Er en polarisert EU-debatt i ferd med å gi en dårligere EØS-avtale?

Svar
GP950mAh

Re: Er en polarisert EU-debatt i ferd med å gi en dårligere EØS-avtale?

Legg inn av GP950mAh »

newsflash skrev: søn apr 16, 2023 4:06 pm
GP950mAh skrev: søn apr 16, 2023 3:59 pm "A study carried out by the research institute gfs.bern" En seriøs meningsmåling som bekreftes av andre meningsmålinger som viser støtte til EØS og økende støtte til sveitsisk EU-medlemskap
Jeg er sikker på at du faktisk tror dette. På samme måte som du tror EU kommisjonærene representerer sitt hjemlands interesser. Og at veto er et viktig styringsmiddel for EUs medlemsland.

Det er allikevel feil.
Har ikke hevdet det, du får lese en gang til hva jeg skrev.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

GP950mAh skrev: søn apr 16, 2023 4:07 pm Har ikke hevdet det, du får lese en gang til hva jeg skrev.
Så da er du enig i at EU kommisjonærene ikke representerer sitt hjemland?

Og at det er på kun 5 utvalgte områder det er nødvendig med enstemmighet?

hauge23

Legg inn av hauge23 »

GP950mAh skrev: søn apr 16, 2023 3:57 pm
hauge23 skrev: søn apr 16, 2023 3:17 pm GP950mAh: "Flere ser at å begynne som gateselgere på verdensmarkedet er uklokt."

-------------------------------

Kan du forklare hvordan det kan ha seg at det er disse landene som står for nesten 100 % av EUs import?
Jeg har allerede forklart deg forskjellen mellom forholdet internt i europa og med resten av verden og at det ikke kan sammenlignes.
Jovisst kan det sammenlignes, disse gateselgerne må ha gode handelsvilkår i handelen med EU, ellers ville de mistet arbeidsplassene sine og produksjonen gått ned i NULL? Så viser det seg at Japan, Canada og til og med isolerte Storbritannia har bedre tollvilkår for sjømat i sine handelsavtaler med EU enn Norge har med sin fantastiske EØS-avtale.
Da forstår man jo hvorfor EU har så stor handel med gateselgerne. Det er intet internt i Europa som tilsier at Norge skal ha dårligere vilkår i handelen med EU enn gateselgere fra tvilsomme steder på jordkula.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

hauge23 skrev: søn apr 16, 2023 6:13 pm
GP950mAh skrev: søn apr 16, 2023 3:57 pm
hauge23 skrev: søn apr 16, 2023 3:17 pm GP950mAh: "Flere ser at å begynne som gateselgere på verdensmarkedet er uklokt."

-------------------------------

Kan du forklare hvordan det kan ha seg at det er disse landene som står for nesten 100 % av EUs import?
Jeg har allerede forklart deg forskjellen mellom forholdet internt i europa og med resten av verden og at det ikke kan sammenlignes.
Jovisst kan det sammenlignes, disse gateselgerne må ha gode handelsvilkår i handelen med EU, ellers ville de mistet arbeidsplassene sine og produksjonen gått ned i NULL? Så viser det seg at Japan, Canada og til og med isolerte Storbritannia har bedre tollvilkår for sjømat i sine handelsavtaler med EU enn Norge har med sin fantastiske EØS-avtale.
Da forstår man jo hvorfor EU har så stor handel med gateselgerne. Det er intet internt i Europa som tilsier at Norge skal ha dårligere vilkår i handelen med EU enn gateselgere fra tvilsomme steder på jordkula.
De fikk dårligere vilkår andre steder for å få nedsatt toll på fisk og sjømat, det er slik forhandlinger fungerer at man gir og tar. Britene er så misfornøyde med sin avtale at de ønsker seg inn i EU igjen. Vi har en annen form for handel og samarbeid internt i europa enn med resten av verden, det har gitt oss bedre handelsvilkår med lavere toll enn vi ville fått med en handelsavtale og som gateselgere på verdensmarkedet. Og det er nordmenn flest og næringslivet godt fornøyde med, selv om nasjonalistene ikke respekterer folkestyret og folkeviljen.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

GP950mAh skrev: søn apr 16, 2023 6:30 pm
hauge23 skrev: søn apr 16, 2023 6:13 pm
GP950mAh skrev: søn apr 16, 2023 3:57 pm Jeg har allerede forklart deg forskjellen mellom forholdet internt i europa og med resten av verden og at det ikke kan sammenlignes.
Jovisst kan det sammenlignes, disse gateselgerne må ha gode handelsvilkår i handelen med EU, ellers ville de mistet arbeidsplassene sine og produksjonen gått ned i NULL? Så viser det seg at Japan, Canada og til og med isolerte Storbritannia har bedre tollvilkår for sjømat i sine handelsavtaler med EU enn Norge har med sin fantastiske EØS-avtale.
Da forstår man jo hvorfor EU har så stor handel med gateselgerne. Det er intet internt i Europa som tilsier at Norge skal ha dårligere vilkår i handelen med EU enn gateselgere fra tvilsomme steder på jordkula.
De fikk dårligere vilkår andre steder for å få nedsatt toll på fisk og sjømat, det er slik forhandlinger fungerer at man gir og tar. Britene er så misfornøyde med sin avtale at de ønsker seg inn i EU igjen. Vi har en annen form for handel og samarbeid internt i europa enn med resten av verden, det har gitt oss bedre handelsvilkår med lavere toll enn vi ville fått med en handelsavtale og som gateselgere på verdensmarkedet. Og det er nordmenn flest og næringslivet godt fornøyde med, selv om nasjonalistene ikke respekterer folkestyret og folkeviljen.
EU-fanatikerne har kun repeat, ingen reelle argumenter.
Ikke rart at de er vilt begeistret for den autoritære dreiningen EØS har betydd for Norge.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

hauge23 skrev: søn apr 16, 2023 7:12 pm
GP950mAh skrev: søn apr 16, 2023 6:30 pm
hauge23 skrev: søn apr 16, 2023 6:13 pm

Jovisst kan det sammenlignes, disse gateselgerne må ha gode handelsvilkår i handelen med EU, ellers ville de mistet arbeidsplassene sine og produksjonen gått ned i NULL? Så viser det seg at Japan, Canada og til og med isolerte Storbritannia har bedre tollvilkår for sjømat i sine handelsavtaler med EU enn Norge har med sin fantastiske EØS-avtale.
Da forstår man jo hvorfor EU har så stor handel med gateselgerne. Det er intet internt i Europa som tilsier at Norge skal ha dårligere vilkår i handelen med EU enn gateselgere fra tvilsomme steder på jordkula.
De fikk dårligere vilkår andre steder for å få nedsatt toll på fisk og sjømat, det er slik forhandlinger fungerer at man gir og tar. Britene er så misfornøyde med sin avtale at de ønsker seg inn i EU igjen. Vi har en annen form for handel og samarbeid internt i europa enn med resten av verden, det har gitt oss bedre handelsvilkår med lavere toll enn vi ville fått med en handelsavtale og som gateselgere på verdensmarkedet. Og det er nordmenn flest og næringslivet godt fornøyde med, selv om nasjonalistene ikke respekterer folkestyret og folkeviljen.
EU-fanatikerne har kun repeat, ingen reelle argumenter.
Ikke rart at de er vilt begeistret for den autoritære dreiningen EØS har betydd for Norge.
For nasjonalistene er sikkert våre folkevalgtes demokratiske avgjørelser autoritært, for de av oss som liker folkestyre og demokrati er det ikke det når politikerne følger folkeviljen som er godt fornøyde med dagens avtale.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

GP950mAh skrev: søn apr 16, 2023 7:21 pm
hauge23 skrev: søn apr 16, 2023 7:12 pm
GP950mAh skrev: søn apr 16, 2023 6:30 pm De fikk dårligere vilkår andre steder for å få nedsatt toll på fisk og sjømat, det er slik forhandlinger fungerer at man gir og tar. Britene er så misfornøyde med sin avtale at de ønsker seg inn i EU igjen. Vi har en annen form for handel og samarbeid internt i europa enn med resten av verden, det har gitt oss bedre handelsvilkår med lavere toll enn vi ville fått med en handelsavtale og som gateselgere på verdensmarkedet. Og det er nordmenn flest og næringslivet godt fornøyde med, selv om nasjonalistene ikke respekterer folkestyret og folkeviljen.
EU-fanatikerne har kun repeat, ingen reelle argumenter.
Ikke rart at de er vilt begeistret for den autoritære dreiningen EØS har betydd for Norge.
For nasjonalistene er sikkert våre folkevalgtes demokratiske avgjørelser autoritært, for de av oss som liker folkestyre og demokrati er det ikke det når politikerne følger folkeviljen som er godt fornøyde med dagens avtale.
For de som har ansvaret for at grunnloven følges, er lovbruddet klart. Det er autoritært å bryte loven og sette befolkningen på sidelinja for at en liten gruppe EU-fanatikere skal få viljen sin, enkelt og greit. EU-fanatikerne bryter grunnloven og lukker samfunnet for å gjenoppta direktivstrømmen fra kontinentet til Norge.
Det setter saken i perspektiv.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

hauge23 skrev: søn apr 16, 2023 8:08 pm
GP950mAh skrev: søn apr 16, 2023 7:21 pm
hauge23 skrev: søn apr 16, 2023 7:12 pm

EU-fanatikerne har kun repeat, ingen reelle argumenter.
Ikke rart at de er vilt begeistret for den autoritære dreiningen EØS har betydd for Norge.
For nasjonalistene er sikkert våre folkevalgtes demokratiske avgjørelser autoritært, for de av oss som liker folkestyre og demokrati er det ikke det når politikerne følger folkeviljen som er godt fornøyde med dagens avtale.
For de som har ansvaret for at grunnloven følges, er lovbruddet klart. Det er autoritært å bryte loven og sette befolkningen på sidelinja for at en liten gruppe EU-fanatikere skal få viljen sin, enkelt og greit. EU-fanatikerne bryter grunnloven og lukker samfunnet for å gjenoppta direktivstrømmen fra kontinentet til Norge.
Det setter saken i perspektiv.
Det gjøres ikke, den kosnpirasjonsteorien er det bare ekstremistene i nei til eu sekten som tror på. Ingen har nektet nasjonalistene å argumentere mot eøs-avtalen, at dere ikke gjør skyldes vel at dere vet det er en tapt sak når flertallet av befolkningen er godt fornøyde med avtalen.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

GP950mAh skrev: søn apr 16, 2023 8:24 pm
hauge23 skrev: søn apr 16, 2023 8:08 pm
GP950mAh skrev: søn apr 16, 2023 7:21 pm For nasjonalistene er sikkert våre folkevalgtes demokratiske avgjørelser autoritært, for de av oss som liker folkestyre og demokrati er det ikke det når politikerne følger folkeviljen som er godt fornøyde med dagens avtale.
For de som har ansvaret for at grunnloven følges, er lovbruddet klart. Det er autoritært å bryte loven og sette befolkningen på sidelinja for at en liten gruppe EU-fanatikere skal få viljen sin, enkelt og greit. EU-fanatikerne bryter grunnloven og lukker samfunnet for å gjenoppta direktivstrømmen fra kontinentet til Norge.
Det setter saken i perspektiv.
Det gjøres ikke, den kosnpirasjonsteorien er det bare ekstremistene i nei til eu sekten som tror på. Ingen har nektet nasjonalistene å argumentere mot eøs-avtalen, at dere ikke gjør skyldes vel at dere vet det er en tapt sak når flertallet av befolkningen er godt fornøyde med avtalen.
Jeg dokumenterer det jeg skriver. Bruker funn og uttalelser fra Europautredningen om dårlige kunnskaper om EØS-avtalen i befolkningen, om myndigheter som bryter grunnloven for å opp taushet og minst mulig offentlig debatt om EØS-avtalen, og om media som unnlater å gjøre sin samfunnsoppgave for å oppnå det politikerne jobber for og ønsker, nemlig minst offentlig debatt om EØS-avtalen.
Dette er en gjennomført linje i 30 år, og er en god dokumentasjon på dette.

Siden det har vært så stor motstand i befolkningen for at Norge skal underlegges EU-styre, kan man forstå at man kunne ønske å gjøre det på denne måten, men å utføre en slik motstandskamp mot egen befolkning og eget land i virkeligheten, beskriver hvilke destruktive krefter ja-partiene representerer.
Det er helt legitimt å være for norsk EU-medlemskap og jobbe for det, men det er fullstendig uakseptabelt å bruke de metodene ja-partiene har brukt. Det er ondskapsfullt og usedvanlig feigt.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

hauge23 skrev: søn apr 16, 2023 10:28 pm
GP950mAh skrev: søn apr 16, 2023 8:24 pm
hauge23 skrev: søn apr 16, 2023 8:08 pm

For de som har ansvaret for at grunnloven følges, er lovbruddet klart. Det er autoritært å bryte loven og sette befolkningen på sidelinja for at en liten gruppe EU-fanatikere skal få viljen sin, enkelt og greit. EU-fanatikerne bryter grunnloven og lukker samfunnet for å gjenoppta direktivstrømmen fra kontinentet til Norge.
Det setter saken i perspektiv.
Det gjøres ikke, den kosnpirasjonsteorien er det bare ekstremistene i nei til eu sekten som tror på. Ingen har nektet nasjonalistene å argumentere mot eøs-avtalen, at dere ikke gjør skyldes vel at dere vet det er en tapt sak når flertallet av befolkningen er godt fornøyde med avtalen.
Jeg dokumenterer det jeg skriver. Bruker funn og uttalelser fra Europautredningen om dårlige kunnskaper om EØS-avtalen i befolkningen, om myndigheter som bryter grunnloven for å opp taushet og minst mulig offentlig debatt om EØS-avtalen, og om media som unnlater å gjøre sin samfunnsoppgave for å oppnå det politikerne jobber for og ønsker, nemlig minst offentlig debatt om EØS-avtalen.
Dette er en gjennomført linje i 30 år, og er en god dokumentasjon på dette.

Siden det har vært så stor motstand i befolkningen for at Norge skal underlegges EU-styre, kan man forstå at man kunne ønske å gjøre det på denne måten, men å utføre en slik motstandskamp mot egen befolkning og eget land i virkeligheten, beskriver hvilke destruktive krefter ja-partiene representerer.
Det er helt legitimt å være for norsk EU-medlemskap og jobbe for det, men det er fullstendig uakseptabelt å bruke de metodene ja-partiene har brukt. Det er ondskapsfullt og usedvanlig feigt.
Konspirasjonsteoriene til nasjonalistene blir ikke mer sanne av at de gjentas. Ingen nekter nasjonalistene å fremme sitt alternativ som Nei Til Eu diskuterte i sin alternativrapport, vi er et demokrati med ytrings og pressefrihet og nasjonalistene kan diskutere sine alternativer så mye dere vil i mediene og i valgkampen.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

GP950mAh skrev: søn apr 16, 2023 10:35 pm
hauge23 skrev: søn apr 16, 2023 10:28 pm
GP950mAh skrev: søn apr 16, 2023 8:24 pm Det gjøres ikke, den kosnpirasjonsteorien er det bare ekstremistene i nei til eu sekten som tror på. Ingen har nektet nasjonalistene å argumentere mot eøs-avtalen, at dere ikke gjør skyldes vel at dere vet det er en tapt sak når flertallet av befolkningen er godt fornøyde med avtalen.
Jeg dokumenterer det jeg skriver. Bruker funn og uttalelser fra Europautredningen om dårlige kunnskaper om EØS-avtalen i befolkningen, om myndigheter som bryter grunnloven for å opp taushet og minst mulig offentlig debatt om EØS-avtalen, og om media som unnlater å gjøre sin samfunnsoppgave for å oppnå det politikerne jobber for og ønsker, nemlig minst offentlig debatt om EØS-avtalen.
Dette er en gjennomført linje i 30 år, og er en god dokumentasjon på dette.

Siden det har vært så stor motstand i befolkningen for at Norge skal underlegges EU-styre, kan man forstå at man kunne ønske å gjøre det på denne måten, men å utføre en slik motstandskamp mot egen befolkning og eget land i virkeligheten, beskriver hvilke destruktive krefter ja-partiene representerer.
Det er helt legitimt å være for norsk EU-medlemskap og jobbe for det, men det er fullstendig uakseptabelt å bruke de metodene ja-partiene har brukt. Det er ondskapsfullt og usedvanlig feigt.
Konspirasjonsteoriene til nasjonalistene blir ikke mer sanne av at de gjentas. Ingen nekter nasjonalistene å fremme sitt alternativ som Nei Til Eu diskuterte i sin alternativrapport, vi er et demokrati med ytrings og pressefrihet og nasjonalistene kan diskutere sine alternativer så mye dere vil i mediene og i valgkampen.
Du adresserer dine anklager om nasjonalisme og konspirasjonsteori til Europautredningen, hvor jeg henter mine opplysninger.
Interessant, men må si at jeg er ikke overrasket over at desperate EU-ekstreme plasserer seg slik.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

hauge23 skrev: søn apr 16, 2023 11:55 pm
GP950mAh skrev: søn apr 16, 2023 10:35 pm
hauge23 skrev: søn apr 16, 2023 10:28 pm

Jeg dokumenterer det jeg skriver. Bruker funn og uttalelser fra Europautredningen om dårlige kunnskaper om EØS-avtalen i befolkningen, om myndigheter som bryter grunnloven for å opp taushet og minst mulig offentlig debatt om EØS-avtalen, og om media som unnlater å gjøre sin samfunnsoppgave for å oppnå det politikerne jobber for og ønsker, nemlig minst offentlig debatt om EØS-avtalen.
Dette er en gjennomført linje i 30 år, og er en god dokumentasjon på dette.

Siden det har vært så stor motstand i befolkningen for at Norge skal underlegges EU-styre, kan man forstå at man kunne ønske å gjøre det på denne måten, men å utføre en slik motstandskamp mot egen befolkning og eget land i virkeligheten, beskriver hvilke destruktive krefter ja-partiene representerer.
Det er helt legitimt å være for norsk EU-medlemskap og jobbe for det, men det er fullstendig uakseptabelt å bruke de metodene ja-partiene har brukt. Det er ondskapsfullt og usedvanlig feigt.
Konspirasjonsteoriene til nasjonalistene blir ikke mer sanne av at de gjentas. Ingen nekter nasjonalistene å fremme sitt alternativ som Nei Til Eu diskuterte i sin alternativrapport, vi er et demokrati med ytrings og pressefrihet og nasjonalistene kan diskutere sine alternativer så mye dere vil i mediene og i valgkampen.
Du adresserer dine anklager om nasjonalisme og konspirasjonsteori til Europautredningen, hvor jeg henter mine opplysninger.
Interessant, men må si at jeg er ikke overrasket over at desperate EU-ekstreme plasserer seg slik.
Gjør ikke det, jeg sikter til nasjonalistenes påstander om at det er en bevisst skjuling av fakta fra politikerne og mediene, noe som bare er vås og konspirasjonsteorier.

Fadesen med brexit og sveitserne som nå ønsker et tettere og mer forpliktende samarbeid enn handelsavtaler kan gi har ført til økt støtte for eøs-avtalen og for EU-medlemskap. Utenfor Nei Til EU sekten er støtten til reverseringspolitikken synkende, og med mer kunnskap vil flere se fordelene med et tett og forpliktende samarbeid over å se til fortiden til en politikk man vendte seg bort fra fordi den ikke lenger fungerte.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

tbb skrev: lør apr 15, 2023 7:25 am
Det er noen gode argumenter for å gå inn i EU. Disse snakkes det for lite om.
Kunne du tatt deg bryet med å redegjøre for disse, eller blir det for mye å forlange ?

hauge23

Legg inn av hauge23 »

GP950mAh skrev: man apr 17, 2023 4:24 am
hauge23 skrev: søn apr 16, 2023 11:55 pm
GP950mAh skrev: søn apr 16, 2023 10:35 pm Konspirasjonsteoriene til nasjonalistene blir ikke mer sanne av at de gjentas. Ingen nekter nasjonalistene å fremme sitt alternativ som Nei Til Eu diskuterte i sin alternativrapport, vi er et demokrati med ytrings og pressefrihet og nasjonalistene kan diskutere sine alternativer så mye dere vil i mediene og i valgkampen.
Du adresserer dine anklager om nasjonalisme og konspirasjonsteori til Europautredningen, hvor jeg henter mine opplysninger.
Interessant, men må si at jeg er ikke overrasket over at desperate EU-ekstreme plasserer seg slik.
Gjør ikke det, jeg sikter til nasjonalistenes påstander om at det er en bevisst skjuling av fakta fra politikerne og mediene, noe som bare er vås og konspirasjonsteorier.

Fadesen med brexit og sveitserne som nå ønsker et tettere og mer forpliktende samarbeid enn handelsavtaler kan gi har ført til økt støtte for eøs-avtalen og for EU-medlemskap. Utenfor Nei Til EU sekten er støtten til reverseringspolitikken synkende, og med mer kunnskap vil flere se fordelene med et tett og forpliktende samarbeid over å se til fortiden til en politikk man vendte seg bort fra fordi den ikke lenger fungerte.
Helt åpenbart har ja-partiene gjort hva de har kunnet for å få til integrering til EU.
I vårt styresett er det stortingets oppgave å vedta innmelding i EU. Ballet startet da ja-partiene, først på 70-tallet, ikke hadde stort nok flertall på stortinget til å melde Norge rett inn i EU. "Hva gjør vi nå"? Jovisst, vi sier at folket skal få bestemme ei slik viktig sak gjennom ei folkeavstemning, slik at vi på den måten kan melde Norge inn i EU, med spillereglene: Mere enn 50,00001 % i folkeavstemning = 100 % på stortinget.

Forløpet til folkeavstemningen avstedkom et svært stort engasjement i befolkningen. Resultatet av folkeavstemningen i 1972, ble det klarlagt at det var liten interesse i befolkningen for å bli integrert til EU.
Da forstod ja-partiene at en prosess som skulle føre fram til norsk integrering til EU, slik engasjementet og stemningen var i befolkningen, måtte foregå på en måte hvor befolkningen ble holdt mest mulig utenfor innflytelse.

Da ble det lagt en helhetlig strategi på hvordan man skulle få det til. Denne strategien var vanskelig å se i samtid, men i ettertid er den lett å se.

Det er ikke konspirasjonsteori at statsminister Gro H. Brundtland sendte brev til departementene mot slutten av 80-tallet med krav om at nye lover skulle tilpasses EU-lovgivning.
Det er ikke konspirasjonsteori at EØS-prosessen i stortinget foregikk midt mellom to stortingsvalg. Dermed ble det unngått at valgkampen i 1989 ble preget av nesten-medlemskap i EU, som kunne føre til færre ja-folk på stortinget.
Det er ikke konspirasjonsteori at det foregikk en hestehandel i stortinget, hvor Krf ble tunga på vektskålen for ja-siden, til tross for at partiet hadde programfestet at norsk tilknytning til EU i perioden 1989-1993 skulle være eksisterende handelsavtale. Presten Bondevik reiste rundt i landet under valgkampen i 1989 og proklamerte dette og fikk nok mange velgere på dette punktet, så ble velgerne dolket i ryggen etterpå av den samme presten.
Det er ikke konspirasjonsteori at ja-partiene unnlot å legge frem EØS i ei folkeavstemning. For å få folkets innflytelse på avtalen med nesten-medlemskap, var ei annen løsning å vente med ratifiseringen til etter stortingsvalget i 1993, slik at velgerne, gjennom valget, kunne få prege ratifiseringsprosessen.
Det er ikke konspirasjonsteori at ja-partiene unnlot å la velgerne få innflytelse på ratifiseringen, da ratifiseringen skjedde av det samme stortinget som vedtok EØS. Kan det sies at ja-partiene ville ha folkets innflytelse på EØS-avtalen? Det klokkeklare svaret er NEI.

Men ja-partiene hadde fortsatt ikke nådd målet....EU-medlemskap. Sammen med de fleste EFTA-landene pågikk prosessen med medlemskapssøknadene, og fortsatt var ikke flertallet stort nok i stortinget. Derfor ny folkeavstemning, med samme resultat som sist.

Resten av historien er vel kjent, partiene måtte kjempe for integreringsavtalen og håpe på at den langsiktige måten med stadig sterke integrering til EU til slutt gjør Norge til EU-medlem. Dette har ja-partiene gjort ved innstramming av at bare ja-folk settes opp på de sikre plassene på valglistene, og ved å gjøre EØS-avtalen til ei ikke-sak for befolkningen. Derfor minst mulig offentlig debatt, og EØS borte fra temaene i valgkampene.

Men det er jo irriterende for mange ja-folk å vente så lenge, mange kunne jo gjort karrierer i EU-organene osv.
Derfor har man ventet på en situasjon hvor man kunne få litt ekstra fart i tilløpet. Det skjedde med krigen i Ukraina, da føk forskjellige tittenteier opp med jubel i ansiktet.
Nei, det er bare en konspirasjonsteori :)

tbb
Innlegg: 3376

Legg inn av tbb »

Boccherini skrev: man apr 17, 2023 9:25 am
tbb skrev: lør apr 15, 2023 7:25 am
Det er noen gode argumenter for å gå inn i EU. Disse snakkes det for lite om.
Kunne du tatt deg bryet med å redegjøre for disse, eller blir det for mye å forlange ?
Alt i alt synes jeg det er mye mer interessant å kunne diskutere betydningen av full tilgang til det indre markedet i EU for konkrete næringer. Dette er reelt. Og her kunne det vært mye positivt for mange næringer i Norge.

Ikke fjas som «lua i hånda på gangen» og «medbestemmelsesrett». Det er pisspreik fra IYIs (ref Taleb).

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

tbb skrev: man apr 17, 2023 10:25 am

Alt i alt synes jeg det er mye mer interessant å kunne diskutere betydningen av full tilgang til det indre markedet i EU for konkrete næringer. Dette er reelt. Og her kunne det vært mye positivt for mange næringer i Norge.
Hvilke næringer anser du dette for å være og hva vil de positive effektene kunne bli etter ditt syn ?

tbb
Innlegg: 3376

Legg inn av tbb »

Boccherini skrev: man apr 17, 2023 10:31 am
tbb skrev: man apr 17, 2023 10:25 am

Alt i alt synes jeg det er mye mer interessant å kunne diskutere betydningen av full tilgang til det indre markedet i EU for konkrete næringer. Dette er reelt. Og her kunne det vært mye positivt for mange næringer i Norge.
Hvilke næringer anser du dette for å være og hva vil de positive effektene kunne bli etter ditt syn ?
Hvor vil vi med dette?

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

tbb skrev: man apr 17, 2023 10:33 am
Boccherini skrev: man apr 17, 2023 10:31 am
tbb skrev: man apr 17, 2023 10:25 am

Alt i alt synes jeg det er mye mer interessant å kunne diskutere betydningen av full tilgang til det indre markedet i EU for konkrete næringer. Dette er reelt. Og her kunne det vært mye positivt for mange næringer i Norge.
Hvilke næringer anser du dette for å være og hva vil de positive effektene kunne bli etter ditt syn ?
Hvor vil vi med dette?
Jeg lurte helt enkelt på hvilke næringer du hadde i tankene og hvordan full tilgang til DIM vil være en forbedring fra dagens situasjon, jeg tolket deg dithen at du heller ville diskutere dette, men jeg tok muligens feil. Dersom jeg hadde rett; er det fisk du har i tankene ? Våpen ? Landbruksrelatert ? Annet ?

tbb
Innlegg: 3376

Legg inn av tbb »

Boccherini skrev: man apr 17, 2023 10:37 am
tbb skrev: man apr 17, 2023 10:33 am
Boccherini skrev: man apr 17, 2023 10:31 am

Hvilke næringer anser du dette for å være og hva vil de positive effektene kunne bli etter ditt syn ?
Hvor vil vi med dette?
Jeg lurte helt enkelt på hvilke næringer du hadde i tankene og hvordan full tilgang til DIM vil være en forbedring fra dagens situasjon, jeg tolket deg dithen at du heller ville diskutere dette, men jeg tok muligens feil. Dersom jeg hadde rett; er det fisk du har i tankene ? Våpen ? Landbruksrelatert ? Annet ?
Jeg har ikke noe ønske å diskutere dette her inne, da det er både tidkrevende og komplisert. Det er helt sikkert grunnen til at Ja-siden forsøker seg på forenklende og fordummende punchlines om innflytelse.

Men helt overordnet kunne det betydd mye for sjømatsnæringen, ja. Særlig alle som driver med foredling. Åpenbart flere, men der ville betydningen vært størst. Med relativt vesentlige «trickle down»-effekter.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

tbb skrev: man apr 17, 2023 11:01 am

Men helt overordnet kunne det betydd mye for sjømatsnæringen, ja. Særlig alle som driver med foredling. Åpenbart flere, men der ville betydningen vært størst. Med relativt vesentlige «trickle down»-effekter.
Ja, det er jo ikke til å komme forbi at full adgang som EU-medlem ville betydd mye for foredlingsindustrien. Nå har jo riktignok tollsatsene kommet litt ned de senere år, men det er nå så.

Vestre har i det minste blitt gjort oppmerksom på problematikken, kan hende visste han det fra før av, så vi får se om man kan få til noe bedre innen eksisterende EØS-rammeverk.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

I denne tråden så har det blitt i overkant mye skyttergravskrig, og retorikk hvor alle plasseres i en av to båser. Vennligst ikke kall meningsmotstandere for "Nasjonalister" eller "EU-fanatikere" bare for å prøve å sette dem i en bås eller for å vinne et poeng. Argumenter saken, ikke meningsmotstanderne, og vis respekt.

/MOD

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Boccherini skrev: man apr 17, 2023 11:24 am Ja, det er jo ikke til å komme forbi at full adgang som EU-medlem ville betydd mye for foredlingsindustrien. Nå har jo riktignok tollsatsene kommet litt ned de senere år, men det er nå så.

Vestre har i det minste blitt gjort oppmerksom på problematikken, kan hende visste han det fra før av, så vi får se om man kan få til noe bedre innen eksisterende EØS-rammeverk.
Er neppe tollen som er det største problemet for norsk foredlingsindustri, lønnsnivået spiller nok større rolle. En ser jo f.eks. at norsk torsk sendes til Kina for foredling før den deretter eksporteres tilbake til Europa.

"I løpet av få år er antallet norske fileteringsanlegg redusert. Samtidig øker mengden som fisk går via filetering i Asia før den når markedet i Europa. Kina har ambisjoner om å bli størst i verden innen fiskeproduksjon. De bygger opp arbeidsplasser på området, og bare i fjor ble det importert mer enn 370.000 tonn hvitfisk for videreforedling.
Argumentet for eksport til Kina er knyttet til kostnader. All filetering i Kina foregår manuelt til en mye lavere timepris enn kostnadsnivået i Norge. Også transportene til Kina og tilbake er relativt kostnadseffektive."


https://norsus.no/wp-content/uploads/1303.pdf

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Jolla skrev: man apr 17, 2023 8:38 pm I denne tråden så har det blitt i overkant mye skyttergravskrig, og retorikk hvor alle plasseres i en av to båser. Vennligst ikke kall meningsmotstandere for "Nasjonalister" eller "EU-fanatikere" bare for å prøve å sette dem i en bås eller for å vinne et poeng. Argumenter saken, ikke meningsmotstanderne, og vis respekt.

/MOD
Helt enig, slike karakteristikker er hersketeknikk og flagging av mangel på reelle argumenter. Det senker nivået på debatten i betydelig grad.
Jeg har deltatt med "EU-fanatikere" etter å ha gått lei av nasjonalist-gnålet. Håper at de som driver på med dette slutter og heller bruker argumenterer ut fra sine meninger om sak.

Veldig bra at du sa ifra.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Norge og EU»