Dagens handlerunde

Svar
DoktorS

Re: Dagens handlerunde

Legg inn av DoktorS »

Grønnsaker, ja - innom en på Grønland. Kjøpte bare et par varer denne gangen - mest fordi klementinene så gode ut. Kom til kasse 2 der det satt en veldig ung dame, antakelig av somalisk opprinnelse - hun var under opplæring, og en mann med skjegg stod bak henne. Hun brukte ekstremt lang tid på forrige kunde. På meg tastet hun inn feil etter feil, men veilederen stod jo bak, så regnet med det ble greit.... Hun rota med hver eneste vare, tastet inn appelsiner på klementin, fant ikke strekkoden på marmelade og tulla med gulrøttene også...

.. tenkte dog at under opplæring at både hun og han sjefen var oppmerksomme. Så sjekket ikke før jeg tæppa koretet - 213 kroner!! For noen klementiner, en pose gulrøtter og et klass med kvedemarmelade ! Mannen skjøv den unge jenta til side og tastet alt inn på nytt: 70 kroner var riktig pris.

Men så - tenkte jo uten videre at han visste hva han gjorde, og at det fantes en metode for tilbakeføring av penger, elektronisk, men nå ser jeg altså at jeg er blitt belastet 213 kroner først og 70 kroner etterpå! Stikker selvsagt innom i dag og be om forklaring på dette, men jeg fikk jo ikke kvittering for begge - den første tok han...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Stakk innom i dag - fant fyren i kassa røykende, han sjekket noen mobilbilder og mente det ikke var han, men snakket med broren... han var det i hvert fall ikke. Pussig nok hadde en annen handel i mobilbanken lagt seg imellom, så det så ut til at jeg hadde vært et annet sted innimellom...
... noe de påpekte, uten å mistenkeliggjøre meg, de ville sjekke video fra gårsdagens i opptak - jeg orka ikke vente på dette, og sa at jeg kunne komme tilbake, og at det for meg ikke var beløpet som var viktig her - men jeg synes det er slik at man må si fra.

SirJames

Legg inn av SirJames »

DoktorS skrev: ons feb 22, 2023 4:15 pm Stakk innom i dag - fant fyren i kassa røykende, han sjekket noen mobilbilder og mente det ikke var han, men snakket med broren... han var det i hvert fall ikke. Pussig nok hadde en annen handel i mobilbanken lagt seg imellom, så det så ut til at jeg hadde vært et annet sted innimellom...
... noe de påpekte, uten å mistenkeliggjøre meg, de ville sjekke video fra gårsdagens i opptak - jeg orka ikke vente på dette, og sa at jeg kunne komme tilbake, og at det for meg ikke var beløpet som var viktig her - men jeg synes det er slik at man må si fra.
Her skulle de selvsagt kjørt en retur på kasse umiddelbart på det første beløpet, og deretter belastet 70 kr.

Tipper de gir f... i å rette opp i dette.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ja, synes det hele virker veldig useriøst - også useriøst å la en så ung og usikker dame stå i dette presset. I dag var jeg ikke innom, men får se om jeg gidder i morra.

Handletur på Rema i dag - Rema er utrolig trege til å få ut varenyheter, synes jeg. En stor sjokkselger ved inngangen med Pepisi Max Mango fristet ikke i det hele tatt. Mango og cola? Nei, takk...

SirJames

Legg inn av SirJames »

DoktorS skrev: tor feb 23, 2023 7:31 pm Ja, synes det hele virker veldig useriøst - også useriøst å la en så ung og usikker dame stå i dette presset. I dag var jeg ikke innom, men får se om jeg gidder i morra.

Handletur på Rema i dag - Rema er utrolig trege til å få ut varenyheter, synes jeg. En stor sjokkselger ved inngangen med Pepisi Max Mango fristet ikke i det hele tatt. Mango og cola? Nei, takk...
Faktisk en veldig god sommerdrikk.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

SirJames skrev: tor feb 23, 2023 7:32 pm
DoktorS skrev: tor feb 23, 2023 7:31 pm Ja, synes det hele virker veldig useriøst - også useriøst å la en så ung og usikker dame stå i dette presset. I dag var jeg ikke innom, men får se om jeg gidder i morra.

Handletur på Rema i dag - Rema er utrolig trege til å få ut varenyheter, synes jeg. En stor sjokkselger ved inngangen med Pepisi Max Mango fristet ikke i det hele tatt. Mango og cola? Nei, takk...
Faktisk en veldig god sommerdrikk.
Men den er da ny i Norge? Dere har kanskje vært i det store utlandet?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Spennende på Coop Extra Grønlandsleire i dag - der hadde de flere "bokser", også fryseboks, med "Siste sjanse" - det meste er nok varer som skal ut av sortimentet...

Sikret meg blant annet norsk økologisk kalkunbryst av Black Turkey til halv pris (frossen) et par Drillo-iser og et par Royal med lakris. Dessuten Rørossmør med god dato etc....

... så dog en del halve sider av skrei i kjøledisken til nedsatt pris - minner meg om de som klager på mangel av utvalg i dagligvarebutikkene - det er sannelig ganske kjipt at kanskje den beste råvaren Norge har å tilby ikke er interessant for det store grosset av forbrukere.

Tenker også på disse som raser over at andre antyder at Norge er veldig dårlig på mat og kulinariske tradisjoner - det er vel egentlig et bevis - det store flertallet av nordmenn vet antakelig ikke en gang når det er sesong for skrei, og lang mindre vet de å sette pris på det og lage noe av det selv.

SirJames

Legg inn av SirJames »

DoktorS skrev: fre feb 24, 2023 12:32 pm
SirJames skrev: tor feb 23, 2023 7:32 pm
DoktorS skrev: tor feb 23, 2023 7:31 pm Ja, synes det hele virker veldig useriøst - også useriøst å la en så ung og usikker dame stå i dette presset. I dag var jeg ikke innom, men får se om jeg gidder i morra.

Handletur på Rema i dag - Rema er utrolig trege til å få ut varenyheter, synes jeg. En stor sjokkselger ved inngangen med Pepisi Max Mango fristet ikke i det hele tatt. Mango og cola? Nei, takk...
Faktisk en veldig god sommerdrikk.
Men den er da ny i Norge? Dere har kanskje vært i det store utlandet?
Kjøpte den i Sverige, ja

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Merker det er finere å handle mellom 11 og 13 på lørdager enn etter 13, for da er det begynt å bli litt mer folksomt i butikkene. Tenkte meg innom GOD fordi de annonserte for både Mortadella og pastrami, men de var tomme for brødvarer og butikken var full av andre kunder da jeg gikk forbi, så droppa det.

Ble i stedet Rema - og akk, ja, det er 30 prosent på frukt og grønt. Konsekvens? Fullt av folk, i sær eldre damer med ikke etnisk norsk opprinnelse, som saumfarer hver eneste frukt... De fleste oppfører jo seg, men så en litt eldre dame grave langt-langt ned i kassa med røde epler - de som ikke var gode nok, bare kastet hun sammen med de øvrige - så om noen timer er nok alle de eplene modne for komposten...

.. nuvel. Ellers en grei runde, selv om det var temmelig full butikk og en del i kassakøen som heller ikke eier så mye kultur. Det går jo an å la være å breie seg når det er trangt..

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Handler sjelden på lørdager.
På kveld ukedager har man mye plass i butikken.
Fikk lastet ned 'familiemedlem coop-appen'. Snakk om 'overvåking'.

Hadde bare noen butikkjede hatt MOT til å fokusere på 'bare lave priser' og ikke apper, kort og dill og dall.

Merker også at mer eller mindre alt av frosne grønnsaker på Rema er av merke Rema.... noen som husker 'vertikal integrasjon' fra skolen?

Bestilte også KAFFE på nett. Fra Langøra og fra Fjellbrent. Er førstereis på begge.
OT: Antall dsger disse bruker i posten: Flere/mange!
I gamle dager hadde jeg postsendt kaffe i hende på vestlandet mindre enn 24 timer etter at den var brent i Oslo.

Veødig OT: Har meget sjelden vært sånn 'rekke ølsalget'. Har nærmest mistet øltørsten og bare såvidt smakt én gang i år.
Håper likevel å igjen se Hansa påskebrygg i butikken igjen.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Har en jobb der jeg er ferdig 14 sånn stort sett halvparten av tiden. Det er veldig fint å handle rett etter jobb da. Merker det tidvis er fullt i butikkene de dagene jeg er ferdig 16-17. Problemet med å bo sentralt er jo at stort sett alle butikker er mer eller mindre trange, om man velger å handle i gåavstand. Spesielt den nærmeste Meny er slitsom når der er mye folk. Rema og Extra er ok, typisk er det problematisk hvis en person står foran en hylle med ryggsekk på - noe som jo er et svært vanlig antrekk for personer som handler med beina som eneste transportmiddel....

... grei runde i går, selv om jeg måtte en ekstra tur innom Extra fordi lokal Rema bare hadde ett hodekål igjen, som var altfor stort og de hadde bare Toro vafler i familiepakke...

SirJames

Legg inn av SirJames »

Har begynt å ukeshandle på lørdager i 22-tiden.

Tomt i butikken, stille og fredelig. Plukke varene på handlelista, betale, reise hjem.

Stressfaktor = 0

Someone

Legg inn av Someone »

SirJames skrev: søn mar 26, 2023 10:57 pm Har begynt å ukeshandle på lørdager i 22-tiden.

Tomt i butikken, stille og fredelig. Plukke varene på handlelista, betale, reise hjem.

Stressfaktor = 0
Tja, jeg sitter hjemme i sofaen på appen til Meny når jeg ukeshandler. Mener det er ennå mindre stressfaktor

Lørdag kl22 er jeg dessuten fort godt nedi en flaske vin :p

SirJames

Legg inn av SirJames »

Someone skrev: man mar 27, 2023 8:23 am
SirJames skrev: søn mar 26, 2023 10:57 pm Har begynt å ukeshandle på lørdager i 22-tiden.

Tomt i butikken, stille og fredelig. Plukke varene på handlelista, betale, reise hjem.

Stressfaktor = 0
Tja, jeg sitter hjemme i sofaen på appen til Meny når jeg ukeshandler. Mener det er ennå mindre stressfaktor

Lørdag kl22 er jeg dessuten fort godt nedi en flaske vin :p
Har brukt Oda noen ganger, med gratis levering, og det er jo selvsagt mindre stress, ja.

Ikke prøvd Meny ennå, hverken med henting eller levering, da nærmeste Meny er 25 minutter unna.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Kiwi Barcode i dag til en forandring - måtte uansett innom Jernia, og da ligger det en rett over gata. For øvrig fikk jeg det jeg skulle hos de unge damene. Fikk hjelp med skaft, som de tydeligvis hadde greie på...

Nuvel. Greit med en butikk med god plass mellom hyllene, det er sjelden kost såpass sentralt. Utvalget er forbausende bra, f.eks. fikk jeg Gaffelbiter i sherry, noe de har sluttet å føre på Extra og jeg fant det heller ikke på Eurospar Moa i påsken... De har også litt andre varer enn man finner i de mindre Kiwi-butikkene, som f.eks. marmelade og syltetøy fra Askim, som ikke var så galt priset heller. Litt over 30 kroner for et glass solbærgele synes jeg er rimelig.

Someone

Legg inn av Someone »

Handleturen ble lagt til nett, ikke direkte mat men trengte flere patroner til spumaen. Det har plutselig blitt mer jobb å få tak i da mange har butikker som tidligere hadde har sluttet å selge. Enten pga av leveringsproblemer eller det har blitt mye strengere for salg av disk etter noen fjotter har funnet ut at de kan ruse seg på det. Men nå dukker det opp i postkassen etterhvert så jeg kan fortsatt lage både hollandaise, bearnaise og annet i flasken min

SirJames

Legg inn av SirJames »

DoktorS skrev: lør apr 15, 2023 1:47 pm For øvrig fikk jeg det jeg skulle hos de unge damene. Fikk hjelp med skaft, som de tydeligvis hadde greie på...
:lol: :shock: :lol:

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

To store irritasjonsmomenter på Coop Extra i da kl 16::40 - det vanlige: Bare en person i kassa i rushtiden. Forstår ikke at de ikke klarer å rette opp i dette! Det er jo helt meningsløst, for til andre tider opplever jeg jo 4-5 stykker farte rundt med diverse oppgaver, og så skal denne stakkaren sitte alene med lang kø og samtidig håndtere alle i selvbetjente kasser som må ha godkjenning på det ene og det andre....

... og jeg klarte merkelig nok å overse at en vare, havremelk (!!), allerede var tastet inn i min kasse. Så tapte jeg nær 20 kroner på det...

Ikke så veldig irriterende - da det også var litt min feil, men er jo også nokså fort å overse. Men det ande store irritasjonsmomentet var at det var fullstendig tomt for alt som heter tørkerull. Det har vært skrapet for Torky før, men nå var jo alt helt borte. Og ikke har streiken virket en gang.

Someone

Legg inn av Someone »

Er det noe utfordinger med levering av egg om dagen? Var innom en Kiwi forrige uke, og da var de tomme for de fleste typene. Og da jeg i kveld la inn ukens bestilling fra Meny, så var det også der plutselig utsolgt for mange varianter

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Plenty med egg i butikkene nå, i hvert fall - og billig!

Ser at lokal Rema nå har byttet ut Ek-egg med Toten-egg. Har ikke prøvd de siste, men i dag ble det vanlige økologiske fra Prior, ettersom det går til eggerøre og antakelig speilegg. Skal de brukes kokte foretrekker jeg de med litt mer kvalitet og gulere plomme.

La igjen alle pengene mine hos Rema i dag - sannelig fint å handle ved 10-tiden en lørdag formiddag. Velfylte hyller og lite folk. Og sannelig - i dag hadde de absolutt alt jeg skulle ha, og med god kvalitet til god pris.

Someone

Legg inn av Someone »

DoktorS skrev: lør mai 06, 2023 10:43 am Plenty med egg i butikkene nå, i hvert fall - og billig!
Har det noen gang vært direkte dyrt?

I går ble det med en kartong kortreiste egg fra den lokale delikatessesjappa når jeg kjøpte asparges. Mest uvanlige med de er at det er brunt og ikke hvitt skall

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Someone skrev: lør mai 06, 2023 1:02 pm
DoktorS skrev: lør mai 06, 2023 10:43 am Plenty med egg i butikkene nå, i hvert fall - og billig!
Har det noen gang vært direkte dyrt?

I går ble det med en kartong kortreiste egg fra den lokale delikatessesjappa når jeg kjøpte asparges. Mest uvanlige med de er at det er brunt og ikke hvitt skall
Ikke i Norge i nyere tid, men utenfor landet har det blitt temmelig dyrt - og så var jo det en "dyr" vare i gamle dager - husker den gangen man snakket om at en kake kunne være dyr fordi det var mye egg oppi.

Mener jeg så en kartong med 10-12 egg på Rema til 30 kroner, så det er jo veldig billig....

fargerik

Legg inn av fargerik »

DoktorS skrev: lør mai 06, 2023 5:06 pm
Someone skrev: lør mai 06, 2023 1:02 pm
DoktorS skrev: lør mai 06, 2023 10:43 am Plenty med egg i butikkene nå, i hvert fall - og billig!
Har det noen gang vært direkte dyrt?

I går ble det med en kartong kortreiste egg fra den lokale delikatessesjappa når jeg kjøpte asparges. Mest uvanlige med de er at det er brunt og ikke hvitt skall
Ikke i Norge i nyere tid, men utenfor landet har det blitt temmelig dyrt - og så var jo det en "dyr" vare i gamle dager - husker den gangen man snakket om at en kake kunne være dyr fordi det var mye egg oppi.

Mener jeg så en kartong med 10-12 egg på Rema til 30 kroner, så det er jo veldig billig....
Jeg var innom rema i dag. Ikke for å kjøpe egg.....men jeg så at EMV-eggene koster omtrent det samme som før.
Det viktigste vi gjør for å spare penger på mat er å spise opp maten i stedet for å kaste det i søpla.
Jeg har også lagt meg til en vane med å titte i den boksen hvor de har varer til nedsatt pris.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Oda holder om lag samme priser som Rema, så greit å sjekke i farten - 30 kroner for 12 egg fra Prior... Billig, og faktisk billigere enn EMV.

https://oda.com/no/search/?q=egg

Someone

Legg inn av Someone »

Meny kom på døren med varer i dag, og er alltid en liten spenning i hva som var utsolgt denne og og har blitt erstattet. I dag var det 2 bokser Ringnes 0,33, som var blitt erstattet av Schous. Som de påstod det var utsolgt for da jeg bestilte

SirJames

Legg inn av SirJames »

Someone skrev: man mai 08, 2023 6:48 pm Meny kom på døren med varer i dag, og er alltid en liten spenning i hva som var utsolgt denne og og har blitt erstattet. I dag var det 2 bokser Ringnes 0,33, som var blitt erstattet av Schous. Som de påstod det var utsolgt for da jeg bestilte
Har ikke bestilt fra Meny før, men mener å huske at også Oda erstatter utsolgte produkter med noe annet.

Hvilket er en uting, etter min mening. Er ikke interessert i andre produkter enn de jeg har bestilt selv.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

SirJames skrev: tir mai 09, 2023 2:30 pm
Someone skrev: man mai 08, 2023 6:48 pm Meny kom på døren med varer i dag, og er alltid en liten spenning i hva som var utsolgt denne og og har blitt erstattet. I dag var det 2 bokser Ringnes 0,33, som var blitt erstattet av Schous. Som de påstod det var utsolgt for da jeg bestilte
Har ikke bestilt fra Meny før, men mener å huske at også Oda erstatter utsolgte produkter med noe annet.

Hvilket er en uting, etter min mening. Er ikke interessert i andre produkter enn de jeg har bestilt selv.
Dette kan man vel krysse av som alternativ, mener jeg å huske? Samme her i grunnen. Bestiller jeg Pærebrus fra Oskar Sylte vil jeg nødig ha Ananasbrus fra samme leverandør, om de er utsolgt for den beste.

SirJames

Legg inn av SirJames »

DoktorS skrev: tir mai 09, 2023 2:52 pm
SirJames skrev: tir mai 09, 2023 2:30 pm
Someone skrev: man mai 08, 2023 6:48 pm Meny kom på døren med varer i dag, og er alltid en liten spenning i hva som var utsolgt denne og og har blitt erstattet. I dag var det 2 bokser Ringnes 0,33, som var blitt erstattet av Schous. Som de påstod det var utsolgt for da jeg bestilte
Har ikke bestilt fra Meny før, men mener å huske at også Oda erstatter utsolgte produkter med noe annet.

Hvilket er en uting, etter min mening. Er ikke interessert i andre produkter enn de jeg har bestilt selv.
Dette kan man vel krysse av som alternativ, mener jeg å huske? Samme her i grunnen. Bestiller jeg Pærebrus fra Oskar Sylte vil jeg nødig ha Ananasbrus fra samme leverandør, om de er utsolgt for den beste.
Usikker på Meny, men ikke sett noe avkrysningsalternativ hos Oda.

Dog har de en god kundeservice (ihvertfall så langt) så man får greit refundert penger for slike hendelser.

Someone

Legg inn av Someone »

SirJames skrev: tir mai 09, 2023 3:34 pm
DoktorS skrev: tir mai 09, 2023 2:52 pm
SirJames skrev: tir mai 09, 2023 2:30 pm

Har ikke bestilt fra Meny før, men mener å huske at også Oda erstatter utsolgte produkter med noe annet.

Hvilket er en uting, etter min mening. Er ikke interessert i andre produkter enn de jeg har bestilt selv.
Dette kan man vel krysse av som alternativ, mener jeg å huske? Samme her i grunnen. Bestiller jeg Pærebrus fra Oskar Sylte vil jeg nødig ha Ananasbrus fra samme leverandør, om de er utsolgt for den beste.
Usikker på Meny, men ikke sett noe avkrysningsalternativ hos Oda.

Dog har de en god kundeservice (ihvertfall så langt) så man får greit refundert penger for slike hendelser.
Har bedt om erstattningvarer som standard hos Meny. Det er jo greit, har jeg bestilt 2 pils fra Ringnes er det bedre med 2 fra Schaus enn ikke noe ;)

SirJames

Legg inn av SirJames »

Someone skrev: tir mai 09, 2023 3:55 pm
SirJames skrev: tir mai 09, 2023 3:34 pm
DoktorS skrev: tir mai 09, 2023 2:52 pm

Dette kan man vel krysse av som alternativ, mener jeg å huske? Samme her i grunnen. Bestiller jeg Pærebrus fra Oskar Sylte vil jeg nødig ha Ananasbrus fra samme leverandør, om de er utsolgt for den beste.
Usikker på Meny, men ikke sett noe avkrysningsalternativ hos Oda.

Dog har de en god kundeservice (ihvertfall så langt) så man får greit refundert penger for slike hendelser.
Har bedt om erstattningvarer som standard hos Meny. Det er jo greit, har jeg bestilt 2 pils fra Ringnes er det bedre med 2 fra Schaus enn ikke noe ;)
Alt er bedre enn Ringnes, så akkurat her har du et poeng :lol:

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»