1.april-pøker

Svar
Fordomsfull

1.april-pøker

Legg inn av Fordomsfull »

NTB siterte avisen Klassekampen på at Astrup flytter til Sveits.

I artikkelen sto det at skattehensynet har spilt en minimal rolle, men at au pair-forbudet har vært avgjørende for flyttingen.

Det hele viste seg å være en aprilspøk. Klokken 00.11 meldte NTB at de trakk saken.

– Klassekampen lurte oss trill rundt, sier vaktsjef Stian Drake i NTB til VG.

I en e-post bekrefter han også dette til BT.

Astrup sier til VG at han ikke har planer om å flytte til Sveits, men ønsker ikke å kommentere saken."
-------
Noen andre - som dog oppdager de på egenhånd?

Mehell

Legg inn av Mehell »

De fleste medier har vel sluttet med 1.April-spøker, har de ikke?

P.S: Det mangler en s i trådtittelen.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Mehell skrev: lør apr 01, 2023 6:53 am De fleste medier har vel sluttet med 1.April-spøker, har de ikke?

P.S: Det mangler en s i trådtittelen.
Og - den manglende 's'-en var ikke en april(s)pøk.
Dog synes jeg den om Astrup'n var fornøyelig, men hans 'ingen kommentarer' - sier kanskje at han ikke satte like stor pris på den. Gøy og - at de klarte å lure NTB; akkurat de burde være spesielt årvåkne på nyheter de velger å legge ut på sine sider, når klokken har passert 24.00 - inn i 1. april.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Fordomsfull skrev: lør apr 01, 2023 7:21 am
Mehell skrev: lør apr 01, 2023 6:53 am De fleste medier har vel sluttet med 1.April-spøker, har de ikke?

P.S: Det mangler en s i trådtittelen.
Og - den manglende 's'-en var ikke en april(s)pøk.
Dog synes jeg den om Astrup'n var fornøyelig, men hans 'ingen kommentarer' - sier kanskje at han ikke satte like stor pris på den. Gøy og - at de klarte å lure NTB; akkurat de burde være spesielt årvåkne på nyheter de velger å legge ut på sine sider, når klokken har passert 24.00 - inn i 1. april.
Rett over nyttår er vel den beste tiden å lure noen, vil jeg tro.
Og spøken var bra den. Egnet til å frustrere, og akkurat passe dum slik at det er mulig å tro på den når du leser den.

lund

Legg inn av lund »

Den Astrup-spøken gikk jeg fem på. En av de mest realistiske aprilsnarrene på meget lang tid.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Denne var jo faktisk bra 🙂

Fortjener jo en link:

https://klassekampen.no/utgave/2023-04- ... til-sveits

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

newsflash skrev: lør apr 01, 2023 8:14 am Denne var jo faktisk bra 🙂

Fortjener jo en link:

https://klassekampen.no/utgave/2023-04- ... til-sveits
Koster penger å se linken.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Fordomsfull skrev: lør apr 01, 2023 9:22 am
newsflash skrev: lør apr 01, 2023 8:14 am Denne var jo faktisk bra 🙂

Fortjener jo en link:

https://klassekampen.no/utgave/2023-04- ... til-sveits
Koster penger å se linken.
Ha-ha. Der lurte du meg nesten. Betale for å lese en aprilspøk liksom…

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Fordomsfull skrev: lør apr 01, 2023 9:22 am Koster penger å se linken.
Hmm...

Var faktisk åpen når jeg la den ut.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

newsflash skrev: lør apr 01, 2023 9:50 am
Fordomsfull skrev: lør apr 01, 2023 9:22 am Koster penger å se linken.
Hmm...

Var faktisk åpen når jeg la den ut.
Når jeg har abonnement på medier, så oppdager jeg ikke at de artiklene jeg leser, krever et abonnement. Noen ganger sjekker jeg, men glemmer det og. Jeg synes dog det er rart at NTB kunne gå på den, for det må da være klin umulig for en norsk stortingsrepresentant - å flytte fra landet. Jeg synes jo den var vittig og særlig den med au pairen; det er jo fra Astrup'n sitt skikt de bestiller au pair'er. Au pair - på like fot og skulle være kulturutveksling. Som om norske rikinger er interesserte i kulturen til fattige filipinske eller thailandske jenters kultur.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Lagt ut en annonse på FINN om gratis tørr bjørkeved. Lagt ut nummeret til kusine og en kompis. Usikker på hvor lenge jeg skal la den ligge:)

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

newsflash skrev: lør apr 01, 2023 8:14 am Denne var jo faktisk bra 🙂

Fortjener jo en link:

https://klassekampen.no/utgave/2023-04- ... til-sveits
Nydelig satire, og har man de riktige fordommene så går man også på limpinnen.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Var ikke bak betalingsmur for meg.

Hvis Astrup ikke humrer godt når han leser den så bør han gi seg i politikken og flytte til Sveits.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Aprilsnarr har en 500 år lang historie i Europa, men som følge av den pågående kulturrevolusjonen og de demografiske omveltningene som skjer, er tradisjonen i ferd med å dø. Saken er at slike spøker skaper et A- og B-lag; de som er med på notene, og de som ikke er det.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

1. april 1938, Romsdals Budstikke:

HITLER PÅ GJENNOMREISE I MOLDE

– Det er nu engang min force å være der hvor ingen venter mig – samt å gjøre det ingen tiltror mig, «fortalte» Hitler til Romsdals Budstikke.

Avisa kunne fortelle at alle som ønsket kunne møte opp på Storkaia og vinke farvel til Der Führer.

Det gikk på en møte troll i ord om man tenker på hva som rammet Molde i april 2 år senere.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Fra Telemarksavisa, synd det er pluss abonnement, men dette er helt klart aprilspøk. Ikke pokker om Meierigården blir seende sånn ut etter gjenoppbyggingen😂

https://www.ta.no/de-kaller-det-prosjek ... 50-1602990

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Min personlige favoritt lokalt er fra 1996. Molde skulle bygge ny fotballstadion og avisa kunne melde om at entreprenøren ba om hjelp til å markere hvordan den skulle ligge plassert. Så de trengte hjelp fra befolkningen til å stille opp og holde hverandre i hendene og danne et menneskelig stadionomriss.

Det møtte opp over 100 personer. Noen kom langveisfra og forlangte kompensasjon fra avisa :lol:

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Fordomsfull skrev: lør apr 01, 2023 6:29 am NTB siterte avisen Klassekampen på at Astrup flytter til Sveits.

I artikkelen sto det at skattehensynet har spilt en minimal rolle, men at au pair-forbudet har vært avgjørende for flyttingen.

Det hele viste seg å være en aprilspøk. Klokken 00.11 meldte NTB at de trakk saken.

– Klassekampen lurte oss trill rundt, sier vaktsjef Stian Drake i NTB til VG.

I en e-post bekrefter han også dette til BT.

Astrup sier til VG at han ikke har planer om å flytte til Sveits, men ønsker ikke å kommentere saken."
-------
Noen andre - som dog oppdager de på egenhånd?
Utdrag: "«Han har min fulle støtte.»
— ERNA SOLBERG
Dagens Næringsliv rapporterte i januar at mange av Høyres største økonomiske støttespillere har flyttet til Sveits.

Solberg mener at det er en fordel at Høyres folkevalgte er til stede der partiets kjernevelgere befinner seg.

– Vi er avhengig av impulser fra grasrota. Skal vi være like relevante på veien videre, må vi ha øret til bakken der det skjer, sier Solberg."

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

hauge23 skrev: lør apr 01, 2023 1:52 pm
Fordomsfull skrev: lør apr 01, 2023 6:29 am NTB siterte avisen Klassekampen på at Astrup flytter til Sveits.

I artikkelen sto det at skattehensynet har spilt en minimal rolle, men at au pair-forbudet har vært avgjørende for flyttingen.

Det hele viste seg å være en aprilspøk. Klokken 00.11 meldte NTB at de trakk saken.

– Klassekampen lurte oss trill rundt, sier vaktsjef Stian Drake i NTB til VG.

I en e-post bekrefter han også dette til BT.

Astrup sier til VG at han ikke har planer om å flytte til Sveits, men ønsker ikke å kommentere saken."
-------
Noen andre - som dog oppdager de på egenhånd?
Utdrag: "«Han har min fulle støtte.»
— ERNA SOLBERG
Dagens Næringsliv rapporterte i januar at mange av Høyres største økonomiske støttespillere har flyttet til Sveits.

Solberg mener at det er en fordel at Høyres folkevalgte er til stede der partiets kjernevelgere befinner seg.

– Vi er avhengig av impulser fra grasrota. Skal vi være like relevante på veien videre, må vi ha øret til bakken der det skjer, sier Solberg."
Takk for å sitere; fornøyelig!

En annen sak i forhold til vindturbiner;
A propos å rive vindturbinene på Fosen, så leste jeg at danskene skal rive 2500 av sine vindturbiner på land; De vil helst ha de i havet og om de skal være på land - i et langt mindreantall og heller høyere. Det siste skjønner jeg energimessig, men overhodet ikke i forhold til omgivelsene,
https://www.tu.no/artikler/plukker-ned- ... and/442958

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Forferdelig pinlig av NTB med så mye tøv som var lagt inn. Vet ikke hva slags bemanning de opererer med om natta, men tydeligvis bør de sette på mer kompetanse. Spøken i seg selv var jo veldig godt pønsket ut....

.. men eller til at med så mye useriøst og tull det nå er i nettmediene og i NRK, så er dette en tradisjon som egentlig er moden for skraphaugen.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Aftenposten hadde en april-spøk i 1950 om at det var gratis vin å få på Vinmonopolet i Oslo, pga at polet var gått tom for flasker. Folk møtte opp med bøtter og spann :)

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Er da en smule snodig at når man skriver en aprilspøk, så gjemmer avisen det innenfor betalingsmuren. Skulle tro poenget var at flest mulig leste og gikk på spøken. Er synd avisene har sluttet med det, lo godt når Solbrække i TV2 sa de sluttet med det på grunn av de mange falske nyhetene. Men er sjelden jeg gikk på de, avisene ødela for seg selv når de avslørte aprilspøkene før jeg hadde fåt meg en kaffe og åpnet nettavisene. Før om tiden hadde avisene vett nok til å vente til 2. april før de listet de opp.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

ehall skrev: lør apr 01, 2023 5:42 pm Er da en smule snodig at når man skriver en aprilspøk, så gjemmer avisen det innenfor betalingsmuren. Skulle tro poenget var at flest mulig leste og gikk på spøken. Er synd avisene har sluttet med det, lo godt når Solbrække i TV2 sa de sluttet med det på grunn av de mange falske nyhetene. Men er sjelden jeg gikk på de, avisene ødela for seg selv når de avslørte aprilspøkene før jeg hadde fåt meg en kaffe og åpnet nettavisene. Før om tiden hadde avisene vett nok til å vente til 2. april før de listet de opp.
Saken er åpen nå, jeg får lest den uten abonnement.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

newsflash skrev: lør apr 01, 2023 6:04 pm
ehall skrev: lør apr 01, 2023 5:42 pm Er da en smule snodig at når man skriver en aprilspøk, så gjemmer avisen det innenfor betalingsmuren. Skulle tro poenget var at flest mulig leste og gikk på spøken. Er synd avisene har sluttet med det, lo godt når Solbrække i TV2 sa de sluttet med det på grunn av de mange falske nyhetene. Men er sjelden jeg gikk på de, avisene ødela for seg selv når de avslørte aprilspøkene før jeg hadde fåt meg en kaffe og åpnet nettavisene. Før om tiden hadde avisene vett nok til å vente til 2. april før de listet de opp.
Saken er åpen nå, jeg får lest den uten abonnement.
Ja, jeg og fikk lest hele spøken og - den var særs vellykket. Klassekampen hadde en tegner før som kalte seg 'M' og jeg aner ikke hvem han var, men de hadde mange gode . Og jeg husker en med overskriften 'I anledning av Leonid Bresjnevs død' og så var tegningen fra helvete og djevelen som sier når Bresjnev ankommer; RETT!!

Bresjnev døde i 1982, så tiden går.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

newsflash skrev: lør apr 01, 2023 6:04 pm Saken er åpen nå, jeg får lest den uten abonnement.
Fikk med meg hovedbudskapet i VG, leste hele saken nå og den er veldig godt skrevet. Men at noen faktisk gikk på spøken sier mye om leserne. Bare teksten under bilde burde være nok til å avsløre det.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Her bommer nettavisen så til de grader:

https://www.nettavisen.no/nyheter/astru ... 95-1013899

Dette var ikke lett å forveksle med en ekte sak. Enhver person med litt omløp i hodet skjønte at dette var en spøk, i hvertfall om en leste videre fra overskriften.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

newsflash skrev: lør apr 01, 2023 8:04 pm Her bommer nettavisen så til de grader:

https://www.nettavisen.no/nyheter/astru ... 95-1013899

Dette var ikke lett å forveksle med en ekte sak. Enhver person med litt omløp i hodet skjønte at dette var en spøk, i hvertfall om en leste videre fra overskriften.
Haha, Nettavisen dreit seg ut og nå går de på utgiveren (Klassekampen). Og den såkalte presseeksperten diskrediterer seg selv for hva han klarer å lire av seg.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Mehell skrev: lør apr 01, 2023 6:53 am De fleste medier har vel sluttet med 1.April-spøker, har de ikke?

P.S: Det mangler en s i trådtittelen.
..selfølgelig...vi har jo aprilspøker året rundt her på berget. Det blir jo ikke stort sett noe ut av noe.........bare en spøk.

Strider

Legg inn av Strider »

Norge henter hjem terrorister hahah.
De fleste nyhetene for tiden kunne vært 1.april spøker så da blir det egentlig unødvendig å ha 1.april spøker

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Er i dag på hytta, og her kom det snø for et par dager siden. Det er kun 8 hytter på det lille feltet her i enden av en bomvei. Og vi, meg pluss bikkja, ja og frua også, er mutters aleine denne helgen. vi har ei gruppe på fb, og jeg publiserte i formiddag at jeg i dag har måket gangvei til alle hyttene. Mange emoji med latterfjes. Men en nabo som kom og var dritsur. Tok det ille opp at jeg narret slik. Makan til utskjelling og fremmedord er det lenge siden jeg har opplevd. Puls i toppen og jeg manglet ord.
Så bryter han ut i latter og får hikstet fram "aprilsnarr"

Fordømte drittsekk

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»