Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
nometalhorse

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av nometalhorse »

Det ble sesongens favoritt igjen med en liten vri.

Pannestekt skrei og bacon smør med kapers, løk, vårløk og hvitløk.
Potetmos med brokkoli og mandeldryss, og gulrøtter/blomkål. https://www.nrk.no/mat/potetmos-med-bro ... 1.13900638
Denne utgaven av potetmos kan anbefales, for den blir ikke så mektig.
Drikke ble en Grand Fief de la Cormeraie Muscadet Sèvre et Maine sur Lie 2020 som var helt grei, men ikke så god som jeg hadde håpet på.

Someone

Legg inn av Someone »

Someone skrev: lør mar 25, 2023 7:31 am
I dag står det crispy duck på menyen, basert på hermetisk andeconfit kjøpt i Frankrike i fjor. Gulrot, agurk og purre i strimler. Pannekakene varmes i dampovnen, og hoisinsausen spices opp med lime, chili, hvitløk og koriander. Avhengig av humøret pleier det enten bli en Cremant eller en Pinot Noir til
Og skulle noen lure, eller ikke lure for den saks skyld, ble det en Cremant de Jura fra Ligier. blanc de blancs og en klassisk value for money bobler for å si der på godt norsk

SirJames

Legg inn av SirJames »

Stekte rødløk og pølsebiter, blandet med makaroni, dhili- og tomatsaus

Saturn

Legg inn av Saturn »

Ganske enkel/fattig tacos. Det blir slik når man går ned i vekt. Ble 4 extra thin lefser av Old El Paso og tja, det funket.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Kjøttkaker - altså. Lager det etter standardoppskriften som stort sett ligger rundt om på nettet. Den finnes i alle fall på Matprat. Ikke noe fiksfakserier. Krydder er ingefær og muskat, ved siden av pepper. Kjøttkakesausen er fra Toro.

Fra barndommen husker jeg at det var to tilbehør som var vanlig til kjøttkaker - ertestuing eller kålstuing. Jeg var og er helt og holdent på Team Kålstuing her. Synes det er mildere og bedre. Ertestuing er jeg generelt ingen stor fan av, men kan gå det også. Jeg lager den varianten av kålstuing som har en sausbase som består av både litt kokevann fra kålet og melk. Dette gir en litt lettere og friskere variant enn om man bare putter kokt kål i hvit saus. Stuingen skal selvsagt tilsmakes med revet muskatnøtt (og her har jeg selvsagt dertil egnet redskap).

Poteter må til. Ikke mer avansert enn Asterix her. Så er det det høyst nødvendige tilbehøret tyttebær. Her i form av syltetøy, type Heimelaga fra Nora.

Vann til drikke.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Årets første i Ooni-ovnen.

Deigen har stått og godgjort seg siden onsdag. 4 oster (Fiordilatte, Parmesan, Pecorino, Selbu Blå) + Slegge Salami. Nam-nam.
Bilde

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Pølser, pommes frites og potetsalat. Med nok ketchup og sennep.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Blir litt restemat nuh etter treninga

2 Tacotubs med vanlig kjøttdeig i den ene, og pulled pork i den andre. Tomater, rødløk, ananas, jalapenos, tacosaus.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Ingen peiling på hva jeg har lyst på i ettermiddag, så får bare vente og se.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Var heldig og fant kalveskank i skiver, så i dag blir det osso bucco. Viktig med litt god mat etter skitur. Blir nok noe italiensk i glasset.

Someone

Legg inn av Someone »

Spagetti Bolognese. Men tidlig middag, så ikke umulig det blir en tacorest til kveldsmat gitt en god nok løpetur først

fargerik

Legg inn av fargerik »

Someone skrev: man mar 27, 2023 10:20 am Spagetti Bolognese. Men tidlig middag, så ikke umulig det blir en tacorest til kveldsmat gitt en god nok løpetur først
Det ble nattmat for meg etter en tur på byn i går. Instant spaghetti bolognese, tilsett bare kokende vann.
I dag fyser jeg igjen på stekt flesk, kokte poteter og kålstuing. En sikker schlæger her i huset.

startelver

Legg inn av startelver »

Blir seifilet med løk, og poteter og saus. Litt frosne grønnsaker slenger vi også på.

SirJames

Legg inn av SirJames »

I dag blir det Nduja pizzaen til Rema

Forbereder meg mentalt, og har 110 på speed dial

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det blir rester av kjøttkaker i dag. Gårsdagens smakte utmerket!

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Baguette med kylling, avokado, tomat, rødløk, paprika, agurk, isberg og majones med cholula, hvitløk og finhakket sylteagurk. Pommes frites og salat som tilbehør.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Enkelt i dag. Koteletter, brun saus, poteter, gulrøtter og erter.
Potetene ble knadd inn i sausen som jeg gjorde når jeg var en liten gutt, og middagen ble strengt tatt bedre av det :D

Feelsocl

Legg inn av Feelsocl »

Bilde


En digg ferdigbunn men enda diggere med fyll på, cola drikkes

Saturn

Legg inn av Saturn »

Ale skrev: man mar 27, 2023 8:25 am Karbonader, ris og peppersaus.

Enkelt og greit.

Selvlaget.
Dyrket du risen og slaktet du dyret?

Saturn

Legg inn av Saturn »

startelver skrev: man mar 27, 2023 12:02 pm Blir seifilet med løk, og poteter og saus. Litt frosne grønnsaker slenger vi også på.

Har hatt uåpnet seifilet i sikkert 6 uker nå. Hvilken saus anbefales?

Saturn

Legg inn av Saturn »

Glycinello skrev: man mar 27, 2023 7:21 pm Baguette med kylling, avokado, tomat, rødløk, paprika, agurk, isberg og majones med cholula, hvitløk og finhakket sylteagurk. Pommes frites og salat som tilbehør.
Det der er faen meg Patrick Bateman sitat.

Someone

Legg inn av Someone »

Kjøttkaker (Gilde), med brunsaus (Toro) og snarkokt ertestuing (Toro). Med potet og gulrot

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det er landskamp i kveld igjen, og jeg har jo igjen pizzadeig og tomatsaus, så hvorfor ikke. Det er jo godt med noe godt til landskamper.

Jeg fant denne lille artigkaren på tilbud på Meny, og det kan jo bli spennende topping:

https://www.askgard.no/produkt/nduja-st ... li-salami/

Mehell

Legg inn av Mehell »

Egg, bacon, pølser og rundstykker til frokost i hvert fall.
Middagen får jeg planlegge litt senere.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Saturn skrev: tir mar 28, 2023 12:18 am
Glycinello skrev: man mar 27, 2023 7:21 pm Baguette med kylling, avokado, tomat, rødløk, paprika, agurk, isberg og majones med cholula, hvitløk og finhakket sylteagurk. Pommes frites og salat som tilbehør.
Det der er faen meg Patrick Bateman sitat.
Har mye til felles med han ;)

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

Saturn skrev: tir mar 28, 2023 12:18 am
Glycinello skrev: man mar 27, 2023 7:21 pm Baguette med kylling, avokado, tomat, rødløk, paprika, agurk, isberg og majones med cholula, hvitløk og finhakket sylteagurk. Pommes frites og salat som tilbehør.
Det der er faen meg Patrick Bateman sitat.
Impressive, very nice… Let’s see Paul Allens chicken baguette.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Favorittrett i dag - stekt skreiloin med ertepuré, stekt bacon, bakte cherrytomater, rösti og rødvinssaus. Beaujolais i glasset.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Rema EMV Pepperoni pizza

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Fjordland Kjøttkaker med erterstuing. Tyttebær og sennep på. Hansa til. :D

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

KingKongHalvor skrev: tir mar 28, 2023 3:59 pm Favorittrett i dag - stekt skreiloin med ertepuré, stekt bacon, bakte cherrytomater, rösti og rødvinssaus. Beaujolais i glasset.
Bra tips, tar meg en tur i butikken. Best å passe nå imens skreiloin fremdeles er tilgjengelig. Går gjerne også inn på polet ved siden av butikken og tar med en Jean-Paul Brun Beaujolais Le Ronsay 2021 :D

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»