ChatGTP

Svar
StormEagle
Innlegg: 388

Re: ChatGTP

Legg inn av StormEagle »

Ja. Tror den er programmert til å være veldig selvsikker i sine svar, selv om den kanskje ikke er så sikker i virkeligheten. Også er den rask til å beklage når man påpeker at den gjør feil da.

Samme når jeg spurte den om å lage litt programmeringskode, og den var helt på ville veier, men presenterte det som at den visste hva den gjorde.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Testet ut både chat og bildeverktøy. Artige greier. Dog er ikke jeg like imponert.
Jeg har spurt spørsmål som "Hva er det å gjøre...." og svarene har ikke vært veldig imponerende.
De har slitt med geografien flere ganger og svarene virker mer som en oppramsing av noe de har funnet på tripadvisor og slikt og ofte inkluderer de alt som er å gjøre i området.
F.eks. at det er en fotballbane der.

Men skal teste ut GPT-4 og gi tilbakemelding hvis jeg husker det.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Heller ikke like sikker på at det vil være SÅ revolusjonerende.
Man har vel hørt i 10 år nå at block-chain vil forandre alt. Har det virkelig forandret SÅ mye!!??

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Som en indikasjon at slike ting ofte blir hypet fryktelig opp.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Men GPT ser bedre ut ja. Og det er vel også poenget. Utviklingen går fryktelig fort. Det som er barnesykdommer i dag kan være løst om noen få uker/måneder.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

MEN den er fremdeles fryktelig upresis i området den gir svar på. Spør man om attraksjoner i kommune X så får man attraksjoner i nabokommunene kommune Y og kommune Z.

Jeg er fra Andebu utenfor Sandefjord. Der har man en av norges fineste stavkirker. Den listet selvsagt opp denne, men klarte å kalle den "Andebu stavkirke" istedenfor Høyjord stavkirke. Nesten vanskelig å forstå hvordan den klarte å gjøre den feilen. Det er f.eks. nesten ingen googletreff på "Andebu stavkirke".

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Og så kan man jo spørre om hvilke diskusjonsforum som er populære i Norge.
VG Debatt blir listet, men ikke FriDiskusjon.

For meg må det jo være merkbart både bedre og enklere å bruke CHAT-GPT enn ett enkelt googlesøk.
Dvs. jeg fant ikke FriDiskusjon sånn sett på ett enkelt googlesøk heller, men det må jo ihvertfall ikke være dårligeree å bruke CHAT-GPT.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Mjøndalen spiller forøvrig i eliteserien. Så må norske forhold vil jeg gi terningkast 2.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Texas_John skrev: søn apr 02, 2023 6:56 pm En glorifisert, politisk korrekt søkemotor. Den svarer bare tull på alt som har med Donald Trump å gjøre.

Who’s the most alpha president ever in the United States?

The concept of an "alpha president" is subjective and difficult to quantify as it depends on personal opinions and criteria for defining alpha behavior. However, some presidents in US history have been known for their assertiveness, confidence, and leadership qualities, including George Washington, Abraham Lincoln, Theodore Roosevelt, Franklin D. Roosevelt, and Ronald Reagan. Each of these presidents demonstrated strong leadership skills, charisma, and determination during their tenure in office, and they are widely regarded as some of the most influential and successful presidents in US history. Ultimately, assessing someone's leadership qualities and character is complex and multifaceted, and it requires a thorough understanding of their policies, actions, and personal qualities.
Men hva i all verden hadde dette med Trumpie å gjøre? Ser da ingen åpenbare feil i dette svaret.
Om man ikke finner narsissisme, tusenvis av lovbrudd, seksuelle overgrep, oppvigleri, kuppforsøk og brunkrem tiltrekkende da.

Dundersalt

Legg inn av Dundersalt »

Dere som har testet ting her - er det GPT4 dere har brukt, eller gratisversjonen (3.5)?

3.5 har betraktelig mer feil enn 4, selv om den bare kom noen måneder før. Ryktene sier også at GPT5 etter planen vil fullføre treningen i desember 2023, da blir det nok enda et hopp opp i kvalitet

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Jeg gir knapt terningkast 2 og kanskje 3 etter og ha spurt 20 spørsmål i går.
Den klarer rene faktaspørsmål, men det skulle jo egentlig bare mangle.

Men når den begynner på geografi virker det som den ikke har noen klare grenser. Spør man om attraksjoner i kommune x, så kommer det opp attraksjoner i kommune z og kommune y. Det var også endel klare feil i svarene deres.
Andre enkle spørsmål som når bybrua i Drammen er ferdig svarte den feil på. Mjøndalen er i Eliteserien og også annet mye rot.

Inntil videre og det motsatte er bevisst trur jeg dette er en STOR hype. I går var det en som mente 1/10 av jobber ville bli overflørdig.
Hvor mange har f.eks. klart å få noe fornuftig ut av en chatassistent på kunderservice.

Jeg er selvsagt klar over at de lærer fort og stadig blir bedre, dog allikevel skeptisk.

Det sagt. ChatGTP og AI vil selvsagt ha stor betydning fremover. Det er det ingen tvil om, men som nevnt syntes jeg dette virker som en klassisk internetthype man har med jevne og ujevne mellomrom.

En annen liten ting. Mulig den også fungerer bedre på de litt mer jobbrelaterte oppgavene som programmering og slike ting.
Dog uansett skeptisk.

Vi trudde jo alle at vi alle kunne sette oss og sove bak rattet og trykke på en knapp i selvkjørende biler. Det virker jo fremdeles at man er nærmere 2050 enn nåtid før det blir tilfelle.

Dundersalt

Legg inn av Dundersalt »

VivaLV skrev: tor apr 13, 2023 1:40 pm Jeg gir knapt terningkast 2 og kanskje 3 etter og ha spurt 20 spørsmål i går.
Den klarer rene faktaspørsmål, men det skulle jo egentlig bare mangle.

Men når den begynner på geografi virker det som den ikke har noen klare grenser. Spør man om attraksjoner i kommune x, så kommer det opp attraksjoner i kommune z og kommune y. Det var også endel klare feil i svarene deres.
Andre enkle spørsmål som når bybrua i Drammen er ferdig svarte den feil på. Mjøndalen er i Eliteserien og også annet mye rot.

Inntil videre og det motsatte er bevisst trur jeg dette er en STOR hype. I går var det en som mente 1/10 av jobber ville bli overflørdig.
Hvor mange har f.eks. klart å få noe fornuftig ut av en chatassistent på kunderservice.

Jeg er selvsagt klar over at de lærer fort og stadig blir bedre, dog allikevel skeptisk.

Det sagt. ChatGTP og AI vil selvsagt ha stor betydning fremover. Det er det ingen tvil om, men som nevnt syntes jeg dette virker som en klassisk internetthype man har med jevne og ujevne mellomrom.

En annen liten ting. Mulig den også fungerer bedre på de litt mer jobbrelaterte oppgavene som programmering og slike ting.
Dog uansett skeptisk.

Vi trudde jo alle at vi alle kunne sette oss og sove bak rattet og trykke på en knapp i selvkjørende biler. Det virker jo fremdeles at man er nærmere 2050 enn nåtid før det blir tilfelle.
3.5 eller 4? Og hvilke spørsmål stilte du?

Når tredjeparts-integrasjon nå snart er på plass vil den også kunne søke på internett i sanntid, det vil nok hjelpe mye på svarene på denne typen spørsmål.

Dundersalt

Legg inn av Dundersalt »

Om det er hype eller ikke vil nok bli mer tydelig når Copilot 365 lanseres bredt. Så vil det selvsagt ta tid før flertallet begynner å bruke mulighetene som følger med, men ser absolutt lovende ut så langt.

Som en kommentator skrev (lurer på om det var i DN): AI vil (foreløpig) ikke ta jobben din, men folk som lærer seg å bruke AI effektivt vil ta jobben din.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Brynjar Meling hadde en bra om Snapchat sin robot på Twitter, måtte sjekke ChatGPT, og akkurat det samme der. Den responderer positivt om man spør om en vits om Jesus, Moses, jødevits osv., men om man spør om tilsvarende om Muhammed, muslimer eller Allah, eller "negervits", så blir det "Beklager, men jeg kan ikke fortelle en vits om noen religion som kan oppfattes som støtende. Som en AI-assistent er det mitt ansvar å være respektfull og nøytral i min tilnærming til alle emner, inkludert religion og kultur."

F.eks. her hevder en undersøkelse å konkludere med at ChatGPT er "venstrevridd":
https://www.mdpi.com/2076-0760/12/3/148

Melings tweet:

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Sikkert et dumt spørsmål, men hva brukes denne greia til egentlig?

storpeder

Legg inn av storpeder »

pfrog567 skrev: tor apr 13, 2023 10:08 pm Sikkert et dumt spørsmål, men hva brukes denne greia til egentlig?
Kun fantasien setter grenser. Hjelp til programmeringskode, til å skrive stiler. Man kan jo f.eks. spørre den hva den mener den kan hjelpe med, her er hva den svarte:

"En av de avanserte funksjonene som jeg kan hjelpe deg med er å generere naturlig språk, som inkluderer tekst, tale og oversettelser. For eksempel kan jeg hjelpe deg med å oversette tekst eller tale fra ett språk til et annet med høy nøyaktighet. Jeg kan også generere innhold, som artikler, skrivefeilfrie tekster, poesi, fiksjon og til og med kode. Jeg kan hjelpe deg med å analysere store datamengder og trekke ut innsikter og mønstre som kan være vanskelig å oppdage manuelt. Jeg kan også hjelpe deg med å automatisere oppgaver som å sende e-poster, planlegge møter, svare på gjentatte spørsmål og mye mer. Med stadig videreutvikling av teknologi, vil jeg kunne hjelpe deg med enda mer avanserte oppgaver i fremtiden."

Dundersalt

Legg inn av Dundersalt »

pfrog567 skrev: tor apr 13, 2023 10:08 pm Sikkert et dumt spørsmål, men hva brukes denne greia til egentlig?
Her er en teaser fra Microsoft som viser litt hvordan den kan tenkes brukt i diverse office-programmer.

Dette er altså Copilot 365 som antas lansert i løpet av noen måneder


pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

storpeder skrev: tor apr 13, 2023 10:17 pm
pfrog567 skrev: tor apr 13, 2023 10:08 pm Sikkert et dumt spørsmål, men hva brukes denne greia til egentlig?
Kun fantasien setter grenser. Hjelp til programmeringskode, til å skrive stiler. Man kan jo f.eks. spørre den hva den mener den kan hjelpe med, her er hva den svarte:

"En av de avanserte funksjonene som jeg kan hjelpe deg med er å generere naturlig språk, som inkluderer tekst, tale og oversettelser. For eksempel kan jeg hjelpe deg med å oversette tekst eller tale fra ett språk til et annet med høy nøyaktighet. Jeg kan også generere innhold, som artikler, skrivefeilfrie tekster, poesi, fiksjon og til og med kode. Jeg kan hjelpe deg med å analysere store datamengder og trekke ut innsikter og mønstre som kan være vanskelig å oppdage manuelt. Jeg kan også hjelpe deg med å automatisere oppgaver som å sende e-poster, planlegge møter, svare på gjentatte spørsmål og mye mer. Med stadig videreutvikling av teknologi, vil jeg kunne hjelpe deg med enda mer avanserte oppgaver i fremtiden."
Auda, synd at folk ikke bør tenke sjøl lenger :lol: Hørtes kjedelig ut dette :)

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

storpeder skrev: tor apr 13, 2023 10:17 pm Kun fantasien setter grenser. Hjelp til programmeringskode, til å skrive stiler. Man kan jo f.eks. spørre den hva den mener den kan hjelpe med, her er hva den svarte:

"Jeg kan også generere innhold, som artikler, skrivefeilfrie tekster
Ja, vært fint om den kunne lært seg å skrive feilfrie tekster...

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Dundersalt skrev: tor apr 13, 2023 4:45 pm
VivaLV skrev: tor apr 13, 2023 1:40 pm Jeg gir knapt terningkast 2 og kanskje 3 etter og ha spurt 20 spørsmål i går.
Den klarer rene faktaspørsmål, men det skulle jo egentlig bare mangle.

Men når den begynner på geografi virker det som den ikke har noen klare grenser. Spør man om attraksjoner i kommune x, så kommer det opp attraksjoner i kommune z og kommune y. Det var også endel klare feil i svarene deres.
Andre enkle spørsmål som når bybrua i Drammen er ferdig svarte den feil på. Mjøndalen er i Eliteserien og også annet mye rot.

Inntil videre og det motsatte er bevisst trur jeg dette er en STOR hype. I går var det en som mente 1/10 av jobber ville bli overflørdig.
Hvor mange har f.eks. klart å få noe fornuftig ut av en chatassistent på kunderservice.

Jeg er selvsagt klar over at de lærer fort og stadig blir bedre, dog allikevel skeptisk.

Det sagt. ChatGTP og AI vil selvsagt ha stor betydning fremover. Det er det ingen tvil om, men som nevnt syntes jeg dette virker som en klassisk internetthype man har med jevne og ujevne mellomrom.

En annen liten ting. Mulig den også fungerer bedre på de litt mer jobbrelaterte oppgavene som programmering og slike ting.
Dog uansett skeptisk.

Vi trudde jo alle at vi alle kunne sette oss og sove bak rattet og trykke på en knapp i selvkjørende biler. Det virker jo fremdeles at man er nærmere 2050 enn nåtid før det blir tilfelle.
3.5 eller 4? Og hvilke spørsmål stilte du?

Når tredjeparts-integrasjon nå snart er på plass vil den også kunne søke på internett i sanntid, det vil nok hjelpe mye på svarene på denne typen spørsmål.
Det har jeg vel gitt litt eksempler på.
Når er nye bybrua i Drammen ferdig? Helt feil svar.
Hvilken divisjon spiller Mjøndalen i? Helt feil svar.
Attraksjoner i Krokstadelva. Ikke direkte feil svar, men nok med omkringliggende kommuner.
Og noen spørsmål om kjente lokale personer i Drammen. Også helt feil svar.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

pfrog567 skrev: tor apr 13, 2023 10:08 pm Sikkert et dumt spørsmål, men hva brukes denne greia til egentlig?
Den kan brukes til mye. Dog vil den nok for mange kunne erstatte googling og Siri og slike tjenester.
Hvis man nå googler ett eller annet vil man jo få opp utallige linker og kan være litt rotete og finne riktig. Her vil man (forhåpentligvis ihvertfall) på sikt få riktige og gode svar.
Så blir jo neste spørsmål om man kan kjøpe seg "riktige svar" som man kan på google.
Hvis jeg spør om beste telefonleverandør f.eks.

Og så er jo også neste spørsmål hva den har av sensur og politisk korrekthet. Som nevnt sensurerer den vitser om Mullah, men ikke om Jesus.
Forsøkte noen kontroversielle spørsmål om de kom veldig vage ut egentlig. Det var litt slik som "en sak har to sider".

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Den nye AI-boten til Snapchat er i hvert fall særdeles politisk korrekt
Bilde

Bilde

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Ytre høyres nye kampsak: Politisk korrekte chatboter.
Sist redigert av Folk_flesk den fre apr 14, 2023 3:16 pm, redigert 1 gang totalt.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Texas_John skrev: fre apr 14, 2023 3:08 pm Den nye AI-boten til Snapchat er i hvert fall særdeles politisk korrekt
Det merket jeg ganske raskt, og "konfronterte" den med det, noe den nektet på. Den ville heller ikke kritisere Putin mer enn nødvendig, og sa at også han fortjente respekt. Men da jeg plutselig fant meg selv med å starte en krangel med denne roboten, gikk det opp for meg at jeg kanskje bare skal la den vær eller slett den.

Alfon

Legg inn av Alfon »

AI-boten er så politisk korrekt at det grenser til kvalmt.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Folk_flesk skrev: fre apr 14, 2023 3:15 pm Ytre høyres nye kampsak: Politisk korrekte chatboter.
Er ikke forskjellsbehandling på grunnlag av religion direkte lovstridig?

Gjellsimle

Legg inn av Gjellsimle »

Folk_flesk skrev: fre apr 14, 2023 3:15 pm Ytre høyres nye kampsak: Politisk korrekte chatboter.
Spiller du dum?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Texas_John skrev: fre apr 14, 2023 3:36 pm
Folk_flesk skrev: fre apr 14, 2023 3:15 pm Ytre høyres nye kampsak: Politisk korrekte chatboter.
Er ikke forskjellsbehandling på grunnlag av religion direkte lovstridig?
Du får politianmelde chatboten da.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Litt mer saklighet, takk. /mod

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

VivaLV skrev: tor apr 13, 2023 1:40 pm Jeg gir knapt terningkast 2 og kanskje 3 etter og ha spurt 20 spørsmål i går.
Den klarer rene faktaspørsmål, men det skulle jo egentlig bare mangle.

Men når den begynner på geografi virker det som den ikke har noen klare grenser. Spør man om attraksjoner i kommune x, så kommer det opp attraksjoner i kommune z og kommune y. Det var også endel klare feil i svarene deres.
Andre enkle spørsmål som når bybrua i Drammen er ferdig svarte den feil på. Mjøndalen er i Eliteserien og også annet mye rot.

Inntil videre og det motsatte er bevisst trur jeg dette er en STOR hype. I går var det en som mente 1/10 av jobber ville bli overflørdig.
Hvor mange har f.eks. klart å få noe fornuftig ut av en chatassistent på kunderservice.

Jeg er selvsagt klar over at de lærer fort og stadig blir bedre, dog allikevel skeptisk.

Det sagt. ChatGTP og AI vil selvsagt ha stor betydning fremover. Det er det ingen tvil om, men som nevnt syntes jeg dette virker som en klassisk internetthype man har med jevne og ujevne mellomrom.

En annen liten ting. Mulig den også fungerer bedre på de litt mer jobbrelaterte oppgavene som programmering og slike ting.
Dog uansett skeptisk.

Vi trudde jo alle at vi alle kunne sette oss og sove bak rattet og trykke på en knapp i selvkjørende biler. Det virker jo fremdeles at man er nærmere 2050 enn nåtid før det blir tilfelle.
ChatGPT er elendig på informasjon etter 2021, det står også på forsiden. Derfor kan den ikke svare på når ei bru blir ferdig, eller hvilken divisjon et lag befinner seg i. Har også merket at den dikter opp en del om lokal geografi ja.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»