Psykisk sykdom

Svar
Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Re: Psykisk sykdom

Legg inn av kytec »

izzet2015 skrev: tir feb 07, 2023 6:28 pm
kytec skrev: tir feb 07, 2023 4:56 pm
izzet2015 skrev: fre feb 03, 2023 6:15 pm Jeg tar en dag av gangen, det varierer i form. Men tenker at trening og lytte på god musikk gjør godt for meg.
Men det som ikke er så bra er at jeg bare etter fire dager på forumet, får svar som er fornærmende og totalt usaklige. Forstår ikke hva jeg har gjort for å få så mye tyn.
I tillegg til trening (som gjør folk glad) så bør man kanskje holde seg borte fra ting som gjør en trist.

Det kan td være debattforum.
Jeg liker å være på forum, da har jeg noe å holde på med, og tenke på noe annet. Ellers er det mye trening og hører mye på musikk. Liker å gå på cafe.
Da anbefaler jeg deg å ikke gjøre deg så laglig for hugg, smil til verden og verden smiler til deg.

Du er opptatt av at tonen skal være god, flott da må du også holde en god tone.

Her får man passet sitt påskrevet, jeg har både fått og gitt juling.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

izzet2015 skrev: tir feb 07, 2023 6:28 pm Jeg liker å være på forum, da har jeg noe å holde på med, og tenke på noe annet. Ellers er det mye trening og hører mye på musikk. Liker å gå på cafe.
Det er fint på et slikt forum.
Så får man prøve å overse, så godt som mulig, uhøflighet og slikt.
Nå vant jo Leicester igjen da, mens mitt Liverpool dummer seg ut gang på gang. :oops:

Trening er fint.
Musikk er noe som ofte kan sette en i godt humør og være en oppkvikker.
Vi går også litt på cafe, men jeg har mindre tid enn min bedre halvdel til det. Men det kan også være koselig ja.
Ellers jobber jeg ganske mye, men prøver også lese en del for tiden.

Stå på med de gode tingene som hjelper deg.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

kytec skrev: tir feb 07, 2023 7:14 pm
izzet2015 skrev: tir feb 07, 2023 6:28 pm
kytec skrev: tir feb 07, 2023 4:56 pm

I tillegg til trening (som gjør folk glad) så bør man kanskje holde seg borte fra ting som gjør en trist.

Det kan td være debattforum.
Jeg liker å være på forum, da har jeg noe å holde på med, og tenke på noe annet. Ellers er det mye trening og hører mye på musikk. Liker å gå på cafe.
Da anbefaler jeg deg å ikke gjøre deg så laglig for hugg, smil til verden og verden smiler til deg.

Du er opptatt av at tonen skal være god, flott da må du også holde en god tone.
Jeg har vært her en-1- uke, og har holdt en god tone. Men det er ikke alle som gjør. Jeg skal opptre høflig og respektere andre på forumet. Men jeg regner med at du ikke synes mobbing er greit.
Her får man passet sitt påskrevet, jeg har både fått og gitt juling.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Psykisk sykdom kan ramme de fleste før eller senere, og folk takler det på forskjellig måte. Jeg har slitt siden 70 tallet, men er fortsatt til stede her. Jeg har jobbet knallhardt for å komme meg sånn noenlunde gjennom det. Driver med mitt som gir meg glede i hverdagen. Og har innsett at dette er nok noe jeg aldri blir kvitt, men gjør så godt jeg kan. Trener og går lange turer, leser flere aviser hver dag, og hører på god musikk.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Nå går det mye bedre, kommer nok av at lyset er tilbake, mørketiden er fryktelig tung. Blir verre for hvert år. Og når du har slitt i mange år, så tårner det seg bare opp. Men nå gleder jeg meg til våren og mange turer og igjen få følge RBK. Det er lykke! :)

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Våryre damene kommer frem nå, bare å komme deg på dating apper å se hva som finnes der ute om det er noe du savner:) Man vet aldri!

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Datingapper er bare tull og har ødelagt alt som heter ekte relasjoner til andre mennesker.

Kom deg ut og oppsøk mennesker! :)

Queenie

Legg inn av Queenie »

Winnowill skrev: fre mar 31, 2023 9:34 pm Datingapper er bare tull og har ødelagt alt som heter ekte relasjoner til andre mennesker.

Kom deg ut og oppsøk mennesker! :)
Enig i det første, men det er spesielle folk som sverger til den slags. Det sagt så er ikke relasjoner for alle, noen bør kanskje fokusere mest på å ha det godt i hverdagen. Det sier jo seg selv at varige relasjoner er svært vanskelige å få til om man er psyk. Hvorfor må de da på død og liv date? For å få enda dårligere selvtillit og oppleve enda mer indre uro?

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Å gå på date og bli avvist vil gjøre stor skade, og selvfølelsen blir enda mindre.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Queenie skrev: fre mar 31, 2023 9:46 pm
Winnowill skrev: fre mar 31, 2023 9:34 pm Datingapper er bare tull og har ødelagt alt som heter ekte relasjoner til andre mennesker.

Kom deg ut og oppsøk mennesker! :)
Enig i det første, men det er spesielle folk som sverger til den slags. Det sagt så er ikke relasjoner for alle, noen bør kanskje fokusere mest på å ha det godt i hverdagen. Det sier jo seg selv at varige relasjoner er svært vanskelige å få til om man er psyk. Hvorfor må de da på død og liv date? For å få enda dårligere selvtillit og oppleve enda mer indre uro?
Jeg responderte på Megapixsel sin oppfordring ang datingapper, skal man først date så er ikke datingapper veien å gå hvis man er skral i utgsp, ellers forsåvidt enig i det siste.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Dating er ikke forenlig med psykisk sykdom. Hold dere langt unna!!

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Det er mørkere nå, sliter med å finne glede i hverdagen. Det er tøffe tider. Håper ikke jeg må gjennom nok en periode med depresjoner.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Har du prøvd terapi?

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Alpha skrev: søn mai 14, 2023 1:57 pm Har du prøvd terapi?
Har prøvd det flere ganger. Har ikke hatt så stort utbytte av det. Trening hjelper mest. Å være fysisk aktiv.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

izzet2015 skrev: søn mai 14, 2023 3:25 pm
Alpha skrev: søn mai 14, 2023 1:57 pm Har du prøvd terapi?
Har prøvd det flere ganger. Har ikke hatt så stort utbytte av det. Trening hjelper mest. Å være fysisk aktiv.
Hva gikk terapien ut på? (har du ikke lyst til å svare så er det selvsagt greit).

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Har gått til samtale terapi gjennom 25 år, blitt litt bedre kanskje, men får gjentagende depresjoner. Prater om mye og særlig min barndom som var et helvete på jord. Vokste opp i et hjem preget av fyll og vold. Gjorde at både min bror og jeg fikk psykiske skader, som vi må leve med livet ut. Dette var på 60-tallet, så det er mange år siden, men gjør fremdeles livet vanskelig og utfordrende.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Trening er utrolig viktig og fungerer på mange måter som et naturlig antidepressiva. Ellers tror jeg det er viktig med rutiner og faste rammer. Stå opp til faste klokkeslett, fast måltidsmønster, ha det ryddig i hjemmet. Det er som de sier, rotete hjem - rotete hode.

Isbading og kald dusj har også vist seg å kunne ha positiv effekt. Selv starter jeg hver dag med en rolig joggetur og avslutter med 5 min iskald dusj. Da føler jeg meg uovervinnelig og er klar for å gripe dagen. Kan være verdt et forsøk.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Går ut fra at gjentagende mobbing i oppveksten er en grunn til psykisk sykdom. De som mobber gjør uoprettelig skade og ødelegger folk for livet. Dette er egne erfaringer. Selv på diskusjonsforum foregår det mobbing av personer som ikke er så like bra som andre der inne. De må hevde seg ved å være nådeløs mot folk som ingen selvtillit har. Mobbing har ført til mange selvmord. Folk må være mer nøye med hva de lirer ut av seg.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

izzet2015 skrev: fre jun 02, 2023 3:50 pm Går ut fra at gjentagende mobbing i oppveksten er en grunn til psykisk sykdom. De som mobber gjør uoprettelig skade og ødelegger folk for livet. Dette er egne erfaringer. Selv på diskusjonsforum foregår det mobbing av personer som ikke er så like bra som andre der inne. De må hevde seg ved å være nådeløs mot folk som ingen selvtillit har. Mobbing har ført til mange selvmord. Folk må være mer nøye med hva de lirer ut av seg.
Ja, som skriften sier så kan det lille lemmet tungen sette en hel skog i brann.
Den kan ødelegge så mangt.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

izzet2015 skrev: søn mai 14, 2023 3:48 pm Har gått til samtale terapi gjennom 25 år, blitt litt bedre kanskje, men får gjentagende depresjoner. Prater om mye og særlig min barndom som var et helvete på jord. Vokste opp i et hjem preget av fyll og vold. Gjorde at både min bror og jeg fikk psykiske skader, som vi må leve med livet ut. Dette var på 60-tallet, så det er mange år siden, men gjør fremdeles livet vanskelig og utfordrende.
Det er veldig leit å lese det du skriver, og føler veldig med deg. En ting som kanskje kan hjelpe er å gå noe ut av konfortsonen. Gjør noe du aldri har gjort før. Overrask deg selv. Isbading ble nevnt over her. Det finnes helt sikkert en fast gjeng i byen der du bor som driver med dette, og de har sikkert ikke noe imot å få en ekstra deltaker. Sjekk på feisbukk for grupper for dette. Du vet aldri om dette faktisk kan gjøre et lite underverk.

Ellers så har jeg nevnt tidligere i tråden, at å lære seg et instrument kan gjøre godt for hodet. En velklingende gitar med tutorials fra jutjub f.eks. Under slike forhold som du er i nå, er det neppe særlig lurt å gå i den samme tralten dag ut og dag inn. Du er muligens godt oppi 60 årene? Isåfall har du potensielt maaange år igjen til å rett og slett ha det mer gøy hvis du tillater deg selv det, noe jeg synes du skal.

Amitamin

Legg inn av Amitamin »

Håper du kommer deg. Du er i hvert fall ikke alene med diverse plager, vit det. Har selv fått visuelt snøsyndrom, det regner konstant i synsfeltet mitt, uansett om jeg er på fjellet eller sitter i stua. Vet det høres rart ut, men det er komplisert nevrologi som det dessverre pr i dag er veldig lite forståelse rundt, selv om det er mer forskning rundt temaet nå enn tidligere. Øyelegen hadde ikke en gang hørt om det, noe jeg egentlig synes er litt sløvt av fagpersonell som har spesialisert seg på synet, selv om dette riktig nok tilhører nevrologien. Mens jeg nå sitter og skriver dette og leser over teksten, slår det meg at jeg gjerne skulle hatt vindusviskere. Tanken på at det mest sannsynlig er kronisk er tøffest. Vi må bare ta en dag av gangen, og fortsett å trene. Det hjelper godt. (har tinnitus også, men visuelt snøsyndrom er mye verre synes jeg)

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Amitamin skrev: fre jun 09, 2023 12:50 am Håper du kommer deg. Du er i hvert fall ikke alene med diverse plager, vit det. Har selv fått visuelt snøsyndrom, det regner konstant i synsfeltet mitt, uansett om jeg er på fjellet eller sitter i stua. Vet det høres rart ut, men det er komplisert nevrologi som det dessverre pr i dag er veldig lite forståelse rundt, selv om det er mer forskning rundt temaet nå enn tidligere. Øyelegen hadde ikke en gang hørt om det, noe jeg egentlig synes er litt sløvt av fagpersonell som har spesialisert seg på synet, selv om dette riktig nok tilhører nevrologien. Mens jeg nå sitter og skriver dette og leser over teksten, slår det meg at jeg gjerne skulle hatt vindusviskere. Tanken på at det mest sannsynlig er kronisk er tøffest. Vi må bare ta en dag av gangen, og fortsett å trene. Det hjelper godt. (har tinnitus også, men visuelt snøsyndrom er mye verre synes jeg)
Dette høres slitsomt ut,
Fant dette - er disse illustrasjonene treffende?
https://optoteam.no/visuell-sno/

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

kytec skrev: tir feb 07, 2023 4:56 pm
izzet2015 skrev: fre feb 03, 2023 6:15 pm Jeg tar en dag av gangen, det varierer i form. Men tenker at trening og lytte på god musikk gjør godt for meg.
Men det som ikke er så bra er at jeg bare etter fire dager på forumet, får svar som er fornærmende og totalt usaklige. Forstår ikke hva jeg har gjort for å få så mye tyn.
I tillegg til trening (som gjør folk glad) så bør man kanskje holde seg borte fra ting som gjør en trist.

Det kan td være debattforum.
Helt enig, når jeg ser hvor stygg enkelte kan være her, så er det tøft å stå i det. Mobbingen fortsetter bare videre. Begynner å bli lei nå etter år.

Amitamin

Legg inn av Amitamin »

return_of_drakkar skrev: fre jun 09, 2023 6:48 am Dette høres slitsomt ut,
Fant dette - er disse illustrasjonene treffende?
https://optoteam.no/visuell-sno/
Det er meget treffende, den eneste forskjellen er at det ser mer ut som store og lange regndråper, og ikke snø, men denne møkka arter seg litt ulikt fra person til person. Det har blitt beskrevet som sjeldent, men jeg leste nå at prevalens kan være så høy som 2-3%. Det er faktisk en del mennesker, hvis estimatet tar utgangspunkt i verdenspopulasjonen, noe det nok gjør. Jeg har også disse etterbildene. Men jeg har fortsatt et håp om bedring. :)

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Amitamin skrev: fre jun 09, 2023 10:15 pm
return_of_drakkar skrev: fre jun 09, 2023 6:48 am Dette høres slitsomt ut,
Fant dette - er disse illustrasjonene treffende?
https://optoteam.no/visuell-sno/
Det er meget treffende, den eneste forskjellen er at det ser mer ut som store og lange regndråper, og ikke snø, men denne møkka arter seg litt ulikt fra person til person. Det har blitt beskrevet som sjeldent, men jeg leste nå at prevalens kan være så høy som 2-3%. Det er faktisk en del mennesker, hvis estimatet tar utgangspunkt i verdenspopulasjonen, noe det nok gjør. Jeg har også disse etterbildene. Men jeg har fortsatt et håp om bedring. :)
Takk for svar.
Hvis man selv ikke har noe, så kan man jo ikke fullt ut forstå noe slikt.
Jeg leste litt om det på Cleveland Clinic https://my.clevelandclinic.org/health/d ... w-syndrome
og man sier at det faktisk kan bli borte.

Du håper på bedring ja, så jeg må bare ønske deg lykke til!

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Å slite med psykisk sykdom i nesten hele livet, sliter deg fullstendig ut. Du har ingen ressurser, ingen tro på deg selv, opplever mye mobbing på diskusjonsforum. Jeg trodde at der kunne jeg finne nye venner, men så feil kan man ta. Noen må alltid håne andre og synes selv de er noe til kar. :(

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

izzet2015 skrev: lør jun 10, 2023 10:42 am Å slite med psykisk sykdom i nesten hele livet, sliter deg fullstendig ut. Du har ingen ressurser, ingen tro på deg selv, opplever mye mobbing på diskusjonsforum. Jeg trodde at der kunne jeg finne nye venner, men så feil kan man ta. Noen må alltid håne andre og synes selv de er noe til kar. :(
Derfor bør man velge hvem man snakker med, og prøve så langt som mulig å overse de andre.
Jeg synes au du har mange fornuftige innspill, og leser dine innlegg med glede.
Fortsett med dem.

ps: selv om jeg er halvt trønder er jeg ikke RBK-supporter :D

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

return_of_drakkar skrev: lør jun 10, 2023 10:51 am
izzet2015 skrev: lør jun 10, 2023 10:42 am Å slite med psykisk sykdom i nesten hele livet, sliter deg fullstendig ut. Du har ingen ressurser, ingen tro på deg selv, opplever mye mobbing på diskusjonsforum. Jeg trodde at der kunne jeg finne nye venner, men så feil kan man ta. Noen må alltid håne andre og synes selv de er noe til kar. :(
Derfor bør man velge hvem man snakker med, og prøve så langt som mulig å overse de andre.
Jeg synes au du har mange fornuftige innspill, og leser dine innlegg med glede.
Fortsett med dem.

ps: selv om jeg er halvt trønder er jeg ikke RBK-supporter :D
Jeg har vært RBK-supporter siden 1963!! Og jeg bytter aldri lag. Ja nå blir det siling i hvem man vil diskutere med. De som bare er opptatt av skrivefeil , bryr jeg meg ikke om. Og noen liker ikke at jeg er trønder.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Mange flere en før slitet psykisk, inkludert meg og det skjemmes jeg ikke over. Det har vært mye motgang tidligere i livet. Blir barndommen ødelagt, sitter det i resten av livet. Utbredt mobbing har også gjort at selvbilde er på et null punkt. Nå tar jeg en dag av gangen og gleder meg over små ting. Det kan være musikk og det kan være fotball.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

izzet2015 skrev: ons jun 14, 2023 10:18 am Mange flere en før slitet psykisk, inkludert meg og det skjemmes jeg ikke over. Det har vært mye motgang tidligere i livet. Blir barndommen ødelagt, sitter det i resten av livet. Utbredt mobbing har også gjort at selvbilde er på et null punkt. Nå tar jeg en dag av gangen og gleder meg over små ting. Det kan være musikk og det kan være fotball.
...en liten ting som var en stor ting https://www.youtube.com/watch?v=ybJg6bw-G6w

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»