Hvor kommer ondskapen fra?

Svar
Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Re: Hvor kommer ondskapen fra?

Legg inn av immediately »

Crazy Horse skrev: tir apr 11, 2023 1:12 am
immediately skrev: man apr 10, 2023 11:28 pm Kjærlighetens tre trinn mot fullkommenhet


1) Lær deg å elske deg selv.
2) Så din neste som deg selv.
3) Elsk din neste høyere enn deg selv.
Ondskap kommer blant annet via hat. Hatet kan forklares med f eks hjernevasking av et helt folk - som tyskerne under WW2 - fra dyktige manipulatorer over tid. Da blir løynen til slutt en sannhet, som med mange tyskere sitt syn på jøder i perioden 1933-1945. Ondskap kan også skyldes hevntanker eller det hatet som kommer gjennom ønske om hevn. Om en liten tropp ukrainske soldater som har sett filmer av ukrainske fanger torturert til døde, eller som har opplevd at egen familie - ektefeller og barn - er drept, påvirkes av dette. De er selvfølgelig i stand til å begå overgrep mot russerne som en direkte konsekvens av hat basert på hevntanker. Ondskap kan også begås i en alles kamp mot alle for å overleve, f eks etter en atomkrig. Endelig kan ondskap være et resultat av egen dødsangst over tid, f eks om man oppholder seg ved en front over tid. Et slikt liv over tid - med lite søvn, lite mat, dødsangst etc - ødelegger psyken til folk, og kan lede til ondskap.

I fredstid hvor folk lever i harmoni med og i tillit til hverandre vil ondskapen i liten grad komme til overflaten. Dels fordi sivilisasjonen har lært oss impulskontroll og konsekvensetikk. En liten andel av et folk i et fredelig demokrati kan karakteriseres som onde, men da som en konsekvens av f eks oppvekst eller diagnoser. Et fåtall mennesker er psykopater. Et annet spørsmål er definisjon av ondskap. Egoisme - eller det å primært tenke på seg selv og ens nærmeste - er ikke nødvendigvis ondskap.
Husker ikke sist hvor jeg i evangeliet leste
at det er gnierakt å ikke dele med sin neste.

Det var noe om å ikke elske seg selv høyere enn sin neste.
Men elske sin neste som seg selv. Til alles beste.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Hva føler jeg om du nider meg?
Hva føler du om jeg nider deg?

Føler du trang til å hevne deg på meg?
Føler jeg trang til å hevne meg på deg?

Pass deg, du kan bli minst like ond som meg :!:
Og det lover jeg, det for ingen farbar vei.

Men jeg kommer ikke til å nide deg.
Frata deg ære og stolthet. Til det sier jeg nei.

Rakker jeg ned på deg, er jeg en nedrakker,
en åndelig rakker som har min glede i å rakke ned på andre

Ikke mye åndelig storhet i å baksnakke hverandre.
Best er det om vi godt om hverandre snakker.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Og hvor er det blitt av Armageddon
som utga seg for å være den hellige ånd?

Har vi nidet og gjort narr av ham sånn
at han føler seg på utilgivelig bånn?

Skriver at han lukker døren igjen.
Han som er min venn og uvenn.

Nå slipper han kun troende på ham inn.
Til vantroe på ham sier han: «Bare forsvinn!

Har du ikke kommet til tro på meg før,
er det ikke mer min sak om du lever eller dør».

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

immediately skrev: man apr 10, 2023 9:10 pm
Skulle gjerne gitt flere tomler for dette innlegget :!:

Slik er det, nemlig.

Du behøver ikke en dose med "religionssprøyt(a)" :!:
Som ødelegger psyke og realitetssans :!:

Du lar tenkningen styre ditt liv, ikke troen.

Du bruker hodet til å vite med, hjertet til å tro hva det vil med.

Når det kommer til din forstand,
står det ikke så verst til med den heller ;)

Du ser :idea:

Du har mer kunnskap om godhet og ondskap
enn mange troende på Gud jeg har møtt på min livsreise
fra intetheten mot intetheten.

Bra for deg.

Ha en god kveld du også, BE.
Takk for tilliten, immediately!
:)

Mvh

BE
som har en viss tillit til immediatelys evne til å tenke som grunnlag for hva han skal tro - framfor dogmer

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

immediately skrev: tir apr 11, 2023 12:43 am Hvor er det forresten blitt av Finnsannhet :?:
Har ikke lest noe av ham siden VGD ble forandret

og noen ti-talls måneder senere lagt ned :!:
Ønsket meg lykke til videre. Han var ikke vred.
Jeg snakker med ham innimellom på telefonen, men han hadde problemer med å få registrert seg på fd.no.

Og det er flere som savner ham innimellom. Han besitter et liknende tankesett som ditt.

Mvh

BE

Brukeravatar
abelao
Innlegg: 193

Legg inn av abelao »

Kreml

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

immediately skrev: man apr 10, 2023 9:35 pm BE.

Likevel mener jeg du tar feil på ett viktig punkt.
Nemlig hva vi skal bruke våre bibler i fremtiden til :roll:

Mener du som mange mener at vi bør ødelegge dem ild :?:
Det mener jeg ville vært veldig, veldig dumt :!:
Jeg er ikke tilhenger av bokbrenning. Men vi kan putte bibler, koraner, svartebøker, talmuder og mere til på ett eller annet museum - og la dem bli der, slik at folk kan lære noe om hvor mye rølp folk kan tvinge seg til å tro på (hva angår bibler og svartebøker: jf. heksebrenning m. m. m.).

Beklager ordvalget, im, du er ikke blant dem jeg gjerne vil sparke bein på! Men dette er altså mitt framtidshåp!

Mvh

BE

P. S. Det skal også sies at bokbrenning er i mitt hode en mindre synd enn igangsetting av syndfloder.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

BlackEagle skrev: tir apr 11, 2023 8:37 pm
immediately skrev: man apr 10, 2023 9:35 pm BE.

Likevel mener jeg du tar feil på ett viktig punkt.
Nemlig hva vi skal bruke våre bibler i fremtiden til :roll:

Mener du som mange mener, vi bør ødelegge dem med ild :?:
Det mener jeg ville vært veldig, veldig dumt :!:
Jeg er ikke tilhenger av bokbrenning. Men vi kan putte bibler, koraner, svartebøker, talmuder og mere til på ett eller annet museum - og la dem bli der, slik at folk kan lære noe om hvor mye rølp folk kan tvinge seg til å tro på (hva angår bibler og svartebøker: jf. heksebrenning m. m. m.).

Beklager ordvalget, im, du er ikke blant dem jeg gjerne vil sparke bein på! Men dette er altså mitt framtidshåp!

Mvh

BE

P. S. Det skal også sies at bokbrenning er i mitt hode en mindre synd enn igangsetting av syndfloder.
Min venn, du har absolutt ingenting å beklage,
gnostikeren er hjertens enig med agnostikeren :!:
Har du ikke skjønt det, håper jeg du snart vil oppdage
at vi to har hatt mye til felles opp gjennom historien.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Ve dem som har sin lyst i å pine onde :!:
Ve dem som har sin lyst i å gjøre andre ondt :!:

Ve dem som har sin lyst i å gjøre andre vondt :!:
Ve dem som i sine hjerter er tomme :!:

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Jeg vet ikke hvordan det er med dere?
For meg er det vanskeligste å slutte å lyve.

De store startet i midten av tyve.
Da begynte livsløgnene å bli større, og flere.

Nå angrer jeg på at jeg ikke sa sannheten.
De gangene jeg hadde sjansen.

Nå må jeg resten av livet leve med forbannelsen;
angre over at jeg ikke tok til forstanden.

Dét er en tung byrde i livet å bære.
Og jeg har av egne feil ennå mye å lære.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

BlackEagle skrev: tir apr 11, 2023 11:36 am
immediately skrev: tir apr 11, 2023 12:43 am Hvor er det forresten blitt av Finnsannhet :?:
Har ikke lest noe av ham siden VGD ble forandret

og noen ti-talls måneder senere lagt ned :!:
Ønsket meg lykke til videre. Han var ikke vred.
Jeg snakker med ham innimellom på telefonen, men han hadde problemer med å få registrert seg på fd.no.

Og det er flere som savner ham innimellom. Han besitter et liknende tankesett som ditt.

Mvh

BE

Du har igjen rett
vi har lignende tankesett

omtrent samme vett
Er nesten Ett

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

BlackEagle skrev: tir apr 11, 2023 11:36 am
immediately skrev: tir apr 11, 2023 12:43 am Hvor er det forresten blitt av Finnsannhet :?:
Har ikke lest noe av ham siden VGD ble forandret

og noen ti-talls måneder senere lagt ned :!:
Ønsket meg lykke til videre. Han var ikke vred.
Jeg snakker med ham innimellom på telefonen, men han hadde problemer med å få registrert seg på fd.no.

Problemet med å registrere seg på fd.no,
hva kan det komme av mon tro?

Har det noe å gjøre med hans brukskonto?
To kontoer er ikke lov på diskusjon.no .

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

immediately skrev: ons apr 12, 2023 12:37 pm
BlackEagle skrev: tir apr 11, 2023 11:36 am
immediately skrev: tir apr 11, 2023 12:43 am Hvor er det forresten blitt av Finnsannhet :?:
Har ikke lest noe av ham siden VGD ble forandret

og noen ti-talls måneder senere lagt ned :!:
Ønsket meg lykke til videre. Han var ikke vred.
Jeg snakker med ham innimellom på telefonen, men han hadde problemer med å få registrert seg på fd.no.

Problemet med å registrere seg på fd.no,
hva kan det komme av mon tro?

Har det noe å gjøre med hans brukskonto?
To kontoer er ikke lov på diskusjon.no .
Han gjorde trolig noe feil, og rota seg trolig bort - han fikk ikke registrert én gang en gang. Jeg hadde også noe problemer, men jeg fikk hjelp av Doffen (deF0RD, Julian Grendel). Men jeg skal ta det opp igjen med Finn; jeg savner ham også! (Bortsett fra det, skjønner jeg ikke bæret av at jeg i det hele tatt er på talefot med kristeliøse folk...)
*glise*

Mvh

BE

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

BlackEagle skrev: ons apr 12, 2023 1:06 pm
immediately skrev: ons apr 12, 2023 12:37 pm
BlackEagle skrev: tir apr 11, 2023 11:36 am

Jeg snakker med ham innimellom på telefonen, men han hadde problemer med å få registrert seg på fd.no.

Problemet med å registrere seg på fd.no,
hva kan det komme av mon tro?

Har det noe å gjøre med hans brukskonto?
To kontoer er ikke lov på diskusjon.no .
(Bortsett fra det, skjønner jeg ikke bæret av at jeg i det hele tatt er på talefot med kristeliøse folk...)
*glise*

Mvh

BE
Du vet det ikke? Det er jo agnostikerens natur :!:
Ellers ville du vel vært en hardbarka ateist

og Guds eksistens og natur fullstendig avvist :!:
Eller troende på en Gud som er pottesur.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

immediately skrev: ons apr 12, 2023 1:35 pm
Du vet det ikke? Det er jo agnostikerens natur :!:
Ellers ville du vel vært en hardbarka ateist

og Guds eksistens og natur fullstendig avvist :!:
Eller troende på en Gud som er pottesur.


:)

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

BlackEagle skrev: ons apr 12, 2023 1:06 pm
immediately skrev: ons apr 12, 2023 12:37 pm
BlackEagle skrev: tir apr 11, 2023 11:36 am

Jeg snakker med ham innimellom på telefonen, men han hadde problemer med å få registrert seg på fd.no.

Problemet med å registrere seg på fd.no,
hva kan det komme av mon tro?

Har det noe å gjøre med hans brukskonto?
To kontoer er ikke lov på diskusjon.no .
Han gjorde trolig noe feil, og rota seg trolig bort - han fikk ikke registrert én gang en gang. Jeg hadde også noe problemer, men jeg fikk hjelp av Doffen (deF0RD, Julian Grendel). Men jeg skal ta det opp igjen med Finn; jeg savner ham også! (Bortsett fra det, skjønner jeg ikke bæret av at jeg i det hele tatt er på talefot med kristeliøse folk...)
*glise*

Mvh

BE
De gamle bevisstheter der, ja, de huskes ennå
som nokså forstandige intelligente mennesker.

Vi må huske på å ikke underslå
at om vi ikke gjenstridige meddebattanter elsker

men ønsker dem like lukt til helvete,
står det dårlig til med vettet:

"Hvis du endelig skal irettesætte din sidemand
så skal du bede vedkommende om at gå ad helvete til

på en sådan måde at den pågjældende om rejsen ser frem til" *.
Hvis ikke havner du selv først i den evige brann.

*Leopoldus , fodturs filosoffen

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

immediately skrev: ons apr 12, 2023 4:42 pm
Vi må huske på å ikke underslå
at om vi ikke gjenstridige meddebattanter elsker

men ønsker dem like lukt til helvete,
står det dårlig til med vettet:

*Leopoldus , fodturs filosoffen
Tiltredes!

Mvh

BE

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

BlackEagle skrev: tir apr 11, 2023 8:37 pm
immediately skrev: man apr 10, 2023 9:35 pm BE.

Likevel mener jeg du tar feil på ett viktig punkt.
Nemlig hva vi skal bruke våre bibler i fremtiden til :roll:

Mener du som mange mener at vi bør ødelegge dem ild :?:
Det mener jeg ville vært veldig, veldig dumt :!:
Jeg er ikke tilhenger av bokbrenning.



Mvh

BE

Du får ta en alvorsprat med gjengen i SIAN
som fryder seg over brennende Koraner.

Dumt å nide Allah, muslimer og deres aner,
Mohammed og prestedømmet i Iran.

Høylytt oppførsel, som fra et visst troll
i Oslos offentlige rom, skaper sinne, bråk og vold.

L. Thorsen mangler noe i sin islam-fiendtlige knoll
når han må stå bak batonger og skjold.

Eller andre typer våpen, av nyere dato
som brukes av både Kina og Russland, USA og NATO.

For fredens skyld, jeg bryr meg ikke om
høyre og venstre-voldelige på høyre og venstre kinn slår.

Bryr meg ikke om selveste paven ringer fra rom
og truer med tortur og dødelige sår.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

BlackEagle skrev: man apr 10, 2023 7:11 pm
immediately skrev: søn apr 09, 2023 10:45 pm Jeg mener den kommer fra primærfrykten – døden, redselen for å dø.

Det er den som er årsaken til ondskapen: Fordi vi frykter døden går vi i selvforsvarsmodus og er villige til å drepe for ikke selv bli drept. Redselen for å bli drept av dem som vil drepe oss, får oss til å drepe dem som vil drepe oss.

Men tenk om den drepte slett ikke er drept, men at den drepte er den som drepte den drepte :?: :roll:

I hundrevis av år er vi blitt lært opp til å tro at vi kan dø, at vi dør når kroppen dør. For å få evig liv må vi bekjenne oss til en religion som forkynner evig liv og evig fortapelse, og resten av livet lese og studere skriftene nitidig.

Dette er unødvendig og bortkastet tid for dem som vet å bruke hodet óg hjertet samtidig: Hodet til å vite med, hjertet til å tro med. Aldri omvendt.

Mennesket ble ikke til for religionens skyld, religionen ble til for menneskets skyld.


Jeg kan enda mindre se at religionen ble til for menneskets skyld, for religionen ble SKAPT - etter at mennesket kom på banen (Lucy, homo erectus, homo floresiensis osv., osv., osv. - religion ville neppe fungere på noen måte om samfunnet besto av klippegrevlinger, lav, elefanter, marehalm og siderullere)) - for ellers ville logikk tilsi at det fantes kun én religion i verden, og det gjør det jo bevislig ikke. Så vidt jeg kan se er relgion menneskeskapt - etter følgende mal: Ethvert samfunn trenger et sett med felles regler for at det skal fungere best mulig (bl. a. lovgivning, men like mye "moralske" regler). Men dette gir også en mulighet til å kontrollere medlemmene av samfunnet - uavhengig av om regelsettet/-ene på et seinere tidspunkt viser seg å være direkte uhøvelige/unyttige/begrensende. Essensen blir da: Religion - særlig religioner som prediker straff til de slemme og evig belønning til de snille - blir nettopp en måte å kontrollere befolkninga på, uavhengig av om religionen fyller sitt opprinnelige mål eller ikke.



Mvh

BE
Har jeg på fd.no ment noe i det siste
som tyder på at min mening er den motsatte,

at guder skaper mennesker i sitt mentale bilde?
Ikke etter det jeg kan huske og fatte.

Brukeravatar
NiGoZeroIchi
Innlegg: 422

Legg inn av NiGoZeroIchi »

immediately skrev: søn apr 09, 2023 10:45 pm Jeg mener den kommer fra primærfrykten – døden, redselen for å dø.
Ondskap har nok mange årsaker - vi har en rekke handlingsmønstre som er ganske naturlige for oss som art, handlingsmønstre som vil hjelpe oss med overlevelse og videreføring av gener - og noen av disse handlingsmønstrene vil i enkelte sammenhenger kunne karakteriseres som "onde". Det som kanskje er spesielt med mennesket er at vi har en evne til å vurdere hvorvidt våre handlinger er "onde" eller "gode" - og bygge opp systemer rundt etikk og moral for å kunne lage "regler" for å vurdere disse begrepene.
På denne måten er vi mer bevisste en andre dyr på hvorvidt våre handlinger er "gode" eller "onde" - noe som i seg selv kan brukes til både godt og ondt (eksempler på det siste ser man jo rundt terrorisme og i enkelte krigssituasjoner, der det å påføre andre frykt og lidelse er middel man aktivt benytter seg av).
Mens frykten for å dø (eller snarere - overlevelsesinstinktet) er sterkt hos oss og mange andre arter, tror jeg det i seg selv ikke er en fullstendig årsak til ondskap.
immediately skrev: søn apr 09, 2023 10:45 pm I hundrevis av år er vi blitt lært opp til å tro at vi kan dø, at vi dør når kroppen dør. For å få evig liv må vi bekjenne oss til en religion som forkynner evig liv og evig fortapelse, og resten av livet lese og studere skriftene nitidig.
Ideene om hva som skjer etter døden - og hva som er "mulige utfall" er nok forskjellig i forskjellige religioner. For noen er jo nettopp det å komme ut av syklusene med død og gjenfødsel et mål. Noen religioner har "frelse" og "fortapelse". Det kan jo også variere voldsomt med kriteriene for å oppnå "ønskelig utfall" - våre "tanker, ord og gjerninger" (dvs vår grad av "ondskap" og "godhet"), vår tro, vår tilstand av "opplysning".

Og mens "skriftlærde" gjerne har en tendens til å opphøye sin egen stand, har jeg aldri opplevd "skriftene" som mer enn et kart - man må vandre ut i terrenget for at turen i det hele tatt skal bli noe av...

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

immediately skrev: søn apr 09, 2023 10:45 pm primærfrykten – døden, redselen for å dø.
Eventuelt, redselen for (evig?) lidelse.
Eventuelt, redselen for andres (nære & kjæres) død.
Eventuelt, redselen for andres overlevelse (særlig i sus & dus -lidelse går sikkert greit..).

Sikkert noen som mener at primærfrykten (og kilden til all ondskap..) er grunnet i redselen for å ha feil farge på skjorta.. også. 😱

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

NiGoZeroIchi skrev: tor apr 13, 2023 10:58 am
Ideene om hva som skjer etter døden - og hva som er "mulige utfall" er nok forskjellig i forskjellige religioner. For noen er jo nettopp det å komme ut av syklusene med død og gjenfødsel et mål. Noen religioner har "frelse" og "fortapelse". Det kan jo også variere voldsomt med kriteriene for å oppnå "ønskelig utfall" - våre "tanker, ord og gjerninger" (dvs vår grad av "ondskap" og "godhet"), vår tro, vår tilstand av "opplysning".
Det som er riktig artig er at noen går rundt og tror på sjelevandring - eller "vet" at det skjer. Da ville det vært enda artigere å få en forklaring på hvor alle nye sjeler har sin opprinnelse (med 8 mrd. levende sjelehylstre i dag - dvs. - det er jo lov å undres på hvor besjelet noen av disse 8 mrd. er...).

Mvh

BE
som ikke tror noe som helst; han har nok med å finne ut mest mulig av det han ikke vet før han kreperer

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

BlackEagle skrev: tor apr 13, 2023 3:29 pm
Mvh

BE
som ikke tror noe som helst; han har nok med å finne ut mest mulig av det han ikke vet før han kreperer
Hva skal du med viten om livet i dødens rike?
Hjertet ikke pumper ditt promilleblod og du kreperer.

Nei, vend om til Gud mens du ennå lever :!:
Slutt med cannabis og sterk alkoholholdig drikke. ;)
Sist redigert av immediately den fre apr 14, 2023 2:52 pm, redigert 1 gang totalt.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

immediately skrev: fre apr 14, 2023 2:37 pm
BlackEagle skrev: tor apr 13, 2023 3:29 pm
NiGoZeroIchi skrev: tor apr 13, 2023 10:58 am
Ideene om hva som skjer etter døden - og hva som er "mulige utfall" er nok forskjellig i forskjellige religioner. For noen er jo nettopp det å komme ut av syklusene med død og gjenfødsel et mål. Noen religioner har "frelse" og "fortapelse". Det kan jo også variere voldsomt med kriteriene for å oppnå "ønskelig utfall" - våre "tanker, ord og gjerninger" (dvs vår grad av "ondskap" og "godhet"), vår tro, vår tilstand av "opplysning".
Det som er riktig artig er at noen går rundt og tror på sjelevandring - eller "vet" at det skjer. Da ville det vært enda artigere å få en forklaring på hvor alle nye sjeler har sin opprinnelse (med 8 mrd. levende sjelehylstre i dag - dvs. - det er jo lov å undres på hvor besjelet noen av disse 8 mrd. er...).

Mvh

BE
som ikke tror noe som helst; han har nok med å finne ut mest mulig av det han ikke vet før han kreperer
Hva skal du med viten om livet i dødens rike?
Hjertet ikke pumper ditt promilleblod og du kreperer.

Nei, vend om til Gud mens du ennå lever :!:
Slutt med cannabis og sterk alkoholholdig drikke. ;)
Så lettøl og røyk går greit?

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Kalle73 skrev: fre apr 14, 2023 2:39 pm
immediately skrev: fre apr 14, 2023 2:37 pm
BlackEagle skrev: tor apr 13, 2023 3:29 pm

Det som er riktig artig er at noen går rundt og tror på sjelevandring - eller "vet" at det skjer. Da ville det vært enda artigere å få en forklaring på hvor alle nye sjeler har sin opprinnelse (med 8 mrd. levende sjelehylstre i dag - dvs. - det er jo lov å undres på hvor besjelet noen av disse 8 mrd. er...).

Mvh

BE
som ikke tror noe som helst; han har nok med å finne ut mest mulig av det han ikke vet før han kreperer
Hva skal du med viten om livet i dødens rike?
Hjertet ikke pumper ditt promilleblod og du kreperer.

Nei, vend om til Gud mens du ennå lever :!:
Slutt med cannabis og sterk alkoholholdig drikke. ;)
Så lettøl og røyk går greit?
Om du drikker lettøl og røyker tobakk
fortjener du óg en omgang på rompa med ris. ;)

Gjør slutt på å gjøre Guds tempel til en avskyelig kloakk :!:
Slutt med å forderve kroppen din. Bli vis! :idea:

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7850

Legg inn av Big George »

I moderne tid skal man være høflig mot folk man tidligere ville kalt idiot og drittsekk.
Jeg tror ikke folk har blitt snillere og derfor kommer ondskapen ut i mer dannede former

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

immediately skrev: fre apr 14, 2023 2:37 pm
BlackEagle skrev: tor apr 13, 2023 3:29 pm
Mvh

BE
som ikke tror noe som helst; han har nok med å finne ut mest mulig av det han ikke vet før han kreperer
Hva skal du med viten om livet i dødens rike?
Hjertet ikke pumper ditt promilleblod og du kreperer.

Nei, vend om til Gud mens du ennå lever :!:
Slutt med cannabis og sterk alkoholholdig drikke. ;)
*glise*

Takk for velmente råd, og gratulerer med nytt profilbilde!

Meeeen... jeg kan ikke se en eneste grunn (ikke engang en dårlig én) til å reparere noe som allerede virker (det er fåfengt, og virker mot sin hensikt). Det har jeg forsøkt før, og det falt ikke heldig ut (spør den forrige oppvaskmaskina mi - jeg måtte skifte timer tre ganger - det hadde holdt med én). Det æ'kke for ingenting at det er noe som heter "Skomaker, bli ved din lest"!

Mvh

BE

P. S. Jeg anerkjenner selvsagt dine gode intensjoner!

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Big George skrev: fre apr 14, 2023 4:49 pm I moderne tid skal man være høflig mot folk man tidligere ville kalt idiot og drittsekk.
Jeg tror ikke folk har blitt snillere og derfor kommer ondskapen ut i mer dannede former
Å - bare vent til jeg blir provosert!

Mvh

BE

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Big George skrev: fre apr 14, 2023 4:49 pm I moderne tid skal man være høflig mot folk man tidligere ville kalt idiot og drittsekk.
Jeg tror ikke folk har blitt snillere og derfor kommer ondskapen ut i mer dannede former
I det tror jeg du kan ha absolutt rett.
I disse dager skal vi være høfligere mot folk

ikke vise at vi ennå er onde, med morderes vett
har lyst til å hugge dem i ryggen med nykvesset dolk :!:

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

immediately skrev: tir apr 11, 2023 12:43 am Hvor er det forresten blitt av Finnsannhet :?:
Har ikke lest noe av ham siden VGD ble forandret

og noen ti-talls måneder senere lagt ned :!:
Ønsket meg lykke til videre. Han var ikke vred.
Som Steppenwolf synger: If I should go astray and say 'I lost m ... ld know me
https://www.youtube.com/watch?v=2qWK-1Lg7Og

Han var da registrert her, men skrev vel aldri noe, så den kontoen ble vel slettet ved forumets opprydding av ikke-aktive kontoer.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»