Det eneste demokratiet i midtøsten.

Svar
Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Re: Det eneste demokratiet i midtøsten.

Legg inn av JauKaninen »

MRSA skrev: ons apr 12, 2023 4:59 pm
Det har nok noko med at min fiende er og din fiende. Dette er noko ein ser i dei fleste krigar. Under ww2 hamna Finland, Ukraina, Estland, Latvia og Litauen på tysk side, dette på grunn av at dei såg Sovjetunionen som ein større trussel.
Nøytrale Danmark-Norge hamna på Napolion si side etter at England ikkje tok sjansen på å la den dansk-norske flåten segle fritt.

Men sender Egypt desse missila til Russland håpar eg at vesten straffar dei hardt.
Når folk drepes og nasjonen er under angrep så tar man den støtten man kan få for å overleve, som Finland under WW2. Det foreligger ingen trussel mot Egypt fra Ukraina som jeg kjenner til, så det er ingen grunn til at Ukraina og Egypt skal være fiender såvidt jeg vet. Men du har kanskje noe informasjon jeg ikke har om det?

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

JauKaninen skrev: tor apr 13, 2023 1:14 pm
MRSA skrev: ons apr 12, 2023 4:59 pm
Det har nok noko med at min fiende er og din fiende. Dette er noko ein ser i dei fleste krigar. Under ww2 hamna Finland, Ukraina, Estland, Latvia og Litauen på tysk side, dette på grunn av at dei såg Sovjetunionen som ein større trussel.
Nøytrale Danmark-Norge hamna på Napolion si side etter at England ikkje tok sjansen på å la den dansk-norske flåten segle fritt.

Men sender Egypt desse missila til Russland håpar eg at vesten straffar dei hardt.
Når folk drepes og nasjonen er under angrep så tar man den støtten man kan få for å overleve, som Finland under WW2. Det foreligger ingen trussel mot Egypt fra Ukraina som jeg kjenner til, så det er ingen grunn til at Ukraina og Egypt skal være fiender såvidt jeg vet. Men du har kanskje noe informasjon jeg ikke har om det?
Du må tenke meir geopolitisk. Russland påstår dei er i krig med vesten og spesielt USA. Den største militære trusselen mot Egypt er Israel, som er beskytta av USA og Vesten. Dermed vil ei støtte til Russland vere ein måte å svekke USA og vesten, som igjen på sikt kan svekke støtta til Israel. Utan at eg perosleg tur det vil vere så enkelt, men kan forstå at det kan vere fristande for ein å tenke slik i Egypt.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

MRSA skrev: tor apr 13, 2023 1:42 pm
Du må tenke meir geopolitisk. Russland påstår dei er i krig med vesten og spesielt USA. Den største militære trusselen mot Egypt er Israel, som er beskytta av USA og Vesten. Dermed vil ei støtte til Russland vere ein måte å svekke USA og vesten, som igjen på sikt kan svekke støtta til Israel. Utan at eg perosleg tur det vil vere så enkelt, men kan forstå at det kan vere fristande for ein å tenke slik i Egypt.
Det påstås at den største trusselen mot Egypt er Etiopia ser jeg (i Ukraina-debatten). Uten å kunne noe særlig om den så kan vi med dette slå fast at vesten på ingen måte trenger å trå til for å hjelpe Egypt om det skulle bli en krig der.

Det står også i artikkelen at Egypt og USA har vært allierte i lang tid. Det er ingen grunn til at Egypt skal se på vesten eller Ukraina som noen trussel. Konflikten med Israel er jo noe utdatert nå, nylig har de gått inn i samarbeidsavtaler om gass osv. Så noen militær konflikt der virker usannsynlig.

Her handler det tydeligvis mest om at sympatien ligger med Adolf Hitler, unnskyld Putin, og deres drap, tortur og ulovlige krigføring i Ukraina. Forstå det den som kan..

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Står ikke så bra til med rettsstaten i Palestina heller om dagen?

"Palestinske myndigheter sier nei til menneskerettsadvokater
Palestinske myndigheter nekter å fornye tillatelsen til organisasjonen Lawyers for Justice, som bistår fengslede kritikere av regimet.

Lawyers for Justice har i flere år gitt rettshjelp til regimekritikere og torturofre som sitter i palestinsk fengsel, men den palestinske sikkerhetstjenesten nekter nå organisasjonen å registrere seg på nytt.

Ifølge palestinske myndigheter har Lawyers for Justice mottatt økonomisk støtte fra utlandet, i strid med reglene for den type virksomhet de har registrert seg for å drive.

– Dette er et svært farlig skritt og et forsøk på å kontrollere sivilsamfunnet og menneskerettsgrupper som forsøker å arbeide i Palestina, sier organisasjonens leder Mohannad Karaje.

Human Rights Watch mener dette bare er et påskudd fra palestinske myndigheter som ønsker å kneble kritiske stemmer og deres støttespillere.

– All den tid palestinske myndigheter nekter grupper å fokusere på overgrep begått av dem selv, vil deres egne oppfordringer til omverdenen om å beskytte palestinernes rettigheter, klinge hult, heter det i en uttalelse fra menneskerettsorganisasjonen.

Den palestinske sikkerhetstjenesten har ikke ønsket å kommentere beslutningen om å nekte godkjennelse for Lawyers for Justice.

(©NTB)"

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste- ... sadvokater

Man tar kanskje etter sine nye allierte i Kreml..

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

MRSA skrev: ons apr 12, 2023 4:59 pm
Men sender Egypt desse missila til Russland håpar eg at vesten straffar dei hardt.
USA ville ha et ord med i laget og dermed endte det opp med at Egypt produserer våpen for Ukraina istedet :mrgreen:


Knax
Innlegg: 784

Legg inn av Knax »


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Midtøsten»