Hvilken restaurant var du på sist?

Svar
DoktorS

Re: Hvilken restaurant var du på sist?

Legg inn av DoktorS »

Burger&Lobster for tredje gang i går...
https://burgerandlobster.co.za/

Hyggelig å sitte i baren. Ble to drinker og en vin, samt den mest luksuriøse Lobster-rollen, med ekstra hummerkjøtt og ekstra greier på fries også... Meget bra. Dekadente greier...

En gammel kjenning for ni år tilbake - Belthazar nede ved vannkanten - artig at de har samme stoler og samme greiene til brødet - en slags pølse i tomatsaus som kommer sammen med brød og smør. Ble en enkel Rump Steak på meg i dag - 250 gram. Smakte umerket - litt pussig dog - jeg bestilte "medium rare" hos en servitør, og så kom en annen, veldig blid dame, og sa at et fort ble overstekt "fordi det nesten ikke var blod i kjøttstykket"... så hun anbefalte rare. Og det ble jo bra...

Faktisk øl til biffen i dag. Ble litt seint i går, så resten av maten blir inntatt på kammerset - kjøpte noe godt påsmurt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Siste turen til Clifton 4 i dag... Fint med sola som går feil vei, slik at den kommer mer og mer rett på sjøen. Rusla til Camps Bay - de bedre restaurantene var fulle av folk, i alle fall ved fortauet. Men hadde flaks og fant en "benk" (med ryggstøtte sjølvsagt, hater benker uten...) både i skyggen og med utsikt. Ble to glass hvitvin, vann og jordbærjuice.

Maten var grillede calamaris - små og veldig små, i en persillesaus. Veldig godt! Så to bao med grilla biff, mayo, chilisaus og litt annet rusk. Dette kunne med fordel være litt lunt....

... ellers litt typisk halvsløv service, blant annet manglet det servietter overalt...

Nuvel. Herligheten kom på 200 kroner. Så jeg klager ikke. Uber tilbake til hotellet koster 40 kroner. Og her tar jeg desserten - pakke med vannmelon-kuber....

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Da ble det Belthazar sist kvelden i Cape Town - tjåka fullt på en mandag kveld. Turister, for det meste, selvsagt....

En kveld for god rødvin. Startet med lokal musserende - forfriskende basert på Chardonnay. Så bestilte jeg fritert løk (hel) og beinmarg til forrett, dvs, jeg ville ha beinmarg til biffen, men fikk det som forrett. De har sommelier på stedet - men og han dukket opp, men så merkelig (typisk) uproft av servitøren å ikke SI DET DA i stedet for å bare ta opp bestillinger på mat og ignorere vinbestillingen - samme fyr tok bort vinkartet når jeg sa jeg ville vente litt...

.. klassisk uproffe greier. Men men - humøret er bra. Så kom sommelier og anbefalte to viner, etter at jeg insisterte på 1 Cabernet og en 1 Merlot - og da ble det sånn "den og den må du prøve" - dette er glass med vin som koster like mye som de billigste flaskene...

... det som er kult er at alle er merket med en liten lapp når det kommer på bordet. Så jeg ville jo sammenligne - men servitøren kom da bare med den ene..... så måtte da be om å få den andre også, heldigvis var sommelier på plass og fikk rydda opp!

Merlot var min klare favoritt, den virket faktisk frisker enn Cabernet. Så Bochendal Merlot var favoritten ...

https://boschendal.com/

Men søren - beinmarg er godt!! Kostet jo "ingenting" for to grillede stykker med mye beinmarg - 50-lappen....

... så ble det Rib Eye - men her ble jeg ikke importert - stykket var flatt og igjen - det framstod som veldig magert. Dog var det godt på smak, men ikke det man forventer av en litt solid biff på 300 gram.

Til dette fries og en god bearnaise. Så litt Malva-pudding med karamellsaus og iskrem. Framifrå. Kaffe.

Liten utskeielse dette - med fire glass veldig gode viner, benmarg, løk, 300 grams biff, tilbehør og dessert, samt kaffe, endte det hele på 800 kroner, og de ble således det nest dyreste måltidet her - men nå er det også slutt.

Salihovic91

Legg inn av Salihovic91 »

Malacay skrev: tir feb 14, 2023 6:37 pm
Salihovic91 skrev: tor mai 19, 2022 3:46 pm Var på nyåpna Drammen Streetfood igår (samme konseptet som på Barcode mm). Åpna på fredag 13.mai. Prøvde mat fra 3 boder, Buddha Ramen, Aji Nikkai og Smash Burger, hhv Brisket Ramen, Bao Gambo Tempura og Hot Wings. Gir individuelle karakterer:
Buddha Ramen: Beef Brisket Ramen Terningkast 6. Fantastisk smak, litt spice som rører litt i ganen men ikke noe veldig spicy. Enormt mye smak på maten. Generelt en fantastisk opplevelse i matveien
Aja Nikkei: Om Buddha Ramen var en fantastisk opplevelse var det her bare trist. Det får en 2ér da jeg faktisk klarte å spise noe og det var ikke kvalmende, men jeg tror ikke jeg skal prøve Bao noe mer for å si det sånn
Hot Wings fra Smash Burger: Terningkast 4+. Gode kyllingvinger, men jeg de var ikke spesielt spicy. Men igjen meget gode
Og der var det dessverre game over. Synd de ikke lyktes.
De neste gangene jeg var der så var såpass lav kvalitet at jeg ikke vil savne de. De hadde en bod jeg likte som de fjerna stund før jul (Tumco noodles tror jeg). Det var for lite variasjon tror jeg

Someone

Legg inn av Someone »

Deja Vu i Stavanger. Bra mat, litt ymse på servicen. Skrei til hovedrett for min del.

I følge arrangøren var det visstnok litt utfordrende finne bord til 10 pga en eller annen amerikanisert katolsk høytid....

Someone

Legg inn av Someone »

Brasserie Blanche i går. Som alltid leverte de varene

Stekte gnocci med oksehale ragu til forrett, duebryst til hovedrett. Sitronterte til dessert

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Golden Chimp - En god stund siden jeg spiste her sist. Fortsatt et høyt nivå over dumplingene de serverte, men kanskje ikke helt der oppe lenger? Soppdumpling med okonomiyakitopping lett den beste. Gaflet i meg to serveringer av denne. Trekk for alt for høy musikk. Jeg skjønner ikke hvorfor man insisterer på å ha et lydvolum på musikken som gjør at man må lene seg over bordet og nærmest rope for å få snakket sammen.

Dapper Bistro i Oslobukta - LIten lunsj. God vin og et pulbart smørbrød med chillikrabbe-eggerøre.

https://www.hrimnir-ramen.no/Hrimnir - Jeg er jo litt basic bitch så måtte ta en tur innom Hrimnir igjen. Gikk for spicy hasselnøtt tan tan men med sopp, en kirin og noe kimchi denne gangen. Tan tan var god, men veldig mektig. Angrer også litt på at jeg ikke gikk for svineribbe i stedet for sopp. Min medspiser spiste spicy miso ramen og den leverte som alltid.

Bar Amour - Liten restaurant over Tranen på Kiellands plass. Kun fem bord så ganske intimt. Kul atmosfære med dyktig personale og musikk som ikke var for høy. Tradisjonelt, men god vinmeny. Nydelig tastingmeny hvor reinsdyrhjertet var en liten favoritt. Lar resten av rettene være en overraskelse om noen her inne tenker å ta seg turen. Prisen var 4400,- for tasting- og vinmeny for to stykker. God verdi for pengene.

Neste restaurantbesøk blir Le Benjamin. Skikkelig basic bitchete, men godt blir det.

SirJames

Legg inn av SirJames »

silkyglenjohnson skrev: man feb 20, 2023 9:23 am
og et pulbart smørbrød
Hvordan puler man et smørbrød, og hvordan ser man at et smørbrød er pulbart?

Someone

Legg inn av Someone »

Valdres Mathus i Bagn. Egentlig mer en kro, men også bra for å være veikro. Gikk for stekt ørret med rømmesaus, potet og agurksalat. Og var i grunn godt

kibby

Legg inn av kibby »

Nodee Barcode (Oslo)

Helt ok, men ikke imponert med tanke på prisen. Men maten var forsåvidt god på smak.

Terningkast 4

-

Oriental (Oslo)

Ikke vært her på flere år, men stadig nydelig mat til hyggelig pris. Her får du autentisk og mye mat for pengene. Pang pang biffen er nydelig, vårrullene like gode som alltid. Toppes med en nydelig Man Tau.

Terningkast 5+

Someone

Legg inn av Someone »

kibby skrev: tor mar 09, 2023 10:16 pm Nodee Barcode (Oslo)

Helt ok, men ikke imponert med tanke på prisen. Men maten var forsåvidt god på smak.

Terningkast 4
Nå var de aldri billig, men føler de ganske ga mer valuta for pengene den gang Nodee lå ved Frognerparken

Ambient

Legg inn av Ambient »

Maaemo i går.
De leverer så det holder fortsatt.
6,5 time mat og drikkeopplevelse.

Alle har jo skrei på menyen om dagen, Maaemo sin er den klart beste jeg har hatt en helt nydelig og fyldig saus som du kunne ha drukket som en egen rett.
Veldig bra vinpairing og fantastisk service.

Men er det verdt pengene nå når det har blitt flere nye gode restauranter til nesten halv pris i Oslo er ett godt spørsmål.

Ambient

Legg inn av Ambient »

silkyglenjohnson skrev: man feb 20, 2023 9:23 am Golden Chimp - En god stund siden jeg spiste her sist. Fortsatt et høyt nivå over dumplingene de serverte, men kanskje ikke helt der oppe lenger? Soppdumpling med okonomiyakitopping lett den beste. Gaflet i meg to serveringer av denne. Trekk for alt for høy musikk. Jeg skjønner ikke hvorfor man insisterer på å ha et lydvolum på musikken som gjør at man må lene seg over bordet og nærmest rope for å få snakket sammen.

Dapper Bistro i Oslobukta - LIten lunsj. God vin og et pulbart smørbrød med chillikrabbe-eggerøre.

https://www.hrimnir-ramen.no/Hrimnir - Jeg er jo litt basic bitch så måtte ta en tur innom Hrimnir igjen. Gikk for spicy hasselnøtt tan tan men med sopp, en kirin og noe kimchi denne gangen. Tan tan var god, men veldig mektig. Angrer også litt på at jeg ikke gikk for svineribbe i stedet for sopp. Min medspiser spiste spicy miso ramen og den leverte som alltid.

Bar Amour - Liten restaurant over Tranen på Kiellands plass. Kun fem bord så ganske intimt. Kul atmosfære med dyktig personale og musikk som ikke var for høy. Tradisjonelt, men god vinmeny. Nydelig tastingmeny hvor reinsdyrhjertet var en liten favoritt. Lar resten av rettene være en overraskelse om noen her inne tenker å ta seg turen. Prisen var 4400,- for tasting- og vinmeny for to stykker. God verdi for pengene.

Neste restaurantbesøk blir Le Benjamin. Skikkelig basic bitchete, men godt blir det.
Så den nye kokken Carlos leverer på Bar Amour det høres bra ut må teste det ut.

Golden Chimp har jeg ikke fått testet enda så må nok det før kvaliteten ramler enda mer.

kibby

Legg inn av kibby »

Someone skrev: fre mar 10, 2023 7:03 am
kibby skrev: tor mar 09, 2023 10:16 pm Nodee Barcode (Oslo)

Helt ok, men ikke imponert med tanke på prisen. Men maten var forsåvidt god på smak.

Terningkast 4
Nå var de aldri billig, men føler de ganske ga mer valuta for pengene den gang Nodee lå ved Frognerparken
Enig. Mener også å huske den var bedre!

Ambient

Legg inn av Ambient »

Malacay skrev: søn mar 12, 2023 12:49 am The Little Pickle. Tok en smaksmeny på 7 retter med tilhørende vinpakke. Pickle plate og surdeigsbrød med røyket makrell skilte seg ut i positiv retning. Ellers var terrinen relativt smaksløs. Lokalene veldig sterile. Må vel si jeg ble litt skuffet over dette etter hypen de har fått. Terning 3+

https://www.thelittlepickle.no/see-our-menu
Vurderte den på lørdag etter all hype som du skriver, endte i stedet opp på Konoji litt lenger opp i gata.
Prøvde 9/10 retter på menyen, droppet dessert.
Veldig god mat, spesielt dumplings og kamskjell sashimi. Nydelig sake.

Og på søndag prøvde jeg Chengdu for første gang, angrer veldig på at jeg ikke har gjort det før. Fantastisk kinesisk husmannskost er en must do

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Malacay skrev: søn mar 12, 2023 12:49 am The Little Pickle. Tok en smaksmeny på 7 retter med tilhørende vinpakke. Pickle plate og surdeigsbrød med røyket makrell skilte seg ut i positiv retning. Ellers var terrinen relativt smaksløs. Lokalene veldig sterile. Må vel si jeg ble litt skuffet over dette etter hypen de har fått. Terning 3+

https://www.thelittlepickle.no/see-our-menu
Oi, skuffende. Fortsatt ikke fått rotet meg hit, men har noen løse planer om det nå. Får vel dra og se om jeg er enig i anmeldelsen, håper de bare hadde en svak kveld.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Ambient skrev: man mar 13, 2023 8:08 am
Malacay skrev: søn mar 12, 2023 12:49 am The Little Pickle. Tok en smaksmeny på 7 retter med tilhørende vinpakke. Pickle plate og surdeigsbrød med røyket makrell skilte seg ut i positiv retning. Ellers var terrinen relativt smaksløs. Lokalene veldig sterile. Må vel si jeg ble litt skuffet over dette etter hypen de har fått. Terning 3+

https://www.thelittlepickle.no/see-our-menu
Vurderte den på lørdag etter all hype som du skriver, endte i stedet opp på Konoji litt lenger opp i gata.
Prøvde 9/10 retter på menyen, droppet dessert.
Veldig god mat, spesielt dumplings og kamskjell sashimi. Nydelig sake.

Og på søndag prøvde jeg Chengdu for første gang, angrer veldig på at jeg ikke har gjort det før. Fantastisk kinesisk husmannskost er en must do
Ikke fått med meg Konoji. Takk for tips! Må prøves.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Chengdu skal testes, mye snadder på menyen der

Someone

Legg inn av Someone »

Lodge 900 på Beitostølen. Kun for en enkel lunsj med speilegg og avokado-sandwich. Men godt var det. Burger og pannekake for barna

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

Brasserie France i Oslo sentrum. Biff tartar til forrett, torsk med hitrakrabbe til hovedrett. En flaske rødvin på deling. De leverte solid som alltid.

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

Malacay skrev: tir mar 14, 2023 6:06 pm
Tinkler skrev: tir mar 14, 2023 5:05 pm Brasserie France i Oslo sentrum. Biff tartar til forrett, torsk med hitrakrabbe til hovedrett. En flaske rødvin på deling. De leverte solid som alltid.
Leverer alltid varene. Elsker stedet.
Jepp, synes ikke de er noe dårligere enn Le Benjamin og det er mye lettere å få bord på BF.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Malacay skrev: ons mar 22, 2023 5:31 pm
silkyglenjohnson skrev: man mar 13, 2023 3:35 pm
Malacay skrev: søn mar 12, 2023 12:49 am The Little Pickle. Tok en smaksmeny på 7 retter med tilhørende vinpakke. Pickle plate og surdeigsbrød med røyket makrell skilte seg ut i positiv retning. Ellers var terrinen relativt smaksløs. Lokalene veldig sterile. Må vel si jeg ble litt skuffet over dette etter hypen de har fått. Terning 3+

https://www.thelittlepickle.no/see-our-menu
Oi, skuffende. Fortsatt ikke fått rotet meg hit, men har noen løse planer om det nå. Får vel dra og se om jeg er enig i anmeldelsen, håper de bare hadde en svak kveld.
Du får komme med din egen dom. Jeg sleit med å se en rød tråd her, den første forretten var Pickle plate som var god, og det var det vi så til pickles. Mulig mine forventninger var helt feil, men risotto ? Javel, helt greit, men hva har det her å gjøre ? Samme med svinekjaker. Jeg synes forrettene var betydelig bedre enn hovedrettene. Ikke noe å si på betjeningen dog, de var suverene.
Hadde noen bekjente som var innom forrige uke og egentlig sa det samme. Ganske lunken på å prøve det ut nå, men ser det an.

Tar to korte restaurantbesøk i samme slengen.

Babbo Collective
Det største hipsterstedet jeg har vært på. Fy faen som jeg vil hate det knøttlille stedet med den blide danske servitøren i strikkevest og CDene han velger å spille av mellom betjeningen, men det går ikke. Det var rett og slett en fette god lunsj, upåklagelig service og brukbare priser. Vi gikk for eggerøre med en knallgod spicy salami, stekt(?) gresskar med hasselnøtt og var det chevre da? surdeigsbrød med pisket smør og noe manchego-aktige greier, surdeigspannekaker med blåbærsyltetøy, sirup og smør og noe vin som han dansken dro opp som passet perfekt. Jeg vagget ut derfra som en tjukk gås like før foien skulle grases. Skal tilbake og spise middag der en dag og håper det holder det samme nivået.

Le Benjamin
Champagne, østers, biff tartar, vin, dampet hvit og grønn asparges, vin, vin vin, krokanis med mandler og salt karamell, vin? definitivt chartreuse, drink, fernet, ut, snakkes. Klassiker.

Ambient

Legg inn av Ambient »

Malacay skrev: tor mar 30, 2023 9:12 pm
Ambient skrev: man mar 13, 2023 8:08 am
Malacay skrev: søn mar 12, 2023 12:49 am The Little Pickle. Tok en smaksmeny på 7 retter med tilhørende vinpakke. Pickle plate og surdeigsbrød med røyket makrell skilte seg ut i positiv retning. Ellers var terrinen relativt smaksløs. Lokalene veldig sterile. Må vel si jeg ble litt skuffet over dette etter hypen de har fått. Terning 3+

https://www.thelittlepickle.no/see-our-menu
Vurderte den på lørdag etter all hype som du skriver, endte i stedet opp på Konoji litt lenger opp i gata.
Prøvde 9/10 retter på menyen, droppet dessert.
Veldig god mat, spesielt dumplings og kamskjell sashimi. Nydelig sake.

Og på søndag prøvde jeg Chengdu for første gang, angrer veldig på at jeg ikke har gjort det før. Fantastisk kinesisk husmannskost er en must do
Chengdu må jeg bare prøve. En av de få som ikke er noen fan av Dinner. Takk for påminnelsen :)
Dinner har blitt samlebånd dessverre, så enig med deg der

Ambient

Legg inn av Ambient »

Statholdergaarden
Var der på lørdag.
Rettene var mer eller mindre perfeksjon, sjøkrepsen var asiatisk inspirert og passet ikke samme med alle de andre rettene. Og rettene ser ikke spektakulære ut som flere andre steder i Oslo om dagen. Men maten er helt utrolig.

St Lars
Mandag
Spiste pattegris det var helt fantastisk.
Anbefaler alle å prøve det en gang i livet.

Hyde
Onsdag
Ja de har Michelin-stjerne og det gir store forventninger og de leverer på det såvidt.
Dagens beste rett var vegatarretten faktisk. Men alt var godt med gode viner

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Arakataka! Seks retter med vinmeny. Ønsket meg en Dry Martini i starten, noe de ikke hadde. Endte opp med en sørafrikansk vermut med tonic i stedet, for ville likesom ikke ha gin tonic heller...

Hjortetartar - god og frisk, men litt vel enkel. Hvite asparges - visstnok fra Holte gård, noe jeg synes hørtes rart ut. Sauser av løpestikke og noe annet. Mye sitron - frisk, men lite egensmak av asparges, uansett hva de kom fra.... Spisefølget ikke imponert over "greia" med hvit asparges. Torsk om oppå en saus med hjerteskjell og løk. Her var det mye smaker, litt i meste laget kanskje - løken var ikke så veldig passende, kanskje...

... ikke den helt store starten på måltidet dette. De kunne gjort mer ut av tartaren, for den kom bare med det som skulle være knuste grønne einebær, så vidt jeg forstår. Og så var det noe sellerisaus over. Men som første forrett godkjent. Asparges - skuffer litt og for mye syrlig saus. Torske retten for så vidt god isolert, men litt vel mye greier.

Så var det sjøkreps. Spisefølget fikk den klart største halen! Makan!! Her var det litt artig - en pure av gulrot og en fermentert gulrot, pureen var rar på farge, for antar at det også var fermenterte gulrot der. I utseende og konsistens minnet det litt om "det brune" i en krabbe, faktisk. Tindved var også en smakstilsetning. Dette var den klart mest spennende retten - den var også veldig god, selv om naturligvis sjøkrepsen kom ørlite i bakgrunnen - så var smakende veldig godt tilpasset. Spisefølget kommenterte på at retten kunne vært hevet ved at krepsehalen kom i grillet skall, noe jeg er helt enig med.

Underveis fikk vi viner fra blant annet Tenerife, Sav Blanc fra Østerrike, Riesling fra Tyskland - nå var det klart for en lettere Burgund.

For det var kylling - her var det laget en slags "terte" fylt med blant annet kyllingkjøtt. En ørliten bit kyllingbryst hadde fått blant annet black garlic på skinnet. Dette var veldig godt, selv om kyllingen kunne vært stekt ørlite mindre (skrev feil er først, men er glad den var stekt på vanlig måte, og ikke hadde den bløte konsistensen som andre metoder kan gi) Sausen med Vin Jaune var fanatisk og det hele smakte fortreffelig med den røde vinen.

Desserten var en relativt forglemmelig sak der med en slags mandelbunn, margengs og sure kirsebær. Godt, men ikke veldig spennende - er jo litt sammenrasket og ikke noen stor finesse.

Heller ikke til avslutning fikk jeg drikken jeg ønsket, espresso - nå hadde de bare svart kaffe, til gjengjeld var den veldig god, må sies.

Tjaha, jeg hadde jo store forventinger her - det var kanskje litt mer samlebånd enn ved tidligere besøk. Kvinnelig servitør snakket (nauturligvis) bare engelsk - gjorde sitt beste, men var ikke noe naturtalent.

Vinparingen synes jeg var veldig bra. Sjøkrepsrett og kyllingrett dro klart opp til det nivået jeg forventet. De andre var stort sett litt under det jeg hadde håpet på.

Er vanskelig å trekke ned til 4, så jeg ender terningkast 5, under tvil.

Kvelden ble rundet av på Internasjonalen med whisky fra Myken, Springbank og Glengoyle. Samtidig ble det booket bord på Palace Grill 13. oktober. :-D

Someone

Legg inn av Someone »

Sawan ble besøkt i går. Bra, selv om jeg føler de leverte langt bedre "i gamle dager"

Someone

Legg inn av Someone »

Valdres Mathus. Stopp på veien for lunsj, ble en burger med blåmuggost

Someone

Legg inn av Someone »

Brasserie Coucou. Klassisk fransk løksuppe til forrett, og grillet breiflabb til hovedrett. En flaske hvit burgund ved siden av

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Someone skrev: man apr 03, 2023 8:25 am Valdres Mathus. Stopp på veien for lunsj, ble en burger med blåmuggost
Et meget bra spisested i Bagn, men jeg synes det var enda bedre før.

kibby

Legg inn av kibby »

Ruffino (Oslo)

Nydelig mat. Føltes veldig autentisk. Italienske kelnere, høytidelig restaurant og virkelig god smak på maten. Det ble en bruschetta til forrett (den beste bruschettaen jeg har smakt i hele mitt liv), pasta arrabiata til hovedrett og ostekake til dessert. Heller ikke såå dyrt ser man hver rett separert fra hverandre.

Dette er en no brainer. Klink terningkast 6.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»