Har landslaget for få med mørk hud?

Svar
Brukeravatar
Jobs99
Innlegg: 1175

Re: Har landslaget for få med mørk hud?

Legg inn av Jobs99 »

Hva med langrennslandslaget? Kvinnehåndball? Ett flertall av innvandrerne er ikke integrert i det norske samfunnet i det hele tatt, de lever i sine isolerte områder, særlig i Oslo

Brukeravatar
busemannen
Innlegg: 864
Sted: Lauvtjern

Legg inn av busemannen »

Jobs99 skrev: ons mar 29, 2023 10:15 pm Hva med langrennslandslaget? Kvinnehåndball? Ett flertall av innvandrerne er ikke integrert i det norske samfunnet i det hele tatt, de lever i sine isolerte områder, særlig i Oslo
Du er oslojente?

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

Jobs99 skrev: ons mar 29, 2023 10:15 pm Hva med langrennslandslaget? Kvinnehåndball? Ett flertall av innvandrerne er ikke integrert i det norske samfunnet i det hele tatt, de lever i sine isolerte områder, særlig i Oslo
Er vel litt lenger distanse knyttet opp mot vintersport. Men i håndball, så ser man at svenskene delvis har fått det til. Så definitivt en viktig jobb for idretten framover at man jobber bedre med integrering istedenfor å kun si st det er så vanskelig. Eks Cricket har man f.eks en veldig bra utvikling som de andre idrettene i Norge bør lære av.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Kaizen skrev: ons mar 29, 2023 10:20 pm
Jobs99 skrev: ons mar 29, 2023 10:15 pm Hva med langrennslandslaget? Kvinnehåndball? Ett flertall av innvandrerne er ikke integrert i det norske samfunnet i det hele tatt, de lever i sine isolerte områder, særlig i Oslo
Er vel litt lenger distanse knyttet opp mot vintersport. Men i håndball, så ser man at svenskene delvis har fått det til. Så definitivt en viktig jobb for idretten framover at man jobber bedre med integrering istedenfor å kun si st det er så vanskelig. Eks Cricket har man f.eks en veldig bra utvikling som de andre idrettene i Norge bør lære av.
Først og fremst må innvandrerne selv ville integreres. Om ikke de vil så nytter det ikke om vi ønsker å få dem integrert. Blir ikke mye integrert om du bare henger med andre invandrere og med bare innvandrere som naboer på Oslo Øst.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

PapaSmurf skrev: tir mar 28, 2023 3:43 pm Her i kretsen eller fiskeværet om man absolutt vil har man tatt grep.

Jeg er involvert i 3 klubber på forskjellig nivå og alle har avtaler der de som sliter med betaling kan ta kontakt.

Her er et eksempel fra kretsens største breddeklubb:

https://www.moldefk.no/om-klubben/bredd ... ngsavtaler
Ja, det er jo skikkelig smart å legge det på foreldrene til disse barna, at de skal innrømme fattigdommen og stå med lua i handa…

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Corvus skrev: ons mar 29, 2023 10:25 pm
Først og fremst må innvandrerne selv ville integreres. Om ikke de vil så nytter det ikke om vi ønsker å få dem integrert. Blir ikke mye integrert om du bare henger med andre invandrere og med bare innvandrere som naboer på Oslo Øst.
Det frister ikke akkurat å henge med brungrums som deg da, når man har innvandrerbakgrunn.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

Corvus skrev: ons mar 29, 2023 10:25 pm
Kaizen skrev: ons mar 29, 2023 10:20 pm
Jobs99 skrev: ons mar 29, 2023 10:15 pm Hva med langrennslandslaget? Kvinnehåndball? Ett flertall av innvandrerne er ikke integrert i det norske samfunnet i det hele tatt, de lever i sine isolerte områder, særlig i Oslo
Er vel litt lenger distanse knyttet opp mot vintersport. Men i håndball, så ser man at svenskene delvis har fått det til. Så definitivt en viktig jobb for idretten framover at man jobber bedre med integrering istedenfor å kun si st det er så vanskelig. Eks Cricket har man f.eks en veldig bra utvikling som de andre idrettene i Norge bør lære av.
Først og fremst må innvandrerne selv ville integreres. Om ikke de vil så nytter det ikke om vi ønsker å få dem integrert. Blir ikke mye integrert om du bare henger med andre invandrere og med bare innvandrere som naboer på Oslo Øst.
Molde møtte Grorud i semifinalen i Junior NM i 2022. Et lag med flere minoritetsspråklige.Så det skjer helt klart positiv utvikling i norsk fotball. Men så handler det bare om at spillerne får gode muligheter til å trene å utvikle seg videre, og kunne ta det siste steget. En klubb som VIF har vel gjort en tvilsom jobb i så måte med mange av sine talenter senere årene. Er f.eks spent på hva VIF kan få ut av supertalentet Omar Bully Drameh fra nettopp dette juniorlaget. Eller om de skusler bort nok et nytt talent.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Kaizen skrev: ons mar 29, 2023 10:07 pm
PapaSmurf skrev: tir mar 28, 2023 11:56 pm
Kaizen skrev: tir mar 28, 2023 9:37 pm

Ja lyser jo lang vei Papa at du ikke ser dette som et problem. Vi har en spiller med innvandrerbakgrunn på A-landslaget. På kvinnelandslaget er det vel det samme. Men bortforklaringer. Der er du god!
Nei, jeg ser det virkelig ikke som et problem. Ikke i det hele tatt. På det norske landslaget har det vært mange med ikke-norsk bakgrunn og ser man på de yngre landslagene er det mange up and coming med utenlandsk bakgrunn.

At du fortsatt gnager om de 20% som du har blitt forklart gang på gang på gang at ikke kan brukes som mål på hvor mange med innvandrerbakgrunn det ville vært naturlig at spilte på landslaget kan jeg rett og slett ikke hjelpe deg med. Siden du fortsatt ikke forstår at snekkeren Pawel eller servitøren Gösta verken kan eller vil representere Norge på landslaget er det blant umulig å få til en saklig debatt.

Hadde noen derimot kommet opp med hvor mange av de 20% av norske innvandrerne som er født i Norge eller kom hit såpass tidlig at de har/burde ha utviklet seg som fotballspillere her så hadde vi hatt et tall vi kunne ta utgangspunkt i for debatten.
Men ser man på grafen som jeg la ut er det åpenbart at tallet er langt under 20%.
Jeg sa du hadde er godt poeng her Papa i et tidligere innlegg har jeg kommentert nettopp dette.. . Absolutt ikke opptatt av om det er 20 eller 16%. Uansett utgjør denne gruppen over en million mennesker I Norge, Og fødselsraten ligger på ca. 1.85. Godt over gjennomsnittet for Norge som helhet.

Min interesse i saken omhandler at man tar dette perspektivet på alvor, når man ser at andelen minoritetsspråklige går nedover på A-landslaget.
. Den jo burde gått oppover i tråd med den generelle samfunnsutviklingen i Norge. Ideelt sett burde vi vel hatt 3-5 spillere fra den gruppen. Så kan man si at det er tilfeldig. Men jeg ser at flere av stjernene på landslaget med minoritetsspråklige bakgrunn er på hell i forhold til alder, uten at nye har kommet inn og tatt over deres rolle ennå. Så får vi håpe de nye talentene fra de yngre lagene tar steget. Er ingen tvil om ulike kulturer bringer inn en X-faktor som vi trenger i fremtidige landslag
Jeg er opptatt av at alle skal få sjansen til å bli så gode som de kan bli.

Uavhengig av hvor de eller foreldrene kommer fra.

Og dette vil naturlig gå i bølgedaler. Det ser man på talentutvikling generelt også. Noen ganger får man frem mange talenter, andre ganger er det tørke.

Jeg har forsåvidt regnet litt på tallet og selv om det ikke var mulig å unngå litt synsing med manglende informasjon kom jeg med den grafen som utgangspunkt frem til at 6-8% av den norske befolkningen har kommet hit såpass unge at de kan utvikles eller de er født her av utenlandske foreldre. Men det kunne jeg jo sagt ut fra logisk tankegang også. Det betyr at om man skal se på statistikken alene skal landslaget ha 1-2 spillere med slik bakgrunn hvert uttak.

Og da har jeg ikke tatt med i beregningen at mange av disse gruppene i stor grad velger andre idretter.

Det forteller meg at man har gjort en kjempejobb med integrering og at NFFs kampanjer fungerer.

Men det kan jo alltid jobbes bedre med utvikling. Uansett opphav.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Trolljegeren skrev: ons mar 29, 2023 10:32 pm
Corvus skrev: ons mar 29, 2023 10:25 pm
Først og fremst må innvandrerne selv ville integreres. Om ikke de vil så nytter det ikke om vi ønsker å få dem integrert. Blir ikke mye integrert om du bare henger med andre invandrere og med bare innvandrere som naboer på Oslo Øst.
Det frister ikke akkurat å henge med brungrums som deg da, når man har innvandrerbakgrunn.
FInnes ikke noe brungrums her. Du er altså ikke enig i at innvandrere bør integreres i det norske samfunnet? Hva slags idiotholdning er det?

Corvus

Legg inn av Corvus »

Kaizen skrev: ons mar 29, 2023 10:41 pm
Corvus skrev: ons mar 29, 2023 10:25 pm
Kaizen skrev: ons mar 29, 2023 10:20 pm

Er vel litt lenger distanse knyttet opp mot vintersport. Men i håndball, så ser man at svenskene delvis har fått det til. Så definitivt en viktig jobb for idretten framover at man jobber bedre med integrering istedenfor å kun si st det er så vanskelig. Eks Cricket har man f.eks en veldig bra utvikling som de andre idrettene i Norge bør lære av.
Først og fremst må innvandrerne selv ville integreres. Om ikke de vil så nytter det ikke om vi ønsker å få dem integrert. Blir ikke mye integrert om du bare henger med andre invandrere og med bare innvandrere som naboer på Oslo Øst.
Molde møtte Grorud i semifinalen i Junior NM i 2022. Et lag med flere minoritetsspråklige.Så det skjer helt klart positiv utvikling i norsk fotball. Men så handler det bare om at spillerne får gode muligheter til å trene å utvikle seg videre, og kunne ta det siste steget. En klubb som VIF har vel gjort en tvilsom jobb i så måte med mange av sine talenter senere årene. Er f.eks spent på hva VIF kan få ut av supertalentet Omar Bully Drameh fra nettopp dette juniorlaget. Eller om de skusler bort nok et nytt talent.
Fotball er jo multikulturelt i lange baner, helt konge der. Ikke akkurat så mange i vinteridretter. Skulle gjerne sett flere der.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Corvus skrev: ons mar 29, 2023 11:37 pm
FInnes ikke noe brungrums her. Du er altså ikke enig i at innvandrere bør integreres i det norske samfunnet? Hva slags idiotholdning er det?
Det var ikke dette du sa🤡

Corvus

Legg inn av Corvus »

Trolljegeren skrev: tor mar 30, 2023 6:28 am
Corvus skrev: ons mar 29, 2023 11:37 pm
FInnes ikke noe brungrums her. Du er altså ikke enig i at innvandrere bør integreres i det norske samfunnet? Hva slags idiotholdning er det?
Det var ikke dette du sa🤡
Visst var det det. Hva mener du jeg sa?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Kaizen skrev: ons mar 29, 2023 10:20 pm
Jobs99 skrev: ons mar 29, 2023 10:15 pm Hva med langrennslandslaget? Kvinnehåndball? Ett flertall av innvandrerne er ikke integrert i det norske samfunnet i det hele tatt, de lever i sine isolerte områder, særlig i Oslo
Er vel litt lenger distanse knyttet opp mot vintersport. Men i håndball, så ser man at svenskene delvis har fått det til. Så definitivt en viktig jobb for idretten framover at man jobber bedre med integrering istedenfor å kun si st det er så vanskelig. Eks Cricket har man f.eks en veldig bra utvikling som de andre idrettene i Norge bør lære av.
Nå kødder du vel? Tror du i fullt alvor at Norge hadde et cricketmiljø som har inkludert innvandrere på en utifrå måte?

Norges cricketforbund ble dannet 1994, og det er dannet av innvandrere fra land der sporten er enorm. Ser man på klubbene, landslaget eller forbundsstyret ser man at dette er en sport som er totaldominert av innvadrere eller barn av innvandrere. Og jeg syns det er genialt at de får drive med det de brenner for. Det triste hadde vært om man tvang dem til å drive med fotball og ikke la til rette for at de kunne drive med sin favorittidrett.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

PapaSmurf skrev: tor mar 30, 2023 10:25 am
Kaizen skrev: ons mar 29, 2023 10:20 pm
Jobs99 skrev: ons mar 29, 2023 10:15 pm Hva med langrennslandslaget? Kvinnehåndball? Ett flertall av innvandrerne er ikke integrert i det norske samfunnet i det hele tatt, de lever i sine isolerte områder, særlig i Oslo
Er vel litt lenger distanse knyttet opp mot vintersport. Men i håndball, så ser man at svenskene delvis har fått det til. Så definitivt en viktig jobb for idretten framover at man jobber bedre med integrering istedenfor å kun si st det er så vanskelig. Eks Cricket har man f.eks en veldig bra utvikling som de andre idrettene i Norge bør lære av.
Nå kødder du vel? Tror du i fullt alvor at Norge hadde et cricketmiljø som har inkludert innvandrere på en utifrå måte?

Norges cricketforbund ble dannet 1994, og det er dannet av innvandrere fra land der sporten er enorm. Ser man på klubbene, landslaget eller forbundsstyret ser man at dette er en sport som er totaldominert av innvadrere eller barn av innvandrere. Og jeg syns det er genialt at de får drive med det de brenner for. Det triste hadde vært om man tvang dem til å drive med fotball og ikke la til rette for at de kunne drive med sin favorittidrett.
Beklager sent svar. Så ikke kommentaren.
Nei, det tror jeg selfølgelig ikke. Cricket var vel i utgangspunktet en nullidrett i Norge før man satte igang.

Men det at de har fått bygge en idrettskultur fra grunnen av og fått tilgang til et treningsanlegg av kommunen, for å utvikle sporten videre på sine premisser synes jeg er spennende. Det har også gitt imponerende resultater, og en seriøs satsing.
Det var vel hele poenget mitt. At det hadde vært interessant å se om man kan gjøre det tilsvarende innenfor andre idretter for å øke andelen minoritetsspråklige idrettsutøvere.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Kaizen skrev: fre mar 31, 2023 7:38 pm
PapaSmurf skrev: tor mar 30, 2023 10:25 am
Kaizen skrev: ons mar 29, 2023 10:20 pm

Er vel litt lenger distanse knyttet opp mot vintersport. Men i håndball, så ser man at svenskene delvis har fått det til. Så definitivt en viktig jobb for idretten framover at man jobber bedre med integrering istedenfor å kun si st det er så vanskelig. Eks Cricket har man f.eks en veldig bra utvikling som de andre idrettene i Norge bør lære av.
Nå kødder du vel? Tror du i fullt alvor at Norge hadde et cricketmiljø som har inkludert innvandrere på en utifrå måte?

Norges cricketforbund ble dannet 1994, og det er dannet av innvandrere fra land der sporten er enorm. Ser man på klubbene, landslaget eller forbundsstyret ser man at dette er en sport som er totaldominert av innvadrere eller barn av innvandrere. Og jeg syns det er genialt at de får drive med det de brenner for. Det triste hadde vært om man tvang dem til å drive med fotball og ikke la til rette for at de kunne drive med sin favorittidrett.
Beklager sent svar. Så ikke kommentaren.
Nei, det tror jeg selfølgelig ikke. Cricket var vel i utgangspunktet en nullidrett i Norge før man satte igang.

Men det at de har fått bygge en idrettskultur fra grunnen av og fått tilgang til et treningsanlegg av kommunen, for å utvikle sporten videre på sine premisser synes jeg er spennende. Det har også gitt imponerende resultater, og en seriøs satsing.
Det var vel hele poenget mitt. At det hadde vært interessant å se om man kan gjøre det tilsvarende innenfor andre idretter for å øke andelen minoritetsspråklige idrettsutøvere.
Jeg er helt enig med deg i at man må legge til rette for «eksotiske» idretter.

Bra for folkehelsen og kanskje man holder flere unna gjengmiljøet i store byer.

halla2222

Legg inn av halla2222 »

4200570 skrev: ons mar 29, 2023 12:59 am
Big George skrev: ons mar 29, 2023 12:48 am
Kaizen skrev: tir mar 28, 2023 10:33 pm Innvandrere og barna deres utgjør nå over en million mennesker I Norge. Er på tide at denne gruppa blir bedre representert på A-landslagene. En seriøs oppgave for NFF både på herre- og kvinnesiden fremover.
Når man vet at Pakistanerne som utgjør en av de største gruppen IKKE er interessert i fotball.
Det burde være en av de første forklaringene.
Morten Pedersen mente vel for en del år tilbake at Harmeeth Singh ville oppnå samme status som David Beckham om han valgte å representere India istedenfor Norge. Hadde bare Etzaz valgt Pakistan...
Etzaz Hussain har aldri spilt for det norske seniorlaget. Han erklærte at han hadde til hensikt å spille for Pakistan i 2021. Etzaz vil snart debutere for Pakistan.

Jeg tror spilleren du tenker på er forræderen Ghayas Zahid.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Om et par år er Oscar Bobb, Antonio Nusa og ,Alwande Roaldsøy på A-landslaget.
Tre gutter med en afrikansk og en norsk foreldre.

Osame sahraoui har marokkansk bakgrunn. Dessverre er pakistanske gutter fra en kultur som
ikke oppmuntrer til idretter som er store i Norge.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»