ESC 2023

Svar
Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Re: ESC 2023

Legg inn av JODDEMM »

Semifinale 1: Startnummer 1: 🇳🇴 Norge!

Malta etterfølger oss mens Finland avslutter!


Danmark og Australia hhv starter og avslutter semi 2

https://eurovision.tv/story/eurovision- ... s-revealed

eppaen

Legg inn av eppaen »

At Finland avslutter må sies å være god tv avgjørelse hvert fall.

Cedianar

Legg inn av Cedianar »

Da Rybak representerte oss igjen så var jo også Norge ganske høyt på oddsen pga. navnet. Det samme kan vel sies om Loreen her, men vanskelig å si om det er litt tomme ord i disse oddsene. Personlig skjønner jeg ikke helt greia med at den scores så høyt. Gjør ikke Loreen ca. nøyaktig samme sceneshowet som hun gjorde med Euphoria? At hun bare ligger der på gulvet og strekker ut armene? Låta er grei den, men synes helheten blir veldig likt som Euphoria. Det funket ikke for Rybak da han kom tilbake med samme type stil som da han vant, og jeg tror ikke det blir å gjøre det for Loreen heller. Husk at ikke bare er oddsen mye pga. navnet hennes, men at også Sverige generelt havner veldig høyt på oddsen nesten uansett hva de sender.

Jeg fikk hørt Finland sin sang nettopp, og jeg tror de har reelle vinnersjanser. Sangen og sceneshowet er unikt, og så er den jo catchy som pokker. Jo mer man hører på den jo mer catchy blir den egentlig. Minner meg veldig om da Israel vant for noen år siden med "Toy". Ville satt en liten slant på oddsen til Finland ja..

Når det gjelder Norge så ser jeg at vi ligger høyt på oddsen og generelt mye positivt i kommentarfelt og topplister på forum. Tror ikke den når helt opp, men tipper en topp 5 plassering. Tror ikke sangen får mye poeng hos juryen, for rent vokalmessig er det jo ikke spesielt imponerende.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Cedianar skrev: tor mar 23, 2023 9:31 am Jeg fikk hørt Finland sin sang nettopp, og jeg tror de har reelle vinnersjanser. Sangen og sceneshowet er unikt, og så er den jo catchy som pokker. Jo mer man hører på den jo mer catchy blir den egentlig. Minner meg veldig om da Israel vant for noen år siden med "Toy". Ville satt en liten slant på oddsen til Finland ja..
Positivt for Finland også at Sverige stiller med en kvinnelig artist som har vunnet tidligere? For da Finland vant i 06 var Sveriges artist Carola 🙂


Litt «annorlunda» med Sverige de gangene Norge har vunnet

*1985: i Göteborg, og Bettans venninne Kikki Danielson representerte Sverige
*1995: Jan Johansen- sønn til Egil som spilte kapteinen i Julefergå 😀
*2009: Malena Ernman- mor til Greta Thunberg

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

De tre nordiske land i første semifinale er godt spredt og tyder på at produsentene holder de som klarer favoritter i sitt felt. Alessandra vil ikke lide pga juryen som ikke kan stemme i semifinalene. Loreen har start nr 11 som hun også hadde når hun vant i Baku. Malta har den såkalte «death spot» nr 2 etter Norge.

De jeg tror går videre:

Norge
Serbia
Sverige
Finland
Tjekkia
Israel
Latvia
Moldova
Sveits
Nederland

Mulig Azerbaijan danker ut Sveits eller Nederland. Kroatia kan skrelle også.

Finland har definitivt vinnersjanser totalt sett. At de avslutter semifinale 1 ( den klart sterkeste) vil nok gjøre at en del får den ekstra godt på øret/ minnet. Loreen kan risikere det Sverige flere ganger har opplevd de siste årene: At juryen i finalen gir dem full pott, men publikum får mindre tenning av det som er perfekt og overprodusert. Jeg tror Norge har en fordel her, ved at Alessandra sin låt i motsetning til Loreen sin, har noen muligheter til å vokse på folk - da både scenerigg, lyssetting, vokal kommer til å pimpes opp + låten skal trolig ha 10, 15 sekunders ekstra musikk/ sang, en ny mix. Sjarmen til Alessandra er svært publikumsvennlig.
Sist redigert av VillaForever den tor mar 23, 2023 3:12 pm, redigert 1 gang totalt.

eppaen

Legg inn av eppaen »

Cedianar skrev: tor mar 23, 2023 9:31 am Da Rybak representerte oss igjen så var jo også Norge ganske høyt på oddsen pga. navnet. Det samme kan vel sies om Loreen her, men vanskelig å si om det er litt tomme ord i disse oddsene. Personlig skjønner jeg ikke helt greia med at den scores så høyt.
For min del så handler det om at Loreen greide å komme tilbake med noe som hver fall er noe i nærheten av Euphoria. Samt sceneshowet er tiltalende.
Rybak sitt comebackforsøk var langt langt unna Fairytale.

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

Rybak sin 2018 låt var virkelig middelmådig på alle måter. Det var vel et svakt år i Melodi Grand Prix også. Jeg husker rett og slett nesten ingen av sangene og det er kun 5 år siden.

Top 3 MGP vinnere siste 20 år ( for meg):

Jostein Hasselgård - I`m not afraid to move on ( 2003 - nr 4 i Eurovision)
Maria Haukaas Storeng - Hold on be strong ( 2008 - nr 5 i Eurovision)
Margaret Berger - I feed you my love ( 2013 - nr 4 i Eurovision)

«Fairytale» med Rybak fra 2009 er også høyt på listen min, men det er mer en låt jeg smiler til når jeg hører den på radioen nå. Ikke en låt jeg henter frem for å lytte til.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

VillaForever skrev: tor mar 23, 2023 2:43 pm De tre nordiske land i første semifinale er godt spredt og tyder på at produsentene holder de som klarer favoritter i sitt felt. Alessandra vil ikke lide pga juryen som ikke kan stemme i semifinalene. Loreen har start nr 11 som hun også hadde når hun vant i Baku. Malta har den såkalte «death spot» nr 2 etter Norge.

De jeg tror går videre:

Norge
Serbia
Sverige
Finland
Tjekkia
Israel
Latvia
Moldova
Sveits
Nederland

Mulig Azerbaijan danker ut Sveits eller Nederland. Kroatia kan skrelle også.

Finland har definitivt vinnersjanser totalt sett. At de avslutter semifinale 1 ( den klart sterkeste) vil nok gjøre at en del får den ekstra godt på øret/ minnet. Loreen kan risikere det Sverige flere ganger har opplevd de siste årene: At juryen i finalen gir dem full pott, men publikum får mindre tenning av det som er perfekt og overprodusert. Jeg tror Norge har en fordel her, ved at Alessandra sin låt i motsetning til Loreen sin, har noen muligheter til å vokse på folk - da både scenerigg, lyssetting, vokal kommer til å pimpes opp + låten skal trolig ha 10, 15 sekunders ekstra musikk/ sang, en ny mix. Sjarmen til Alessandra er svært publikumsvennlig.
At Sveits, Nederland og Latvia, alle tre, går videre i semi med kun televote tviler jeg sterkt på. Kroatia kommer til å seile gjennom.

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

TheRealArt_Verified skrev: tor mar 23, 2023 5:21 pm
VillaForever skrev: tor mar 23, 2023 2:43 pm De tre nordiske land i første semifinale er godt spredt og tyder på at produsentene holder de som klarer favoritter i sitt felt. Alessandra vil ikke lide pga juryen som ikke kan stemme i semifinalene. Loreen har start nr 11 som hun også hadde når hun vant i Baku. Malta har den såkalte «death spot» nr 2 etter Norge.

De jeg tror går videre:

Norge
Serbia
Sverige
Finland
Tjekkia
Israel
Latvia
Moldova
Sveits
Nederland

Mulig Azerbaijan danker ut Sveits eller Nederland. Kroatia kan skrelle også.

Finland har definitivt vinnersjanser totalt sett. At de avslutter semifinale 1 ( den klart sterkeste) vil nok gjøre at en del får den ekstra godt på øret/ minnet. Loreen kan risikere det Sverige flere ganger har opplevd de siste årene: At juryen i finalen gir dem full pott, men publikum får mindre tenning av det som er perfekt og overprodusert. Jeg tror Norge har en fordel her, ved at Alessandra sin låt i motsetning til Loreen sin, har noen muligheter til å vokse på folk - da både scenerigg, lyssetting, vokal kommer til å pimpes opp + låten skal trolig ha 10, 15 sekunders ekstra musikk/ sang, en ny mix. Sjarmen til Alessandra er svært publikumsvennlig.
At Sveits, Nederland og Latvia, alle tre, går videre i semi med kun televote tviler jeg sterkt på. Kroatia kommer til å seile gjennom.
Jo, kan jo være enig i det. To ballader - Nederland og Sveits kan nulle ut hverandre også. Det er kun tipping, og jeg får sjelden helt rett. Husk at det er lov for de land som ikke konkurrerer i semifinale 1 og stemme også i år. Både Litauen og Estland fra den andre semifinale kan derfor stemme på Latvia feks.

Kroatia er årets «weirdo» så den er vel også trolig finale klar.

I selve finalen kan folk fra land som ikke deltar, hele verden i praksis, også stemme via en en online løsning hvor du riktignok må verifisere deg.

startelver

Legg inn av startelver »

Det hadde ikke gjort meg noe om den opphypa låta til Norge ryker ut i semien allerede.

eppaen

Legg inn av eppaen »

startelver skrev: lør mar 25, 2023 12:46 am Det hadde ikke gjort meg noe om den opphypa låta til Norge ryker ut i semien allerede.
Låtene blir vel bare så opphypa som de fortjener?

Fazam

Legg inn av Fazam »

startelver skrev: lør mar 25, 2023 12:46 am Det hadde ikke gjort meg noe om den opphypa låta til Norge ryker ut i semien allerede.
Ja, men det skjer nok ikke med en generisk tilpasset Eurovision-låt.
Tipper at Norge havner rundt en 10.plass i finalen.

Fazam

Legg inn av Fazam »

eppaen skrev: lør mar 25, 2023 8:29 am
startelver skrev: lør mar 25, 2023 12:46 am Det hadde ikke gjort meg noe om den opphypa låta til Norge ryker ut i semien allerede.
Låtene blir vel bare så opphypa som de fortjener?
Av fans vel og merke. Eksempelvis KLEiiNO eller Ulr-ikke.

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

Spirit in the Sky vant jo televoten i Eurovision, så den hadde nedslagskraft langt bredere en hva en gruppe fans kan hype opp.

Alessandra har foreløpig nådd et punkt hvor hype etterhvert må omsettes til noe mer substans. At streaming tallene vokser solid hver uke - er generelt et godt tegn. Låten er nå 3 måneder gammel.

I forhold til plassering i Eurovision så er Norge igjen avhengig av at juryene gir oss nok poeng for å vinne totalt. I år hadde vi en jury ordning i MGP som alle husker og der fikk Alessandra flest stemmer. Var juryene i MGP representativ for det vi vil se i Eurovision? Vi får se.

eppaen

Legg inn av eppaen »

Dette er mine vurderinger basert på oppsummeringen av sangene som ligger på YT - blir spennende å se hvordan det treffer med dere som har sett fulle opptredener.

Veldig bra:
Sverige - Finland - Norge

Det nordiske opplegget i år er jo relativt solid - og disse har jeg også sett fulle opptreder av flere ganger. Derfor er jeg muligens også biased.

Engasjerende:
Australia - Kypros - Georgia - Tyskland - Irland - Nederland - Polen - UK - Albania

Dette er jo helt absurd forskjellige sjangre, men de likes på hver sin måte. Tyskland går full Rammstein i enkelte ting her. Polen er jo ikke feil å se på heller, vel? ;)

Kjedelige - men ikke direkte dårlige:
Østerrike - Azerbaijan - Danmark - Estland - Frankrike - Island - Italia - Moldova - Serbia - Slovenia - Sveits - Ukraina

Italia og Frankrike er jo eksempelvis solide låter på en måte - men det engasjerer ikke så mye. Danmark er egentlig ikke så bra. Burde muligens flyttet lenger ned.

Kjipe:
Armenia - Tsjekkia - Hellas - Latvia - Malta - Portugal - Litauen - Romania - San Marino - Spania

Her vil sikkert noen krangle på både Portugal og Spania. Men denne type performance har aldri vært my cup of tea. Det portugisiske bidraget som vant i 2017 var eksempelvis en fornærmelse for min del.

Ræv:
Belgia - Kroatia

Disse to stod ut som ekstra kjipe i år.

SirJames

Legg inn av SirJames »

eppaen skrev: tir mar 28, 2023 11:23 am Dette er mine vurderinger basert på oppsummeringen av sangene som ligger på YT - blir spennende å se hvordan det treffer med dere som har sett fulle opptredener.
► Show Spoiler
Er Israel så Ræv at den ikke engang kom med på lista?

eppaen

Legg inn av eppaen »

Haha ooops! Israel hadde jeg faktisk på nest øverste bracket. Kanskje litt snill. Husk at jeg kun har sett høydepunkt.

Fazam

Legg inn av Fazam »

Dette er de ti beste (alfabetisk):

Albania
Aserbajdsjan
Australia
Frankrike
Latvia
Nederland
Storbritannia
Tyskland
Ukraina
Østerrike

Årets kalkun: Romania
Årets humor: Kroatia
Årets hype: Finland

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Har revidert listen. Skulle gjerne hatt Italias eurovision versjon før jeg forsegler listen, men kan si så mye at det er to låter som har steget 17. plasser. Det største droppet er 12. plasser.

eppaen

Legg inn av eppaen »

Set ut som Sverige får problemer med å gjenskape sceneshowet i Liverpool - og må legge om alt. Kan jo bli interessant.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

eppaen skrev: fre mar 31, 2023 7:34 am Set ut som Sverige får problemer med å gjenskape sceneshowet i Liverpool - og må legge om alt. Kan jo bli interessant.
Om låta er så fantastisk, som enkelte påstår, kan hun vel bare stå rett opp og ned å synge, istedet for å kjøre reprise på showet for 11 år siden... ser frem til at sverige flopper (et sted mellom 5. og 10. plass).

Fazam

Legg inn av Fazam »

Unibet 6 uker før finalen:

1.75 Sverige
4.25 Finland
7.50 Ukraina

11 Norge
18 Spania
26 Israel
31 Tsjekkia
34 Østerrike
41 Storbritannia
51 Frankrike
81 Italia
81 Armenia
81 Georgia

101 Moldova
101 Serbia
101 Kroatia
101 Sveits
151 Nederland
151 Slovenia

201 Australia
201 Tyskland
201 Polen
201 Estland
201 Island
201 Portugal
201 Aserbajdsjan

251 Kypros
251 Hellas
251 Danmark
251 Belgia
251 Malta
251 Albania
251 Irland
251 San Marino

501 Litauen
501 Latvia
501 Romania


SF1
Finland
Sverige
Norge
Israel
Tsjekkia
Moldova
Serbia
Sveits
Kroatia
Nederland

---
Portugal
Malta
Aserbajdsjan
Latvia
Irland


SF2
Østerrike
Armenia
Georgia
Australia
Slovenia
Kypros
Estland
Litauen
Hellas
Danmark

---
Belgia
Island
Polen
Albania
Romania
San Marino


Skuffende at Latvia er ansett som fullstendig sjanseløse. De må jo være ubrukelige på scenen?
Husker godt Oslo 2010; hvor jeg hadde dem som favoritt (sammen med Tyskland). Den falt sammen på scenen.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

1.75 Sverige
4.25 Finland
7.50 Ukraina

11 Norge
18 Spania
26 Israel
31 Tsjekkia
34 Østerrike
41 Storbritannia
51 Frankrike

Frankrike er ekstremt undervurdert her, sammenlignet med et par av de over. Spania til 18 f.eks. Med jury er Spania kanskje noen poeng bedre enn Frankrike, men på televote tror jeg Frankrike vil knuse Spania, som har en litt mindre kommersiell appell. At Spania står til 18 og Frankrike til 51 er en enorm feilvurdering. Om man finner head til head mellom landene som gjenspeiler denne oddsen vil jeg anbefale et spill. Tror også Frankrike vil skyte fart oppover på listene etter at øvingene begynner i Liverpool.

Fazam

Legg inn av Fazam »

Hvis Frankrike er undervurdert, hva er Australia og Tyskland? Disse to vil jeg si har en bredere appell enn hva Island hadde i 2019. Så skal man selvfølgelig ikke glemme Italias seier i 2021.

Norge tror jeg er overvurdert. 4.plass blir det definitivt ikke, men trolig innenfor topp 10.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Fazam skrev: fre mar 31, 2023 4:18 pm Hvis Frankrike er undervurdert, hva er Australia og Tyskland? Disse to vil jeg si har en bredere appell enn hva Island hadde i 2019. Så skal man selvfølgelig ikke glemme Italias seier i 2021.

Norge tror jeg er overvurdert. 4.plass blir det definitivt ikke, men trolig innenfor topp 10.
Tyskland kan nok få en god del televotes, men blir sannsynligvis straffet av juryen. Kan snike seg inn topp 10. Australia tror jeg ikke vil gjøre noe spesielt. Midt i hopen både hos jury og folk kanskje.

Fazam

Legg inn av Fazam »

TheRealArt_Verified skrev: fre mar 31, 2023 4:21 pm Tyskland kan nok få en god del televotes, men blir sannsynligvis straffet av juryen. Kan snike seg inn topp 10. Australia tror jeg ikke vil gjøre noe spesielt. Midt i hopen både hos jury og folk kanskje.
Island 2019 fikk flest telestemmer i sin semifinale, og var der på 8.plass hos juryene.
I finalen (hvor de ble nr.10) var de nr.6 hos publikum, mens de var såvidt foran Norge hos juryene.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Italia må heller ikke undervurderes


SirJames

Legg inn av SirJames »

TheRealArt_Verified skrev: fre mar 31, 2023 5:10 pm Italia må heller ikke undervurderes
► Show Spoiler
Fin den.

Det er om mulig enda mer spinnvilt at den har 81 i odds, kontra at Frankrike har 51.

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

TheRealArt_Verified skrev: fre mar 31, 2023 4:10 pm 1.75 Sverige
4.25 Finland
7.50 Ukraina

11 Norge
18 Spania
26 Israel
31 Tsjekkia
34 Østerrike
41 Storbritannia
51 Frankrike

Frankrike er ekstremt undervurdert her, sammenlignet med et par av de over. Spania til 18 f.eks. Med jury er Spania kanskje noen poeng bedre enn Frankrike, men på televote tror jeg Frankrike vil knuse Spania, som har en litt mindre kommersiell appell. At Spania står til 18 og Frankrike til 51 er en enorm feilvurdering. Om man finner head til head mellom landene som gjenspeiler denne oddsen vil jeg anbefale et spill. Tror også Frankrike vil skyte fart oppover på listene etter at øvingene begynner i Liverpool.
Husk at øvingene vil være lukket for presse og media i år. Hele første uken vil gå med til de første øvingene og dermed ingen muligheter for media og spre dritt om et nummer som ikke fungerer i den tidlige fase. De får adgang først mandagen før første semifinale og «dress rehearsals».

Og Loreen må som kjent nå gjøre om på sin scenerigg. Dette fikser nok svenskene som de pleier å gjøre - likevel. Siste ukene har jeg tenkt at Loreen ikke vil vinne, at det skjer en skrell. Ikke pga scene riggen, men jeg tror en del vil få litt avsmak på at hun egentlig kjører en låt og konsept som er veldig likt forrige gang. Det teknisk perfekte risikerer bli noe glatt. Spørsmålet er egentlig hvem - hvem som kan vinne om ikke hun gjør det.

Fazam

Legg inn av Fazam »

VillaForever skrev: fre mar 31, 2023 10:28 pm Spørsmålet er egentlig hvem - hvem som kan vinne om ikke hun gjør det.
Ukraina. Ikke like mye sympati-stemmer som sist, men det vil være nok for å vinne.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»