Bensinprisen

Svar
return_of_drakkar
Innlegg: 4969

Re: Bensinprisen

Legg inn av return_of_drakkar »

Til og med NAF er nå irriterte på drivstoffprisene

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... ed-prisene

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Var såvidt nede mot 21 idag men skjøt raskt oppigjen mot 25.

Fredrik Solvang?

startelver

Legg inn av startelver »

Er vel på tide med en ny Debatten om dette tullet.

Dette blir som når er strøm billigst og når er strøm dyrest, bare at bensinpriser er helt random uten forvarsel.

return_of_drakkar
Innlegg: 4969

Legg inn av return_of_drakkar »

rosmebraad skrev: tir apr 25, 2023 7:59 pm Var såvidt nede mot 21 idag men skjøt raskt oppigjen mot 25.

Fredrik Solvang?
Dette er også merkelig - prisen hos samme selskap kan variere med 5 kroner fra sted til sted - og det også selv om de kan ligge like ved verandre (omtrent). Man har de rareste unnskyldninger for disse fæle prisene. Så også at et sted var Esso 5 kroner dyrere enn Unox - stasjonene lå cirka 400 meter fra hverandre.

thomassim

Legg inn av thomassim »

KingKongHalvor skrev: søn apr 23, 2023 5:13 pm Diesel nede i 17,39 i Oslo i dag. En stund siden jeg så det sist. Bensin 19,52.
Er ute i distrikts-Sverige noen dager nå.
Bensin rundt 20SEK og diesel rundt 21,5-22SEK.

SEK er sterkere enn NOK nå, og lønnen her er tullete lav selv mot en norsk butikklønn.
Så norske prisene fremstår jo nesten skambillig…. :)

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

return_of_drakkar skrev: ons apr 26, 2023 7:26 am
rosmebraad skrev: tir apr 25, 2023 7:59 pm Var såvidt nede mot 21 idag men skjøt raskt oppigjen mot 25.

Fredrik Solvang?
Dette er også merkelig - prisen hos samme selskap kan variere med 5 kroner fra sted til sted - og det også selv om de kan ligge like ved verandre (omtrent). Man har de rareste unnskyldninger for disse fæle prisene. Så også at et sted var Esso 5 kroner dyrere enn Unox - stasjonene lå cirka 400 meter fra hverandre.

Jepp.
Som jeg har antydet: Trekk fra avgifter og faste kostnader. Så blir det helt ekstreme hopp i den delen av prisen 'butikken' har å styre med. Skjønner ikke forklaringen.
(Rent personlig kjører jeg altså lite. Men interessant hele pris-leken.)

Har også sett greiene med at ett sted jakter de på 20-tallet mens neste by/sted ligger de rundt 25. Alt ifølge drivatoffappen.

startelver

Legg inn av startelver »

Diesel 18:90 i dag CK Kristiansand.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg var en snartur i Danmark i dag og tok dette bildet , diesel til 11.89 tilsvarer med dagens kurs 18.80 , så med andre ord som en "god" norsk literpris.

Men hele dagen var det den samme prisen, altså ikke noe jojo-priser sånn som i Norge. Og samtlige stasjoner, enten det var CK eller andre så ut til å ligge på samme pris. Dette gjaldt i Nord-Jylland, var der hele dagen.

Bilde

SirJames

Legg inn av SirJames »

Syke forskjeller her i området med en radius på bare 3-4 mil.

Alt i fra 19,47 til 25,30 for bensin.

Hva faen feiler det bransjen?

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

SirJames skrev: tir mai 02, 2023 2:01 pm Syke forskjeller her i området med en radius på bare 3-4 mil.

Alt i fra 19,47 til 25,30 for bensin.

Hva faen feiler det bransjen?
Enig!
Bare idag så jeg 20,10 som hoppet til nesten 25.

Ren lek med tall dette.
Lesse penger derfra til dit.

startelver

Legg inn av startelver »

Men det hopper ikke sånn i nabolandene våre? Gjør det?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Fylte to ganger til 18,03 i dag.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Villbingoen fortsetter:
Iflg. appen er 95 fra 18,90 til 24,77. I samme fylke.

Som sagt: Trekk fra avgifter og faste kostnader så er det helt ekstreme forskjeller.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Queenie skrev: tir mai 02, 2023 9:19 pm Fylte to ganger til 18,03 i dag.
Kjører du hele tiden eller har du en lekk drivstofftank?

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

startelver skrev: tir mai 02, 2023 8:48 pm Men det hopper ikke sånn i nabolandene våre? Gjør det?
Sverige https://tanka.se/prishistorik
Danmark, klikk en gang på PgDn og se på grafen her https://no.globalpetrolprices.com/Denma ... ne_prices/
Siste uke i Tyskland https://www.benzinpreis.de/statistiken/ ... veau/super

Det er ikke noe sikkert med de linkene der, men kanskje er ikke feilmarginen så veldig stor. Norge tar opp 1,7-1,8 millioner fat olje pr døgn, men omgjort til oljeekvivalenter, oe, produserer Norge rundt 4 millioner oe pr døgn og har gjort det, de siste 27 årene.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Fordomsfull skrev: man mai 15, 2023 9:16 pm
Queenie skrev: tir mai 02, 2023 9:19 pm Fylte to ganger til 18,03 i dag.
Kjører du hele tiden eller har du en lekk drivstofftank?
Blir en svipptur hit og dit innimellom

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Diesel til 17,49 i dag. Det er ikke billig.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Queenie skrev: man mai 15, 2023 11:13 pm
Fordomsfull skrev: man mai 15, 2023 9:16 pm
Queenie skrev: tir mai 02, 2023 9:19 pm Fylte to ganger til 18,03 i dag.
Kjører du hele tiden eller har du en lekk drivstofftank?
Blir en svipptur hit og dit innimellom
Hva med å ha flere biler?

return_of_drakkar
Innlegg: 4969

Legg inn av return_of_drakkar »

De siste dagene har bensinen vært cirka 19,50 og diesel cirka 18,00.
Det er 3 kroner for mye.
Og som noen påpeker og man ser så er det de rareste hopp opp med kanskje 4 kroner noen timer noen dager - så med igjen.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Queenie skrev: man mai 15, 2023 11:13 pm
Fordomsfull skrev: man mai 15, 2023 9:16 pm
Queenie skrev: tir mai 02, 2023 9:19 pm Fylte to ganger til 18,03 i dag.
Kjører du hele tiden eller har du en lekk drivstofftank?
Blir en svipptur hit og dit innimellom
To drivstoff-fyllinger samme dag, det har jeg ikke gjort siden jeg kjørte på Autobanen i Tyskland. Det var veldig uvandt og kunne se på veiskiltene at det for eksempel var 240 km til det stedet en skulle og så beregne å kjøre dertil på et par timer og - da var en som oftest fremme og.
Men i Tyskland reduserer de nok trafikken på autobanen etter innføringen av denne nye månedsbilletten til 49 euro. Den gjelder på alle busser, trikker, T-baner og tog i Tyskland ÓG - både lokalt og regionalt. Jeg opplevde en slags frihetsfølelse da jeg på slutten av 80-tallet, bodde brakke på Bryn i Oslo og kjøpte en måneds-billett til 600 kroner som gjaldt fire soner som var til Lillestrøm og som gjaldt fire soner andre veier med tog ut fra Oslo S også, samt på busser, trikk og T-bane. Det var billig i forhold til det jeg da var vant til. Men den i Tyskland gjelder jo 49-euro billetten også fra Hamburg til Berlin og er billigere. Toget Bergen-Oslo koster nesten alltid mer enn 11-1200 kroner én vei. Fly kan en med litt fleksibel avreise, få til 449 en vei. Men da må en ut&inn sentrum flyplassene Flesland-Gardemoen. Vel.

return_of_drakkar
Innlegg: 4969

Legg inn av return_of_drakkar »

Fordomsfull skrev: tir mai 16, 2023 10:35 am
To drivstoff-fyllinger samme dag, det har jeg ikke gjort siden jeg kjørte på Autobanen i Tyskland.
Det går fint det.
La oss si at man fyller om morgenen, så er man på en tur på x antall mil, og så fyller man opp igjen (om det var full tank feks) senere på dagen fordi prisen var lavere enn i det siste. :D

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

return_of_drakkar skrev: tir mai 16, 2023 8:54 am De siste dagene har bensinen vært cirka 19,50 og diesel cirka 18,00.
Det er 3 kroner for mye.
Og som noen påpeker og man ser så er det de rareste hopp opp med kanskje 4 kroner noen timer noen dager - så med igjen.
Hvorfor er det 3 kroner for mye?
Er det Staten som burde redusere avgiftene slik at drivstoffet blir 3 kroner billigere, eller mener du at det er bensinstasjonene som tar 3 kroner ( inkludert moms ) for mye per liter i avanse?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

return_of_drakkar skrev: tir mai 16, 2023 8:54 am De siste dagene har bensinen vært cirka 19,50 og diesel cirka 18,00.
Det er 3 kroner for mye.
Og som noen påpeker og man ser så er det de rareste hopp opp med kanskje 4 kroner noen timer noen dager - så med igjen.
Tenk om bensinmafiaens skitne metoder for å holde bensinen 3-9 kroner over normalprisleie (ift. oljepris) kunne være tema for en gangs skyld på noen av de debattene som sendes?

Ren mafia, kriminelle folk som bør betraktes og behandles som dette. Omgås folk til daglig organiserte kriminelle som dette?

startelver

Legg inn av startelver »

Tror dere vi får gave fra bensinstasjonene på 17. mai ? Tenkte å fylle da.

perchri
Innlegg: 660

Legg inn av perchri »

newsflash skrev: man mar 07, 2022 9:39 pm
SirJames skrev: man mar 07, 2022 7:00 pm Fant ingen tråd om akkurat dette nå, so here goes..


Er det greit at 1 liter bensin koster 23-24 kroner nå?

Holder det ikke at strømprisene og matvareprisene tar knekken på familier, må man bli flådd også etter at liket er kaldt?

Noen vil sikkert si at bensin ikke er like nødvendig som strøm og mat, noe de har helt rett i. Men det går an å ha flere tanker i hodet samtidig. Mtp hvor mye bilister blir flådd gjennom andre avgifter, hører det selvsagt ikke hjemme noe som helst sted at man skal måtte betale 1500 kroner hver gang man skal fylle tanken. Og så lenge bilen er en nødvendighet i store deler av landet, sier det seg selv at det ikke blir lettere å betale strømregning og mat når bensinen er svindyr.

De psykopate prisene har flere årsaker, noen av dem er temporære. Dermed er det etter min mening ikke for mye forlangt at regjeringen på midlertidig basis fjerner bensinavgiften (Kr 6,38 i 2021), og også moms i samme periode.

Det ville gitt en bensinpris på 12-13 kr i en overgangsperiode, til ting normaliserer seg både her og der. Hvis de hadde beholdt momsen, ville prisen blitt ca 15 kr, en pris som de fleste har vært vant med gjennom de siste årene.

Bortfall av bensinavgiften kunne de fint dekket inn vha de ekstra milliardene de har dratt inn på de høye strømprisene.


"Nå er det vanlige folks tur", my ass..
Absolutt ikke greit med priser på det nivået.

Allikevel en tanke skeptisk på at en skal justere avgifter opp og ned i takt med prisnivået, følger en den tankegangen så må en jo fjerne moms på mat når matvareprisene stiger osv. Og plutselig har en et gigantisk hull i statsbudsjettet som må dekkes via oljepenger og visp er vi ute å kjøre og har et budsjett som ikke er bærekraftig den dagen oljepengene tørker inn.
Vi håper....men det skal sies, drivstoff er alltid vært spesielt dyrt her i landet...helt siden krigen sluttet har denne diskusjonen vært repetert i det uendelige...uten resultat.

return_of_drakkar
Innlegg: 4969

Legg inn av return_of_drakkar »

Benkeslitern skrev: tir mai 16, 2023 2:55 pm
return_of_drakkar skrev: tir mai 16, 2023 8:54 am De siste dagene har bensinen vært cirka 19,50 og diesel cirka 18,00.
Det er 3 kroner for mye.
Og som noen påpeker og man ser så er det de rareste hopp opp med kanskje 4 kroner noen timer noen dager - så med igjen.
Hvorfor er det 3 kroner for mye?
Er det Staten som burde redusere avgiftene slik at drivstoffet blir 3 kroner billigere, eller mener du at det er bensinstasjonene som tar 3 kroner ( inkludert moms ) for mye per liter i avanse?
1 = ditt første
x = ditt andre
2 = det jeg synes er ok pris

Så uten å gardere vil du velge?

return_of_drakkar
Innlegg: 4969

Legg inn av return_of_drakkar »

Neptun skrev: tir mai 16, 2023 6:18 pm
return_of_drakkar skrev: tir mai 16, 2023 8:54 am De siste dagene har bensinen vært cirka 19,50 og diesel cirka 18,00.
Det er 3 kroner for mye.
Og som noen påpeker og man ser så er det de rareste hopp opp med kanskje 4 kroner noen timer noen dager - så med igjen.
Tenk om bensinmafiaens skitne metoder for å holde bensinen 3-9 kroner over normalprisleie (ift. oljepris) kunne være tema for en gangs skyld på noen av de debattene som sendes?

Ren mafia, kriminelle folk som bør betraktes og behandles som dette. Omgås folk til daglig organiserte kriminelle som dette?
På dagen i dag økte CK med cirka 3 kroner og 60 øre. Vet ikke om de gikk ned igjen, men så litt senere at UNOX hadde økt med 19 øre...

startelver

Legg inn av startelver »

WOW sier jeg bare i går fylte jeg for 16.72 for Diesel! Jeg gjentar 16.72!!!

Helt tilfeldigvis i Sørlandsparken på den ubetjente stasjonen der. Og det var 3 kroner lavere enn bensin.
Jeg fylte selvsagt opp tanken.

Har ikke sett sånne priser siden før krigen.

3 timer senere var vi over 20 kroner igjen. :lol:

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jada. Samme kjede har 17,89 for 95 ett sted og 24,88 et annet sted. Hvordan går det an?
Står altså på nippet med to biler å fylle her, men på hjemsteder ligger det flere kroner over der jeg var på tur. (Med annen bil.)

Får sitte vakt på drivstoffappen i pinsehelgen?

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

rosmebraad skrev: tor mai 25, 2023 4:37 pm Jada. Samme kjede har 17,89 for 95 ett sted og 24,88 et annet sted. Hvordan går det an?
Står altså på nippet med to biler å fylle her, men på hjemsteder ligger det flere kroner over der jeg var på tur. (Med annen bil.)

Får sitte vakt på drivstoffappen i pinsehelgen?
Jeg har tre fra samme kjede i nærheten, den ene er konstant 3-5 kroner billigere enn de to andre. Forklaringen er veldig enkel, den billigste har en konkurrerende stasjon i nærheten.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»