Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av izzet2015 »

DennisB skrev: tor mar 30, 2023 2:04 pm
izzet2015 skrev: tor mar 30, 2023 1:21 pm
Gaute65 skrev: tor mar 30, 2023 11:44 am

Jeg skjønner ikke logikken her, russeren har flere soldater å ta av? Det har de ikke.

Den første hæren til russland, den med de erfarne soldatene ble ødelagt før september 2022. Det var da de var nødt til å hente inn 300 000 mobiliserte for å fylle hullene. Dette er ikke erfarne soldater, men folk som har fått ett kort kurs , hvis de er heldig, på hva som framme og bak på en rifle, og så sendt til fronten for å dø.

Nå, noen måneder senere er den mobiliserte hæren også på vei til å bli ødelagt og russerne må mobilisere nye 400 000 menn til som også er sivile, som ikke vil få opptrening i russland, for de som skal trene dem opp enten er drept eller ved fronten og sloss. Så noen av dem vil bli sendt til Belarus for trening, og viser ikke det hvor dårlig stelt det er med Russland så vet jeg ikke hva det skal være.

Jo forresten det vet jeg, det å hente ut våpen designet og produsert mens Stalin var den store leder viser virkelig hvor dårlig stelt det er med Russland. De henter inn T-55 som er den siste tanksen Sovjetunionen produserte som ikke har auto ladning. Så de får inn uøvde soldater som skal betjene ett system ingen i Russland har betjent. Det er jo oppskriften på katastrofe.


Å drive krig handler i dag lite om antall menn, men om kvaliteten. Å hent inn nye 400 000 utrente menn med dårlige våpen for å kjempe mot godt trente soldater med gode våpen og gode taktikker er dømt til å mislykkes.

Vi vil i løpet av en måned eller to se angrep der Ukraina koordinerer tanks, IFV, artilleri og droner for å lage gjennombrudd gjennom skyttergravene til Russland. Det eneste russerne har å stille opp med er utrente soldater.
Russland evner ikke å koordinere sine styrker og det kommer av de tapene de har hatt. En ting er at de har mistet rundt 3000 tanks, det som er enda verre er at de har mistet erfarne tanksmannskap. som i teorien kunne gjøre jobben sin i en BTG. De er nå borte. Husk, russserne startet krigen med rundt 200 BTG, det tilsvarer 2000 tanks, de har mistet ca 50% mer tanks enn det de startet krigen med. De som bruker russiske tanks nå er uerfarne, evner ikke å angripe i store formasjoner. Det ser ut som maks antall på russiske tanks som operer i lag er 4.

Det er dette Ukraina har brukt hele vinteren på, øve, øve og øve. Ikke er de bedre trent. de har bedre utstyr også. De har digitale kart så alle kan se i sanntid hvor fienden er og hvor venner er. De har bedre nattutstyr så de kan angripe om natten mens russerne er tilnærmet blinde. De har mer nøyaktig artilleri så de kan ta ut motstanderen.

Det eneste russeren har mer av er utrente sivile med våpen som blir tvunget i kamp. Det er bare å begynne å grave nye graver i russland.
Hvordan vet du alt dette? Vet du noe som vi andre ikke vet? Russland har mye mer kapasitet på fly og krigsskip, de må da kunne bruke det hvis det kniper, flyvåpenet til Ukraina er vel heller smalhans. Får ikke mye fly fra andre land, da kunne de ha bombet inne i Russland.
Dette er ikke noe vi andre ikke vet. Vi har sett akkurat det samme, Gaute er spot on. Så for din egen freds skyld, så tror jeg du kan slappe helt av, og puste godt med magen. Det finnes ikke en snøballs sjanse i helvete at Russland vil vinne denne krigen bare fordi de har flere menn å ta av. Det er slutt på tidene hvor det avgjorde. I dag vinner kompetanse og store mengder av moderne utstyr og våpen 100 av 100 ganger mot store, utrente armèer med gammelt utstyr. Og Ukraina har så mye og godt luftvern, at flyene til Russland har svært begrenset virkning.
Hvorfor bomber ikke Ukraina stillinger i Russland,? Så får de smake sin egen medisin. Er livredd for atomkrig, hvis Putin blir presset opp i et hjørne er han troendes til alt. Det er en stor risiko for enorm atomkrig hvor alle blir utslettet.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7866

Legg inn av Big George »

USA hevder Russland forsøker å skaffe mer våpen fra Nord-Korea
Russland ønsker å sende en delegasjon til Nord-Korea for å tilby mat i bytte mot våpen, sa Det hvite hus' talsperson John Kirby til pressen torsdag.

Koffer

Legg inn av Koffer »

For seks-sju måneder siden var det 20%, ifølge Zelensky. Det er nok noe færre nå. Et sted mellom 16-18% kanskje. Vanskelig å regne dette eksakt ut.

Beklager den enorme bommen da jeg skrev.. 20.

Alle disse drepte analfabetene i det russiske forsvaret kan fint erstattes på relativt få år. Det som bekymrer meg er om de virkelig starter en opprustning ETTER denne krigen ala Tyskland på midten av 30-tallet.

Dårlig økonomi som ligger nede med knekt rygg. Nja. Dette er også usikkert. Rubelen har greid seg bra, og de samarbeider med to av de største økonomiene i verden + flere.

For all del. Håper da inderlig at disse alkoholiserte forbryterne vil bli slått tilbake og "tatt ut" alle som en. Det vil heller ikke bli noe problem til sommeren da de slåss med få våpen, fra 50-tallet, ifølge enkelte her inne. Der er jeg delvis uenig. Hvorfor har jeg forklart før.


En annen ting jeg leste i dag på Yahoo news, NRK TT, var at erdogan skal invitere autokraten og krigsforbryteren putin, som driver en imperialistisk krig i Europa, på åpningen av det nye atomanlegget i Tyrkia bygget av Rosatom. Tyrkerne kjøpte også S-400 lenge etter den ulovlige annekteringen av Krym.

Noen som har oversikt over hvor mye Vesten sendte av hjelp etter jordskjelvet, og hvor mye russerne sendte?

Dette er tragikomisk. Har ikke satt meg inn i den opposisjonen i Tyrkia, men skal også de ri på to hester og samarbeide med putin? På tide å boikotte dette landet snart.

Koffer

Legg inn av Koffer »

izzet2015 skrev: tor mar 30, 2023 7:09 pm
DennisB skrev: tor mar 30, 2023 2:04 pm
izzet2015 skrev: tor mar 30, 2023 1:21 pm

Hvordan vet du alt dette? Vet du noe som vi andre ikke vet? Russland har mye mer kapasitet på fly og krigsskip, de må da kunne bruke det hvis det kniper, flyvåpenet til Ukraina er vel heller smalhans. Får ikke mye fly fra andre land, da kunne de ha bombet inne i Russland.
Dette er ikke noe vi andre ikke vet. Vi har sett akkurat det samme, Gaute er spot on. Så for din egen freds skyld, så tror jeg du kan slappe helt av, og puste godt med magen. Det finnes ikke en snøballs sjanse i helvete at Russland vil vinne denne krigen bare fordi de har flere menn å ta av. Det er slutt på tidene hvor det avgjorde. I dag vinner kompetanse og store mengder av moderne utstyr og våpen 100 av 100 ganger mot store, utrente armèer med gammelt utstyr. Og Ukraina har så mye og godt luftvern, at flyene til Russland har svært begrenset virkning.
Hvorfor bomber ikke Ukraina stillinger i Russland,? Så får de smake sin egen medisin. Er livredd for atomkrig, hvis Putin blir presset opp i et hjørne er han troendes til alt. Det er en stor risiko for enorm atomkrig hvor alle blir utslettet.
Fordi Ukraina er ikke som krigsforbryterne i Kreml.

De forsvarer seg på egen jord, og slåss en defensiv krig. Noen veldig få angrep har det vært, mot militære mål, for å sende et lite signal / stikk.

De russerne som er imot krigen eller delvis imot, kan fort bli FOR krigen også, om de ser deres byer og landsbyer bli angrepet med missiler fra Ukraina, som igjen mye av kommer fra NATO-land / Vesten.

DennisB

Legg inn av DennisB »

izzet2015 skrev: tor mar 30, 2023 7:09 pm
DennisB skrev: tor mar 30, 2023 2:04 pm
izzet2015 skrev: tor mar 30, 2023 1:21 pm

Hvordan vet du alt dette? Vet du noe som vi andre ikke vet? Russland har mye mer kapasitet på fly og krigsskip, de må da kunne bruke det hvis det kniper, flyvåpenet til Ukraina er vel heller smalhans. Får ikke mye fly fra andre land, da kunne de ha bombet inne i Russland.
Dette er ikke noe vi andre ikke vet. Vi har sett akkurat det samme, Gaute er spot on. Så for din egen freds skyld, så tror jeg du kan slappe helt av, og puste godt med magen. Det finnes ikke en snøballs sjanse i helvete at Russland vil vinne denne krigen bare fordi de har flere menn å ta av. Det er slutt på tidene hvor det avgjorde. I dag vinner kompetanse og store mengder av moderne utstyr og våpen 100 av 100 ganger mot store, utrente armèer med gammelt utstyr. Og Ukraina har så mye og godt luftvern, at flyene til Russland har svært begrenset virkning.
Hvorfor bomber ikke Ukraina stillinger i Russland,? Så får de smake sin egen medisin. Er livredd for atomkrig, hvis Putin blir presset opp i et hjørne er han troendes til alt. Det er en stor risiko for enorm atomkrig hvor alle blir utslettet.
Fordi Ukraina støttes av NATO, og NATO er en forsvarsallianse, ikke en angrepsallianse. NATO har garantert gitt noen føringer for våpenstøtten, bl.a. at den ikke skal brukes på mål i Russland.
Ukraina angriper noen militære mål i Russland fra tid til annen, men da er det etter all sannsynlighet egne våpen de tar i bruk.

Hvis du er redd for atomkrig, så skal du være sjeleglad for at ikke Ukraina og NATO ruller inn over grensene til Russland. Det er nok eneste scenariet jeg kan se som vil utløse en atomkrig.

Ukraina og NATO spiller kortene sine veldig riktig i så måte, nå har ikke Russland noe belegg for å ta i bruk atomvåpen, siden grensene deres ikke er truet. Risikoen for en atomkrig er etter mitt syn svært liten.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Falcon skrev: tor mar 30, 2023 1:35 pm

Gamle dieseldrevne NSB-tog på vei til Ukraina
Så de gamle trofaste dieselmotorvognene bygd i Norge i 1980-tallet vil få et nytt hjem i Ukraina...

DennisB

Legg inn av DennisB »

Falcon skrev: tor mar 30, 2023 1:35 pm

Gamle dieseldrevne NSB-tog på vei til Ukraina
Skriver Malinda, med sine 10 flagg, og hvor Norge er utelatt.. Det må vel inn nå, Malinda? Hallo?

Så tenkte jeg på hvordan man skal få levert disse togene, men hey, det regner jeg med går på skinner. Det går alltid et tog :lol:

Falcon

Legg inn av Falcon »

Sporvidden er vel forskjellig i Ukraina og Norge? Mener å ha lest at Ukraina skal over på europeisk sporvidde etterhvert.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Falcon skrev: tor mar 30, 2023 8:12 pm Sporvidden er vel forskjellig i Ukraina og Norge? Mener å ha lest at Ukraina skal over på europeisk sporvidde etterhvert.
Det vil i såfall bli et problem. Er vel ikke gjort i en fart å justere det.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

12dd skrev: tor mar 30, 2023 5:30 pm
Koffer skrev: ons mar 29, 2023 9:27 pm

Minner igjen om at Russland har 20 % av Ukraina per dags dato, tross NATO/Vesten pøser inn med våpen og forsyninger.
De 20% har du snakket om i flere mnd. Hvor mye har det kostet å bare holde den linja? Det kunne vært 50 eller 70%, men det spiller ingen rolle for når kollapsen kommer så er det over.
Så det var en som på spøk hadde regnet litt på dette.

I actually did the math: If you released a snail on the line of control between Russia and Ukraine on the 24th of feb. 2022, the snail would've traveled about 450km (280 miles) by now, considering a snail travels at around 0,0048kmh (0,00298mph). That's more than enough to have gotten beyond Mykolaiv from Crimea and Bakhmut from Donetsk. So, it's not even up for debate. It's literally a fact that the Russian army is slower than snail.

Men helt seriøst, så har den russiske fremgangen vært særdeles liten når man vet at de sørlige delene av Ukraina den 24. februar 2022 i praksis ikke hadde noe forsvar. Russerne kunne pga flere faktorer bare rulle inn i Kherson og Zaporizhzhia-regionene nesten uten motstand. De tok mye land på veldig kort tid. Nå er det ikke sikkert at vi vil få se en reprise av Kharkiv-offensiven i dette området, men ukrainerne har i flere uker nå systematisk tatt ut artilleri og MLRS her. Hvis de så setter inn støtet nettopp her, kan det rakne ganske raskt for russerne.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Russerne bruker nå eldgamle BMP-1 på feltet. Da droneoperatører skulle ta ut etterlatte kjøretøyer på ingenmannslandet ved Adviikva som var blitt forstørret etter ukrainske motangrep slik at russerne måtte etterlate seg mange panserkjøretøyer, oppdaget de at tre av fire BMP var av den gamle BMP-1 med 73mm kortløpet kanon. Som så ut som de var nylig hentet ut av lagringen. Og på toppen fant de ut at de var så dårlig, at beltene rykket av fordi førerne var for skjødesløst! BMP har et problem med at de har noe løsere beltefesting på seg og må ikke råkjøres på dårlig jordgrunn, for da kunne beltet vri seg av plassen som en sykkelkjede.

Fra Bakhmut er det nå åpenbart at det er bare snakk om dager før ukrainerne oppgi sentrum, som er under kraftig angrep av russerne som pøst løst med alt de har. Men ukrainsk artilleri "arbeider" på russerne i mellomtiden. I Donetskfronten er det svermer av droner overalt, til russernes bestyrelse - en FPV simpelt "krabbet inn" i en forlatt stridsvogn og satt den i brann. Det er rapporter om at 50,000 til 100,000 kinesiskproduserte droner har blitt oppkjøpt i sivilmarkedet og sendt til Ukraina.

https://www.foreignaffairs.com/united-s ... -china-war

Etter sist nytt fra Beijing ser det ut at Xi har innsett at hans strategi om å holde styr på Putin har gått galt, og har så langt ikke svart på Zelenskyjs invitasjon - hvilken må tolkes som et alvorlig prestisjenederlag. Så han forberede seg på krig. Han er ikke villig til å bryte med Putin tross voksende formaninger om å gjøre det, aktuelt det virker som at han vil heller utnytte muligheten for å angripe Taiwan, og da gir det mening om hvorfor han ikke vil gi slipp på Russland. Han trenger ryggdekning for å lansere en invasjon av Taiwan (som er helt umulig i dag, først om tre-fire år er det mulig. EU må stoppe alle kontraheringsordrer til skipsverftene som bygger krigsskip og all eksport av skipsmotorer) og vil dermed stoppe krigen i Ukraina og avverge atomeskaleringen lansert av Putin.

For de som ikke forstår det om kontraheringsordrene, må lære at for ti år siden hadde 80 % av all skipsbygging for europeiske rederier hendt i EU, ved år 2016 så man en ufattelig rask skifte om til kinesiske skipsverft, slik at den europeiske skipsbyggingsbransjen er i akutt fare i dag. Mange vil nå sette et stopp for det. Spesielt ettersom fergefartøyer, bulkfartøyer og annet bygges ved siden av krigsskipene som kan benyttes for å invadere Taiwan, med tyskproduserte skipsmotorer. Dette er resultatet av utkontrakteringsøkonomien som er Vestens selvmordspakt!

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Falcon skrev: tor mar 30, 2023 8:12 pm Sporvidden er vel forskjellig i Ukraina og Norge? Mener å ha lest at Ukraina skal over på europeisk sporvidde etterhvert.
De har allerede riktig sporvidde flere steder som grenser mot vest. Kanskje de setter inn disse der i første omgang.
De har spurt etter tog selv, og har nok en plan. Er i det hele tatt imponert over hva de klarer under meget vanskelige forhold.

Hedning

Legg inn av Hedning »

Falcon skrev: tor mar 30, 2023 1:35 pm

Gamle dieseldrevne NSB-tog på vei til Ukraina
Jeg så også et glimrende forslag om å sende Bane Nord til Russland. Hadde blitt spikeren i kista for logistikken deres.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

TomBrady12 skrev: tor mar 30, 2023 1:50 pm
izzet2015 skrev: tor mar 30, 2023 1:21 pm
Gaute65 skrev: tor mar 30, 2023 11:44 am

Jeg skjønner ikke logikken her, russeren har flere soldater å ta av? Det har de ikke.

Den første hæren til russland, den med de erfarne soldatene ble ødelagt før september 2022. Det var da de var nødt til å hente inn 300 000 mobiliserte for å fylle hullene. Dette er ikke erfarne soldater, men folk som har fått ett kort kurs , hvis de er heldig, på hva som framme og bak på en rifle, og så sendt til fronten for å dø.

Nå, noen måneder senere er den mobiliserte hæren også på vei til å bli ødelagt og russerne må mobilisere nye 400 000 menn til som også er sivile, som ikke vil få opptrening i russland, for de som skal trene dem opp enten er drept eller ved fronten og sloss. Så noen av dem vil bli sendt til Belarus for trening, og viser ikke det hvor dårlig stelt det er med Russland så vet jeg ikke hva det skal være.

Jo forresten det vet jeg, det å hente ut våpen designet og produsert mens Stalin var den store leder viser virkelig hvor dårlig stelt det er med Russland. De henter inn T-55 som er den siste tanksen Sovjetunionen produserte som ikke har auto ladning. Så de får inn uøvde soldater som skal betjene ett system ingen i Russland har betjent. Det er jo oppskriften på katastrofe.


Å drive krig handler i dag lite om antall menn, men om kvaliteten. Å hent inn nye 400 000 utrente menn med dårlige våpen for å kjempe mot godt trente soldater med gode våpen og gode taktikker er dømt til å mislykkes.

Vi vil i løpet av en måned eller to se angrep der Ukraina koordinerer tanks, IFV, artilleri og droner for å lage gjennombrudd gjennom skyttergravene til Russland. Det eneste russerne har å stille opp med er utrente soldater.
Russland evner ikke å koordinere sine styrker og det kommer av de tapene de har hatt. En ting er at de har mistet rundt 3000 tanks, det som er enda verre er at de har mistet erfarne tanksmannskap. som i teorien kunne gjøre jobben sin i en BTG. De er nå borte. Husk, russserne startet krigen med rundt 200 BTG, det tilsvarer 2000 tanks, de har mistet ca 50% mer tanks enn det de startet krigen med. De som bruker russiske tanks nå er uerfarne, evner ikke å angripe i store formasjoner. Det ser ut som maks antall på russiske tanks som operer i lag er 4.

Det er dette Ukraina har brukt hele vinteren på, øve, øve og øve. Ikke er de bedre trent. de har bedre utstyr også. De har digitale kart så alle kan se i sanntid hvor fienden er og hvor venner er. De har bedre nattutstyr så de kan angripe om natten mens russerne er tilnærmet blinde. De har mer nøyaktig artilleri så de kan ta ut motstanderen.

Det eneste russeren har mer av er utrente sivile med våpen som blir tvunget i kamp. Det er bare å begynne å grave nye graver i russland.
Hvordan vet du alt dette? Vet du noe som vi andre ikke vet? Russland har mye mer kapasitet på fly og krigsskip, de må da kunne bruke det hvis det kniper, flyvåpenet til Ukraina er vel heller smalhans. Får ikke mye fly fra andre land, da kunne de ha bombet inne i Russland.
Tror du det er slik at hvis man har et fly, så er det bare å fly det dit man vil? Jeg er ingen ekspert på krig, men har fått med meg at det har blitt funnet opp noen dingser som har som eneste oppgave å skyte ned uvedkommende fly.
Veldig pedagogisk at du klarer å forklare på en enkel og lettfattelig måte slik at mottakeren forstår hva du mener.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

For de som liker å se på treningsvideoer. Her er en fra det britiske forsvarsdepartementet der ukrainerne trener på Challenger 2.


PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Varulv2468 skrev: tor mar 30, 2023 8:39 pm
Fra Bakhmut er det nå åpenbart at det er bare snakk om dager før ukrainerne oppgi sentrum, som er under kraftig angrep av russerne som pøst løst med alt de har. Men ukrainsk artilleri "arbeider" på russerne i mellomtiden.
Hvor mange ganger skal det være snakk om dager før Ukraina må oppgi sentrum av Bakhmut?

Jeg syns jeg har hørt dette i månedsvis. Og like forbanna holder Ukraina stand.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

For de som lurer på hvorfor klovnene sliter med å rykke frem så er Javelin en viktig grunn. De skal ha for at de tørr når de vet hva som venter dem.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1740

Legg inn av JauKaninen »

Lurer på om russerne noen gang vil gi opp å sende ut raiding parties / angrep på disse utbombede slettene.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

En som har ett mer pessimistisk/ realistisk vurdering en jeg har. Han er yrkesmilitær så han vet hva han prater om. Det som er sikkert er at det ikke blir lett, men jeg tror han overvurderer russerne

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

PapaSmurf skrev: tor mar 30, 2023 8:51 pm
Varulv2468 skrev: tor mar 30, 2023 8:39 pm
Fra Bakhmut er det nå åpenbart at det er bare snakk om dager før ukrainerne oppgi sentrum, som er under kraftig angrep av russerne som pøst løst med alt de har. Men ukrainsk artilleri "arbeider" på russerne i mellomtiden.
Hvor mange ganger skal det være snakk om dager før Ukraina må oppgi sentrum av Bakhmut?

Jeg syns jeg har hørt dette i månedsvis. Og like forbanna holder Ukraina stand.
Det har vel ikke vært i månedsvis? 😉

Det er nå svært harde kamper i sentrum av Bakhmut. De tøffeste kampene skjer langs gaten som heter Mariupolska. Situasjonen er porøs.

Sjefen sjøl, Syrsky, sa for et par dager siden at de kom til å bli i Bakhmut så lenge de kunne påføre russerne tap uten å gå på for store tap selv. Dette er noe ukrainerne vurderer fra dag til dag.

Det øverste kartet er fra en pro-ukrainsk kilde, det andre fra Rybar, pro-russer.

Bilde

Bilde

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Gaute65 skrev: tor mar 30, 2023 9:55 pm En som har ett mer pessimistisk/ realistisk vurdering en jeg har. Han er yrkesmilitær så han vet hva han prater om. Det som er sikkert er at det ikke blir lett, men jeg tror han overvurderer russerne
Han tenker sytråd?

trønderen

Legg inn av trønderen »

RvsB skrev: tor mar 30, 2023 6:52 pm
DennisB skrev: tor mar 30, 2023 6:06 pm
12dd skrev: tor mar 30, 2023 5:30 pm

De 20% har du snakket om i flere mnd. Hvor mye har det kostet å bare holde den linja? Det kunne vært 50 eller 70%, men det spiller ingen rolle for når kollapsen kommer så er det over.
Prosenten varierer også. Grensene er litt usikre noen steder, men ved årsskiftet regnet den franske avisa Le Monde ut at 16.55% var under russisk kontroll da. På de neste tre månedene, inkludert Bakhmut, kan tallet ha økt til rundt 18%, men dette er usikre tall.
20% har det nok ikke vært siden lang tid tilbake.

https://www.lemonde.fr/en/les-decodeurs ... 578_8.html
Var vel 15% eller noe fra "startskuddet" i februar i fjor da disse tallene inkluderer Krim og Donbass, så jeg skjønner ikke alt dette gnålet fra Koffer og andre om disse prosentene. I praksis har de ofret snart 180,000 drepte soldater, titusener om ikke hundretusener andre såret for livet, og det meste av sine landbaserte militære assets med unntak av det de nå graver fram fra museum, de har mistet hundrevis av fly og helikoptre, pluss selveste flaggskipet i Svartehavsflåten, og sitter igjen med en "gevinst" på ca 3%? Dæven de er dyktige, disse russerne...
For ikke snakke om at de har mistet det meste av tillit i vesten, de har mistet viktige handelspartnere og de har fått økonomiske sanksjoner som har rammet dem hardt. Denne krigen er en katastrofe for Russland på alle områder.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Troygirl skrev: tor mar 30, 2023 10:00 pm
PapaSmurf skrev: tor mar 30, 2023 8:51 pm
Varulv2468 skrev: tor mar 30, 2023 8:39 pm
Hvor mange ganger skal det være snakk om dager før Ukraina må oppgi sentrum av Bakhmut?

Jeg syns jeg har hørt dette i månedsvis. Og like forbanna holder Ukraina stand.


Sjefen sjøl, Syrsky, sa for et par dager siden at de kom til å bli i Bakhmut så lenge de kunne påføre russerne tap uten å gå på for store tap selv. Dette er noe ukrainerne vurderer fra dag til dag.
Det virker litt som shooting fish in a barrel, med den forskjellen at fisken er bevæpnet og da er det selvsagt en iboende risiko.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Troygirl skrev: tor mar 30, 2023 10:00 pm
PapaSmurf skrev: tor mar 30, 2023 8:51 pm
Varulv2468 skrev: tor mar 30, 2023 8:39 pm
Fra Bakhmut er det nå åpenbart at det er bare snakk om dager før ukrainerne oppgi sentrum, som er under kraftig angrep av russerne som pøst løst med alt de har. Men ukrainsk artilleri "arbeider" på russerne i mellomtiden.
Hvor mange ganger skal det være snakk om dager før Ukraina må oppgi sentrum av Bakhmut?

Jeg syns jeg har hørt dette i månedsvis. Og like forbanna holder Ukraina stand.
Det har vel ikke vært i månedsvis? 😉
Jovisst har det det. De hardeste kampene der som fikk stor oppmerksomhet i norsk media og som har dominert debatten her inne siden da begynte vel i november. Men kampene der begynte allerede i månedsskiftet juli/august.

b0lle

Legg inn av b0lle »

PapaSmurf skrev: tor mar 30, 2023 8:51 pm
Varulv2468 skrev: tor mar 30, 2023 8:39 pm
Fra Bakhmut er det nå åpenbart at det er bare snakk om dager før ukrainerne oppgi sentrum, som er under kraftig angrep av russerne som pøst løst med alt de har. Men ukrainsk artilleri "arbeider" på russerne i mellomtiden.
Hvor mange ganger skal det være snakk om dager før Ukraina må oppgi sentrum av Bakhmut?

Jeg syns jeg har hørt dette i månedsvis. Og like forbanna holder Ukraina stand.
Venter enda på at de skal ta Kiev. Det var snakk om timer unna for litt over ett år siden. Får flashback til Mannen som bare var sekunder unna å rase fem år.før det raste.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

PapaSmurf skrev: tor mar 30, 2023 10:17 pm
Troygirl skrev: tor mar 30, 2023 10:00 pm
PapaSmurf skrev: tor mar 30, 2023 8:51 pm

Hvor mange ganger skal det være snakk om dager før Ukraina må oppgi sentrum av Bakhmut?

Jeg syns jeg har hørt dette i månedsvis. Og like forbanna holder Ukraina stand.
Det har vel ikke vært i månedsvis? 😉
Jovisst har det det. De hardeste kampene der som fikk stor oppmerksomhet i norsk media og som har dominert debatten her inne siden da begynte vel i november. Men kampene der begynte allerede i månedsskiftet juli/august.
Det er ikke lenge siden ulven (som jo virker å ha kongepeiling på det meste) levnet Ukraina lite håp. Det har snudd, det gjør meg glad.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »



Kastrasjonen var nok ikke et engangstilfelle.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Gaute65 skrev: tor mar 30, 2023 9:55 pm En som har ett mer pessimistisk/ realistisk vurdering en jeg har. Han er yrkesmilitær så han vet hva han prater om. Det som er sikkert er at det ikke blir lett, men jeg tror han overvurderer russerne
Er 100 % enig med ham. Ukrainerne hadde gjort fatale feil i november-februar ved å presse for hardt på slik at man forbrukt for mye materiell, ammunisjon og NATO-trente personell - og ved å forsterke Popasnafronten med reservestyrker som var satt på hold, har de ikke nok styrke for et gjennombrudd. Sambandskollapsen i oktober har trolig kostet ukrainerne så mye som 30,000 til 40,000 mann og hundretusener av granater, slik at de er bokstavelig talt slitt ned til det absolutte minimumet av hva som kreves. Hadde denne ikke hendt; ville russerne ha blitt beseiret. Nå har russerne hatt meget lang tid på seg for å bygge fortifikasjoner og forsvarsmurer som er blitt så omfattende, at en angriper må hamre seg gjennom gang på gang nærmest uten stans. Russerne lærer; og selv om det ikke gjør dem smartere, gjør det dem vanskeligere.

Khersonfronten var et stort sjokk i sommeren 2022 da det var realisert at russerne sloss til døden og bli værende og dø fremfor å overgi seg, dette fulgt til enorm tap for ukrainerne som ble så sterkt desimert, at de klarte ikke å ha nok styrke i høsten utover å holde stand. De russiske offiserene som observert dette, skifte dermed helt om til å tvinge sine soldatene om å bli værende på feltet fordi de vet at disse er så likegyldig at de vil aldri overgi seg, og vil aldri flykte så lenge det er nok med å skyte ned disse som prøvd seg på det. De stolte på at soldatene - selv mobiliserte som sett i vinteren - vil oppføre seg akkurat som under den europeiske syvårskrigen i 1700-tallet da russiske soldater helst dø fremfor å vike eller kapitulere i møte med prøyssiske soldater som var de beste den gang. Gang på gang så man hvordan russerne bare dø. Dø istedenfor å overgi seg. Dø istedenfor å retirere. Dø istedenfor å la være. Dø istedenfor å gjøre opprør. Hver gang kostet det angriperne enorme tap. Og i Popasnafronten var dette tatt til det ytterst med kamikaze-taktikk uten stans.

Så russernes sjanser hviler nå på de befestede forsvarslinjene. Da er ukrainerne nødt til å røyke ut motstandsreder med ekstreme midler som WP og flammekastervåpen. Gammeldaglig flammekastervåpen fremfor termobariske våpen som vist seg svært lite effektiv i infanteristrid. De må gjøre dette systematisk med et uhørt ressursforbruk som kan bli for mye selv for NATO.

Etter sist nytt sender russerne nå inn mer regulære styrker, hvilken kan tyder på at situasjonen er akutt. I Donetskfronten var det sett at mengder av mobiliserte flyktet, stadige flere og flere fremskutte posisjoner og kjøretøyer har blitt forlatt, ingenmannslandet på alle fronter har blitt utvidet etter hvert som russerne trakk seg tilbake og grave seg ned. Da innbar det at de mobiliserte er blitt sprengt, og at de fåtallige og uerstattelige regulære måtte overta disses plass. Hvilken er ikke lite dumt, for disse er reservestyrkene i vent på ukrainsk offensiv, men om de sendes inn og de mobiliserte settes i reserven, må det da betyr at de frykter et sammenbrudd.

Det må understrekes at ukrainerne kan ikke vinne en rask seier. De må sannsynlig regne med 50,000 til 100,000 døde og sårede før det er over, om de må gå på offensiven. Det er ennå ikke sett om ukrainerne har løst de logistiske utfordringene som trenges, og de må ha massevis av SAM med seg for å avansere i dybde. Ettersom russerne har mistet 300,000 menn, betyr det bare at det er trolig under 400,000 menn tilbake. Og Putin vil gladelig ofte hver eneste en mann for å tappe ukrainerne for blod. Ukrainerne kan ikke opprettholde tempoet hele tiden når de mister 100-200 menn hver dag.

Så ukrainernes sjanse er om russerne brøt sammen. Men problemet for de russiske soldatene i Donbass er at de kan ikke bare dra hjem til et land som har helt rablet, de vil bli mottatt som forræderne fremfor helter. Da må forholdene endres helt om i Russland.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

For første gang under krigen er gjengjeldelsesangrep sett. Da S-300 sendes mot Kharkiv, ble det besvart med angrep mot Belgorod - minst 9 eksplosjoner var hørt i byområdet. Tidlig hadde ukrainerne latt være med å angripe i gjengjeldelse øyeblikkelig etter et angrep.

6 S-300 var sendt mot Kharkiv. 9 eksplosjoner høres i Belgorod.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

PapaSmurf skrev: tor mar 30, 2023 10:17 pm
Troygirl skrev: tor mar 30, 2023 10:00 pm
PapaSmurf skrev: tor mar 30, 2023 8:51 pm

Hvor mange ganger skal det være snakk om dager før Ukraina må oppgi sentrum av Bakhmut?

Jeg syns jeg har hørt dette i månedsvis. Og like forbanna holder Ukraina stand.
Det har vel ikke vært i månedsvis? 😉
Jovisst har det det. De hardeste kampene der som fikk stor oppmerksomhet i norsk media og som har dominert debatten her inne siden da begynte vel i november. Men kampene der begynte allerede i månedsskiftet juli/august.
Det er ingen her inne som har sagt at det har vært kamper i sentrum av Bakhmut i måneder. Jeg har fulgt med på sit-repene fra Bakhmut daglig siden oktober/november, og det er først de seneste ukene at russerne har spist seg inn i selve sentrum av byen. Tidligere har de vært i utkanten, i forstedene og i de industrielle områdene øst og nord. 15. desember var første dagen russerne tok et par kvartaler helt øst i byen. Ukrainerne holdt stand her lenge.

Bildene som har vært i norske medier tidligere har ikke vist bysentrum. Nå er russerne helt inne i bykjernen, og det er kamper nær sagt fra hus til hus.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»