon: Berg en veldig høy andel av pasningene sine framover, nesten tre ganger så mye som Rodri. Han treffer oftere på de pasningene framover og står bak flere farlige angrep enn Rodri, til tross for at Rodri slår over dobbelt så mange pasninger og spiller for et bedre lag. Berg vinner også baller oftere. Kort og greit en av de beste prestasjoner vi har sett av en sentral midtbanespiller i den norske landslagstrøya - og det på bortebane mot et av verdens beste lag!
Sterkt Innlegg, Champis! Dette bør du sende til ulike sportsredaksjoner! Dette er en klink konklusjon.

Et absolutt knallbra innlegg basert på fakta. Godt og nøye observert, oppsummert og gjort rede for prestasjonen til Berg. Rollen som Berg har er "usynlig". Jeg tenker at dette var Bergs beste kamp. En sesong i B/G nå så er han klar igjen for utlandet.

Enig i at rollen hans er mye mindre synlig enn mange andres. Og derfor danner det seg også stereotype meninger om han som spiller.

Glimt2020

Legg inn av Glimt2020 »

Imponert av Aursnes. Forøvrig enig i at Berg var solid. Han var ikke outstanding, men han var i allefall bedre enn den karakteren Åge Hareide ga han i NRK. Hareide ga Berg 4 mens Ødegaard fikk 6. Aursnes fikk også 6.

Det hadde nok vært mer korrekt å gi både Berg og Ødegaard 6 og så gi Aursnes en 7'er.

Alt i alt en bra prestasjon av Norge bortsett fra de siste ti minuttene. Store deler av kampen er vi både på høyde og til og med bedre enn Spania, og det er godt gjort på bortebane mot en nasjon som Spania.

stoodeh

Legg inn av stoodeh »

Midtbanen vår var jo knallgod i går. Aursnes, Berg og Ødegaard bør være de første navnene på blokka til neste kamp.

Synes forsvaret vårt gjorde det greit også, helt til det blir noen bytter der relasjonene ikke sitter helt.

Detvareingang

Legg inn av Detvareingang »

Syns alt i alt at Norge gjør ein ganske god kamp fram til 2 - 0. Er heilt forbanna latterlig at ikkje eingang VAR griper inn på fellingen av Ødegaard, det er jo ett soleklart straffespark, å tett på rødt kort. Skuffende å feigt av dommer, hadde vært straffe 100 av 100 ganger om det var motsatt.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

JonSnow skrev: søn mar 26, 2023 2:31 pm
Crazy Horse skrev: søn mar 26, 2023 1:31 pm
Champis skrev: søn mar 26, 2023 4:01 am


For en tone....

Og rimelig spesielt å ta den tonen når det faktisk er du som misforstår så vanvittig det som blir skrevet. Pasningssikkerheten ble altså dratt fram som et svar på at Berg ble kalt et "vandrende balltap". Capiche?
Jeg har ikke skrevet at Berg er et vandrende balltap. Det er umulig for en Maestro på tvers til høyre og venstre Berg. Poenget med å trekke inn Messi - uten sammenligning forøvrig - er at han er et eksempel på en spiller som av og til spiller på ekstremt små marginer. Berg gjør ikke det. Han spiller på det trygge nesten hele tiden. Nå vil selvfølgelig Bodø folk fra denne forblåste byen hevde at Berg sin rolle er å vinne ballen og slå på tvers. Har faktisk lest det. Poenget med fotball er å vinne kamper. For å vinne kamper må man som midtbanespiller også bidra med mål, assist og produserte målsjanser. Tross mange tusen spilte minutter for et lag som har dominert norsk fotball de senere år, ligger Berg om man ser bort fra dødballer særdeles lavt på disse statistikkene. Fordi han slår på tvers. Jeg liker ikke denne type fotball og denne type spillere. Er det så vanskelig for deg å forstå ? Når enkelte (ikke du) toner ned betydningen av skuddferdigheter fra midtbanespillere fra 20-25 meter ned, så tenker jeg: Hallo ??

Berg er ikke god nok til å spille i de fem store ligaene. Settes han under press feiler han, som i går i deler av 1. omgang. Det er et faktum. Det er godt mulig Berg er det beste vi har sentralt nå. Skal vi nå et mesterskap bør sentral midtbane rollen bekles av andre spillere enn de som til daglig spiller i norsk eliteserie. Berg eller andre. Hva gjelder kampen i går. Norge gikk på et hederlig tap. Hvor mange ganger har jeg ikke hørt det. Det er tabellen i november 2023 som er avgjørende. Ja vi burde hatt straffe, og ja Sørloth burde skåret. Aursnes likeså, men fantastisk redning. Hadde Norge utlignet ville kampbilde endret seg som de første 15 min av 1. omgang. Ville Norge håndtert dette presset ? Kanskje ikke. Du har forøvrig av og til en nedlatende holdning til folk som er uenig med deg om fotball. Du skrev en gang at du lever av fotball. Gjorde du ikke ? Jeg antar i tilfelle at det er gambling. Om du er profesjonell trener&spiller, bidrar du neppe her. Kunne dratt den lengre, men det er søndag i dag.
Du har virkelig ikke peiling på fotball overhode!

Jeg vill si at den beste CM jeg noensinne har sett er Claude Makélélé Sinda og han var ingen stor målskårer og hadde lite målpoeng i hele sin karrier men alikavell en av de desidert viktigste spillerne på alle lag han spilte på fordi han var limet i laget og jobbet slik st de andre kunne skinne og det på den måten Patrick Berg spiller sin rolle akkurat som han skal gjøre det! En CM skal ikke være den som skårer mål eller har assist, men heller den balanserende som gjør dritt jobben på midten og lage rom for andre, holde på ballen og kjempe til seg ballen. Du tenker heller på en nr 10 rolle og det bruker ikke landslaget og en sånn spiller er ikke Patrick overhode! La med link til Claude Makélélé Sinda så du kan se litt på stasene hans

https://no.wikipedia.org/wiki/Claude_Ma ... %A9l%C3%A9
Basert på dette innlegget har jeg åpenbart mer kunnskap om fotball enn deg. At defensive midtbanespillere ikke har som oppgave å produsere målsjanser. Javel. Det er en viss brasilianer i Man U om dagen. Om du og jeg ikke har peiling på fotball, hva med det franske laget som lot Berg gå tilbake til Bodø med tap ? Har de heller ikke peiling ? Normalt går norske spillere som selges til en av de fem store ligaene opp i pris. Ikke ned i pris. Om Berg beholder ankerrollen på det norske landslaget ut sesongen, i kombinasjon med at Norge gjør det bra, vil det være en sensasjon om Berg spiller i Glimt i 2024. Vi får se.

Champis har analysert alle Berg sine ballberøringer, i går og endog hatt tid til å sammenholde dette med det spanske ankeret som til daglig spiller for Man City. Skal man følge konklusjonene hans burde de to spillerne bytte lag. En ting er å slå fremover. Noe annet er produserte målsjanser og nøkkelpasninger. Men det er jo ikke Berg sin jobb. Hørt sånn tøv. Si det til Casemiro. I går hadde Berg to gode offensive pasninger, bl a «assistent» til Sørloth. Den siste måtte jeg se i repetisjon før jeg trodde det var Berg. Ikke til å tro. Om Norge hadde hatt et anker på midtbanen fra en av de store ligaene i Europa, ved siden av Aursnes og Ødegaard, ville vi hatt en av Europa sine neste midtbaner. Dette bak Haaland. Får vi det til er veien til sluttspill kort. Om Berg utvikler seg offensivt og kommer ut igjen kan han gjerne bekle denne rollen. For orden skyld. Dette er ikke et Bodø forum. Har forøvrig lest kritikk av Berg selv på Glimtforumet, da han snur seg hjem for ofte og ikke slår på indreløperne fremover i bevegelse. De tar vel feil de også ??

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Glimt2020 skrev: søn mar 26, 2023 3:54 pm Imponert av Aursnes. Forøvrig enig i at Berg var solid. Han var ikke outstanding, men han var i allefall bedre enn den karakteren Åge Hareide ga han i NRK. Hareide ga Berg 4 mens Ødegaard fikk 6. Aursnes fikk også 6.

Det hadde nok vært mer korrekt å gi både Berg og Ødegaard 6 og så gi Aursnes en 7'er.

Alt i alt en bra prestasjon av Norge bortsett fra de siste ti minuttene. Store deler av kampen er vi både på høyde og til og med bedre enn Spania, og det er godt gjort på bortebane mot en nasjon som Spania.
Hareide har vel mindre peiling på fotball enn ekspertene her inne og ungdommen i VG ?

Champis

Legg inn av Champis »

Crazy Horse skrev: søn mar 26, 2023 4:02 pm
JonSnow skrev: søn mar 26, 2023 2:31 pm
Crazy Horse skrev: søn mar 26, 2023 1:31 pm

Jeg har ikke skrevet at Berg er et vandrende balltap. Det er umulig for en Maestro på tvers til høyre og venstre Berg. Poenget med å trekke inn Messi - uten sammenligning forøvrig - er at han er et eksempel på en spiller som av og til spiller på ekstremt små marginer. Berg gjør ikke det. Han spiller på det trygge nesten hele tiden. Nå vil selvfølgelig Bodø folk fra denne forblåste byen hevde at Berg sin rolle er å vinne ballen og slå på tvers. Har faktisk lest det. Poenget med fotball er å vinne kamper. For å vinne kamper må man som midtbanespiller også bidra med mål, assist og produserte målsjanser. Tross mange tusen spilte minutter for et lag som har dominert norsk fotball de senere år, ligger Berg om man ser bort fra dødballer særdeles lavt på disse statistikkene. Fordi han slår på tvers. Jeg liker ikke denne type fotball og denne type spillere. Er det så vanskelig for deg å forstå ? Når enkelte (ikke du) toner ned betydningen av skuddferdigheter fra midtbanespillere fra 20-25 meter ned, så tenker jeg: Hallo ??

Berg er ikke god nok til å spille i de fem store ligaene. Settes han under press feiler han, som i går i deler av 1. omgang. Det er et faktum. Det er godt mulig Berg er det beste vi har sentralt nå. Skal vi nå et mesterskap bør sentral midtbane rollen bekles av andre spillere enn de som til daglig spiller i norsk eliteserie. Berg eller andre. Hva gjelder kampen i går. Norge gikk på et hederlig tap. Hvor mange ganger har jeg ikke hørt det. Det er tabellen i november 2023 som er avgjørende. Ja vi burde hatt straffe, og ja Sørloth burde skåret. Aursnes likeså, men fantastisk redning. Hadde Norge utlignet ville kampbilde endret seg som de første 15 min av 1. omgang. Ville Norge håndtert dette presset ? Kanskje ikke. Du har forøvrig av og til en nedlatende holdning til folk som er uenig med deg om fotball. Du skrev en gang at du lever av fotball. Gjorde du ikke ? Jeg antar i tilfelle at det er gambling. Om du er profesjonell trener&spiller, bidrar du neppe her. Kunne dratt den lengre, men det er søndag i dag.
Du har virkelig ikke peiling på fotball overhode!

Jeg vill si at den beste CM jeg noensinne har sett er Claude Makélélé Sinda og han var ingen stor målskårer og hadde lite målpoeng i hele sin karrier men alikavell en av de desidert viktigste spillerne på alle lag han spilte på fordi han var limet i laget og jobbet slik st de andre kunne skinne og det på den måten Patrick Berg spiller sin rolle akkurat som han skal gjøre det! En CM skal ikke være den som skårer mål eller har assist, men heller den balanserende som gjør dritt jobben på midten og lage rom for andre, holde på ballen og kjempe til seg ballen. Du tenker heller på en nr 10 rolle og det bruker ikke landslaget og en sånn spiller er ikke Patrick overhode! La med link til Claude Makélélé Sinda så du kan se litt på stasene hans

https://no.wikipedia.org/wiki/Claude_Ma ... %A9l%C3%A9
Basert på dette innlegget har jeg åpenbart mer kunnskap om fotball enn deg. At defensive midtbanespillere ikke har som oppgave å produsere målsjanser. Javel. Det er en viss brasilianer i Man U om dagen. Om du og jeg ikke har peiling på fotball, hva med det franske laget som lot Berg gå tilbake til Bodø med tap ? Har de heller ikke peiling ? Normalt går norske spillere som selges til en av de fem store ligaene opp i pris. Ikke ned i pris. Om Berg beholder ankerrollen på det norske landslaget ut sesongen, i kombinasjon med at Norge gjør det bra, vil det være en sensasjon om Berg spiller i Glimt i 2024. Vi får se.

Champis har analysert alle Berg sine ballberøringer, i går og endog hatt tid til å sammenholde dette med det spanske ankeret som til daglig spiller for Man City. Skal man følge konklusjonene hans burde de to spillerne bytte lag. En ting er å slå fremover. Noe annet er produserte målsjanser og nøkkelpasninger. Men det er jo ikke Berg sin jobb. Hørt sånn tøv. Si det til Casemiro. I går hadde Berg to gode offensive pasninger, bl a «assistent» til Sørloth. Den siste måtte jeg se i repetisjon før jeg trodde det var Berg. Ikke til å tro. Om Norge hadde hatt et anker på midtbanen fra en av de store ligaene i Europa, ved siden av Aursnes og Ødegaard, ville vi hatt en av Europa sine neste midtbaner. Dette bak Haaland. Får vi det til er veien til sluttspill kort. Om Berg utvikler seg offensivt og kommer ut igjen kan han gjerne bekle denne rollen. For orden skyld. Dette er ikke et Bodø forum. Har forøvrig lest kritikk av Berg selv på Glimtforumet, da han snur seg hjem for ofte og ikke slår på indreløperne fremover i bevegelse. De tar vel feil de også ??

Feil, Berg hadde mange gode pasninger framover i går, seks av pasningene starter seks av de gode angrepene. Dette er fort flere enn noen av de andre spillerne på banen i går.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Champis skrev: søn mar 26, 2023 3:28 pm
Rexwiller skrev: søn mar 26, 2023 12:19 pm Tradisjonen tro prøver man å skylde på andre ting, i dette tilfellet dommeren. Man kan se det også i andre idretter der ting går litt skeis, det er ofte dommeren, juryen, skiene, forholdene, motstanderen som er usportslig osv. Det sies at man må være mer kyniske. Vel så vær det under kampen da, ikke kom med det sedvanlige sytet i media etterpå.

Jeg har ikke sett noen som har skyldt på dommeren for tapet, hverken her inne eller i mediene.

Man har konkludert med at dommeren var rævva, noe som er helt legitimt.
Det er sutringen jeg jeg reagerer på. Synes det har blitt svært mye av det de senere årene blant norske utøvere. Kan ikke huske det var mye av dette for en del år siden. Mulig utlendingene er like ille, det vet jeg ikke.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg forstår ikke hvorfor Berg får pes etter denne kampen. Han spilte en grei landskamp. Briljerte ikke, men var stødig. Midtbanen som helhet i går var en nytelse å se på.

Norge i 433 med to strålende indreløpere. Fortsett med det, vær så snill.

Det får frem det beste i Ødegaard og Aursnes, Berg får sin vante rolle og ikke minst får Haaland spille som ensom midtspiss. Det er godfot og det vil gi oss EM.

Vi har ikke de beste stopperne, vi har ikke den beste keeperen, vi har ikke de beste backene eller kantspillerne. Dermed blir det desto viktigere at de spillerne man har som er av ypperste klasse får spille der de kan yte på sitt beste.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Crazy Horse skrev: søn mar 26, 2023 4:02 pm Basert på dette innlegget har jeg åpenbart mer kunnskap om fotball enn deg. At defensive midtbanespillere ikke har som oppgave å produsere målsjanser. Javel. Det er en viss brasilianer i Man U om dagen. Om du og jeg ikke har peiling på fotball, hva med det franske laget som lot Berg gå tilbake til Bodø med tap ? Har de heller ikke peiling ? Normalt går norske spillere som selges til en av de fem store ligaene opp i pris. Ikke ned i pris. Om Berg beholder ankerrollen på det norske landslaget ut sesongen, i kombinasjon med at Norge gjør det bra, vil det være en sensasjon om Berg spiller i Glimt i 2024. Vi får se.

Champis har analysert alle Berg sine ballberøringer, i går og endog hatt tid til å sammenholde dette med det spanske ankeret som til daglig spiller for Man City. Skal man følge konklusjonene hans burde de to spillerne bytte lag. En ting er å slå fremover. Noe annet er produserte målsjanser og nøkkelpasninger. Men det er jo ikke Berg sin jobb. Hørt sånn tøv. Si det til Casemiro. I går hadde Berg to gode offensive pasninger, bl a «assistent» til Sørloth. Den siste måtte jeg se i repetisjon før jeg trodde det var Berg. Ikke til å tro. Om Norge hadde hatt et anker på midtbanen fra en av de store ligaene i Europa, ved siden av Aursnes og Ødegaard, ville vi hatt en av Europa sine neste midtbaner. Dette bak Haaland. Får vi det til er veien til sluttspill kort. Om Berg utvikler seg offensivt og kommer ut igjen kan han gjerne bekle denne rollen. For orden skyld. Dette er ikke et Bodø forum. Har forøvrig lest kritikk av Berg selv på Glimtforumet, da han snur seg hjem for ofte og ikke slår på indreløperne fremover i bevegelse. De tar vel feil de også ??
Casemiro har ikke akkurat mange nøkkelpasninger. 0,9 per kamp i PL. Og skal Berg virkelig sammenlignes med en av de beste i verden i sin posisjon. At du i et tidligere innlegg drev og messet om langskudd fra en som spiller DM er bare for dumt. Det er overhodet ikke noe som bør forventes fra en i den rollen.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Champis skrev: søn mar 26, 2023 4:12 pm
Crazy Horse skrev: søn mar 26, 2023 4:02 pm
JonSnow skrev: søn mar 26, 2023 2:31 pm

Du har virkelig ikke peiling på fotball overhode!

Jeg vill si at den beste CM jeg noensinne har sett er Claude Makélélé Sinda og han var ingen stor målskårer og hadde lite målpoeng i hele sin karrier men alikavell en av de desidert viktigste spillerne på alle lag han spilte på fordi han var limet i laget og jobbet slik st de andre kunne skinne og det på den måten Patrick Berg spiller sin rolle akkurat som han skal gjøre det! En CM skal ikke være den som skårer mål eller har assist, men heller den balanserende som gjør dritt jobben på midten og lage rom for andre, holde på ballen og kjempe til seg ballen. Du tenker heller på en nr 10 rolle og det bruker ikke landslaget og en sånn spiller er ikke Patrick overhode! La med link til Claude Makélélé Sinda så du kan se litt på stasene hans

https://no.wikipedia.org/wiki/Claude_Ma ... %A9l%C3%A9
Basert på dette innlegget har jeg åpenbart mer kunnskap om fotball enn deg. At defensive midtbanespillere ikke har som oppgave å produsere målsjanser. Javel. Det er en viss brasilianer i Man U om dagen. Om du og jeg ikke har peiling på fotball, hva med det franske laget som lot Berg gå tilbake til Bodø med tap ? Har de heller ikke peiling ? Normalt går norske spillere som selges til en av de fem store ligaene opp i pris. Ikke ned i pris. Om Berg beholder ankerrollen på det norske landslaget ut sesongen, i kombinasjon med at Norge gjør det bra, vil det være en sensasjon om Berg spiller i Glimt i 2024. Vi får se.

Champis har analysert alle Berg sine ballberøringer, i går og endog hatt tid til å sammenholde dette med det spanske ankeret som til daglig spiller for Man City. Skal man følge konklusjonene hans burde de to spillerne bytte lag. En ting er å slå fremover. Noe annet er produserte målsjanser og nøkkelpasninger. Men det er jo ikke Berg sin jobb. Hørt sånn tøv. Si det til Casemiro. I går hadde Berg to gode offensive pasninger, bl a «assistent» til Sørloth. Den siste måtte jeg se i repetisjon før jeg trodde det var Berg. Ikke til å tro. Om Norge hadde hatt et anker på midtbanen fra en av de store ligaene i Europa, ved siden av Aursnes og Ødegaard, ville vi hatt en av Europa sine neste midtbaner. Dette bak Haaland. Får vi det til er veien til sluttspill kort. Om Berg utvikler seg offensivt og kommer ut igjen kan han gjerne bekle denne rollen. For orden skyld. Dette er ikke et Bodø forum. Har forøvrig lest kritikk av Berg selv på Glimtforumet, da han snur seg hjem for ofte og ikke slår på indreløperne fremover i bevegelse. De tar vel feil de også ??

Feil, Berg hadde mange gode pasninger framover i går, seks av pasningene starter seks av de gode angrepene. Dette er fort flere enn noen av de andre spillerne på banen i går.
I rest My case. Ring Pep du asap og få Rodri til Bodø og Berg til Man City. De bør omgående bytte plass. Dette er ikke et pokkers Bodø forum. De analysene dine, som jeg betviler, er unøyaktige. Det å slå fremover betyr ikke at pasningen er kompleks eller genial. Har du i ditt dataverktøy vurdert taktiske valg ? Velger Berg rett medspiller ? Rett løsning ? Er det rom han ikke så ? Noe sier meg at den franske midt på treet klubben som ikke lot Berg spille allverden og som solgte han til Bodø med tap begikk en megatabbe. Ikke sant ? Du er vel enig i det ?

Jeg liker ikke alltid måten P Berg spiller fotball på. Minner meg om en ung og litt usikker far Ørjan før det løsnet for ham i Glimt og RBK sist på 90-tallet. Berg familien hadde et virkelig stortalent. Arild Berg. Tragisk med sykdommen hans og at han er gått ut av tiden. En frisk Arild Berg kunne nådd Real Madrid. Det vil aldri nevøen. Takk for meg i P Berg diskusjonen og heia Norge mot Georgia. Drømmen om et sluttspill i Tyskland lever videre. Vi treffes der om Norge når målet over en øl ? Skal gjøre meg til kjenne ))

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

KongOlav2 skrev: søn mar 26, 2023 4:24 pm
Crazy Horse skrev: søn mar 26, 2023 4:02 pm Basert på dette innlegget har jeg åpenbart mer kunnskap om fotball enn deg. At defensive midtbanespillere ikke har som oppgave å produsere målsjanser. Javel. Det er en viss brasilianer i Man U om dagen. Om du og jeg ikke har peiling på fotball, hva med det franske laget som lot Berg gå tilbake til Bodø med tap ? Har de heller ikke peiling ? Normalt går norske spillere som selges til en av de fem store ligaene opp i pris. Ikke ned i pris. Om Berg beholder ankerrollen på det norske landslaget ut sesongen, i kombinasjon med at Norge gjør det bra, vil det være en sensasjon om Berg spiller i Glimt i 2024. Vi får se.

Champis har analysert alle Berg sine ballberøringer, i går og endog hatt tid til å sammenholde dette med det spanske ankeret som til daglig spiller for Man City. Skal man følge konklusjonene hans burde de to spillerne bytte lag. En ting er å slå fremover. Noe annet er produserte målsjanser og nøkkelpasninger. Men det er jo ikke Berg sin jobb. Hørt sånn tøv. Si det til Casemiro. I går hadde Berg to gode offensive pasninger, bl a «assistent» til Sørloth. Den siste måtte jeg se i repetisjon før jeg trodde det var Berg. Ikke til å tro. Om Norge hadde hatt et anker på midtbanen fra en av de store ligaene i Europa, ved siden av Aursnes og Ødegaard, ville vi hatt en av Europa sine neste midtbaner. Dette bak Haaland. Får vi det til er veien til sluttspill kort. Om Berg utvikler seg offensivt og kommer ut igjen kan han gjerne bekle denne rollen. For orden skyld. Dette er ikke et Bodø forum. Har forøvrig lest kritikk av Berg selv på Glimtforumet, da han snur seg hjem for ofte og ikke slår på indreløperne fremover i bevegelse. De tar vel feil de også ??
Casemiro har ikke akkurat mange nøkkelpasninger. 0,9 per kamp i PL. Og skal Berg virkelig sammenlignes med en av de beste i verden i sin posisjon. At du i et tidligere innlegg drev og messet om langskudd fra en som spiller DM er bare for dumt. Det er overhodet ikke noe som bør forventes fra en i den rollen.

Glimt2020

Legg inn av Glimt2020 »

Crazy Horse skrev: søn mar 26, 2023 4:04 pm
Glimt2020 skrev: søn mar 26, 2023 3:54 pm Imponert av Aursnes. Forøvrig enig i at Berg var solid. Han var ikke outstanding, men han var i allefall bedre enn den karakteren Åge Hareide ga han i NRK. Hareide ga Berg 4 mens Ødegaard fikk 6. Aursnes fikk også 6.

Det hadde nok vært mer korrekt å gi både Berg og Ødegaard 6 og så gi Aursnes en 7'er.

Alt i alt en bra prestasjon av Norge bortsett fra de siste ti minuttene. Store deler av kampen er vi både på høyde og til og med bedre enn Spania, og det er godt gjort på bortebane mot en nasjon som Spania.
Hareide har vel mindre peiling på fotball enn ekspertene her inne og ungdommen i VG ?

Hareide er nok en klok fotballmann, men selv kloke fotballmenn ser forskjellig på ting. Hareide er ingen fasit. Det er ikke sikkert for eksempel at Ståle Solbakken nødvendigvis er enig med Hareide. Jeg skriver min mening, VG har sin mening og Hareide har sin mening. Mener du at fordi Hareide har satt børs så MÅ resten av befolkningen være enig?

Forøvrig, grunnen til at Lens lot Berg dra tilbake til Glimt var at de åpenbart kjøpte en "feil" type midtbanespiller i han. At de måtte selge han litt billigere var vel fordi han hadde relativt lite spilletid og dermed ikke like mye verd som da de kjøpte han. Hvordan Lens presterte å kjøpe Berg i utgangspunktet er et mysterium, for han ligner ikke i det hele tatt på de spillertypene de har på midtbanen.

Han hadde ganske mange innhopp men det var stort sett i kampbilder der Lens skulle forsvare en ettmålsledelse og Berg ble byttet innpå pga hans defensive egenskaper.

At du ikke forstår hvorfor midtbanespillere av og til må slå støtte og på tvers etc, det sier egentlig ganske mye om fotballforståelsen. Solbakken sa vel faktisk selv på en av pressekonferansene før kampen at det kom til å bli viktig å få tak i ballen og hvile med ballen i laget. Rett og slett ha possession. Skal ballen gå fremover absolutt hele tiden med risikopasninger så kan det bli mange overganger imot å måtte forsvare seg på. Det kunne blitt tøft mot Spania.

AlvaroC

Legg inn av AlvaroC »

Pushback skrev: søn mar 26, 2023 1:43 pm
Sludder og vås Alvaro. Ta av deg de spanske brilllene og innse at det beste laget i går var Norge. For det var det.
Norge hadde mye mer variasjon i spillet sitt. Jeg har fulgt på Spania siden nittitallet og dette her var et blodfattig lag som går i fella hvor de utelukkende triller ball og prøver seg opp i mellomrom. Veldig lite variasjon egentlig, spesielt ut fra spillermateriell.
Poenget var ikke først og fremst hvem som spilte godt og hvem som ikke gjorde det. Spørsmålet var mer om det var ufortjent at vi ikke fikk med oss poeng, som mange mener. Der mener jeg det ligger en nyanse som også ekspertene overser.

Vi har spillere som utmerker seg, men også spillere som ikke holder nivå, og jeg tror vi lurer oss selv litt om man tror dette var et helt annet lag enn det som tapte 0-2 på Ullevaal for Serbia for et halvt år siden. Men har jo god tro på et EM, om vi ikke tror vi er langt bedre enn Skottland og Georgia.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

Champis skrev: søn mar 26, 2023 3:43 pm
Kaizen skrev: søn mar 26, 2023 2:53 pm Skulle gjerne sett Mannsverk på sentral midtbane istedenfor Berg på sikt. Synes Berg gjør en grei innsats på plassen, men Mannsverk er større, sterkere og en stor profil for Norge fremover. Mer lik Rodri. Mannsverk er allerede betydelig høyere prissatt enn Berg internasjonalt.

Synes det foreløpig helt klart er forskjell på Berg og Mannsverk i Bergs favør.
Molde vant serien ifjor med 18 poeng, og slapp inn 25 mål. Mye av æren for dette skal Mannsverk ha for sin jobb på sentral midtbane. Utvikler han seg ytterligere denne sesongen blir han vanskelig å overse, selv for Solbakken. Kan raskt få en markedsverdi opp mot 100 millioner i sommervinduet.
Sist redigert av Kaizen den søn mar 26, 2023 4:50 pm, redigert 1 gang totalt.

Glimt2020

Legg inn av Glimt2020 »

@Crazy Horse : RC Lens ligger for øyeblikket på tredjeplass i Ligue 1 og har los på andreplassen. Så de er for øyeblikket et topplag i fransk fotball.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Kaizen skrev: søn mar 26, 2023 4:47 pm
Champis skrev: søn mar 26, 2023 3:43 pm
Kaizen skrev: søn mar 26, 2023 2:53 pm Skulle gjerne sett Mannsverk på sentral midtbane istedenfor Berg på sikt. Synes Berg gjør en grei innsats på plassen, men Mannsverk er større, sterkere og en stor profil for Norge fremover. Mer lik Rodri. Mannsverk er allerede betydelig høyere prissatt enn Berg internasjonalt.

Synes det foreløpig helt klart er forskjell på Berg og Mannsverk i Bergs favør.
Molde vant serien ifjor med 18 poeng, og slapp inn 25 mål. Mye av æren for dette skal Mannsverk ha for sin jobb på sentral midtbane. Utvikler han seg ytterligere denne sesongen blir han vanskelig å overse, selv for Solbakken. Kan raskt få en markedsverdi opp mot 100 millioner i sommervinduet.
Vi får et foreløpig svar på styrkeforholdet mellom disse to neste søndag når Patrick Berg og Sivert Mannsverk møtes. Sivert var best da de møttes i Bodø i september, men da var nok Patrick ganske rusten etter hjemkomsten fra Lens.

benib

Legg inn av benib »

Lite varsko på hva som kan vente oss:

Danmark slo Finland 3-1 hjemme på torsdag og spiller nå borte mot Kasakhstan i Astana. Ledet 2-0, men det har raknet totalt på slutten og Kasakhstan har gått opp til 3-2 akkurat. Er på overtid.

Ingen spøk med fly og tidsforskjell på så kort hvile. Kan bli tøff den kampen mot Georgia altså.

Evv

Legg inn av Evv »

Crazy Horse skrev: søn mar 26, 2023 4:02 pm
JonSnow skrev: søn mar 26, 2023 2:31 pm
Crazy Horse skrev: søn mar 26, 2023 1:31 pm

Jeg har ikke skrevet at Berg er et vandrende balltap. Det er umulig for en Maestro på tvers til høyre og venstre Berg. Poenget med å trekke inn Messi - uten sammenligning forøvrig - er at han er et eksempel på en spiller som av og til spiller på ekstremt små marginer. Berg gjør ikke det. Han spiller på det trygge nesten hele tiden. Nå vil selvfølgelig Bodø folk fra denne forblåste byen hevde at Berg sin rolle er å vinne ballen og slå på tvers. Har faktisk lest det. Poenget med fotball er å vinne kamper. For å vinne kamper må man som midtbanespiller også bidra med mål, assist og produserte målsjanser. Tross mange tusen spilte minutter for et lag som har dominert norsk fotball de senere år, ligger Berg om man ser bort fra dødballer særdeles lavt på disse statistikkene. Fordi han slår på tvers. Jeg liker ikke denne type fotball og denne type spillere. Er det så vanskelig for deg å forstå ? Når enkelte (ikke du) toner ned betydningen av skuddferdigheter fra midtbanespillere fra 20-25 meter ned, så tenker jeg: Hallo ??

Berg er ikke god nok til å spille i de fem store ligaene. Settes han under press feiler han, som i går i deler av 1. omgang. Det er et faktum. Det er godt mulig Berg er det beste vi har sentralt nå. Skal vi nå et mesterskap bør sentral midtbane rollen bekles av andre spillere enn de som til daglig spiller i norsk eliteserie. Berg eller andre. Hva gjelder kampen i går. Norge gikk på et hederlig tap. Hvor mange ganger har jeg ikke hørt det. Det er tabellen i november 2023 som er avgjørende. Ja vi burde hatt straffe, og ja Sørloth burde skåret. Aursnes likeså, men fantastisk redning. Hadde Norge utlignet ville kampbilde endret seg som de første 15 min av 1. omgang. Ville Norge håndtert dette presset ? Kanskje ikke. Du har forøvrig av og til en nedlatende holdning til folk som er uenig med deg om fotball. Du skrev en gang at du lever av fotball. Gjorde du ikke ? Jeg antar i tilfelle at det er gambling. Om du er profesjonell trener&spiller, bidrar du neppe her. Kunne dratt den lengre, men det er søndag i dag.
Du har virkelig ikke peiling på fotball overhode!

Jeg vill si at den beste CM jeg noensinne har sett er Claude Makélélé Sinda og han var ingen stor målskårer og hadde lite målpoeng i hele sin karrier men alikavell en av de desidert viktigste spillerne på alle lag han spilte på fordi han var limet i laget og jobbet slik st de andre kunne skinne og det på den måten Patrick Berg spiller sin rolle akkurat som han skal gjøre det! En CM skal ikke være den som skårer mål eller har assist, men heller den balanserende som gjør dritt jobben på midten og lage rom for andre, holde på ballen og kjempe til seg ballen. Du tenker heller på en nr 10 rolle og det bruker ikke landslaget og en sånn spiller er ikke Patrick overhode! La med link til Claude Makélélé Sinda så du kan se litt på stasene hans

https://no.wikipedia.org/wiki/Claude_Ma ... %A9l%C3%A9
Basert på dette innlegget har jeg åpenbart mer kunnskap om fotball enn deg. At defensive midtbanespillere ikke har som oppgave å produsere målsjanser. Javel. Det er en viss brasilianer i Man U om dagen. Om du og jeg ikke har peiling på fotball, hva med det franske laget som lot Berg gå tilbake til Bodø med tap ? Har de heller ikke peiling ? Normalt går norske spillere som selges til en av de fem store ligaene opp i pris. Ikke ned i pris. Om Berg beholder ankerrollen på det norske landslaget ut sesongen, i kombinasjon med at Norge gjør det bra, vil det være en sensasjon om Berg spiller i Glimt i 2024. Vi får se.

Champis har analysert alle Berg sine ballberøringer, i går og endog hatt tid til å sammenholde dette med det spanske ankeret som til daglig spiller for Man City. Skal man følge konklusjonene hans burde de to spillerne bytte lag. En ting er å slå fremover. Noe annet er produserte målsjanser og nøkkelpasninger. Men det er jo ikke Berg sin jobb. Hørt sånn tøv. Si det til Casemiro. I går hadde Berg to gode offensive pasninger, bl a «assistent» til Sørloth. Den siste måtte jeg se i repetisjon før jeg trodde det var Berg. Ikke til å tro. Om Norge hadde hatt et anker på midtbanen fra en av de store ligaene i Europa, ved siden av Aursnes og Ødegaard, ville vi hatt en av Europa sine neste midtbaner. Dette bak Haaland. Får vi det til er veien til sluttspill kort. Om Berg utvikler seg offensivt og kommer ut igjen kan han gjerne bekle denne rollen. For orden skyld. Dette er ikke et Bodø forum. Har forøvrig lest kritikk av Berg selv på Glimtforumet, da han snur seg hjem for ofte og ikke slår på indreløperne fremover i bevegelse. De tar vel feil de også ??
Casemiro og Berg har to helt forskjellige roller. Overhodet ikke sammenlignbart! God natt til deg!

Champis

Legg inn av Champis »

Crazy Horse skrev: søn mar 26, 2023 4:26 pm
Champis skrev: søn mar 26, 2023 4:12 pm
Crazy Horse skrev: søn mar 26, 2023 4:02 pm

Basert på dette innlegget har jeg åpenbart mer kunnskap om fotball enn deg. At defensive midtbanespillere ikke har som oppgave å produsere målsjanser. Javel. Det er en viss brasilianer i Man U om dagen. Om du og jeg ikke har peiling på fotball, hva med det franske laget som lot Berg gå tilbake til Bodø med tap ? Har de heller ikke peiling ? Normalt går norske spillere som selges til en av de fem store ligaene opp i pris. Ikke ned i pris. Om Berg beholder ankerrollen på det norske landslaget ut sesongen, i kombinasjon med at Norge gjør det bra, vil det være en sensasjon om Berg spiller i Glimt i 2024. Vi får se.

Champis har analysert alle Berg sine ballberøringer, i går og endog hatt tid til å sammenholde dette med det spanske ankeret som til daglig spiller for Man City. Skal man følge konklusjonene hans burde de to spillerne bytte lag. En ting er å slå fremover. Noe annet er produserte målsjanser og nøkkelpasninger. Men det er jo ikke Berg sin jobb. Hørt sånn tøv. Si det til Casemiro. I går hadde Berg to gode offensive pasninger, bl a «assistent» til Sørloth. Den siste måtte jeg se i repetisjon før jeg trodde det var Berg. Ikke til å tro. Om Norge hadde hatt et anker på midtbanen fra en av de store ligaene i Europa, ved siden av Aursnes og Ødegaard, ville vi hatt en av Europa sine neste midtbaner. Dette bak Haaland. Får vi det til er veien til sluttspill kort. Om Berg utvikler seg offensivt og kommer ut igjen kan han gjerne bekle denne rollen. For orden skyld. Dette er ikke et Bodø forum. Har forøvrig lest kritikk av Berg selv på Glimtforumet, da han snur seg hjem for ofte og ikke slår på indreløperne fremover i bevegelse. De tar vel feil de også ??

Feil, Berg hadde mange gode pasninger framover i går, seks av pasningene starter seks av de gode angrepene. Dette er fort flere enn noen av de andre spillerne på banen i går.
I rest My case. Ring Pep du asap og få Rodri til Bodø og Berg til Man City. De bør omgående bytte plass. Dette er ikke et pokkers Bodø forum. De analysene dine, som jeg betviler, er unøyaktige. Det å slå fremover betyr ikke at pasningen er kompleks eller genial. Har du i ditt dataverktøy vurdert taktiske valg ? Velger Berg rett medspiller ? Rett løsning ? Er det rom han ikke så ? Noe sier meg at den franske midt på treet klubben som ikke lot Berg spille allverden og som solgte han til Bodø med tap begikk en megatabbe. Ikke sant ? Du er vel enig i det ?

Jeg liker ikke alltid måten P Berg spiller fotball på. Minner meg om en ung og litt usikker far Ørjan før det løsnet for ham i Glimt og RBK sist på 90-tallet. Berg familien hadde et virkelig stortalent. Arild Berg. Tragisk med sykdommen hans og at han er gått ut av tiden. En frisk Arild Berg kunne nådd Real Madrid. Det vil aldri nevøen. Takk for meg i P Berg diskusjonen og heia Norge mot Georgia. Drømmen om et sluttspill i Tyskland lever videre. Vi treffes der om Norge når målet over en øl ? Skal gjøre meg til kjenne ))

Bodø-forum? Jeg heier ikke på Glimt engang.

Greit, du betviler analysene, og du mener de er unøyaktig….. Gleder meg til du kommer med dine analyser.

Jeg har ikke brukt noe dataverktøy. Men jeg beskrev hvilke pasninger som ble slått. Berg trer opp en del pasninger gjennom ledd, noe Rodri gjorde lite av. Sistnevnte crosset en del baller ut på kantene. Ja, jeg synes Berg i denne kampen valgte rett løsning stort sett hver gang. Jeg tror Lens gjorde en tabbe, ja.

Du liker ikke Berg som spiller, men det gjør jeg.

Hvis det blir EM, så skal jeg dit, ja. Noen øl blir det nok også 😊

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»