HF875 - Bergenstoget plyndret i natt!

Svar
Brukeravatar
Artaxerxes
Innlegg: 1868
Sted: TRONDHEIM

HF875 - Bergenstoget plyndret i natt!

Legg inn av Artaxerxes »

Velkommen til runde 875 i leken Historiske Fjes!

Regler:

Først legges det ut et bilde av en historisk person, hvorpå deltagerne stiller spørsmål og forsøker å løse oppgaven. Når en oppgave er løst blir oppgaveløseren belønnet med 1 poeng samt legger ut neste bilde. Slik holder man på til en person har nådd 10 poeng, denne personen starter så neste tråd.

Forøvrig: bruk av ulovlige hjelpemidler kan i beste fall medføre allmenn spott og i verste fall resultere i samme straff som ved klogging.. Det gjøres videre oppmerksom på at fjesleken følger det juridiske prinsippet ei incumbit probatio qui negat.

Mer om reglene, samt noen tips, finnes på denne siden: http://hf.titansable.com/index.php?title=Regler_og_Tips

Første oppgave:

Bilde

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Nordahl Grieg og Nils Lie?

Brukeravatar
Artaxerxes
Innlegg: 1868
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Artaxerxes »

tartaglia2 skrev: søn mar 26, 2023 6:05 pm Nordahl Grieg og Nils Lie?
Jepp!
Forfatterne av den berømte 'første påskekrimmen', under pseudonymet Jonatan Jerv.

https://no.wikipedia.org/wiki/Bergensto ... ret_i_natt

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Neste

Bilde

Brukeravatar
Artaxerxes
Innlegg: 1868
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Artaxerxes »

tartaglia2 skrev: søn mar 26, 2023 6:19 pm Neste
Hmmm....
Europeisk? Norsk?
Skuespiller? Offer for forbrytelse?
TTR? Wikibilde?

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Artaxerxes skrev: søn mar 26, 2023 6:35 pm Europeisk? Norsk?
Skuespiller? Offer for forbrytelse?
TTR? Wikibilde?
Ja (født annet sted), nei
Nei, nei
Ja, nei

Brukeravatar
Artaxerxes
Innlegg: 1868
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Artaxerxes »

Er trådlinken påskekrim? Tog? Bergen?!
Vest-Europa? Sentral? Nord?
Forfatter? Sanger? Annen kultur?

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Artaxerxes skrev: søn mar 26, 2023 6:42 pm Er trådlinken påskekrim? Tog? Bergen?!
Vest-Europa? Sentral? Nord?
Forfatter? Sanger? Annen kultur?
Ja, kun i norsk oversettelse, nei
Ja, nei, ja
Ja, nei, nei

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

tartaglia2 skrev: søn mar 26, 2023 6:49 pm
Artaxerxes skrev: søn mar 26, 2023 6:42 pm Er trådlinken påskekrim? Tog? Bergen?!
Vest-Europa? Sentral? Nord?
Forfatter? Sanger? Annen kultur?
Ja, kun i norsk oversettelse, nei
Ja, nei, ja
Ja, nei, nei
Ser nå at hun også har drevet med annen kulturell aktivitet, men hun er ikke kategorisert for det.

Brukeravatar
Artaxerxes
Innlegg: 1868
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Artaxerxes »

En ung Agatha Christie, kanskje? Siden hun skrev Mordet på Orientekspressen...?

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Artaxerxes skrev: søn mar 26, 2023 8:36 pm En ung Agatha Christie, kanskje? Siden hun skrev Mordet på Orientekspressen...?
Nei

Brukeravatar
Artaxerxes
Innlegg: 1868
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Artaxerxes »

Hm, skrev hun en annen jernbanerelatert kriminalroman?!

Brukeravatar
Artaxerxes
Innlegg: 1868
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Artaxerxes »

En ung Patricia Highsmith, kanskje, siden hun skrev Strangers on a Train?

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Artaxerxes skrev: søn mar 26, 2023 8:39 pm Hm, skrev hun en annen jernbanerelatert kriminalroman?!
Tja. Tittelen til den norske oversettelsen av en av kriminalromanene hennes har en jernbanereferanse.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Artaxerxes skrev: søn mar 26, 2023 8:40 pm En ung Patricia Highsmith, kanskje, siden hun skrev Strangers on a Train?
Nei

Brukeravatar
Artaxerxes
Innlegg: 1868
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Artaxerxes »

tartaglia2 skrev: søn mar 26, 2023 8:44 pm
Artaxerxes skrev: søn mar 26, 2023 8:40 pm En ung Patricia Highsmith, kanskje, siden hun skrev Strangers on a Train?
Nei
Engelsk? Nordisk? Fransk?

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Artaxerxes skrev: søn mar 26, 2023 8:47 pm Engelsk? Nordisk? Fransk?
Ja, nei, nei

malvolio

Legg inn av malvolio »

For meg ser hun ut som hun kunne være født før 1. verdenskrig, stemmer det?

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

malvolio skrev: søn mar 26, 2023 9:34 pm For meg ser hun ut som hun kunne være født før 1. verdenskrig, stemmer det?
Det ble hun

malvolio

Legg inn av malvolio »

Det er den utmerkede Christianna Brand. Ikke av de mest produktive krimforfatterne, men flere av bøkene er klassikere.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

malvolio skrev: søn mar 26, 2023 9:53 pm Det er den utmerkede Christianna Brand. Ikke av de mest produktive krimforfatterne, men flere av bøkene er klassikere.
Korrekt. Forfatter av blant annet "Døden på høye hæler" som visstnok er den første boka som ble markedsført som "påskekriminal".

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Moaning.

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

Jeg tar en for Malvolio og laget og legger ut denne. Så får jeg heller be om forladelse for å ha rappet plassen din, Malvolio.

malvolio

Legg inn av malvolio »

Tusen takk, Jaauda - så skal jeg heller la være å prøve å løse denne, som jeg har en mistanke om hvem kan være :-)
Jeg skal prøve å finne ut av å poste bilder (igjen) så jeg ikke bruker så lang tid neste gang.
Det hadde vært hyggelig å få deltatt litt i denne runden, temaet ligger mitt hjerte nært, og jeg har muligens til og med tid og anledning.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Jaauda skrev: man mar 27, 2023 10:03 am Jeg tar en for Malvolio og laget og legger ut denne. Så får jeg heller be om forladelse for å ha rappet plassen din, Malvolio.
Krim-skribling ? NVE ? Norden ? Koks ?

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

Boccherini skrev: man mar 27, 2023 10:25 am
Jaauda skrev: man mar 27, 2023 10:03 am Jeg tar en for Malvolio og laget og legger ut denne. Så får jeg heller be om forladelse for å ha rappet plassen din, Malvolio.
Krim-skribling ? NVE ? Norden ? Koks ?
Lite skribling, Norden.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Jernbanemann ? Norge ? NSB ?

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

malvolio skrev: man mar 27, 2023 10:11 am Tusen takk, Jaauda - så skal jeg heller la være å prøve å løse denne, som jeg har en mistanke om hvem kan være :-)
Jeg skal prøve å finne ut av å poste bilder (igjen) så jeg ikke bruker så lang tid neste gang.
Det hadde vært hyggelig å få deltatt litt i denne runden, temaet ligger mitt hjerte nært, og jeg har muligens til og med tid og anledning.
Jeg bruker funksjonen som ligger i FriDiskusjon. Trykk på knappen under innlegg der det står "Full redigering og forhåndsvisning" Da kommer det en fane som heter vedlegg, der du kan legge til en bildefil.

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

Boccherini skrev: man mar 27, 2023 10:31 am Jernbanemann ? Norge ? NSB ?
Spot on på de to første, men var vel aldri en del av NSB.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Jaauda skrev: man mar 27, 2023 10:31 am
malvolio skrev: man mar 27, 2023 10:11 am Tusen takk, Jaauda - så skal jeg heller la være å prøve å løse denne, som jeg har en mistanke om hvem kan være :-)
Jeg skal prøve å finne ut av å poste bilder (igjen) så jeg ikke bruker så lang tid neste gang.
Det hadde vært hyggelig å få deltatt litt i denne runden, temaet ligger mitt hjerte nært, og jeg har muligens til og med tid og anledning.
Jeg bruker funksjonen som ligger i FriDiskusjon. Trykk på knappen under innlegg der det står "Full redigering og forhåndsvisning" Da kommer det en fane som heter vedlegg, der du kan legge til en bildefil.
Fant sjøl ut at dette var det enkleste, eneste dumme er at jeg ikke ser bilder som er lasta opp til bildetjenester a la imgur, de blokkeres av smussvaskeren på nettforbindelsen vår.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Historie»