Generelle nyheter rundt bil

Svar
rosmebraad
Innlegg: 845

Re: Generelle nyheter rundt bil

Legg inn av rosmebraad »

Someone skrev: fre mar 24, 2023 9:22 am Hyundai lover å beholde knappene

https://www.thedrive.com/news/hyundai-p ... -dangerous
Samme var jo tema med jeans.
(Solide knapper går jo sjelden i stYKKer.)

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

KingsRoad skrev: tor feb 16, 2023 5:21 pm
Kompressor skrev: tir feb 14, 2023 10:27 pm
nometalhorse skrev: tir feb 14, 2023 8:09 pm Da ble det banket igjennom i dag. Det betyr under 12 år før det er full stopp for bensin- og dieselbiler i EU.

EU-parlamentet vedtok tirsdag å forby salg av nye bensin- og dieselbiler fra 2035 med 340 mot 279 stemmer.
EU-kommisjonen foreslo alt i juli 2021 et forbud mot nye bensin- og dieselbiler fra 2035, som ledd i en stor klimapakke som ble lagt fram.

Medlemslandene har tidligere sluttet opp om et slikt forbud, som konservative medlemmer av EU-parlamentet stemte imot. Forbudet må nå innarbeides i hvert enkelt lands lovverk.
Det er skikkelig trist for oss bilentusiaster. Men fortsatt vil vi jo kunne importere bensinbiler fra USA og andre markeder utenfor EU. For jeg tipper de fleste bilprodusenter vil produsere dem så lenge det er marked for de et sted i verden. Uansett superkjipt.

Men hyggelig for prisene på de bensinklassikerne som allerede er på veiene.
Smutthullet du skisserer er lite sannsynlig.

Tipper utfallet blir stans på nyregistrering av ICE-biler innen EØS, herunder bruktimporterte.

Greit for de av oss som har samleobjekter, blir neppe noe verdifall her, snarere tvert imot.

Føles litt overilt (i likhet med mye av miljøpolitikken for øvrig), da ICE fint kan kjøres på kunstig & klimanøytralt drivstoff (jf. Porsches satsning). Menmen.
Tyskland stikker bokstavelig talt kjepper i hjulene på dette litt overivrige forslaget om å forby ICE. Og bruker nettopp kunstig drivstoff som påskudd.

Godt å se at det fortsatt er litt fornuft igjen i Europa, som kan dempe krakilske EU.

https://www.nrk.no/urix/tysk-u-sving-ka ... 1.16349114

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

KingsRoad skrev: lør mar 25, 2023 7:25 am
KingsRoad skrev: tor feb 16, 2023 5:21 pm
Kompressor skrev: tir feb 14, 2023 10:27 pm

Det er skikkelig trist for oss bilentusiaster. Men fortsatt vil vi jo kunne importere bensinbiler fra USA og andre markeder utenfor EU. For jeg tipper de fleste bilprodusenter vil produsere dem så lenge det er marked for de et sted i verden. Uansett superkjipt.

Men hyggelig for prisene på de bensinklassikerne som allerede er på veiene.
Smutthullet du skisserer er lite sannsynlig.

Tipper utfallet blir stans på nyregistrering av ICE-biler innen EØS, herunder bruktimporterte.

Greit for de av oss som har samleobjekter, blir neppe noe verdifall her, snarere tvert imot.

Føles litt overilt (i likhet med mye av miljøpolitikken for øvrig), da ICE fint kan kjøres på kunstig & klimanøytralt drivstoff (jf. Porsches satsning). Menmen.
Tyskland stikker bokstavelig talt kjepper i hjulene på dette litt overivrige forslaget om å forby ICE. Og bruker nettopp kunstig drivstoff som påskudd.

Godt å se at det fortsatt er litt fornuft igjen i Europa, som kan dempe krakilske EU.

https://www.nrk.no/urix/tysk-u-sving-ka ... 1.16349114
Og det ble vedtatt nå i helgen. För att få en blockerande minoritet krävs minst fyra länder och minst 35 procent av EU:s befolkning.

I helgen beslutades om en kompromiss i form av ett tillägg som medger ett undantag för e-bränslen. Tillägget gör det möjligt att sälja bilar med förbränningsmotorer som bara använder koldioxidneutrala bränslen även efter 2035.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... smotorer-/

Someone

Legg inn av Someone »


KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

nometalhorse skrev: tir mar 28, 2023 6:04 pm
KingsRoad skrev: lør mar 25, 2023 7:25 am
KingsRoad skrev: tor feb 16, 2023 5:21 pm

Smutthullet du skisserer er lite sannsynlig.

Tipper utfallet blir stans på nyregistrering av ICE-biler innen EØS, herunder bruktimporterte.

Greit for de av oss som har samleobjekter, blir neppe noe verdifall her, snarere tvert imot.

Føles litt overilt (i likhet med mye av miljøpolitikken for øvrig), da ICE fint kan kjøres på kunstig & klimanøytralt drivstoff (jf. Porsches satsning). Menmen.
Tyskland stikker bokstavelig talt kjepper i hjulene på dette litt overivrige forslaget om å forby ICE. Og bruker nettopp kunstig drivstoff som påskudd.

Godt å se at det fortsatt er litt fornuft igjen i Europa, som kan dempe krakilske EU.

https://www.nrk.no/urix/tysk-u-sving-ka ... 1.16349114
Og det ble vedtatt nå i helgen. För att få en blockerande minoritet krävs minst fyra länder och minst 35 procent av EU:s befolkning.

I helgen beslutades om en kompromiss i form av ett tillägg som medger ett undantag för e-bränslen. Tillägget gör det möjligt att sälja bilar med förbränningsmotorer som bara använder koldioxidneutrala bränslen även efter 2035.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... smotorer-/
Enda bra.

Interessant hvordan NRK vinkler dette til at Tyskland omtrent har gjort helomvending, når fakta på bordet er at ICE lever videre - også etter 2035.

At hydrokarbonene stammer fra undersjøiske eller underjordiske reservoar tror jeg de færreste insisterer på.

https://www.nrk.no/nyheter/eu-enighet-o ... 1.16354078

Heldigvis tyder alt på at dagens ICE-motorer fint kan kjøre på e-fuel.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Er jo kjekt at det åpnes opp for salg av biler med ICE-motorer også etter 2035.

Men med en norsk kroneverdi som er i ferd med å gå rett i dass kommer vi neppe å få råd til å kjøpe slike biler. Kronen har svekket seg 35% mot Euro over de siste 10 årene og det finnes dessverre intet som tyder på at det vil bli bedre i fremtiden.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

MacanT skrev: lør apr 01, 2023 12:59 pm Men med en norsk kroneverdi som er i ferd med å gå rett i dass kommer vi neppe å få råd til å kjøpe slike biler. Kronen har svekket seg 35% mot Euro over de siste 10 årene og det finnes dessverre intet som tyder på at det vil bli bedre i fremtiden.
Helt tragisk at Norge ikke ble medlem av EU i 1994 og som Finland innførte Euro. Danskene har ikke innført Euro, men har innført fastpris på Euro så nå er en dansk krone verdt 50% mer enn en norsk.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

BASF har laget en ny bil lakk som senker CO2 utslippene med opp til 40 prosent.
BMW Group er først ute med å bruke den i produksjon. De forventer å spare miljøet for 15.000 tonn fram til år 2030.

Vi får håpe den er testet godt også under nordiske forhold.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... -forst-ut/

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Med svak krone, corona og krig så går mange priser opp. Det ser ut som de som må kjøpe nye sommerdekk må grave dypt i lommeboka i år ettersom de er opp 35% siste året.

Dette er prisutviklingen på noen bilprodukter hos Klarna Prisguiden det siste året (prisdata mars 2022 og mars 2023):

Batterilader til bil (+49 %)
Sommerdekk (+35 %)
Bilvask (+10 %)
Bilradio (+10 %)
Ladekabel til elbil (+ 5 %)
Bilstol (+3 %)
Bilbelysning: (-2 %)

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... bilen-i-ar

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Nypris på Gaupen tilhenger-modellen min har steget 10% det siste året og totalt 25% siden jeg kjøpte den ny for 2 år siden.

SUV

Legg inn av SUV »

Hollabaloo skrev: søn apr 16, 2023 1:55 pm Nypris på Gaupen tilhenger-modellen min har steget 10% det siste året og totalt 25% siden jeg kjøpte den ny for 2 år siden.
Brenderup 3205SB1000 har nå en veiledende pris på 18290 kr.

I 2008 betalte jeg 8000 kr for min 3205SB, som de het dengang. Nå har de lagt til tallet 1000 i navnet for å hilse tillatt totalvekt på en greiere måte. Stort sett samme hengeren, men egenvekt er tydeligvis økt med 40 kg. Noe av dette kommer av at de nå har laget en forsterkning av ramma som minner veldig om den forsterkninger jeg laget til min henger for mange år siden.

Jeg har siden snakket med flere som har hatt problemer med ramma uten slike forsterkninger. I vinter så jeg en slik hvor ramma knakk helt så dekket tok oppi en stålkant og ble skåret opp.

Nå bruker jeg varehandelen mindre, men den er jo kjekk å ha om man feks skal hente mer ved enn man får med i lasteplanet på pickupen.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Hollabaloo skrev: søn apr 16, 2023 1:55 pm Nypris på Gaupen tilhenger-modellen min har steget 10% det siste året og totalt 25% siden jeg kjøpte den ny for 2 år siden.
Visste ikke at du hadde henger!
Hva er trekkvogn? Seat Arosa?

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: søn apr 16, 2023 4:14 pm
Hollabaloo skrev: søn apr 16, 2023 1:55 pm Nypris på Gaupen tilhenger-modellen min har steget 10% det siste året og totalt 25% siden jeg kjøpte den ny for 2 år siden.
Visste ikke at du hadde henger!
Hva er trekkvogn? Seat Arosa?
Det er nok mange som har henger uten at de har fortalt alle bekjente om det, særlig i områder der det er liten hengerandel slik at de som har henger kanskje få mye mas om å hjelpe ved flytting og slikt (et fenomen jeg har lest om her eller på forgjengeren som begrunnelse for å ikke ha hengerfeste). Her i nabolaget er det nok vanligere å ha henger enn å ikke ha det. Av naboene i ulike retninger er det vel kun ei dame med Leaf som ikke har henger.

En kollega har vel ca 5 hengere (om alt regnes med), men selv har jeg bare 2, mens jeg var oppe i 3 en tid ifjor.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Var på Autopia motormesse i helgen. Av nybiler var det i stort bare elbiler å se. De aller fleste var SUVer, noen så svære at man vil trenge gardintrapp når man vasker dem.

Det var deprimerende å se at kineserne allerede har invadert oss. Med god hjelp fra nordmenn som ikke tenker lenger enn lommebok og nesetipp vil de nok etter hvert dominere markedet.

Geely, Byd, Maxus, Honki, Xpeng, Polestar, Voyah og alt hva de heter. Selgerne besto i stort sett av ungdommer, sikkert med Huawei telefon på innerlomma.

Alltid like morsomt å se reaksjonen når man spør om hvor bilen er produsert. Når de da svarer Kina så sier jeg "OK, da er den uaktuell for meg og forhåpentligvis også nordmenn flest"

Av og til prøver noen seg med å spørre om jeg fremdeles bruker Nokia telefon. "Nei det gjør jeg ikke, jeg bruker Samsung og er fullt klar over at den inneholder en og annen kinesisk komponent. Men det er stor forskjell på det sammenlignet med å støtte kinesisk industri ved å kjøpe en hel jævla bil"

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

MacanT skrev: man apr 17, 2023 4:00 pm Var på Autopia motormesse i helgen. Av nybiler var det i stort bare elbiler å se. De aller fleste var SUVer, noen så svære at man vil trenge gardintrapp når man vasker dem.

Det var deprimerende å se at kineserne allerede har invadert oss. Med god hjelp fra nordmenn som ikke tenker lenger enn lommebok og nesetipp vil de nok etter hvert dominere markedet.

Geely, Byd, Maxus, Honki, Xpeng, Polestar, Voyah og alt hva de heter. Selgerne besto i stort sett av ungdommer, sikkert med Huawei telefon på innerlomma.

Alltid like morsomt å se reaksjonen når man spør om hvor bilen er produsert. Når de da svarer Kina så sier jeg "OK, da er den uaktuell for meg og forhåpentligvis også nordmenn flest"

Av og til prøver noen seg med å spørre om jeg fremdeles bruker Nokia telefon. "Nei det gjør jeg ikke, jeg bruker Samsung og er fullt klar over at den inneholder en og annen kinesisk komponent. Men det er stor forskjell på det sammenlignet med å støtte kinesisk industri ved å kjøpe en hel jævla bil"

I selforsyningsøyemed er bransjene dessverre bunder til mang kinesiske deler som ledninger osv.

Så, kan noen forklare meg hvorfor nordmenn gjerne kan brule et utall arbeidstimer på å jobbe med alt fra helsevesen, stå i butikl, være sjåfør, sitter på kontor osv. mens man for all del ikke må jobbe med å lage solide holdbare, reparerbare, resirkulerbare elektrovarer?
(Unntak: Meteor steketakke mfl.)

Har undret meg over dette. Jeg og andre pøser på med arbeidskraft, våt av svette. Men noen (omfangsrik) vareproduksjon må man for all del ikke ha.
Bedre da å være på nåden til andre land.

Someone

Legg inn av Someone »

Hydro skal levere mer aluminium til Porsche, og bidra med resirkulering av batterier

https://www.dn.no/investor/nyhetsstudio/132140

Jan

Legg inn av Jan »

Rosmebraad skrev:
"Så, kan noen forklare meg hvorfor nordmenn gjerne kan brule et utall arbeidstimer på å jobbe med alt fra helsevesen, stå i butikl, være sjåfør, sitter på kontor osv. mens man for all del ikke må jobbe med å lage solide holdbare, reparerbare, resirkulerbare elektrovarer?
(Unntak: Meteor steketakke mfl.)"

Sannsynligvis fordi volumet blir for lite til å konkurrere med internasjonale giganter som Bosch og Samsung. Beha tilbyr fortsatt noe hvitevarer men på nettsiden deres står følgende å lese:

Beha tilbyr kvalitetsprodukter innen komfyrer, koketopper og ventilatorer. Vi samarbeider med anerkjente internasjonale produsenter som tilfredsstiller Behas strenge krav til kvalitet, design og produktspesifikasjoner.
Så sannsynligvis handler det om rebadging

Someone

Legg inn av Someone »

Skoda har presentert litt generelt rundt kommedne modeller

https://www.bilnorge.no/elroq-enyaq-kod ... en/4049451

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Den svarte sannheten om dagens elbiler er at de er bruk og kast biler i følge noen. Hvor grønt er det?

The evidence suggests that EVs are throw-away cars that are not designed to last. The limited lifespan of their batteries, the difficulty of repairs and maintenance, and the high cost of specialized equipment required for servicing all contribute to making EVs more disposable than traditional gas-powered vehicles. While EVs may offer some advantages, it is important to recognize their limitations and work towards creating sustainable transportation options that are built to last.

Bedre begrunnelse i artikkelen.

https://www.autospies.com/news/index.as ... nid=116395

Visa

Legg inn av Visa »

Nye snikbilder av ID.7 stasjonsvogn. Litt klistremerker her og der. Nydelig bil som kommer til å selge som bare det. Meg bekjent er dette eneste elektriske stasjonsvogn som man vet kommer?

https://www.motor1.com/news/665989/volk ... py-photos/

Bilde
Bilde

Jan

Legg inn av Jan »

Visa skrev: man mai 08, 2023 1:51 pm Nye snikbilder av ID.7 stasjonsvogn. Litt klistremerker her og der. Nydelig bil som kommer til å selge som bare det. Meg bekjent er dette eneste elektriske stasjonsvogn som man vet kommer?

https://www.motor1.com/news/665989/volk ... py-photos/

Bilde
Bilde
Audi har også noe på gang
https://www.audi.no/no/web/no/mer-audi/ ... ncept.html

Someone

Legg inn av Someone »

Jan skrev: man mai 08, 2023 5:44 pm
Audi har også noe på gang
https://www.audi.no/no/web/no/mer-audi/ ... ncept.html
BMW planlegger vel også at kommende i5 skal komme som stasjonsvogn

Også har man vel også Kia Nero, MG5, som alt finne. Også har vel både Opel og Peugeot noe på vei

SirJames

Legg inn av SirJames »

El-utgaven av Audi A6 slår jo knockout på ID7 hva design angår. Ikke overraskende.

Men det gjenspeiles nok i prisen dem imellom også, all den tid de stiller i to forskjellige "vektklasser".. 8-)

Someone

Legg inn av Someone »

Riktignok kun et konsept, men får den kule og sære Z3 Coupe kanskje en etterfølger?

https://www.motor.no/bil/ny-konseptmode ... ml5WTSj5D4

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Flom av “fattigmanns-Porsche” er tittelen på en artikkel hos finansavisen, og den treffer nok ganske godt.

Finn flommer over av Taycan i forskjellige utgaver om dagen( nesten 600 biler), men mange av de mangler utstyr som forventes på en slik bil. Derfor er de nå også vanskelig å selge, og i alle fall ikke til prisen mange ønsker seg.

Det skal være solgt flere Porsche Taycan siden den kom for fullt i 2020, enn det er solgt Porsche i Norge gjennom alle tider, og det er jo litt betegnende for hva vi nå ser i bruktmarkedet.

https://www.kapital.no/inside/naeringsl ... ilmarkedet

Jan

Legg inn av Jan »

nometalhorse skrev: man mai 29, 2023 5:46 pm Flom av “fattigmanns-Porsche” er tittelen på en artikkel hos finansavisen, og den treffer nok ganske godt.

Finn flommer over av Taycan i forskjellige utgaver om dagen( nesten 600 biler), men mange av de mangler utstyr som forventes på en slik bil. Derfor er de nå også vanskelig å selge, og i alle fall ikke til prisen mange ønsker seg.

Det skal være solgt flere Porsche Taycan siden den kom for fullt i 2020, enn det er solgt Porsche i Norge gjennom alle tider, og det er jo litt betegnende for hva vi nå ser i bruktmarkedet.

https://www.kapital.no/inside/naeringsl ... ilmarkedet
Jeg ser at mange av dem er registrert på slutten av fjoråret. Sikkert en del som har ønsket å tjene på innføring av moms og vektavgift. Flere av dem har under 500 km på telleren, altså ikke vanlige bruktbiler.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

nometalhorse skrev: man mai 29, 2023 5:46 pm mange av de mangler utstyr som forventes på en slik bil. Derfor er de nå også vanskelig å selge, og i alle fall ikke til prisen mange ønsker seg.
"Mil etter mil en podcast om bil" harselerer ganske ofte over Porsche-fans og at endel av de er opphengt i at dersom en Porsche mangler Sport Chrono og 18-veis el-seter så er det helt krise!

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

nometalhorse skrev: man mai 29, 2023 5:46 pm Finn flommer over av Taycan i forskjellige utgaver om dagen( nesten 600 biler), men mange av de mangler utstyr som forventes på en slik bil. Derfor er de nå også vanskelig å selge, og i alle fall ikke til prisen mange ønsker seg.
Det hjelper ikke at nesten 70% er sorte eller grå heller :roll:

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

MacanT skrev: man mai 29, 2023 9:52 pm Det hjelper ikke at nesten 70% er sorte eller grå heller :roll:
Tar man med hvit i tillegg (like kjedelig som sort og grå) må vel prosenten være 90.

Fago

Legg inn av Fago »

Iseran2770 skrev: man mai 29, 2023 10:08 pm
MacanT skrev: man mai 29, 2023 9:52 pm Det hjelper ikke at nesten 70% er sorte eller grå heller :roll:
Tar man med hvit i tillegg (like kjedelig som sort og grå) må vel prosenten være 90.
Som alle andre norske biler.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»