Flertallet lite bekymret over klimaendringer.

Svar
PapaSmurf

Re: Flertallet lite bekymret over klimaendringer.

Legg inn av PapaSmurf »

Solvgutt1 skrev: fre mar 31, 2023 12:38 pm
PapaSmurf skrev: fre mar 31, 2023 11:45 am
Solvgutt1 skrev: fre mar 31, 2023 11:38 am
Høres ut som hun har gjort en dårlig jobb med denne værdagboken.
Du tror hun har fusket med tallene på gradestokken?

Petimeteret som vasker inne i nøkkelhullet i alle husets dører med q-tips 2 ganger i året har notert temperaturen rett. Er det feil så er det i såfall utstyret som er svakt.
Hun har nok enten målt feil, målt felt med vilje eller så er denne værboken oppspinn.
Nei, nei og nei.

Her er forresten årets utgave om du er interessert i å gjøre det samme. Han som ga ut de første værdagbøkene siden slutten av 70-tallet døde og hun Monica tok over midt på nittitallet. Det er merkelig informasjon å kunne, men min mor er ikke verdens mest interessante person, vær og kongelige er liksom greia. så den historien om den nye værbokfotfatteren har jeg hørt alt for mange ganger. Det og hvordan kjærlighetslivet til kongelige i Monaco er. Ikke rart gamlingen sitter mye nede på TV-stua og ser fotball.

https://www.platekompaniet.no/bok/varda ... IrEALw_wcB

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Trondhjem skrev: fre mar 31, 2023 12:37 pm
PapaSmurf skrev: fre mar 31, 2023 11:08 am
Dette med at man er villet blind er jeg ikke enig i. Hadde jeg ikke lest om at temperaturen går opp hadde jeg ikke merket noe som helst.

Men jeg kan jo ikke annet enn stole på de som sier det blir varmere.
I så fall er du sløv. Det har skjedd en markant endring av været over de siste tretti årene.

I dag er det f.eks. langt mer av såkalte nullpasseringer når det vinterstid skifter fra høytrykk til lavtrykk slik at nedbøren kommer som regn i stedet for snø. Store deler av lavlandet har fått flere snøfattige vintre med mye holkeføre. På sommeren har det blitt merkbart mer av styrtregnet.

Begge fenomener skyldes økt varmeinnhold i værsystemene.
Syns det alltid har vært holke og snø og regn om hverandre på vinteren jeg. Så kommer det en mer stabil vinterperiode i mars av alle ting.

Men det som har endret seg er jo at det blir senere vinter og at det ikke er uvanlig med snøvær i mai. Det var det aldri før. Ikke som jeg kan huske i allefall. Kan jo alltids sjekke værbøkene hos mor.

Mulig de områdene som før har hatt stabilt vintervær har fått mer ustabilt vintervær.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

PapaSmurf skrev: fre mar 31, 2023 5:01 pm Syns det alltid har vært holke og snø og regn om hverandre på vinteren jeg. Så kommer det en mer stabil vinterperiode i mars av alle ting.

Men det som har endret seg er jo at det blir senere vinter og at det ikke er uvanlig med snøvær i mai. Det var det aldri før. Ikke som jeg kan huske i allefall. Kan jo alltids sjekke værbøkene hos mor.

Mulig de områdene som før har hatt stabilt vintervær har fått mer ustabilt vintervær.
Her i Østfold smelter og regner vinteren bort i flere år nå.

Raskere tørt om sommeren blir det også, oftere skogbrannsfare enn før.

Noe har skjedd de siste 20 årene..

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Hetfield skrev: lør apr 01, 2023 4:51 pm
PapaSmurf skrev: fre mar 31, 2023 5:01 pm Syns det alltid har vært holke og snø og regn om hverandre på vinteren jeg. Så kommer det en mer stabil vinterperiode i mars av alle ting.

Men det som har endret seg er jo at det blir senere vinter og at det ikke er uvanlig med snøvær i mai. Det var det aldri før. Ikke som jeg kan huske i allefall. Kan jo alltids sjekke værbøkene hos mor.

Mulig de områdene som før har hatt stabilt vintervær har fått mer ustabilt vintervær.
Her i Østfold smelter og regner vinteren bort i flere år nå.

Raskere tørt om sommeren blir det også, oftere skogbrannsfare enn før.

Noe har skjedd de siste 20 årene..
Det er fordi stratosfæren oppvarmes. Mye av oppvarmingen i atmosfæren skjer nemlig i de øvre lag. Hver gang våren venter på seg her i Norge er det når det var strenge vintervær i november-mars, jeg husker fremdeles da Mjøsa var helt islagt tidlig i april for mange år siden. I fakta... vi har ikke hatt islag i Mjøsa siden våren 2018. Glemt meg litt, østbredden var islagt i senere tid. I den forrige sommeren var det uutholdelig varmt i sentrale og søndre Europa, slik at mange som kom på ferie, nærmest fikk hetesjokk ved ankomsten. Da jeg var barn, var det ikke uvanlig å oppdage isolerte flekker av snø i mai, men så var det i en tid med lange og kalde vintre. Vintre i de siste årene har ikke vært helt hva man hadde vært vant til. Husker fremdeles med gru vinteren med ekstreme temperatursvingninger, hver gang det snør, bli det varmt like etterpå, og nettene var varmere enn dagene. Dette har heldigvis ikke gjentatt seg i 2022-23, selv om det var mildvær og kuldeperioder om gang.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

PapaSmurf skrev: fre mar 31, 2023 5:01 pm
Trondhjem skrev: fre mar 31, 2023 12:37 pm
PapaSmurf skrev: fre mar 31, 2023 11:08 am
Dette med at man er villet blind er jeg ikke enig i. Hadde jeg ikke lest om at temperaturen går opp hadde jeg ikke merket noe som helst.

Men jeg kan jo ikke annet enn stole på de som sier det blir varmere.
I så fall er du sløv. Det har skjedd en markant endring av været over de siste tretti årene.

I dag er det f.eks. langt mer av såkalte nullpasseringer når det vinterstid skifter fra høytrykk til lavtrykk slik at nedbøren kommer som regn i stedet for snø. Store deler av lavlandet har fått flere snøfattige vintre med mye holkeføre. På sommeren har det blitt merkbart mer av styrtregnet.

Begge fenomener skyldes økt varmeinnhold i værsystemene.
Syns det alltid har vært holke og snø og regn om hverandre på vinteren jeg. Så kommer det en mer stabil vinterperiode i mars av alle ting.

Men det som har endret seg er jo at det blir senere vinter og at det ikke er uvanlig med snøvær i mai. Det var det aldri før. Ikke som jeg kan huske i allefall. Kan jo alltids sjekke værbøkene hos mor.

Mulig de områdene som før har hatt stabilt vintervær har fått mer ustabilt vintervær.
Vil det ikke alltid være dynamikk når det gjelder klima? Er vi den skyldige? Er det helt naturlig, slik det har vært i millioner av år? Intet er bevist...men de styrende trekker tråden på at vi er banditten...og belegger oss med idiotavgifter i klimaets navn. Hvorfor sier de ikke heller at det er trolig ganske naturlig.....ingen inntekter. Svin.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

fargerik skrev: fre mar 31, 2023 10:40 am
HB4596 skrev: fre mar 31, 2023 10:21 am
fargerik skrev: tor mar 30, 2023 11:42 pm

Som sagt :
Klimaendringene fører til problemer for reinsdyrene.

https://cicero.oslo.no/no/artikler/regn ... eindriften
Det er ingen studie, det er en journalist som har skrevet etter magefølelsen selv om hun er i Cicero.

Men:
Du har lagt ut tidligere at beiteområder har ingen problemer (vindturbinsaker), og nå legger du ut at beiteområder har et problem (klima saker).
Jeg ser at du har fullgardert kupongen og håper på at det går bra.
Sånne argumenter er synlige, og ødlegger for det man står for.


MVH

HB
CICERO er internasjonalt anerkjent som ett av verdens fremste institutter for klimaforskning.
Tråden handler forøvrig om påstanden om at få er bekymret, hvilket er feil.
Det står faktisk nederst i artikkelen at reindriftssamene er bekymret over konsekvensene av klimaendringene.
Men du har vel antagelig ikke tatt deg bryet med å lese alt sammen.
Alt er lest, og mer til. Fremdeles er det v\bare skrevet etter en journalists magefølelse. Ingen ting tyder på noen bekymring, bort sett fra en enkeltkommentar som en journalist har skrevet.

MVH

HB

fargerik

Legg inn av fargerik »

HB4596 skrev: man apr 10, 2023 3:12 pm
fargerik skrev: fre mar 31, 2023 10:40 am
HB4596 skrev: fre mar 31, 2023 10:21 am

Det er ingen studie, det er en journalist som har skrevet etter magefølelsen selv om hun er i Cicero.

Men:
Du har lagt ut tidligere at beiteområder har ingen problemer (vindturbinsaker), og nå legger du ut at beiteområder har et problem (klima saker).
Jeg ser at du har fullgardert kupongen og håper på at det går bra.
Sånne argumenter er synlige, og ødlegger for det man står for.


MVH

HB
CICERO er internasjonalt anerkjent som ett av verdens fremste institutter for klimaforskning.
Tråden handler forøvrig om påstanden om at få er bekymret, hvilket er feil.
Det står faktisk nederst i artikkelen at reindriftssamene er bekymret over konsekvensene av klimaendringene.
Men du har vel antagelig ikke tatt deg bryet med å lese alt sammen.
Alt er lest, og mer til. Fremdeles er det v\bare skrevet etter en journalists magefølelse. Ingen ting tyder på noen bekymring, bort sett fra en enkeltkommentar som en journalist har skrevet.

MVH

HB
Som jeg allerede har nevnt lengre oppe i tråden :
Flertallet vil bli bekymret når de selv merker konsekvensene av klimaendringene.
Altså den dagen det er litt sent.....

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Trondhjem skrev: fre mar 31, 2023 11:00 am
HB4596 skrev: tor mar 30, 2023 7:30 pm
Trondhjem skrev: tor mar 30, 2023 6:59 pm Men ingen skal komme og si at ikke folk ble advart når klimahelvetet blir en realitet. Her er et eksempel på en konsekvens som høyst sannsynlig vil bli et alvorlig problem for svært mange mennesker på jorda: https://www.nrk.no/urix/vannkrisen-i-ca ... 1.16355335
Så kommer spørsmålet om hva har kampen om vann med klima å gjøre,
En av de konsekvensene klimaforskere er mest sikre på vil følge av den globale oppvarmingen er at områder som har et vått klima blir våtere og at områder som har et tørt klima blir tørrere. Det subtropiske beltet (http://www.coldclimategarden.com/nb/de- ... imasonene/) har et tørt klima og har til nå hatt de beste forholdene for å dyrke mat på jorda. Mange regioner i det subgtropiske beltet er derfor blant våre viktigste kornkamre og folkerike områder. Men mange av disse områder har også en anstrengt vannforsyning. En ytterligere uttørking vil lett tippe en knapp vannforsyning til en uholdbar vannmagel som vil kunne utløse og/eller forsterke pågående konflikter, ta fra bønder deres levebrød, skape hungersnød etc. Kort sagt tvinge folk på flukt fra disse områdene. På toppen kommer at verdens matproduksjon vil reduseres.

Det er mange i denne tråden som stempler klimaadvarslene som tomme trusler/rop om ulv. ulv. ulv. Til de vil jeg påpeke at antallet mennesker som legger på flukt i verden vokser kraftig. I 2022 var mer enn 1 % av jordas befolkning på flukt, noe som er ca. dobbelt så mange som for 10 år siden. (https://www.refugeecouncil.org.au/how-many-refugees/)

For mange (slett ikke alle rømmer pga klima) av disse 103 millioner mennesker som i dag rømmer sine hjemomrdåer og søker å finne et nytt levelig sted er den globale oppvarmineg allerede blitt et klimahelvete.
Det som vrikelig er overraskende er hvor lite opplyste klimaforskere er. De har ikke har fått med seg at det er mye kamper om vann, hvor vann avledes andre steder enn det naturlige. Dette kommer i tillegg til tørke og gjør ikke saker bedre. Men at det er noen global katastrofe er rett og slett bare tull. Klimaforskere har heller ikke sett at flykningårsaker skyldes rett og slett krig, og skal jeg da sitte og høre på vranglære? Spar meg.

mvh

HB.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Solvgutt1 skrev: fre mar 31, 2023 11:04 am
HB4596 skrev: tor mar 30, 2023 7:30 pm
Trondhjem skrev: tor mar 30, 2023 6:59 pm Men ingen skal komme og si at ikke folk ble advart når klimahelvetet blir en realitet. Her er et eksempel på en konsekvens som høyst sannsynlig vil bli et alvorlig problem for svært mange mennesker på jorda: https://www.nrk.no/urix/vannkrisen-i-ca ... 1.16355335
Så kommer spørsmålet om hva har kampen om vann med klima å gjøre, bort sett fra mennesker er meget flinke til å ødelegge miljøet rundt seg?
mvh.
Et eksepsjonelt dumt spørsmål.
Ja jeg har også hørt at det er dumt å informere om miljøødeleggelser.

mvh

HB.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

fargerik skrev: man apr 10, 2023 3:17 pm
HB4596 skrev: man apr 10, 2023 3:12 pm
fargerik skrev: fre mar 31, 2023 10:40 am

CICERO er internasjonalt anerkjent som ett av verdens fremste institutter for klimaforskning.
Tråden handler forøvrig om påstanden om at få er bekymret, hvilket er feil.
Det står faktisk nederst i artikkelen at reindriftssamene er bekymret over konsekvensene av klimaendringene.
Men du har vel antagelig ikke tatt deg bryet med å lese alt sammen.
Alt er lest, og mer til. Fremdeles er det v\bare skrevet etter en journalists magefølelse. Ingen ting tyder på noen bekymring, bort sett fra en enkeltkommentar som en journalist har skrevet.

MVH

HB
Som jeg allerede har nevnt lengre oppe i tråden :
Flertallet vil bli bekymret når de selv merker konsekvensene av klimaendringene.
Altså den dagen det er litt sent.....
Plutselig var det flertallet som ikke merker endringer? Tidligere var det bare et lite fåtall.

mvh

HB.

fargerik

Legg inn av fargerik »

HB4596 skrev: man apr 10, 2023 3:25 pm
fargerik skrev: man apr 10, 2023 3:17 pm
HB4596 skrev: man apr 10, 2023 3:12 pm

Alt er lest, og mer til. Fremdeles er det v\bare skrevet etter en journalists magefølelse. Ingen ting tyder på noen bekymring, bort sett fra en enkeltkommentar som en journalist har skrevet.

MVH

HB
Som jeg allerede har nevnt lengre oppe i tråden :
Flertallet vil bli bekymret når de selv merker konsekvensene av klimaendringene.
Altså den dagen det er litt sent.....
Plutselig var det flertallet som ikke merker endringer? Tidligere var det bare et lite fåtall.

mvh

HB.
Trådens tema. Husk trådens tema.

ingenkanvite

Legg inn av ingenkanvite »

Heldigvis kan flertallet glede seg over klimaendringer.
Det er færre som dør av kulde.
Det er mer mat, slik at de store sultkatastrofene vi hadde i tidligere tider er en saga blott.
Og verden blir grønnere.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

ingenkanvite skrev: tir apr 11, 2023 1:02 pm Heldigvis kan flertallet glede seg over klimaendringer.
Det er færre som dør av kulde.
Det er mer mat, slik at de store sultkatastrofene vi hadde i tidligere tider er en saga blott.
Og verden blir grønnere.
Ja, det absolutt verste som kan skje menneskeheten nå er at temperaturen synker ned igjen til førindustrielt nivå.
Det ville være en katastrofe uten sidestykke i menneskets historie.

ingenkanvite

Legg inn av ingenkanvite »

Men skrekktallene om hvor mange som dør av varme dukker stadig opp.
"Between 2000 and 2019, South Asia saw over 110,000 excess deaths a year due to rising temperatures, according to a study in Lancet Planetary Health, a journal." Skrevet på Twitter 3. april -23 av en Dr. Maria Neira, direktør for folkehelse, miljø og sosiale helsedeterminanter i WHO.
Forferdelig hvordan økte temperaturer dreper.
Men en liten hake ved det hele. I dette området ble det ikke varmere i disse årene.
Og vår venn fra WHO glemte visst den andre halvdelen av historien.
Samme studien viser at det for samme tidsrommet var en del mennesker som døde av kulde.
Og overdødeligheten på grunn av kulde var 913436.

Tipper på at den første del av historien blir en vandrehistorie, som går i media hele verden rundt.
Oppskrift på hvordan mennesker kan bli bekymret over klimaendringer.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Nå er det bekreftet. Den midlertidige effekten av la Nina som har ført til litt mindre global oppvarming de siste tre årene vil ta slutt.
Når El Nino slår til i fra senere i år, vil mange flere bli bekymret over klimaendringene. Først og fremst de som kommer til å merke det personlig.
Mange har lullet seg inn i at vi lever i en verden med evig La Nina. De vil endre mening.
(Ikke ekspertisen i FD, da)
https://www.theguardian.com/environment ... ecord-high

fargerik

Legg inn av fargerik »

Xpoolman skrev: tir apr 11, 2023 1:33 pm
ingenkanvite skrev: tir apr 11, 2023 1:02 pm Heldigvis kan flertallet glede seg over klimaendringer.
Det er færre som dør av kulde.
Det er mer mat, slik at de store sultkatastrofene vi hadde i tidligere tider er en saga blott.
Og verden blir grønnere.
Ja, det absolutt verste som kan skje menneskeheten nå er at temperaturen synker ned igjen til førindustrielt nivå.
Det ville være en katastrofe uten sidestykke i menneskets historie.
Temperaturen vil ikke synke til førindustrielt nivå.
Det er fysisk umulig, siden brenningen av fossile brensler i den perioden har ført til at innholdet av CO2 i atmosfæren nå har økt med 50% i forhold til førindustriell tid. Og er stigende.
I år kommer taigaen i Russland til å brenne mer enn noen sinne.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Senest for 5000 år siden var isdekket i Antarktis langt tynnere enn det er nå.
https://inyheter.no/15/04/2023/forsknin ... eltet-for/

Godt (eller kanskje dårlig) nytt for klimafanatikerne?

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Texas_John skrev: lør apr 15, 2023 5:45 pm Senest for 5000 år siden var isdekket i Antarktis langt tynnere enn det er nå.
https://inyheter.no/15/04/2023/forsknin ... eltet-for/

Godt (eller kanskje dårlig) nytt for klimafanatikerne?
Det var omtrent på samme tid som alle de norske, og Europeiske, isbreene var helt nedsmeltet.
Så at klimaet har endret seg mer tidligere enn fanatikerne nå sier er helt klart.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Texas_John skrev: lør apr 15, 2023 5:45 pm Senest for 5000 år siden var isdekket i Antarktis langt tynnere enn det er nå.
https://inyheter.no/15/04/2023/forsknin ... eltet-for/

Godt (eller kanskje dårlig) nytt for klimafanatikerne?
Grønlandsisen var også langt tynnere da vikingene slo seg ned der rundt år 985.
I løpet av de neste 400 årene vokste iskappen kraftig, noe som førte til at havnivået steg med ca 3 meter.
Dette førte igjen til at befolkningen rømte landet og rund år 1450 var de borte alle mann.

https://www.newscientist.com/article/23 ... evel-rise/

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Ifølge en klimaanalytiker er det ingen klimakrise.
Og mange mener at denne krisen er media- og politikerskapt.
Her er lenke til en norsk oversettelse og til originalen. Langt og tungt, men viktig.

Tror neppe at NRK og Dagbladet kommer med det...
https://inyheter.no/19/04/2023/hvor-er-klimakrisen/

fargerik

Legg inn av fargerik »

return_of_drakkar skrev: tor apr 20, 2023 6:34 am Ifølge en klimaanalytiker er det ingen klimakrise.
Og mange mener at denne krisen er media- og politikerskapt.
Her er lenke til en norsk oversettelse og til originalen. Langt og tungt, men viktig.

Tror neppe at NRK og Dagbladet kommer med det...
https://inyheter.no/19/04/2023/hvor-er-klimakrisen/
Ingen er som sagt bekymret over klimaendringene før de selv merker det.
Vi kommer til å få dyrere grønnsaker, på grunn av hetebølger og tørke i de landene vi importerer fra.
Men da vil dere skylde på Støre. Ikke sant?

Smith

Legg inn av Smith »

fargerik skrev: tor apr 20, 2023 8:41 am
return_of_drakkar skrev: tor apr 20, 2023 6:34 am Ifølge en klimaanalytiker er det ingen klimakrise.
Og mange mener at denne krisen er media- og politikerskapt.
Her er lenke til en norsk oversettelse og til originalen. Langt og tungt, men viktig.

Tror neppe at NRK og Dagbladet kommer med det...
https://inyheter.no/19/04/2023/hvor-er-klimakrisen/
Ingen er som sagt bekymret over klimaendringene før de selv merker det.
Vi kommer til å få dyrere grønnsaker, på grunn av hetebølger og tørke i de landene vi importerer fra.
Men da vil dere skylde på Støre. Ikke sant?
Produsente av grønsaker har hatt en imponerende vekst til tros for hetebølger og økende CO2
https://knoema.com/atlas/World/topics/A ... production

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Texas_John skrev: lør apr 15, 2023 5:45 pm Senest for 5000 år siden var isdekket i Antarktis langt tynnere enn det er nå.
https://inyheter.no/15/04/2023/forsknin ... eltet-for/
Og senest for femti år siden beregnet Exxons vitenskapsmenn klimautviklingen.
I løpet av disse femti årene drev Exxon intens lobbyvirksomhet for å forhindre klimatiltak.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Hardy-guttene skrev: tor apr 20, 2023 2:51 pm
Texas_John skrev: lør apr 15, 2023 5:45 pm Senest for 5000 år siden var isdekket i Antarktis langt tynnere enn det er nå.
https://inyheter.no/15/04/2023/forsknin ... eltet-for/
Og senest for femti år siden beregnet Exxons vitenskapsmenn klimautviklingen.
I løpet av disse femti årene drev Exxon intens lobbyvirksomhet for å forhindre klimatiltak.
Du vet at klimabevegelsen i Vesten stort sett har vært finansiert og pushet av russiske gasselskaper?

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Texas_John skrev: tor apr 20, 2023 10:18 pm
Hardy-guttene skrev: tor apr 20, 2023 2:51 pm
Texas_John skrev: lør apr 15, 2023 5:45 pm Senest for 5000 år siden var isdekket i Antarktis langt tynnere enn det er nå.
https://inyheter.no/15/04/2023/forsknin ... eltet-for/
Og senest for femti år siden beregnet Exxons vitenskapsmenn klimautviklingen.
I løpet av disse femti årene drev Exxon intens lobbyvirksomhet for å forhindre klimatiltak.
Du vet at klimabevegelsen i Vesten stort sett har vært finansiert og pushet av russiske gasselskaper?
Ja, jøss. Er det også noe du har lest i Sions vises protokoller?

Dionysos

Legg inn av Dionysos »

Jorden var i midt av en liten istid intill midt av 1800-tallet, så det ville være merkelig i motsatt hvis temperaturene ikke steg. Hvis og i hvilken grad trenden med stigende temperaturer er eller ikke er påvirket av menneskehet er en vitenskapelig debatt som man kan forske på, men jeg er altid litt skeptisk at åpenbare naturlige årsaker ikke engang er tatt med og alt skyldes på menneskeheten og bli sømløst integrert i politiske fortellinger. Og faktumet at denne vitenskapelige diskusjonen har så stor innflytelse på energipolitikken i Europa som påvirker både hele industrier og verdenspolitikk betyr at sterke interessegrupper (statlig, økonomisk og ellers) vil selvsagt involvere seg i den og at man derfor ikke bør ta alt for pålydende som skrives fra hvilken som helst side. Dette betyr ikke nødvendigvis at det hele er løgn heller, men hvis du ser på visse grupper finansiert av amerikanske milliardærer som er spesielt aktive i Tyskland og som rett og slett nyter hysteriet deres om verdens undergang, kan man rimelig bli litt skeptisk.

Gunder

Legg inn av Gunder »

Texas_John skrev: lør apr 15, 2023 5:45 pm Senest for 5000 år siden var isdekket i Antarktis langt tynnere enn det er nå.
https://inyheter.no/15/04/2023/forsknin ... eltet-for/

Godt (eller kanskje dårlig) nytt for klimafanatikerne?
Det er mange som ikke har lært på skolen om jordens baner rundt sola. Jordas avstand til sola har betydning for temperaturen på jorda. Vi lever i en tid jorda går i bane som en rund sirkel sola. Når jorda går i bane som ligner et egg. Kan vi få varmt eller kaldt klima, avhengig av en annen faktor. Jordas vinkel i forhold til sola.

Her en kort video som viser jordas ulike baner rundt sola.

ingenkanvite

Legg inn av ingenkanvite »

Det skal visst være katastrofalt med nedsmelting av norske breer.
Våre forfedre for 8000 år siden overlevde klimakatastrofen da. Våre breer var vekke i flere tusen år.
Hvordan klarte de å overleve uten is om sommeren?
Har vi hatt det bedre her i landet de siste 4000 år, når vi har hatt isbreene?
Under den lille istid for noen hundre år siden var det klimaflyktninger i Norge. De måtte flytte fordi isen bredte seg utover dyrkbar jord og beitemark. Det raste ned is fra breer som tok med seg hus og fe.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Og nå er det uansett for sent å gjøre noe som helst (så kanskje vi heller skal fokusere på verdens fattigdom og hva vi kan gjøre for å begrense skadene).

https://www.dagbladet.no/nyheter/dyster ... t/79083388

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Pernille skrev: lør apr 22, 2023 11:22 am Og nå er det uansett for sent å gjøre noe som helst (så kanskje vi heller skal fokusere på verdens fattigdom og hva vi kan gjøre for å begrense skadene).

https://www.dagbladet.no/nyheter/dyster ... t/79083388
Hehe, ja ikke sant :)

Faktum er jo at det aldri har vært færre alvorlige vær-relaterte hendelser enn de siste 10 åra så lenge man har registrert slikt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Miljø og Klima»