800 kg kokain beslaglagt i Oslo

Svar
fargerik

Re: 800 kg kokain beslaglagt i Oslo

Legg inn av fargerik »

Alpha skrev: fre apr 07, 2023 6:09 pm
fargerik skrev: fre apr 07, 2023 5:13 pm
Alpha skrev: fre apr 07, 2023 4:14 pm


På hvilken måte hjelper det å kutte kontakten med de som bruker det?
Det er en personlig tilfredsstillelse å si FUCK YOU til folk jeg ikke vil ha noe med å gjøre.
Høres ikke særlig modent eller bærekraftig ut. Jeg synes at det blir tullete å si 'FUCK YOU' til alle som lever etter andre verdier enn meg selv. Da ville jeg sagt det på trening, i arbeidslivet, på gatan, på butikken osv. Hadde vært et utrolig stusselig samfunn å leve i. En bør kunne akseptere at alle er forskjellig og heller prøve å se det beste i alle og enhver. Skal man først begynne å dømme så kraftig, så er det ytterst få mennesker man ikke kan si 'FUCK YOU' til.
Jeg er en gammel mann, ikke født bak en dass, og jeg har erfaring.
Folk blir ødelagt av dop, og før eller senere kommer de for å tigge penger eller prøve å lure gamle venner.
Værsågod, ta dem under dine vinger du, dersom du vil.
Det er på eget ansvar.
Folk blir desperate nok til å stjele sin mors nyre når de er på nedtur.
"Andres verdier" dritten din kan du skylle ned i dass.
Gud sier det samme. Hør på meg, eller dra til helvete.

Cochise
Innlegg: 343

Legg inn av Cochise »

fargerik skrev: fre apr 07, 2023 7:23 pm
Alpha skrev: fre apr 07, 2023 6:09 pm
fargerik skrev: fre apr 07, 2023 5:13 pm
Det er en personlig tilfredsstillelse å si FUCK YOU til folk jeg ikke vil ha noe med å gjøre.
Høres ikke særlig modent eller bærekraftig ut. Jeg synes at det blir tullete å si 'FUCK YOU' til alle som lever etter andre verdier enn meg selv. Da ville jeg sagt det på trening, i arbeidslivet, på gatan, på butikken osv. Hadde vært et utrolig stusselig samfunn å leve i. En bør kunne akseptere at alle er forskjellig og heller prøve å se det beste i alle og enhver. Skal man først begynne å dømme så kraftig, så er det ytterst få mennesker man ikke kan si 'FUCK YOU' til.
Jeg er en gammel mann, ikke født bak en dass, og jeg har erfaring.
Folk blir ødelagt av dop, og før eller senere kommer de for å tigge penger eller prøve å lure gamle venner.
Værsågod, ta dem under dine vinger du, dersom du vil.
Det er på eget ansvar.
Folk blir desperate nok til å stjele sin mors nyre når de er på nedtur.
"Andres verdier" dritten din kan du skylle ned i dass.
Gud sier det samme. Hør på meg, eller dra til helvete.
En tanke slo til fra ingensteds da jeg leste innlegget ditt.
Alt du skriver her om folk og "dop" kan like gjerne sies gjelde for alkohol. Vel, rent bortsett fra at langt flere rammes av alkoholbruk/avhengighet enn av kokain vil jeg tro.
Så jeg filosoferer videre - sier du fuck you til folk som tar seg en dram eller tyve også?

cochise-

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

fargerik skrev: fre apr 07, 2023 7:23 pm Folk blir ødelagt av dop
Folk kan bli ødelagt av dop. Kokain er noe man kan sniffe i seg et helt livsløp uten at omgivelsene merker det. Godt mulig du har noen i nære relasjoner for alt du vet.

Alpha

Legg inn av Alpha »

fargerik skrev: fre apr 07, 2023 7:23 pm
Alpha skrev: fre apr 07, 2023 6:09 pm
fargerik skrev: fre apr 07, 2023 5:13 pm
Det er en personlig tilfredsstillelse å si FUCK YOU til folk jeg ikke vil ha noe med å gjøre.
Høres ikke særlig modent eller bærekraftig ut. Jeg synes at det blir tullete å si 'FUCK YOU' til alle som lever etter andre verdier enn meg selv. Da ville jeg sagt det på trening, i arbeidslivet, på gatan, på butikken osv. Hadde vært et utrolig stusselig samfunn å leve i. En bør kunne akseptere at alle er forskjellig og heller prøve å se det beste i alle og enhver. Skal man først begynne å dømme så kraftig, så er det ytterst få mennesker man ikke kan si 'FUCK YOU' til.
Jeg er en gammel mann, ikke født bak en dass, og jeg har erfaring.
Folk blir ødelagt av dop, og før eller senere kommer de for å tigge penger eller prøve å lure gamle venner.
Værsågod, ta dem under dine vinger du, dersom du vil.
Det er på eget ansvar.
Folk blir desperate nok til å stjele sin mors nyre når de er på nedtur.
"Andres verdier" dritten din kan du skylle ned i dass.
Gud sier det samme. Hør på meg, eller dra til helvete.
Men å være venner med folk som trøkker innpå søtsaker og annen junk er helt innafor. Nesten halvparten av den norske befolkningen har overvekt eller fedme. Fedme alene har en estimert prislapp på over 100 mrd. årlig. Tar du overvekt med i regnestykket, så får du et LANGT høyere beløp. Likevel sitter man med påskeegget i armkroken og smiler med fettglaserte lepper uten å ofre en tanke på hva det koster samfunnet.

Men disse menneskene er det helt OK å ikke si 'FUCK YOU' til? Eller blir det kanskje for vanskelig å si det til nærmere halvparten av den norske befolkning? Kanskje lettere å gjøre det mot en minoritet? Selv folk som bare har eksperimentert, som aldri vil føre til konsekvenser for samfunnet?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Alpha skrev: fre apr 07, 2023 8:45 pm
fargerik skrev: fre apr 07, 2023 7:23 pm
Alpha skrev: fre apr 07, 2023 6:09 pm

Høres ikke særlig modent eller bærekraftig ut. Jeg synes at det blir tullete å si 'FUCK YOU' til alle som lever etter andre verdier enn meg selv. Da ville jeg sagt det på trening, i arbeidslivet, på gatan, på butikken osv. Hadde vært et utrolig stusselig samfunn å leve i. En bør kunne akseptere at alle er forskjellig og heller prøve å se det beste i alle og enhver. Skal man først begynne å dømme så kraftig, så er det ytterst få mennesker man ikke kan si 'FUCK YOU' til.
Jeg er en gammel mann, ikke født bak en dass, og jeg har erfaring.
Folk blir ødelagt av dop, og før eller senere kommer de for å tigge penger eller prøve å lure gamle venner.
Værsågod, ta dem under dine vinger du, dersom du vil.
Det er på eget ansvar.
Folk blir desperate nok til å stjele sin mors nyre når de er på nedtur.
"Andres verdier" dritten din kan du skylle ned i dass.
Gud sier det samme. Hør på meg, eller dra til helvete.
Men å være venner med folk som trøkker innpå søtsaker og annen junk er helt innafor. Nesten halvparten av den norske befolkningen har overvekt eller fedme. Fedme alene har en estimert prislapp på over 100 mrd. årlig. Tar du overvekt med i regnestykket, så får du et LANGT høyere beløp. Likevel sitter man med påskeegget i armkroken og smiler med fettglaserte lepper uten å ofre en tanke på hva det koster samfunnet.

Men disse menneskene er det helt OK å ikke si 'FUCK YOU' til? Eller blir det kanskje for vanskelig å si det til nærmere halvparten av den norske befolkning? Kanskje lettere å gjøre det mot en minoritet? Selv folk som bare har eksperimentert, som aldri vil føre til konsekvenser for samfunnet?
Det burde være enkelt å forstå klar tale.
Jeg vil ikke ha noe med folk å gjøre dersom de bruker kokain.
Kokain er under fellesbetegnelse dop.
Men jeg skal overraske dere nå :
Jeg mener personlig at cannabis godt kan legaliseres. Slikt bør folk kunne dyrke hjemme.
Dere som ønsker må gjerne holde en hånd over kokka-huene, men dere får intet igjen for det.
Jeg har selv sett gamle venner forandre seg til sleske, kalde samvittighetsløse jævler.
De merker det ikke selv, men vi rundt dem er ikke idioter. Vi merker det.
Sist redigert av fargerik den fre apr 07, 2023 8:56 pm, redigert 1 gang totalt.

Cabal

Legg inn av Cabal »

Cochise skrev: fre apr 07, 2023 7:53 pm En tanke slo til fra ingensteds da jeg leste innlegget ditt.
Alt du skriver her om folk og "dop" kan like gjerne sies gjelde for alkohol. Vel, rent bortsett fra at langt flere rammes av alkoholbruk/avhengighet enn av kokain vil jeg tro.
Så jeg filosoferer videre - sier du fuck you til folk som tar seg en dram eller tyve også?
Jeg er ganske sikker på at alkohol har ødelagt så mange liv og medført så mye lidelse, at det nesten blir dumt å sammenligne det med andre rusmidler. Man er i alle fall ekstremt hyklersk om man er særdeles positiv til alkohol, samtidig som man er særdeles negativ til andre rusmidler.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Cabal skrev: fre apr 07, 2023 8:55 pm
Cochise skrev: fre apr 07, 2023 7:53 pm En tanke slo til fra ingensteds da jeg leste innlegget ditt.
Alt du skriver her om folk og "dop" kan like gjerne sies gjelde for alkohol. Vel, rent bortsett fra at langt flere rammes av alkoholbruk/avhengighet enn av kokain vil jeg tro.
Så jeg filosoferer videre - sier du fuck you til folk som tar seg en dram eller tyve også?
Jeg er ganske sikker på at alkohol har ødelagt så mange liv og medført så mye lidelse, at det nesten blir dumt å sammenligne det med andre rusmidler. Man er i alle fall ekstremt hyklersk om man er særdeles positiv til alkohol, samtidig som man er særdeles negativ til andre rusmidler.
Jada. Men hvorfor skal tråden om kokain ødelegges av whataboutisme?
Hvor mange liv tar "mafiaen" som lager øl som selges i butikken?
Vi vet hvor mange liv kokainmafiaen tar. Og da mener jeg reinspikka drap på hundrevis, tusenvis av mennesker.
De som bruker kokain støtter massemordere.

Cabal

Legg inn av Cabal »

fargerik skrev: fre apr 07, 2023 8:57 pm Jada. Men hvorfor skal tråden om kokain ødelegges av whataboutisme?
Hvor mange liv tar "mafiaen" som lager øl som selges i butikken?
Vi vet hvor mange liv kokainmafiaen tar. Og da mener jeg reinspikka drap på hundrevis, tusenvis av mennesker.
De som bruker kokain støtter massemordere.
Og det har ikke alkohol?????? Fuck you (som du sier).

Er nok ikke veldig mange voldstilfeller hvor ikke alkohol er bidragsyter. Er nok ikke få familier som er fullstendig ødelagt pga alkohol(misbruk).
Du kjenner til en, kanskje max to stk, hvor kokain har medført noe spesielt negativt (mest sannsynligvis ingen, sånn egentlig)? Sannsynligvis kjenner du til 10-gangern så mange hvor alkohol har ødelagt noe, på den ene eller andre måten. Alkohol er nok det verste rusmiddelet verden har sett. Gateway-drug deluxe....

Så om du sitter der og koser deg med alkohol, mens du hytter med knyttneven mot de som velger andre rusmidler, så er du en hykler.

Alpha

Legg inn av Alpha »

fargerik skrev: fre apr 07, 2023 8:57 pm
Cabal skrev: fre apr 07, 2023 8:55 pm
Cochise skrev: fre apr 07, 2023 7:53 pm En tanke slo til fra ingensteds da jeg leste innlegget ditt.
Alt du skriver her om folk og "dop" kan like gjerne sies gjelde for alkohol. Vel, rent bortsett fra at langt flere rammes av alkoholbruk/avhengighet enn av kokain vil jeg tro.
Så jeg filosoferer videre - sier du fuck you til folk som tar seg en dram eller tyve også?
Jeg er ganske sikker på at alkohol har ødelagt så mange liv og medført så mye lidelse, at det nesten blir dumt å sammenligne det med andre rusmidler. Man er i alle fall ekstremt hyklersk om man er særdeles positiv til alkohol, samtidig som man er særdeles negativ til andre rusmidler.
Jada. Men hvorfor skal tråden om kokain ødelegges av whataboutisme?
Hvor mange liv tar "mafiaen" som lager øl som selges i butikken?
Vi vet hvor mange liv kokainmafiaen tar. Og da mener jeg reinspikka drap på hundrevis, tusenvis av mennesker.
De som bruker kokain støtter massemordere.
På samme måte som at de som handler på McDonalds m.m støtter massemordere og ødeleggelse av menneskerasen?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Narkotika er og har alltid vært for enkle folk.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Queenie skrev: fre apr 07, 2023 9:20 pm Narkotika er og har alltid vært for enkle folk.
Det kan sies om det aller meste uten at det bidrar med noe som helst nyttig til debatten.

Tror ikke folk flest mener kokain er sunt. Denne stigmatiseringen er derimot helt tullete når man skal lukke øynene for alle andre problemer.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Alpha skrev: fre apr 07, 2023 8:45 pm Men å være venner med folk som trøkker innpå søtsaker og annen junk er helt innafor. Nesten halvparten av den norske befolkningen har overvekt eller fedme. Fedme alene har en estimert prislapp på over 100 mrd. årlig. Tar du overvekt med i regnestykket, så får du et LANGT høyere beløp. Likevel sitter man med påskeegget i armkroken og smiler med fettglaserte lepper uten å ofre en tanke på hva det koster samfunnet.

Men disse menneskene er det helt OK å ikke si 'FUCK YOU' til? Eller blir det kanskje for vanskelig å si det til nærmere halvparten av den norske befolkning? Kanskje lettere å gjøre det mot en minoritet? Selv folk som bare har eksperimentert, som aldri vil føre til konsekvenser for samfunnet?
Sammenligne kokain med søtsaker og junk food. Dette er noe av det villeste jeg har lest her inne. Man tror ikke det man leser.

Ser heller ingen grunn til å være venner med kokain sniffere. Om de vil ødelegge livet sitt så vel bekomme, men jeg vill ikke ha noen ting med de å gjøre.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Cabal skrev: fre apr 07, 2023 8:55 pm
Cochise skrev: fre apr 07, 2023 7:53 pm En tanke slo til fra ingensteds da jeg leste innlegget ditt.
Alt du skriver her om folk og "dop" kan like gjerne sies gjelde for alkohol. Vel, rent bortsett fra at langt flere rammes av alkoholbruk/avhengighet enn av kokain vil jeg tro.
Så jeg filosoferer videre - sier du fuck you til folk som tar seg en dram eller tyve også?
Jeg er ganske sikker på at alkohol har ødelagt så mange liv og medført så mye lidelse, at det nesten blir dumt å sammenligne det med andre rusmidler. Man er i alle fall ekstremt hyklersk om man er særdeles positiv til alkohol, samtidig som man er særdeles negativ til andre rusmidler.
Det nærmeste man kommer alkohol er vel kanskje 'opioidkrisen' i usa, men hva kan man anta at den er i forhold til alkohol..? 1/10 eller kanskje nærmere 1/100..?

Alpha

Legg inn av Alpha »

ehall skrev: fre apr 07, 2023 10:03 pm
Alpha skrev: fre apr 07, 2023 8:45 pm Men å være venner med folk som trøkker innpå søtsaker og annen junk er helt innafor. Nesten halvparten av den norske befolkningen har overvekt eller fedme. Fedme alene har en estimert prislapp på over 100 mrd. årlig. Tar du overvekt med i regnestykket, så får du et LANGT høyere beløp. Likevel sitter man med påskeegget i armkroken og smiler med fettglaserte lepper uten å ofre en tanke på hva det koster samfunnet.

Men disse menneskene er det helt OK å ikke si 'FUCK YOU' til? Eller blir det kanskje for vanskelig å si det til nærmere halvparten av den norske befolkning? Kanskje lettere å gjøre det mot en minoritet? Selv folk som bare har eksperimentert, som aldri vil føre til konsekvenser for samfunnet?
Sammenligne kokain med søtsaker og junk food. Dette er noe av det villeste jeg har lest her inne. Man tror ikke det man leser.

Ser heller ingen grunn til å være venner med kokain sniffere. Om de vil ødelegge livet sitt så vel bekomme, men jeg vill ikke ha noen ting med de å gjøre.
Jeg sammenligner ikke kokain som substans med matvarer som energikilde, men derimot ringvirkningene det skaper. Hvis man skal ta avstand fra folk som har brukt kokain med samfunnsbyrden som grunnlag, så burde man gjøre det samme med folk som har overvekt og fedme. Personlig synes jeg ikke at man skal ta avstand fra noen av partene.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Alpha skrev: fre apr 07, 2023 10:09 pm
ehall skrev: fre apr 07, 2023 10:03 pm
Alpha skrev: fre apr 07, 2023 8:45 pm Men å være venner med folk som trøkker innpå søtsaker og annen junk er helt innafor. Nesten halvparten av den norske befolkningen har overvekt eller fedme. Fedme alene har en estimert prislapp på over 100 mrd. årlig. Tar du overvekt med i regnestykket, så får du et LANGT høyere beløp. Likevel sitter man med påskeegget i armkroken og smiler med fettglaserte lepper uten å ofre en tanke på hva det koster samfunnet.

Men disse menneskene er det helt OK å ikke si 'FUCK YOU' til? Eller blir det kanskje for vanskelig å si det til nærmere halvparten av den norske befolkning? Kanskje lettere å gjøre det mot en minoritet? Selv folk som bare har eksperimentert, som aldri vil føre til konsekvenser for samfunnet?
Sammenligne kokain med søtsaker og junk food. Dette er noe av det villeste jeg har lest her inne. Man tror ikke det man leser.

Ser heller ingen grunn til å være venner med kokain sniffere. Om de vil ødelegge livet sitt så vel bekomme, men jeg vill ikke ha noen ting med de å gjøre.
Jeg sammenligner ikke kokain som substans med matvarer som energikilde, men derimot ringvirkningene det skaper. Hvis man skal ta avstand fra folk som har brukt kokain med samfunnsbyrden som grunnlag, så burde man gjøre det samme med folk som har overvekt og fedme. Personlig synes jeg ikke at man skal ta avstand fra noen av partene.
Det får du mene. Selv mener jeg kokain smuglere og langere skulle bi kasta i fengsel og nøkkelen kastet bort. I mangel av dødsstraff i Norge.

Alpha

Legg inn av Alpha »

ehall skrev: fre apr 07, 2023 10:16 pm
Alpha skrev: fre apr 07, 2023 10:09 pm
ehall skrev: fre apr 07, 2023 10:03 pm

Sammenligne kokain med søtsaker og junk food. Dette er noe av det villeste jeg har lest her inne. Man tror ikke det man leser.

Ser heller ingen grunn til å være venner med kokain sniffere. Om de vil ødelegge livet sitt så vel bekomme, men jeg vill ikke ha noen ting med de å gjøre.
Jeg sammenligner ikke kokain som substans med matvarer som energikilde, men derimot ringvirkningene det skaper. Hvis man skal ta avstand fra folk som har brukt kokain med samfunnsbyrden som grunnlag, så burde man gjøre det samme med folk som har overvekt og fedme. Personlig synes jeg ikke at man skal ta avstand fra noen av partene.
Det får du mene. Selv mener jeg kokain smuglere og langere skulle bi kasta i fengsel og nøkkelen kastet bort. I mangel av dødsstraff i Norge.
Hvorfor mener du det?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Alpha skrev: fre apr 07, 2023 10:01 pm
Queenie skrev: fre apr 07, 2023 9:20 pm Narkotika er og har alltid vært for enkle folk.
Det kan sies om det aller meste uten at det bidrar med noe som helst nyttig til debatten.

Tror ikke folk flest mener kokain er sunt. Denne stigmatiseringen er derimot helt tullete når man skal lukke øynene for alle andre problemer.
Akkurat her er jeg enig med Trumpern, narkotika er noe svineri og det ødelegger så mange liv. Alkohol hadde ikke vært tillatt i dag heller om man visste det man nå vet. Men på den andre siden så blir vi også alt for gamle, og livet skal jo nytes mens vi har det.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Queenie skrev: fre apr 07, 2023 10:30 pm
Alpha skrev: fre apr 07, 2023 10:01 pm
Queenie skrev: fre apr 07, 2023 9:20 pm Narkotika er og har alltid vært for enkle folk.
Det kan sies om det aller meste uten at det bidrar med noe som helst nyttig til debatten.

Tror ikke folk flest mener kokain er sunt. Denne stigmatiseringen er derimot helt tullete når man skal lukke øynene for alle andre problemer.
Akkurat her er jeg enig med Trumpern, narkotika er noe svineri og det ødelegger så mange liv. Alkohol hadde ikke vært tillatt i dag heller om man visste det man nå vet. Men på den andre siden så blir vi også alt for gamle, og livet skal jo nytes mens vi har det.
Men det er jo så enormt hyklersk. Hvorfor skal folk få nyte livet med overvekt og alkohol, men ikke med kokain? Alle tre har potensial for å ødelegge liv. Det blir som å ta avstand fra folk som dreper med pistol, men invitere dem som dreper med kniv til middagsbordet.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Alpha skrev: fre apr 07, 2023 10:40 pm
Queenie skrev: fre apr 07, 2023 10:30 pm
Alpha skrev: fre apr 07, 2023 10:01 pm

Det kan sies om det aller meste uten at det bidrar med noe som helst nyttig til debatten.

Tror ikke folk flest mener kokain er sunt. Denne stigmatiseringen er derimot helt tullete når man skal lukke øynene for alle andre problemer.
Akkurat her er jeg enig med Trumpern, narkotika er noe svineri og det ødelegger så mange liv. Alkohol hadde ikke vært tillatt i dag heller om man visste det man nå vet. Men på den andre siden så blir vi også alt for gamle, og livet skal jo nytes mens vi har det.
Men det er jo så enormt hyklersk. Hvorfor skal folk få nyte livet med overvekt og alkohol, men ikke med kokain? Alle tre har potensial for å ødelegge liv. Det blir som å ta avstand fra folk som dreper med pistol, men invitere dem som dreper med kniv til middagsbordet.
Mat må vi ha for å overleve, det samme gjelder ikke rus.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Alpha skrev: fre apr 07, 2023 10:19 pm
ehall skrev: fre apr 07, 2023 10:16 pm
Alpha skrev: fre apr 07, 2023 10:09 pm

Jeg sammenligner ikke kokain som substans med matvarer som energikilde, men derimot ringvirkningene det skaper. Hvis man skal ta avstand fra folk som har brukt kokain med samfunnsbyrden som grunnlag, så burde man gjøre det samme med folk som har overvekt og fedme. Personlig synes jeg ikke at man skal ta avstand fra noen av partene.
Det får du mene. Selv mener jeg kokain smuglere og langere skulle bi kasta i fengsel og nøkkelen kastet bort. I mangel av dødsstraff i Norge.
Hvorfor mener du det?
Fordi de står bak enorme lidelser, både for de som er avhengig og de mange uskyldige som rammes (de må få tak i penger). De med viten og vilje ødelegger folk, er på linje med mordere.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Queenie skrev: fre apr 07, 2023 10:50 pm
Alpha skrev: fre apr 07, 2023 10:40 pm
Queenie skrev: fre apr 07, 2023 10:30 pm

Akkurat her er jeg enig med Trumpern, narkotika er noe svineri og det ødelegger så mange liv. Alkohol hadde ikke vært tillatt i dag heller om man visste det man nå vet. Men på den andre siden så blir vi også alt for gamle, og livet skal jo nytes mens vi har det.
Men det er jo så enormt hyklersk. Hvorfor skal folk få nyte livet med overvekt og alkohol, men ikke med kokain? Alle tre har potensial for å ødelegge liv. Det blir som å ta avstand fra folk som dreper med pistol, men invitere dem som dreper med kniv til middagsbordet.
Mat må vi ha for å overleve, det samme gjelder ikke rus.
Folk må ikke spise snacks og junk og folk må heller ikke ligge i et energioverskudd. Samtidig vil jeg påpeke at alkohol gir rus - det også. Mat kan også trigge dopaminreseptorerer på nøyaktig samme måte som rusmidler, bare for å ha det sagt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Alpha skrev: fre apr 07, 2023 11:17 pm
Queenie skrev: fre apr 07, 2023 10:50 pm
Alpha skrev: fre apr 07, 2023 10:40 pm

Men det er jo så enormt hyklersk. Hvorfor skal folk få nyte livet med overvekt og alkohol, men ikke med kokain? Alle tre har potensial for å ødelegge liv. Det blir som å ta avstand fra folk som dreper med pistol, men invitere dem som dreper med kniv til middagsbordet.
Mat må vi ha for å overleve, det samme gjelder ikke rus.
Folk må ikke spise snacks og junk og folk må heller ikke ligge i et energioverskudd.
Nei, men det er en helt annen diskusjon.

Alpha

Legg inn av Alpha »

ehall skrev: fre apr 07, 2023 11:06 pm
Alpha skrev: fre apr 07, 2023 10:19 pm
ehall skrev: fre apr 07, 2023 10:16 pm

Det får du mene. Selv mener jeg kokain smuglere og langere skulle bi kasta i fengsel og nøkkelen kastet bort. I mangel av dødsstraff i Norge.
Hvorfor mener du det?
Fordi de står bak enorme lidelser, både for de som er avhengig og de mange uskyldige som rammes (de må få tak i penger). De med viten og vilje ødelegger folk, er på linje med mordere.
Verden er ikke sort/hvitt. Er du klar over hvor mye lidelse overvekt og fedme forårsaker? Jeg kan skrive side opp og side ned, men det tviler jeg på at du ønsker å lese - så la meg ta det kort.


1) Overvekt og fedme kan føre til en rekke helseplager, inkludert økt risiko for hjerte- og karsykdommer, diabetes type 2, høyt blodtrykk, søvnapné, visse former for kreft og muskel- og skjelettplager som slitasjegikt. Disse helseplagene kan føre til nedsatt livskvalitet, funksjonshemning og tidlig død. Behandling av helseplager knyttet til overvekt og fedme er kostbart, og dette kan påvirke helsevesenets ressurser og samfunnets økonomi som helhet.

2) Overvekt og fedme kan også føre til mobbing og diskriminering, noe som kan påvirke en persons selvbilde og psykiske helse. Dette kan igjen føre til sosial isolasjon, depresjon og angst, noe som kan føre til ytterligere helseplager.

3) Overvekt og fedme kan påvirke samfunnet på mer grunnleggende nivå, for eksempel ved å påvirke arbeidsproduktiviteten og utdanningsprestasjoner. Som igjen gir ringvirkninger rettet mot f.eks trygdeordningen.

Forskjellen på overvekt/fedme og kokain er at en promille av befolkningen har et kokainproblem, mens nærmere halvparten av befolkningen har et vektproblem. Og nå har jeg ikke engang nevnt alkohol eller andre midler som er skadelig for samfunnet. Likevel skal du slå med kjeppen mot en liten gruppe mennesker, når problemene vi har foran oss er så enormt mye større og mer kompleks.

Sier jeg at det ene eller andre er bra? Nei.
Sier jeg 'FUCK YOU' til en liten gruppe mennesker og går med bind for øynene forbi alle andre problemer vi har? Nei.

Predatorgnu

Legg inn av Predatorgnu »

Alle typer avhengighet gjør folk til egoister. Koster avhengigheten mer enn man har råd til blir man en "drittsekk".
Det starter gjerne med lån. - "Hei Predator. Jeg vet jeg skylder deg 1000,-. Du får dem den 20., men kan jeg låne en høvding til ? Du skjønner bikkja til naboen skal ha valper og bla, bla, bla. Det er helt bankers. Du kjenner meg. Jeg betaler alltid tilbake bla, bla, bla".
Når man har gått denne runden mange nok ganger med venner og familie blir det slutt på flere lån. Da kan det lett begynne å forsvinne ting om vedkommende har vært på besøk. Men dette gjelder også avhengige av alkohol og gambling. (Direkte ran, vold, drap og "salg" av lillesøster er muligens forbeholdt avhendige av forbudte rusmidler.) Men når folk har kommet til dette punktet må man bare komme seg vekk, holde de på avstand, om man ikke kan hjelpe dem ut av avhengigheten.

Narkopenger finansierer gjenger, mafia og væpna opprørsgrupper rundt i verden. Dette er jo ingenting å diskutere. Enorme summer flyter fra USA og Europa til "drittsekker" i sør-amerika, afrika og Asia.

Escobar dro inn ufattelige summer på kokain. Så mye at han kunne bygge sin egen hær og utfordre staten. Det rant vistnok inn $ 420 mill. i uka en periode. Det sies at banden brukte $ 2500 pr mnd på gummistrikk. For å holde pengebunkene sammen. Han styrte 80 % av kokainhandelen.
Men når Escobar døde forsvant ikke kokainet og cracken fra gatene.
Andre drittsekker var klare til å ta over. Selvsagt var det det. Med sånne verdier involvert er det mange som er villige til å gå over utallige lik for å få en bit.
Som det skrives lenger opp estimeres det at handel med narko utgjør ca 4 000 000 000 000 kroner årlig. https://www.worldometers.info/drugs/

Dette lar seg ikke stoppe.

Teoretisk kan vi utrydde cocaplanten og opiumsplantene, men da blir det produsert syntetisk.
Vi kan drømme at vi slutter å ruse oss. Men, som jeg sier lenger opp, rus har alltid vært i bruk og missbruk - overalt.
Det beste, tror jeg, er å legalisere det. Få det inn under mer kontrollerbare rammer. Omtrent som vi har gjort med alkohol. Staten kan kjøpe inn fra godkjente produsenter og distribuere fra godkjente forhandlere. Garantert kvalitet til en garantert pris.
Pengene man ev tjener på dette + de pengene man garantert sparer på toll og politi, kan brukes til behandling av de som er motivert til å slutte.
Det vil sikkert finnes et svart marked. Som det gjør med alkohol - med tresprit, rødsprit og rompesprit.
Eller som med prostituerte i land hvor både salg og kjøp er regulert og lovlig. De tannløse og syke tilbyr seg i bakgatene.
Men de virkelig store summene vil kanaliseres vekk fra drittsekker alla Escobar.
Brukere og misbrukere slipper å jakte rundt etter stoff som er utblanda med rottegift, hjortetakksalt og sauefett. Legalt stoff vil bli betydelig billigere og mindre helseskadelig enn sånn vi har det nå.
Kanskje det ikke trenger bli så mange drittsekker på gatene og i venneflokken på den måten?

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Queenie skrev: fre apr 07, 2023 9:20 pm Narkotika er og har alltid vært for enkle folk.
Tror heller det er "moralen" din som spiller deg et puss.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

ehall skrev: fre apr 07, 2023 10:03 pm Ser heller ingen grunn til å være venner med kokain sniffere.
For alt du vet, så er du venner med flere av disse. Fullstendig idiotisk å kutte ut en livslang venn av en slik grunn. Det sier mye om den som kutter ut. Selv har jeg prøvd kokain én gang for rundt 15 år siden, og det funket ikke. Merket ingenting. De jeg kjenner som holder på med dette i dag er 100% oppegående i alle sammenhenger.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Predatorgnu skrev: lør apr 08, 2023 8:45 am Alle typer avhengighet gjør folk til egoister. Koster avhengigheten mer enn man har råd til blir man en "drittsekk".
Det starter gjerne med lån. - "Hei Predator. Jeg vet jeg skylder deg 1000,-. Du får dem den 20., men kan jeg låne en høvding til ? Du skjønner bikkja til naboen skal ha valper og bla, bla, bla. Det er helt bankers. Du kjenner meg. Jeg betaler alltid tilbake bla, bla, bla".
Når man har gått denne runden mange nok ganger med venner og familie blir det slutt på flere lån. Da kan det lett begynne å forsvinne ting om vedkommende har vært på besøk. Men dette gjelder også avhengige av alkohol og gambling. (Direkte ran, vold, drap og "salg" av lillesøster er muligens forbeholdt avhendige av forbudte rusmidler.) Men når folk har kommet til dette punktet må man bare komme seg vekk, holde de på avstand, om man ikke kan hjelpe dem ut av avhengigheten.

Narkopenger finansierer gjenger, mafia og væpna opprørsgrupper rundt i verden. Dette er jo ingenting å diskutere. Enorme summer flyter fra USA og Europa til "drittsekker" i sør-amerika, afrika og Asia.

Escobar dro inn ufattelige summer på kokain. Så mye at han kunne bygge sin egen hær og utfordre staten. Det rant vistnok inn $ 420 mill. i uka en periode. Det sies at banden brukte $ 2500 pr mnd på gummistrikk. For å holde pengebunkene sammen. Han styrte 80 % av kokainhandelen.
Men når Escobar døde forsvant ikke kokainet og cracken fra gatene.
Andre drittsekker var klare til å ta over. Selvsagt var det det. Med sånne verdier involvert er det mange som er villige til å gå over utallige lik for å få en bit.
Som det skrives lenger opp estimeres det at handel med narko utgjør ca 4 000 000 000 000 kroner årlig. https://www.worldometers.info/drugs/

Dette lar seg ikke stoppe.

Teoretisk kan vi utrydde cocaplanten og opiumsplantene, men da blir det produsert syntetisk.
Vi kan drømme at vi slutter å ruse oss. Men, som jeg sier lenger opp, rus har alltid vært i bruk og missbruk - overalt.
Det beste, tror jeg, er å legalisere det. Få det inn under mer kontrollerbare rammer. Omtrent som vi har gjort med alkohol. Staten kan kjøpe inn fra godkjente produsenter og distribuere fra godkjente forhandlere. Garantert kvalitet til en garantert pris.
Pengene man ev tjener på dette + de pengene man garantert sparer på toll og politi, kan brukes til behandling av de som er motivert til å slutte.
Det vil sikkert finnes et svart marked. Som det gjør med alkohol - med tresprit, rødsprit og rompesprit.
Eller som med prostituerte i land hvor både salg og kjøp er regulert og lovlig. De tannløse og syke tilbyr seg i bakgatene.
Men de virkelig store summene vil kanaliseres vekk fra drittsekker alla Escobar.
Brukere og misbrukere slipper å jakte rundt etter stoff som er utblanda med rottegift, hjortetakksalt og sauefett. Legalt stoff vil bli betydelig billigere og mindre helseskadelig enn sånn vi har det nå.
Kanskje det ikke trenger bli så mange drittsekker på gatene og i venneflokken på den måten?
Syntetisk kokain finnes ikke. Er det syntetisk, heter det amfetamin.

Predatorgnu

Legg inn av Predatorgnu »

fargerik skrev: lør apr 08, 2023 2:58 pm
Predatorgnu skrev: lør apr 08, 2023 8:45 am .............
............
Syntetisk kokain finnes ikke. Er det syntetisk, heter det amfetamin.
Javel

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Knaberaps skrev: lør apr 08, 2023 2:54 pm
ehall skrev: fre apr 07, 2023 10:03 pm Ser heller ingen grunn til å være venner med kokain sniffere.
For alt du vet, så er du venner med flere av disse. Fullstendig idiotisk å kutte ut en livslang venn av en slik grunn. Det sier mye om den som kutter ut. Selv har jeg prøvd kokain én gang for rundt 15 år siden, og det funket ikke. Merket ingenting. De jeg kjenner som holder på med dette i dag er 100% oppegående i alle sammenhenger.
Det er nok fordi du bare ser det fra utsiden. Du tror at han som driver firma, har Porsche og fet leilighet er så vellykket, men sannheten er at det bare ser bra ut på utsiden. Inni er det bare møkk og på vei nedover. Har mange venner som har gått på cola i mer enn 20 år og det har kostet for å si det slik. De har fortsatt Porche, men livet er bare patetisk selv om du ser de sittende å kose seg på uterestaurant i lystig lag. Det er det eneste de har igjen, sine likesinnede tapere.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Knaberaps skrev: lør apr 08, 2023 2:54 pm
ehall skrev: fre apr 07, 2023 10:03 pm Ser heller ingen grunn til å være venner med kokain sniffere.
For alt du vet, så er du venner med flere av disse. Fullstendig idiotisk å kutte ut en livslang venn av en slik grunn. Det sier mye om den som kutter ut. Selv har jeg prøvd kokain én gang for rundt 15 år siden, og det funket ikke. Merket ingenting. De jeg kjenner som holder på med dette i dag er 100% oppegående i alle sammenhenger.
Det må da være opp til hver enkelt? Jeg har ingen interesser av å henge med mennesker som bruker narkotika.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»