Vi snakker om renten

Svar
Queenie

Re: Vi snakker om renten

Legg inn av Queenie »

TheBaseline skrev: tor mar 23, 2023 7:16 pm
palimpsest skrev: tor mar 23, 2023 3:57 pm
MacanT skrev: tor mar 23, 2023 2:30 pm
Folk var visst ikke like bekymret når jeg tok opp boliglån i 1988 :D

Da betalte vi 16,41% rente, og før kverulantene melder seg på så er det vel best å nevne at selv om rentefradraget var mer verdt den gang betalte man fremdeles 11,85% rente etter skatt.

https://www.smartepenger.no/lan/300-ren ... iste-arene
Og hvordan var lønnsveksten? :p
På 90-tallet fikk man en enebolig til en mill om man tjente 500k. Kan ikke sammenliknes med i dag hvor man må ut med 5-6 ganger årslønna for å kjøpe en enebolig.
Man må ingenting...

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Queenie skrev: tor mar 23, 2023 7:17 pm
TheBaseline skrev: tor mar 23, 2023 7:16 pm
palimpsest skrev: tor mar 23, 2023 3:57 pm

Og hvordan var lønnsveksten? :p
På 90-tallet fikk man en enebolig til en mill om man tjente 500k. Kan ikke sammenliknes med i dag hvor man må ut med 5-6 ganger årslønna for å kjøpe en enebolig.
Man må ingenting...
Man må ha mat på bordet, og et tak over hodet.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

FROG skrev: tor mar 23, 2023 5:17 pm
fargerik skrev: tor mar 23, 2023 12:49 pm
Someone skrev: tor mar 23, 2023 12:40 pm Forresten så måler Sverige inflasjonen på en litt annen måte enn Norge, slik at tallene ikke er 100% sammenlignbare. Men inflasjonen der er høyere, men ikke så mye som det publiserte månedstallene skal tilsi
For harryhandlere kan det jo være verd å merke seg at norsk og svensk krone nå er praktisk talt lik.
En svensk krone koster 1,01 norsk krone.
Kanskje snart på tide å ta en tur bort og hente litt øl og røyk igjen.
Tja da blir en fort en kriminell da! For øl og tobakk er ikke lov å innføre til Norge foruten kvoten. Kjøre dit for å få den skarve kvoten er jo ikke annet en hjernedødt økonomisk.
Du får kjøpt eksportøl til 12-13 kr/halvliter.

Kvoten er 10 halvliter, utover den betaler du 11 kr/halvliter i toll. Totalt sett slipper du altså unna med ca. halvparten av det du betaler på vinmonopolet.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Henningsen skrev: tor mar 23, 2023 7:20 pm
Queenie skrev: tor mar 23, 2023 7:17 pm
TheBaseline skrev: tor mar 23, 2023 7:16 pm
På 90-tallet fikk man en enebolig til en mill om man tjente 500k. Kan ikke sammenliknes med i dag hvor man må ut med 5-6 ganger årslønna for å kjøpe en enebolig.
Man må ingenting...
Man må ha mat på bordet, og et tak over hodet.
Jeg har selv kjøpt en bolig uten å ta opp lån, den har nå nesten doblet seg i verdi på få år. Innrømmer at jeg hadde flaks, men alt er mulig.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Queenie skrev: tor mar 23, 2023 7:26 pm
Henningsen skrev: tor mar 23, 2023 7:20 pm
Queenie skrev: tor mar 23, 2023 7:17 pm

Man må ingenting...
Man må ha mat på bordet, og et tak over hodet.
Jeg har selv kjøpt en bolig uten å ta opp lån, den har nå nesten doblet seg i verdi på få år. Innrømmer at jeg hadde flaks, men alt er mulig.
Ja, da har du vært heldig. Slik er ikke situasjonen for de aller aller fleste.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

FROG skrev: tor mar 23, 2023 5:21 pm
Corvus skrev: tor mar 23, 2023 5:02 pm
MacanT skrev: tor mar 23, 2023 2:30 pm
Folk var visst ikke like bekymret når jeg tok opp boliglån i 1988 :D

Da betalte vi 16,41% rente, og før kverulantene melder seg på så er det vel best å nevne at selv om rentefradraget var mer verdt den gang betalte man fremdeles 11,85% rente etter skatt.

https://www.smartepenger.no/lan/300-ren ... iste-arene
Rentefradraget på den tiden var 60-70%......
Nå er det 22%
Det var faktisk en periode der man fikk trekke fra hele rentefradraget! Det forteller ikke hønsehodene om den gangen renten var 16% og store deler av rentefradraget kunne man trekke av på skatten. Jeg gnir det inn hver gang jeg møter en jevnaldrende idiot som skal fortelle om de harde gamle dager da de betalte 16% rente :) Slutt å syte, for rent faktisk betalte man ikke dette effektivt i sin private økonomi. Med så lave rentefradrag som man har nå ? Hver renteheving svir enormt mye mer en den gangen.
Tullprat, rentefradraget ble redusert til 28% i 1987. Ingen enorm forskjell sammenlignet med dagens 22% ;)

Someone

Legg inn av Someone »

Queenie skrev: tor mar 23, 2023 7:26 pm
Jeg har selv kjøpt en bolig uten å ta opp lån, den har nå nesten doblet seg i verdi på få år. Innrømmer at jeg hadde flaks, men alt er mulig.
Og hadde du lånt penger ville egentkapitalen din, alt annet likt, mer enn doblet seg.

Har de kjøpt en bolig til 1 mill uten å låne, og den dobler seg så har du da 2 mill i formue. Hadde du da lånt 1 mill og kjøpt en bolig til 2 mill i samme market, ville du før du i det hele tatt før du ha betalt ned noe på lånet hatt en formue på 3 mill. Så du har egentlig kun gjort en halvbra investering, dog med svært lav risiko ;)

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

FROG skrev: tor mar 23, 2023 11:28 am
Kompressor skrev: tor mar 23, 2023 6:41 am Og dermed er vi inne i den nye faren, at rentene for boliglån (og andre lån) stiger selv om styringsrenten ikke stiger.
Kronekursen er vel så viktig, synker kronen for mye vil alle varer vi importerer bli tilsvarende dyrere og inflasjonen stiger ytterligere. Det er en ond sirkel. Renten må en god del opp, spennende å se hvor mye det blir nå kl 10.
Først var det inflasjonen, nå er det kronekursen. Det virker som det er amatører som spår i kaffegrut alt sammen. Hvor store utgifter tror man faktisk familier tåler før det hele ender i konkurs ? Da må bankene overta boligen, og disse menneskene sitter igjen med gjeld om det går på tvangssalg. I alle fall om det skjer med mange nok. Hvor skal de som ikke klarer å betjene sine lån bo når dette her slår til ? NAV får travle år fremover. Der det er 53 uker saksbehandling for det aller meste og sosialstønad blir løsningen. Så har man ikke nok sosialboliger til å tilby de som blir rammet. Leiemarkedet koker over også.
Så når rentene stiger ? Da stiger også prisene for bedriftene må hente inn pengene et sted for sine lån også. Til de ikke får solgt varene sine og går konk. Da stiger arbeidsledigheten. For å redde kronen :) For en vanvittig gjeng.
Dessverre er det slik i praksis at Norge som åpen økonomi avhengig av mengder av importvarer etc ikke helt styrer sin egen rente, den er «truet» av europeisk og amerikanske renter. Vi har stilt oss i en ganske internasjonal og åpen økonomi som er bra når kronen er sterk og Norge gjør det bra, men som er ulempe når det går dårligere.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Someone skrev: tor mar 23, 2023 7:49 pm
Queenie skrev: tor mar 23, 2023 7:26 pm
Jeg har selv kjøpt en bolig uten å ta opp lån, den har nå nesten doblet seg i verdi på få år. Innrømmer at jeg hadde flaks, men alt er mulig.
Og hadde du lånt penger ville egentkapitalen din, alt annet likt, mer enn doblet seg.

Har de kjøpt en bolig til 1 mill uten å låne, og den dobler seg så har du da 2 mill i formue. Hadde du da lånt 1 mill og kjøpt en bolig til 2 mill i samme market, ville du før du i det hele tatt før du ha betalt ned noe på lånet hatt en formue på 3 mill. Så du har egentlig kun gjort en halvbra investering, dog med svært lav risiko ;)
Ingenting er som frihet, spesielt i disse dager.

Corvus

Legg inn av Corvus »

ehall skrev: tor mar 23, 2023 6:50 pm
MacanT skrev: tor mar 23, 2023 2:30 pm
Queenie skrev: ons mar 22, 2023 9:30 pm https://www.nettavisen.no/okonomi/655-0 ... 1679507724

Storebrand hadde en undersøkelse høsten 2021 der de spurte hvordan folk ville tåle en boliglånsrente på 3 prosent. Over 500.000 nordmenn bekymret seg den gangen for det som i dag ville ha vært en superrente.
Folk var visst ikke like bekymret når jeg tok opp boliglån i 1988 :D

Da betalte vi 16,41% rente, og før kverulantene melder seg på så er det vel best å nevne at selv om rentefradraget var mer verdt den gang betalte man fremdeles 11,85% rente etter skatt.

https://www.smartepenger.no/lan/300-ren ... iste-arene
Nettopp. Så den lille rentehevingen idag er peanøtter i sammenligningen, og ikke noe jeg ligger våken om natta for. Eller som da jeg tapte flere hundre tusen på boligsalg i begynnelsen av 90-tallet grunnet prisfallet.
Siden du tydeligvis ikke leser alle innleggene så kan man opplyse igjen om at man fikk 60-70% skattefradrag på renter, visstnok også 100% ifølge noen.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Corvus skrev: tor mar 23, 2023 8:37 pm
ehall skrev: tor mar 23, 2023 6:50 pm
MacanT skrev: tor mar 23, 2023 2:30 pm
Folk var visst ikke like bekymret når jeg tok opp boliglån i 1988 :D

Da betalte vi 16,41% rente, og før kverulantene melder seg på så er det vel best å nevne at selv om rentefradraget var mer verdt den gang betalte man fremdeles 11,85% rente etter skatt.

https://www.smartepenger.no/lan/300-ren ... iste-arene
Nettopp. Så den lille rentehevingen idag er peanøtter i sammenligningen, og ikke noe jeg ligger våken om natta for. Eller som da jeg tapte flere hundre tusen på boligsalg i begynnelsen av 90-tallet grunnet prisfallet.
Siden du tydeligvis ikke leser alle innleggene så kan man opplyse igjen om at man fikk 60-70% skattefradrag på renter, visstnok også 100% ifølge noen.
Du leser heller ikke alle innlegg :). Ifølge andre var den på 28% etter at Brundtland skulle ha mer penger.

Someone

Legg inn av Someone »

Er jo null påvirkning fra renten til kronekursen, når problemer i enkelte banker i både Eurosonen og USA, får kronen til å synke til bunns

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Blir dyrt å reise på ferie til utlandet. Men folk lar vel ikke være av den grunn.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Ny bankuro nå, Deutsche Bank faller mye. Synes økonomiavisene dramatiserer veldig mye nå, for å få klikk kanskje, men er det noe i det også? Den som lever får se.
Spør du meg er det nesten bedre med en rask skikkelig smell og bli ferdig med det for å finne fundamentale priser og nivåer, enn at dette drar seg utover tid med masse usikkerhet mens «alle venter på at noe skal skje».

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Interresante poenger, men er vi sikre på at renten skal ned mye i usa fra høsten? Jeg er ikke sikker.

https://www.dn.no/marked/bank/bankkrise ... 7?abtest=b

Someone

Legg inn av Someone »

Kompressor skrev: søn mar 26, 2023 9:20 pm Interresante poenger, men er vi sikre på at renten skal ned mye i usa fra høsten? Jeg er ikke sikker.

https://www.dn.no/marked/bank/bankkrise ... 7?abtest=b
Sikkert kan man aldri være, og høsten er nok litt tidlig. Men både markedsrenter og signalene fra sentralbankene selv viser en nedgang utover i 2024

Queenie

Legg inn av Queenie »

Kompressor skrev: søn mar 26, 2023 9:20 pm Interresante poenger, men er vi sikre på at renten skal ned mye i usa fra høsten? Jeg er ikke sikker.

https://www.dn.no/marked/bank/bankkrise ... 7?abtest=b
Jeg tror ikke den skal det, tror vi får flere år med uår nå

fargerik

Legg inn av fargerik »

DNB setter opp renta på innskudd med 0,15% leser jeg i avisa.
OK, men det er ikke nok til å stoppe at inflasjonen spiser opp sparepengene.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

fargerik skrev: man mar 27, 2023 11:59 am DNB setter opp renta på innskudd med 0,15% leser jeg i avisa.
OK, men det er ikke nok til å stoppe at inflasjonen spiser opp sparepengene.
Man kunne binde sparepenger i 12 mnd for 4,1% rente nå for to uker siden. Så sparerenten hos bankene er ikke der den kan være enda nei… men inflasjonen er mye større så realrenten i norge er fortsatt ganske negativ.

Om det blir uår, som Queenie sier er jeg ikke enig i, men høy rente blir det. De fleste har vel ikke lånt seg så veldig mye opp i 0-rentetiden får vi håpe. De vil få dyr tid i møte, men også heftig inflasjon. Som Christian Ringnes sier, det handler om å ikke gå tom for kontanter til å betale for utgifter og renter så klarer man seg fint. Altså også kalt likviditet.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

MacanT skrev: tor mar 23, 2023 7:43 pm
FROG skrev: tor mar 23, 2023 5:21 pm
Corvus skrev: tor mar 23, 2023 5:02 pm

Rentefradraget på den tiden var 60-70%......
Nå er det 22%
Det var faktisk en periode der man fikk trekke fra hele rentefradraget! Det forteller ikke hønsehodene om den gangen renten var 16% og store deler av rentefradraget kunne man trekke av på skatten. Jeg gnir det inn hver gang jeg møter en jevnaldrende idiot som skal fortelle om de harde gamle dager da de betalte 16% rente :) Slutt å syte, for rent faktisk betalte man ikke dette effektivt i sin private økonomi. Med så lave rentefradrag som man har nå ? Hver renteheving svir enormt mye mer en den gangen.
Tullprat, rentefradraget ble redusert til 28% i 1987. Ingen enorm forskjell sammenlignet med dagens 22% ;)
Stemmer det..

Men da som nå er faktisk situasjonen gunstig for de med lån. Slik det er nå ligger inflasjonen på rundt 5-6% mens den reelle renten fra banken som folk betaler fortsatt er på eller under 3%. Om lønnsveksten blir som forventet 4-5% så vil lånet bli spist opp av inflasjonen. Problemer kan heller komme om boligprisene faller og eller arbeidsløsheten øker. Slik det er nå er høy rente kun et problem for likviditet til den enkelte, aka får ikke brukt så mye på andre ting for øyeblikket. Men på lang sikt er det gunstig.

Tenk på det i form av egg.. for et år siden kostet 18 egg 29,- mens de nå koster det samme for 12 egg. Så et egg har gått fra 1,6 kr til 2,4 kr. Om man har en mill i lån så vil si at man må ha 416 tusen egg for å dekke dette kontra 625 tusen egg tidligere. Både huset ditt og eggene har nøyaktig den samme verdien for deg som før men nå trenger man nesten 50% færre egg for å dekke lånet. Gjelden din har altså blitt mindre.

Høy inflasjon og lønnsvekst kombinert med lav rente er ikke bra for kronekursen men dette kunne ha blitt kompensert av mindre forbruk i den norske staten.. men det er umulig med dagens politikere og velgere.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Rentehøyningene vi har sett så langt har ikke hjulpet noe som helst på kronekursen. Egentlig ikke rart ettersom Norges bank fremdeles selger kroner i bøtter og spann.

https://www.finansavisen.no/makro/2023/ ... fritt-fall

Sentralbanksjef Ida Wolden Bache brukte årstalen sin på å gi Putins krigføring i Ukraina skylden for den høye prisstigningen. Hun nevnte ikke Norges Banks kronesalg med et eneste ord.

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

MacanT skrev: ons mar 29, 2023 5:02 pm Rentehøyningene vi har sett så langt har ikke hjulpet noe som helst på kronekursen. Egentlig ikke rart ettersom Norges bank fremdeles selger kroner i bøtter og spann.

https://www.finansavisen.no/makro/2023/ ... fritt-fall

Sentralbanksjef Ida Wolden Bache brukte årstalen sin på å gi Putins krigføring i Ukraina skylden for den høye prisstigningen. Hun nevnte ikke Norges Banks kronesalg med et eneste ord.
Egentlig ikke så rart fordi Norges Bank renteøkninger har vært mindre enn andre lands renteøkninger.

Sarasate

Legg inn av Sarasate »

Og DNB-ansatte får trusler etter renteheving:

https://www.nettavisen.no/okonomi/dnb-a ... 95-1005427

Someone

Legg inn av Someone »

Queenie skrev: tor feb 16, 2023 9:33 pm
Naivt å tro at den ikke skal opp på såkalt normalnivå eller høyere, tror vi snakker 7-10% ila noen år.
Hva som historisk sett har vært gjennomsnitt eller "normalnivå" er egentlig ikke veldig vesentlig, med mindre ikke verden har endret seg siden den gang

Frem til midten av 2000-tallet anslo Norges Bank ca 5% som en nøytral styringrente. Det vi si da påvirket ikke renten aktivitetsnivået i økonomien. I dag anslår Norges Bank dette nivået til å være 1,5-1,75%. Det vil si alt over det har en innstrammende effekt på økonomien. Så det er det nærmeste man etter deres beregning kan sies å være en normalrente (styringsrenten)

Someone

Legg inn av Someone »

Inflasjonen i USA er fortsatt høy, men jevnt fallende. 5,0% i februar, litt lavere enn forventet 5,1% og ned fra 5,4% i januar og toppen ble nådd med 9,2% i juni

Queenie

Legg inn av Queenie »

Sarasate skrev: ons mar 29, 2023 8:46 pm Og DNB-ansatte får trusler etter renteheving:

https://www.nettavisen.no/okonomi/dnb-a ... 95-1005427
Faller dem vel ikke inn å ta ansvar selv nei.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Someone skrev: fre mar 31, 2023 2:50 pm Inflasjonen i USA er fortsatt høy, men jevnt fallende. 5,0% i februar, litt lavere enn forventet 5,1% og ned fra 5,4% i januar og toppen ble nådd med 9,2% i juni
Styringsrenta i USA ble vel nylig satt opp til 4,75- 5%, og det gjør at de trekker til seg investeringer.
Pengene flyter jo dit hvor investorene får mest rente.
Og 3% (Norge) er mindre rente enn 5%.
Slikt kan kanskje få NB til å følge på med mer renteøkning enn folk flest her i landet vil trives med...

Someone

Legg inn av Someone »

fargerik skrev: fre mar 31, 2023 4:15 pm
Someone skrev: fre mar 31, 2023 2:50 pm Inflasjonen i USA er fortsatt høy, men jevnt fallende. 5,0% i februar, litt lavere enn forventet 5,1% og ned fra 5,4% i januar og toppen ble nådd med 9,2% i juni
Styringsrenta i USA ble vel nylig satt opp til 4,75- 5%, og det gjør at de trekker til seg investeringer.
Pengene flyter jo dit hvor investorene får mest rente.
Nå blander du mellom faktiske investeringer og ren flytting av penger av typen bankinnskudd og lignende. Aksjer og lignende er generelt mer glad i lave renter

fargerik

Legg inn av fargerik »

Someone skrev: fre mar 31, 2023 4:19 pm
fargerik skrev: fre mar 31, 2023 4:15 pm
Someone skrev: fre mar 31, 2023 2:50 pm Inflasjonen i USA er fortsatt høy, men jevnt fallende. 5,0% i februar, litt lavere enn forventet 5,1% og ned fra 5,4% i januar og toppen ble nådd med 9,2% i juni
Styringsrenta i USA ble vel nylig satt opp til 4,75- 5%, og det gjør at de trekker til seg investeringer.
Pengene flyter jo dit hvor investorene får mest rente.
Nå blander du mellom faktiske investeringer og ren flytting av penger av typen bankinnskudd og lignende. Aksjer og lignende er generelt mer glad i lave renter
Snakker om å flytte penger, ja. Finanssektoren dreier seg mye om det......

Someone

Legg inn av Someone »

fargerik skrev: fre mar 31, 2023 4:20 pm Snakker om å flytte penger, ja. Finanssektoren dreier seg mye om det......
Da driver man ikke veldig mye med bankinnskudd....

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»