Hoppsesongen 22/23

Svar
Henningsen

Re: Hoppsesongen 22/23

Legg inn av Henningsen »

Neptun skrev: tor mar 30, 2023 8:48 pm Har også Planica - i likhet med Vikersund - blitt krympet av FIS foran årets renn?
Bakken der de har hoppet 252 meter ser ganske uthoppet ut ved ca 240 meter.
Jeg mener å ha lest et sted at begge bakker har lik profil nå.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Henningsen skrev: fre mar 31, 2023 4:06 pm
Neptun skrev: tor mar 30, 2023 8:48 pm Har også Planica - i likhet med Vikersund - blitt krympet av FIS foran årets renn?
Bakken der de har hoppet 252 meter ser ganske uthoppet ut ved ca 240 meter.
Jeg mener å ha lest et sted at begge bakker har lik profil nå.
Skulle ikke forbause meg.
Det er nå litt av en utvikling - at de hopper kortere og kortere samtidig som utøverne og utstyret har blitt bedre.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Neptun skrev: fre mar 31, 2023 4:16 pm
Henningsen skrev: fre mar 31, 2023 4:06 pm
Neptun skrev: tor mar 30, 2023 8:48 pm Har også Planica - i likhet med Vikersund - blitt krympet av FIS foran årets renn?
Bakken der de har hoppet 252 meter ser ganske uthoppet ut ved ca 240 meter.
Jeg mener å ha lest et sted at begge bakker har lik profil nå.
Skulle ikke forbause meg.
Det er nå litt av en utvikling - at de hopper kortere og kortere samtidig som utøverne og utstyret har blitt bedre.
Ja, jeg tror pampene ble litt lei av rekordmaset.

Litt av årsaken til ombyggingen i Vikersund i hvert fall var at bakken skilte så ekstremt mye. Man hevet kulen to grader og endret kulen litt, slik at det var flere som kom over kulen og langt ned i bakken. Men da får man større høyde og det gjør at man kommer inn for landing mer vertikalt, og da er det vanskeligere å stå på de ekstreme lengdene på 250+

Planica så må man ha mer fart pga bakken ligger høyere og det gjør også rekorden vanskeligere å slå der. Men ofte er det gunstigere vind i Planica på morgenen, men renn der på ettermiddagen pleier å være preget av vind.
Men ikke ta dette som fasit, jeg har bare overhørt dette fra folk med peiling, og det er noen år siden nå.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Mens vi venter...


Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Der ble det AVLYST

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Sodajr skrev: fre mar 31, 2023 4:04 pm Ser dårlig ut for renn idag
Ja var det ikke slik at alle renn før Lahti ble avviklet med 2 omganger og det så ut til å bli en historisk sesong med bare komplette omganger. Så ble det bare 1 omgang på søndag og avlyst akkurat nå :(

Individuell konkurranse i morgen tidlig med en omgang og derettter laghopp er løsningen dem satser på :)

kingkamil

Legg inn av kingkamil »

Det blir én omgang i morgen for å få plass til lagkonkurransen senere utpå dagen. Ikke den verste løsningen, selv om jeg helst skulle sett to omganger i den individuelle konkurransen istedet. Forfang, Heggli, Johansson og Granerud deltar i lagkonken i morgen.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

kingkamil skrev: fre mar 31, 2023 7:53 pm Det blir én omgang i morgen for å få plass til lagkonkurransen senere utpå dagen. Ikke den verste løsningen, selv om jeg helst skulle sett to omganger i den individuelle konkurransen istedet. Forfang, Heggli, Johansson og Granerud deltar i lagkonken i morgen.
Bra valg. Heggli med et kanonhopp i den individuelle konkurransen, ikke usannsynlig at det blir topp 15.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Seier til Kraft, 4 på Granerud

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Fantastisk nydelig hopp av Kraft. Han er den beste skiflygeren jevnt over.

Granerud utenfor pallen er selvsagt litt skuffende, men det er ikke så veldig overraskende heller mtp. at han sliter med å få stabile ski. Egentlig helt utrolig at han greide å dra seg ned til over 230 med de problemene ut fra hoppet.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Det var for øvrig verdenscupseier nr. 30 for Kraft. Litt morsomt at han når den milepælen rennet etter at Kobayashi gjorde nøyaktig det samme.

Laniseks andreplass betyr at han allerede har tatt igjen Kubacki og dermed blir topp tre i verdenscupen sammenlagt for første gang.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Frykter skiflyger cupen ryker denne helga for Granerud. Kraft er fantastisk og Halvor har litt problemer med denne bakken. Når det er sagt, så er Raw Air, hoppuka og verdenscupen enormt sterkt

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Sodajr skrev: lør apr 01, 2023 9:32 am Seier til Kraft, 4 på Granerud
Så enda dårligere ut fra hoppet, men berget et bra resultat. Dermed kun 10 poengs ledelse i SF cupen, så da må han nok slå Kraft i morgen.
19 på Granerud og 20 på Kraft er litt merkelig dømming når de har vært så strenge tidligere i vinter. Kan ikke ha andre regler, bare for at det er blitt april.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

netrebske skrev: lør apr 01, 2023 9:39 am
Sodajr skrev: lør apr 01, 2023 9:32 am Seier til Kraft, 4 på Granerud
Så enda dårligere ut fra hoppet, men berget et bra resultat. Dermed kun 10 poengs ledelse i SF cupen, så da må han nok slå Kraft i morgen.
19 på Granerud og 20 på Kraft er litt merkelig dømming når de har vært så strenge tidligere i vinter. Kan ikke ha andre regler, bare for at det er blitt april.
De er alltid snille med karakterene i Planica. Der pleier 20-tallene å sitte løst. Nå syns jeg for så vidt at 20 på Kraft var ok der, Granerud burde vel ikke fått mer enn 18 med tanke på hvor uryddig det svevet var.

startelver

Legg inn av startelver »

Hopper ikke damene i denne bakken ?

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

startelver skrev: lør apr 01, 2023 10:10 am Hopper ikke damene i denne bakken ?
Nei..

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Slovenia drøyt 20 poeng foran Norge, med Østerrike tidelen bak der igjen. Forfang bør kunne kappe inn del i første pulje om vi skal ha en sjanse på seiern, da han var over 18 poeng bedre enn Kos i den individuelle, så bør det jo være mulig.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Når skal gårsdagens utsatte renn starte?

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

KingKongHalvor skrev: lør apr 01, 2023 11:08 am Når skal gårsdagens utsatte renn starte?
Er ferdig

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Bra hopp av Heggli.

Luchs

Legg inn av Luchs »

Det er jo ingen som tabber seg ut. Dette blir vanskelig å vinne.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Dette er ikke spennende. Det blir tredjeplass på Norge.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Sodajr skrev: lør apr 01, 2023 11:10 am
KingKongHalvor skrev: lør apr 01, 2023 11:08 am Når skal gårsdagens utsatte renn starte?
Er ferdig
Jøss, det var tidlig. Takker👍🏼

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Luchs skrev: lør apr 01, 2023 11:22 am Det er jo ingen som tabber seg ut. Dette blir vanskelig å vinne.
Var inne på det samme selv. Er for langt opp til Østerrike og for langt ned til Polen. Ser derfor ikke for meg at plassene endrer seg, da må noen tabbe seg ut. Ser veldig ut som om det blir tredje på Norge.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Får Heggli være med i morgen, eller er det kun de 30 beste i verdenscupen som får delta der? Står at det skal være prøveomgang i morgen og finnene hadde jo en avslutningshyllest til treneren under rennet i dag.
Heggli er nr 36 i cupen, og er vel ikke mer enn 2-3 stk av de 30 beste som ikke er tilstede, så kommer i så fall ikke inn som reserve, for antar Norge ikke får sette inn en annen hopper for Lindvik da.
Bedre løsning dem har i skiskyting med 25 beste + de 5 beste på arrangørstedet for å kvale til fellesstart.

Ser nå at det var en god del flere frafall i torsdagens kvalik (7-8 mann faktisk), så kan hende Heggli sniker seg med selv med bare 30 på startlista, men i så fall kan jo et par finner også snike seg med, men mulig noen av de som ikke var med på torsdag dukker opp i morgen, det har skjedd før.
Sist redigert av netrebske den lør apr 01, 2023 11:38 am, redigert 1 gang totalt.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Sveits er overraskende gode synes jeg.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Bra hopp av Granerud. Men det hjelper ikke plasseringen, blir tredjeplass på Norge. Bra med pallplass!

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Granerud hopper på seg litt selvtillit

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Lanisek misser
Sist redigert av Sodajr den lør apr 01, 2023 11:46 am, redigert 1 gang totalt.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Tabbehopp der av Slovenia.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»