Er brukt elbil egentlig så billig å eie?

Svar
Hollabaloo

Er brukt elbil egentlig så billig å eie?

Legg inn av Hollabaloo »

Har du blitt tutet ørene fulle om at elbil er så billig og driftsikkert p.g.a. at man slipper fossilmotor med mange bevegelige deler og potensielle feilkilder?

Du tror at en pent brukt eGolf vil være en sparebøsse på hjul?

Vel......

eGolfs sikre skjebne: Sensorfeil på varmeapparat: https://elbilforum.no/index.php?topic=54533.0
eGolf varmepumpe og ac: https://autoac.no/volkswagen-air-condit ... condition/

For å bruke mindre strøm på oppvarming og forlenge kjørelengden, ble e-Golf også levert med en varmepumpe, etter samme prinsipp som den du kanskje har i huset ditt? Det gjør at hvis du har en e-Golf med varmepumpe, så må den bl.a. ha «kjølegass» for at varmapparatet skal fungere om vinteren. Dessverre har e-Golf sin varmepumpe vist seg å være et lite problembarn.

Etter vår erfaring så ryker desverre kompressor ganske ofte på e-Golf. Mye oftere enn andre biler vi har inne til reparasjon. Kompressor på en fosilbil er en ganske enkel konstruksjon, som drives av en reim og ofte billig. På elektriske biler så består kompressor også av en elektromotor som er koblet på bilens 400V system.

Noen erfaringer fra eGolf-eiere på elbilforum:

Vi var så uheldige at problemer oppsto 2 måneder etter garantiutløp så totalsummen kom på over 25.000,-

Min mor sin E-golf 2015 (31600 km) har akkurat kommet tilbake fra diagnose hos Møller etter problemer med varmeapparatet (blåser kun kaldluft). Garantien gikk ut i oktober og Møller er derfor ikke villig dekke kostnadene. I følge Møller sin diagnose er det funnet feil på "kjølemiddeltrykk og kjølemiddeltempratur føler 1,2 og 5". Stipulerte kostnader ved reparasjon er ca. 17000 NOK.

Vår 15 E-Golf har akkurat fått feil på alle 5 sensorer.. Pris vi fikk var 16000.

Min 2016 modell med VP er også inne med samme feilen nå. De må bytte alle 5 sensorene, så ca samme pris som dere andre, 17,000 kr.

Fikk tlf fra Møller åsane der kunderådgiver startet samtalen med "jeg må bare beklage" for deretter komme med pris estimat på 37k ;D Dette var da også inkl bytte av ventil N643 som det var lekkasje på.

Hei. Var så dum at jeg kjøpte en 2016 E-golf torsdag. På tur hjem ryker varmeapparat og etterhvert kommer en kraftig ulyd. Sensorer gåen. Kompressor osv osv. 70000 kr til det fordømte VAG konsernet. Hvem tar regninga av kjøper og selger her?

Da har denne elendigheten skjedd på min E-golf 2015 også. Møller Trondheim skal ha 18,5 for rep...

En oppdatering herfra; bilen har vært inne til diagnose hos verksted (ikke Møller) Konklusjonen derfra er kompressorhavari med potensiale for metallspon i AC systemet, samt feilkode på temperatursensorer. Forrige gang denne utbedringen ble priset derfra havnet det på ca 65.000kr for full flushing og bytte av alle komponenter (for å være sikker på at alt metallspon var vekke) Så, 65.000kr i reparasjon for en bil som blir solgt for ca 100.000kr på finn.no for øyeblikket.

Jeg har også en e-golf 2015 modell der sensorene gikk i stykker i november i fjor og jeg måtte ut med 18k for å reparere de da jeg endelig fikk time hos Møller 2 måneder senere (!). Garantien hadde selvsagt akkurat gått ut, men ikke reklamasjonsfristen på 5 år. Ifølge loven har jeg da reklamasjonsrett hvis feilen gjelder en mangel på bilen. Men det var ikke Møller enig om.

Samme feil på min E-Golf med havari på kompressor og 2 sensorer. Fikk pris med verksted på 40k for fikse dette. Har tatt dette til forsikringsselskapet men fikk blankt avslag..

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Billigste bilene å eie er de du unngår verditap og unngår dyre vedlikeholdskostnader på. Drivstoffkostnad er kun vesentlig for de som kjører svært mye per år.
Et av mine rimeligste bilhold har B6-motor på 400hk og kostet 7 sifret kjøpesum. En annen rimelig bil for meg kostet tett på 7-sifret og brukte en del bensin med sin V8. Likevel var verditapet så lavt at den ble rimelig å eie.
Har hatt en egolf, den tapte seg en del og blir dermed dyrere totalt sett per mnd selv om drivstoffkostnaden er lav.

henlie

Legg inn av henlie »

Kjenner til disse feilene gjennom en kompis som jobber med bruktbil hos Møller ja. Usikkerhet rundt verditap er også stor, som Kompressor forsåvidt er inne på. Det kan man riktignok også si om man hadde kjøpt en helt ny bil i dag med bensin- eller dieselmotor. Mulig selve verditapet på elbil vil bli noe mer stabilt når det nå er flere biler å velge i og flere har "brukbar" rekkevidde, men det spørs om det blir helt stabilt før ny batteriteknologi (faststoff) er på plass om få år?

Kan man styre seg inn på en brukt, ettertraktet bensin- eller dieselbil kan man sikkert være heldig som Kompressor.

Someone

Legg inn av Someone »

Det hadde jo ikke vært billig hvis f.eks turboen hadde røker på en tilsvarende bensin eller dieselbil heller...

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

En turbo kan kanskje koste 15-25000, maks 30.000 å skifte? Med maskinskadeforsikring hos if kan man få ting som det det dekket mot egenkapital 6000kr. Biler under 150.000km kan tegne maskinskade uansett alder.
Verditap på f eks en tesla model 3 er trolig 80-100.000 første 12-18 mnd.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Vi kan vel konkludere at det 'lønner seg' å bare spare til/nedbetale/leie/lease det man liker og syns er gøy?
For verditap og penger ut skal det bli uansett?
Helt unntaksvis med en del skyhøye bruktpriser i 2022.

Tenk bare på livets CV: 'Blåste penger på fornøyelig kjøring'.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Kompressor skrev: tir apr 25, 2023 10:24 pm Billigste bilene å eie er de du unngår verditap og unngår dyre vedlikeholdskostnader på. Drivstoffkostnad er kun vesentlig for de som kjører svært mye per år.
Et av mine rimeligste bilhold har B6-motor på 400hk og kostet 7 sifret kjøpesum. En annen rimelig bil for meg kostet tett på 7-sifret og brukte en del bensin med sin V8. Likevel var verditapet så lavt at den ble rimelig å eie.
Har hatt en egolf, den tapte seg en del og blir dermed dyrere totalt sett per mnd selv om drivstoffkostnaden er lav.
Men det kommer vel an på om man bytter bil like ofte som andre bytter vindusviskere eller om man har den i ti år?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Jeg vil si nei, men nå er det kun hodeløse tullinger som er opptatt av status som kaster bort mye penger på nye biler, enkelte elbiler minner meg om minidiscen, det er liksom verken enten eller. Bil gir frihet, men man taper penger uansett.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Someone skrev: ons apr 26, 2023 9:14 am Det hadde jo ikke vært billig hvis f.eks turboen hadde røker på en tilsvarende bensin eller dieselbil heller...
Poenget mitt er at elbilens billige "drivstoff" og forenklet motor-system ift fossil er vel og bra, men dersom elbilen samtidig blir utrustet med elbil-særegne løsninger i andre deler av bilen med tvilsom kvalitet og holdbarhet, som koster skjorta å reparere når det går i stykker, så går jo potensielt vinninga opp i spinninga (og vel så det) for den som måtte eie bilen når nybilgarantien er utgått. Og spesielt hvis man har en beskjeden kjørelengde pr år og dermed bare får en liten drivstoffordel. Ref. dette med varmepumpe og AC som er mer komplekst på eGolf enn på en vanlig Golf.

Turbohavari kan man selvfølgelig være uheldig å oppleve, men er noe man kan redusere risikoen for oppstår gjennom godt vedlikehold og korrekt bruk av motoren, og redusere konsekvensen av gjennom diverse forsikringer.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»