Egon - ikke så bra

Svar
HarryH

Re: Egon - ikke så bra

Legg inn av HarryH »

Folk_flesk skrev: lør apr 16, 2022 3:53 pm
HarryH skrev: lør apr 16, 2022 3:04 pm
Chromeback skrev: lør apr 16, 2022 2:26 pm

Hvor ofte er du egentlig på Egon? :D
Hadde egentlig sluttet å gå dit på grunn av den dårlige maten, men har nærmest snublet meg inn der et par ganger i det siste.
Må være pga all den gode reklamen på FD.
Jeg kan ubevisst ha blitt påvirket av omtalen til å oppsøke elendigheten igjen.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Ale skrev: man apr 25, 2022 11:56 pm Her er meg på Egon i 2021:

Bilde
Forumets smukkas!

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Etter et noe "ufrivillig" besøk på Egon (Sarpsborg), så må jeg si at maten egentlig var helt grei (biffsnadder med ekstra biff) , et glass cola og en kaffekopp.

Men det er ikke verdt 650 kroner.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Guttorm123 skrev: søn mar 26, 2023 3:41 pm Etter et noe "ufrivillig" besøk på Egon (Sarpsborg), så må jeg si at maten egentlig var helt grei (biffsnadder med ekstra biff) , et glass cola og en kaffekopp.

Men det er ikke verdt 650 kroner.
Excuse me....var den prisen for ÉN person?

Ser at jeg kommer opp i 490 spenn når jeg leser menyen deres, og det er jo ille nok i seg selv.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Hadde en kjenning som jobbet som kokk på egon for noen år siden, men kuttet det ut pga all bruken av halvfabrikata der. Hadde litt større ambisjoner som kokk enn å dandere ferdige pizzabunner med topping. Var ikke derfor han ble kokk.

Gjelder sikkert mye av det andre de har på menyen der også. Vil for min egen del ikke disse de for mye siden jeg har spist noen ganger hos kjeden selv. Vet hva du får, og ofte har jeg vært greitt fornøyd selv. Ellers har jeg ikke dratt dit.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Fernandovonarb skrev: søn mar 26, 2023 4:07 pm Hadde en kjenning som jobbet som kokk på egon for noen år siden, men kuttet det ut pga all bruken av halvfabrikata der. Hadde litt større ambisjoner som kokk enn å dandere ferdige pizzabunner med topping. Var ikke derfor han ble kokk.

Gjelder sikkert mye av det andre de har på menyen der også. Vil for min egen del ikke disse de for mye siden jeg har spist noen ganger hos kjeden selv. Vet hva du får, og ofte har jeg vært greitt fornøyd selv. Ellers har jeg ikke dratt dit.
Det er heller ingen naturlov som sier at halvfabrikata er ensbetydende med at maten ikke smaker godt. Maten er helt grei. Det er jo en grunn til at Egons har mange kunder, og det er ikke bare fordi mange legger kvalitetslista altfor lavt.

Problemet til Egons, og som gjør at jeg virkelig lurer på hva folk tenker med ettersom de frivillig går dit, er jo de absurd høye prisene målt opp imot faktisk kvalitet. Det er jo tilnærmet galskap at en biffsnadderpizza skal koste 365 kr, en carbonararett over 200 kr, en enkel cheeseburger 215 kr, 250g biff 423 kr, samt 200 spenn for ostegratinert nachos...

Med kaffe/brus osv må jo en familie på 4 blø 1500-2000 spenn for et måltid. Det er batshit crazy, enkelt og greit.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Fernandovonarb skrev: søn mar 26, 2023 4:07 pm Hadde en kjenning som jobbet som kokk på egon for noen år siden, men kuttet det ut pga all bruken av halvfabrikata der. Hadde litt større ambisjoner som kokk enn å dandere ferdige pizzabunner med topping. Var ikke derfor han ble kokk.

Gjelder sikkert mye av det andre de har på menyen der også. Vil for min egen del ikke disse de for mye siden jeg har spist noen ganger hos kjeden selv. Vet hva du får, og ofte har jeg vært greitt fornøyd selv. Ellers har jeg ikke dratt dit.
Hadde vært helt greit om prisen står i stil. Slik som det som han over spiste. Biffsnadder + cola + kaffe burde virkelig ikke koster mer enn kanskje 350 kr om det ikke er en spinnvilt stor porsjon med biffsnadder.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

SirJames skrev: søn mar 26, 2023 4:27 pm
Fernandovonarb skrev: søn mar 26, 2023 4:07 pm Hadde en kjenning som jobbet som kokk på egon for noen år siden, men kuttet det ut pga all bruken av halvfabrikata der. Hadde litt større ambisjoner som kokk enn å dandere ferdige pizzabunner med topping. Var ikke derfor han ble kokk.

Gjelder sikkert mye av det andre de har på menyen der også. Vil for min egen del ikke disse de for mye siden jeg har spist noen ganger hos kjeden selv. Vet hva du får, og ofte har jeg vært greitt fornøyd selv. Ellers har jeg ikke dratt dit.
Det er heller ingen naturlov som sier at halvfabrikata er ensbetydende med at maten ikke smaker godt. Maten er helt grei. Det er jo en grunn til at Egons har mange kunder, og det er ikke bare fordi mange legger kvalitetslista altfor lavt.

Problemet til Egons, og som gjør at jeg virkelig lurer på hva folk tenker med ettersom de frivillig går dit, er jo de absurd høye prisene målt opp imot faktisk kvalitet. Det er jo tilnærmet galskap at en biffsnadderpizza skal koste 365 kr, en carbonararett over 200 kr, en enkel cheeseburger 215 kr, 250g biff 423 kr, samt 200 spenn for ostegratinert nachos...

Med kaffe/brus osv må jo en familie på 4 blø 1500-2000 spenn for et måltid. Det er batshit crazy, enkelt og greit.
I tillegg er det eneste du ikke gjør selv omtrent er å varme opp maten selv, og ta oppvasken. Ellers betaler man dyrt for å hente maten selv, samt helst at du rydder opp selv etter måltidet i tillegg.

For en som setter god service høyt i det å dra ut å spise, gjør Egon uaktuelt allerede der, før man i det hele tatt prater om pris og kvalitet.

Kundeservice er også ofte fraværende ut i fra det jeg har hørt, som om at man omtrent ikke får noe ekstra uten å måtte betale i dyre dommer, men det kan være fordi man kanskje får høre det negative oftere enn noe annet.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg syns Egon var helt OK om man går 15-20 år tilbake i tid. Men ett eller annet sted på vegen innså de at de hadde en posisjon i markedet som gjør at de kan drite i det meste så lenge de har en stor meny der alle finner noe som de kan spise. Selv om det ikke er spesielt bra

De siste gangene jeg motvillig har spist der har maten vært direkte kritikkverdig. Smakløst, kjedelig og fullstendig overpriset.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Tror mange setter pris på hvor enkelt det er på Egon. Ukomplisert mat og null service.

Av og til er det herlig å virkelig bli vartet opp, prøve spennende retter du ikke klarer å diske opp på eget kjøkken, sette av en helaften tilegnet mat og drikke.

Andre ganger er det digg å bare finne seg et bord, spise og gå. Slippe å forholde seg til fancy matretter, slippe å vente på servitører, vente på maten, vente på regning, slippe å svare på "smakte det?"...

Mangel på service og fantasiløs meny er kanskje det som paradoksalt nok trekker folk til Egon.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

DoktorS skrev: fre apr 01, 2022 4:20 pm VG er ikke helt nøgd her....
https://www.godt.no/anmeldelser/restaur ... on-taarnet

Ganske mange år sinden jeg spiste på Egon nå. Fikk følelsen av å ha havnet i et selskap av bønder på byen, dels danskebåten - dette var Egon Jernbanetorget.
Tror jeg har hatt mitt livs verste matopplevelse utenom egen kokkelering der.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

SirJames skrev: søn mar 26, 2023 4:00 pm

Excuse me....var den prisen for ÉN person?

Ser at jeg kommer opp i 490 spenn når jeg leser menyen deres, og det er jo ille nok i seg selv.
Jeg glemte å ta med en liten søt "ting" att med kaffen.

Men noe må de da gjøre riktig, siden lokalet var stapp fullt på en hverdag klokka fire.

Betjeningen må ha god kondis for å holde det i gang på denne måten, for maken til stress har jeg sjeldent sett.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

PapaSmurf skrev: søn mar 26, 2023 4:39 pm Jeg syns Egon var helt OK om man går 15-20 år tilbake i tid. Men ett eller annet sted på vegen innså de at de hadde en posisjon i markedet som gjør at de kan drite i det meste så lenge de har en stor meny der alle finner noe som de kan spise. Selv om det ikke er spesielt bra

De siste gangene jeg motvillig har spist der har maten vært direkte kritikkverdig. Smakløst, kjedelig og fullstendig overpriset.
Var ikke dette mer et "drikkested" før i tiden?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Guttorm123 skrev: søn mar 26, 2023 5:02 pm
PapaSmurf skrev: søn mar 26, 2023 4:39 pm Jeg syns Egon var helt OK om man går 15-20 år tilbake i tid. Men ett eller annet sted på vegen innså de at de hadde en posisjon i markedet som gjør at de kan drite i det meste så lenge de har en stor meny der alle finner noe som de kan spise. Selv om det ikke er spesielt bra

De siste gangene jeg motvillig har spist der har maten vært direkte kritikkverdig. Smakløst, kjedelig og fullstendig overpriset.
Var ikke dette mer et "drikkested" før i tiden?
Nei, det har vel vært ca samme konsept så lenge jeg kan huske. Men lenger tilbake enn midt på nittitallet kan jeg ikke huske Egon. Så om det var noe annet fra oppstarten i 1984 og frem til 93-94 vet jeg ikke.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Skraevadottir skrev: søn mar 26, 2023 4:53 pm Tror jeg har hatt mitt livs verste matopplevelse utenom egen kokkelering der.
Hva spiste du da?

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Guttorm123 skrev: søn mar 26, 2023 5:06 pm
Skraevadottir skrev: søn mar 26, 2023 4:53 pm Tror jeg har hatt mitt livs verste matopplevelse utenom egen kokkelering der.
Hva spiste du da?
Chèvre-salat. Jeg bestilte det i stedet for noe "ordentlig" til lunsj ettersom jeg har hatt dårlige erfaringer med kjøttmat derfra. Salaten var enda verre. Den var så vond og fæl i konsistensen at en nesten skulle tro at det var på gjørs. I tillegg måtte jeg spørre to ganger om hvor maten ble av. Tok vel bortimot en time å finne den salaten bak skittentøy og panteflasker, tenker jeg.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Prøvde nr. 55 ved Ski Storsenter i går. Horribelt.

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Artig at Egon engasjerer så mye. Alltid gjort.

Det man betaler for på Egon er vel ofte god/praktisk lokasjon, ålreite og ofte store lokaler, og et konsept som handler om å få noe mat i magen - gjerne relativt raskt. Så kan man gå andre steder om maten står i fokus.

Det beste er å betale ved bestilling. Å ikke få kommet meg vekk fordi jeg må fiske etter en uoppmerksom servitør som deretter står med bedende øyne og ber meg taste inn tips på terminalen er det verste jeg vet med å gå på restaurant.

Så skal det sies jeg er helt uinteressert i mat, det er et basisbehov som jeg ønsker bruke minst mulig tid på. For sånne som oss er konsepter som Egon toppers. Om det koster 50-100 kr mer enn noe bortgjemte buler får så være.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

PapaSmurf skrev: søn mar 26, 2023 5:05 pm

Nei, det har vel vært ca samme konsept så lenge jeg kan huske. Men lenger tilbake enn midt på nittitallet kan jeg ikke huske Egon. Så om det var noe annet fra oppstarten i 1984 og frem til 93-94 vet jeg ikke.
Jeg har aldri selv bodd i nærheten av en Egon-restaurant, men jeg mener å huske at en pils på Egon var obligatorisk, når vi bygdetullinger ville oppleve litt storbyliv.

Men det er mulig jeg forveksler Egon med noe annet.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Sulfat skrev: søn mar 26, 2023 4:50 pm Tror mange setter pris på hvor enkelt det er på Egon. Ukomplisert mat og null service.

Av og til er det herlig å virkelig bli vartet opp, prøve spennende retter du ikke klarer å diske opp på eget kjøkken, sette av en helaften tilegnet mat og drikke.

Andre ganger er det digg å bare finne seg et bord, spise og gå. Slippe å forholde seg til fancy matretter, slippe å vente på servitører, vente på maten, vente på regning, slippe å svare på "smakte det?"...

Mangel på service og fantasiløs meny er kanskje det som paradoksalt nok trekker folk til Egon.
Egon er akkurat som Mcern for barn.
Man vet hva man går til hver eneste gang.

Problemet er bare det at der hvor Mcern fremdeles er temmelig billig, så har Egon svingt helt av i forhold til priser og ligger på et nivå nå hvor de er sammenlignbare med restauranter langt over dem i ren kvalitet på mat og service. Med mindre det enten skjer noe med kvaliteten på maten eller prisene så ser jeg ikke bort i fra at Egon på sikt kan bli nødt til å nedjustere kraftig.
Sist redigert av peraleks den søn mar 26, 2023 5:18 pm, redigert 2 ganger totalt.

thomassim

Legg inn av thomassim »

Problemet er jo at man fort betaler 200-300kr mer enn man gjør hos de «bortgjemte» stedene. Ikke 50-100kr. De stedene er derimot fulle, mens Egon stort sett alltid har relativt tomme lokaler. Ikke uten grunn.

Egon er perfekt for folk som ikke bryr seg om hva maten smaker eller koster.

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

thomassim skrev: søn mar 26, 2023 5:16 pm Problemet er jo at man fort betaler 200-300kr mer enn man gjør hos de «bortgjemte» stedene. Ikke 50-100kr. De stedene er derimot fulle, mens Egon stort sett alltid har relativt tomme lokaler. Ikke uten grunn.

Egon er perfekt for folk som ikke bryr seg om hva maten smaker eller koster.
Snakker om pris for én middag, det var vel flust med alternativer oppunder 300kr sist jeg var innom.

Og ja, enig og skriver under på det siste :lol:
Så er jo ikke restaurantbesøk noe som skjer daglig, så kostnadene de sjeldne gangene har ikke stort å si.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

peraleks skrev: søn mar 26, 2023 5:15 pm
Sulfat skrev: søn mar 26, 2023 4:50 pm Tror mange setter pris på hvor enkelt det er på Egon. Ukomplisert mat og null service.

Av og til er det herlig å virkelig bli vartet opp, prøve spennende retter du ikke klarer å diske opp på eget kjøkken, sette av en helaften tilegnet mat og drikke.

Andre ganger er det digg å bare finne seg et bord, spise og gå. Slippe å forholde seg til fancy matretter, slippe å vente på servitører, vente på maten, vente på regning, slippe å svare på "smakte det?"...

Mangel på service og fantasiløs meny er kanskje det som paradoksalt nok trekker folk til Egon.
Egon er akkurat som Mcern for barn.
Man vet hva man går til hver eneste gang.

Problemet er bare det at der hvor Mcern fremdeles er temmelig billig, så har Egon svingt helt av i forhold til priser og ligger på et nivå nå hvor de er sammenlignbare med restauranter langt over dem i ren kvalitet på mat og service. Med mindre det enten skjer noe med kvaliteten på maten eller prisene så ser jeg ikke bort i fra at Egon på sikt kan bli nødt til å nedjustere kraftig.

Og det kan de gjøre fordi for en del der ute som kommer igjen og igjen uansett.
Å sammenligne Egon med McDonald's er et hån mot McDonald's.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

thomassim skrev: søn mar 26, 2023 5:16 pm Egon er perfekt for folk som ikke bryr seg om hva maten smaker eller koster.
Her oppsummerer du det perfekt.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Skraevadottir skrev: søn mar 26, 2023 5:19 pm
peraleks skrev: søn mar 26, 2023 5:15 pm
Sulfat skrev: søn mar 26, 2023 4:50 pm Tror mange setter pris på hvor enkelt det er på Egon. Ukomplisert mat og null service.

Av og til er det herlig å virkelig bli vartet opp, prøve spennende retter du ikke klarer å diske opp på eget kjøkken, sette av en helaften tilegnet mat og drikke.

Andre ganger er det digg å bare finne seg et bord, spise og gå. Slippe å forholde seg til fancy matretter, slippe å vente på servitører, vente på maten, vente på regning, slippe å svare på "smakte det?"...

Mangel på service og fantasiløs meny er kanskje det som paradoksalt nok trekker folk til Egon.
Egon er akkurat som Mcern for barn.
Man vet hva man går til hver eneste gang.

Problemet er bare det at der hvor Mcern fremdeles er temmelig billig, så har Egon svingt helt av i forhold til priser og ligger på et nivå nå hvor de er sammenlignbare med restauranter langt over dem i ren kvalitet på mat og service. Med mindre det enten skjer noe med kvaliteten på maten eller prisene så ser jeg ikke bort i fra at Egon på sikt kan bli nødt til å nedjustere kraftig.

Og det kan de gjøre fordi for en del der ute som kommer igjen og igjen uansett.
Å sammenligne Egon med McDonald's er et hån mot McDonald's.
Haha altså jeg er helt enig med deg.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Så igjennom menyen til Egon nå, litt for nysgjerrighetens skyld.

215,- for denne cheeseburgeren. Helt galskap.

Bilde

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Chromeback skrev: søn mar 26, 2023 5:39 pm Så igjennom menyen til Egon nå, litt for nysgjerrighetens skyld.

215,- for denne cheeseburgeren. Helt galskap.

Bilde
Selv på bildene ser man hvor knusktørt det burgerbrødet der er.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Daniel skrev: søn mar 26, 2023 5:11 pm Artig at Egon engasjerer så mye. Alltid gjort.

Det man betaler for på Egon er vel ofte god/praktisk lokasjon, ålreite og ofte store lokaler, og et konsept som handler om å få noe mat i magen - gjerne relativt raskt. Så kan man gå andre steder om maten står i fokus..
Pleier å ha en ufrivillig tur et par ganger i året pga barnebarn og de eldste i storfamilien vil det og det er ikke mitt kort som skal til pers når regningen kommer men relativt raskt er det ikke vs andre spisesteder. Men for å bruke et engelsk uttrykk så har de jo everything and the kitchen sink på menyen så for husfreden er det jo praktisk ettersom alle finner noe men matopplevelsen er medioker i best case og prisen middels høy om ikke mer.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Chromeback skrev: søn mar 26, 2023 5:39 pm Så igjennom menyen til Egon nå, litt for nysgjerrighetens skyld.

215,- for denne cheeseburgeren. Helt galskap.

Bilde
Mulig dette har blitt en eller annen greie, men den hele sylteagurken på det trespiddet sier det meste. Hadde ikke pommfrien kommet som helfabrikat så hadde det vel vært et par poteter på det spiddet også. Så kan man sitte der og skjære sylteagurk med en taggete og sløv Tramontina-kniv der trehåndtaket holder på å gå i oppløsning dersom man "absolutt" skal ha sylteagurk på burgeren. Bon appétit!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»