Så da blir det Var da

Svar
FranciscoM

Re: Så da blir det Var da

Legg inn av FranciscoM »

Ble et heidundrende ja fra meg.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

stoodeh skrev: lør apr 01, 2023 4:05 pm Hei ser at det er mange som både er for og imot innføringen av VAR her inne. Tenkte det kunne vært interessant og få noen tall på hvor stor andel av FD debattanter som vil ha VAR. Jeg har derfor opprettet en spørreundersøkelse i lenken under der man kan svare på et enkelt spørsmål og så får dere se resultatene med en gang.

Vil du ha VAR I eliteserien?
https://no.surveymonkey.com/r/L3PJY3P
Jeg er ikke mot VAR i seg sjøl. Jeg er mot VAR slik det blir (mis)brukt. Så jeg finner ikke noe alternativ for meg der :)

Den dagen VAR begrenser seg til å ta åpenbare feil og de greier å komme opp med en konsekvent bruk av løsningen skal jeg ta i mot den med åpne armer.

Hvis VAR i Eliteserien ikke blir svært omstridt blir jeg mer enn overrasket.

Tror ikke folk forstår hvor elendig det blir med 5 kameraer på kamp når man andre steder har over 40. Og når kun den ene banehalvdelen har skikkelig slow motion-kamera (om det stemmer) så viser det galskapen i dette lavbudsjetteksperimentet.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Jeg har ikke forandret mening.
1. Dommere i ES er dårligere, de ser ikke bedre ved å titte på en monitor. Samme feilene blir gjort.
2. Ikke alle kampavgjørende situasjoner blir vurdert, kun et fåtall. Så med flaks vinner du selv med feildømming.
3. Vi ser på VAR bruk i dag og på tross av VAR blir brukt blir det allikevel feil avgjørelser, da faller hele poenget med VAR bort.
4. På stadion må vi vente med å juble for mål, til VAR har sagt sitt. I tillegg til lange avbrytelser i spillet.
5. Med 5 kamera på kamp i ES blir dette bare en parodi.

lund

Legg inn av lund »

Nei, poenget med VAR er ikke å eliminere feil. Det vil man aldri kunne klare så lenge det er mennesker man snakker om og så lenge reglene er åpne for skjønn. Da har man ikke forstått poenget med VAR. Poenget med VAR er å redusere feilprosenten og få det så rettferdig som mulig, ikke at alt skal bli perfekt. Det tror jeg egentlig man skjønner hvis man ønsker å skjønne det.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Har kommet hvem som skal være dommer og hvem som skal være VAR-dommer i åpningsrunden. Sjekk siste innlegget mitt i tråden Eliteserien.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Mandag 10.april kl.1430:
Rosenborg vs Viking
Dommer: Espen Andreas Eskås
VAR: Svein Oddvar Moen

Mandag 10.april kl.1700:
Ålesund vs Vålerenga
Dommer: Kristoffer Hagenes
VAR: Kai Erik Steen

Stabæk vs Odd
Dommer: Svein Tore Sinnes
VAR: Tom Harald Hagen

HamKam vs Sandefjord Fotball
Dommer: Sivert Øksnes Amland
VAR: Marius Hansen Grøtta

Lillestrøm vs Strømsgodset
Dommer: Tore Hansen
VAR: Sigurd Smehus Kringstad

Sarpsborg08 vs Bodø/Glimt
Dommer: Ola Hobber Nilsen
VAR: Marius Lien

Tromsø vs Molde
Dommer: Mohammad Usman Aslam
VAR: Daniel Higraff

Mandag 10.april kl.1915:
Brann vs Haugesund
Dommer: Rohit Saggi
VAR: Christian Moen

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

lund skrev: lør apr 01, 2023 7:48 pm Nei, poenget med VAR er ikke å eliminere feil. Det vil man aldri kunne klare så lenge det er mennesker man snakker om og så lenge reglene er åpne for skjønn. Da har man ikke forstått poenget med VAR. Poenget med VAR er å redusere feilprosenten og få det så rettferdig som mulig, ikke at alt skal bli perfekt. Det tror jeg egentlig man skjønner hvis man ønsker å skjønne det.
Jeg tror egentlig poenget med VAR er å ta slike feil:

Bilde

Men så har man endt opp med dette:

Bilde


Jeg føler alt for mange forsvarer VAR med det som var den opprinnelige meningen, men det som kritiseres er jo egentlig hva VAR har vist seg å være.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

lund skrev: lør apr 01, 2023 7:48 pm Nei, poenget med VAR er ikke å eliminere feil. Det vil man aldri kunne klare så lenge det er mennesker man snakker om og så lenge reglene er åpne for skjønn. Da har man ikke forstått poenget med VAR. Poenget med VAR er å redusere feilprosenten og få det så rettferdig som mulig, ikke at alt skal bli perfekt. Det tror jeg egentlig man skjønner hvis man ønsker å skjønne det.
Om så er tilfelle er det meningsløst å innføre VAR. Det er like rettferdig om feilprosenten er høy eller lav, det jevner seg ut i løpet av sesongen, om man ikke har dommere som hater et spesielt lag. Poenget med VAR må være slikt som PapaSmurf sier, ikke å vinne mesterskap på juks og attpåtil bli hyllet av folk som synes det er helt greit etterpå.

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Åh fyfaen som jeg hater VaR tidenes verste påfunn håper den dritten blir nedlagt

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Finnes det noen som er mer redd for utvikling og forandringer enn fotballsupportere?

lund

Legg inn av lund »

FranciscoM skrev: søn apr 02, 2023 10:17 am Finnes det noen som er mer redd for utvikling og forandringer enn fotballsupportere?
Kanskje langrennssupportere? (Jeg tilhører for øvrig begge grupper)

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

lund skrev: lør apr 01, 2023 7:48 pm Nei, poenget med VAR er ikke å eliminere feil. Det vil man aldri kunne klare så lenge det er mennesker man snakker om og så lenge reglene er åpne for skjønn. Da har man ikke forstått poenget med VAR. Poenget med VAR er å redusere feilprosenten og få det så rettferdig som mulig, ikke at alt skal bli perfekt. Det tror jeg egentlig man skjønner hvis man ønsker å skjønne det.
Som kommunisme så er det en nobel ide, men den fungerer jo ikke. Det er jo veldig tilfeldig hva som tas og når, og i Eliteserien blir det jo en farse der det er forskjellige antall kameraer og dermed ulikt grunnlag for å vurdere. Så hvordan noen kan hevde det er rettferdig er en gåte.

lund

Legg inn av lund »

GoingKronos skrev: søn apr 02, 2023 10:34 am
lund skrev: lør apr 01, 2023 7:48 pm Nei, poenget med VAR er ikke å eliminere feil. Det vil man aldri kunne klare så lenge det er mennesker man snakker om og så lenge reglene er åpne for skjønn. Da har man ikke forstått poenget med VAR. Poenget med VAR er å redusere feilprosenten og få det så rettferdig som mulig, ikke at alt skal bli perfekt. Det tror jeg egentlig man skjønner hvis man ønsker å skjønne det.
Som kommunisme så er det en nobel ide, men den fungerer jo ikke. Det er jo veldig tilfeldig hva som tas og når, og i Eliteserien blir det jo en farse der det er forskjellige antall kameraer og dermed ulikt grunnlag for å vurdere. Så hvordan noen kan hevde det er rettferdig er en gåte.
Jeg vil hevde at de to forrige VM-ene er eksempler på at det ikke er selve systemet som er problemet, men kompetansen til å bruke det riktig. Da funket det etter min mening generelt veldig bra. Det er to forskjellige ting, så får heller de som er motstandere av prinsipp være uenige.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

lund skrev: søn apr 02, 2023 10:38 am
GoingKronos skrev: søn apr 02, 2023 10:34 am
lund skrev: lør apr 01, 2023 7:48 pm Nei, poenget med VAR er ikke å eliminere feil. Det vil man aldri kunne klare så lenge det er mennesker man snakker om og så lenge reglene er åpne for skjønn. Da har man ikke forstått poenget med VAR. Poenget med VAR er å redusere feilprosenten og få det så rettferdig som mulig, ikke at alt skal bli perfekt. Det tror jeg egentlig man skjønner hvis man ønsker å skjønne det.
Som kommunisme så er det en nobel ide, men den fungerer jo ikke. Det er jo veldig tilfeldig hva som tas og når, og i Eliteserien blir det jo en farse der det er forskjellige antall kameraer og dermed ulikt grunnlag for å vurdere. Så hvordan noen kan hevde det er rettferdig er en gåte.
Jeg vil hevde at de to forrige VM-ene er eksempler på at det ikke er selve systemet som er problemet, men kompetansen til å bruke det riktig. Da funket det etter min mening generelt veldig bra. Det er to forskjellige ting, så får heller de som er motstandere av prinsipp være uenige.
Men da velger du et arrangement med verdens beste dommere, over 40 kameraer og uendelige med ressurser - det er jo ikke det som vil være hverdagen i norsk fotball. Og vi ser jo jevnlig i de største ligaene i verden at VAR tar kontroversielle avgjørelser som på ingen måte er opplagt. Og jeg har ingen tro på at den norske billigvarianten som har innebygd urettferdighet kommer til å fungere bedre.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Ingen klarer å overbevise meg om at et tonn med offsidemål, feildømte straffespark og røde kort i hver forbanna runde er å foretrekke over at dommeren får assistanse fra VAR. Javel, det blir ikke perfekt, men det kan umulig bli verre enn nå. Så får det nå bare være at man kanskje må juble to ganger etter en scoring, eller kanskje trekke tilbake jubelen, men det er i det minste et steg i riktig retning.

Hadde den jevne norske forballsupporter fått bestemme over Eliteserien hadde vi enda spilt amatørfotball på en grusbane med en fylt grisemage som ball.

lund

Legg inn av lund »

GoingKronos skrev: søn apr 02, 2023 10:42 am
lund skrev: søn apr 02, 2023 10:38 am
GoingKronos skrev: søn apr 02, 2023 10:34 am

Som kommunisme så er det en nobel ide, men den fungerer jo ikke. Det er jo veldig tilfeldig hva som tas og når, og i Eliteserien blir det jo en farse der det er forskjellige antall kameraer og dermed ulikt grunnlag for å vurdere. Så hvordan noen kan hevde det er rettferdig er en gåte.
Jeg vil hevde at de to forrige VM-ene er eksempler på at det ikke er selve systemet som er problemet, men kompetansen til å bruke det riktig. Da funket det etter min mening generelt veldig bra. Det er to forskjellige ting, så får heller de som er motstandere av prinsipp være uenige.
Men da velger du et arrangement med verdens beste dommere, over 40 kameraer og uendelige med ressurser - det er jo ikke det som vil være hverdagen i norsk fotball. Og vi ser jo jevnlig i de største ligaene i verden at VAR tar kontroversielle avgjørelser som på ingen måte er opplagt. Og jeg har ingen tro på at den norske billigvarianten som har innebygd urettferdighet kommer til å fungere bedre.
Vi får se. Forhåpentligvis blander de seg etter hvert minst mulig inn. Jeg er i alle fall for at man har en eller annen form for VAR. Da kan man forhåpentligvis forhindre at lag som Mjøndalen urettmessig rykker opp osv. (som Sogndal-kampen i 2020). Man kan også gjerne ha en regel på at man maks skal bruke f.eks. 1 minutt på en avgjørelse før man ev. lar spillet gå videre automatisk.

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

FranciscoM skrev: søn apr 02, 2023 10:17 am Finnes det noen som er mer redd for utvikling og forandringer enn fotballsupportere?
Finnes det noe som har fungert bedre enn fotballen?

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Real-_- skrev: søn apr 02, 2023 10:56 am
FranciscoM skrev: søn apr 02, 2023 10:17 am Finnes det noen som er mer redd for utvikling og forandringer enn fotballsupportere?
Finnes det noe som har fungert bedre enn fotballen?
Man fjerner ikke offside eller legger til en 12. spiller her. Det er dommerhjelp, noe annethvert innlegg i kamptrådene her inne roper etter.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

FranciscoM skrev: søn apr 02, 2023 10:51 am Ingen klarer å overbevise meg om at et tonn med offsidemål, feildømte straffespark og røde kort i hver forbanna runde er å foretrekke over at dommeren får assistanse fra VAR. Javel, det blir ikke perfekt, men det kan umulig bli verre enn nå. Så får det nå bare være at man kanskje må juble to ganger etter en scoring, eller kanskje trekke tilbake jubelen, men det er i det minste et steg i riktig retning.

Hadde den jevne norske forballsupporter fått bestemme over Eliteserien hadde vi enda spilt amatørfotball på en grusbane med en fylt grisemage som ball.
Tidligere i uka skrev du at jeg var krenket når jeg reagerte på en artikkel som TV2 skrev om multikulturelle i norsk landslagsfotball.

Nå idiotforklarer du argumenter jeg har mot VAR med at bl.a. jeg er i mot all utvikling.

Det begynner å danne seg et mønster. Utdriting av de som mener noe annet enn deg fremfor å svare på argumentene de kommer med.

Du kan bedre enn dette.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

PapaSmurf skrev: søn apr 02, 2023 11:21 am
FranciscoM skrev: søn apr 02, 2023 10:51 am Ingen klarer å overbevise meg om at et tonn med offsidemål, feildømte straffespark og røde kort i hver forbanna runde er å foretrekke over at dommeren får assistanse fra VAR. Javel, det blir ikke perfekt, men det kan umulig bli verre enn nå. Så får det nå bare være at man kanskje må juble to ganger etter en scoring, eller kanskje trekke tilbake jubelen, men det er i det minste et steg i riktig retning.

Hadde den jevne norske forballsupporter fått bestemme over Eliteserien hadde vi enda spilt amatørfotball på en grusbane med en fylt grisemage som ball.
Tidligere i uka skrev du at jeg var krenket når jeg reagerte på en artikkel som TV2 skrev om multikulturelle i norsk landslagsfotball.

Nå idiotforklarer du argumenter jeg har mot VAR med at bl.a. jeg er i mot all utvikling.

Det begynner å danne seg et mønster. Utdriting av de som mener noe annet enn deg fremfor å svare på argumentene de kommer med.

Du kan bedre enn dette.
Eneste gangen jeg nevnte at noen ble krenka var vel da en debattant begynte å forsvare bruken av et ord som hører fortiden til? Ellers var det siste avsnittet satt ekstremt langt ute på spissen og var et noe slapt forsøk på en spøk. Det var ikke et forsøk på å henge ut noen, og det var heller ikke direkte rettet mot verken deg eller noen andre her inne i tråden, og jeg beklager til alle som endte opp i skuddbanen.

Det første avsnittet står jeg derimot inne for, bare så det er sagt.

pigg

Legg inn av pigg »

Hvordan kan noen være imot VAR? Det mest irriterende for enhver fotballsupporter, annet enn et eget lags udugelighet, er dommerfeil. Med VAR vil man skjære bort den store majoriteten av disse feilene.

Hva så at det er kjipt at vinnermålet fire minutter på overtid blir annullert etter at VAR finner at det var 2,5 cm offside? Du føler deg dum etter å ha først jublet som besatt, men etter kampen burde man føle at det er greit. For rett skal alltid være rett, også når det går i mot ens eget fotballag.

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

pigg skrev: søn apr 02, 2023 11:55 am Hvordan kan noen være imot VAR?
Penger, tidsbruk, dommerfeil, brukerfeil, forskjellig antall kamera, dårlige vinkler, dårlig info på stadion, ikke designet for de på tribunen, tar bort engasjementet. Blant annet.

Borealis88

Legg inn av Borealis88 »

VAR-kamp på VG+ og RBnett mellom Molde og Glimt nå, generalprøve..

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

pigg skrev: søn apr 02, 2023 11:55 am Hvordan kan noen være imot VAR? Det mest irriterende for enhver fotballsupporter, annet enn et eget lags udugelighet, er dommerfeil. Med VAR vil man skjære bort den store majoriteten av disse feilene.
Det som er enda mer irriterende er når dommerne bruker VAR og allikevel klarer å dømme feil. Da er det ikke lengre et øyeblikks feil, men det er vurdert og sett på flere ganger. Det kan første tilgis og glemmes, men ikke det andre.

pigg

Legg inn av pigg »

ehall skrev: søn apr 02, 2023 2:13 pm Det som er enda mer irriterende er når dommerne bruker VAR og allikevel klarer å dømme feil. Da er det ikke lengre et øyeblikks feil, men det er vurdert og sett på flere ganger. Det kan første tilgis og glemmes, men ikke det andre.
Ved vurdering av offside/onside skal det være umulig å ta feil med de måleverktøyene VAR har. Vurdering av rødt kort er like mye skjønnsbasert som før; her er VAR sin rolle å si ifra til dommer når han ikke har fulgt med.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Se sesongåpningen fra Allsvenskan i helga. Der kan de det. 9 klubber har sagt nei til VAR, mens 1 supporterklubb har sagt nei. De andre har vel ikke uttalt seg såvidt jeg har fått med meg. Innmarsjen er til klubbsangene, og bla. Göteborg og Hammarby sine innmarsjer i helga var gåsehud aktig.

I mine øyne skal det ikke så mye til før man klarer 10 000 + for Rosenborg, Brann, Lillestrøm, Viking, Vålerenga, og til dels Molde og B/G. Det er noen få enkle grep som vil gjøre opplevelsen mye bedre, selv om man kanskje ikke er over 10 000 på kampene. VAR bidrar derimot ikke til den utviklingen.

Ja, det er en stråmann og jeg skjønner at folk kan tro at jeg mener Sverige har funnet ut av det fordi de ikke introduserer VAR, dog er det ikke det jeg mener. Supporterkulturen i Europa lever i beste velgående, men det er ingen tvil om at VAR har ødelagt spontaniteten. Når man scorer kanskje ett offsidemål går det ikke mange sekundene fra man scorer til man tenker "hva med VAR?". Gleden / frustrasjonen over å se assistent med flagget oppe / nede, er noe helt annet.

For min del fremstår VAR som ett verktøy for å fjerne folk fra stadionene og til sofaen. Det skulle ikke forundre meg om at de fleste som støtter VAR, er hjemmesittere.

Misforstå meg rett, skal man først introdusere VAR for man være konsekvent. Men det er man ikke i resten av Europa, og da blir man det ikke i Norge. Rett skal være rett og når først VAR er der skal man ta offsidene, men herregud så tåpelig å se på.

Jeg gleder meg til sesongstart, men VAR setter en bismak på det hele.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Noen som vet hvorfor det IKKE ble VAR-test i treningskampen mellom Molde og Glimt i går?
Dette at VAR-bua skal overvåke alt fra sentrale strøk gjør at jeg overhodet ikke har troa på at de IKKE klarer å kuke til teknologien.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

pigg skrev: søn apr 02, 2023 11:55 am Hvordan kan noen være imot VAR? Det mest irriterende for enhver fotballsupporter, annet enn et eget lags udugelighet, er dommerfeil. Med VAR vil man skjære bort den store majoriteten av disse feilene.

Hva så at det er kjipt at vinnermålet fire minutter på overtid blir annullert etter at VAR finner at det var 2,5 cm offside? Du føler deg dum etter å ha først jublet som besatt, men etter kampen burde man føle at det er greit. For rett skal alltid være rett, også når det går i mot ens eget fotballag.
Poenget er jo at TV-bildene ikke forteller sannheten om offsiden er marginal. Er det spillere i bevegelse vil de bildene som VAR sjekker sannsynligvis ikke dekkende for situasjonen.

Dette er det god dokumentasjon på fra England der man sier det minimum bør være 12 cm offside før at man kan si at man med stor sannsynlighet treffer rett. I enkelte tilfeller er det også for lite, men det er sjeldent.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Kalle73 skrev: man apr 03, 2023 11:54 am Dette at VAR-bua skal overvåke alt fra sentrale strøk gjør at jeg overhodet ikke har troa på at de IKKE klarer å kuke til teknologien.
Nå er ikke noen teknologiekspert, men er det noen praktisk forskjell på overføringen mtp. på bildene og kvaliteten hvis de sitter utenfor Aker Stadion kontra i ett rom i Oslo?

Det er mye å kritisere med VAR generelt og i Norge, men akkurat dette forstår jeg ikke.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Centrist skrev: man apr 03, 2023 11:16 am
For min del fremstår VAR som ett verktøy for å fjerne folk fra stadionene og til sofaen. Det skulle ikke forundre meg om at de fleste som støtter VAR, er hjemmesittere.
Jeg er fortsatt sikker på at det er et økonomisk langsiktig motiv med å få inn reklame mens spennende situasjoner VAR-gransker, de har jo sett på NFL og vet at det er den mest verdifulle reklametiden siden folk ikke forlater skjermen i spenning for hva som skjer.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»