Dokumentarfilm

Svar
Elgen
Innlegg: 3304

Re: Dokumentarfilm

Legg inn av Elgen »

VAL (2021)

Så denne i natt, Val KIlmer har opp igjennom livet sitt filmet med videokamera. Vi får et unikt innblikk i oppvekst og ulike filminnpillinger.
Nå har Kilmer mistet stemmen etter hard cellegiftbehandling pga strupekreft og i denne dokumentaren er det sønnen Jack som har voiceover, noe som passer ypperlig for han snakker helt likt som sin far.
En sterk film og et unikt innblikk som sagt, fikk meg til å tenke på dokumentaren Senna
Jeg gir dermed samme karakter 9/10

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Du kan se filmen Val på TV2 Play

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Ale skrev: søn apr 09, 2023 10:22 pm Skal se The Last Days fra 1998 i natt. Den er meget sterk.

https://m.imdb.com/title/tt0174852/
Så den idag (netflix) Sterke saker ja, takk for tips.

fargerik

Legg inn av fargerik »

LondoMollari skrev: tor feb 23, 2023 1:08 pm Jeg så nylig den nye King Crimson dokumentaren. For en som ikke er fan fra før så er nok ikke denne en god introduksjon til bandets historie. Men for en blodfan som meg så gav denne et godt innblikk i hvordan det er å være i bandet og hva King Crimson egentlig er. Dette var ikke en standard dokumentar av typen "følg historien kronologisk fra starten til slutten" men så er jo heller ikke Robert Fripp en standard type.
Nemlig, Fripp er "litt" sær, men det visste man jo. Han er forøvrig det nærmeste man kommer Gud i min bok, ihvertfall musikalsk.
Bra film. Og bonusmateriale var strålende, jeg anbefaler deluxe utgaven.
Jeg vil se den. Hvor ser jeg den? Antagelig i en strømmetjeneste jeg kan kjøpe?

LondoMollari
Innlegg: 186

Legg inn av LondoMollari »

fargerik skrev: man apr 10, 2023 1:20 pm
LondoMollari skrev: tor feb 23, 2023 1:08 pm Jeg så nylig den nye King Crimson dokumentaren. For en som ikke er fan fra før så er nok ikke denne en god introduksjon til bandets historie. Men for en blodfan som meg så gav denne et godt innblikk i hvordan det er å være i bandet og hva King Crimson egentlig er. Dette var ikke en standard dokumentar av typen "følg historien kronologisk fra starten til slutten" men så er jo heller ikke Robert Fripp en standard type.
Nemlig, Fripp er "litt" sær, men det visste man jo. Han er forøvrig det nærmeste man kommer Gud i min bok, ihvertfall musikalsk.
Bra film. Og bonusmateriale var strålende, jeg anbefaler deluxe utgaven.
Jeg vil se den. Hvor ser jeg den? Antagelig i en strømmetjeneste jeg kan kjøpe?
Jeg kjøpte den i deluxe utgave med bluray, dvd og cder fra en nettbutikk. Aner ikke om den er tilgjengelig på strømming.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

fargerik skrev: man apr 10, 2023 1:20 pm
LondoMollari skrev: tor feb 23, 2023 1:08 pm Jeg så nylig den nye King Crimson dokumentaren. For en som ikke er fan fra før så er nok ikke denne en god introduksjon til bandets historie. Men for en blodfan som meg så gav denne et godt innblikk i hvordan det er å være i bandet og hva King Crimson egentlig er. Dette var ikke en standard dokumentar av typen "følg historien kronologisk fra starten til slutten" men så er jo heller ikke Robert Fripp en standard type.
Nemlig, Fripp er "litt" sær, men det visste man jo. Han er forøvrig det nærmeste man kommer Gud i min bok, ihvertfall musikalsk.
Bra film. Og bonusmateriale var strålende, jeg anbefaler deluxe utgaven.
Jeg vil se den. Hvor ser jeg den? Antagelig i en strømmetjeneste jeg kan kjøpe?
Har du telenor kan den leies i filmleie tjenesten. Sikkert det samme med de andre tilbyderne.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Abducted in plain sight (Netflix).
Denne dokumentaren har jeg vanskelig for å tro, ingen foreldre kan være så vanvittig dumme og navie. Det henger ikke på greip at de lar naboen ligge i senga til datteren i 6 mnd, kidnappe henne for flere uker og DERETTER har naboen et seksuellt forhold til både moren og faren. Ikke søren, her er det noe som skurrer helt vilt. Helt klart datteren ble misbrukt, men historien rundt misbruket virker som rent oppspinn.

jakral

Legg inn av jakral »

Fascinerende kortfilm eller reportasje fra en svunnen tid. Svenske Trafikmagasinet begir seg ut på veiene blant Trabanter og kontrolltårn og gir seerne forbrukerråd til dem som måtte velge bilferie i DDR.


The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Var innom NRK Nett TV sin dokusommer
og anbefales "We Need To Talk About Bill Cosby"

The Kwames

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Ser denne om Brad Pitts karriere

https://www.imdb.com/title/tt22592434/

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Living in Darkness (2002) av David Gregory

Sarah Colton: "Boy, you people sure stay up late."
Severen: "We keep odd hours."

Ei underkant av 1 time lang bakom filmen dokumentar om Kathryne Bigelows kult-grøsser Near Dark (1987), hvor en får noen ganske så interessante og morsomme historier om hvor dypt inn i rollene Lance Henriksen og Bill Paxton gikk, mens Adrian Pasdar kommer med et sterkt ønske om å få tatt opp igjen kontakten med sin tidligere kollega Jenny Wright.

Denne var med i ei bonus DVD fra 2002, tror også den er inkludert på ei annen man eier fra Anchor Bay, men aldri sett tidligere.

Likevel, dårlig promotering, ingen store stjerner og ei veldig ulik type vampyr/grøsser gjorde at den feilet å matche lignende hits ala Fright Night (1985) eller The Lost Boys (1987), men i ettertid står den lett igjen som en av det tiårets mer originale og stilfulle grøssere. En som opprinnelig var bygd opp som ei moderne vampyrfilm, bare uten alt det gotiske, hoggtenner, spisse påler gjennom hjertet, ord som Dracula, vampyr osv ble raskt ignorert, og nei, inntrykket er at Bigelow og følget gikk inn å gjorde ei helaftens western-horror, og kanskje en av de aller beste av den typen.

Eneste som er litt frustrerende, er at det er fint lite om Tangerine Dreams musikalske bidrag, som jo er rart da dokumentaren benytter seg tungt av tyskernes soundtrack hele veien gjennom.

Mulig det har blitt lagd noen nyere og mer forlengende dokumentarer siden den tid, og nei, fikk veldig lyst til å se igjen filmen, så regner med at det blir om ikke veldig lenge.

6,5/10

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»