Løp for livet.

Svar
Expekt

Re: Løp for livet.

Legg inn av Expekt »

Boccherini skrev: tir mar 07, 2023 8:23 am Her hadde jeg meg en halv banan ved 15 km og resterende halvpart ved 25 km, samt vann. Når det er løpsdag så gidder jeg ikke å fikle med bananer, så da blir det nok noen slike gels. Må trene på åpning og inntak, det er jo en plage hele dette styret.
Jøss, det var ikke mye. :D Har du mye erfaring med gels? Anbefaler deg å teste litt forskjellig og se hva magen din tåler og ikke.
Jeg har hørt og lest at det skal være bra og ta en gel med koffein når det nærmer seg slutten av løpet, men akkurat det ga magen min klar beskjed om at det kunne jeg bare drite i. :mrgreen:
Så jeg har funnet ut at magen min tåler det meste av gels, så lenge de ikke inneholder koffein.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Expekt skrev: tir mar 07, 2023 10:43 pm
Jøss, det var ikke mye. :D Har du mye erfaring med gels? Anbefaler deg å teste litt forskjellig og se hva magen din tåler og ikke.
Jeg har hørt og lest at det skal være bra og ta en gel med koffein når det nærmer seg slutten av løpet, men akkurat det ga magen min klar beskjed om at det kunne jeg bare drite i. :mrgreen:
Så jeg har funnet ut at magen min tåler det meste av gels, så lenge de ikke inneholder koffein.
Det var nok for min del :-)

Ikke mye erfaring med gels, men har brukt av og til i løp, fikk i meg en pakke før de siste kilometrene på et halvmarathon, men glemte at det var et stykke til drikkestasjonen så det ble litt gulping og gurgling i en kilometer der. Den væsken er heller tyktflytende, så det gjelder å ha vann/drikke i nærheten for å få det skikkelig ned. Det var da en slik en jeg fikk i meg.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

En bolle med grove korn (4-korn e.l.) gjør susen for meg. Vann tar jeg med når det er varmt...(0ver 20 grC) Løper ikke lenger enn 21 km og da holder det fint... Du kan nok ha karbo i 4-5 timer ved en slik porsjon korn og jeg spiser den 2 timer før start... (senest)

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Passport skrev: ons mar 08, 2023 9:39 am En bolle med grove korn (4-korn e.l.) gjør susen for meg. Vann tar jeg med når det er varmt...(0ver 20 grC) Løper ikke lenger enn 21 km og da holder det fint... Du kan nok ha karbo i 4-5 timer ved en slik porsjon korn og jeg spiser den 2 timer før start... (senest)
Kun korn eller yoghurt i tillegg ? Det er jo fantastisk godt dette, men jeg måtte dessverre gi meg på det ettersom magen slo seg vrang.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Bruker 4-korn med vann... la stå leeenge før du spiser. Smaker meget godt 👍🏼

Queenie

Legg inn av Queenie »

Gullbygg fra coop.

Koker grøt på melk, har i ett egg, litt salt, vaniljesukker og chiafrø. Enorme mengder kanel på toppen og that's it. Perfekt bensin før løping

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Hurra!

Bilde

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

En fin tur i dag i minus 15 grader og fast fint føre.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Atter en økt med bakkeløp. 2-3 minus og strålende sol 😎

15 drag totalt og mye forskjellig fart og utholdenhet... 13 stk i dag fra 13 til 63 år 😅

Toppfart (peak) 25,6 km/t. Det var en 23-åring som dro kraftig til i dragene i dag 👊

Morro at stadig flere melder seg på og de får lært seg hensikten med bakkeløp! Ikke mange på dette nivået som kan noe som helst om slagvolum og pulssoner.... håper de husker det ettersom de vokser til🙃

Wellé

Legg inn av Wellé »

Hadde min første løpetur etter mye sykdom og operasjon. Det var sykt digg å ta seg en løpetur igjen, men var mildt sagt en drastisk reduksjon på formen. Løp litt over 5km, bena er stokk stive og pulsen lå ca 40 slag over hva den ville gjort normalt sett.

Må virkelig legge meg i hardtrening fremover siden jeg skal være hjelpeløper for en kompis som skal delta i Norseman. Slik jeg har forstått det så må jeg løpe den siste halvdelen av løpet opp til toppen med han, så blir mye motbakketrening, for kan ikke sinke han når han allerede har gjennomført det at han har gjort :P

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Nok en hesteøkt i går.

3x3km + 5x2km, samt opp- og nedvarming. Ca 4:30-fart på 3km-dragene m/90s pause, 4:20-fart på 2km-dragene m/60s pause. Ca 23 km totalt. Poenget med disse øktene er altså å holde en jevn fart over lengre tid, og da i en fart som er litt raskere enn hva planlagt MF er, slik at MF skal føles "behagelig" når så langt kommer.

Har lagt på ca 110 km i uken nå de siste tre-fire ukene, 6 uker igjen til løpsdag. Vil vel påstå jeg er i rute, håper bare snøen gir seg før løpsdag.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Boccherini skrev: ons mar 15, 2023 8:04 am Vil vel påstå jeg er i rute,
Jeg har en pakke med Coop blandede nøtter...interessert ? :mrgreen:

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

return_of_drakkar skrev: ons mar 15, 2023 4:25 pm
Boccherini skrev: ons mar 15, 2023 8:04 am Vil vel påstå jeg er i rute,
Jeg har en pakke med Coop blandede nøtter...interessert ? :mrgreen:
Vik fra meg, Satan!

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Etter noen dager med fine forhold, så var det i dag tilfrosset slaps fra i år og superekkelt.
Det var liknende for 2 søndager siden også.

Gåing gikk dog noenlunde, men begge søndagene avsluttet jeg noen løpeintervaller i en bratt bakke.
Disse to gangene første gang dette siden ettervinteren 2014.
Pustemessig helt ok, men beina føltes ekle, men da også sko som var tunge.
Dog, litt artig...mersmak igjen.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Ny 30km i går i et infamt drittvær.

Kjørte en progressiv sak med rolige 10km først før jevn fartsøkning de neste 10km og så tenkt MF de siste 10km (4:30-ish). Var mest en kamp med viljen, det er altså så demotiverende å få regn og vind i fleisen så en nesten stopper opp. Det beste med hele økten var dusjen etterpå, for å si det slik.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Denne uka skal jeg prøve meg på løping igjen, det gledes etter 10-14 dager hvor elipsemaskin og sykkel (fysj) har vært eneste form for kardio.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Lezah skrev: man mar 20, 2023 12:14 pm Denne uka skal jeg prøve meg på løping igjen, det gledes etter 10-14 dager hvor elipsemaskin og sykkel (fysj) har vært eneste form for kardio.
Helt grusomme de to der. Nesten kjekkere med styrketrening.

I dag blir det rolige 10x1000m i MF for min del. Støle legger etter gårsdagen. Får vel neppe noe massasje i heimen ikveld heller, det blir vel stekepannen som vanlig.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Boccherini skrev: man mar 20, 2023 12:54 pm
Lezah skrev: man mar 20, 2023 12:14 pm Denne uka skal jeg prøve meg på løping igjen, det gledes etter 10-14 dager hvor elipsemaskin og sykkel (fysj) har vært eneste form for kardio.
Helt grusomme de to der. Nesten kjekkere med styrketrening.
Styrketrening er helt fint, det. Man kan rusle litt rundt og prøve nye ting og herje. Vil våge å påstå at ingenting av mosjonering er kjedeligere enn å sykle innendørs på treningssenter. I tillegg gjør det vondt i ræva. And not a good way, høhøhøhø!

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Lezah skrev: man mar 20, 2023 12:58 pm
Styrketrening er helt fint, det. Man kan rusle litt rundt og prøve nye ting og herje. Vil våge å påstå at ingenting av mosjonering er kjedeligere enn å sykle innendørs på treningssenter. I tillegg gjør det vondt i ræva. And not a good way, høhøhøhø!
Nei, helvetes forgård er nok en spinningtime. Trøste & bære.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Onsdager = hesteøkter.

Denne onsdagen, altså i går, ble det 7x2km PÅ/1km AV hvor dragene gikk i tenkt MF(4:30) og restitusjonen +30s. Totalt 25km inkl. opp/ned. Snittpuls for hele økten ble ganske nøyaktig 75% av antatt makspuls, så det må være godkjent. Et satans drittvær nok en gang, men ikke veldig mye vind, heldigvis.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Så er det en god del kuldegrader igjen, og føret fra fint til sikkert ekkelt flere steder, gjenstår å se i dag.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Etter en uke i Egypt er jeg vel hjemme i Norge! 6 økter før soloppgang uten pause imellom gikk greit. Hadde med en "skvett" vann just in case og det kom godt med. Forsøkte å regulere intensiteten med rolig/hard annen hver økt... men først og fremst bare løpe, løpe, løpe mil etter mil😊

Ble også tid til mye snorkling og fikk nærkontakt med fargerike fisker!

Håper først og fremst turen skal fungere som en vitamininnsprøyting for resten av vinteren.... 👍🏼

Lezah

Legg inn av Lezah »

Lezah skrev: man mar 20, 2023 12:14 pm Denne uka skal jeg prøve meg på løping igjen, det gledes etter 10-14 dager hvor elipsemaskin og sykkel (fysj) har vært eneste form for kardio.
45 minutter på onsdag, følte antydning til hofta da jeg bikket 8km, så stanset. Løp en mil i dag, kjente ingenting og det = god stemning. Ser for meg meg 13-15km onsdag. Godt å være litt i gang igjen.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Rolige 33 km i går i et alldeles nydelig vær.

Ser frem i mot nedtrappingsperioden om et par uker, det tar på å dunke på med 105-110 km uke etter uke, merker jeg.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Glemte å nevne at jeg løp med HOKA Rocket X2...spenstig, morsom og svært lett sko med god demping! Fungerte fint både på både asfalt og sand/grus. Virket litt "høy" når jeg løp på forfot men det jenket seg etter hvert....

Anbefales 😊👍🏼

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Passport skrev: man mar 27, 2023 9:14 am Glemte å nevne at jeg løp med HOKA Rocket X2...spenstig, morsom og svært lett sko med god demping! Fungerte fint både på både asfalt og sand/grus. Virket litt "høy" når jeg løp på forfot men det jenket seg etter hvert....

Anbefales 😊👍🏼
Det er denne ?

Venter med å handle til den kommer på salg hos Bikester. Blir Carbon X3 for meg i år til løpsdagene.
Sist redigert av Boccherini den man mar 27, 2023 10:08 am, redigert 1 gang totalt.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Boccherini skrev: man mar 27, 2023 9:42 am
Passport skrev: man mar 27, 2023 9:14 am Glemte å nevne at jeg løp med HOKA Rocket X2...spenstig, morsom og svært lett sko med god demping! Fungerte fint både på både asfalt og sand/grus. Virket litt "høy" når jeg løp på forfot men det jenket seg etter hvert....

Anbefales 😊👍🏼
Det er denne ?

Venter med å handlet til den kommer på salg hos Bikester. Blir Carbon X3 for meg i år til løpsdagene.
Det er den ja. Betalte kr 2600 👍🏼.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Friske morgenturer for tiden i en håndfull minusgrader, men bart på veier og gater, så det er fint fint med den grusen som ennå ligger oppe på asfalten.
Nå er det nok behov for lettere sko.
Vel, kanskje ikke de Nancy synger om https://www.youtube.com/watch?v=3XuB9y9v-R0

men da nok heller disse: https://www.adidas.no/race-walk-sko/GZ2 ... lsrc=aw.ds

Slike gå-sko er jo ideelt sett bygd annerledes enn løpesko.
Og Adidas passer meg godt (uansett: never Hoka... :).

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

45 minutters power walk i dag morges.
Så 2*2 minutter all out løp i motbakke, for å avslutte med 3*10 sekunder i bakke.
Så tuslet rolig et par minutter hjem.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Lezah skrev: søn mar 26, 2023 10:48 pm
Lezah skrev: man mar 20, 2023 12:14 pm Denne uka skal jeg prøve meg på løping igjen, det gledes etter 10-14 dager hvor elipsemaskin og sykkel (fysj) har vært eneste form for kardio.
45 minutter på onsdag, følte antydning til hofta da jeg bikket 8km, så stanset. Løp en mil i dag, kjente ingenting og det = god stemning. Ser for meg meg 13-15km onsdag. Godt å være litt i gang igjen.
Søndag var det tilbake til å være ubehagelig/gjære vondt igjen. Gikk 4 timer i marka i dag uten problemer, satser på at å løpe utendørs snart er bedre mtp smerte grunnet mykere underlag.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»