Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Jaauda

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Jaauda »

PapaSmurf skrev: tir mar 28, 2023 11:13 am
Målet Putin har med Belarus er det samme som han har med Ukraina. Men Belarus har tydeligvis ikke samme nasjonalfølelse og heller ikke en ledelse som tenker på andre enn seg sjøl. Dermed annekterer man dem gjennom politiske virkemidler.

Ukrainerne viser stolthet og ære. Det er mer en man kan si om belarusere.
Det jeg har uthevet er nok ganske vesentlig. Ukraina har i mye større grad enn Belarus fungert som et demokrati siden Sovjet ble oppløst. I Belarus har det vært et diktatur, og etter hvert med en diktator som er avhengig av Putins støtte for å klamre seg til makten.
For ukrainere med Zelenskij i spissen har det vært enklere å holde moralen og faktisk gjøre motstand. Jeg tipper belarussere også vi kaste russerne ut og bygge opp sin egen stat dersom de får muligheten.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7866

Legg inn av Big George »

Donald Trump sa her om dagen at bare han kan få slutt på krigen i Ukraina
"remember ,we got the money"
Han tenker trolig å tvinge Ukraina inn i krokodillens gap.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Denne videoen er promotert av pro-russiske kilder samt offisielle kanaler som her. Ble stilt store spørsmålstegn ved ektheten når den kom, og er nå geolokalisert godt inne på russiskkontrollert side. Altså som normalt en løgn fra deres side. Viser nok en gang hvilket uhyre vi har med å gjøre.

Svalbard

Legg inn av Svalbard »

Ja, jeg var litt overrasket over at ingen av våre gjengangere her kom med denne videoen, men selv de gikk vel ikke på denne fadesen.
De eneste som fremdeles deler og later som det er ekte vare, er russiske myndigheter. Selv russisk utenriksdep. delte videoen som "bevis" på nazisme i Ukraina. De har slettet innlegget nå, men ikke dementert eller beklaget noe som helst.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Slik har de russiske angrepsplaner forandret seg i løpet av det siste året :-)

Bilde

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Hva er det med Dagbladet og Russland?

I dag har de hatt en sak det de tok for seg en russisk avisartikkel om Haaland og nå er det en sak om en russisk freestylehopper fra OL i 2018 som er død av hjerneblødning.

Trist at folk dør av sykdom. Men det er jo fullstendig uinteressant for folk flest at de lager en sak om det.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Hmm... det er nå bare i selve byen Bakhmut hvor russerne fortsetter med å avansere. Annetsteds er det sett at de har skapt større avstand mellom seg og ukrainerne, fremskutte holdepunkter blir oppgitt under de ukrainske motangrepene til fordel for sekundære stillinger, og det er sett at de som kom lengst, også trakk seg raskest ut. Jeg tror de er ned til sine siste reservestyrkene, som de vil gjerne ha i bakhånda i møte med en ukrainsk storoffensiv og må dermed stoppe opp, selv om Putins folk maser på at de skulle fortsette. Et opptak fra skyttergravene skal ha vakte ramaskrik i Russland hvor det skildres at soldatene massakreres ikke bare av ukrainerne, men også sine egne. Putin får større og større vansker med å hente inn menn.

Lite med droneopptak så langt, men et par er veldig interessant; ukrainerne har kopierte Lancet-selvmordsdronene som hadde vært en sann plage for dem, og utviklet RAM II selvmordsdronen som opererer på akkurat samme måte; med Shark spotterdroner til assistanse. Det var sett at disse spotterdronene kunne spore ned EW-aktivitet og unngå direkte SAM-trusler, et Tor-M2 SAM system var tatt ut. Enten var spotterdronen på meget lang avstand i horisontal flygning, eller var verdens beste mobile SAM-system uten av stand til å oppdage droneflyet. Og fra Moskva var rester etter et dronefly funnet bare 50 km fra Kreml; den var med vilje malt i blått og hvitt og var så ubevæpnet som mulig, for å oppdages. Den besto av skumgummi og lettvektet tre med en ultralett propellmotor. Ukrainerne trenger ikke Starlink for å komme dypt inn i Russland. Dronen var sannsynlig en maktdemonstrasjon - og for å håne russerne med en så lett synlig drone så dypt inn i deres land.

NATO-utstyret er på plass i Ukraina, som ikke trenger å sette inn de nyoppstilte mekaniske bataljonene med det første, det vil ta flere uker for å tilvenne dem, dessuten vil ukrainerne ikke ta sjanser, for selv om det blir varmere og tørrere, er det ennå ustabil vær og man må ha mer fast grunn for de vestlige stridsvognene som har ikke mindre marktrykk enn T-serien. Challenger fra Storbritannia vil synke ned i sammenligning med en T-72. De er nå av størst viktighet for soldatenes moral. Jeg vil helst vente til alle vestlige SAM-systemer er på plass, for å kunne overføre eldre SAM rett til feltet. Det som hendt i Donetskfronten har avslørt hvor viktig SAM egentlig er.

Det ryktes om at 40 Mirage 2000-9 i Emiratene vil sendes til Ukraina etter et fransk oppkjøp. Emiratene hadde lenge denne flytypen, men disse skal erstattes med Rafale fly. Det er mulig at leveransen av Rafale-F4 flyene vil se retur av Mirage 2000-9 flyene til Frankrike. Markedet for Mirage 2000-9 har krympet veldig drastisk, spesielt ettersom varianten i Emiratene er krevende i drift. Disse kan dukke opp i Ukraina, men sannsynligheten for at det kan skje i dette året er veldig liten. Spesielt fordi Emiratene, som ikke lenge er en pålitelig partner, vil ha de avanserte Rafale-F4 først, og vet ikke om leveransen har hendt; det er bare litt over ett år siden kontrakten var undertegnet i desember 2021.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1987

Legg inn av Garindan »

Varulv2468 skrev: tir mar 28, 2023 5:20 pm Hmm... det er nå bare i selve byen Bakhmut hvor russerne fortsetter med å avansere. Annetsteds er det sett at de har skapt større avstand mellom seg og ukrainerne, fremskutte holdepunkter blir oppgitt under de ukrainske motangrepene til fordel for sekundære stillinger, og det er sett at de som kom lengst, også trakk seg raskest ut. Jeg tror de er ned til sine siste reservestyrkene, som de vil gjerne ha i bakhånda i møte med en ukrainsk storoffensiv og må dermed stoppe opp, selv om Putins folk maser på at de skulle fortsette. Et opptak fra skyttergravene skal ha vakte ramaskrik i Russland hvor det skildres at soldatene massakreres ikke bare av ukrainerne, men også sine egne. Putin får større og større vansker med å hente inn menn.

Lite med droneopptak så langt, men et par er veldig interessant; ukrainerne har kopierte Lancet-selvmordsdronene som hadde vært en sann plage for dem, og utviklet RAM II selvmordsdronen som opererer på akkurat samme måte; med Shark spotterdroner til assistanse. Det var sett at disse spotterdronene kunne spore ned EW-aktivitet og unngå direkte SAM-trusler, et Tor-M2 SAM system var tatt ut. Enten var spotterdronen på meget lang avstand i horisontal flygning, eller var verdens beste mobile SAM-system uten av stand til å oppdage droneflyet. Og fra Moskva var rester etter et dronefly funnet bare 50 km fra Kreml; den var med vilje malt i blått og hvitt og var så ubevæpnet som mulig, for å oppdages. Den besto av skumgummi og lettvektet tre med en ultralett propellmotor. Ukrainerne trenger ikke Starlink for å komme dypt inn i Russland. Dronen var sannsynlig en maktdemonstrasjon - og for å håne russerne med en så lett synlig drone så dypt inn i deres land.

NATO-utstyret er på plass i Ukraina, som ikke trenger å sette inn de nyoppstilte mekaniske bataljonene med det første, det vil ta flere uker for å tilvenne dem, dessuten vil ukrainerne ikke ta sjanser, for selv om det blir varmere og tørrere, er det ennå ustabil vær og man må ha mer fast grunn for de vestlige stridsvognene som har ikke mindre marktrykk enn T-serien. Challenger fra Storbritannia vil synke ned i sammenligning med en T-72. De er nå av størst viktighet for soldatenes moral. Jeg vil helst vente til alle vestlige SAM-systemer er på plass, for å kunne overføre eldre SAM rett til feltet. Det som hendt i Donetskfronten har avslørt hvor viktig SAM egentlig er.

Det ryktes om at 40 Mirage 2000-9 i Emiratene vil sendes til Ukraina etter et fransk oppkjøp. Emiratene hadde lenge denne flytypen, men disse skal erstattes med Rafale fly. Det er mulig at leveransen av Rafale-F4 flyene vil se retur av Mirage 2000-9 flyene til Frankrike. Markedet for Mirage 2000-9 har krympet veldig drastisk, spesielt ettersom varianten i Emiratene er krevende i drift. Disse kan dukke opp i Ukraina, men sannsynligheten for at det kan skje i dette året er veldig liten. Spesielt fordi Emiratene, som ikke lenge er en pålitelig partner, vil ha de avanserte Rafale-F4 først, og vet ikke om leveransen har hendt; det er bare litt over ett år siden kontrakten var undertegnet i desember 2021.
Kanskje du kan utbrodere litt om hva som skjedde i Donetskfronten som avslørte viktigheten av SAM?

olek1970

Legg inn av olek1970 »

Rexwiller skrev: man mar 27, 2023 9:49 pm
nometalhorse skrev: man mar 27, 2023 9:31 pm Mr Desperado alias Putin tar nye grep, og lokker med bonus for de som lar seg lokke til å gå i krigen. Han synes åpenbart at russiske menn ikke er så mye verd.

Russland har startet en landsomfattende reklamekampanje hvor de lokker med penger til de som velger å reise til Ukraina, melder nyhetsbyrået AP.

Rekrutteringskontorer skal ha innledet samarbeid med universiteter og sosiale tjenester for å tiltrekke fattige studenter og arbeidsledige. Det reklameres også for kampanjen på nettet og i sosiale medier.

I Jaroslavl-regionen er det ifølge AP hengt opp plakater hvor det står hvor mye penger russerne kan tjene hvis de drar til Ukraina.

Først mottar man en rekrutteringsbonus på om lag 40.000 kroner. Deretter får man en lønn på rundt 26.000 kroner i måneden. Deltar man i «aktive offensive operasjoner» får man en bonus 1050 kroner ekstra per dag.

For hver kilometer som soldater i angrepsgrupper klarer å rykke frem, loves det også bonus på omkring 6850 kroner fra russiske myndigheter.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... l-soldater
Putten satser vel på at de dauer før de kan kreve bonusen.
At det går så dårlig for russerne som dere hevder kan ikke stemme:


Skal vi se hva som har slått til av spådommene pervo-Ritter kom med 27.3.2022: Det er absolutt ingen det gitt.
Ikke en jævla en av dem.

Virker som om pervo-Ritter er flink til å komme i trøbbel pga av sin dragning til «smårips» og lite annet. Så kanskje dere har rett🤔🤣

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Dead man walking. Vil for alltid måtte se seg bak skulderen, uten at det vil hjelpe ham. Vil bli sporet opp og likvidert på linje med andre kriminelle fra regimet/angrepsstyrkene.


Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Varulv2468 skrev: tir mar 28, 2023 5:20 pm

NATO-utstyret er på plass i Ukraina, som ikke trenger å sette inn de nyoppstilte mekaniske bataljonene med det første, det vil ta flere uker for å tilvenne dem, dessuten vil ukrainerne ikke ta sjanser, for selv om det blir varmere og tørrere, er det ennå ustabil vær og man må ha mer fast grunn for de vestlige stridsvognene som har ikke mindre marktrykk enn T-serien. Challenger fra Storbritannia vil synke ned i sammenligning med en T-72. De er nå av størst viktighet for soldatenes moral. Jeg vil helst vente til alle vestlige SAM-systemer er på plass, for å kunne overføre eldre SAM rett til feltet. Det som hendt i Donetskfronten har avslørt hvor viktig SAM egentlig er.
Håper også at de venter lengst mulig med offensiven sin, det må være forhold for de betydelig tyngre vestlige tanksene slik at de kan operere mest mulig effektivt. Jeg tror også Ukraina driver med vedlikehold av sine våpensystemer slik at de er best mulig stand til offensiven.
Hadde det vært NATO som skulle angripe ville det startet med luftangrep for å ta ut SAM og bunkere. Den muligheten har ikke Ukraina, siden de ikke kan fly høyt nært fronten pga SAM. Jeg har sett videoer der de lobber raketter mot russiske mål, men vet ikke hvor effektivt det er med JDAM.
Så de må nok bruke HIMARS, artilleri som når over 40 km og droner for å ta ut SAM, bunkere og nedgravde tanks. Det betyr at de må ha ekstremt god informasjon på hva som er der de vil angripe. De nye SHARK dronene virker å kunne gjøre akkurat det. Regner med de jobber hardt for å få informasjon og planlegger offensiven best mulig. Håper NATO er sterkt inne for å gi råd om de beste måtene å gjøre det på.

Så er spørsmålet hvor de vil angripe, det er to logiske mål, enten sørover for å kutte landforbindelsen til Krym, eller østover for å ta Staroblisk og dermed ta kontroll over store deler av Luhansk oblast. Begge to har sine fordeler, men kan ikke gjøres samtidig tror jeg. Men det kan selvsagt hende at Ukraina har andre planer eller ser andre muligheter åpne seg.

At russeren har lagt seg i skyttergraver er en fin ting, statisk forsvar er ikke tingen når motstanderen bryter igjennom. Det vil fort bli panikk blant de russiske styrkene hvis de frykter å bli omringet og da kan Ukraina få mange gjennombrudd og rulle opp de russiske stillingene. Det kan fort bli at russerne flykter for å komme se gi sikkerhet i Krym.

RvsB

Legg inn av RvsB »

Fernandovonarb skrev: tir mar 28, 2023 7:37 pm Dead man walking. Vil for alltid måtte se seg bak skulderen, uten at det vil hjelpe ham. Vil bli sporet opp og likvidert på linje med andre kriminelle fra regimet/angrepsstyrkene.

Atrocities-chenko...lol

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Crazy Horse skrev: tir mar 28, 2023 12:02 pm
Karatel skrev: man mar 27, 2023 10:58 pm
Crazy Horse skrev: man mar 27, 2023 10:48 pm

Du store all verden. Trenger ikke ukrainere for å drepe eller lemleste russere. Det klarer de fint selv. Flydropp med vodka i stedet for ammunisjon.
Jeg tror det er Anthony Beevor som i sin bok Berlin skriver at svært mange av de sovjetiske soldatene som mistet livet i Berlin i april/mai 1945, døde etter inntak av metanol og annen teknisk sprit de fant i den tyske hovedstaden.
Jeg har lest Berlin. Noe av det mest skremmende ved siden av massevoldtektene av tyske kvinner var at de russiske generalene presset sine soldater inn i den visse død med eneste formål å skyve seiersfesten noen dager frem i tid. Berlin sin skjebne var beseglet lenge før russerne stod i Berlin sine forsteder. Respekten for menneskeliv, herunder for egne soldater, er ikke gått et skritt frem siden 1945 når man ser på hva som skjer i Ukraina. Med din kunnskap om det russiske språk, russisk kultur og historie osv, hvordan er det mulig i 2023 ? Skjer det ingen humane fremskritt i Russland ? Det er absolutt ingenting som tyder på det.
Ja den sovjetiske innmarsjen i Tyskland i 1945 var en orgie i meningsløs vold og ødeleggelse, de sovjetiske soldatene hadde mye å hevne og ta igjen, og de ble svært forbannet da de så at tyskerne, som hjemme hos seg selv hadde det så uendelige mye bedre og finere enn folk i Sovjet hadde det, hadde angrepet dem og ødelagt så mye. Men hevnlyst og misunnelse kan ikke være hele forklaring på den brutaliteten og råskapen som ble utvist, men hvordan det skal forklares, er jeg svært usikkert på.

Som du skriver presset de sovjetiske generalene sier soldater fremover uten hensyn til egne tap, disse generalene var på sin side presset av Stalin. Stalin satte igang et kappløp mellom Zjukov og Konev og å komme først til Berlin, dette kappløpet gjorde det vanskelig for tyskerne å forsvare seg mot begge, men det må ha hatt en skyhøy pris i sovetiske soldaters liv. Stalin satte jo også alt inn på å komme til Berlin før amerikanerne, selv om amerikanerne ikke hadde planer om å ta Berlin og selv om de allierte på Jalta-konferansen var blitt enige om å dele Berlin i fire okkupasjonssoner. Stalin stolte ikke på sine allierte.

Jeg er ikke militær, men jeg mener at dette kappløpet om å komme først til Berlin, var et meningsløst prestisje-prosjekt der utallige sovjetiske og tyske liv ble sløst bort helt unødvendig.

Jeg tror russisk mentalitet er noe som er blitt formet gjennom flere hundre år og har mange årsaken. Jeg tror, og det er bare noe jeg tror, ikke noe jeg vet. Jeg tror det er blind lydighet mot en syntese av ortodoks kristendom og statens , der Gud, kirke, tsar og stat er et og det samme som alltid skal adlydes og aldri motsies. I de sytti årene Sovjetunionen besto, var den ortodokse kirke byttet ut med kommunistpartiet, Gud med Lenin og tsaren med partisjefen/ partiets generalsekretær, men det var egentlig bare kosmetiske forandringer, nå er alt tilbake på vei til det gamle.

Når vi ser på den russiske revolusjonen og borgerkrigen, var det en uhyre blodig og brutal konflikt der begge parter uten skånsel drepte og massakrerte motparten. De hvite styrkene som kjempet mot kommunistene, kjempet ikke for frihet og demokrati, de kjempet for å bevare det gamle og forsteinede samfunnet, de ville ha alt tilbake dit det hadde vært før. De var slik sett ikke så ulike Putin nå i dag; alt skal være slik det var i de gode gamle dager, ingenting skal forandres og fornyes.

Hvis vi ser på Stalin, var hans diktatur og kontroll over folket, langt mer totalitært og brutalt enn Hitlers diktatur noengang var. I Nazi-Tyskland kunne den vanlige tysker leve nokså ubekymret hvis han ikke var jøde og hvis han holdt kjeft om sine meninger. I Stalins Sovjet kunne det være livsfarlig å holde kjeft og ikke rose Stalin opp i skyene.

Når det kommer til brutaliteten i hæren og offiserens forakt for og likegyldighet med soldatenes liv, tror jeg det kan ha sammenheng med et system der alt ble og blir styrt overfra og nedover og der ikke finnes kontakt mellom topp og bunn. I det gamle Russland kom alle offiserer fra adelen og overklassen der det var klasse, ikke dyktighet som var det avgjørende. Størstedelen av folket var livegne bønder, nærmest slaver som eierne kunne selge og kjøpe som de selv ville, livegne bønder ble betraktet som kveg, og det var fra dette kveget soldater ble tvunget til tjue års tjeneste i hæren. De adelige offiserene så etter all sannsynlighet på sine soldater som kveg som uten videre kunne slaktes fordi det var så mye å ta av.
I sovjettiden var offiserenes troskap og lojalitet til kommunistpartiet viktigere enn faglig militær kompetanse. Jeg tror dette er så rotfast at det er nærmest umulig å forandre på det.

Nå i nyere tid har allmen skolegang, allmen lesekyndighet, aviser, bøker, film, radio og TV gitt autoritære regimer en mulighet til å hjernevaske og indoktrinere folket på en måte som fortidens diktaturer ikke hadde. Å holde full kontroll på folket er også blitt mye lettere enn før.

Som sagt er alt dette bare noe jeg tror, det er fullt mulig at jeg tar feil.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Karatel skrev: tir mar 28, 2023 10:23 pm Jeg tror russisk mentalitet er noe som er blitt formet gjennom flere hundre år og har mange årsaken. Jeg tror, og det er bare noe jeg tror, ikke noe jeg vet. Jeg tror det er blind lydighet mot en syntese av ortodoks kristendom og statens , der Gud, kirke, tsar og stat er et og det samme som alltid skal adlydes og aldri motsies. I de sytti årene Sovjetunionen besto, var den ortodokse kirke byttet ut med kommunistpartiet, Gud med Lenin og tsaren med partisjefen/ partiets generalsekretær, men det var egentlig bare kosmetiske forandringer, nå er alt tilbake på vei til det gamle.
Korrekt. Har truffet den samme konklusjonen om at den russiske væremåten skyldes den uhellige koblingen mellom den russisk-ortodokse kirken og fyrstedømmet som startet i slutten på 1400-tallet, som også så en assimilering av tartarkultur og tartarblod inn i de østrussiske folkegruppene. I begynnelsen på 1500-tallet var russerne ikke forskjellig fra resten av europeerne, men et halvt århundre senere oppdaget naboene at de ikke lenge klarte å forstå russerne som var i midten av en religiøsnasjonalistisk vekking og en vending mot det verste fra et kristenmoralsk perspektiv - som manifestere seg med "den store urotiden" da folk gikk mot hverandre uten hemminger. Siden utmerket tsarveldet seg for grusomhet, brutal undertrykkelse og brutalitet som til å begynne med var akseptert av folk som hadde blitt skremt over hva de hadde gjort da de fikk "frihet" fra undertrykkende herskere. Det var ekstraordinære blodige reisninger i 1600-tallet og 1700-tallet. Vi så dette etter den russiske borgerkrigen og siden etter 1990-årene.

Det var noe liknende; den krigsforbryterske naturen av det keiserlige militæret i Japan i 1932-1945. Blind og absolutt lojalitet, et brutalt sosialt hierarki, høy aksept for vold (japansk interne vold sjeldent vises for ikke-japanerne selv den dag i dag), systematisk nedbrytning av normer og et unisont krav om underkastelse - det eneste de ikke hadde i sammenligning med russerne, var fryktkultur fordi japanerne ment ambisjon og selvdisiplin var viktigere enn opportunisme og frykt for andre over seg - og dødsforakt eller likegyldighet for døden. I den japanske kulturen finnes det en dyp fascinering for det frastøtende og ekstrem vold som vanligvis holdes i sjakk, men kan i unormale tider slippes ut. I 1600-tallet var et slott inntatt av lavstatus krigere som fikk ordre av deres samuraiherrer om å trekke seg; da samuraiene kom dit, var de så dypt sjokkert over redslene at disse herdede trente morderne gråte og kaste opp. Liknende grusomheter var begått over hele Asia i 1937 til 1945. Dette var mulig fordi forholdene lå til rette for å skape monstre.

Når man komme seg ut av byene og inn i ordinære landsbygder der folk flest lever, vil man bli straks slått av de elendige levevilkårene, stor fattigdom, mangel på solidaritet, dårlig samfunnsutvikling og dårlig kontakt mellom beboere og myndigheter, som oftest ikke brydd seg om sine forpliktelsene. Dette er perfekte klekkerier for soldatmateriale, tradisjonelt var de meste underutviklede delene av et land det første stedet der man rekruttere sine soldater, og Russland lot til å tviholde på dette lengre enn resten av verden. Mange som dro til Russland i 1800-tallet, oppdaget at store deler av Russland på mange steder sto på hvil i mange århundrer, bare ved lands sjøkommunikasjoner og jernbaner som nærheten av byer var det bedre. Mange den gang frivillig trellet for å unngå armoden, det er lite kjent at mange menn foretrakk å ta de verste jobbene som de kunne tjene på, fremfor å arbeide gratis for myndighetene, og likedan at ingen kunne stole på disse med makt.

Den russisk-ortodokse kirken ble meget fremmedartet for modernisering av stat, samfunn og folk med et voldsomt hat mot moderne nyvinninger - noe liknende var sett i Kina i 1700-tallet og fram til 1842 etter neokonfusianister begynte å dominere keiserhoffet, disse underminerte Kinas evne for å stå mot den teknologiske overlegne Vesten. Peter den store brutaliserte den russiske folkeviljen med hans hensynsløse og Pol Pot-liknende maktbruk for å reformere Russland, og skapt fram en identitetskonflikt som skulle prege russerne meget sterkt fram til i dag. Jo mer moderne den russiske staten bli, jo mer brutalt ble det for russerne flest, disse var med vilje gjort til slaver med færre rettigheter enn selv de fargede slavene i USA den gang.

Russland falt av lasset fordi den russisk-ortodokse kirken valgt å vende ryggen mot Kristenlæren og svikte kristendommens budskap. Så meget, at det spøkes om at hvis Jesus Frelseren skulle returnere og komme til Russland, vil han bli arrestert eller forsøkt myrdet av de ortodokse prestene og disses herrer fordi hans Ord vil være en trussel mot deres eksistens som et forferdelig undertrykkelsesapparat. En må dermed konkludere med at det nye testamentets advarsler mot en falsk kirke er høyt reelt og at det er den russisk-ortodokse kirken, som i dag har brutt med moderkirken, den gresk-ortodokse kirken.

Uansett er russerne fortapt; Vesten har sett disses ansikt for alvor, og det kan aldri være mulig å gjenopprette folkelige bånd mellom dem og resten av Europa. "Russerfrykten" fra 1856-1914 har returnert.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7866

Legg inn av Big George »

Kineserne hadde ambisjoner om en fredsplan mellom Ukraina og Russland men ga tydeligvis opp etter først å ha snakket med Putin. Samtalene etterpå med Ukraina ble droppet da den kinesiske lederen reiste hjem.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Big George skrev: tir mar 28, 2023 11:49 pm Kineserne hadde ambisjoner om en fredsplan mellom Ukraina og Russland men ga tydeligvis opp etter først å ha snakket med Putin. Samtalene etterpå med Ukraina ble droppet da den kinesiske lederen reiste hjem.
Men så gode busser Putler og XI var under hele oppholdet, og det nå snakkes om atomvåpen i Hviterussland, XI må jo ha velsignet dette for at Putler skal gjøre det, frykter fortsatt at våpenleveranser er forsikret også

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1987

Legg inn av Garindan »

Varulv2468 skrev: tir mar 28, 2023 11:34 pm
Karatel skrev: tir mar 28, 2023 10:23 pm Jeg tror russisk mentalitet er noe som er blitt formet gjennom flere hundre år og har mange årsaken. Jeg tror, og det er bare noe jeg tror, ikke noe jeg vet. Jeg tror det er blind lydighet mot en syntese av ortodoks kristendom og statens , der Gud, kirke, tsar og stat er et og det samme som alltid skal adlydes og aldri motsies. I de sytti årene Sovjetunionen besto, var den ortodokse kirke byttet ut med kommunistpartiet, Gud med Lenin og tsaren med partisjefen/ partiets generalsekretær, men det var egentlig bare kosmetiske forandringer, nå er alt tilbake på vei til det gamle.
Korrekt. Har truffet den samme konklusjonen om at den russiske væremåten skyldes den uhellige koblingen mellom den russisk-ortodokse kirken og fyrstedømmet som startet i slutten på 1400-tallet, som også så en assimilering av tartarkultur og tartarblod inn i de østrussiske folkegruppene. I begynnelsen på 1500-tallet var russerne ikke forskjellig fra resten av europeerne, men et halvt århundre senere oppdaget naboene at de ikke lenge klarte å forstå russerne som var i midten av en religiøsnasjonalistisk vekking og en vending mot det verste fra et kristenmoralsk perspektiv - som manifestere seg med "den store urotiden" da folk gikk mot hverandre uten hemminger. Siden utmerket tsarveldet seg for grusomhet, brutal undertrykkelse og brutalitet som til å begynne med var akseptert av folk som hadde blitt skremt over hva de hadde gjort da de fikk "frihet" fra undertrykkende herskere. Det var ekstraordinære blodige reisninger i 1600-tallet og 1700-tallet. Vi så dette etter den russiske borgerkrigen og siden etter 1990-årene.

Det var noe liknende; den krigsforbryterske naturen av det keiserlige militæret i Japan i 1932-1945. Blind og absolutt lojalitet, et brutalt sosialt hierarki, høy aksept for vold (japansk interne vold sjeldent vises for ikke-japanerne selv den dag i dag), systematisk nedbrytning av normer og et unisont krav om underkastelse - det eneste de ikke hadde i sammenligning med russerne, var fryktkultur fordi japanerne ment ambisjon og selvdisiplin var viktigere enn opportunisme og frykt for andre over seg - og dødsforakt eller likegyldighet for døden. I den japanske kulturen finnes det en dyp fascinering for det frastøtende og ekstrem vold som vanligvis holdes i sjakk, men kan i unormale tider slippes ut. I 1600-tallet var et slott inntatt av lavstatus krigere som fikk ordre av deres samuraiherrer om å trekke seg; da samuraiene kom dit, var de så dypt sjokkert over redslene at disse herdede trente morderne gråte og kaste opp. Liknende grusomheter var begått over hele Asia i 1937 til 1945. Dette var mulig fordi forholdene lå til rette for å skape monstre.

Når man komme seg ut av byene og inn i ordinære landsbygder der folk flest lever, vil man bli straks slått av de elendige levevilkårene, stor fattigdom, mangel på solidaritet, dårlig samfunnsutvikling og dårlig kontakt mellom beboere og myndigheter, som oftest ikke brydd seg om sine forpliktelsene. Dette er perfekte klekkerier for soldatmateriale, tradisjonelt var de meste underutviklede delene av et land det første stedet der man rekruttere sine soldater, og Russland lot til å tviholde på dette lengre enn resten av verden. Mange som dro til Russland i 1800-tallet, oppdaget at store deler av Russland på mange steder sto på hvil i mange århundrer, bare ved lands sjøkommunikasjoner og jernbaner som nærheten av byer var det bedre. Mange den gang frivillig trellet for å unngå armoden, det er lite kjent at mange menn foretrakk å ta de verste jobbene som de kunne tjene på, fremfor å arbeide gratis for myndighetene, og likedan at ingen kunne stole på disse med makt.

Den russisk-ortodokse kirken ble meget fremmedartet for modernisering av stat, samfunn og folk med et voldsomt hat mot moderne nyvinninger - noe liknende var sett i Kina i 1700-tallet og fram til 1842 etter neokonfusianister begynte å dominere keiserhoffet, disse underminerte Kinas evne for å stå mot den teknologiske overlegne Vesten. Peter den store brutaliserte den russiske folkeviljen med hans hensynsløse og Pol Pot-liknende maktbruk for å reformere Russland, og skapt fram en identitetskonflikt som skulle prege russerne meget sterkt fram til i dag. Jo mer moderne den russiske staten bli, jo mer brutalt ble det for russerne flest, disse var med vilje gjort til slaver med færre rettigheter enn selv de fargede slavene i USA den gang.

Russland falt av lasset fordi den russisk-ortodokse kirken valgt å vende ryggen mot Kristenlæren og svikte kristendommens budskap. Så meget, at det spøkes om at hvis Jesus Frelseren skulle returnere og komme til Russland, vil han bli arrestert eller forsøkt myrdet av de ortodokse prestene og disses herrer fordi hans Ord vil være en trussel mot deres eksistens som et forferdelig undertrykkelsesapparat. En må dermed konkludere med at det nye testamentets advarsler mot en falsk kirke er høyt reelt og at det er den russisk-ortodokse kirken, som i dag har brutt med moderkirken, den gresk-ortodokse kirken.

Uansett er russerne fortapt; Vesten har sett disses ansikt for alvor, og det kan aldri være mulig å gjenopprette folkelige bånd mellom dem og resten av Europa. "Russerfrykten" fra 1856-1914 har returnert.
Skjedde ikke det samme med Jesus? Bare at han stod opp fra de døde igjen da. Jeg mener det er derfor vi feirer påske?....

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7866

Legg inn av Big George »

Rysslands ambassad i Stockholm skriver på sin hemsida att Sverige blir ”ett legitimt mål för Rysslands vedergällningsåtgärder” om landet ansluter till Nato.

I texten hävdas också att Sverige kommer bli en lydstat och ”amerikansk koloni”.

Gunilla Herolf på Utrikespolitiska institutet kallar retoriken hårresande.

– Det är ett påverkansförsök, säger hon.
Fra Expressen .se

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Big George skrev: ons mar 29, 2023 1:26 am Rysslands ambassad i Stockholm skriver på sin hemsida att Sverige blir ”ett legitimt mål för Rysslands vedergällningsåtgärder” om landet ansluter till Nato.

I texten hävdas också att Sverige kommer bli en lydstat och ”amerikansk koloni”.

Gunilla Herolf på Utrikespolitiska institutet kallar retoriken hårresande.

– Det är ett påverkansförsök, säger hon.
Fra Expressen .se
Kast dem ut. Steng ambassaden og kjeppjag ambassadøren ut av landet.

Det er meningsløst å huse slike svin som bare truer.

Russland aner ikke h a diplomati er, derfor er ambassader en bortkastet greie. La heller ukrainske flyktninger ta over Russlands ambassader.

Hmm

Legg inn av Hmm »

De russiske tapstallene per dag har minsket den siste måneden. Det stemmer godt med rapportene om at den russiske offensiven ebber ut og det Varulv skriver om at de har trukket seg tilbake enkelte steder. Får håpe at den ukrainske hæren får et pusterom og tid til å forberede egen offensiv med nye vestlige våpen.



nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Ingenting overrasker lengre med hva som kommer fra Russland, og vi har hørt dette tidligere under krigen også. Helt merkelig at et land kan være på et slikt lavnivå i 2023. Putin og hans regime må bare bort.

Nå kommer det opplysninger fra Ukraina om at Russland anvender en nådeløs taktikk Josef Stalin brukte under andre verdenskrig.

– De satte opp blokkadeenheter bak oss og lot oss ikke forlate vår posisjon. De truer med å ødelegge oss, én etter én og som en enhet. De ønsker å henrette oss, noe som vitner om en fullstendig nonsjalant og kriminell ledelse.
Det forteller den russiske veteransoldaten Alexander Gorin i et videoklipp på Telegram.

Blokadeenheter er en velkjent russisk taktikk som ble benyttet av Josef Stalin, Sovjetunionens tidligere leder, under andre verdenskrig. Hensikten med taktikken er å stasjonere enheter bak fronten, og sørge for at ingen soldater gjør retrett.

Soldatene i videoen tilhører enheten «Storm». Enheten ble dannet av det russiske forsvarsdepartementet i januar for å delta i russiske offensiver gjennom vinteren og våren. Soldatene i enheten bestod for det meste av veteranene fra Russlands offensiv i Ukraina i 2014, skriver The Guardian.

Blokadeenhetene skal ha blitt benyttet øst i Ukraina, hvor det har vært svært blodige kamper. Soldatene i «Storm»-enheten skal ha deltatt i kampene i øst.

– Våre befaler er ikke annet enn en kriminell organisasjon. Det er ingen annen måte å si det på, sier en annen russisk soldat.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... elegge-oss

Hmm

Legg inn av Hmm »

Ser i diverse SoMe at spillet om en evt. motoffensivtil Ukraina virkelig har startet. Tegnene er klare. Mindre info ut(spesielt videoer), russerne trekker seg litt tilbake og motstridende rykter om alt mulig. Og ikke minst har angrep på kommonadoplasser og ammdumper økt den siste tiden, da med mer langtrekkende raketter. Så også en video med mengder av ukrainsk panser, trolig nærmere 100 kjøretøyer, som sto klare. Innlegget hadde tittelen "klar til å ta tilbake landet!", 2 minutter etter var videoen borte vekk. Kanskje tilfeldig, trolig ikke.

Russerne melder også om større aktivitet fra Ukraina flere steder.
Det blir ulidelig spennede å følge med på hva som skjer de nærmeste ukene og om dette er opptakten til et større angrep.

Måtte de rulle over okkupasjonsmakten!

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Var et innslag på dagsrevyen som inneholdt det samme som artikkelen for et par dager siden. Gro Holm har fått tak i to russiske soldatkoner med litt forskjellig oppfatning om hva som skjer. Hun som mistet mannen støtter putin fullt ut, og at "Ukrainerne må befris fra sine politiske ledere" så utrolig det høres ut. Er det grunn nok så er det grunnlag for mye krig i verden. Totalt nedsnødd.

Hun andre sa noe veldig interessant ut fra det mannen opplevde som okkupant. Kun 10% støtter russerne i Donbas, resten ønsker de dit peppern gror. Noe å tenke på for de som innbiller seg at det er så voldsom russisk støtte øst i Ukraina. De ligger nesten på NS nivå under 2.vk i Norge. Okkupanter som er der vil før eller siden bli angitt og drept med slike tall.
https://www.nrk.no/urix/russisk-soldate ... 1.16352423

William_S

Legg inn av William_S »

Fernandovonarb skrev: ons mar 29, 2023 1:13 pm Var et innslag på dagsrevyen som inneholdt det samme som artikkelen for et par dager siden. Gro Holm har fått tak i to russiske soldatkoner med litt forskjellig oppfatning om hva som skjer. Hun som mistet mannen støtter putin fullt ut, og at "Ukrainerne må befris fra sine politiske ledere" så utrolig det høres ut. Er det grunn nok så er det grunnlag for mye krig i verden. Totalt nedsnødd.

Hun andre sa noe veldig interessant ut fra det mannen opplevde som okkupant. Kun 10% støtter russerne i Donbas, resten ønsker de dit peppern gror. Noe å tenke på for de som innbiller seg at det er så voldsom russisk støtte øst i Ukraina. De ligger nesten på NS nivå under 2.vk i Norge. Okkupanter som er der vil før eller siden bli angitt og drept med slike tall.
https://www.nrk.no/urix/russisk-soldate ... 1.16352423
Med tanke på hva slags straffer de som ytrer et snev av motstand mot krigen i Russland får forstår jeg godt at hun som er uenig med Putin er litt forsiktig med hva hun sier. Måtte det møkkaregimet forsvinne

Jeremiah

Legg inn av Jeremiah »

William_S skrev: ons mar 29, 2023 3:28 pm Med tanke på hva slags straffer de som ytrer et snev av motstand mot krigen i Russland får forstår jeg godt at hun som er uenig med Putin er litt forsiktig med hva hun sier. Måtte det møkkaregimet forsvinne
Jeg så intervjuet og var veldig overrasket over at man ikke anonymiserte kvinnen. Folk i Russland har endt opp i fengsel for mindre.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Da er russerne i gang med øvelser med atomvåpnene sine igjen. Rett etter at Belarus har gått med på å få utplassert atomvåpen på sitt territorium. 3000 soldater deltar i øvelsen, skriver Dagbladet.

Og ikke minst rett etter at Xi har vært i Russland for å omfavne det gode vennskapet deres, og tilsynelatende slikket Putin oppetter ryggen. Men også hvor Kina har uttrykt sterk misnøye mot Russland atomvåpentrusler. Gudene vet hvor reell denne misnøyen egentlig er.

Russland er intet annet enn en røver- og terrorstat. De har blitt det verste landet på jordkloden faktisk. Det er fantastisk godt gjort, med tanke på all dritten som skjer rundt om i verden.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... ost=128795

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Dagbladet har som vanlig sin daglige ikke krigsrelaterte russer-sak. I dag: Russisk influenser får barn med stesønn.

I går dro de til med to slike saker fra Russland, så de har enda tid til en sak til i kveld.

Det merkelige er jo at jeg ikke kan huske at Dagbladet har vært hoffleverandør av russiske ikke-saker før krigen. Da var det jo flest saker om svenske influensere og deres daglige i-landsutfordringer.

Edit: Jeg beklager. De hadde selvsagt en sak til. Sergei Ustiugov slo Bolsjunov i et russisk internrenn. Overskriften: Russiske bilder sjokkerer. Der har Dagbladet slått til med studiosending i sakens anledning.

Falcon

Legg inn av Falcon »



...

Gjellsimle

Legg inn av Gjellsimle »

PapaSmurf skrev: ons mar 29, 2023 4:48 pm Dagbladet har som vanlig sin daglige ikke krigsrelaterte russer-sak. I dag: Russisk influenser får barn med stesønn.

I går dro de til med to slike saker fra Russland, så de har enda tid til en sak til i kveld.

Det merkelige er jo at jeg ikke kan huske at Dagbladet har vært hoffleverandør av russiske ikke-saker før krigen. Da var det jo flest saker om svenske influensere og deres daglige i-landsutfordringer.

Edit: Jeg beklager. De hadde selvsagt en sak til. Sergei Ustiugov slo Bolsjunov i et russisk internrenn. Overskriften: Russiske bilder sjokkerer. Der har Dagbladet slått til med studiosending i sakens anledning.
Ja, dette har jeg også lagt merke til. Synes det er påfallende merkelig, og jeg lurer på hva agendaen er. Nå mener jeg at hvor noe skjer ikke trenger å bety at en ikke skal skrive om det, også ting som skjer i Russland, Nord-Korea og andre steder vi ikke nødvendigvis liker. Men at det plutselig skulle bli en sånn interesse for russiske ikke-nyheter er rart ja.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Putins besettelse om å ikke tape bare gjør det verre og verre. Xi opplever nå at russeren nektet å følge hans advarsler om å ikke ta inn atomvåpen i konflikten, ikke bare vil han utplassere atomvåpen i Belarus, han har også brutt helt uventet med USA omkring New START-avtalen slik at amerikanerne nå sier rett ut at de avslutte all handling omkring traktaten. Russerne nektet å oppgi hvor de har deres atomvåpen. Likedan opplever man i Russland at Putin forberede dem på en "endeløs krig", samtidig som det mer og mer kom til retorikk om "å vinne" en atomkrig. I selve Ukraina hadde det vært sett hvordan titusener av menn var skamløst ofret for å ta territorier som ikke tilhører dem, og at de slåss mer og mer desperat. Det er nå ren tyranni av en sort som ikke var sett siden Stalins tid i Russland, hvor folk mer og mer har begynte med å leve i redsel for regimet og for hverandre. Mange i eliten har innsett at de var for sent ut; ethvert inngrep mot Putin vil ikke løse situasjonen, men på den andre siden må de stoppe ham, spesielt nå som han leker med ilden.

https://www.theguardian.com/world/2023/ ... ion-stalls

One western diplomat in Moscow described Putin’s message in the speech as preparing the Russian public for “war that never ends”.

The diplomat also said it was not clear that Putin could accept a defeat in the conflict because it did not seem that Putin “understands how to lose”.

The person said Putin did not appear to be reconsidering the conflict despite the heavy losses and setbacks of the last year. The diplomat noted that the Russian president was a former KGB operative and said they are trained to always continue to pursue their objectives, rather than reassessing the goals in the first place.


Det er blitt mer og mer klart at russerne har helt mistet det; de har blitt så hjernevasket at det kan i slutten leder til selvmordsambisjoner som å søke en atomkrig og selvutrydding i møte med ukrainerne, så det eneste som kan stanse det er om eliten rive ned hele byggverket skapt av Putin. Folk flest er for redd og for lamslått til å protestere, og er villig til å dø fremfor å miste tryggheten i et folk som mer og mer sønderrives fra hverandre når de mister tillit, fremtidstro og optimisme. I slutten kan det ende med at en million menn vil bli hyllet underveis mot disses død, dette er gryende tegn på ISIS-mentalitet. Bare en gang var dette tidlig sett i Europa; i Hitler-Tyskland i 1944-45.

“The country has gone mad,”

Xi i slutten kan bli nødt til å støtte kuppforsøk mot Putin eller bryte helt med Putin. Han vil først vente; men for hver måned bli det verre og verre; og kan en dag bli et uoverkommelig problem som kan sette Kinas sikkerhet i sterk fare, ettersom han må beskytte Stan-landene mot Russland og hindre en atomkrig som Putin vil framprovosere, som kan sette Kinas eksistens i sterk fare. Det er nå blitt mer og mer klart at Putin er helt fullstendig gal. Han vil heller ha atomkrig og ødeleggelse av Russland fremfor å tape. Biden kan bli nødt til å bryte amerikansk lov og beordre likvidering av Putin om det skulle komme signaler om et slikt scenario mens den russiske eliten forbli maktløst. Putin hadde brukt folket for å true eliten til å holde seg stille.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»