Lave og høye priser

Svar
DoktorS

Re: Lave og høye priser

Legg inn av DoktorS »

Var en tur på nærmest Kiwi idag, som er Barcode. Litt overrasket over en del priser og da i positiv renting. Liter juice fra Sunniva, den gode typen, til 20 kroner. Gilde Servelat til under 12 kroner. Blue Castello vet jeg er kunstig lavt priset pga prisbørser/konkurransen, så holder seg billig.

startelver

Legg inn av startelver »

Salg på påskelefser til 10 kroner Extra.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

2x130g røkelaks, Lofoten.
Syns den har vært vel 90 kr. Nå 163 kr!
Bunnpris.

startelver

Legg inn av startelver »

2 stk Gilde bakt leverpostei 200gr til 35,- Coop Prix. Ca 30 kr spart.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

rosmebraad skrev: tir apr 18, 2023 5:03 pm 2x130g røkelaks, Lofoten.
Syns den har vært vel 90 kr. Nå 163 kr!
Bunnpris.
Absurd pris - fordelen er at langt bedre kvalitet nesten ikke koster mer. Fiskeriet Youngstorget tar 144 kr for 200 gram fra Fredriks røykeri.

https://www.thesmoker.no/

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

DoktorS skrev: tir apr 18, 2023 11:08 pm
rosmebraad skrev: tir apr 18, 2023 5:03 pm 2x130g røkelaks, Lofoten.
Syns den har vært vel 90 kr. Nå 163 kr!
Bunnpris.
Absurd pris - fordelen er at langt bedre kvalitet nesten ikke koster mer. Fiskeriet Youngstorget tar 144 kr for 200 gram fra Fredriks røykeri.

https://www.thesmoker.no/
Må nesten sitere meg selv her - for å følge opp. Lofoten kan være greit om man skal ha noe ukomplisert pålegg, men sist jeg smakte den var den uforholdsmessig salt. Fra Fredriks får man noe heeeeeeeeeeeeeeeelt annet. Da snakker man om delikatesse! Jeg ble faktisk så fristet nå, at jeg tror jeg må ta en tur å handle en liten bit i dag....

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

DoktorS skrev: ons apr 19, 2023 10:52 am
DoktorS skrev: tir apr 18, 2023 11:08 pm
rosmebraad skrev: tir apr 18, 2023 5:03 pm 2x130g røkelaks, Lofoten.
Syns den har vært vel 90 kr. Nå 163 kr!
Bunnpris.
Absurd pris - fordelen er at langt bedre kvalitet nesten ikke koster mer. Fiskeriet Youngstorget tar 144 kr for 200 gram fra Fredriks røykeri.

https://www.thesmoker.no/
Må nesten sitere meg selv her - for å følge opp. Lofoten kan være greit om man skal ha noe ukomplisert pålegg, men sist jeg smakte den var den uforholdsmessig salt. Fra Fredriks får man noe heeeeeeeeeeeeeeeelt annet. Da snakker man om delikatesse! Jeg ble faktisk så fristet nå, at jeg tror jeg må ta en tur å handle en liten bit i dag....

Takk!

Bor dessverre ikke i Oslo. Men kanskje på neste tur....

Litt OT kanskje: Drop it øyedråper på.vitusapotek: 99,90!!!!
På Farmasiet: 35 kr!!! Portofritt over 299 kr.

Brukeravatar
Onv95
Innlegg: 1982

Legg inn av Onv95 »

Betalte bare 10kr for en pakke Extra tyggis på Joker i morges. Løp og kjøp,

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

rosmebraad skrev: ons apr 19, 2023 11:27 am
DoktorS skrev: ons apr 19, 2023 10:52 am
DoktorS skrev: tir apr 18, 2023 11:08 pm

Absurd pris - fordelen er at langt bedre kvalitet nesten ikke koster mer. Fiskeriet Youngstorget tar 144 kr for 200 gram fra Fredriks røykeri.

https://www.thesmoker.no/
Må nesten sitere meg selv her - for å følge opp. Lofoten kan være greit om man skal ha noe ukomplisert pålegg, men sist jeg smakte den var den uforholdsmessig salt. Fra Fredriks får man noe heeeeeeeeeeeeeeeelt annet. Da snakker man om delikatesse! Jeg ble faktisk så fristet nå, at jeg tror jeg må ta en tur å handle en liten bit i dag....

Takk!

Bor dessverre ikke i Oslo. Men kanskje på neste tur....

Litt OT kanskje: Drop it øyedråper på.vitusapotek: 99,90!!!!
På Farmasiet: 35 kr!!! Portofritt over 299 kr.
Jeg synes ikke at det er noe kriminelt OT, fordi mat er for kroppen, men det er øyendråper også, en slags "mat" for øynene :mrgreen: .

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

I kg First Price appelsiner er plutselig oppe i 22 kr, ikke lenge siden det var under 10 kroner. Ille.
Agurk hos Kiwi er 24,90 - i Sverige fikk vi for 10 kroner, og de var like store og like gode. Ille.
En 5-pakning Nudler hos Kiwi, First Price opp i 22 kroner, samme koster 10 kroner mindre for ikke så lenge siden. Ille.

Kiwi har en råkost-mix til 14,90 som den kostet før før de satte den til 21,90, for så ned igjen. Bra.

startelver

Legg inn av startelver »

return_of_drakkar skrev: ons apr 19, 2023 8:07 pm I kg First Price appelsiner er plutselig oppe i 22 kr, ikke lenge siden det var under 10 kroner. Ille.
Agurk hos Kiwi er 24,90 - i Sverige fikk vi for 10 kroner, og de var like store og like gode. Ille.
En 5-pakning Nudler hos Kiwi, First Price opp i 22 kroner, samme koster 10 kroner mindre for ikke så lenge siden. Ille.

Kiwi har en råkost-mix til 14,90 som den kostet før før de satte den til 21,90, for så ned igjen. Bra.
Agurker i Norge er et merkelig fenomen. Men det er EU-priser i Sverige og Danmark og da ligger agurken på rundt 10 kroner. Disse er som regel importert fra Holland og Sør-Europa på vinteren før sesongen kommer i gang.

Og importert mat er som kjent tollsatser på til Norge.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

startelver skrev: ons apr 19, 2023 8:32 pm
return_of_drakkar skrev: ons apr 19, 2023 8:07 pm I kg First Price appelsiner er plutselig oppe i 22 kr, ikke lenge siden det var under 10 kroner. Ille.
Agurk hos Kiwi er 24,90 - i Sverige fikk vi for 10 kroner, og de var like store og like gode. Ille.
En 5-pakning Nudler hos Kiwi, First Price opp i 22 kroner, samme koster 10 kroner mindre for ikke så lenge siden. Ille.

Kiwi har en råkost-mix til 14,90 som den kostet før før de satte den til 21,90, for så ned igjen. Bra.
Agurker i Norge er et merkelig fenomen. Men det er EU-priser i Sverige og Danmark og da ligger agurken på rundt 10 kroner. Disse er som regel importert fra Holland og Sør-Europa på vinteren før sesongen kommer i gang.

Og importert mat er som kjent tollsatser på til Norge.
De jeg nevnte er norske agurker, men også de importerte var dobbelt så dyre.
Slangeagurk er en viktig del av mitt matfat. 8-)

morrisey

Legg inn av morrisey »

Agurker i Norge er et merkelig fenomen. Men det er EU-priser i Sverige og Danmark og da ligger agurken på rundt 10 kroner. Disse er som regel importert fra Holland og Sør-Europa på vinteren før sesongen kommer i gang.

Og importert mat er som kjent tollsatser på til Norge.
[/quote]

Akkurat nå er det toll på agurker. I perioden 1.november til 9.mars er det ikke.
Uten at jeg skal påstå at jeg husker prisene fra den perioden, så sitter jeg med en følelse av at vi ikke merker stort til tollfriheten når det kommer til utsalgspris.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

return_of_drakkar skrev: ons apr 19, 2023 8:03 pm
rosmebraad skrev: ons apr 19, 2023 11:27 am
DoktorS skrev: ons apr 19, 2023 10:52 am

Må nesten sitere meg selv her - for å følge opp. Lofoten kan være greit om man skal ha noe ukomplisert pålegg, men sist jeg smakte den var den uforholdsmessig salt. Fra Fredriks får man noe heeeeeeeeeeeeeeeelt annet. Da snakker man om delikatesse! Jeg ble faktisk så fristet nå, at jeg tror jeg må ta en tur å handle en liten bit i dag....

Takk!

Bor dessverre ikke i Oslo. Men kanskje på neste tur....

Litt OT kanskje: Drop it øyedråper på.vitusapotek: 99,90!!!!
På Farmasiet: 35 kr!!! Portofritt over 299 kr.
Jeg synes ikke at det er noe kriminelt OT, fordi mat er for kroppen, men det er øyendråper også, en slags "mat" for øynene :mrgreen: .

Bra!
Det billigste hadde selvsagt vært å følge uttrykket '....(lese)....til øyet ble både stort og vått', men tilstanden er altså slik at det må kjøpes inn litt saltvannsdråprr, og da får man se litt på kommersen i prisvariasjonene.

startelver

Legg inn av startelver »

morrisey skrev: ons apr 19, 2023 8:47 pm Agurker i Norge er et merkelig fenomen. Men det er EU-priser i Sverige og Danmark og da ligger agurken på rundt 10 kroner. Disse er som regel importert fra Holland og Sør-Europa på vinteren før sesongen kommer i gang.

Og importert mat er som kjent tollsatser på til Norge.
Akkurat nå er det toll på agurker. I perioden 1.november til 9.mars er det ikke.
Uten at jeg skal påstå at jeg husker prisene fra den perioden, så sitter jeg med en følelse av at vi ikke merker stort til tollfriheten når det kommer til utsalgspris.
[/quote]

Agurker vinterstid har ligget på rundt 20-23 kroner de siste månedene uansett kjede. De har vel en annen type "agurker" i Sverige da.

morrisey

Legg inn av morrisey »

startelver skrev: ons apr 19, 2023 8:58 pm
morrisey skrev: ons apr 19, 2023 8:47 pm Agurker i Norge er et merkelig fenomen. Men det er EU-priser i Sverige og Danmark og da ligger agurken på rundt 10 kroner. Disse er som regel importert fra Holland og Sør-Europa på vinteren før sesongen kommer i gang.

Og importert mat er som kjent tollsatser på til Norge.
Akkurat nå er det toll på agurker. I perioden 1.november til 9.mars er det ikke.
Uten at jeg skal påstå at jeg husker prisene fra den perioden, så sitter jeg med en følelse av at vi ikke merker stort til tollfriheten når det kommer til utsalgspris.
Agurker vinterstid har ligget på rundt 20-23 kroner de siste månedene uansett kjede. De har vel en annen type "agurker" i Sverige da.
[/quote]

Eventuelt er det noen som har mye bedre avanser enn de gir uttrykk for...

startelver

Legg inn av startelver »

Prisene på agurker i Danmark i dag, hos Rema 1000. Gang med 1.56 for norske priser.

Bilde

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Rema 1000 neste uke, ad agurker: https://rema1000.dk/avis#catalogs/eSLdO8jq/22
Mon tro hva de tar i Noreg da?

SirJames

Legg inn av SirJames »

Heh, 18 kr for en stor flaske klesvaskemiddel...her må man jo ut med oppimot hundrelappen..

startelver

Legg inn av startelver »

return_of_drakkar skrev: tor apr 27, 2023 8:01 pm Rema 1000 neste uke, ad agurker: https://rema1000.dk/avis#catalogs/eSLdO8jq/22
Mon tro hva de tar i Noreg da?
Har vært i Danmark i dag og tok dette bildet. Aldi var billigst med 6 kroner agurken, ikke importerte men danske gode agurker. Det blir 9.50 norske med dagens kurs, altså under halv pris.

Jeg røsket med meg 5 agurker mens jeg var i gang. :)

Bilde

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Så er det KIWI og deres First price og Eldorado som man bemerker.
Og - alle skylder på alle...
Men har noen undersøkt eventuelle påståtte / korrekte økninger i alle leddene slik at man kan si mer enn "egentlig ikke oss"?

https://www.nrk.no/norge/prishopp-pa-fi ... 1.16385121

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Joker burde jo kunne ha mye lavere priser da de tilhører samme.
Vi var innom en i dag for å kjøpe noen pærer (frukt).
Joker jar jo noe First Price, men ikke på slik som druer og paprika.

Druer nesten 40 kroner.
Paprika nesten 110 kr kiloen.

Sjappa ligger i et område hvor mange som ikke muligheter til å nå andre butikker, selv om det ikke er langt til dem.
Mange eldre og folk uten bil osv.
Det er galskap satt i system.
Med priser som de andre ville de blomstret.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Jo, men jeg forstår jo at små butikker med liten omsetning har høyere priser. Klart det er kjedelig for de som ikke kan handle andre steder, men det er vel helst på bygda at man ikke har andre muligheter, og da blir jo det litt å støtte nærbutikken om man ønsker den skal bestå. Selv har jeg Joker på hjørnet som jeg bruker bare i nødsfall og eventuelt søndager, om jeg har planlagt dårlig eller noe dukker opp. Men jeg ser noen handler fulle poser der, og dem om det, men billig er det ikke - tipper de ligger minst 25 prosent over Rema som er bare 5 minutter å gå unna...

startelver

Legg inn av startelver »

Betalte 6 danske kroner for baconpakker i Danmark . Ikke at det er så sunt men egg og bacon slår aldri feil.

startelver

Legg inn av startelver »

Ville dere kjøpt nypoteter fra Israel?

Jeg stiller spørsmålet siden COOP selger 1.5 kilo nypoteter til 29.90. Utenpå pakken står det nypoteter fra utvalgte land uten å spesifisere det.

Men opprinnelseslandet med liten skrift. Produsert i Israel.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

startelver skrev: ons mai 03, 2023 4:30 pm Ville dere kjøpt nypoteter fra Israel?

Jeg stiller spørsmålet siden COOP selger 1.5 kilo nypoteter til 29.90. Utenpå pakken står det nypoteter fra utvalgte land uten å spesifisere det.

Men opprinnelseslandet med liten skrift. Produsert i Israel.
Hva tenker du på da, feil land (politisk), høy pris eller kvalitet?

Nypoteter er veldig ymse. De første norske pleier å være temmelig dårlige greier. De fra Israel mener jeg har vært bedre, men en stund siden jeg var veldig bevisst på det. I gamle dager 30 år siden fikk vi gjerne poteter fra Kypros tidlig i sesongen, og disse var gode - men lenge siden jeg har sett disse, som var karakterisert ved sin rødbrune farge på jorden. Det var jo den tiden potetene ikke var vasket før de kom i butikk...

startelver

Legg inn av startelver »

Nei samme for meg, men er en del som ikke liker import fra Israel. Da er det jo smart å ikke reklamere det ut høyt.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

startelver skrev: ons mai 03, 2023 8:15 pm Nei samme for meg, men er en del som ikke liker import fra Israel. Da er det jo smart å ikke reklamere det ut høyt.
Tror folk flest driter i slikt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Guttorm123 skrev: tor mai 04, 2023 7:32 am
startelver skrev: ons mai 03, 2023 8:15 pm Nei samme for meg, men er en del som ikke liker import fra Israel. Da er det jo smart å ikke reklamere det ut høyt.
Tror folk flest driter i slikt.
Det er jo vanlig det, at de gule israelske potetene kommer på denne tiden.
De er merket "Kilo, Norge" på hyllekanten i Rema. Det er jo bare tull.
Personlig ville jeg heller hatt norske poteter i løsvekt i butikken.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg driter i det, men har lest i media at det er viktig, mulig det er noen på venstresiden som klager over dette.

Fri Palestina osv og alt det der. Nei til import av Israelske varer, mener på det var mye om det i media for noen år siden.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»