Elbilen - Hvor vil dette ende?

Svar
Luna_mendax

Re: Elbilen - Hvor vil dette ende?

Legg inn av Luna_mendax »

SirJames skrev: ons mar 15, 2023 5:48 pm

Så lenge det går an å drikke en cola på høykant i førersetet, får den godkjent stempel av meg.
Er det tillatt å bruke sugerør? :D

SirJames

Legg inn av SirJames »

Luna_mendax skrev: tor mar 16, 2023 8:15 pm
SirJames skrev: ons mar 15, 2023 5:48 pm

Så lenge det går an å drikke en cola på høykant i førersetet, får den godkjent stempel av meg.
Er det tillatt å bruke sugerør? :D
Det må du nesten spørre SUV om 8-)

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

Da har tyskerne tatt til fornuft og droppet sitt veto omkring forbud av salg av fossilbiler i 2035.
Jeg tipper det samme vil skje i EU som i Norge, etterhvert som man oppdager alle fordelene og infrastruktur kommer på plass, så vil det gå fort.
For tysk bilindustri er det absolutt viktig å ikke stoppe overgangen til elbiler, om de vil overleve konkurransen ifra Kina.


https://www.nettavisen.no/nyheter/eu-en ... 95-1000310

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Ziggy skrev: tor mar 30, 2023 10:24 am Da har tyskerne tatt til fornuft og droppet sitt veto omkring forbud av salg av fossilbiler i 2035.
Jeg tipper det samme vil skje i EU som i Norge, etterhvert som man oppdager alle fordelene og infrastruktur kommer på plass, så vil det gå fort.
For tysk bilindustri er det absolutt viktig å ikke stoppe overgangen til elbiler, om de vil overleve konkurransen ifra Kina.
De har fått igjennom at forbrenningsmotorer fortsatt kan selges dersom drivstoffet er produsert med fornybar energi.
Hvor dyrt det vil bli å produsere slikt drivstoff er et annet spørsmål. Jeg vil heller ha en Ferrari med forbrenningsmotor og svindyrt drivstoff enn med en trist elmotor.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Som et innspill i 'ladekø'-debatten så er.der nå, fredsg kl. 1620 i 'påskeutfarten' MYE ledig på Eviny på E6 Oslo-Trondheim!
Bla. 12/12 ledige på Rudshøgda iflg. appen.

Så pass på om noen skal skryte på seg å ha brukt deler av ferien i ladekø.

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: fre mar 31, 2023 4:21 pm Som et innspill i 'ladekø'-debatten så er.der nå, fredsg kl. 1620 i 'påskeutfarten' MYE ledig på Eviny på E6 Oslo-Trondheim!
Bla. 12/12 ledige på Rudshøgda iflg. appen.

Så pass på om noen skal skryte på seg å ha brukt deler av ferien i ladekø.
Ladekøen oppstår nok stort sett når mange ønsker å lade på samme sted samtidig, og det blir jo først når batteriet har fått lite strøm.

La oss si at de fleste med elbil starter i Oslo ca klokka 15 og skal til diverse hytteområder både i fjellet og ved sjøen (Sørlandet).

Rudshøgda ser ifølge 1881.no ut til å være i Osloområdet (blant annet), og det er få som hurtiglader i hjemmetraktene idet de skal avgårde, de vil gjerne ha ladet på forhånd, og det tar mye tid å toppe et nesten fullt batteri hvis man har nesten nok strøm til å komme til hytta. Klokka 1620 er også for tidlig for de fleste å lade.

Uten å ha sjekket noen apper for elbilister så vil jeg anta at man nå klokka 18-19 har mye ladekø på Brokelandsheia (langs E18 på vei til Sørlandet), der finnes det ladere på begge sider av E18 (usikker på hva kjedene heter nå, de bytter jo stadig navn). Det er passe tid og avstand for mange til å lade og jeg har tidligere sett det er ladekø der når jeg har svingt innom for 2 minutters bensinfylling (og må stå i kø bak elbilene for å komme inn på bensinstasjonen da de stiller seg opp i kø akkurat ved innkjøringa istedenfor å ha en kø et mer egnet sted).

Samme gjelder nok hvis du velger diverse ladestasjoner ca 3 timers kjøretid i retning populære hyttefelt for oslofolk. Der er det nok også ladekø.

Sist gang jeg svingte innom en bensinstasjon så ble jeg forresten hindret av en Tesla. Den skulle ut og det er bred nok passasje til at det er plass til å kjøre både inn og ut samtidig. Men utkjørende Tesla stilte seg opp så langt til venstre i utkjøringa at jeg som skulle inn måtte stoppe opp og vente til den hadde lagt seg over til høyre for så å svinge til venstre. Deretter kjørte Teslaen videre og parkerte utenfor en butikk 1-2 km unna, oppå hvitstripa på parkeringsruta.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

SUV skrev: fre mar 31, 2023 6:13 pm
Sist gang jeg svingte innom en bensinstasjon så ble jeg forresten hindret av en Tesla. Den skulle ut og det er bred nok passasje til at det er plass til å kjøre både inn og ut samtidig. Men utkjørende Tesla stilte seg opp så langt til venstre i utkjøringa at jeg som skulle inn måtte stoppe opp og vente til den hadde lagt seg over til høyre for så å svinge til venstre. Deretter kjørte Teslaen videre og parkerte utenfor en butikk 1-2 km unna, oppå hvitstripa på parkeringsruta.
Er det elbilens skyld? Eksisterte det ikke dårlige sjåfører før elbilene kom? Rart det der.

SUV

Legg inn av SUV »

SirJames skrev: tor mar 16, 2023 10:29 pm
Luna_mendax skrev: tor mar 16, 2023 8:15 pm
SirJames skrev: ons mar 15, 2023 5:48 pm

Så lenge det går an å drikke en cola på høykant i førersetet, får den godkjent stempel av meg.
Er det tillatt å bruke sugerør? :D
Det må du nesten spørre SUV om 8-)
Spørsmålet om det er lov å bruke en hånd til Colaboksen og en hånd til å sette på plass sugerøret og null hender på rattet tror jeg nesten du må sende videre til de som deler ut bøter til dem som bruker en hånd til å holde mobilen mens de kjører.

Jeg tror fasiten er at det ikke er veldig smart, men at man antakelig ikke har laget en egen paragraf mot å bruke sugerør i Colaboksen under kjøring og at det dermed muligens er tillatt.

Men tenk så mye eklere å rett og slett bare ha bil med høyt tak så man kan løfte bunnen av boksen opp når den skal tømmes ordentlig.

Sølte forresten for første gang Cola på utsiden av bilen denne uka. Matsvinn er det vel disse miljøvernerne kaller slikt, og det er miljøvernernes skyld også. Disse irriterende korkene som henger ut og mot ansiktet og mø trues inn i rett vinkel mot opphengets vilje er ike bra, så jeg valgte å røske korken av flaska. Det blir jo et rykk idet den løsner. så da ble det en brå bevegelse i flaska som er full og åpen, så da sprutet det Cola rundt og noe av det traff lakken på siden av lasteplanet. Noe ble sølt utover flaska og hendene også. Heldigvis hadde jeg med en annen Colaflaske med vann (og den gode gamle korken) så jeg fikk vasket de Cola-klissete hendene mine før jeg hektet på hengeren og kjørte ca 60 km fordelt på 2 økter (skulle på et møte, så da dro jeg med meg hengeren innom der også).

Skal man drikke Cola med de nye korkene i båt så anbefaler jeg åå holde flaska ut over rekka så ikke det blir så klissete oppi båten. Det øker jo dessverre faren for at korken havner i havet hvis man glipper taket i den når alt bråløsner, men sånn får det nå bare bli, så får man heller ta korken fra en annen flaske etterpå. Jeg har aldri før mistet en kork, men faren for at det skjer øker drastisk nå med de nye og håpløse korkene de har begynt med.

SUV

Legg inn av SUV »

PapaSmurf skrev: fre mar 31, 2023 6:17 pm
SUV skrev: fre mar 31, 2023 6:13 pm
Sist gang jeg svingte innom en bensinstasjon så ble jeg forresten hindret av en Tesla. Den skulle ut og det er bred nok passasje til at det er plass til å kjøre både inn og ut samtidig. Men utkjørende Tesla stilte seg opp så langt til venstre i utkjøringa at jeg som skulle inn måtte stoppe opp og vente til den hadde lagt seg over til høyre for så å svinge til venstre. Deretter kjørte Teslaen videre og parkerte utenfor en butikk 1-2 km unna, oppå hvitstripa på parkeringsruta.
Er det elbilens skyld? Eksisterte det ikke dårlige sjåfører før elbilene kom? Rart det der.
Det eksisterte selvfølgelig dårlige sjåfører før elbilene kom, men nå ser det ut til at de samler seg om elbilene, og jeg har lurt litt på hvorfor.

En forklaring kan være at dårlige løsninger hvor det meste må styres via skjermer og menyer gjør at mye av oppmerksomheten forsvinner fra veien så det gjøres tabber.

En annen mulighet er at løftet om selvkjørende biler virker fristende for dårlige sjåfører og at de derfor samler seg om Tesla siden de er ivrigst på å love dette.

En tredje mulighet er at de som interesserer seg for bil har mer greie på bil og bilkjøring og samtidig også vil ha ordentlig bil og velger en med forbrenningsmotor. Samtidig så finnes det mange som bare ser på bilen som en kjedelig og vanskelig sak som er nødvendig for å komme seg fra A til B. Disse vil ha liten interesse av å lære seg mer om bilkjøring og trafikkvett og vil derfor oftere gjøre dumme ting i trafikken.

Miljøvernere har jo også ofte liten forståelse for sammenhengen mellom ting (ja takk til elektrifisering av oljeplattformer så gassen må via Tyskland for å bli strøm til oljeplattformen istedenfor å lage strømmen der gassen finnes og strømmen skal brukes, som er både billigere og mer miljøvennlig, for alle andre enn miljøvernerne da). For disse vil det være vanskelig å forstå trafikk-logikken, og det blir ikke bedre av at de også er så imot biler at de ikke tar til seg lærdom om bilkjøring (de kommer også sent igang med læringen når de må vente lenge på at det skal komme passende elbiler).

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

Iseran2770 skrev: tor mar 30, 2023 9:00 pm ... Jeg vil heller ha en Ferrari med forbrenningsmotor og svindyrt drivstoff enn med en trist elmotor.
og det regner jeg med at man får lov til i overskuelig framtid (men den kan kanskje etterhvert ikke kjøpes ny). er jo selvfølgelig slik at lydbildet er en del av opplevelsen i den type biler, sel vom ytelser og alt annet blir parkert av ny teknologi. slik har det alltid vært og vil alltid være, fermskritt åpner rom for nostalgi og følelser selv Chuck Norris ikke ante han hadde...

men ifht til et dieseltreskeverk eller en hardt klakkende bensin turbo på 4, så ser jeg ikke helt savnet av motorlyd som en ulempe... :!:

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Med alle lade-eventualitetene SUV skisserer@₩ blir jeg mer og mef stolt av prestasjonen ved å ha kjørt elbil t/r vestlandet-Oslo ifjor!

Cola har jeg så godt som sluttet med.... MEN lytter man til SUV og sjekker at bilen har takhøyde nok til å bånne bokaene så slipper man trafikkfarlig baling med sugerør.

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

SUV skrev: fre mar 31, 2023 6:36 pm En forklaring kan være at dårlige løsninger hvor det meste må styres via skjermer og menyer gjør at mye av oppmerksomheten forsvinner fra veien så det gjøres tabber.

En annen mulighet er at løftet om selvkjørende biler virker fristende for dårlige sjåfører og at de derfor samler seg om Tesla siden de er ivrigst på å love dette.

En tredje mulighet er at de som interesserer seg for bil har mer greie på bil og bilkjøring og samtidig også vil ha ordentlig bil og velger en med forbrenningsmotor. Samtidig så finnes det mange som bare ser på bilen som en kjedelig og vanskelig sak som er nødvendig for å komme seg fra A til B. Disse vil ha liten interesse av å lære seg mer om bilkjøring og trafikkvett og vil derfor oftere gjøre dumme ting i trafikken.

Miljøvernere har jo også ofte liten forståelse for sammenhengen mellom ting (ja takk til elektrifisering av oljeplattformer så gassen må via Tyskland for å bli strøm til oljeplattformen istedenfor å lage strømmen der gassen finnes og strømmen skal brukes, som er både billigere og mer miljøvennlig, for alle andre enn miljøvernerne da). For disse vil det være vanskelig å forstå trafikk-logikken, og det blir ikke bedre av at de også er så imot biler at de ikke tar til seg lærdom om bilkjøring (de kommer også sent igang med læringen når de må vente lenge på at det skal komme passende elbiler).
En fjerde mulighet er at @SUV har et forkvaklet syn på andre mennesker og er ekstremt fordomsfull og redd for det fremmede... :(

Men jeg velger å tro på et femte alternativ, at @SUV har det litt gøy her inne med å trolle litt og får næring når meddebattanter svaree og "krangler" med han :D

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

rosmebraad skrev: fre mar 31, 2023 8:26 pm Med alle lade-eventualitetene SUV skisserer@₩ blir jeg mer og mef stolt av prestasjonen ved å ha kjørt elbil t/r vestlandet-Oslo ifjor!

Cola har jeg så godt som sluttet med.... MEN lytter man til SUV og sjekker at bilen har takhøyde nok til å bånne bokaene så slipper man trafikkfarlig baling med sugerør.
Livet er fullt av eventualiteter ja...

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Ziggy skrev: fre mar 31, 2023 8:42 pm
rosmebraad skrev: fre mar 31, 2023 8:26 pm Med alle lade-eventualitetene SUV skisserer@₩ blir jeg mer og mef stolt av prestasjonen ved å ha kjørt elbil t/r vestlandet-Oslo ifjor!

Cola har jeg så godt som sluttet med.... MEN lytter man til SUV og sjekker at bilen har takhøyde nok til å bånne bokaene så slipper man trafikkfarlig baling med sugerør.
Livet er fullt av eventualiteter ja...
Ja....... men kjører man E6/E18 ut fra Oslo så var.jo faktum at trafikken gikk unna. Også 10 år gamle Leaf i 120 km/t.
Sjelden at noen hadde problemer. Og i aå fall var det ofte baling med sykkelstativ etc.

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

rosmebraad skrev: fre mar 31, 2023 9:03 pm Ja....... men kjører man E6/E18 ut fra Oslo så var.jo faktum at trafikken gikk unna. Også 10 år gamle Leaf i 120 km/t.
Sjelden at noen hadde problemer. Og i aå fall var det ofte baling med sykkelstativ etc.
Til og med 10 år gamle Leafer klarer 120 km/t, men neppe over 120 km...

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

rosmebraad skrev: fre mar 31, 2023 8:26 pm Med alle lade-eventualitetene SUV skisserer@₩ blir jeg mer og mef stolt av prestasjonen ved å ha kjørt elbil t/r vestlandet-Oslo ifjor!
Ja, hvis det hadde vært så ille som SUV ska ha det til måtte man vel lagt inn en overnatting underveis hver gang man kjører fra Stavanger til Østlandet :lol:

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

MacanT skrev: lør apr 01, 2023 2:20 pm
rosmebraad skrev: fre mar 31, 2023 8:26 pm Med alle lade-eventualitetene SUV skisserer@₩ blir jeg mer og mef stolt av prestasjonen ved å ha kjørt elbil t/r vestlandet-Oslo ifjor!
Ja, hvis det hadde vært så ille som SUV ska ha det til måtte man vel lagt inn en overnatting underveis hver gang man kjører fra Stavanger til Østlandet :lol:
Hadde overnattet ved laderne. Med ekstra oppstillingsplass(er) til hengerne. Og iplugget kjøler til colaboksene.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

rosmebraad skrev: fre mar 31, 2023 4:21 pm Som et innspill i 'ladekø'-debatten så er.der nå, fredsg kl. 1620 i 'påskeutfarten' MYE ledig på Eviny på E6 Oslo-Trondheim!
Bla. 12/12 ledige på Rudshøgda iflg. appen.
Her har SUV helt rett, Oslofolk på vei til hyttene har selvsagt ikke behov for å lade allerede på Rudshøgda. Oslo sentrum til Rudshøgda er bare 147 km.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Iseran2770 skrev: lør apr 01, 2023 5:19 pm
rosmebraad skrev: fre mar 31, 2023 4:21 pm Som et innspill i 'ladekø'-debatten så er.der nå, fredsg kl. 1620 i 'påskeutfarten' MYE ledig på Eviny på E6 Oslo-Trondheim!
Bla. 12/12 ledige på Rudshøgda iflg. appen.
Her har SUV helt rett, Oslofolk på vei til hyttene har selvsagt ikke behov for å lade allerede på Rudshøgda. Oslo sentrum til Rudshøgda er bare 147 km.
... men hva er da bedriftsøkonomien i å ha 'så mange' ladere der? Kanskje Fåvang er mer aktuelt om man kjører med 80-90% fra Oslo. Og det betinger i stor grad ladekontakt hjemme. De beste hyttefolkene har vel ladeplugg på hytta også, og unngår stopp langs veien i det hele tatt. (Om det ikke sklir ut med Espaboller)

Skjønt, for elbilproponentene kommer vel ikke ladetoppene ofte nok, da stoppbehov for WC, mat, mobil osv. er langt hyppigere.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

rosmebraad skrev: lør apr 01, 2023 6:13 pm ... men hva er da bedriftsøkonomien i å ha 'så mange' ladere der?
Jeg vet ikke. Oslofolk har hytte/leiligheter på Geilo, Hemsedal og Beitostølen. Ingen av disse kjører E6.
De som har hytter langs E6 skal til Sjursjøen, Skeikampen, Hafjell eller Kvitfjell. Ingen av disse burde trenge å lade på veien.

Den lengre strekningen jeg kjører oftest er Oslo - Ålesund (55 mil). Det går ikke med en elbil på vinteren, men det er mange ladeplasser på Dombås.
Min bensinbil med 320 hk og knøttliten tank klarer over 80 mil på langkjøring.

Someone

Legg inn av Someone »

Someone skrev: fre mar 10, 2023 9:49 pm
Ziggy skrev: fre mar 10, 2023 11:23 amHva ble faktisk forbruk på turen? Og hjemover blir det mye lavere pga høydemeterne.
Aner ikle nøyaktig, men brukte 77% av tilgjengelig batteri, så er vel mulig å regne seg frem til

Og det skistativet tror jeg spiser fort 10%
Stor forskjell når det var noen grader varmere. så hadde bruk 66% på samme strekning. Dog med en mindre skibag på taket, men fortsatt stativ. Og kjøring tidvis over fartsgrensen

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

Someone skrev: man apr 03, 2023 8:29 am
Someone skrev: fre mar 10, 2023 9:49 pm
Ziggy skrev: fre mar 10, 2023 11:23 amHva ble faktisk forbruk på turen? Og hjemover blir det mye lavere pga høydemeterne.
Aner ikle nøyaktig, men brukte 77% av tilgjengelig batteri, så er vel mulig å regne seg frem til

Og det skistativet tror jeg spiser fort 10%
Stor forskjell når det var noen grader varmere. så hadde bruk 66% på samme strekning. Dog med en mindre skibag på taket, men fortsatt stativ. Og kjøring tidvis over fartsgrensen
Ok, ja temperatur har mye å si for batteriet hvis du tar deg bryet med å installere appen(e) så kan du jo få oversikt over alle turer pluss masse annet som fjernstyring av klimaanlegg, låse opp og igjen, lading, +++ vha. mobilen.
Offisiell app heter: Jaguar Remote.
Uoffisielle apper WattCat (Android) og MyPace (iOS)

Mest brukt er vel å starte klimaanlegg om du skal ut å kjøre innen kort tid.

Elysian

Legg inn av Elysian »

https://www.nettavisen.no/nyheter/vi-kj ... 5-1011953

SUV kommer vel til å rive seg i håret. Med diff sperre og alt.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Elysian skrev: ons apr 05, 2023 9:15 pm https://www.nettavisen.no/nyheter/vi-kj ... 5-1011953

SUV kommer vel til å rive seg i håret. Med diff sperre og alt.
Får vel bare drive "brannslukking" til SUV og si at jeg så en Mod 3 som IKKE kom seg opp en isete bakke, selv med bra fart i starten, her i vinter.

Med dét sagt så har Tesla altså bra antispinn etc.

Var dette filmet i den skibakken rett nord for Oslo?
Helsikes dieselrøyk, var dette overfueling ved pådrag og/eller slitte stempelringer?

Elysian

Legg inn av Elysian »

rosmebraad skrev: ons apr 05, 2023 9:41 pm
Elysian skrev: ons apr 05, 2023 9:15 pm https://www.nettavisen.no/nyheter/vi-kj ... 5-1011953

SUV kommer vel til å rive seg i håret. Med diff sperre og alt.
Får vel bare drive "brannslukking" til SUV og si at jeg så en Mod 3 som IKKE kom seg opp en isete bakke, selv med bra fart i starten, her i vinter.

Med dét sagt så har Tesla altså bra antispinn etc.

Var dette filmet i den skibakken rett nord for Oslo?
Helsikes dieselrøyk, var dette overfueling ved pådrag og/eller slitte stempelringer?
Det var så dårlig filmet at ingen skjønte noe desverre. Men tesla model 3 knuste en Mercedes ML med 4 matic og full diff sperre. . End of story. Moderne teslas har motor foran og bak. Knuser alle biler SUV har hatt før ihvertfall. 😂

Elysian

Legg inn av Elysian »

rosmebraad skrev: ons apr 05, 2023 9:41 pm
Elysian skrev: ons apr 05, 2023 9:15 pm https://www.nettavisen.no/nyheter/vi-kj ... 5-1011953

SUV kommer vel til å rive seg i håret. Med diff sperre og alt.
Får vel bare drive "brannslukking" til SUV og si at jeg så en Mod 3 som IKKE kom seg opp en isete bakke, selv med bra fart i starten, her i vinter.

Med dét sagt så har Tesla altså bra antispinn etc.

Var dette filmet i den skibakken rett nord for Oslo?
Helsikes dieselrøyk, var dette overfueling ved pådrag og/eller slitte stempelringer?
Jeg vet ikke lenger jeg. Om du ikke klarer å se en video ferdig så er du evneløs ihvertfall. Model 3 knuste mercedes opp den bakken da???

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Selv de mest tregeste av våre folkevalgte, burde ha blitt informert om fremtiden, og alle eventuelle farer som lurer med den. Fremtiden, den kommer vi ikke utenom! At vi ikke beholder alternativer for elektrisitet, kan vi komme til å angre dypt på.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Elysian skrev: tor apr 06, 2023 2:33 am
rosmebraad skrev: ons apr 05, 2023 9:41 pm
Elysian skrev: ons apr 05, 2023 9:15 pm https://www.nettavisen.no/nyheter/vi-kj ... 5-1011953

SUV kommer vel til å rive seg i håret. Med diff sperre og alt.
Får vel bare drive "brannslukking" til SUV og si at jeg så en Mod 3 som IKKE kom seg opp en isete bakke, selv med bra fart i starten, her i vinter.

Med dét sagt så har Tesla altså bra antispinn etc.

Var dette filmet i den skibakken rett nord for Oslo?
Helsikes dieselrøyk, var dette overfueling ved pådrag og/eller slitte stempelringer?
Jeg vet ikke lenger jeg. Om du ikke klarer å se en video ferdig så er du evneløs ihvertfall. Model 3 knuste mercedes opp den bakken da???

Hm, her må.det jobbes litt med fortidsformene i språket:
Jeg skrev 'jeg så.... her i vinter'. Altså ikke en skildring av videoen. Se første setning som en redningsbøye til SUV. Igjen med glimt i øyet om man trenger det.

Forøvring, jeg kan trives med en rekke biltyper, skjønner ikke at det må agiteres for eller mot ditt og datt.

Syns ellers man skal ha kred for å orke de reklamene først.

Sånn, god tur uansett biltype.

Elysian

Legg inn av Elysian »

https://www.nextbigfuture.com/2023/03/f ... -sold.html

Ford taper 22 000 dollar eller nesten 230 000 NOK pr solgte bil. Tesla hadde 12 000 dollar i fortjeneste per bil i fjor så gapet er på 34 000 dollar.
Skal jo bli interessant å se hvilken konkurranse blant bilprodusenter som er igjen om noen år.
Vet ikke om skepsisen til Kinesiske biler er like stor overalt så da sitter vi igjen med en haug av nye kinesiske merker og Tesla, MB, VW og kanskje ett amerikansk merke, uvisst hvilket.
Kanskje ett Fransk merke overlever, men det er ikke sikkert. Subaru, Mazda, Mitsubishi med flere er vel så godt som ferdig. Gjelden til mange av merkene er kritisk stor. Toyota er i en veldig viktig fase nå som de byttet toppleder og det kan gå rett ned om de ikke klarer å snu skuta i tide.

Altså kun BYD og Tesla som tjener penger på elbiler fortsatt! Nesten utrolig.

Elysian

Legg inn av Elysian »

Elysian skrev: tor apr 06, 2023 6:09 pm https://www.nextbigfuture.com/2023/03/f ... -sold.html

Ford taper 22 000 dollar eller nesten 230 000 NOK pr solgte elbil. Tesla hadde 12 000 dollar i fortjeneste per bil i fjor så gapet er på 34 000 dollar.
Skal jo bli interessant å se hvilken konkurranse blant bilprodusenter som er igjen om noen år.
Vet ikke om skepsisen til Kinesiske biler er like stor overalt så da sitter vi igjen med en haug av nye kinesiske merker og Tesla, MB, VW og kanskje ett amerikansk merke, uvisst hvilket.
Kanskje ett Fransk merke overlever, men det er ikke sikkert. Subaru, Mazda, Mitsubishi med flere er vel så godt som ferdig. Gjelden til mange av merkene er kritisk stor. Toyota er i en veldig viktig fase nå som de byttet toppleder og det kan gå rett ned om de ikke klarer å snu skuta i tide.

Altså kun BYD og Tesla som tjener penger på elbiler fortsatt! Nesten utrolig.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»