Tromsø I.L

Svar
Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Re: Tromsø I.L

Legg inn av Daniel »

Cedianar skrev: ons mar 29, 2023 9:02 am Har fansen vært orientert om denne prosessen eller kom det som en overraskelse? Ofte bytter jo stadioner navn pga. sponsor-rettigheter men alle kaller de fortsatt for det gamle navnet. Nå er vel navnet byttet permanent? Alfheim er jo et husholdsnavn i norsk fotball, kan vel ikke være alle som er like happy med dette byttet?
Pussig. Ser ikke noe fra supporterne i Nordlys.
Det var liknende greier på gang i Drammen før jul (politisk vedtak om salg av navnerettigheter) og det ble et svært opprør fra fans, klubb til politisk redaktør, og endte med å droppe opplegget.
Tør man ikke rope høyt fordi sponsingen fremstilles som et inkluderingstiltak?

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Daniel skrev: tor mar 30, 2023 7:53 am
Tør man ikke rope høyt fordi sponsingen fremstilles som et inkluderingstiltak?
Det er nok det, i tillegg er økonomien i klubben så dårlig at alle tiltak fremstilles som et være eller ikke være for klubben - og hva skal supportere da gjøre? I tillegg er Forza fortsatt en umoden supporterklubb, så den har ikke fått den uavhengigheten som kommer gjennom interessekonflikter og å måtte stå opp for seg selv. Og så skal man ikke glemme at Tromsø var helt uten supporterkultur i mange år, Isberget var en forfyllet vennegjeng som var mer opptatt av gode ølpriser på puben enn supporterkultur. Så Tromsø kan ikke helt sammenlignes med de mer tradisjonsrike supportermiljøene.

Derfor har det også vært så gøy å se Forza sin vekst og det gir håp for fremtiden.

dani07

Legg inn av dani07 »

Forza Tromsø uttalte seg veldig positivt til navnebyttet iallefall.
Jeg vet ikke hvor Samisk Tromsø by faktisk er, så skal ikke uttale meg noe særlig om det, men om det er slik at man har dype samiske røtter i TIL, så synes jeg det er et flott tiltak.

Alfheim har uansett opp igjennom årene blitt forbundet med en sliten stadion, dårlig matte og så som så med tilskuere (noe Aspmyra åpenbart også var, så dette er ikke et stikk) så at et nytt navn kan være med på å fronte den oppturen som har vært for dere de siste årene på publikumssiden. Det vil muligens også være litt mer prestisje i at stadion skal være fin og "i orden" når sponsoren velger denne navnelinja.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

dani07 skrev: tor mar 30, 2023 8:59 am Forza Tromsø uttalte seg veldig positivt til navnebyttet iallefall.
Jeg vet ikke hvor Samisk Tromsø by faktisk er, så skal ikke uttale meg noe særlig om det, men om det er slik at man har dype samiske røtter i TIL, så synes jeg det er et flott tiltak.
Mye mindre enn man skulle tro, det er rett over 1500 som ser på seg som så samisk at de har skrevet seg inn i samemanntallet. Tromsø er snart en by på 80.000 innbyggere.

Forza sa vel at dem helst ville beholde Alfheim, men om navnet skulle selges så mente dem det var bedre enn et kommersielt navn.

TIL er i prosess med å selge stadion til kommunen, så det vil være kommunen sin oppgave å holde stadion i stand. Så får vi se hvordan det går. Tanken er jo å gjøre det om til boligformål på sikt - men det forutsetter jo at TIL får bygd en ny stadion, og det er ikke realistisk det nærmeste tiåret i alle fall.

dani07

Legg inn av dani07 »

Joda, helst ville man nok beholdt Alfheim, men det var vel såpass pressende på økonomien at det var ikke et alternativ? Dvs, man måtte selge rettighetene til navnet, gitt at man fant noen kjøpere.
Navnet går jo fint inn med de fine tingene TIL har gjort de siste årene med drakt osv. Passer fint inn i profilen til TIL, som har vært ganske sterk etter Qatar standpunktet.

Har selv gode minner fra Alfheim i barndommen (har en far fra Tromsø, grøss) og vil mye heller ha et samisk navn, enn at klubben går konkurs.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

dani07 skrev: tor mar 30, 2023 9:46 am
Navnet går jo fint inn med de fine tingene TIL har gjort de siste årene med drakt osv. Passer fint inn i profilen til TIL, som har vært ganske sterk etter Qatar standpunktet.
Her er det jo det motsatte av Qatar, klubben har solgt seg selv til noen som åpent innrømmer sportsvasking. Troms Kraft vil både bygge vindkraft og kraftledninger i samisk område og dette er et aktivt forsøk på å kjøpe seg goodwill fra blant annet sametinget.

dani07

Legg inn av dani07 »

Vil vel ikke si at det er helt det samme. Det Qatar gjør er å bryte menneskerettigheter og deretter forsøke å forkle det. Det Troms Kraft gjør, er å kjøpe seg goodwill for å få tillatelse.
Selv om jeg selvfølgelig er enig i at navneendringen skjer av kommersielle grunner for Troms Kraft, ikke for å være hyggelig.

Bror1

Legg inn av Bror1 »

TIL med bud på Senja gutt Markus Johnsgård ifølge iTromsø. Markus selv vil til Tromsø, men Raufoss skal visst ikke være veldig hypp på å selge.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

GoingKronos skrev: tor mar 30, 2023 10:00 am klubben har solgt seg selv til noen som åpent innrømmer sportsvasking. Troms Kraft vil både bygge vindkraft og kraftledninger i samisk område og dette er et aktivt forsøk på å kjøpe seg goodwill fra blant annet sametinget.
Var en inne på en åpen artikkel i Nordlys (tror jeg det var) som kalte det «Reinvasking», ikke helt dum den egentlig 😊

Bror1

Legg inn av Bror1 »

Bror1 skrev: tor mar 30, 2023 3:48 pm TIL med bud på Senja gutt Markus Johnsgård ifølge iTromsø. Markus selv vil til Tromsø, men Raufoss skal visst ikke være veldig hypp på å selge.
Johnsgård lite aktuell per nå. Kanskje til sommeren.

Bror1

Legg inn av Bror1 »

Mai Traore på tur inn. Lånes fra Viking ut sesongen. Greit med mer konkurranse på topp.

Bror1

Legg inn av Bror1 »

Med Traore inn så begynner troppen å se ganske grei ut. Han virker også å matche typen man er ute etter og hadde veldig gode tall når han spilte i fjor (4 mål, 5 assist på bare 465 min). Greit å få en som har litt erfaring på nivået som kan konkurrere med Hilmir. Det blir nok de to som i hovedsak kjemper om spissplassen, så kommer Aarflot bak der igjen som nok enda har litt å gå på.
Vi har egentlig bred og god dekning på alle lagdeler nå, så blir det opp til Gaute og co og få ut potensialet til de nye og få gjengen til å funke som et lag. Klarer han det så blir det ikke så verst.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Bror1 skrev: lør apr 01, 2023 9:09 am Med Traore inn så begynner troppen å se ganske grei ut. Han virker også å matche typen man er ute etter og hadde veldig gode tall når han spilte i fjor (4 mål, 5 assist på bare 465 min). Greit å få en som har litt erfaring på nivået som kan konkurrere med Hilmir. Det blir nok de to som i hovedsak kjemper om spissplassen, så kommer Aarflot bak der igjen som nok enda har litt å gå på.
Vi har egentlig bred og god dekning på alle lagdeler nå, så blir det opp til Gaute og co og få ut potensialet til de nye og få gjengen til å funke som et lag. Klarer han det så blir det ikke så verst.
Napoleon skal vel også kjempe om plassen når han blir skadefri. Jeg tror Aarflot enten må regne med å spille på b-laget eller bli lånt ut til en OBOS-klubb, ingenting i vinter har tydet på at han har nivået for å spille i Eliteserien - enda.

Bror1

Legg inn av Bror1 »

GoingKronos skrev: lør apr 01, 2023 9:12 am
Bror1 skrev: lør apr 01, 2023 9:09 am Med Traore inn så begynner troppen å se ganske grei ut. Han virker også å matche typen man er ute etter og hadde veldig gode tall når han spilte i fjor (4 mål, 5 assist på bare 465 min). Greit å få en som har litt erfaring på nivået som kan konkurrere med Hilmir. Det blir nok de to som i hovedsak kjemper om spissplassen, så kommer Aarflot bak der igjen som nok enda har litt å gå på.
Vi har egentlig bred og god dekning på alle lagdeler nå, så blir det opp til Gaute og co og få ut potensialet til de nye og få gjengen til å funke som et lag. Klarer han det så blir det ikke så verst.
Napoleon skal vel også kjempe om plassen når han blir skadefri. Jeg tror Aarflot enten må regne med å spille på b-laget eller bli lånt ut til en OBOS-klubb, ingenting i vinter har tydet på at han har nivået for å spille i Eliteserien - enda.
Napoleon er og med i miksen, men jeg tror primært han blir å operere i Erlien rollen, kanskje også på midten? Det er ikke godt å si. Enig angående Aarflot, han har sin ekstremferdighet inne i boksen, men virker ellers ganske begrenset per nå

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Tromsø vs Molde
Dommer: Mohammad Usman Aslam
VAR: Daniel Higraff

Palmanova

Legg inn av Palmanova »

Ser Tobias Norbye spilte siste treningskamp. Kan det hende han blir å spille fast?

Bror1

Legg inn av Bror1 »

Palmanova skrev: tir apr 04, 2023 11:34 am Ser Tobias Norbye spilte siste treningskamp. Kan det hende han blir å spille fast?
Nei. Han kommer til å spille på TIL 2, blir nok å være fast der.

Bror1

Legg inn av Bror1 »

Fantastisk moral, vilje og kriging i forsvar, en vegg av en danske mellom stengene og en solid porsjon flaks - så var man plutselig 3 poeng foran skjema! Molde var fryktelig god..

Bror1

Legg inn av Bror1 »

Napoleon Romsaas nærmer seg. Fikk en omgang for TIL 2 ser jeg.

MrPets

Legg inn av MrPets »

Lyn henter Elias Aarflot på lån. Jeg får ikke sett hvor lenge, men tipper minst ut sommeren.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

MrPets skrev: tor apr 20, 2023 11:02 am Lyn henter Elias Aarflot på lån. Jeg får ikke sett hvor lenge, men tipper minst ut sommeren.
Løpende lån inntil en av klubbene (eller spilleren) ønsker det avsluttet.

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »


Bror1

Legg inn av Bror1 »

Blir fort over 5000, artig at det oppleves en økning i tilskuere og generelt mer interesse rundt TIL! Samme kamp i fjor var det vel rundt 2200.

Over til kampen så er jeg spent på hvordan kampbildet blir. Forventer at Tromsø tar styringen her, og prøver å få til sitt spill. Men det blir tøft, Viking har sett veldig bra ut og har bra med fysikk. De to på topp skal få kjørt seg mot Brekalo og Stensness.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Bror1 skrev: søn apr 23, 2023 12:21 pm Blir fort over 5000, artig at det oppleves en økning i tilskuere og generelt mer interesse rundt TIL! Samme kamp i fjor var det vel rundt 2200.
Forstår at det er mange gratis billetter som er gitt ut, og så får vi se hvor mye av disse abonnementene som bruker billettene i snøværet. Jeg vil bli positivt overrasket om det faktisk kommer opp mot 5000 på kamp.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Bror1 skrev: søn apr 23, 2023 12:21 pm Blir fort over 5000, artig at det oppleves en økning i tilskuere og generelt mer interesse rundt TIL! Samme kamp i fjor var det vel rundt 2200.
Da blir det vel masse joik og god stemning på tribunen, tenker jeg.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Noen herfra som kjenner på kallet om å lage kamptråd?

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Vikingen skrev: søn apr 23, 2023 1:12 pm Noen herfra som kjenner på kallet om å lage kamptråd?
Lagde en kjapp en.

Bror1

Legg inn av Bror1 »

Fare for at man står uten spiss mot Godset til helgen, da Mikaelsson ser ut til å ha fått seg en smell på trening. Traore var vel ikke helt klar enda.
Napoleon Romsaas spilte hele kampen for andrelaget sist og bør være klar, er det han som blir kastet inn på topp kanskje?
Evt blir det bare Erlien, med Norheim bak. Sikkert mer sannsynlig det.

Bror1

Legg inn av Bror1 »

Sterkt andrelag som møter Kåffa sitt andrelag nå kl 15

Bror1

Legg inn av Bror1 »

Mikaelsson ute i åtte uker ja, kjempe.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»