Arsenal Football Club - Pride of London

Svar
DennisB

Re: Arsenal Football Club - Pride of London

Legg inn av DennisB »

Onv95 skrev: man mar 27, 2023 4:25 pm Er sesongen over, og vant vi?
Nei, vi havnet på 2.plass. Men det var gøy så lenge det varte!

Brukeravatar
ulfarne
Innlegg: 1543

Legg inn av ulfarne »

DennisB skrev: man mar 27, 2023 4:32 pm Glemte vi ulfarnes tidsreiser i år? Selv om klokka ble stilt fram, mener jeg. Hadde håpet han skulle ta oss på en spennende titt inn i framtida, på den timen som ble søkk borte. Neste år!
Jeg tok dere med på reise, men den timen er, som du sier, søkk borte. Derfor er det ingen som husker noe av det.

Men disse greiene fungerer nok best på høsten, når vi stiller klokka bakover 8-)

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

DennisB skrev: man mar 27, 2023 4:20 pm
Hehe, faktisk prøvde jeg å holde litt tilbake, jeg nevnte tidlig i sesongen at vi trolig ville ende et sted mellom 80 og 85 poeng, Welle har rett i det. Men falt ned på 80 her. Satt også med følelsen av at dette ikke ville være Liverpools år (jeg nevnte den dårlige sesongen de hadde to år tilbake), men her fulgte jeg strømmen til slutt.. Kunne med hell vært enda tøffere altså, 2.plass og 83-ish poeng.. 😂

Men aldri om jeg hadde tippet oss foran City. Det stred mot alle fibrene i alle idrettshoder.
Jeg tror også alle lot seg villede av Jesus` fantastiske pre-season. Han bøttet inn mål der, men da alvoret startet, hadde han ikke marginene på sin side. Og etter hvert kan slikt fort sitte i hjernebarken, men Jesus har absolutt innfridd allikevel. Jeg elsker spilleren, for alt han gjør på banen, bortsett fra å være litt i overkant grinete på dommeren :lol:

Zinchenko har vært en åpenbaring, enda bedre enn jeg hadde trodd, Jesus også, mens Saliba er litt som forventet. Han kan og vil bli enda bedre. Disse tre inn gjorde meg virkelig mer optimist enn jeg har vært de siste 15 årene. Med rette!
Men årets mest gledelige overraskelse for meg, er allikevel Martin Ødegaard. Jeg visste at han ville bli god, men det nivået han viser nå, så jeg ikke helt komme. Og han er fra Drammen, dere. I Norge.
Når det gjelder MØ, så må jeg si at jeg har trodd at han skulle nå dette nivået en eller annen gang i karrieren. For særlig statistikkene og spillet hans i Sociedad før pandemien, var helt spinnville. Men jeg må innrømme at det har gått enda raskere enn jeg hadde trodd.

Men det gjelder jo flere spillere og hele laget. Jeg er overhodet ikke overrasket over at spillere som Saka, Martinelli og Saliba skulle nå det nivået de har vist, men jeg trodde aldri det skulle gå så fort, og særlig ikke for alle sammen samtidig.

Brukeravatar
Onv95
Innlegg: 1982

Legg inn av Onv95 »

DennisB skrev: man mar 27, 2023 4:34 pm
Onv95 skrev: man mar 27, 2023 4:25 pm Er sesongen over, og vant vi?
Nei, vi havnet på 2.plass. Men det var gøy så lenge det varte!
Hurra. Siden jeg ikke regner med pokalene til jukselagene ( bortsett fra når Pool blir nr 2) så er det bare å starte feiringa.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

DennisB skrev: man mar 27, 2023 4:34 pm
Onv95 skrev: man mar 27, 2023 4:25 pm Er sesongen over, og vant vi?
Nei, vi havnet på 2.plass. Men det var gøy så lenge det varte!
Jeg vet du, og de fleste her er enige, men skriver det likevel.

Denne sesongen er jeg fornøyd med, uansett om vi kommer på første eller andre.

Reisen med laget, utviklingen og stemningen har vært fantastisk. Kan ikke huske sist laget ga meg så mange positive opplevelser på en sesong, og det var så mange spillere jeg liker.

Hvis vi til slutt taper ligaen til kanskje verdens beste fotballag, så skal jeg se tilbake på spådommene før sesongen igjen, og være fornød med en unik sesong.

Wellé

Legg inn av Wellé »

RamsherE skrev: man mar 27, 2023 4:06 pm Samme her. Jeg var helt sikker på at Zinchenko var ment som en makker ved siden av Partey og at Tierney skulle spille back. Det hele ga veldig mening i mitt hode og Zinchenko - Partey så på papiret ut som en duo som ville oppgradere oss kraftig på midten. Lite visste man at Granit Xhaka skulle ha sin beste sesong i en Arsenal-drakt. Må bare berømme den mannen for å klamre seg fast til den elleveren. Og ikke minst berømme Arteta for å få ut det beste av han. Når man ser Granit denne sesongen og hva Arteta har fått ut av han i Arteta sitt system så er det bare å sende både Emery og Wenger i skammekroken. Jeg føler veldig med Kieran Tierney da. Den mannen har ikke gjort veldig mye galt i en Arsenal-drakt, men dessverre for han har det kommet en ukrainer og revolusjonert hvordan man spiller venstreback i Arsenal.

Når alt dette er sagt mener jeg fremdeles at den enkleste spoten på papiret man kan oppgradere er Granit sin. Det finnes flere spillere som ville vært interessante å se i en slik fremskutt rolle som han har hatt denne sesongen. Det betyr ikke at det er en enkel spot og oppgradere. Vi har rett og slett fått et så bra lag at man helst ikke vil tulle for mye med det, men hvis det er en spot der jeg kunne sett for meg noe annerledes så er det her. Mot antatt dårligere lag kunne det vært interessant å prøve ut ESR her. Han har evnen til å ta seg forbi spillere, skape ubalanse og har bra driv med ballen. Ulempen er litt mangelfullt pasningsregister. I utgangspunktet er det nok noe ubalansert også, men når man har Thomas Partey kan man faktisk ta seg råd til å ha to såpass offensive på midten. Gud bedre så god den mannen er.

Ah, kan ikke denne landslagspausen bare bli ferdig da..
Nå skal jeg ikke spre for mye negativitet, men jeg tror (håper) Partey er ferdig i klubben til sommeren. Fotballmessig så vil det være et ekstremt stort savn. Jeg kan faktisk ikke kommer på en eneste dyptliggende midtbanespiller som er bedre enn han slik vi spiller.

Mannen som jeg tror erstatter han er D. Rice. Og selvom han er god med ballen i bena så er han rett og slett ikke en Partey. Evnen hans til å tre igjennom ledd er rett og slett veldig sjelden, og tillatter oss å pushe Xhaka og Ødegaard rimelig høyt i banen når vi bygger opp. På den annen side så er Rice bedre defensivt og han har en større defensiv radius. Det betyr at vi kanskje med større hell kan spille en mer offensiv spiller i posisjonen til Xhaka enn det vi gjør nå. Jeg tviler på at totalpakken vil være like god som nå, i hvert fall i starten.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Bone8 skrev: tir mar 28, 2023 8:29 am Jeg vet du, og de fleste her er enige, men skriver det likevel.

Denne sesongen er jeg fornøyd med, uansett om vi kommer på første eller andre.

Reisen med laget, utviklingen og stemningen har vært fantastisk. Kan ikke huske sist laget ga meg så mange positive opplevelser på en sesong, og det var så mange spillere jeg liker.

Hvis vi til slutt taper ligaen til kanskje verdens beste fotballag, så skal jeg se tilbake på spådommene før sesongen igjen, og være fornød med en unik sesong.
Hvis man ser sesongen som helhet så er jeg uansett ekstremt fornøyd med denne sesongen, men kan ikke benekte at jeg kommer til å være ekstremt skuffet hvis vi snubler på målstreken. Vi har tross alt ledet ligaen i 25 av 28 runder så langt.

bestelaget

Legg inn av bestelaget »

Thomas Partey tilbake på Colney i dag etter en kjenning i høyre legg før kampen i går. Jorginho gjør nok jobben mot Leeds, men vi trenger Partey tilbake uka etter. Forhåpentligvis tok fysioen som ble med til Ghana en «city», og tok han ut av kamptroppen som precaution.

Passord123

Legg inn av Passord123 »

Bone8 skrev: tir mar 28, 2023 8:29 am
DennisB skrev: man mar 27, 2023 4:34 pm
Onv95 skrev: man mar 27, 2023 4:25 pm Er sesongen over, og vant vi?
Nei, vi havnet på 2.plass. Men det var gøy så lenge det varte!
Jeg vet du, og de fleste her er enige, men skriver det likevel.

Denne sesongen er jeg fornøyd med, uansett om vi kommer på første eller andre.

Reisen med laget, utviklingen og stemningen har vært fantastisk. Kan ikke huske sist laget ga meg så mange positive opplevelser på en sesong, og det var så mange spillere jeg liker.

Hvis vi til slutt taper ligaen til kanskje verdens beste fotballag, så skal jeg se tilbake på spådommene før sesongen igjen, og være fornød med en unik sesong.
Så er det interessant å diskutere hva som er det beste for laget i et litt lengre perspektiv. Neste sesong er dømt til å bli en liten nedtur med tanke på hvor bra laget har prestert med så tynn tropp og prioriteringene som må gjøres med CL spill neste sesong. Samtidig er vi så heldige med så ungt lag at laget bare skal bli bedre år for år fremover. Er det best å bygge vinnerkultur å kjenne på pokalen med en gang, eller ha sult i gruppa og noe å strekke seg mot?

Bone8

Legg inn av Bone8 »

Passord123 skrev: tir mar 28, 2023 10:09 am
Bone8 skrev: tir mar 28, 2023 8:29 am
DennisB skrev: man mar 27, 2023 4:34 pm
Nei, vi havnet på 2.plass. Men det var gøy så lenge det varte!
Jeg vet du, og de fleste her er enige, men skriver det likevel.

Denne sesongen er jeg fornøyd med, uansett om vi kommer på første eller andre.

Reisen med laget, utviklingen og stemningen har vært fantastisk. Kan ikke huske sist laget ga meg så mange positive opplevelser på en sesong, og det var så mange spillere jeg liker.

Hvis vi til slutt taper ligaen til kanskje verdens beste fotballag, så skal jeg se tilbake på spådommene før sesongen igjen, og være fornød med en unik sesong.
Så er det interessant å diskutere hva som er det beste for laget i et litt lengre perspektiv. Neste sesong er dømt til å bli en liten nedtur med tanke på hvor bra laget har prestert med så tynn tropp og prioriteringene som må gjøres med CL spill neste sesong. Samtidig er vi så heldige med så ungt lag at laget bare skal bli bedre år for år fremover. Er det best å bygge vinnerkultur å kjenne på pokalen med en gang, eller ha sult i gruppa og noe å strekke seg mot?
Jeg tror at sjansen vi har i år ikke kommer så mange ganger igjen.

VI har 3-4 klubber med vesentlig bedre økonomi enn oss (City, United, Chelsea og Newcastle), så jeg tror sjansen for at neste år blir tøffere er stor.

Så jeg tror det er i år vi kan gripe muligheten.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

Wellé skrev: tir mar 28, 2023 8:45 am
Bone8 skrev: tir mar 28, 2023 8:29 am Jeg vet du, og de fleste her er enige, men skriver det likevel.

Denne sesongen er jeg fornøyd med, uansett om vi kommer på første eller andre.

Reisen med laget, utviklingen og stemningen har vært fantastisk. Kan ikke huske sist laget ga meg så mange positive opplevelser på en sesong, og det var så mange spillere jeg liker.

Hvis vi til slutt taper ligaen til kanskje verdens beste fotballag, så skal jeg se tilbake på spådommene før sesongen igjen, og være fornød med en unik sesong.
Hvis man ser sesongen som helhet så er jeg uansett ekstremt fornøyd med denne sesongen, men kan ikke benekte at jeg kommer til å være ekstremt skuffet hvis vi snubler på målstreken. Vi har tross alt ledet ligaen i 25 av 28 runder så langt.
Klart jeg blir skuffet. Men jeg ser også programmet vi har igjen (Liverpool, City og Newcastle borte er tre av de tøffeste kampene man kan ha).
Jeg mener ikke tabellen lyver, men programmet taler for at vi går på flere poengtap enn City. Vinner City mot Liverpool, så tror jeg vi må ta poeng på Etihad for å ha en sjanse.

Først etter den kampen kan jeg begynne å tenke at vi kan klare det, hvis vi fortsatt leder serien. Vi har da fortsatt vanskelige kamper igjen, men det har også City (Fulham, Brentford og Brighton borte, Chelsea hjemme).

Så vi snubler ikke på målstreken hvis vi ikke klarer det. Vi er på den siste milen av en maraton, og har de tøffeste motbakkene igjen.

Taper vi poeng mot Wolves siste kamp, så snubler vi på målstreken, og da blir jeg skuffet og forbanna.

KimBlund

Legg inn av KimBlund »

Alltid artig å titte innom klubbtråder å se hvor ferskvare fotball faktisk er. Skuffelsen vil være enorm hvis dere taper på mållinjen ja. Men selvfølgelig skal man være fornøyd med de milestegene som har blitt gjort denne sesongen. Man skal ikke lenge tilbake før man kan minnes den tiden mange Arsenal-fans begynte å miste litt interessen etter en endeløs rekke med skuffelser. Dere traff med kjøpene, veldig mange spillere har tatt steget opp denne sesongen og enkelte spillere har rett og slett vært en åpenbaring denne sesongen. Da spesielt Ødegaard, Xhaka og Zinchenko. Fotball er ikke lenger på motstandernes premisser, men på Arsenals premisser.

Sjansen for å ta PL-gullet er stor i år og kanskje ikke like stor neste år. Da også mtp at det ikke er gitt at City vil snuble like mye neste år. Men fra utsiden vil jo jeg si det er viktigere å etablere seg i top 4 igjen, ikke et eventuelt gull. Og med den rammen dere har, med et hav av spillere med sine beste år foran seg, så ser dette unektelig ekstremt lovende ut for fremtiden. Så må man selvfølgelig fortsette å gjøre de riktige valgene, slik som alle andre. Men det er ikke mange klubber som har bedre utgangspunkt enn Arsenal for å etablere seg som et fast inventar i top 4. Sesongen er enorm suksess, ener eller toer.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

KimBlund skrev: tir mar 28, 2023 12:24 pm Alltid artig å titte innom klubbtråder å se hvor ferskvare fotball faktisk er. Skuffelsen vil være enorm hvis dere taper på mållinjen ja. Men selvfølgelig skal man være fornøyd med de milestegene som har blitt gjort denne sesongen. Man skal ikke lenge tilbake før man kan minnes den tiden mange Arsenal-fans begynte å miste litt interessen etter en endeløs rekke med skuffelser. Dere traff med kjøpene, veldig mange spillere har tatt steget opp denne sesongen og enkelte spillere har rett og slett vært en åpenbaring denne sesongen. Da spesielt Ødegaard, Xhaka og Zinchenko. Fotball er ikke lenger på motstandernes premisser, men på Arsenals premisser.

Sjansen for å ta PL-gullet er stor i år og kanskje ikke like stor neste år. Da også mtp at det ikke er gitt at City vil snuble like mye neste år. Men fra utsiden vil jo jeg si det er viktigere å etablere seg i top 4 igjen, ikke et eventuelt gull. Og med den rammen dere har, med et hav av spillere med sine beste år foran seg, så ser dette unektelig ekstremt lovende ut for fremtiden. Så må man selvfølgelig fortsette å gjøre de riktige valgene, slik som alle andre. Men det er ikke mange klubber som har bedre utgangspunkt enn Arsenal for å etablere seg som et fast inventar i top 4. Sesongen er enorm suksess, ener eller toer.
Ja, det er 4 klubber med vesentlig mer midler enn oss, samt et Liverpool som nok ikke får en like svak sesong som i år på lang tid.

Men som du sier har vi truffet med kjøp. I tillegg har vi vært unikt heldige med ungguttene fra egne rekker.
Saka er en av verdens beste høyrevinger i en alder av 21. Martinelli hadde nok hentet over tresifret millioner pund om han ble solgt. I tillegg har man spillere som ESR og Balogun og Nketiah, som alle har bidratt.

Når man har en så ung tropp, der de fleste trives og har lange kontrakter, så er det snakk om supplering i stedet for erstatning. Det tror at jeg mener vi bør være i topp fire også kommende år.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Personlig finnes jeg ikke skuffet om vi havner bak City. Jeg er enig med Bone i at skuffelsen kommer bare hvis vi ligger an til å vinne serien i siste serierunde, men ikke klarer å slå Wolves. Det blir en stor nedtur. Utover det, så er sesongen en eneste stor opptur. Jeg har ikke opplevd maken i mitt sinn siden Wengers første sesong. Om vi skulle vinne, så blir det en enorm bonus. Men skuffet om City tar det? Nei, langt i fra. Det er ventet. Jeg blir heller superglad om vi mot forventning skulle vinne.

Og helt riktig, det er i år vi har alle sjansers mor til å vinne serien. I årene framover er det mest sannsynlig at Arsenal må slå nedenfra, men jeg håper i hvertfall vi ligger på skuddhold når sekken skal knytes i årene som kommer også.

Wengerist

Legg inn av Wengerist »

Klart det blir en vanvittig skuffelse om vi taper når vi har 8 poengs ledelse med 10 gjenstående kamper.

Brukeravatar
Onv95
Innlegg: 1982

Legg inn av Onv95 »

Wengerist skrev: tir mar 28, 2023 2:48 pm Klart det blir en vanvittig skuffelse om vi taper når vi har 8 poengs ledelse med 10 gjenstående kamper.
Med City, Liverpool og Newcastle borte, så forsvinner de 8 poengene kjapt. Da må vi begynne å se oss over skuldrene.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Bone8 skrev: tir mar 28, 2023 11:56 am
så jeg tror sjansen for at neste år blir tøffere er stor.
Jeg tror at i utgangspunktet - hvis man ikke skal bruke etterpåklokskap - så hadde dere en "tøffere" sesong foran dere i 22/23-sesongen enn i 23/24-sesongen.

Altså eksempelvis at i august 2023 så vil bookiene sette en lavere odds på at Arsenal vinner ligaen den kommende sesongen enn oddsen var i august 2022.
Sagt på en annen måte så regner jeg det i dag som mer sannsynlig at dere vinner ligaen i 2024 enn jeg for et år siden regnet det som sannsynlig at dere kom til å vinne ligaen i 2023.


Det sagt så har du rett i at når man nå har kommet dit at Arsenal er såpass nærme så er det langt mer sannsynlig at Arsenal vinner ligaen i 2023 enn i 2024, siden sannsynligvis så vil ikke Arsenal være i denne posisjonen neste år. (Og det var ikke sannsynlig at de ville være i denne posisjonen dette året heller.)
Dette nevner du / presiserer du i neste linje, så pirkingen min er ikke for å rette på deg. Kun en finurlighet i hvordan man vurderer ting.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Wengerist skrev: tir mar 28, 2023 2:48 pm Klart det blir en vanvittig skuffelse om vi taper når vi har 8 poengs ledelse med 10 gjenstående kamper.
Håll igjen litt a, Rudolf. I teorien snakker vi om 5 poeng, hengekampen til City vinner de såklart, selv om den kommer senere, i et tøft program.

Det er mye snakk om at programmet til City er så enormt tøft. Joda, men ikke særlig tøffere enn flere av de siste årene, hvor City er med på alle arenaer når våren kommer. Det er heller vi som har litt uvanlig hvile, litt mer enn vanlig for de siste årene.

Spørsmålet er hvor mye denne hvilen vil gagne oss. Jeg tror vi overdriver litt om vi tror det vil bli avgjørende, for de beste lagene er vant til å spille mange kamper når sekken skal knytes. En liten fordel vil vi nok ha, men alle kamper lever sine egne liv. Og Citys stall er ikke mange hakk verre enn tidligere sesonger.

Men Citys kamp til helgen hjemme mot Liverpool, kan bli betydningsfull, skulle City gå på et poengtap der. Til helgen er vi alle scousere. Vel, bortsett fra ONV da, han er som alltid unnskyldt :D

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Jolla skrev: tir mar 28, 2023 3:01 pm
Kun en finurlighet i hvordan man vurderer ting.
Angående dette så hadde @Enzino og @DennisB en artig liten diskusjon om hvorvidt Manchester City trengte å vinne 10 på rad eller 13 på rad for oppfylle et tenkt scenario, hvor deler var fortid og deler var fremtid.

Det handler om hvordan man vurderer slikt, og hvordan man opplever tid.

Hvis man sier at det er 80% sjans for at Manchester City vinner en kamp så var det på det tidspunktet 0,8^10 = 10,7% sannsynlig at det ville skje. Men etter sesongen så ville folk ha sett på hele rekken og sagt at det var 0,8^13 = 5,5% sannsynlig at denne rekken skulle skje. Dennis har helt rett i at utfall som allerede er gitt blir satt til 100%, men samtidig så kan det være misvisende hvis man før den siste kampen (etter at Manchester City har vunnet 12 kamper på rad) sier at det er 80% sannsynlig at Manchester City vinner 13 kamper på rad. Man har rett i at det på det tidspunktet er 80% sannsynlig at Manchester City ender opp med å stå med 13 seiere på rad, men det man egentlig har sagt er at det er 80% sannsynlig at Manchester City vinner 1 kamp, ikke 13.

Dette får meg til å tenke på Diego Simeone, som kjørte akkurat denne linjen, og nektet å akseptere argumenter som brukte fortid og fremtid. I en sesong så ble han på en pressekonferanse fortalt av en journalist at Atlético Madrid måtte vinne de siste 10(?) kampene for å vinne ligaen, og om han trodde at det var mulig. Simeone ble sint og sa at Atlético slett ikke trengte å vinne de neste 10 kampene. Det er umulig å vinne de neste 10 kampene. Men alt Atlético trengte å gjøre var å vinne den neste kampen. Kun den, ikke noen flere. Og DET var faktisk temmelig sannsynlig. Og så, neste uke så kom ikke Atlético til å trenge å vinne 9 kamper på rad, for det er igjen umulig for en klubb som Atlético, alt de trengte å gjøre var å vinne DEN NESTE KAMPEN, og kun den. Resten av sesongen eksisterer ikke når spillerne er ute på matten.
Og så videre, og så videre.

Et mantra som gjør mening (selv om jeg er uenig i grunnidéen fra et filosofisk standpunkt). Partido a partido. Final y final.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

DennisB skrev: søn mar 19, 2023 1:12 pm
Vi får se da, men jeg tror definitivt at jeg kommer nærmest av oss to ;)
Verdt å merke seg her at jeg ikke kom med en prediksjon på hva jeg tror at kommer til å skje. Kun brukt som et eksempel på et annet utfall. Begge utfallene er forbausende usannsynlige.

Jokkemedkniven

Legg inn av Jokkemedkniven »



Tipper at to av de tre klubbene som var interesserte i Saka var Man City og Real Madrid, den siste klubben var nok enten Chelsea eller Liverpool.

Får håpe at Saliba signerer ny kontrakt i sommer, da har vi fått forlenget de tre viktigste spillerne denne sesongen, så regner jeg med at Ødegaard signeret ny kontrakt i løpet av neste sesong eller neste sommer. Framtiden ser lys ut!

DennisB

Legg inn av DennisB »

Jolla skrev: tir mar 28, 2023 3:29 pm
Jolla skrev: tir mar 28, 2023 3:01 pm
Kun en finurlighet i hvordan man vurderer ting.
Angående dette så hadde @Enzino og @DennisB en artig liten diskusjon om hvorvidt Manchester City trengte å vinne 10 på rad eller 13 på rad for oppfylle et tenkt scenario, hvor deler var fortid og deler var fremtid.

Det handler om hvordan man vurderer slikt, og hvordan man opplever tid.

Hvis man sier at det er 80% sjans for at Manchester City vinner en kamp så var det på det tidspunktet 0,8^10 = 10,7% sannsynlig at det ville skje. Men etter sesongen så ville folk ha sett på hele rekken og sagt at det var 0,8^13 = 5,5% sannsynlig at denne rekken skulle skje. Dennis har helt rett i at utfall som allerede er gitt blir satt til 100%, men samtidig så kan det være misvisende hvis man før den siste kampen (etter at Manchester City har vunnet 12 kamper på rad) sier at det er 80% sannsynlig at Manchester City vinner 13 kamper på rad. Man har rett i at det på det tidspunktet er 80% sannsynlig at Manchester City ender opp med å stå med 13 seiere på rad, men det man egentlig har sagt er at det er 80% sannsynlig at Manchester City vinner 1 kamp, ikke 13.

Dette får meg til å tenke på Diego Simeone, som kjørte akkurat denne linjen, og nektet å akseptere argumenter som brukte fortid og fremtid. I en sesong så ble han på en pressekonferanse fortalt av en journalist at Atlético Madrid måtte vinne de siste 10(?) kampene for å vinne ligaen, og om han trodde at det var mulig. Simeone ble sint og sa at Atlético slett ikke trengte å vinne de neste 10 kampene. Det er umulig å vinne de neste 10 kampene. Men alt Atlético trengte å gjøre var å vinne den neste kampen. Kun den, ikke noen flere. Og DET var faktisk temmelig sannsynlig. Og så, neste uke så kom ikke Atlético til å trenge å vinne 9 kamper på rad, for det er igjen umulig for en klubb som Atlético, alt de trengte å gjøre var å vinne DEN NESTE KAMPEN, og kun den. Resten av sesongen eksisterer ikke når spillerne er ute på matten.
Og så videre, og så videre.

Et mantra som gjør mening (selv om jeg er uenig i grunnidéen fra et filosofisk standpunkt). Partido a partido. Final y final.
Her må jeg skyte inn at regnestykket ditt blir helt feil, all den tid City ikke trenger å vinne 10 på rad. Men heller 10 av 11. Det påpekte jeg for Enzino også. Det gir evt. et systemspill på 10 seire ut av 11, med en helt annen sannsynlighet enn du snakker om. Tapet kan altså komme hvor som helst, f.eks 5 seire to ganger, med tapet midt i mellom.

Ellers er jeg selvsagt enig, man tar èn og èn kamp av gangen, og rekken kan fort da bli 10 av 11. Ikke engang sikkert de trenger det, men 8 eller 9 av 11, hvis vi avgir flere poeng. For meg er City fortsatt favoritt.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Jolla skrev: tir mar 28, 2023 3:29 pm
Jolla skrev: tir mar 28, 2023 3:01 pm
Kun en finurlighet i hvordan man vurderer ting.
Dennis har helt rett i at utfall som allerede er gitt blir satt til 100%, men samtidig så kan det være misvisende hvis man før den siste kampen (etter at Manchester City har vunnet 12 kamper på rad) sier at det er 80% sannsynlig at Manchester City vinner 13 kamper på rad. Man har rett i at det på det tidspunktet er 80% sannsynlig at Manchester City ender opp med å stå med 13 seiere på rad, men det man egentlig har sagt er at det er 80% sannsynlig at Manchester City vinner 1 kamp, ikke 13.
Fra et sannsynlighetsperspektiv og oddsperspektiv, så er dette et interessant tema. Man hører ofte at dersom man har en streak, er det større sannsynlighet for at man taper den neste kampen, siden en streak alltid ender en gang. Det er både riktig og feil. En streak ender, det er riktig, men sannsynligheten for seier i neste kamp endrer seg ikke fordi man er midt i en streak, i begynnelsen av den, eller mot slutten av den. Om noe, kan en streak øke sannsynligheten for seier, dersom det bærer med seg en litt bedre, utenom det vanlige, form.

Derimot så kommer man for hver seier NÆRMERE et tap. Det er en sikker analyse, siden tapet vil komme før eller siden. Men sannsynligheten endrer seg altså ikke i neste kamp, dersom faktorene i den er de samme. Hver kamp ses på isolert mao.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

DennisB skrev: tir mar 28, 2023 3:42 pm
Her må jeg skyte inn at regnestykket ditt blir helt feil, all den tid City ikke trenger å vinne 10 på rad. Men heller 10 av 11. Det påpekte jeg for Enzino også. Det gir evt. et systemspill på 10 seire ut av 11, med en helt annen sannsynlighet enn du snakker om. Tapet kan altså komme hvor som helst, f.eks 5 seire to ganger, med tapet midt i mellom.

Ellers er jeg selvsagt enig, man tar èn og èn kamp av gangen, og rekken kan fort da bli 10 av 11. Ikke engang sikkert de trenger det, men 8 eller 9 av 11, hvis vi avgir flere poeng. For meg er City fortsatt favoritt.
Lagene og situasjonen er i den filosofiske debatten om hva som er mer riktig helt uvesentlig. Men jeg forstår at jeg nok heller burde ha snakket om lagene X og Y i en rent oppdiktet situasjon, slik at jeg ikke kom med en innvending angående den egentlige diskusjonen dere hadde. Jeg brukte det mest som inspirasjon for å snakke om hvordan slikt kan oppleves, og hvorfor Enzino mente at det å vinne 10 kamper på rad ville bety at Manchester City har vunnet 13 kamper på rad, noe som ikke skjer hver dag.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Arsenal har nå scoret 66 mål på sine 28 kamper. Det er 2.36 mål pr. kamp i snitt, noe som gir 90 mål på 38 kamper. Det er virkelig et langt steg i riktig retning.
66 mål altså, og ingen spillere har scoret mer enn 13 mål. Det er ganske spesielt, og befester at det er laget vårt som står fram, og at målene kommer fra flere hold. Det er en stor grunn til vår suksess, siden vi ikke gjør oss så avhengig av enkeltspillere når det gjelder scoringer, og disses evt. form og formdupper.

En annen årsak til suksessen er selvsagt at vi har fått beholde stammen vår i flere kamper enn vanlig for oss å være. Relativt få skader, selv om det overdrives litt om temaet. Vi har da hatt skader og fravær vi også, men akkurat innafor det som er akseptabelt for at laget skal fungere relativt ubemerket allikevel.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

DennisB skrev: tir mar 28, 2023 3:55 pm
Jolla skrev: tir mar 28, 2023 3:29 pm
Jolla skrev: tir mar 28, 2023 3:01 pm
Kun en finurlighet i hvordan man vurderer ting.
Dennis har helt rett i at utfall som allerede er gitt blir satt til 100%, men samtidig så kan det være misvisende hvis man før den siste kampen (etter at Manchester City har vunnet 12 kamper på rad) sier at det er 80% sannsynlig at Manchester City vinner 13 kamper på rad. Man har rett i at det på det tidspunktet er 80% sannsynlig at Manchester City ender opp med å stå med 13 seiere på rad, men det man egentlig har sagt er at det er 80% sannsynlig at Manchester City vinner 1 kamp, ikke 13.
Fra et sannsynlighetsperspektiv og oddsperspektiv, så er dette et interessant tema.
For å være helt ærlig så synes at det fra et sannsynlighets- og oddsperspektiv er et temmelig kjedelig tema. Men fra et filosofisk perspektiv, hvor vi egentlig driter i hva som er fasit og heller stiller spørsmål til om det i det hele tatt er en fasit, og hvordan sinnene våre fungerer, så synes jeg at slike uenigheter bringer opp et veldig interessant tema.


Jeg er der at jeg personlig mener at tid er lineær og fastlåst, og vår opplevelse av tiden er kun at vi beveger oss fra et punkt til et annet punkt.

Således så vil jeg påstå at hvis jeg triller en D6-terning så er det ikke 16,66% sannsynlighet for at jeg får et hvilket som helst tall fra 1 til 6. Det er 100% sannsynlig at jeg får ett spesifikt tall, og 0% sannsynlig at jeg får de fem andre. Og hvis jeg triller terningen igjen på eksakt samme måte så vil det samme resultatet skje med 100% sannsynlighet.
Samtidig som jeg mener at alt er fastlåst, og man ikke kan forandre det som kommer til å skje, så mener jeg at fri vilje eksisterer, og at denne frie viljen er nettopp det som former det som med 100% sannsynlighet kommer til å skje. Videre så mener jeg at det som faktisk skjer ikke er en bedre målestokk enn summen av muligheter før vi får vite hvilken av mulighetene som går i oppfyllelse. Virkeligheten alene er ikke viktigere enn alle potensielle virkeligheter satt i sammen. Faktisk så er virkeligheten temmelig ubetydelig i forhold til alt som KAN eller KUNNE skje.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Jolla skrev: tir mar 28, 2023 4:03 pm
DennisB skrev: tir mar 28, 2023 3:42 pm
Her må jeg skyte inn at regnestykket ditt blir helt feil, all den tid City ikke trenger å vinne 10 på rad. Men heller 10 av 11. Det påpekte jeg for Enzino også. Det gir evt. et systemspill på 10 seire ut av 11, med en helt annen sannsynlighet enn du snakker om. Tapet kan altså komme hvor som helst, f.eks 5 seire to ganger, med tapet midt i mellom.

Ellers er jeg selvsagt enig, man tar èn og èn kamp av gangen, og rekken kan fort da bli 10 av 11. Ikke engang sikkert de trenger det, men 8 eller 9 av 11, hvis vi avgir flere poeng. For meg er City fortsatt favoritt.
Lagene og situasjonen er i den filosofiske debatten om hva som er mer riktig helt uvesentlig. Men jeg forstår at jeg nok heller burde ha snakket om lagene X og Y i en rent oppdiktet situasjon, slik at jeg ikke kom med en innvending angående den egentlige diskusjonen dere hadde. Jeg brukte det mest som inspirasjon for å snakke om hvordan slikt kan oppleves, og hvorfor Enzino mente at det å vinne 10 kamper på rad ville bety at Manchester City har vunnet 13 kamper på rad, noe som ikke skjer hver dag.
Ja, det er en litt annen diskusjon, men også en digresjon som selvsagt er helt riktig. Men det som var greia i vårt tilfelle, var bruken av ordene "må vinne". Siden de allerede hadde vunnet tre, så det ble litt pirk på det fra meg, siden det var en upresis formulering.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Jolla skrev: tir mar 28, 2023 4:19 pm Videre så mener jeg at det som faktisk skjer ikke er en bedre målestokk enn summen av muligheter før vi får vite hvilken av mulighetene som går i oppfyllelse. Virkeligheten alene er ikke viktigere enn alle potensielle virkeligheter satt i sammen. Faktisk så er virkeligheten temmelig ubetydelig i forhold til alt som KAN eller KUNNE skje.
Vil bare hive inn en kommentar til dette avsnittet.

Dette er naturligvis veldig riktig. I oddssammenheng (du får prøve å være overbærende med meg), så hører man ofte i ettertid hvor feil oddsen på en spesifikk kamp var, og hvor feil oddssetterne tok. Jeg har fått høre det flere ganger. I etterpåklokskapens navn kan man kanskje påstå det, men før kampen ble spilt, så var det som var innhentet av informasjon og sannsynlighetsteori, alt man hadde tilgjengelig, og som fastsatte oddsen. Resultatet endrer ikke på det.

Etterpåklokskap hører ingen steder hjemme i oddsverden. Hvis man derimot har innvendinger før kampen hadde blitt spilt, så blir det litt mer tyngde over det hele.

Men nå er jeg off topic igjen. How about them Gunners?

Wellé

Legg inn av Wellé »

Hvis man antar at City har 80% sannsynlighet for å vinne hver av de siste kampene sine, noe jeg syns er en anelse høyt, så er det 32,2% for at de vinner 10 eller 11 av de siste 11 kampene sine. Jeg tipper City ender på 8 eller 9 seiere på de siste 11. Blir det 9 eller flere tror jeg de vinner ligaen. Blir det 8 eller færre tror jeg at vi vinner.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Wellé skrev: tir mar 28, 2023 6:22 pm Hvis man antar at City har 80% sannsynlighet for å vinne hver av de siste kampene sine, noe jeg syns er en anelse høyt, så er det 32,2% for at de vinner 10 eller 11 av de siste 11 kampene sine. Jeg tipper City ender på 8 eller 9 seiere på de siste 11. Blir det 9 eller flere tror jeg de vinner ligaen. Blir det 8 eller færre tror jeg at vi vinner.
De har nok 80% i en del av hjemmekampene, men ikke i alle, og ikke i flertallet av bortekampene.

Vinner de 9 (og 2x U) tar de 29 poeng og ender på 90p.

Vinner de 8 (og 3x U) tar de 27 poeng og ender på 88p.

I mitt hovedscenario tar vi 1-2-2 i bortekampene og 5-1-0 i hjemmekampene. I så fall havner vi på 90p.

Så jeg tror du er veldig nært noe her. Men klart skulle vi mot formodning vinne noen av de virkelig tøffe bortekampene i innspurten, så tror jeg vi vinner nesten uansett.

Tar vi en usannsynlig (men ikke klin umulig) seier på Ethiad, så er det jo nesten over, hvis vi ikke kollapser helt i de andre kampene.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»