Lammestek

Svar
DoktorS

Lammestek

Legg inn av DoktorS »

Det er tid for lammestek. Jeg synes det er en fordel at lam smaker lam. Er det en tendens til at produsentene ønsker at lam skal smake mindre lam enn før?

Dagbladet har gitt toppskåre til lam fra Brødrene Ringstad, og her synes jo det at lammesmaken er noe man ikke ønsker... !

Sitater: Det dufter godt, om enn men mer av kjøtt enn av lam, og sånn smaker det også. Fettet....
Ja, det kunne ha smakt mer lam, men denne milde smaken vil begeistre selv dem som er litt skeptiske til lammekjøtt

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Nettavisen Mat skriver mye rart - har stusset litt på misforståtte stavinger, blant annet... Men her -

https://mat.nettavisen.no/oppskrift/lan ... ellerirot/

Medium stekt på 70 grader???!

For øvrig - jeg er ikke så veldig positiv til denne langtidsstekingen. Hellstrøm kjører på full guffe - "Sett stekeovnen på cirka 220 grader."

https://www.tv2.no/underholdning/dag-ot ... /15617052/

Dessuten angir Hellstrøm omtrent der jeg erfarer steketiden vil være - noen av oppskriftene her er jo håpløse og angir for lang tilberedningstid, slik at lammet blir ferdig en time før planlagt middag...
Sist redigert av DoktorS den tir apr 04, 2023 8:40 am, redigert 2 ganger totalt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Hva er bra tilbehør til lammestek?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det meste passer til lammestek - til påske blir det tradisjonelt, spesielt ettersom det også blir søndagsmiddag. Fløtegratinerte poteter og grønnsaker. En grønn grønnsak - helst rosenkål, ellers grønne bønner eller f.eks. brokkoli eller erter. Og så synes jeg personlig det er godt med gulrot til.

Ikke noe saus - bare sjy/fett som har rent ut av sausen og samlet seg i bunnen under steikinga.

Om jeg skulle servert det til gjester en lørdag kveld ville jeg kanskje justert litt på tilbehøret - men gjerne med fløtegratinerte da også, eller råstekte mandelpoteter.

Da hadde jeg kanskje laget et litt "tøffere" tilbehør - steke opp sopp, bake sjalottløk og forvelle grønne bønner. Og så hadde jeg rett før servering blandet alt dette lett sammen og varmet opp i olje tilsmak med hvitløk.

Dette blir da litt mindre "søndagsmiddag" - ved at det bare er tre ting å forsyne seg av og man kan konsentrere seg om drikkingen og fokusere mer på at det er lørdag kveld...

Ellers er jo det haugevis av oppskrifter der ute - ser at Hellstrøm bruker tomat og paprika, ikke så dumt om man liker det - blir jo en friskere rett, som sikkert mange setter pris på.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»