Landslaget for herrer

Svar
mogandisu
Innlegg: 1501

Re: Landslaget for herrer

Legg inn av mogandisu »

Interessert skrev: tir mar 07, 2023 7:40 pm
mogandisu skrev: tir mar 07, 2023 4:43 pm
- JP Hauge: fullstendig ute i kulden i Belgia, har slitt mentalt etter å ha påført en motstander benbrudd forrige sesong.
Husker den hendelsen. Så det er det som har gått såpass inn på han, men det forstår jeg også da. Sånt skyldfølelse er veldig vondt å få på seg. Og spesielt hvis man skal prestere på høyt plan. var triste greier det, håper han får god hjelp og makter å komme over det.
Ja tydelig at han ikke har klart å riste det av seg. Var et lengre intervju med han for en stund tilbake der han snakket om at han både slet med å tørre å gå i dueller, i frykt på å gjøre det igjen, og heller ikke klarte å utfordre 1v1 i frykt med at det skulle skje med han selv. Så han fikk en ordentlig mental sperre der, og spilte da hele tiden med håndbrekket på. Sto også i intervjuet at han hadde oppsøkt mental trener osv. for å forsøke å komme seg ut av det, men med tanke på hvor lite han har spilt i Belgia vet jeg ikke helt hvordan det har gått.

aderyn

Legg inn av aderyn »

Mulig jeg er kynisk, kald og mangler empati her men bør ikke en profesjonell fotballspiller klare å komme over å tilfeldigvis ha skadet en annen spiller 1 år i forvegen? Assa jeg har skadet et par spillere på fotballbanen jeg (dog ikke like alvorlig) men har ikke akkurat ofret det en tanke mer enn et par dager etterpå selv om jeg selvfølgelig synes synd på vedkommende. Har ikke akkurat hørt om noe liknende før.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Ajer har meldt forfall og Hanche-Olsen er skadet.
Ståle Solbakken henter ikke inn erstattere sier han.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Norges tropp til kampene mot Spania og Georgia
14.3.2023 12:10:17 CET | Norges Fotballforbund
Landslagssjef Ståle Solbakken har tatt ut troppen til kampene mot Spania og Georgia.
Norge åpner EM-kvalifiseringen med bortekamper mot Spania 25. mars og Georgia 28. mars. 26 spillere er tatt ut i troppen.

- Det blir deilig å komme i gang. Trenerteam og støtteapparat har reist mye og vi har god oversikt. Vi har vurdert 35-40 spillere og så har vi endt på disse 26. De spillerne som har vært inne tidligere har gjort det bra, sier landslagssjef Ståle Solbakken.

- Vi må ha to tanker i hodet samtidig når det gjelder belastning, reise og kampbilde, så vi vet at vi har to friske og opplagte lag i kampene. Noen spillere har slitt med spilletid, men slik er det gamet her og det lever vi godt med. I noen posisjoner er det litt mer prekært enn i andre, men vi skal klare å få to konkurransedyktige lag i begge kampene. Spillerne er sugne på å se hverandre og spille landskamper, så vi gleder oss til å se alle igjen, sier Solbakken..
Troppen:
Ørjan Nyland - RB Leipzig
Jacob Karlstrøm - Molde
Egil Selvik - Haugesund
Kristoffer Ajer - Brentford
Fredrik Bjørkan - Bodø/Glimt
Birger Meling - Rennes
Stian Gregersen - Bordeaux
Andreas Hanche-Olsen - Mainz
Marcus Holmgren Pedersen - Feyenoord
Julian Ryerson - Borussia Dortmund
Stefan Strandberg - Vålerenga
Leo Østigård - Napoli
Fredrik Aursnes - Benfica
Patrick Berg - Bodø/Glimt
Sander Berge - Sheffield United
Ola Brynhildsen - Molde
Mats Møller Dæhli - Nürnberg
Mohamed Elyounoussi - Southampton
Ola Solbakken - Roma
Morten Thorsby - Union Berlin
Kristian Thorstvedt - Sassuolo
Hugo Vetlesen - Bodø/Glimt
Martin Ødegaard - Arsenal
Erling Braut Haaland - Manchester City
Jørgen Strand Larsen - Celta Vigo
Alexander Sørloth - Real Sociedad

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »

Big George skrev: tir mar 21, 2023 3:28 am Ajer har meldt forfall og Hanche-Olsen er skadet.
Ståle Solbakken henter ikke inn erstattere sier han.
Olsen også skada? Den er kjip. Blir fort Gregersen mot Georgia da. Eller har Svea vært innom hotellrommet til Ståle? :D

benib

Legg inn av benib »

Kakebart skrev: tir mar 21, 2023 8:56 am
Big George skrev: tir mar 21, 2023 3:28 am Ajer har meldt forfall og Hanche-Olsen er skadet.
Ståle Solbakken henter ikke inn erstattere sier han.
Olsen også skada? Den er kjip. Blir fort Gregersen mot Georgia da. Eller har Svea vært innom hotellrommet til Ståle? :D
BigGeorge utelater å nevne at Hanche bare fikk seg en smell i Mainz-kampen. Han kom på samling relativt frisk og rask.

Linselusa

Legg inn av Linselusa »

Haaland skadet. Snakkes folkens

Rent Trav

Legg inn av Rent Trav »

Haaland ute….😔

startelver

Legg inn av startelver »

Tror vi bare skal nullstille og fokusere på Ødegaard , Aursnes og Sørloth som kommer til å lage fotballfest.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Synd de andre som er med ikke er i kalasform, men sånt skjer, og da må vi bruke dem vi har best mulig.

Spania blir knallhardt uansett så der var mine forhåpninger lave, mens Georgia er lag vi bør slå.

Champis

Legg inn av Champis »

JonSnow skrev: tir mar 21, 2023 3:20 pm Synd de andre som er med ikke er i kalasform, men sånt skjer, og da må vi bruke dem vi har best mulig.

Spania blir knallhardt uansett så der var mine forhåpninger lave, mens Georgia er lag vi bør slå.

I så fall penger å hente på det. Oddsen tilsier rundt 40% sjanse for seier mot Georgia.

Taururu

Legg inn av Taururu »

Dette er kvalikk. Nr. 6 siden sist vi var i EM 2000.
Det er egentlig ganske utrolig at vi ikke har vært i minst to eller tre EM i mellomtiden. Det er nesten som å vinne i lotto med motsatt fortegn. Bare se her på kvalikkene:

2004
4-2-2 9-5 snitt på 1,75 poeng, 1 poeng unna direktekvalifisert (tap i playoff)

2008
7-2-3 27-11 snitt 1.92 poeng, 1 poeng unna EM

2012
5-1-2 10-7 snitt 2 poeng, 0 poeng unna (ryker innbyrdes)

2016
6-1-3 13-10 snitt 1,9 poeng, 1 poeng unna direkte til Em( taper playoff)

2020
4-5-1 19-11snitt 1,7 poeng, 4 poeng unna direktekvalifisert (men i NL er vi med)
NL
4-1-1 7-2 snitt 2,17 poeng, Taper playoff


Dette gir på 54 kamper 30-12-12 85-46 og et snitt på 1,91 poeng.

1,91 poeng i snitt hadde gitt medaljer i de fleste ligaer. Vi har altså på hvert eneste av de fem forsøkene ryket på knappest mulig margin. Helt utrolig

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Nordtveit har endelig funnet nivået sitt, og skal spille for fjerdedivisjonsklubben Skjold IL.

aderyn

Legg inn av aderyn »

Sulfat skrev: man mar 27, 2023 4:22 pm Nordtveit har endelig funnet nivået sitt, og skal spille for fjerdedivisjonsklubben Skjold IL.
Rett fra Bundesliga til 4. div, kommer ikke på så mye større nivåsprik i en overgang enn det.

Taururu

Legg inn av Taururu »

Ref til tidligere innlegg.

La oss sammenligne oss med Danmark som har vært i 3 av 5 EM i denne perioden.

I ordinær kvalikk ser det sånn ut

2004
Norge 14 poeng
Danmark 15 poeng

2008
Norge 23 poeng
Danmark 20 poeng

2012
Norge 16 poeng
Danmark 19 poeng

2016
Norge 19 poeng (10 kamper, snitt 1,9p per kamp)
Danmark 12 poeng ( 8 kamper, snitt 1,5p per kamp)

2020
Norge 17 poeng (10 kamper, snitt 1,7 poeng)
Danmark 16 poeng ( 8 kamper, snitt 2 poeng)


Når vi legger alt sammen har vi i 5 ordinære kvalikker (2004-2020) 1,85 poeng, Danmark har 1,86 poeng. Det er verdt å merke seg at Danmark har hatt adskillig lettere grupper på grunn av seeding.

Til tross for at vi gjør det like bra som danskene poengmessig, i tøffere grupper, er resultatet Norge på 5 forsøk 0 EM og Danmark 5 forsøk 3 EM. Det er lov å si at vi hadde fortjent mer

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »

Sulfat skrev: man mar 27, 2023 4:22 pm Nordtveit har endelig funnet nivået sitt, og skal spille for fjerdedivisjonsklubben Skjold IL.
Har han lagt opp på landslaget? Er vel ikke så store krav til klubbhverdagen for å bli med, og vi trenger en bra stopper.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Kakebart skrev: man mar 27, 2023 5:16 pm vi trenger en bra stopper.
Det var han aldri, og som Skjold-spiller garantert i enda mindre grad nå.

startelver

Legg inn av startelver »

Taururu skrev: man mar 27, 2023 4:15 pm Dette er kvalikk. Nr. 6 siden sist vi var i EM 2000.
Det er egentlig ganske utrolig at vi ikke har vært i minst to eller tre EM i mellomtiden. Det er nesten som å vinne i lotto med motsatt fortegn. Bare se her på kvalikkene:

2004
4-2-2 9-5 snitt på 1,75 poeng, 1 poeng unna direktekvalifisert (tap i playoff)

2008
7-2-3 27-11 snitt 1.92 poeng, 1 poeng unna EM

2012
5-1-2 10-7 snitt 2 poeng, 0 poeng unna (ryker innbyrdes)

2016
6-1-3 13-10 snitt 1,9 poeng, 1 poeng unna direkte til Em( taper playoff)

2020
4-5-1 19-11snitt 1,7 poeng, 4 poeng unna direktekvalifisert (men i NL er vi med)
NL
4-1-1 7-2 snitt 2,17 poeng, Taper playoff


Dette gir på 54 kamper 30-12-12 85-46 og et snitt på 1,91 poeng.

1,91 poeng i snitt hadde gitt medaljer i de fleste ligaer. Vi har altså på hvert eneste av de fem forsøkene ryket på knappest mulig margin. Helt utrolig

Blir det det samme i EM-kvaliken nå så kan man lure på om dette faktisk er en forbannelse som hviler over Norge. Vi er på god vei.

Norgefoot

Legg inn av Norgefoot »

Taururu skrev: man mar 27, 2023 4:53 pm Ref til tidligere innlegg.

La oss sammenligne oss med Danmark som har vært i 3 av 5 EM i denne perioden.

I ordinær kvalikk ser det sånn ut

2004
Norge 14 poeng
Danmark 15 poeng

2008
Norge 23 poeng
Danmark 20 poeng

2012
Norge 16 poeng
Danmark 19 poeng

2016
Norge 19 poeng (10 kamper, snitt 1,9p per kamp)
Danmark 12 poeng ( 8 kamper, snitt 1,5p per kamp)

2020
Norge 17 poeng (10 kamper, snitt 1,7 poeng)
Danmark 16 poeng ( 8 kamper, snitt 2 poeng)


Når vi legger alt sammen har vi i 5 ordinære kvalikker (2004-2020) 1,85 poeng, Danmark har 1,86 poeng. Det er verdt å merke seg at Danmark har hatt adskillig lettere grupper på grunn av seeding.

Til tross for at vi gjør det like bra som danskene poengmessig, i tøffere grupper, er resultatet Norge på 5 forsøk 0 EM og Danmark 5 forsøk 3 EM. Det er lov å si at vi hadde fortjent mer
Det er jo veldig interessant og ganske utrolig

Norgefoot

Legg inn av Norgefoot »

https://www.tv2.no/video/sport/fotball/ ... 28/1852473

Bra lag. Litt overraskende med Wolfe som venstreback og hodemist å ikke ha Bobb som høyrekant (ei heller nevnt som innbytter), men ellers bra lag

Ble ikke veldig imponert av Mannsverk i pausen nå, kampen mot Nederland var helt grusom, mens kampen mot Portugal var ok pluss.
Hjelde var også en skuffelse, selv om han spilte venstreback

smash

Legg inn av smash »

En stund siden Mannsverk var virkelig god. Håper og tror at han kommer opp på et høyere nivå enn tidligere. Naturlig at det går litt opp og ned i den fasen.

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »

Norgefoot skrev: ons mar 29, 2023 6:07 pm https://www.tv2.no/video/sport/fotball/ ... 28/1852473

Bra lag. Litt overraskende med Wolfe som venstreback og hodemist å ikke ha Bobb som høyrekant (ei heller nevnt som innbytter), men ellers bra lag

Ble ikke veldig imponert av Mannsverk i pausen nå, kampen mot Nederland var helt grusom, mens kampen mot Portugal var ok pluss.
Hjelde var også en skuffelse, selv om han spilte venstreback

Mye enig her. De droppa å si hvem som skulle spille høyre av Schjelderup og Nusa. Hadde vel blitt Nusa sikkert… Bobb er førstevalget som høyrekant på 2028-laget mitt og Mvuka kan bli backup.

Kitolano så vel så bra ut i det jeg så av u21. Og Roaldsøy f.eks kan fort utfordre dem som balansespiller i 2028, om ikke Mannsverk viser mye mer, men det skal han vel kunne gjøre?

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Mannsverk har vært håpløs for Molde også i vinter. Det er voldsom forskjell på bunn og toppnivået hans.

Norgefoot

Legg inn av Norgefoot »

Kakebart skrev: ons mar 29, 2023 9:03 pm
Norgefoot skrev: ons mar 29, 2023 6:07 pm https://www.tv2.no/video/sport/fotball/ ... 28/1852473

Bra lag. Litt overraskende med Wolfe som venstreback og hodemist å ikke ha Bobb som høyrekant (ei heller nevnt som innbytter), men ellers bra lag

Ble ikke veldig imponert av Mannsverk i pausen nå, kampen mot Nederland var helt grusom, mens kampen mot Portugal var ok pluss.
Hjelde var også en skuffelse, selv om han spilte venstreback

Mye enig her. De droppa å si hvem som skulle spille høyre av Schjelderup og Nusa. Hadde vel blitt Nusa sikkert… Bobb er førstevalget som høyrekant på 2028-laget mitt og Mvuka kan bli backup.

Kitolano så vel så bra ut i det jeg så av u21. Og Roaldsøy f.eks kan fort utfordre dem som balansespiller i 2028, om ikke Mannsverk viser mye mer, men det skal han vel kunne gjøre?
Mener de sa Nusa på høyre og Schjelderup på venstre?
Må ha Nusa på venstre, klart best der.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Kakebart skrev: ons mar 29, 2023 9:03 pm
Norgefoot skrev: ons mar 29, 2023 6:07 pm https://www.tv2.no/video/sport/fotball/ ... 28/1852473

Bra lag. Litt overraskende med Wolfe som venstreback og hodemist å ikke ha Bobb som høyrekant (ei heller nevnt som innbytter), men ellers bra lag

Ble ikke veldig imponert av Mannsverk i pausen nå, kampen mot Nederland var helt grusom, mens kampen mot Portugal var ok pluss.
Hjelde var også en skuffelse, selv om han spilte venstreback

Mye enig her. De droppa å si hvem som skulle spille høyre av Schjelderup og Nusa. Hadde vel blitt Nusa sikkert… Bobb er førstevalget som høyrekant på 2028-laget mitt og Mvuka kan bli backup.

Kitolano så vel så bra ut i det jeg så av u21. Og Roaldsøy f.eks kan fort utfordre dem som balansespiller i 2028, om ikke Mannsverk viser mye mer, men det skal han vel kunne gjøre?
Det virker klart lovende. Men det kan og vil helt sikkert melde seg på flere, sikkert også noen vi knapt vet om i dag innen 2028.

smash

Legg inn av smash »

Til 28 har jeg troen på Sindre Walle Egeli på høyrevingen. Den beste av Nusa/Schjelderup på venstre, holder en knapp på Nusa.

Champis

Legg inn av Champis »

smash skrev: ons mar 29, 2023 10:45 pm Til 28 har jeg troen på Sindre Walle Egeli på høyrevingen. Den beste av Nusa/Schjelderup på venstre, holder en knapp på Nusa.

Jeg kan nesten ikke skjønne annet enn at Walle Egeli blir en mer spiss-type senere i karrieren. Som kant tipper jeg Bobb ligger foran i køen på den tiden.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Interessert skrev: ons mar 29, 2023 9:43 pm
Kakebart skrev: ons mar 29, 2023 9:03 pm
Norgefoot skrev: ons mar 29, 2023 6:07 pm https://www.tv2.no/video/sport/fotball/ ... 28/1852473

Bra lag. Litt overraskende med Wolfe som venstreback og hodemist å ikke ha Bobb som høyrekant (ei heller nevnt som innbytter), men ellers bra lag

Ble ikke veldig imponert av Mannsverk i pausen nå, kampen mot Nederland var helt grusom, mens kampen mot Portugal var ok pluss.
Hjelde var også en skuffelse, selv om han spilte venstreback

Mye enig her. De droppa å si hvem som skulle spille høyre av Schjelderup og Nusa. Hadde vel blitt Nusa sikkert… Bobb er førstevalget som høyrekant på 2028-laget mitt og Mvuka kan bli backup.

Kitolano så vel så bra ut i det jeg så av u21. Og Roaldsøy f.eks kan fort utfordre dem som balansespiller i 2028, om ikke Mannsverk viser mye mer, men det skal han vel kunne gjøre?
Det virker klart lovende. Men det kan og vil helt sikkert melde seg på flere, sikkert også noen vi knapt vet om i dag innen 2028.
Helt sikkert noen som vi ikke har hørt om i det hele tatt og.
Vanskelig å spekulere i hvordan unge spillere vil utvikle seg, men tror vi har en del store talenter som kan gi oss mange gode stunder med landslaget de kommende årene. Og mange av de fremtredende spillerne på dagens landslag er jo også fortsatt unge og med en lovende fremtid..

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

Veldig usikker på hva Norge bør gjøre på kantposisjon fremover, og det tror jeg Ståle er også. Utgangspunktet før denne samlingen var vel Moi på venste og Sørloth på høyre som førstevalg. Men så er kanskje den mest positive "overraskelsen" ved siden av Aursnes denne gangen hvordan Ola Solbakken løste kantrollen på høyre.

Så da er spørsmålet om Sørloth kan flyttes over på venstre, eller om Sørloth benkes som spiss for Haaland, og Ola Solbakken tar over høyrekanten.

Synes også Moi skuffet under denne samlingen, som ved forrige, og kan ikke være langt unna å droppes på venstrekanten. Da blir spørsmålet hvem som tar over der. De andre kantene i troppen denne gangen var MMD og Brynhildsen. MMD spilte ikke ett minutt og da er det for meg vanskelig å rettferdiggjøre et uttak til neste gang. Brynhildsen som kant er jeg heller ikke veldig imponert over.

Mener bestemt at Dønnum eller Osame burde vært tatt ut på A landslaget for å ha noe mer spennende å sette inn på venstrekant for Moi. Dønnum er jo mest kjent for oss i Norge som høyreving, men har spilt venstre vingback i SL den siste tiden, og gjort det bra der. Så venstre kant burde ikke være noe problem for han.

Siste alternativ er å flytte Aursnes ut på kant og kjøre inn en annen på venstre indreløper (Berge, Thorstvedt, Thorsby), men da bryter man fort opp en midtbanetrio som fungerte veldig godt, så det er noe risiko assosiert med denne ideen.

Pushback

Legg inn av Pushback »

Moi har vært ræva lenge nå. Dette er klippekort tendenser lang vei. Der er danskene mye flinkere til å bruke formspillere og de har jo nærmest et nytt lag hver gang jeg ser de. Hvor var Dolberg, Eriksen og Cornelis denne gang liksom?
Merkelig at vi ikke får noe ut av super formspillere som Ryerson.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»