"Forhandler vs. kunde"-tråden

Svar
Hollabaloo

"Forhandler vs. kunde"-tråden

Legg inn av Hollabaloo »

Bilde

Del og diskuter nyhetssaker her.
Sist redigert av Hollabaloo den ons nov 16, 2022 8:01 am, redigert 1 gang totalt.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Starter med disse to sakene:

I konflikt med Møller i 6 år, Møller går mot vedtak i forbrukerklageutvalget og saksøker kunden:
https://www.motor.no/aktuelt/i-konflikt ... -ar/236542

Møller går til sak mot leasingbil-kunde, i tingretten blir Møller refset:
https://www.motor.no/aktuelt/familiefar ... len/233734

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Tesla saksøker norske kunder - vil ikke betale erstatning til kunder som opplever tregere lading:
https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-sa ... r/76664326

Tredje runde i rettsvesenet (Tesla tapte de to første rundene) blir i 2023.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

FredPerry vs. RSA. Denne saken kunne vel fint havnet i avisen, men var ikke så gira på å være der med eget tryne.

Fra forumet som ikke lenger nevnes:
https://vgd.no/t/Bil/1829071-kjeksgirka ... antiansvar

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

FredPerry^2 skrev: ons nov 16, 2022 10:05 am FredPerry vs. RSA. Denne saken kunne vel fint havnet i avisen, men var ikke så gira på å være der med eget tryne.

Fra forumet som ikke lenger nevnes:
https://vgd.no/t/Bil/1829071-kjeksgirka ... antiansvar
Du kan med fordel begynne å samle til 'FP's bilmemoarer.'
Mye mer materiale der enn i bragden 'Priusen bare går og går'.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

rosmebraad skrev: ons nov 16, 2022 12:05 pm
FredPerry^2 skrev: ons nov 16, 2022 10:05 am FredPerry vs. RSA. Denne saken kunne vel fint havnet i avisen, men var ikke så gira på å være der med eget tryne.

Fra forumet som ikke lenger nevnes:
https://vgd.no/t/Bil/1829071-kjeksgirka ... antiansvar
Du kan med fordel begynne å samle til 'FP's bilmemoarer.'
Mye mer materiale der enn i bragden 'Priusen bare går og går'.

Har dessverre for forumet, men heldigvis for meg blitt langt mindre blidrama etter at det ble leaset en ny Passat og vi fikk henholdsvis en salgssjef og verkstedleder i Møller som naboer.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

FredPerry^2 skrev: ons nov 16, 2022 2:18 pm
rosmebraad skrev: ons nov 16, 2022 12:05 pm
FredPerry^2 skrev: ons nov 16, 2022 10:05 am FredPerry vs. RSA. Denne saken kunne vel fint havnet i avisen, men var ikke så gira på å være der med eget tryne.

Fra forumet som ikke lenger nevnes:
https://vgd.no/t/Bil/1829071-kjeksgirka ... antiansvar
Du kan med fordel begynne å samle til 'FP's bilmemoarer.'
Mye mer materiale der enn i bragden 'Priusen bare går og går'.

Har dessverre for forumet, men heldigvis for meg blitt langt mindre blidrama etter at det ble leaset en ny Passat og vi fikk henholdsvis en salgssjef og verkstedleder i Møller som naboer.
Flott! (Flott for hverdagen.) Er de så behjelpelige at de tar med bilen når det er service?

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Tesla trakk innbyttetilbudet på 190000 kr uten forvarsel:
https://www.motor.no/aktuelt/tesla-trak ... det/237702

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Hollabaloo skrev: søn nov 27, 2022 2:42 pm Tesla trakk innbyttetilbudet på 190000 kr uten forvarsel:
https://www.motor.no/aktuelt/tesla-trak ... det/237702
Tesla må nok punge ut, men han hos Tesla som fant ut at en 15 år gammel A6 var verdt 190.000 bør vel finne seg en annen jobb.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Ouch! Dersom man er på jakt etter nyere bruktbil med nybilgaranti, er det tydeligvis verdt å gjøre sin egen sjekk av om servicer er tatt i tide til å opprettholde garantien, for det er ikke alle forhandlere som har kontroll på dette:

https://www.motor.no/aktuelt/taper-hund ... ice/238896

https://www.motor.no/aktuelt/den-nyere- ... nti/239100

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

RøhneSelmer feilannonserte en av deres bruktbiler til å ha elektrisk bakluke når den kun var manuell. Da kunde kom tilbake og klaget ville de ikke gi kunden prisavslag med begrunnelse:
- de tok forbehold om feil i annonsen
- elektrisk bakluke ifølge dem ikke har noen markedsverdi
- kjøperen burde oppdaget mangelen da hun prøvekjørte bilen

Nå har forbrukerklageutvalget gitt kunden medhold.
https://www.motor.no/aktuelt/forhandler ... lag/240134

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

En gang i gamle dager mener jeg det var en BMW Z4 til salgs hos Prestmarken Bil hvor det viste seg at de hadde annonsert den to ganger, hvorav den siste med lavere kilometerstand. Det ble litt baluba på VGD Bil i sin tid da en bruker ved navn Prestmarken registrerte seg og begynte å krangle med debattantene. Siden den gang har jeg alltid hatt denne episoden i bakhodet når jeg har sett biler derfra. Nå har samboer sett en bil til salgs der som hun har lyst til å se nærmere på, er det grunn til å tvile på de basert på noe som skjedde på VGD for 15 år siden?

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Arilds girkasse havarerte:
Møller-verksted krevde 172.000 kr for sent oljeskift
https://www.motor.no/aktuelt/moller-hev ... ent/244926

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Vi husker vel at Seinfeld tok verkstedsbransjens renommé på kornet med The Johnson rod:

https://www.google.com/search?q=seinfel ... u-A8YfC4w0

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

rosmebraad skrev: ons mar 29, 2023 4:22 pm Vi husker vel at Seinfeld tok verkstedsbransjens renommé på kornet med The Johnson rod:

https://www.google.com/search?q=seinfel ... u-A8YfC4w0
Det finnes løsninger, om man hadde evnene... ;)


rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

_hjelpes_.

SUV

Legg inn av SUV »

FredPerry^2 skrev: søn mar 19, 2023 12:52 pm En gang i gamle dager mener jeg det var en BMW Z4 til salgs hos Prestmarken Bil hvor det viste seg at de hadde annonsert den to ganger, hvorav den siste med lavere kilometerstand. Det ble litt baluba på VGD Bil i sin tid da en bruker ved navn Prestmarken registrerte seg og begynte å krangle med debattantene. Siden den gang har jeg alltid hatt denne episoden i bakhodet når jeg har sett biler derfra. Nå har samboer sett en bil til salgs der som hun har lyst til å se nærmere på, er det grunn til å tvile på de basert på noe som skjedde på VGD for 15 år siden?
Når det blir oppdaget uregelmessigheter et sted så er det nok som regel ikke eneste gangen det har skjedd, så derfor ville jeg styrt unna steder som er blitt avslørt selv om det er en annen bil enn denne som er aktuell. Såvidt jeg husker fra den gamle tråden med to veldig ulike kilometerstander på samme bil så kom det en slags rar forklaring på hvorfor det var slik (bilde av dashbordet til annen bil med høyere kilometerstand eller noe sånt), men vedkommende ville ikke bevise dette, og bilen var vel plutselig utilgjengelig så ingen kunne få se kilometerstanden (som vel må korrigeres før noen får se den).

Bruktbil har jeg kun kjøpt en gang og det var fra folk jeg kjenner godt og hvor jeg vet at kilometerstand og annet stemmer. Greit kjøp det.

Angående bruktbilforretninger så har jeg lagt merke til at enkelte er veldig ivrige etter å skjule registreringsnummeret til bilene. En ting er at bildene er av biler med "Bruktbilfrma AS" der nummerskiltet skulle stått, men når de heller ikke tar med regnr i annonsa så synes jeg det blir litt tvilsomt. Det kan jo være greit å sjekke opp historikken til biler (feks om kilometerstand ser ut til å stemme) på biler uten å først måtte kjøpe den for å finne ut av det. Heftelser kan jo også være greit å sjekke før kjøp.

Når det gjelder Prestmarken bil så hadde de for noen år siden en bil til salgs. Den var avertert som 5-seter med sportsratt og tåkelys. Siden denne bilen leveres som 4-seter så kunne ikke det stemme, og rattet var et helt vanlig standard-ratt (hva som er så flott med sportsratt som gjør det attraktivt er nå en annen sak, jeg ville heller hatt et vanlig standard ratt enn et rart sportsratt). Tåkelys var det ikke på bilen (kun det obligatoriske tåkebaklyset på ene siden bak).

Jeg sendte en mail til dem og sa ifra om feilene og at de burde rette dette eller gi beskjed til kjøper om dette (husker ikke om denne fortsatt var til salgs eller markert som solgt i mellomtiden).

Svaret var at bilen nå var solgt (eller avtalt handel) og at kjøper hadde prøvekjørt bilen og var fornøyd med den, så da var det ikke nødvendig å fortelle kjøper om feilene i annonsa.

Det normale er jo at man prøvekjører bilen alene (uten sette seg ned og spenne seg fast på alle seteplassene), og etterhvert så dukker det iblant opp behov for å benytte alle setene i større eller mindre grad, og da kan det jo bli litt vrient hvis feks en familie på 5 alltid må sende et familiemedlem med bussen fordi bilen viser seg å være en 4-seter.

Hvem som kjøpte bilen og hvor fornøyd vedkommende var med å ha en 4-seter vet jeg ikke, for regnr var hemmelig i annonsa. Det betyr naturligvis også at kjøper ikke enkelt kunne sjekke registreringsdata på forhånd og på den måten lese gjennom informasjonen inkludert antall sitteplasser.

Selv synes jeg det virker ganske useriøst å ikke ville opplyse kjøper om at bilen er en 4-seter når selger faktisk først har opplyst at det er en 5-seter og deretter fått vite at det ikke stemmer. Ikke akkurat noe som vekker tillit og gir noe ønske om å handle bil der hvis jeg skulle kjøpt bruktbil. Feil kan jo skje når det gjelder utstyr og antall seter (de fleste vil jo tro bilen e en 5-seter om de ser den uten å telle setebelter), men når feil oppdages bør de rettes.

Det naturlige i en sånn situasjon synes jeg ville være å kontakte kjøper og opplyse om at bilen er en 4-seter og har litt mindre utstyr enn først oppgitt og så spørre om kjøper fortsatt er interessert (er jo ikke sikkert 5 seter er viktig).

Mehell

Legg inn av Mehell »

FredPerry^2 skrev: ons nov 16, 2022 10:05 am FredPerry vs. RSA. Denne saken kunne vel fint havnet i avisen, men var ikke så gira på å være der med eget tryne.

Fra forumet som ikke lenger nevnes:
https://vgd.no/t/Bil/1829071-kjeksgirka ... antiansvar
Kjenner at jeg er ganske nysgjerrig på hva dette dreide seg om nå..

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Mehell skrev: tor mar 30, 2023 4:58 am
FredPerry^2 skrev: ons nov 16, 2022 10:05 am FredPerry vs. RSA. Denne saken kunne vel fint havnet i avisen, men var ikke så gira på å være der med eget tryne.

Fra forumet som ikke lenger nevnes:
https://vgd.no/t/Bil/1829071-kjeksgirka ... antiansvar
Kjenner at jeg er ganske nysgjerrig på hva dette dreide seg om nå..

To fryktelig lange historier hvor en ung jusstudent ved to forskjellige anledninger kranglet med RSA Romerike om garantiansvar på ødelagte girkasser. Først på en den gang fire år gammel Suzuki Jimny som bare gikk i 1. 3. og 5. gir, hvor RSA nektet ansvar fordi bilen hadde blitt brukt til å kjøre aviser.

Den andre gangen gjaldt det min fars Fiat Doblo hvor automatkassa røk noen dager før garantien gikk ut. Det ble reklamert og levert på verksted i god tid, men RSA kom tilbake etter noen dager og sa at det dessverre ikke var en garantisak fordi den var utløpt. Viste seg i ettertid at de bevisst hadde ventet noen dager med å melde det inn videre, slik at det så ut som om bilen var utenfor garanti - og hadde heller meldt det inn som maskinsskade til IF. Her kranglet jeg med de i månedsvis og satte i tillegg IF på nakken deres.

Det hele endte med at jeg sendte en lang mail til RSA Norge og FCA Norge hvor jeg forklarte hele saksforholdet, og da løste det seg på litt over en ukes tid - såvidt jeg husker.


Hei,

skriver til dere for å be om klargjøring fra høyere hold i forbindelse med en garantisak jeg har gående på vegne av min far.

Faren min har en Fiat Doblo med automatgir. Den er førstegangsregistrert 8/6-2011 og ble kjøpt på RSA Romerike med fem års nybilgaranti.
2. juni 2016 røk girkassen på denne og dagen etter fikk forhandler beskjed via telefon, som ba oss komme inn med bilen så fort vi fikk anledning.

Dobloen ble levert med redningsbil mandag 6. juni, og samme dag fikk faren min brev fra IF med beskjed om at de hadde fått melding
om at det var åpnet sak om maskinskade.

Jeg har tok så kontakt med IF og spurte om hvorfor dette er å regne som en forsikringssak, ettersom bilen var innenfor garantitiden (8/6)
både på skadetidspunktet (2/6), meldetidspunktet (3/6) og leveringstidspunktet (6/6). Takstmannen jeg snakket med var ikke klar over at
bilen var innenfor garanti, og syns også det var rart at det ble startet forsikringssak så raskt.

Har også ringt RSA Romerike ved flere anledninger for å høre om hvordan fremgangen med bilen er. Til stadighet har det vært unnskyldninger
hvor ansvaret har blitt skjøvet vekk fra de og over på enten FCA eller IF. De går gjerne i tråden om at ting tar tid fordi de ikke får svar fra overnevnte.

Torsdag 28/7 dro jeg personlig innom RSA Romerike for å spørre om hva som skjedde med Dobloen. Fikk da til svar at de ikke hadde fått gjort
noe med den, siden det tok så lang tid å få svar fra IF. Søknaden om garantireparasjon ble avlsått av Fiat, men de hadde fått det godkjent som
maskinskade fra forsikringsselskapet.

Dette overrasket meg, siden bilen var innenfor garanti da feilen oppstod, samt da den ble levert. Men kundebehandleren der sa at søknaden ikke
ble sendt fra de før 12/6 - og at Fiat derfor hadde avslått den med henvisning til at bilen var utenfor garanti. Trøsten ble imidlertid presentert som
at vi i det minste slapp å betale mer enn egenandelen til forsikringsselskapet.

I går, fredag 29/7 var jeg atter en gang innom RSA Strømmen for å bytte lånebil. I den forbindelse spurte jeg om hvorfor Fiat var så firkantede med
dette, særlig med tanke på at bilen ble levert verkstedet mens den fortsatt var innenfor garanti.

Svaret jeg fikk da var at det ikke hadde noe å si når bilen ble levert de, så lenge de ikke hadde tid til å se på den der og da.
Dessuten var Møller enda verre, så dette var slett ikke så ille som vi trodde.



Status pr. i dag er altså at RSA Romerike ønsker at IF skal dekke en girkassejobb til 33 000 kroner, og at kunden skal betale 4000 kroner i egenandel.

Mine spørsmål til dere er derfor som følger:


1) Forbrukerkjøpslovens § 27 første ledd første punkt, om reklamasjon:

"Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den gi
selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon)."


Fra en lovkommentar til denne paragrafen på Gyllendals Rettsdata er dette med melding til selger forklart nærmere:

"Reklamasjon er avtalerettslig et fristavbrytende påbud og virker når den «kommer frem» med de begrensninger som følger av § 4 vedrørende
forsinkelser i postgang osv."


Henvisningen til Forbrukerkjøpsloven § 4 er enkel og grei:

"Dersom en part gir melding i samsvar med loven og sender den på en måte som er forsvarlig etter forholdene, og ikke annet fremgår, kan
avsenderen gjøre gjeldende at meldingen er gitt i tide"


Jeg vil minne om at RSA fikk beskjed over telefon den 3/6 om at automatkassen hadde en feil, hvorpå de ønsket å få bilen på verksted
- hvor den ble levert 6/6.

Med punktene listet ovenfor, mener RSA at reklamasjonsprossen er startet før eller etter 8/6?


2) Mener RSA at en bil førstegangsregistrert 8/6-2011 med fem års garanti er utenfor garanti den 6/6-2016?


3) Sett bort ifra at noen hos RSA Romerike etter eget utsagn jobber søndager (12/6) for å sende inn garantisøknader til Fiat, hvorfor ble
det brukt lenger tid på å melde fra til Fiat Norge om garanti enn å melde fra om maskinskader til IF forsikring?


4) Sett at dette blir stående som forsikringssak grunnet sommel fra, bevisst eller ubevisst fra RSA Romerikes side. Mener RSA at det er
god kundebehandling å la kjøper sitte igjen med en regning på 4000 kroner som kunne vært unngått dersom garantisøknaden var blitt
sendt i tide?


5) Min far har kjøpt ny Suzuki fra RSA tidligere. Nå har han Fiat. Selv kjører jeg Alfa Romeo.
Er RSA tilfreds med at alt vi kan forvente fra en forhandler er at den "ikke er så ille som Møller"?



For ordens skyld informerer jeg om at en tilsvarende epost har blitt sendt til FCA Norge.


Med hilsen



I mellomtiden hadde faren min fått en Fiat 500 med tre-sylindret motor som lånebil for sin Fiat Doblo, som mildt sagt ikke var noen god erstatning for det som var brukt som en gårds/arbeidsbil.

Det finnes fortsatt en tråd om sistnevnte tilfelle på Cuoresportivo.no, men om den er verdt å registrere seg for er en annen sak:
https://www.cuoresportivo.no/topic/3217 ... ntiansvar/


Kort oppsummert. Skal ALDRI ha noe med RSA å gjøre igjen. Møller Kongsvinger og Jessheim jeg imidlertid strålende fornøyd med.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Det var en film som het 'mens du sov'......... mens enkelte sov har FP og SUV produsert innlegg!

Har også hørt historiene om Møller.
Som kunde på garantirep var det helt grei, fiksing på garanti på direkten.

Hos BOS var der muligheter for en liten jussnøtt:
Biøen begynte å knirke en fredag kl. 18. Der viste seg at garantien gikk ut påfølgende lørdag. Verksted var stengt for helgen den fredagen kl. 16.
Det ble dekket på garanti, ved innmelding mandag.

Så jeg har ikke vært i nærheten av å prøve å ri Gyllendals paragrafer.

Takk for innblikk i praktisk jussbruk, FP.
(Hyrer man advokat til dette går det vel kort tid før salæret matcher garantibeløpene.)

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

FredPerry^2 skrev: tor mar 30, 2023 10:40 am Kort oppsummert. Skal ALDRI ha noe med RSA å gjøre igjen. Møller Kongsvinger og Jessheim jeg imidlertid strålende fornøyd med.
Skal ikke se bort fra at dersom du og din far hadde tatt denne kampen som NAF-medlemmer med hjelp av en NAF-advokat, så hadde historiene endt opp i Motor. Det er litt i den stilen :) Det er forøvrig ganske god reklame for NAF-medlemsskap når man i Motor til stadighet kan lese "David mot Goliat"-historier der kunde med hjelp fra NAF vinner fram til slutt.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Hollabaloo skrev: tor mar 30, 2023 12:24 pm
FredPerry^2 skrev: tor mar 30, 2023 10:40 am Kort oppsummert. Skal ALDRI ha noe med RSA å gjøre igjen. Møller Kongsvinger og Jessheim jeg imidlertid strålende fornøyd med.
Skal ikke se bort fra at dersom du og din far hadde tatt denne kampen som NAF-medlemmer med hjelp av en NAF-advokat, så hadde historiene endt opp i Motor. Det er litt i den stilen :) Det er forøvrig ganske god reklame for NAF-medlemsskap når man i Motor til stadighet kan lese "David mot Goliat"-historier der kunde med hjelp fra NAF vinner fram til slutt.

En av redaktørene i bladet er en kamerat av faren min, men siden jeg var jusstudent på den tida gikk det litt sport i å ordne det selv.

Men det hadde vært en glimrende sak for Motor, og RSA hadde absolutt fortjent den dårlige omtalen - med de grusomme reklamefilmene de kjørte på den tida.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

FP, du kunne jo bare levert denne føljetongen som hjemmeeksamen juss.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»