Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Varulv2468

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Varulv2468 »

Deila skrev: man mar 27, 2023 12:13 am For en tosk Elon Musk er:

Helt håpløst. Vi burde slutte å kjøpe noe som helst fra Musk, som med det avslørt at han har inntatt en prorussisk holdning. Nå MÅ FOR **** Biden og NATO ta ham til en meget sterk alvorsnakk! Jo mer han sabotere ukrainerne, jo mer begå han forræderi mot Vesten.

Etter sist nytt fra feltet er det klart at de ukrainske motangrepene - det må huskes at vinningene bare er midtetidig - har satt ut de russiske angrepsstyrkene i Nordøstfronten, Popasnafronten og Donetskfronten slik at de ikke lenge gjøre viktige avansementer; et større ingenmannsland har oppstått som resultat. Russerne kan fortsette med å ete seg fram, men de kan ikke lenge holde seg fast, som sett ved Vuhledar hvor de stadig kom fram flere ganger og endog kom meget langt, bare for å måtte retirere til utgangspunktet. Dette er utmattende og demoralisert.

Det er bare i Avdiivka hvor russerne ser ut til å ha hatt hell, men det var fordi de hadde klarte å fjerne SAM-batteriene mange dager i forveien og vært i stand til å la sine flyene komme nærmere. Dette var forklaringen på det som hendt i den forrige uken. Men ukrainerne lot ikke bare til å holde stand tross tapet av flere viktige posisjoner, de hadde også lykte med å presse russerne tilbake helt til Spartak og Optyne, og kan ha gjenvunnet initiativet. Nye SAM-batterier må til Donetskfronten. Ukrainerne må også ta ut EW-stasjoner og finne Lancet-enhetene som har blitt en trussel for dem. Men så lenge forstaden er omringet på tre av fire kanter, er det ikke mye annet å gjøre.

Putin har nå offisielt blitt sprøytende gal. Han erklærte at 1,600 stridsvogner skal bygges eller moderniseres i tre år, dette er umulig. Det kan forklare hvorfor T-54/55 og T-62 sendes ut, han hadde gjort en Hitler-handling ved å tro på drømmetall og deretter sendt ut "kvoter" til militæret og industrien som ikke våger å protestere av frykt. Dette er ikke 1942; det kunne ta et helt år å bygge en avansert stridsvogn, man vet at stridsvognproduksjonen har helt stoppet opp slik at et lite mindretall kan leveres; alle leveranser av utenlandskbestilte eksempler har blitt stanset. Dobbelt så mange skulle ha vært tilgjengelig for overhaling i høsten 2022, men vi vet nå at dette var ikke realistisk.

Så mye som 3,000 stridsvogner er ødelagt, erobret, slått ut, utslitt og under sterk behov for overhaling; motorene må skiftes ut mye oftere enn normalt og kanonløpene må også skiftes ut. Alt dette i løpet av bare ett år; og disse 1,600 stridsvognene som er bare halvparten, skal komme til i løpet av tre år - det bli 500 per år. I fakta; Sør-Korea bygger mange flere panserkjøretøyer enn Russland, og Polen forberede seg på storstils produksjon slik at året 2026 kan se mange flere stridsvogner i vest enn i øst.

Trodde Putin at en T-90 kan bygges i løpet av uker som i 1942? Det finnes bare en fabrikk i Russland som har bare opptil 300 nybygde stridsvogner i gode år. Det blir bare verre og verre.

Dette er 1917 om igjen; den gang hadde russerne lært og blitt bedre enn hva de tidlig hadde vært, men Brusilovoffensiven hadde utmattet dem altfor meget uten at dette var forstått av tsaren og hans menn som bare stirret på tallene og fikk oppmuntrende rapporter fra optimistiske offiserer som mener de har "løst det", de hadde fått tyngre artilleri, de hadde mer ammunisjon enn før, de hadde flere bedre trente soldater, de hadde vært i stand til å desimere fienden raskere og bedre. Februarrevolusjonen endt alt det, men hæren var på kollapsens rand allerede den gang. Da Kerenskij lansert hans offensiv i sommeren 1917, falt hæren fra hverandre. Det var ikke innsett at hovedparten av soldatene hadde fått nok.

Og det er mye som tyder på at de russiske soldatene er snart nådd det samme punktet. Når de får høre at Putin vil fortsette krigen i flere år uten stans, kan det briste for alvor. Praktisk talt alle slagplanene har slått feil under krigen, disses vinningene var mer resultat av utilsiktede utvikling fremfor overlagte strategi. Selv om Avdiivka og Bakhmut skulle falle, er det ikke på grunn av planene man hadde lagt på forveien.

Den russiske hæren i februar 2022 ble tilintetgjort i sommeren 2022 - og den nye hæren i høsten 2022 viser nå tegn på å stoppe helt opp i senvinteren 2023. Russerne har i flere uker måtte krympe sine angrepsoperasjonene og nå er det slikt at de kan bare angripe i få konsentrerte brede fremstøt. Vinteroffensiven kan ha sprengt dem som under kampene om Severodontesk-fremspringet.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

·Mussolini was once quoted as saying that if one plucks a live chicken one feather at a time, it will not notice that it has become naked before it is too late

Litt etter litt blir man diktator uten at folk oppdager det før det er for sent.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

”Om vi inte rör oss framåt blir vi skjutna”
En video som sprids på sociala medier uppges visa ryska soldater som har placerats vid frontlinjen i Donetsk oblast i östra Ukraina. De vittnar om att de utsätts för inhumana och kriminella krav från sina befälhavare – som de aldrig ens sett till.(fra Expressen.se)
I videopptaket snakker de russiske soldatene om krav fra offiserer de aldri har møtt om penger til offiserene og at sårede soldater uten penger sendes tilbake til kampsonen med åpne sår

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »

Foucault skrev: man mar 27, 2023 1:27 am
Deila skrev: man mar 27, 2023 12:13 am For en tosk Elon Musk er:

Er vel ganske «toskete» å bryte betingelsene Musk satte også?

Fra twitterposten du linket til:
«Earlier, Elon had already warned the leadership of Ukraine that his system should not be used for offensive operations of the Armed Forces of Ukraine, as well as attacks deep into Russia».

Bryter man en avtale, bør ikke konsekvenser komme som en overraskelse.
Strategisk uklokt av Ukraina.
Pro-russern slår til igjen, godt maska di falt for en god stund siden.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

DennisB skrev: lør mar 25, 2023 2:51 pm
Crazy Horse skrev: lør mar 25, 2023 1:46 pm
Varulv2468 skrev: lør mar 25, 2023 8:41 am
Dette er knapt overraskende. Det sjokkerende angrepet på flybasen i sommeren 2022 rett for øyne på turister fra Russland og deretter sabotasjeangrepet på Kertsj-broen har rystet befolkningen i Krim-halvøya, som deretter i stigende grad opplever angrep fra ukrainske styrker med rakettvåpen, dronefly og dronebåter. I løpet av kort tid var det gjennomført to angrep med dronebåter som bråvekket hele Sevastopol, og de opplever nå daglige angrep med dronefly mot seg selv eller mot ukrainerne som gjengjeldt.

I Kherson-landtungen har det i lang tid vært observert en systematisk kampanje for å bryte ned det russiske forsvaret ved å angripe standplasser, artilleri, SAM og stillinger som anlegg på østbredden og deretter jernbanefasiliteter og kommunikasjoner. Siden hadde ukrainerne med hell infiltrert deltaområdet hvor russerne var nødt til å sette inn elitestyrker, hvor de utsettes for droneangrep nærmest uten stans. Det har vært observert at alle forlatte elvelektere som var brukt som bro av russerne, hadde blitt trukket inn i havnebassenget i Kherson by og reparert.

Sivile russerne forstår nå at det ikke lenge er levelig i Krim-halvøya, og mange som hadde flyttet dit, hadde sannsynlig aldri forestilt seg at de skulle havne i en krig. Samtidig er de russiske militære i krise; selv om de har mange nok menn, er det ikke godt med utstyr, og de har dessuten ofret altfor mye for offensiven siden januar, og på sikte svekket sine kreftene for våren som bare så vidt har startet. De hadde til deres sjokk opplevd at ukrainerne har fått rakettammunisjon som traff dypere inn i deres rekker opptil 120 km, og det mene at hele landtungen helt opp til Mariupol er sårbar for ukrainsk ild. De var tvunget til å evakuere store baser i Melitopol og Mariupol for reorganisering inn i mange mindre baser og større logistisk avhengighet av Russland.

De beste styrkene er i Nordøstfronten og Popasnafronten, i Donetskfronten ser det ut at det bare settes inn mobiliserte styrker, og i Søndre Donbass-fronten er Zapo-delen satt under press av ukrainerne som holdt stand i Don-delen. Vinteroffensiven hadde overstrukket de russiske styrkene og desimerte de mobiliserte troppene meget sterkt, slik at de sløst bort altfor mye når de egentlig skulle bygge seg opp fram til våren. De siste kraftanstrengelsene i de siste to uker kan skyldes at man er ned i de siste reservene som ikke burde røres i forventing på fastere grunn. Dessuten har været blitt tørrere og varmere, og mudringstiden går mot en rask slutt - for tidlig for russerne.

På russisk hold virker det som at militærstilhengerne er ved å bli helt oppgitt. Wagner-sjefen er nå i ferd med å rose ukrainerne, og skal ha fått sterk respekt for dem (det kan være hvorfor han fantasere om å bli deres president), og vil trekke seg ut for å konsentrere seg om Afrika (han har fått problemer med kineserne etter et mystisk massemord på sju kineserne i Sentral-Afrika...) selv om dette offisielt benektes. Det mene at han i kontrast til Putin har forstått at krigen bare kunne vinnes til en altfor forskrekkelig høy pris. Han vil ikke være med på å betale denne prisen.
I dag melder britisk etterretning at russerne synes å gi opp Bakhmut offensiven. Russerne synes heller å prioritere eller sementere defensive posisjoner i eksisterende frontlinjer i Donbas. Har ikke du flere ganger her inne predikert at det var spørsmål om tid før Bakhmut ville falle og havne på russiske hender ? Alt takket være dyktige Wagner og russiske soldater. Modige uten dødsforakt og oppfinnsomme… ? Du har vel også hevdet at det smarteste ukrainerne kunne gjøre var å trekke seg ut av Bakhmut for å unngå en ny tvillingby fadese som sommeren 2022 rett før HIMARS mv kom på ukrainske hender.

Ukrainerne har nok lidt betydelige tap i og rundt Bakhmut, men de har forsvart seg. Om den gamle tommelfingerregler gjelder har angripende part opp til fem ganger høyere tapstall. Jeg gjentar min teori. Bakhmut m/omegn var en ukrainsk felle hvor man sloss om en strategisk lite viktig by, men som for russerne var symbolsk viktig i håp om en ny «seier». Det er hevdet at et sted mellom 200 000 og 300 000 soldater deltok i selve invasjonen. Mye av dette spydspissen i det russiske forsvaret. Jeger- og kontraktsoldater. Hvor mange som er igjen av disse vet jeg ikke. Neppe mange. I september 2022 ble nye 300 000 rekruttert. Mange av disse amatørene er drept, skadd, ødelagt eller forsvunnet. En ny stor rekruttering vil tvinge seg frem i vest. Moskva, St Petersburg med samlet 18 millioner innbyggere, og andre store byer i vest. Går det smertefritt ? Njet !

I tillegg utstyr. Nye våpen. Ny våpenproduksjon. Når selv Kina nekter å selge våpen i frykt for sanksjoner, og land som Iran og Nord Korea nekter for å ha levert, så betyr det i realiteten en ting som selv Medvedev nylig erkjente. Russerne står alene. Om vesten og NATO land skrur opp våpen og ammoproduksjonen - noe både Raufoss og Kongsberg er i full gang med - og fortsetter leveransene til Ukraina, hva betyr det Varulv ? Jo russerne vil før eller siden tape denne krigen med bravur. Den russiske krigsmakten vil sakte men sikkert bli knust. Det gjør ikke saken bedre for russerne at menneskene opp i det hele - og systemer og kommandolinjer - er udugelig søppel.
Helt enig i innlegget ditt. Men jeg har et spørsmål. La oss nå si at russerne blir såpass svekket at de enten blir tvunget ut av Donbass, eller bestemmer seg for å trekke seg tilbake derfra, for å ikke miste siste rest av sine soldater og deres utstyr. At overmakten blir for stor altså.

Om det skjer, tror du det stopper der? Om Ukraina er såpass i vinden at de rett og slett blir for sterke for russerne i Donbass, tror du ikke Ukraina går for å jage dem ut av Krim også?

Glem historien for et øyeblikk, hva tror du selv vil skje? Nå begynner man å miste tilliten blant folket på Krim-halvøya også, flere og flere sivile forlater nå halvøya, fordi de er redde for hva som kan skje framover.

Selv tror jeg det er ganske åpenbart, at når og dersom Ukraina får sendt russerne på retrett i Donbass, så vil de gå for Krim også. Om den faller, får man se, men jeg tror mulighetene er gode for det, slik det utarter seg nå. Det er jo meldt om flere hits, droner og raketter som daglig når militære installasjoner på Krim allerede nå. Og bare tenk om Ukraina får sementert seg rett på utsiden, og kommer med et par hundre tusen soldater, og plenty med moderne og treffsikkert våpen, for å ta tilbake den siste biten av Ukraina som gjenstår.

Jeg kan aldri tenke meg at man stopper før Krim, om det etterhvert går såpass bra i Donbass som du selv antyder.
Hva tror du?
Vanskelig å si hva som skjer videre. Denne vinteroffensiven til russerne ser ut til å bli en ny fiasko som med angrepet på Kyiv. Forskjellen nå og sist vinter er den tilgang russerne har til tyngre militære våpen som tanks, APV’er og artilleri m.v.. Den minker dag for dag. At russerne kan sende inn nye horder med halvstuderte infanterister tviler jeg ikke på. Et sted går nok smertegrensen også i forhold til personell. Særlig når rekrutteringen skjer i de tett befolkede områder i vest, og i storbyene Moskva og St Petersburg. For russiske barn og unge er skolefaget «den store fedrelandskrigen», eller WW2, viktig. Russerne tror de er uovervinnelige. De færreste har fått med seg d-dagen og konvoiene. En dag vil det gå opp for russerne at Ukraina er en hengemyr, som Vietnam, bare mye verre. Da tror jeg ting kan skje internt i Russland.

Men på kort sikt. Donbas og Krim. Russerne sender nå inn eldgamle tanks. Ikke som mobilt artilleri på belter, men nærmest som stasjonært artilleri pga manglende eller dårlig armering. Putin gir løfte om 1600 nye ombygde tanks i løpet av 3 år, eller 500 i året. Ukrainerne bruker 2-3 måneder på å ødelegge 500 tanks. Jeg har sett videoer, bl a på Paul Jawin sin twitterkonto, hvor mindre russiske infanteri avdelinger angriper ukrainerne fullstendig uten støtte fra tyngre våpen. Ikke luftstøtte. Ikke fra tanks eller artilleri. Med min teoretiske kunnskap om krig - intet mer - etter nesten 4 år i det norske forsvaret, tror jeg knapt det jeg ser. Det er så kynisk mot egne soldater at det knapt er til å tro. Det minker betydelig på materiellsiden hos russerne. Tyngre våpen og ammo. Russerne står alene uten andre klare allierte enn Belarus. Fra vesten kommer det nesten daglig nyheter om nye våpenleveranser. Russerne er dømt til å tape. Når og hvordan vet jeg ikke. Håper det er NATO opplærte offiserer i Ukraina som tar styringen, og ikke old school Sovjet doktrine. Håper videre at nye ukrainske offensiver er like godt planlagt og gjennomtenkt som «blitzkrieg» angrepet på Kharkiv oblast i september 2022. Jeg tror ukrainerne konsentrerer seg om Donbas først. Krim vil være desserten sett med ukrainske øyne, med mindre vesten og Kina ber om forhandlinger før et storstilt angrep på Krim. Jeg ser ikke bort fra dette.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Russland har vel strengt tatt innlemmet Belarus i Russland, sånn teknisk sett?
Det som har feilet i Ukraina ser ut til å faktisk ha blitt gjennomført i Belarus?
Belarus er blitt en del av Russland.
Lukasjenko er det landets Vidkun Quisling.
Montro om Putin og haukene vil se det som et angrep på Russland dersom Belarus (Russland) angriper Europa og får svar?
En ting er sikkert : Putin ofrer hele folket i Belarus akkurat når det passer.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Crazy Horse skrev: man mar 27, 2023 10:22 am Men på kort sikt. Donbas og Krim. Russerne sender nå inn eldgamle tanks. Ikke som mobilt artilleri på belter, men nærmest som stasjonært artilleri pga manglende eller dårlig armering. Putin gir løfte om 1600 nye ombygde tanks i løpet av 3 år, eller 500 i året. Ukrainerne bruker 2-3 måneder på å ødelegge 500 tanks. Jeg har sett videoer, bl a på Paul Jawin sin twitterkonto, hvor mindre russiske infanteri avdelinger angriper ukrainerne fullstendig uten støtte fra tyngre våpen. Ikke luftstøtte. Ikke fra tanks eller artilleri. Med min teoretiske kunnskap om krig - intet mer - etter nesten 4 år i det norske forsvaret, tror jeg knapt det jeg ser. Det er så kynisk mot egne soldater at det knapt er til å tro. Det minker betydelig på materiellsiden hos russerne. Tyngre våpen og ammo. Russerne står alene uten andre klare allierte enn Belarus. Fra vesten kommer det nesten daglig nyheter om nye våpenleveranser. Russerne er dømt til å tape. Når og hvordan vet jeg ikke. Håper det er NATO opplærte offiserer i Ukraina som tar styringen, og ikke old school Sovjet doktrine. Håper videre at nye ukrainske offensiver er like godt planlagt og gjennomtenkt som «blitzkrieg» angrepet på Kharkiv oblast i september 2022. Jeg tror ukrainerne konsentrerer seg om Donbas først. Krim vil være desserten sett med ukrainske øyne, med mindre vesten og Kina ber om forhandlinger før et storstilt angrep på Krim. Jeg ser ikke bort fra dette.
På både kort og lang sikt må Vesten nå få fart på produksjonen av ammunisjon hvis det skal bli noen ukrainsk offensiv.

"Volodymyr Zelenskyj ber Vesten skynde seg: Ukrainas varslede offensiv er i fare

I flere måneder har det vært snakket høyt om at ukrainske styrker skal innlede en kraftig motoffensiv.

Nå er det mye som tyder på at offensiven likevel ikke kan gjennomføres med det første.

Årsaken er like enkel som den er krevende å løse: Ukraina mangler ammunisjon. Dermed kan Vladimir Putin trekke et lettelsens sukk inntil videre.

Vestlige land har i lang tid lovet å levere tunge og avanserte våpen til den blodige slagmarken. Mye av utstyret er allerede overlevert og befinner seg på ukrainsk jord. Men uten ammunisjon er utstyret ubrukelig mot Russlands væpnede styrker."

"Storkrigen mellom Europas to største land har skapt en helt ny situasjon for den europeiske våpenindustrien. Forbruket av spesielt artillerigranater er ekstremt høyt og overgår langt årsproduksjonen i Europa."

Men også russerne har problemer.

"Institute for the Study of War har skrevet at Russlands offensiv er i ferd med å avta kraftig, spesielt i Bakhmut, og at Ukraina derfor vil være godt posisjonert til å gjenvinne initiativet og starte motoffensiver, spesielt i kritiske sektorer av den nåværende frontlinjen."

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... -er-i-fare

Uten nok ammunisjon kommer ingen av partene noen vei.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Karatel skrev: man mar 27, 2023 10:52 am
Crazy Horse skrev: man mar 27, 2023 10:22 am Men på kort sikt. Donbas og Krim. Russerne sender nå inn eldgamle tanks. Ikke som mobilt artilleri på belter, men nærmest som stasjonært artilleri pga manglende eller dårlig armering. Putin gir løfte om 1600 nye ombygde tanks i løpet av 3 år, eller 500 i året. Ukrainerne bruker 2-3 måneder på å ødelegge 500 tanks. Jeg har sett videoer, bl a på Paul Jawin sin twitterkonto, hvor mindre russiske infanteri avdelinger angriper ukrainerne fullstendig uten støtte fra tyngre våpen. Ikke luftstøtte. Ikke fra tanks eller artilleri. Med min teoretiske kunnskap om krig - intet mer - etter nesten 4 år i det norske forsvaret, tror jeg knapt det jeg ser. Det er så kynisk mot egne soldater at det knapt er til å tro. Det minker betydelig på materiellsiden hos russerne. Tyngre våpen og ammo. Russerne står alene uten andre klare allierte enn Belarus. Fra vesten kommer det nesten daglig nyheter om nye våpenleveranser. Russerne er dømt til å tape. Når og hvordan vet jeg ikke. Håper det er NATO opplærte offiserer i Ukraina som tar styringen, og ikke old school Sovjet doktrine. Håper videre at nye ukrainske offensiver er like godt planlagt og gjennomtenkt som «blitzkrieg» angrepet på Kharkiv oblast i september 2022. Jeg tror ukrainerne konsentrerer seg om Donbas først. Krim vil være desserten sett med ukrainske øyne, med mindre vesten og Kina ber om forhandlinger før et storstilt angrep på Krim. Jeg ser ikke bort fra dette.
På både kort og lang sikt må Vesten nå få fart på produksjonen av ammunisjon hvis det skal bli noen ukrainsk offensiv.

"Volodymyr Zelenskyj ber Vesten skynde seg: Ukrainas varslede offensiv er i fare

I flere måneder har det vært snakket høyt om at ukrainske styrker skal innlede en kraftig motoffensiv.

Nå er det mye som tyder på at offensiven likevel ikke kan gjennomføres med det første.

Årsaken er like enkel som den er krevende å løse: Ukraina mangler ammunisjon. Dermed kan Vladimir Putin trekke et lettelsens sukk inntil videre.

Vestlige land har i lang tid lovet å levere tunge og avanserte våpen til den blodige slagmarken. Mye av utstyret er allerede overlevert og befinner seg på ukrainsk jord. Men uten ammunisjon er utstyret ubrukelig mot Russlands væpnede styrker."

"Storkrigen mellom Europas to største land har skapt en helt ny situasjon for den europeiske våpenindustrien. Forbruket av spesielt artillerigranater er ekstremt høyt og overgår langt årsproduksjonen i Europa."

Men også russerne har problemer.

"Institute for the Study of War har skrevet at Russlands offensiv er i ferd med å avta kraftig, spesielt i Bakhmut, og at Ukraina derfor vil være godt posisjonert til å gjenvinne initiativet og starte motoffensiver, spesielt i kritiske sektorer av den nåværende frontlinjen."

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... -er-i-fare

Uten nok ammunisjon kommer ingen av partene noen vei.
Begge land lider under artillerimangel.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Karatel skrev: man mar 27, 2023 10:52 am
Crazy Horse skrev: man mar 27, 2023 10:22 am Men på kort sikt. Donbas og Krim. Russerne sender nå inn eldgamle tanks. Ikke som mobilt artilleri på belter, men nærmest som stasjonært artilleri pga manglende eller dårlig armering. Putin gir løfte om 1600 nye ombygde tanks i løpet av 3 år, eller 500 i året. Ukrainerne bruker 2-3 måneder på å ødelegge 500 tanks. Jeg har sett videoer, bl a på Paul Jawin sin twitterkonto, hvor mindre russiske infanteri avdelinger angriper ukrainerne fullstendig uten støtte fra tyngre våpen. Ikke luftstøtte. Ikke fra tanks eller artilleri. Med min teoretiske kunnskap om krig - intet mer - etter nesten 4 år i det norske forsvaret, tror jeg knapt det jeg ser. Det er så kynisk mot egne soldater at det knapt er til å tro. Det minker betydelig på materiellsiden hos russerne. Tyngre våpen og ammo. Russerne står alene uten andre klare allierte enn Belarus. Fra vesten kommer det nesten daglig nyheter om nye våpenleveranser. Russerne er dømt til å tape. Når og hvordan vet jeg ikke. Håper det er NATO opplærte offiserer i Ukraina som tar styringen, og ikke old school Sovjet doktrine. Håper videre at nye ukrainske offensiver er like godt planlagt og gjennomtenkt som «blitzkrieg» angrepet på Kharkiv oblast i september 2022. Jeg tror ukrainerne konsentrerer seg om Donbas først. Krim vil være desserten sett med ukrainske øyne, med mindre vesten og Kina ber om forhandlinger før et storstilt angrep på Krim. Jeg ser ikke bort fra dette.
På både kort og lang sikt må Vesten nå få fart på produksjonen av ammunisjon hvis det skal bli noen ukrainsk offensiv.

"Volodymyr Zelenskyj ber Vesten skynde seg: Ukrainas varslede offensiv er i fare

I flere måneder har det vært snakket høyt om at ukrainske styrker skal innlede en kraftig motoffensiv.

Nå er det mye som tyder på at offensiven likevel ikke kan gjennomføres med det første.

Årsaken er like enkel som den er krevende å løse: Ukraina mangler ammunisjon. Dermed kan Vladimir Putin trekke et lettelsens sukk inntil videre.

Vestlige land har i lang tid lovet å levere tunge og avanserte våpen til den blodige slagmarken. Mye av utstyret er allerede overlevert og befinner seg på ukrainsk jord. Men uten ammunisjon er utstyret ubrukelig mot Russlands væpnede styrker."

"Storkrigen mellom Europas to største land har skapt en helt ny situasjon for den europeiske våpenindustrien. Forbruket av spesielt artillerigranater er ekstremt høyt og overgår langt årsproduksjonen i Europa."

Men også russerne har problemer.

"Institute for the Study of War har skrevet at Russlands offensiv er i ferd med å avta kraftig, spesielt i Bakhmut, og at Ukraina derfor vil være godt posisjonert til å gjenvinne initiativet og starte motoffensiver, spesielt i kritiske sektorer av den nåværende frontlinjen."

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... -er-i-fare

Uten nok ammunisjon kommer ingen av partene noen vei.
Begge land lider under artillerimangel. Men forsyninger er på vei til Ukraina, selv om de sikkert hadde sett at de fikk mer enn de får.

Jeg er enig i at det haster. Jo før man får dyttet russerne unna, jo bedre.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

PapaSmurf skrev: man mar 27, 2023 12:37 am
12dd skrev: man mar 27, 2023 12:08 am
kytec skrev: lør mar 25, 2023 7:00 pm

putin liten, hitler liten, napoleon liten, stalin liten, hennry rinnan ekstremt sped og liten.

Ser vi et mønster her?

Er det ikke slik at små hunder bjeffer mer og er mer aggressive enn store hunder?
Napoleon var faktisk høyere enn snittet på den tiden.
Jeg mener å huske han var litt lavere enn snittet, men ikke så mye at han ville blitt kalt liten. Hadde han vært en norsk mann i 2023 ville han vært 1.78.

Som en liten digresjon gjorde Kjell Aukrust en liten utregning da han så hvordan snitthøyden på norske soldater hadde gått jevnt og trutt oppover over tid. Han kom frem til at vikingene var knappe 30 cm høye.
Litt usikker på om det var Kjell eller broren som jobbet i SSB.

fargerik

Legg inn av fargerik »

PapaSmurf skrev: man mar 27, 2023 11:01 am
Karatel skrev: man mar 27, 2023 10:52 am
Crazy Horse skrev: man mar 27, 2023 10:22 am Men på kort sikt. Donbas og Krim. Russerne sender nå inn eldgamle tanks. Ikke som mobilt artilleri på belter, men nærmest som stasjonært artilleri pga manglende eller dårlig armering. Putin gir løfte om 1600 nye ombygde tanks i løpet av 3 år, eller 500 i året. Ukrainerne bruker 2-3 måneder på å ødelegge 500 tanks. Jeg har sett videoer, bl a på Paul Jawin sin twitterkonto, hvor mindre russiske infanteri avdelinger angriper ukrainerne fullstendig uten støtte fra tyngre våpen. Ikke luftstøtte. Ikke fra tanks eller artilleri. Med min teoretiske kunnskap om krig - intet mer - etter nesten 4 år i det norske forsvaret, tror jeg knapt det jeg ser. Det er så kynisk mot egne soldater at det knapt er til å tro. Det minker betydelig på materiellsiden hos russerne. Tyngre våpen og ammo. Russerne står alene uten andre klare allierte enn Belarus. Fra vesten kommer det nesten daglig nyheter om nye våpenleveranser. Russerne er dømt til å tape. Når og hvordan vet jeg ikke. Håper det er NATO opplærte offiserer i Ukraina som tar styringen, og ikke old school Sovjet doktrine. Håper videre at nye ukrainske offensiver er like godt planlagt og gjennomtenkt som «blitzkrieg» angrepet på Kharkiv oblast i september 2022. Jeg tror ukrainerne konsentrerer seg om Donbas først. Krim vil være desserten sett med ukrainske øyne, med mindre vesten og Kina ber om forhandlinger før et storstilt angrep på Krim. Jeg ser ikke bort fra dette.
På både kort og lang sikt må Vesten nå få fart på produksjonen av ammunisjon hvis det skal bli noen ukrainsk offensiv.

"Volodymyr Zelenskyj ber Vesten skynde seg: Ukrainas varslede offensiv er i fare

I flere måneder har det vært snakket høyt om at ukrainske styrker skal innlede en kraftig motoffensiv.

Nå er det mye som tyder på at offensiven likevel ikke kan gjennomføres med det første.

Årsaken er like enkel som den er krevende å løse: Ukraina mangler ammunisjon. Dermed kan Vladimir Putin trekke et lettelsens sukk inntil videre.

Vestlige land har i lang tid lovet å levere tunge og avanserte våpen til den blodige slagmarken. Mye av utstyret er allerede overlevert og befinner seg på ukrainsk jord. Men uten ammunisjon er utstyret ubrukelig mot Russlands væpnede styrker."

"Storkrigen mellom Europas to største land har skapt en helt ny situasjon for den europeiske våpenindustrien. Forbruket av spesielt artillerigranater er ekstremt høyt og overgår langt årsproduksjonen i Europa."

Men også russerne har problemer.

"Institute for the Study of War har skrevet at Russlands offensiv er i ferd med å avta kraftig, spesielt i Bakhmut, og at Ukraina derfor vil være godt posisjonert til å gjenvinne initiativet og starte motoffensiver, spesielt i kritiske sektorer av den nåværende frontlinjen."

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... -er-i-fare

Uten nok ammunisjon kommer ingen av partene noen vei.
Begge land lider under artillerimangel.
Begge landene driver propaganda. Jeg tror ikke på alt jeg leser.

startelver

Legg inn av startelver »

Utifra de gateintervjuene fra folk i gata i Minsk , Belarus som er gjort den siste tiden, skal det ikke mye til før de blir like hjernevasket som resten av Russland.
Lukasjenko er ikke populær der, men Putin er tydeligvis frelseren.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Crazy Horse skrev: man mar 27, 2023 10:22 am
DennisB skrev: lør mar 25, 2023 2:51 pm Helt enig i innlegget ditt. Men jeg har et spørsmål. La oss nå si at russerne blir såpass svekket at de enten blir tvunget ut av Donbass, eller bestemmer seg for å trekke seg tilbake derfra, for å ikke miste siste rest av sine soldater og deres utstyr. At overmakten blir for stor altså.

Om det skjer, tror du det stopper der? Om Ukraina er såpass i vinden at de rett og slett blir for sterke for russerne i Donbass, tror du ikke Ukraina går for å jage dem ut av Krim også?

Glem historien for et øyeblikk, hva tror du selv vil skje? Nå begynner man å miste tilliten blant folket på Krim-halvøya også, flere og flere sivile forlater nå halvøya, fordi de er redde for hva som kan skje framover.

Selv tror jeg det er ganske åpenbart, at når og dersom Ukraina får sendt russerne på retrett i Donbass, så vil de gå for Krim også. Om den faller, får man se, men jeg tror mulighetene er gode for det, slik det utarter seg nå. Det er jo meldt om flere hits, droner og raketter som daglig når militære installasjoner på Krim allerede nå. Og bare tenk om Ukraina får sementert seg rett på utsiden, og kommer med et par hundre tusen soldater, og plenty med moderne og treffsikkert våpen, for å ta tilbake den siste biten av Ukraina som gjenstår.

Jeg kan aldri tenke meg at man stopper før Krim, om det etterhvert går såpass bra i Donbass som du selv antyder.
Hva tror du?
Vanskelig å si hva som skjer videre. Denne vinteroffensiven til russerne ser ut til å bli en ny fiasko som med angrepet på Kyiv. Forskjellen nå og sist vinter er den tilgang russerne har til tyngre militære våpen som tanks, APV’er og artilleri m.v.. Den minker dag for dag. At russerne kan sende inn nye horder med halvstuderte infanterister tviler jeg ikke på. Et sted går nok smertegrensen også i forhold til personell. Særlig når rekrutteringen skjer i de tett befolkede områder i vest, og i storbyene Moskva og St Petersburg. For russiske barn og unge er skolefaget «den store fedrelandskrigen», eller WW2, viktig. Russerne tror de er uovervinnelige. De færreste har fått med seg d-dagen og konvoiene. En dag vil det gå opp for russerne at Ukraina er en hengemyr, som Vietnam, bare mye verre. Da tror jeg ting kan skje internt i Russland.

Men på kort sikt. Donbas og Krim. Russerne sender nå inn eldgamle tanks. Ikke som mobilt artilleri på belter, men nærmest som stasjonært artilleri pga manglende eller dårlig armering. Putin gir løfte om 1600 nye ombygde tanks i løpet av 3 år, eller 500 i året. Ukrainerne bruker 2-3 måneder på å ødelegge 500 tanks. Jeg har sett videoer, bl a på Paul Jawin sin twitterkonto, hvor mindre russiske infanteri avdelinger angriper ukrainerne fullstendig uten støtte fra tyngre våpen. Ikke luftstøtte. Ikke fra tanks eller artilleri. Med min teoretiske kunnskap om krig - intet mer - etter nesten 4 år i det norske forsvaret, tror jeg knapt det jeg ser. Det er så kynisk mot egne soldater at det knapt er til å tro. Det minker betydelig på materiellsiden hos russerne. Tyngre våpen og ammo. Russerne står alene uten andre klare allierte enn Belarus. Fra vesten kommer det nesten daglig nyheter om nye våpenleveranser. Russerne er dømt til å tape. Når og hvordan vet jeg ikke. Håper det er NATO opplærte offiserer i Ukraina som tar styringen, og ikke old school Sovjet doktrine. Håper videre at nye ukrainske offensiver er like godt planlagt og gjennomtenkt som «blitzkrieg» angrepet på Kharkiv oblast i september 2022. Jeg tror ukrainerne konsentrerer seg om Donbas først. Krim vil være desserten sett med ukrainske øyne, med mindre vesten og Kina ber om forhandlinger før et storstilt angrep på Krim. Jeg ser ikke bort fra dette.
Takk for svar. Et godt og fyldig et. Ja, jeg støtter alt du skriver 100%.

Det er bemerkelseverdig å se disse klippene som går viralt nå. Hvordan russerne behandles ved frontlinjene. De dyttes framover, og blir skutt av sine egne om de nøler. Planene blir så som så, befalet har de aldri sett, og de tvinges rett inn i artillerisonene, enten de vil eller ikke. De såres, plastres litt opp, og sendes inn i kverna igjen. Respekten for deres egne soldater, er helt fraværende. Vi i Vesten har aldri sett slikt, bortsett fra forrige gang russerne drev på som verst, ww2. Og dette er altså ikke vestlig propaganda, men russiske soldaters egne ord, som de vil skal nå fram til sitt eget folk. Dette skjer altså i 2023, russerne vil aldri vinne på den måten, overmakten er for stor nå. Dette er ikke 1944.

Enig i at når det gjelder Krim, og dersom Donbass allerede er i ukrainske hender igjen, er det godt mulig at Vesten helst ønsker en fredsavtale, og ikke ønsker et stort blodbad der også. Men til syvende og sist er det Ukraina som må få siste ord om hva de selv vil. Det er derfor jeg tror de ikke stanser.

Om Vesten i det leie truer med stans av våpenstøtte, så kan Ukraina allikevel kjøre på med hva man har igjen, og allerede har fått på det tidspunktet. Det burde være nok. Jeg tror personlig at også Krim tas tilbake, men det er langt dit. Jeg liker ikke nyheten om utplassering av atomvåpen i Belarus, men tror uansett at disse aldri vil bli brukt. Disse våpnene er aldri ment å brukes, men heller å være aller siste forsvarslinje, og en frykt og trussel utad for å stanse aggresjon. Vi kommer aldri dit, tror jeg, så lenge ikke russiske grenser trues. Og det har Vesten ingen planer om. Men som sagt, langt igjen dit.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

startelver skrev: man mar 27, 2023 12:07 pm Utifra de gateintervjuene fra folk i gata i Minsk , Belarus som er gjort den siste tiden, skal det ikke mye til før de blir like hjernevasket som resten av Russland.
Lukasjenko er ikke populær der, men Putin er tydeligvis frelseren.
Har du en link til dette ? Interessant å høre hva belarusere generelt mener om krigen, selv om disse utspørringene ikke oppfyller de strenge statistiske kravene til utvalg i spørreundersøkelser.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Crazy Horse skrev: man mar 27, 2023 2:18 pm
startelver skrev: man mar 27, 2023 12:07 pm Utifra de gateintervjuene fra folk i gata i Minsk , Belarus som er gjort den siste tiden, skal det ikke mye til før de blir like hjernevasket som resten av Russland.
Lukasjenko er ikke populær der, men Putin er tydeligvis frelseren.
Har du en link til dette ? Interessant å høre hva belarusere generelt mener om krigen, selv om disse utspørringene ikke oppfyller de strenge statistiske kravene til utvalg i spørreundersøkelser.
Jeg tror nasjonalismen er mye svakere i Belarus enn i Ukraina, belarusere hadde få forestillinger om at de utgjorde en egen etnisitet. Overklassen og de lese-og skrivekyndige bruke mest russisk, polsk og jiddisk som språk, et belarusisk skriftspråk kom sent i bruk. Etter den russiske revolusjonen ble Belarus delt i to, den østlige delen til Sovjetunionen og den vestlige delen til Polen. I mellomkrigstiden arbeidet både russere og polakker for å styrke en belarusisk identitet, å få belaruserne til å se på seg selv som et eget folk. Russerne ville motvirke polsk innflytelse og polakkene ville motvirke russisk innflytelse. Nå i dag bruker de fleste belarusere russisk som sitt naturlige språk, mange ser på belarusisk som noe bondsk og tilbakeliggene.

Belaruserne ser nok på seg selv som et eget folk, men jeg tror nasjonalfølelsen deres er mye mindre og svakere enn i Ukraina og at russere og belarusere har mer til felles enn russere og ukrainere har. Men det betyr jo ikke at de er for krigen.

startelver

Legg inn av startelver »

Crazy Horse skrev: man mar 27, 2023 2:18 pm
startelver skrev: man mar 27, 2023 12:07 pm Utifra de gateintervjuene fra folk i gata i Minsk , Belarus som er gjort den siste tiden, skal det ikke mye til før de blir like hjernevasket som resten av Russland.
Lukasjenko er ikke populær der, men Putin er tydeligvis frelseren.
Har du en link til dette ? Interessant å høre hva belarusere generelt mener om krigen, selv om disse utspørringene ikke oppfyller de strenge statistiske kravene til utvalg i spørreundersøkelser.
Det er litt basert på youtube-kanalen 1420 som har vært på gata i Minsk, de har jo mest truffet folk i Moskva, men de siste ukene har de også vært i Minsk.
Som vanlig er det miksede responser, men urovekkende mange som liker Russland.

Er en del videoer å se på hvis du ikke har sett de.

https://www.youtube.com/@1420channel

Her er en av videoene


pølsa
Innlegg: 781

Legg inn av pølsa »

Ser jeg skrev dette 10 Juni i fjor: økonomiske kampen om å knuse Russland er tapt for lenge siden. Hvor langt ned skal de kjøre oss før de innser det å snur?

Og akkurat dette er ganske så høyaktuelt nå med minst 7 banker har tatt kvelden så får vi se hvor mange som kommer fremover! Og den de-dollarisasjonen går langt raskere en jeg hadde forventet, det Fox ikke har fått med seg her enda er at Kenya, Saudi Arabia har inngått avtale om å ikke bruke Dollar lengre og tallet på land som går bort fra Dollar er stigende i en durabel hastighet som få hadde sett for seg.

Så kommer USA som snart må heve gjeldstaket men hvem kommer til å kjøpe den gjelden når Dollaren kommer til å stupe? USA kommer til å gå isfjell ( Titanic) som få hadde sett for seg og pengekranen til Ukraina vil snart stoppe helt opp og Ukraina vil bli totalt knust på alle plan, spesielt økonomisk da den vestlige verden har snart mer enn nok mer å berge stumpene hjemme...



TomBrady12

Legg inn av TomBrady12 »

pølsa skrev: man mar 27, 2023 5:48 pm Ser jeg skrev dette 10 Juni i fjor: økonomiske kampen om å knuse Russland er tapt for lenge siden. Hvor langt ned skal de kjøre oss før de innser det å snur?

Og akkurat dette er ganske så høyaktuelt nå med minst 7 banker har tatt kvelden så får vi se hvor mange som kommer fremover! Og den de-dollarisasjonen går langt raskere en jeg hadde forventet, det Fox ikke har fått med seg her enda er at Kenya, Saudi Arabia har inngått avtale om å ikke bruke Dollar lengre og tallet på land som går bort fra Dollar er stigende i en durabel hastighet som få hadde sett for seg.

Så kommer USA som snart må heve gjeldstaket men hvem kommer til å kjøpe den gjelden når Dollaren kommer til å stupe? USA kommer til å gå isfjell ( Titanic) som få hadde sett for seg og pengekranen til Ukraina vil snart stoppe helt opp og Ukraina vil bli totalt knust på alle plan, spesielt økonomisk da den vestlige verden har snart mer enn nok mer å berge stumpene hjemme...


Når kommer kollapsen? Og hvor lenge ser du for deg at krigen varer?

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »

pølsa skrev: man mar 27, 2023 5:48 pm Ser jeg skrev dette 10 Juni i fjor: økonomiske kampen om å knuse Russland er tapt for lenge siden. Hvor langt ned skal de kjøre oss før de innser det å snur?

Og akkurat dette er ganske så høyaktuelt nå med minst 7 banker har tatt kvelden så får vi se hvor mange som kommer fremover! Og den de-dollarisasjonen går langt raskere en jeg hadde forventet, det Fox ikke har fått med seg her enda er at Kenya, Saudi Arabia har inngått avtale om å ikke bruke Dollar lengre og tallet på land som går bort fra Dollar er stigende i en durabel hastighet som få hadde sett for seg.

Så kommer USA som snart må heve gjeldstaket men hvem kommer til å kjøpe den gjelden når Dollaren kommer til å stupe? USA kommer til å gå isfjell ( Titanic) som få hadde sett for seg og pengekranen til Ukraina vil snart stoppe helt opp og Ukraina vil bli totalt knust på alle plan, spesielt økonomisk da den vestlige verden har snart mer enn nok mer å berge stumpene hjemme...
Tror du misforstår dette med «de-dollarizarization». Dollaren er sterk og vil fortsette å være det. Dessuten tviler jeg på at de voksende markedene ønsker å kvitte seg med dollaren som reservevaluta, da dette vil hente mye produksjon hjem til vesten igjen. Kanskje akkurat det vesten trenger, foresten.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

pølsa skrev: man mar 27, 2023 5:48 pm
► Show Spoiler
He he, der dukket trådens største komiker opp igjen :lol: :lol: :lol:

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Begynner å komme frem noe av utstyret som er lovet virker det som. Det blir en varm vår i Ukraina.

DennisB

Legg inn av DennisB »

pølsa skrev: man mar 27, 2023 5:48 pm Ukraina vil bli totalt knust på alle plan
Dette er virkelig komikk på høyt nivå. Takk for en god latter.

Kanskje litt ufint å trekke ut en halv setning av innlegget, men mer var det ikke verdt, så her kunne jeg ikke dy meg. Du fortsetter der du alltid har sluppet.

Btw, det meste av de økonomiske problemene verden over, skyldes faktisk pandemien.

b0lle

Legg inn av b0lle »

DennisB skrev: man mar 27, 2023 7:24 pm
pølsa skrev: man mar 27, 2023 5:48 pm Ukraina vil bli totalt knust på alle plan
Dette er virkelig komikk på høyt nivå. Takk for en god latter.

Kanskje litt ufint å trekke ut en halv setning av innlegget, men mer var det ikke verdt, så her kunne jeg ikke dy meg. Du fortsetter der du alltid har sluppet.

Btw, det meste av de økonomiske problemene verden over, skyldes faktisk pandemien.
Du nå huske det at slike som Pølsen tror ikke på pandemien.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Pølsa sendte avgårde ei lompe sagt i fotball-terminologi.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Liker ikke mangel på droneopptak fra Ukraina.

Ny og interessant artikkel som avslørt at Putin ikke bare var etter Ukraina.

https://www.ft.com/content/80002564-33e ... 810afb7a49

He tells people close to him, ‘It turns out we were completely unprepared. The army is a mess. Our industry is a mess. But it’s good that we found out about it this way, rather than when Nato invades us,’” the former official adds.

“He really believes all the stuff he says about sacrality and Peter the Great. He thinks he will be remembered like Peter,”

Det vist seg at selv Patrusjev som beskytter Putin, var mot ideen om å starte krig mot Ukraina.

Deila

Legg inn av Deila »

Varulv2468 skrev: man mar 27, 2023 8:26 pm Liker ikke mangel på droneopptak fra Ukraina.

Ny og interessant artikkel som avslørt at Putin ikke bare var etter Ukraina.

https://www.ft.com/content/80002564-33e ... 810afb7a49

He tells people close to him, ‘It turns out we were completely unprepared. The army is a mess. Our industry is a mess. But it’s good that we found out about it this way, rather than when Nato invades us,’” the former official adds.

“He really believes all the stuff he says about sacrality and Peter the Great. He thinks he will be remembered like Peter,”

Det vist seg at selv Patrusjev som beskytter Putin, var mot ideen om å starte krig mot Ukraina.
Putin vil bli husket som trappedriteren.

pølsa
Innlegg: 781

Legg inn av pølsa »

[/quote]
Når kommer kollapsen? Og hvor lenge ser du for deg at krigen varer?[/quote]

Gjenstår å se når den kommer men det trenger ikke være så veldig lenge til. Krigen vil nok vare til Russland får igjennom alle sine krav.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Deilig å se at utstyret kommer frem. Russlands flopp av en vinter blir avløst av en Ukrainas offensiv.

Og i mellomtiden merker vi at de i kretsen rundt Putin begynner å toe sine hender. Det er et meget godt tegn.

Jeg håper Ukraina går for Krim først.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Patrusjev er en av Putins næreste rådgivere og ekstremt anti-vestlig.

Når selv en slik enn skjønte dette var en dårlig ide, sier det litt om vrangforestillings-nivået på Putler...

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

startelver skrev: man mar 27, 2023 4:03 pm
Crazy Horse skrev: man mar 27, 2023 2:18 pm
startelver skrev: man mar 27, 2023 12:07 pm Utifra de gateintervjuene fra folk i gata i Minsk , Belarus som er gjort den siste tiden, skal det ikke mye til før de blir like hjernevasket som resten av Russland.
Lukasjenko er ikke populær der, men Putin er tydeligvis frelseren.
Har du en link til dette ? Interessant å høre hva belarusere generelt mener om krigen, selv om disse utspørringene ikke oppfyller de strenge statistiske kravene til utvalg i spørreundersøkelser.
Det er litt basert på youtube-kanalen 1420 som har vært på gata i Minsk, de har jo mest truffet folk i Moskva, men de siste ukene har de også vært i Minsk.
Som vanlig er det miksede responser, men urovekkende mange som liker Russland.

Er en del videoer å se på hvis du ikke har sett de.

https://www.youtube.com/@1420channel

Her er en av videoene

Mange merkelige svar, men ett og annet interessant svar. Ytringsfriheten i vesten ? Sensitivitetslesning av eldre litteratur, sensur av kunst, woke- og krenkekultur. En digresjon til tråden, men.. . I Belarus og Russland kan man ikke kritisere makthaverne. I vesten og i Norge er det også mye man ikke kan si eller skrive, stort sett for ikke å krenke minoriteter. Her risikerer man dog ikke fengsel, men sosial fordømmelse og woke bevegelsens svar på en «sharia-domstol». Belarusere forstår nok like lite av vårt krenke tyranni, som at vi ikke forstår at det ikke skal være mulig å kritisere makthavere uten å risikere fengsel.
Sist redigert av Crazy Horse den man mar 27, 2023 9:07 pm, redigert 1 gang totalt.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»