Hvilken film så du sist?

Svar
eppaen

Re: Hvilken film så du sist?

Legg inn av eppaen »

Knaberaps skrev: lør mar 25, 2023 4:38 am
MadsFantasy skrev: lør mar 25, 2023 12:23 am Mange her som ser "dårlige" filmer, er det noe dere gjør for at de gode filmene skal føles ekstra bra? Eller nyter dere å se "dårligere" filmer?
Har merket meg det. Mange 2/10 filmer som er blitt forhøyet til 3/10 etter å ha sett den en gang til. Helt uforståelig bortkastet tid.
Det gjelder vel bare en her inne ;)

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Den nye Munch filmen ute på Viaplay. Noen som har sett?

spårt

Legg inn av spårt »

Hoppidioten skrev: lør mar 25, 2023 11:40 am Den nye Munch filmen ute på Viaplay. Noen som har sett?
Ja. Temmelig pretensiøse greier. De skal ha for å prøve å lage en original biografisk film, slike filmer er jo ofte ganske konvensjonelle av seg, men syns ikke de traff helt. Fire forskjellige skildringer av Munch i ulike deler av hans liv, alle med vidt forskjellig stil. Svært varierende kvalitet på hvert segment.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

eppaen skrev: lør mar 25, 2023 8:30 am Det gjelder vel bare en her inne ;)
Mulig et partre. Men skal ikke dømme. Man bruker tiden sin til det man vil, og er film en lidenskap godt over snittet, så kan det vel fort bli sånn.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Kunsten at græde i kor (2006) av Peter Schønau Fog

"Skal du ta livet av hele byen for å gjøre far glad?"

For yngstemann Allan, er hverdagen med sin alt annet enn normale familie, en daglig prøvelse. Ubevisst om hva som egentlig foregår, gjør han sitt beste i å blidgjøre sine nærmeste, noe som medfører i at den lille gutten havner i en konstant klem mellom sin fornektende og sovepilleavhengige mor, ei tungt deprimert storesøster, samt en litt for pågående far som stadig trenger en dose med "trøst", grunnet sine emosjonelle humørsvingninger.

Ikke sett siden vår 2012, og definitivt en film som steg et par hakk oppover siden den gang. Klart, forrige besøk var en jo ikke akkurat helt forberedt på hva som lå i vente, og den gamle DVDen fremstilte den nærmest som ei "koselig komedie", og vel, komedie er det jo her, men av den bekmørke sorten.

Glad man omsider ga den ei ny sjanse, og hadde en følelse av at ting ville bedre seg noe. Kanskje ikke helt på nivå med Festen (1998), men det er det nå ikke for mange som er, og tror jeg dermed lander på en:

7,5/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Fjols til fjells (2020) av en eller annen

"Jeg har fingra og fista 500 kyllinger!"

Nok ei norsk komedie "klassiker" det her, spekket med masse stor humor og originalitet hele veien.

3/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

The Rocketeer (1991)

Sett 1 eller 2 ganger tidligere, alltid gått inn med for høye forventninger og forrige visitt resulterte i kun ei 3/10 (i følge Letterboxd), men nattens gjensyn bikka opp i ei noenlunde okei opplevelse, kanskje mest grunnet flotte Jennifer Connelly men også at en likte hele 30-talls eventyr stilen.
Kom jo en del av disse superhelt-film noir 30-talls forsøkene på 90-tallet, og tror nok en var litt mer glad i filmer ala The Shadow (1994) og The Phantom (1996), da hovedrolleinnehaveren i Rocketeer blir for anonym og småirriterende, men reddes av typer som Paul Sorvino, Alan Arkin og sjølvsagt eks-Bond Timothy Dalton.

5/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Hoggeren (2017)

Anders Baasmo Christiansen gyver løs på trær og buskas med ei øks, og hans karakter har åpenbart et problem med å få letta på noen tunge og vonde minner fra storbyen. Problemet er bare det at selv uti ingenmannsland, er det vanskelig å få fred, for snart ankommer en rekke "hjelpsomme" slektninger hans vei.

Den til nå beste, eller hvert fall minst dårlige av de norske innkjøpte impulskjøpene, siste tiden. Baasmo spiller meget bra, og mye bra naturscener samt småkomiske øyeblikk, levert av de forskjellige slektningene. Ellers interessant valg av musikk, der går i country, tysk råne-techno med Scooter, til skotsk drømmepop og Cocteau Twins.

Alt i alt, det virket å bikke mot ei potensiell mørk og ganske voldsomt endelikt, men tja, mulig en gikk med ei helt annen film i huet.
Ligger å vipper mellom en sterk firer og en svak femmer, men kanskje en som kan gå den veien ved et senere besøk. Så da ender man på ei godkjent:

6,5/10

Mannen som ikke kunne le (1968)

Norsk klassiker visstnok, masse kjentfolk og åpnet jo lovende, men tross ei spilletid på knappe 75 minutter, ble de siste 30 vanvittig langdrøye og småkjedelig. Likevel, en del artige scener er det jo, særlig mellom Heide Steen Jr. og Wesenlund, samt noen interessant innhopp via ei skjult inngangsdør til en livlig nattklubb lokalisert på en togsentral.

Viste seg at denne hadde man jo fra før, og så bra er den ikke at man trenger to versjoner av samme film. Men mulig en får vurdere å beholde den, for virker som prisene på enkelte av disse utgåtte norske eldre filmene, begynner å bikke opp i noe spinnville summer.

5/10

Counter Measures (1998)

Michael Dudikoff redder dagen under vann, da i en meget billig Under Siege lagt til ei russisk ubåt, hvor de har hyra inn ei lavbudsjetts Erika Eleniak, minus strippebiten opp av kaka og slikt, samt en rekke generiske Dolph Lundgren, Lance Henriksen osv type lookalikes.
Slettes ikke helt bedriten, men måtte ty til spoleknappen flere steder ut, for hvis ikke vil jeg ha sovna tidlig.

4/10

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

The Covenant (2006)

I rollene: Steven Strait, Sebastian Stan, Toby Hemingway og Taylor Kitsch bl.a Regi: Renny Harlin

Jeg så denne i går ene og alene for å få utbytte av episode 666 av denne podcasten
https://www.whmpodcast.com/whmprime

Rundt 2000-tallet og noen år fremover mot 2010 (er det det vi kaller 00-tallet?) var det noen skikkelig ræva-filmer som kom ut (musikken var ikke noe bedre)
Vi ser det tydelig i denne kalkunen.
Mannlige hekser satt i moderne tid med magiske evner. Veldig lite utviklet og ullent forklart dette med magiske krefter. Ble bare tull dette her

2/10 men episoden av podcasten var meget underholdende!

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Tár
Cate Blanchett er strålende. En god film, men traff meg ikke helt for å være helt der oppe. Tror den kan være som Aftersun, som jeg tror vil treffe meg bedre ved et eventuelt gjensyn.

The Whale

Fortjent Oscar til Brendan Fraser. Synes også at resten av casten gjør en god jobb. Venter fortsatt på at Aronofsky skal lage en ordentlig god film igjen, det er mange år siden imo. Man krysser jo fingrene for at han kan lage en ny The Wrestler/Black Swan igjen.

Women Talking
Er nok ikke en film for alle, men denne traff meg bra. Et ensemble cast som gjør en meget god jobb, og en historie som engasjerer sterkt, til tross for at det "kun" er prating hele filmen.

Everything Everywhere All At Once
Måtte bruke muligheten til å se den på kino igjen nå så den har blitt satt opp på nytt. Fortsatt min favoritt fra 2022.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

ElGuaje skrev: ons mar 29, 2023 3:33 pm Tár
Cate Blanchett er strålende. En god film, men traff meg ikke helt for å være helt der oppe. Tror den kan være som Aftersun, som jeg tror vil treffe meg bedre ved et eventuelt gjensyn.
Fikk samme følelse, mye stil og lite historie
Kanskje et gjensyn vil endre mitt inntrykk

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Uncharted. Levde virkelig ikke opp til spillene. 5/10 fordi jeg liker Tom Holland.

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

Kjøpte en samling med filmer i 4K nå, har lyst til å få meg en liten samling og fikk disse for 1200 kr totalt. Gleder meg til å se!

Kjøpte The Thing, Saving Private Ryan, Top Gun: Maverick, Mission Impossible: Fallout, Arrival og The Big Lebowski.

Far out man, far fuckin’ out!

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Masse gode filmer der!

Hvem ser du først?

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

ElGuaje skrev: tor mar 30, 2023 5:16 pm Masse gode filmer der!

Hvem ser du først?
Det blir The Thing, fikk lyst til å se den om igjen for en liten stund siden, men fikk også lyst til å kjøpe den i 4K da det jo er en skikkelig klassiker. Så ble det plutselig til at jeg ville kjøpe litt flere filmer, og gratis frakt over 1000 kr er jo fristende å takke ja til :lol:

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Machine_Head skrev: tor mar 30, 2023 5:35 pm
ElGuaje skrev: tor mar 30, 2023 5:16 pm Masse gode filmer der!

Hvem ser du først?
Det blir The Thing, fikk lyst til å se den om igjen for en liten stund siden, men fikk også lyst til å kjøpe den i 4K da det jo er en skikkelig klassiker. Så ble det plutselig til at jeg ville kjøpe litt flere filmer, og gratis frakt over 1000 kr er jo fristende å takke ja til :lol:
Bra valg!

Fikk muligheten til å se The Thing på kino i fjor. Strålende film.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

ElGuaje skrev: tor mar 30, 2023 5:44 pm
Machine_Head skrev: tor mar 30, 2023 5:35 pm
ElGuaje skrev: tor mar 30, 2023 5:16 pm Masse gode filmer der!

Hvem ser du først?
Det blir The Thing, fikk lyst til å se den om igjen for en liten stund siden, men fikk også lyst til å kjøpe den i 4K da det jo er en skikkelig klassiker. Så ble det plutselig til at jeg ville kjøpe litt flere filmer, og gratis frakt over 1000 kr er jo fristende å takke ja til :lol:
Bra valg!

Fikk muligheten til å se The Thing på kino i fjor. Strålende film.
Regner med det var 1951 versjonen på drive in kinoen.

Brukeravatar
Big George  
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

"Le Thé au Harem d'Archimède" Tror den hadde tittelen "Asfalt ungdom" i Norge.
Da jeg sendte forslag om denne til Cinemateket i Oslo for endel år siden fikk jeg entusiastiske meldinger fra folk i program-komiteen der.

En fransk film om to ungdommer og deres liv i betong bydelen utenfor Paris med kjempehøye grå blokker. Vi ser hva fattigdom og utenforskap gjør med folk.
En fantastisk og litt trist film Jeg så den på VHS, piratkopierte den da, men er veldig vanskelig å få tak i på dvd. Jeg leter innimellom på nettet.
Men filmmusikk-singelen har jeg fått tak i
BANLIEUE KARIM KACEL

Brukeravatar
Big George  
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Saturday Night Fever

Trolig den filmen med mest perler i filmmusikken. En undervurdert film i mine øyne.
Har lest og hørt at filmen har svake partier, Til det er mitt svar at folk ikke sier smarte
og meningsfulle replikker hele tiden. Dette er om ungdommer som prøver å finne mening
i storbyen i hverdagen med dårlig betalte jobber og fremmedgjort fra foreldre og de bedrestilte.

Dette er som Le Thé au Harem d'Archimède" som jeg skrev om i innlegget over
en skildring av ungdom som sliter men her er det masse bra musikk og diskoteket
blir et fristed der de unges liv gir spenning og mening.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Big George skrev: fre mar 31, 2023 4:53 am Saturday Night Fever

Trolig den filmen med mest perler i filmmusikken. En undervurdert film i mine øyne.
Har lest og hørt at filmen har svake partier, Til det er mitt svar at folk ikke sier smarte
og meningsfulle replikker hele tiden. Dette er om ungdommer som prøver å finne mening
i storbyen i hverdagen med dårlig betalte jobber og fremmedgjort fra foreldre og de bedrestilte.

Dette er som Le Thé au Harem d'Archimède" som jeg skrev om i innlegget over
en skildring av ungdom som sliter men her er det masse bra musikk og diskoteket
blir et fristed der de unges liv gir spenning og mening.
Så Saturday Night Fever for ei 2-3 år siden, og ikke gjort det på altfor lenge. Ei film som kanskje for mange blir litt overskygget av hele den ikoniske Disco/Travolta musikken og stilen, hitene og ja, under all "glamouren" ligger det jo ei ganske så dyster historie, der har holdt seg overraskende bra. Mulig hendelser fortsatt vil sjokkere eller fremheve ubehag, men nei, sammen med Blow Out (1981) og Pulp Fiction (1994), så er vel dette blant John Travoltas beste stunder. Hadde jo sans for han som bad guy i John Woo filmene (vel, bad guy via Nicolas Cage med sin fiendes ansikt) Broken Arrow og Face/Off.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

John Garfield skrev: fre mar 31, 2023 3:55 am
ElGuaje skrev: tor mar 30, 2023 5:44 pm
Machine_Head skrev: tor mar 30, 2023 5:35 pm

Det blir The Thing, fikk lyst til å se den om igjen for en liten stund siden, men fikk også lyst til å kjøpe den i 4K da det jo er en skikkelig klassiker. Så ble det plutselig til at jeg ville kjøpe litt flere filmer, og gratis frakt over 1000 kr er jo fristende å takke ja til :lol:
Bra valg!

Fikk muligheten til å se The Thing på kino i fjor. Strålende film.
Regner med det var 1951 versjonen på drive in kinoen.
Åpenbart

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Sett unna et par mer Michael Dudikoff b-filmer, der Fugitive Mind (1999) virker å være ei med noenlunde okei handling men åpenbart blir svekket av at en som Fred Olen Ray står nok en gang bakom. Likevel, Dudikoff og Heather Langenkamp forsøker å jobbe hardt for føden, men mot slutten er jeg nesten halvveis i søvne. 4/10

Cyberjack (1995) er enda ei Die Hard klone, men hvor helten er ei tidligere vanæret politimann, nå vaktmester i et high-tech selskap langt inn i fremtiden anno år 2008, og Brion James skuffer ikke som fargerike skurk.
Åpner lovende, men nok en gang holder det ikke hele veien inn, og slet meg i mål før en kollapsa, og lander på ei: 4,5/10

startelver

Legg inn av startelver »

Er i ferd med å se Non-Stop fra 2012 med Liam Neeson. Det er utrolig mange filmer jeg ikke har sett så denne liker jeg foreløpig veldig godt, er halvveis inne i den.

Ligger en gratisversjon ute her.


ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

startelver skrev: fre mar 31, 2023 7:21 pm Er i ferd med å se Non-Stop fra 2012 med Liam Neeson. Det er utrolig mange filmer jeg ikke har sett så denne liker jeg foreløpig veldig godt, er halvveis inne i den.

Ligger en gratisversjon ute her.

Alltid gøy med oversatte/alternative titler på filmer. Fast Flight :lol:

startelver

Legg inn av startelver »

ElGuaje skrev: fre mar 31, 2023 7:41 pm
startelver skrev: fre mar 31, 2023 7:21 pm Er i ferd med å se Non-Stop fra 2012 med Liam Neeson. Det er utrolig mange filmer jeg ikke har sett så denne liker jeg foreløpig veldig godt, er halvveis inne i den.

Ligger en gratisversjon ute her.

Alltid gøy med oversatte/alternative titler på filmer. Fast Flight :lol:
Det burde vært tittelen , har nå sett den og liker sånne filmer veldig godt, overraskende bra. Tok tid før man skjønte hvem gjerningsmannen var. Terningkast 5 / 6 .

Hitherto

Legg inn av Hitherto »

Bilde

Scream VI

Tror vel Scream må være min personlige nr. 1 når det kommer til franchiser, kanskje med unntak av Evil Dead. Suksessraten er så høy at jeg ikke finner ett eneste hatobjekt (den kjedelige TV-serien som til og med forandret på de ikoniske maskene kommer nærmest). Ei heller med de to siste selv om man savner nærværet av både Wes Craven og Kevin Williamson (sistnevnte er bare kreditert som produsent her).

Scream 6 plukker opp tråden fra den forrige og har de overlevende søke tilflukt som studenter i New York. Umiddelbart minner dette om Scream 2. Ikke dumt! Man forsøker altså å meta-fiksere de nye filmene ved å sammenstille handlingen med de to(tre?) første? Da er det masse å hente for de som kjenner serien og søker paralleller i karakterer og handlingsmønstre. Endog i ghostface-motivasjon og andre referanser. Synd man aldri er på nivå med Scream 4 - den uten sammenlikning beste oppfølgeren i denne serien som gjorde mye av det samme man forsøker på her.

Liker uansett at vi får bedre tid til å bli kjent med karakterene. Karakteren til Melissa Barrera er langt mer likandes denne gang og man har dannet seg en flott gjeng av hovedpersoner, selv om jeg begynner å bli lei av den latterlig overhypede Jenny Ortega.

Tidvis er det en fryd å følge med siden filmen gjør en god jobb med å trekke trådene tilbake til filmuniversets tidligere hendelser. KAN det være at en av skurkene fra de fem første filmene overlevde mot alle odds? Midtpartiet er nesten fantastisk siden man vier tiden til slike tankespinn. Synd man ikke helt står landingen som føles skremmende tannløs. Nok en gang; det er her originalen og Scream 4 virkelig utmerker seg med uforglemmelige klimaks.

Scenen hvor karakterene besøker "mausoleet" til tidligere Scream filmer er filmens udiskutable høydepunkt. Det samme er homagen til Jason Takes Manhattan.

7/10

rommegrot

Legg inn av rommegrot »

"Unstoppable" med Denzel Washington. Klassiker. 8/10

SirJames

Legg inn av SirJames »

Operation Fortune: Ruse de Guerre (2023)

Akkurat slik en popcorn-film på lørdagskvelden skal være.

7/10

Astonstian

Legg inn av Astonstian »

Frank.N.Steen skrev: lør mar 18, 2023 11:00 pm
Rettferdighetens ryttere (2020) av Anders Thomas Jensen

8,5/10
Kjekt å se at du hopper innom kvalitetsfilmer iblant :)

Astonstian

Legg inn av Astonstian »

Frank.N.Steen skrev: søn mar 19, 2023 12:22 pm
Ser at samme mann og flere av skuespillerne, ofte har levert meget sterke filmer ala Adams Æbler (2005) og Blinkende Lygter (2000), samt at en har kanskje et par potensielle usette godbiter på vent, fra det holdet.
To meget gode filmer! Kan også anbefale «the green butchers», «festen» og selvsagt «Druk», men den har du vel muligens sett?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»