Generell diskusjon om corona - Del 2

Svar
basillen

Re: Generell diskusjon om corona - Del 2

Legg inn av basillen »

SmukkeBasse skrev: lør mar 25, 2023 4:18 pm For en stakkarslig "mann" Nakstad er, som sitter i studio på Dagsnytt 18 og sier at Norges og Sveriges tilnærming til korona "ikke var så forskjellig". Han håper virkelig på at nordmenn er en gjeng idioter som tar alt han sier for god fisk, og/eller at de lider av ekstremt dårlig hukommelse. Alt for å slippe unna å innrømme at han og de andre tiltakstyrannene gjorde noe feil. Jeg tror dessverre han er heldig nok til å slippe unna med denne historieforfalskningen, siden nordmenn flest ikke ser ut til å bry seg det døyt.
Det var vel enkelte her på forumet som tok turer til Sverige i løpet av 2021 og kunne fortelle at man der kunne gå på kino, utesteder, etc., uten problemer, samt at nesten ingen der gikk med munnbind. Mens i Norge, på akkurat samme tidspunkt, var absolutt alt av uteliv og underholdningsarenaer stengt, og det var påbud om munnbind overalt.

William_S

Legg inn av William_S »

basillen skrev: lør mar 25, 2023 4:38 pm
SmukkeBasse skrev: lør mar 25, 2023 4:18 pm For en stakkarslig "mann" Nakstad er, som sitter i studio på Dagsnytt 18 og sier at Norges og Sveriges tilnærming til korona "ikke var så forskjellig". Han håper virkelig på at nordmenn er en gjeng idioter som tar alt han sier for god fisk, og/eller at de lider av ekstremt dårlig hukommelse. Alt for å slippe unna å innrømme at han og de andre tiltakstyrannene gjorde noe feil. Jeg tror dessverre han er heldig nok til å slippe unna med denne historieforfalskningen, siden nordmenn flest ikke ser ut til å bry seg det døyt.
Det var vel enkelte her på forumet som tok turer til Sverige i løpet av 2021 og kunne fortelle at man der kunne gå på kino, utesteder, etc., uten problemer, samt at nesten ingen der gikk med munnbind. Mens i Norge, på akkurat samme tidspunkt, var absolutt alt av uteliv og underholdningsarenaer stengt, og det var påbud om munnbind overalt.
Jeg tok faktisk selv turen til Karlstad en helg for å se den siste Spiderman filmen. Var da Norge holdte på med omikronnedstenging.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Og tenk de barna som fikk ekstremt dårlige sosiale evner pga to-års helvete:

https://forum.kvinneguiden.no/topic/166 ... t=31780995

Men ja jøss, det var virkelig verdt å skade fremtidige generasjoner pga. et virus..

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

LittleSteven skrev: man mar 27, 2023 12:50 pm https://www.vg.no/nyheter/i/VPazzp/slaa ... ivillighet

"Vi takler nedstengninger godt"...
For en merkelig graf. Er jo ikke snakk om store nedgangen når man ser på tallene. I følge grafen kom jo også nedgangen før pandemien.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Rexwiller skrev: man mar 27, 2023 1:38 pm
LittleSteven skrev: man mar 27, 2023 12:50 pm https://www.vg.no/nyheter/i/VPazzp/slaa ... ivillighet

"Vi takler nedstengninger godt"...
For en merkelig graf. Er jo ikke snakk om store nedgangen når man ser på tallene. I følge grafen kom jo også nedgangen før pandemien.
Det er typisk for krisemaksimeringen til VG. De har det i alle korona artikler, blåser opp grafene for at det skal virke som katastrofalt, når det bare er en mindre tilbakegang.

SmukkeBasse

Legg inn av SmukkeBasse »

Apropos krisemaksimering av VG, så prøver de seg på nytt i dag.
Men jeg liker svaret til Aavitsland når han blir spurt om han har noen råd til befolkningen i forbindelse med påskeferien:
"Nyt fridagene. Skal dui på fjellet, så husk solkrem og følg fjellvettreglene. Skal du i alpinbakken, så følg kjørereglene så du ikke skader noen".

Det ser med andre ord ut til at han er drit lei av vinklingen til VG selv. :D

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/k ... ronasmitte

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

SmukkeBasse skrev: tor mar 30, 2023 3:38 pm Apropos krisemaksimering av VG, så prøver de seg på nytt i dag.
Men jeg liker svaret til Aavitsland når han blir spurt om han har noen råd til befolkningen i forbindelse med påskeferien:
"Nyt fridagene. Skal dui på fjellet, så husk solkrem og følg fjellvettreglene. Skal du i alpinbakken, så følg kjørereglene så du ikke skader noen".

Det ser med andre ord ut til at han er drit lei av vinklingen til VG selv. :D

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/k ... ronasmitte
Herlig. Synd at journalisten ikke er smart nok til å skjønne sarkasmen i svaret hans.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Må håpe VG snart er lei covid-19, resten av landet er det.

William_S

Legg inn av William_S »

Ja i forbindelse med påsken så er det jo ca 3 år siden hytteforbudet var i kraft i landet. Hysteriske småkommuner fikk Høie til å innføre det. Og folk gikk rundt og sjekket om det var lys på i hyttene. I Norge varte hytteforbudet kun en kort periode. Mens for de som hadde en hytte i Sverige i pokkerivold varte det veldig lenge. Dessverre fikk ikke de medhold i domstolene. Og hva ser vi? Norge og Sverige har endt opp med akkurat samme dødelighet.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Mayor Adams to New York City Shoppers: Drop That Mask
To prevent robberies, Mayor Eric Adams is telling shopkeepers to bar customers who refuse to lower their masks when they first enter stores
.
https://www.nytimes.com/2023/03/06/nyre ... s-nyc.html

Nå er det å bruke maske som er problemet. Hysterisk komisk

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Texas_John skrev: lør apr 01, 2023 9:33 am Mayor Adams to New York City Shoppers: Drop That Mask
To prevent robberies, Mayor Eric Adams is telling shopkeepers to bar customers who refuse to lower their masks when they first enter stores
.
https://www.nytimes.com/2023/03/06/nyre ... s-nyc.html

Nå er det å bruke maske som er problemet. Hysterisk komisk
Jeg hadde en lignende kommentar om bruk av Niqab og de som ville ha - dette forbudt ved lov! Når alle brukte maske ble det jo som en slags niqab. Men jeg tror jeg var den eneste som lo av den.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Man kan vel ikke annet gjøre enn å ta lærdom av det som skjedde.
Nå vet vi alle at Erna, Høye og Nakstad handlet feil, men det kan vi ikke gjøre noe med nå.
Greit å huske til neste gang det kommer en pandemi.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

fargerik skrev: lør apr 01, 2023 10:31 am Man kan vel ikke annet gjøre enn å ta lærdom av det som skjedde.
Nå vet vi alle at Erna, Høye og Nakstad handlet feil, men det kan vi ikke gjøre noe med nå.
Greit å huske til neste gang det kommer en pandemi.
Problemet er at Erna og Høyre, usikker på Nakstad, ikke har erkjent at de har gjort feil. Så lærdomen min til eventuelt neste pandemi er at jeg kommer til å gi fullstendig f. i hva myndighetene kommer med, om mulig. Det er også en lærdom at Grunnloven er verdt mindre enn dasspair, så jeg kommer aldri til å feire 17. mai igjen.

fargerik

Legg inn av fargerik »

ehall skrev: lør apr 01, 2023 11:35 am
fargerik skrev: lør apr 01, 2023 10:31 am Man kan vel ikke annet gjøre enn å ta lærdom av det som skjedde.
Nå vet vi alle at Erna, Høye og Nakstad handlet feil, men det kan vi ikke gjøre noe med nå.
Greit å huske til neste gang det kommer en pandemi.
Problemet er at Erna og Høyre, usikker på Nakstad, ikke har erkjent at de har gjort feil. Så lærdomen min til eventuelt neste pandemi er at jeg kommer til å gi fullstendig f. i hva myndighetene kommer med, om mulig. Det er også en lærdom at Grunnloven er verdt mindre enn dasspair, så jeg kommer aldri til å feire 17. mai igjen.
hehehe....dine barn er også blitt voksne?
Jeg "feirer" 17. mai i ro og mak hjemme. Her er det ikke kø for å få seg en kaffe og kake.
Det beste vi har lært, er uansett at det ikke skal bli noen tiltak av noe slag her i landet neste gang (ikke dersom) det kommer en pandemi.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

fargerik skrev: lør apr 01, 2023 11:55 am
ehall skrev: lør apr 01, 2023 11:35 am
fargerik skrev: lør apr 01, 2023 10:31 am Man kan vel ikke annet gjøre enn å ta lærdom av det som skjedde.
Nå vet vi alle at Erna, Høye og Nakstad handlet feil, men det kan vi ikke gjøre noe med nå.
Greit å huske til neste gang det kommer en pandemi.
Problemet er at Erna og Høyre, usikker på Nakstad, ikke har erkjent at de har gjort feil. Så lærdomen min til eventuelt neste pandemi er at jeg kommer til å gi fullstendig f. i hva myndighetene kommer med, om mulig. Det er også en lærdom at Grunnloven er verdt mindre enn dasspair, så jeg kommer aldri til å feire 17. mai igjen.
hehehe....dine barn er også blitt voksne?
Jeg "feirer" 17. mai i ro og mak hjemme. Her er det ikke kø for å få seg en kaffe og kake.
Det beste vi har lært, er uansett at det ikke skal bli noen tiltak av noe slag her i landet neste gang (ikke dersom) det kommer en pandemi.
Riktig. Men det har kommet til barnebarn, så ut må man vel etterhvert.

2022 var første året i min historie at jeg ikke hadde dress på 17. mai. Satt hjemme og koste meg i treningsbuksa ;)

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

fargerik skrev: lør apr 01, 2023 10:31 am Man kan vel ikke annet gjøre enn å ta lærdom av det som skjedde.
Nå vet vi alle at Erna, Høye og Nakstad handlet feil, men det kan vi ikke gjøre noe med nå.
Greit å huske til neste gang det kommer en pandemi.
https://www.nrk.no/norge/solberg-beklag ... 1.15448983

"Solberg beklager og vil betale boten på 20.000 kroner
– Jeg beklager det som skjedde og kommer til å betale boten, sier statsminister Erna Solberg."

Synes ikke Erna Solberg er noe hovmodig eller virker å ha vanskeligheter med å innrømme feil. Jeg er grådig uenig med henne politisk, som med Støre - men begge opptrer både høflig og skikkelig og er ikke blærete.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

SmukkeBasse skrev: lør mar 25, 2023 4:18 pm For en stakkarslig "mann" Nakstad er, som sitter i studio på Dagsnytt 18 og sier at Norges og Sveriges tilnærming til korona "ikke var så forskjellig". Han håper virkelig på at nordmenn er en gjeng idioter som tar alt han sier for god fisk, og/eller at de lider av ekstremt dårlig hukommelse. Alt for å slippe unna å innrømme at han og de andre tiltakstyrannene gjorde noe feil. Jeg tror dessverre han er heldig nok til å slippe unna med denne historieforfalskningen, siden nordmenn flest ikke ser ut til å bry seg det døyt.
Ja for en stakkarslig mann, men enda verre hun som på NRK i beste sendetid fikk sitte å sammenligne covid med Blucher og 9. april 1940. Hun var endog lege. Uten et eneste kritisk spørsmål. All moraliseringen og angiveriet. Husker bilder i lokalavisen fra en anonym tipser som tok bilde av barn på 10-11 år som spilte fotball på en løkke i mars 2020. Brettet ut på forsiden med delvis sladdede ansikt, men gjenkjennelig. En av disse guttene var forøvrig min sønn. Hytteforbudet påsken 2020. Bedre å sitte hjemme og drikke øl enn å komme seg ut på ski. Behandlingen av barneidretten og breddefotballen osv.. Merkelig at det ikke har kommet et rettslig oppgjør mot endel av dette, som det absurde hytteforbudet ?

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Eneste Nakstad tok selvkritikk for på Dax 18 var de sinnsyke avstands-reglene utendørs i organisert idrett.

Som om det krever et geni å innse et år etter at 2 meters avstand var overkill mot et virus som smitter i stor grad innendørs..

Espen Aas lot han ikke slippe lett heller, forfriskende å se..

Knax
Innlegg: 784

Legg inn av Knax »

Jeg poengterte dette i 2020 og 2021 at om noen år, så burde det komme et rettslig etterspill. Nakstad, Guldvog, Stoltenberg, Høie, Erna og flere burde bures inn.
Sist redigert av Knax den lør apr 01, 2023 4:16 pm, redigert 1 gang totalt.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Hetfield skrev: lør apr 01, 2023 4:09 pm Eneste Nakstad tok selvkritikk for på Dax 18 var de sinnsyke avstands-reglene utendørs i organisert idrett.
Fortsatt sur fordi jeg mistet en sesong med orienteringsløp. Vi er 15-20 gubber som løper rundt i skogen. Det var naturligvis forbud. Særdeles smittefarlig.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

anbessa skrev: lør apr 01, 2023 4:15 pm
Hetfield skrev: lør apr 01, 2023 4:09 pm Eneste Nakstad tok selvkritikk for på Dax 18 var de sinnsyke avstands-reglene utendørs i organisert idrett.
Fortsatt sur fordi jeg mistet en sesong med orienteringsløp. Vi er 15-20 gubber som løper rundt i skogen. Det var naturligvis forbud. Særdeles smittefarlig.
Jeg er også irritert at jeg mistet flere år med Vålerenga. Enten var det forbud, eller maks 200 tilskuere på en stadion som tar 16.000. Det er så dust at det sier litt om intelligensen til Høie, Nakstad og resten av gjengen.

SmukkeBasse

Legg inn av SmukkeBasse »

LittleSteven skrev: ons apr 05, 2023 1:38 am Anbefaler denne. Handler om mye annet enn covid, men likevel interessant og ikke minst skremmende.

https://spotify.link/7rGwBhfzJyb
Hva var skremmende?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

ehall skrev: lør apr 01, 2023 5:20 pm Jeg er også irritert at jeg mistet flere år med Vålerenga. Enten var det forbud, eller maks 200 tilskuere på en stadion som tar 16.000. Det er så dust at det sier litt om intelligensen til Høie, Nakstad og resten av gjengen.
Akkurat det var en av de mest irriterende og tåpelige restriksjonene. At det hele tiden, selv etter våren 2020, kun gikk på maks antall. Ikke bare på fotball, men også alt annet. 20 stk på en kinoforestilling i en sal som tok kanskje 500, eller 100 på en konsert i en salg som tok 1000+. Det burde virkelig vært noen flere grep som hadde bidratt til å holde samfunnet litt mer åpent og dermed ikke totalt desimerte tilværelsen til de som baserte seg på sosial omgang gjennom andre former enn hytteturer og samvær med kun de aller nærmeste av familie, slekt og venner.
Sist redigert av KongOlav2 den ons apr 05, 2023 8:27 am, redigert 1 gang totalt.

Bliss

Legg inn av Bliss »

Ny episode med Mette Kalager som anbefales:


Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

En komplisert ting i livet er å kartlegge vaksinebivirkninger. Som ung var jeg plaget med lysskyhet, men trodde dette var en svikt ved meg. Det begynte ofte å renne fra øynene i sollys. Leste nå om lysskyhet som vaksinebivirkning, og det får ting til å falle mer på plass. Har de siste årene hatt hovne lymfeknuter i armhulene, uten å ha tatt noen ny vaksine på denne siden av 2000-tallet. Dette skyldes sikkert en økende bruk av mrna-vaksiner og at vi andre tar opp giftstoffer fra disse (såkalt shedding).

Selvsagt veldig komplisert å kartlegge vaksinebivirkninger nå, når disse går over til å kalles Long Covid.
https://covidforeningen.no/Om-Long-Covid

Foreningen nevner overhodet ikke vaksine. De legger alt på viruset, selv om sars betyr respirasjonsvirus (som har med luftveier å gjøre). De regner det som selvsagt at Long Covid kan bestå av betennelser i organer, og mikroblodpropper og høyt blodtrykk.

"Foreløpig vet man ikke nøyaktig hva som skjer i kroppen etter covid-19, men det er flere teorier som begynner å få støtte i forskningen. Disse teoriene er:

*I den akutte fasen av sykdommen har viruset forårsaket skade på organer og nerver.
*Viruset aktiverer immunforsvaret, som hos noen overreagerer og angriper kroppens egne funksjoner og organer, såkalt autoimmunitet.
*Rester av viruset forblir i kroppens vev og organer, og forårsaker betennelsestilstander som gir opphav til nye eller tilbakevendende symptomer.
*Viruset påvirker celler på innsiden av blodårene (endotelet) og forstyrrer blodets koagulasjonsevne, noe som påvirker oksygentilførselen, og det kan dannes mikroblodpropper som ikke brytes ned av seg selv."

William_S

Legg inn av William_S »

Soteria skrev: ons apr 12, 2023 1:15 pm En komplisert ting i livet er å kartlegge vaksinebivirkninger. Som ung var jeg plaget med lysskyhet, men trodde dette var en svikt ved meg. Det begynte ofte å renne fra øynene i sollys. Leste nå om lysskyhet som vaksinebivirkning, og det får ting til å falle mer på plass. Har de siste årene hatt hovne lymfeknuter i armhulene, uten å ha tatt noen ny vaksine på denne siden av 2000-tallet. Dette skyldes sikkert en økende bruk av mrna-vaksiner og at vi andre tar opp giftstoffer fra disse (såkalt shedding).

Selvsagt veldig komplisert å kartlegge vaksinebivirkninger nå, når disse går over til å kalles Long Covid.
https://covidforeningen.no/Om-Long-Covid

Foreningen nevner overhodet ikke vaksine. De legger alt på viruset, selv om sars betyr respirasjonsvirus (som har med luftveier å gjøre). De regner det som selvsagt at Long Covid kan bestå av betennelser i organer, og mikroblodpropper og høyt blodtrykk.

"Foreløpig vet man ikke nøyaktig hva som skjer i kroppen etter covid-19, men det er flere teorier som begynner å få støtte i forskningen. Disse teoriene er:

*I den akutte fasen av sykdommen har viruset forårsaket skade på organer og nerver.
*Viruset aktiverer immunforsvaret, som hos noen overreagerer og angriper kroppens egne funksjoner og organer, såkalt autoimmunitet.
*Rester av viruset forblir i kroppens vev og organer, og forårsaker betennelsestilstander som gir opphav til nye eller tilbakevendende symptomer.
*Viruset påvirker celler på innsiden av blodårene (endotelet) og forstyrrer blodets koagulasjonsevne, noe som påvirker oksygentilførselen, og det kan dannes mikroblodpropper som ikke brytes ned av seg selv."
Antagelig har din lysskyhet neppe noe med vaksiner å gjøre, men det er veldig mange fine teorier man kan lese om det på nettet ja. Det er helt utvilsomt at vaksiner har utryddet tidvis svært alvorlige sykdommer som feks kopper, meslinger osv.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Soteria skrev: ons apr 12, 2023 1:15 pm En komplisert ting i livet er å kartlegge vaksinebivirkninger. Som ung var jeg plaget med lysskyhet, men trodde dette var en svikt ved meg. Det begynte ofte å renne fra øynene i sollys. Leste nå om lysskyhet som vaksinebivirkning, og det får ting til å falle mer på plass.
I så tilfellet skulle lysskyhet øke dramatisk etter at den (eller de) vakinene(e) du mener forårsaket denne sykdommen ble brukt av massene. Hvis det ikke er tilfelle er det ingen grunn til å gi vaksiner skylda.

Gjennom all tid har vi mennesker blitt født med (eller utviklet) feil, mangler, plager og sykdommer. Naturen ordner det helt selv og det å bare koble en plage/sykdom til en forutgående hendelse (som en vaksine f.eks) er intellektuell latskap.

SmukkeBasse

Legg inn av SmukkeBasse »

LittleSteven skrev: ons apr 05, 2023 8:25 am
SmukkeBasse skrev: ons apr 05, 2023 8:16 am
LittleSteven skrev: ons apr 05, 2023 1:38 am Anbefaler denne. Handler om mye annet enn covid, men likevel interessant og ikke minst skremmende.

https://spotify.link/7rGwBhfzJyb
Hva var skremmende?
Hvordan amerikanske myndigheter holder på, uten noe form for konsekvenser.
Det var mye interessant der ja. Men dessverre ikke overraskende.

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

William_S skrev: ons apr 12, 2023 1:29 pm men det er veldig mange fine teorier man kan lese om det på nettet ja.
Forventet levealder er justert ned for 2022, det samme året som var etter massevaksinasjonsåret 2021.
https://www.ssb.no/befolkning/fodte-og- ... alt-i-2022

Men det er jo lett å hive oppi sekken for "koronarelaterte dødsfall". Det høres så troverdig ut.

William_S

Legg inn av William_S »

Soteria skrev: tor apr 13, 2023 10:32 pm
William_S skrev: ons apr 12, 2023 1:29 pm men det er veldig mange fine teorier man kan lese om det på nettet ja.
Forventet levealder er justert ned for 2022, det samme året som var etter massevaksinasjonsåret 2021.
https://www.ssb.no/befolkning/fodte-og- ... alt-i-2022

Men det er jo lett å hive oppi sekken for "koronarelaterte dødsfall". Det høres så troverdig ut.


Det du driver med derimot er jo reneste Erasmus Montanus logikk. En sten kan ikke fly derfor er Mor Nille en sten.

Og dette er logikk folk bruker selv om dette var en form for logikk i en komide av Holberg skrevet på 1700 tallet.

Jeg er ikke nødvendigvis uenig i at covidvaksinene ikke var den suksessen man hadde håpet på. Men det er langt derfra til å være fullstendig ubrukelig antivaxxer når mange vaksiner beviselig har fungert bra. Kopper, gulfeber, meslinger osv. Og vi kan slenge på tuberkulose også på toppen av det

Flere afrikanske land krever faktisk dokumentasjon på vaksine mot gulfeber. Og der er det faktisk en god grunn for det siden vaksinen beskytter tilnærmet 100 prosent
https://nhi.no/livsstil/reise/gulfeber/

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»