Filmer fra 90 tallet

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Re: Filmer fra 90 tallet

Legg inn av Frank.N.Steen »

zappadude skrev: tir feb 21, 2023 3:00 pm Filmer fra 90 tallet jeg har sett de siste ukene:

National Lampoon’s Loaded Weapon 1 ( 1993 ) av Gene Quintano - 6,5/10

Days of Thunder ( 1990 ) av Tony Scott - 7/10

The Silence of the Hams ( 1994 ) av Ezio Greggio - 6/10

Kingpin ( 1996 ) av Bobby Farrelly, Peter Farrelly - 8/10

Jane Austen’s Mafia! ( 1998 ) av Jim Abrahams - 6/10
Tror jeg har sett alle, minus Silence of the Hams. Kom jo en del slike spoof/parody filmer på tidlig 90-tallet, og må vel omsider forsøke å få med meg den også.

Angående Kingpin, var det directors cut eller theatrical cut du så? Har ofte syntes Farrelly brødrene bommet fælt når 90-talls filmene deres blir gjenutgitt på DVD, og da i såkalte Extended Cut versjoner. Særlig Dum og Dummere samt Alle elsker Mary var skuffende på det området, og glad jeg beholdt den nordiske VHS utgaven av Dumb and Dumber, ettersom ingen av DVD/Blu-ray versjonene en har funnet, innehar de samme latterlige scenene fra VHS utgaven.

Men Kingpin syntes jeg faktisk var enda mer morsom gjennom den forlengede DVDen.

zappadude

Legg inn av zappadude »

Frank.N.Steen skrev: tir feb 21, 2023 9:52 pm
zappadude skrev: tir feb 21, 2023 3:00 pm Filmer fra 90 tallet jeg har sett de siste ukene:

National Lampoon’s Loaded Weapon 1 ( 1993 ) av Gene Quintano - 6,5/10

Days of Thunder ( 1990 ) av Tony Scott - 7/10

The Silence of the Hams ( 1994 ) av Ezio Greggio - 6/10

Kingpin ( 1996 ) av Bobby Farrelly, Peter Farrelly - 8/10

Jane Austen’s Mafia! ( 1998 ) av Jim Abrahams - 6/10
Tror jeg har sett alle, minus Silence of the Hams. Kom jo en del slike spoof/parody filmer på tidlig 90-tallet, og må vel omsider forsøke å få med meg den også.

Angående Kingpin, var det directors cut eller theatrical cut du så? Har ofte syntes Farrelly brødrene bommet fælt når 90-talls filmene deres blir gjenutgitt på DVD, og da i såkalte Extended Cut versjoner. Særlig Dum og Dummere samt Alle elsker Mary var skuffende på det området, og glad jeg beholdt den nordiske VHS utgaven av Dumb and Dumber, ettersom ingen av DVD/Blu-ray versjonene en har funnet, innehar de samme latterlige scenene fra VHS utgaven.

Men Kingpin syntes jeg faktisk var enda mer morsom gjennom den forlengede DVDen.
Den jeg så var Directors Cut. Er en favoritt hos meg av Farrelly brødrene. Digger dum og dummere, Alle elsker Mary og Me, Myself & Irene. Men filmene de kom med etter det har ikke vært noen høydare for min del.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

zappadude skrev: ons feb 22, 2023 9:15 am Den jeg så var Directors Cut. Er en favoritt hos meg av Farrelly brødrene. Digger dum og dummere, Alle elsker Mary og Me, Myself & Irene. Men filmene de kom med etter det har ikke vært noen høydare for min del.
Nei, Shallow Hal, Hall Pass, Stuck on You osv ga ikke helt samme høydare som deres tidligere rølpe-slapstick klassikere, og når de så omsider returnerte igjen (altfor sent) med ei offisiell fortsettelse av Dum og Dummere, så var det knapt noe å juble over, faktisk så vidt "bedre" enn den utskjelte When Harry Met Lloyd (2003) forgjengeren.

Virker som de har gått mer over i "Oscar beite" feel-good drama filmer senere tid, men få kunne matche deres elleville 90 og tidlig 00-talls komedier, i å kombinere hysteriske karakterer, scener og da med nasty og sexy sådan.
En annen ting jeg ofte finner igjen i deres tidligere filmer, er hvor latterlig mye godt utvalg de har av fra musikk "jukeboxen", særlig i Kingpin og Dum og Dummere.
Synd de offisielle CD soundtrackene mangler de beste låtene og artistene, så beste er å mekke egne spillelister via Youtube.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Dunston checks in (1996)

Bilde

Hva i h.....?
Jeg så denne kun for å høre podcastepisoden om samme film
https://omny.fm/shows/we-hate-movies/dunston-checks-in

I rollene Jason Alexander, Faye Dunaway, Rupert Everett og Eric Lloyd Regi: Ken Kwapis

Filmer med dyr i hovedrollen er uhyre sjelden noen klassikere og denne er så langt fra klassiker så det kan komme. Jason Alexander er hotellsjef for et fancy hotell i New York og har to vanvittig irriterende sønner som plager både ansatte og gjester. En dag kommer en gjest med en mistenksom stor koffert og selvsagt er det en orangutang i kofferten. Rupert Everett spiller eieren av orangutangen som han har lært opp til å stjele juveler og andre verdisaker.

Rupert Everett er sikkert en god skuespiller men denne rollen han spiller her (overklassebrite med tenna på tørk) er så irriterende at man får lyst til å rive hodet av han (!)
Mye "moro" med folk som faller og blir våte og/eller ødelegger mat. Heldigvis lager man ikke filmer som dette lenger.

Stå over denne, episoden med We hate movies var underholdende da.
Jeg gir denne en svak 2/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: tor apr 13, 2023 10:17 am Dunston checks in (1996)

Bilde

Hva i h.....?
Jeg så denne kun for å høre podcastepisoden om samme film
https://omny.fm/shows/we-hate-movies/dunston-checks-in

I rollene Jason Alexander, Faye Dunaway, Rupert Everett og Eric Lloyd Regi: Ken Kwapis

Filmer med dyr i hovedrollen er uhyre sjelden noen klassikere og denne er så langt fra klassiker så det kan komme. Jason Alexander er hotellsjef for et fancy hotell i New York og har to vanvittig irriterende sønner som plager både ansatte og gjester. En dag kommer en gjest med en mistenksom stor koffert og selvsagt er det en orangutang i kofferten. Rupert Everett spiller eieren av orangutangen som han har lært opp til å stjele juveler og andre verdisaker.

Rupert Everett er sikkert en god skuespiller men denne rollen han spiller her (overklassebrite med tenna på tørk) er så irriterende at man får lyst til å rive hodet av han (!)
Mye "moro" med folk som faller og blir våte og/eller ødelegger mat. Heldigvis lager man ikke filmer som dette lenger.

Stå over denne, episoden med We hate movies var underholdende da.
Jeg gir denne en svak 2/10
Blitt mye apestreker på film menyen i det siste? Kanskje denne var litt i overkant "artig". Tror jeg fikk den inkludert i hop med Babys Big Day Out eller noe lignende, i en 2 90-talls komedier til prisen av 1 på DVD.

Så den i fjor, og husker ikke hva jeg endte med, mulig noe mer gavmild i omtalen, grunnet litt nostalgi og at Jason Alexander fikk jo ikke for mye å jobbe med i filmroller (de større) på den tiden, samt at den var hvert fall ikke kjedelig.
Nesten litt rart at ikke Michael Richards var den som først prøvde seg med en apekomedie, men mulig at hans mangel på "kjemi" med ei potensiell skuespiller fra dyrenes verden, gjorde at produsentene heller gikk for Alexander i stedet:
Bilde
Men ja, aper og komedier blir sjelden "komedie gull", husker med smerte de fæle filmene til Clintern og eksen hans på 80-tallet, og jaggu meg dukka ikke samme apen opp i den fæle Burt Reynold filmens Cannonball Run 2, og nei, ikke det dugg morsomt.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Hvorfor nevner ingen What about Bob? På topp 5 av komedier til alle tider.

https://www.imdb.com/title/tt0103241/

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Den podcasten jeg nevner kjører "Ape-ril" i april måned, mye dårlige greier men Monkey shines var overraskende god
Å tro at en film blir morsom bare det er en ape med er ganske misforstått

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Knaberaps skrev: man apr 17, 2023 10:58 pm Hvorfor nevner ingen What about Bob? På topp 5 av komedier til alle tider.

https://www.imdb.com/title/tt0103241/
Satt på watvhlist

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: man apr 17, 2023 11:01 pm Den podcasten jeg nevner kjører "Ape-ril" i april måned, mye dårlige greier men Monkey shines var overraskende god
Å tro at en film blir morsom bare det er en ape med er ganske misforstått
Kanskje de kommer frem til noen litt glemte godbiter, som nevnte (80-talls tråden) The Attic (1980), som er alt annet enn morsom, men ja, en meget god thriller.

Nei, aper i film er sjeldent moro, men kommer jo ikke unna Peter Jacksons Braindead (1992), med den rotteapen fra Sumatra, den scenen ler jeg like godt av, uansett hvor mange ganger man har sett før. Komisk perfeksjon av timing, lyder, reaksjon og bevegelser, pluss førsteklasses spesialeffekter, total overlegen alt mannen lagde i ettertid:

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Knaberaps skrev: man apr 17, 2023 10:58 pm Hvorfor nevner ingen What about Bob? På topp 5 av komedier til alle tider.

https://www.imdb.com/title/tt0103241/
Alle tider?

Av Bill Murray og tidlig 90-talls komedier, er den jo absolutt fornøyelig, men eneste jeg kan komme på som en virkelig føler har noe å gjøre på ei liste over tidenes komedier, må vel i så fall Groundhog Day være ei topp 3 innen 90-talls komedier. Men joda, Hva med Bob har da likevel mye komedie å by på, men en av disse en alltids går inn og håper det vil bedre seg for hvert besøk, men lander aldri høyere enn maks 7,5/10, alt mens nevnte Harold Ramis film er ei type sjelden 10ern blank, uansett sjanger og tiår.

En annen tidlig 90-talls komedie med Murray i hovedrollen (tror han også hadde regien her) som jeg godt kunne tenkt å se igjen, er den klovne-heist filmen med Geena Davis og Randy Quaid. Glemt tittelen men var jo en del klovneri-komedier på den tid.

En jeg synes har blitt litt oversett av 90-talls komedier (og med Bill Murray i hovedrollen), er The Man Who Knew Too Little (1997).

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Frank.N.Steen skrev: man apr 17, 2023 11:22 pm En annen tidlig 90-talls komedie med Murray i hovedrollen (tror han også hadde regien her) som jeg godt kunne tenkt å se igjen, er den klovne-heist filmen med Geena Davis og Randy Quaid. Glemt tittelen men var jo en del klovneri-komedier på den tid.
Quick Change. Den var gøy en gang i tiden, men har tapt seg med årene. Chip - Chipcowsky var jo et morosamt poeng i filmen. What about Bob slår den ned i støvlene.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Knaberaps skrev: man apr 17, 2023 10:58 pm Hvorfor nevner ingen What about Bob? På topp 5 av komedier til alle tider.

https://www.imdb.com/title/tt0103241/
Lol. Er den i det hele tatt topp 5 Bill Murray komedier? Forøvrig ble de fleste av de beste komifilmene laget på 1920-30 og 40 tallet.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Så The Sixth Sense (1999) her om dagen. Holder seg ganske bra.
► Show Spoiler
Han har et mildt sagt ustabil IMDB-bibliotek, men M. Night Shyamalan gjorde en del rett i sine første filmer hvor Sjette Sansen vel er best. Man ser imidlertid allerede her at han har en del kule ideer han selv elsker og tar noen snarveier for å få dem inn i filmen. Ikke alt som funker like bra og det hangler noen steder. Litt som Signs, som jeg er veldig fan av men som har en drøss med åpenbare mangler den også.

Haley Joel Osment flink - den karrieren holdt seg definitivt ikke flytende etter han ble litt mer voksen. Toni Collette som vanlig fantastisk og en av Bruce Willis sine bedre roller.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

John Garfield skrev: tir apr 18, 2023 9:44 am Lol. Er den i det hele tatt topp 5 Bill Murray komedier? Forøvrig ble de fleste av de beste komifilmene laget på 1920-30 og 40 tallet.
Den er på topp 1 av komedier av både Dreyfuss og Murray. Ser ikke filmer fra de nevnte tiårene, men tipper det er komedie for de spesielt interesserte.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»