Danske priser i dag Rema 1000

Svar
peraleks

Re: Danske priser i dag Rema 1000

Legg inn av peraleks »

Moist skrev: ons nov 02, 2022 12:24 pm
peraleks skrev: ons nov 02, 2022 12:20 pm
startelver skrev: ons nov 02, 2022 12:12 pm


Det er tilbudsaviser i alle butikker, sånn er det i Norge også og jeg forholder meg til det selvsagt

Men så har du også faste lavpriser som ligger langt under Norge.

Jeg nevner brus til 3 kr boksen + pant. Samme med øl fra 4 kr.

Grønnsaker som gulrøtter og andre rotgrønnsaker er rett og slett mye rimeligere. I dag koster 1 kilo 8 danske.
I Norge ligger gulrotbunten på ca 20 til 30 kr. Bare for å ta et eksempel.

Det skyldes jo at danskene importerer mat fra EU i tillegg til at danske bønder produserer stort så utvalget og prisene blir bedre.

Dette gjelder selvsagt også kjøtt. Nå spiser jeg stort sett bare kyllingkjøtt og det er alltid på tilbud i Danmark.
Man hadde First Price gulrøtter til 9,90 kr forrige uke, medregnet de 15 % i rabatt via Trumf så ender man på 8,41 kr.
Kiwi selger igjen også strimlet kyllingfilet, 450 gram til 53,90 kr for tiden, så altså disse tilbudene ser man jo igjen i Norge.

Noe som bringer meg igjen over på hovedpoenget her, det er ganske enkelt ikke så mye å hente i Danmark, spesielt med tanke på at økningene i matvareprisene treffer både dem og Sverige ganske hardt.

Folk som virkelig sliter med å få endene til å møtes vil ikke akkurat prioritere brus og alkohol inn i et stramt matvarebudsjett.
Likevel ligger andelen drikkevarer (brus/øl) på nesten 25%. Og da er jeg ikke en av billigkjedene, så handlemønsteret fortsetter i stor grad som det har gjort, selv om prisene øker.
Stemmer godt dette, men jeg tror nok man vil se en del innskjerpninger nå fremover fra en del hva angår mat.
Jeg er veldig spent på hvordan julehandelen blir i år.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

startelver skrev: tir nov 01, 2022 10:47 am I morgen blir det ny tur til Hirtshals, er gratis å ta fergen på onsdager! Handlelisten er klar.

Her er ukens tilbud fra Rema 1000 : (dagens kurs er 1.37)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Kan noen forklare meg hvordan de danske matprisene kan holdes såpass lave når system, inntekter og utgifter ellers er såpass likt/like mellom Norge og Danmark?

Moist

Legg inn av Moist »

GiPazzini_85 skrev: ons nov 02, 2022 1:27 pm
Kan noen forklare meg hvordan de danske matprisene kan holdes såpass lave når system, inntekter og utgifter ellers er såpass likt/like mellom Norge og Danmark?
Lavere avgifter og fri toll innen EU. I tillegg er distribusjonsleddet mye billigere siden landet er mindre og lettere fremkomst i enn Norge. Når landet er mindre er det også større muligheter for å ha store butikker som omsetter mye mer volum, sammenlignbart med Sverige da største handelspunktene er sentrert. Vi i Norge er spredt over hele landet og skal ha butikker på hvert hjørne
Sist redigert av Moist den ons nov 02, 2022 2:02 pm, redigert 1 gang totalt.

Someone

Legg inn av Someone »

Danmark har ganske mye lavere priser på mat og drikke, dog er ikke Danmark no ebillig land å leve i totalt sett

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Drar du til DK for å spare 5kr/kg for gulrot?

startelver

Legg inn av startelver »

peraleks skrev: ons nov 02, 2022 1:10 pm
startelver skrev: ons nov 02, 2022 12:28 pm
peraleks skrev: ons nov 02, 2022 12:20 pm

Man hadde First Price gulrøtter til 9,90 kr forrige uke, medregnet de 15 % i rabatt via Trumf så ender man på 8,41 kr.
Kiwi selger igjen også strimlet kyllingfilet, 450 gram til 53,90 kr for tiden, så altså disse tilbudene ser man jo igjen i Norge.

Noe som bringer meg igjen over på hovedpoenget her, det er ganske enkelt ikke så mye å hente i Danmark, spesielt med tanke på at økningene i matvareprisene treffer både dem og Sverige ganske hardt.

Folk som virkelig sliter med å få endene til å møtes vil ikke akkurat prioritere brus og alkohol inn i et stramt matvarebudsjett.

Var det 1 kilo ? Link? 10 kr for 1 kilo har jeg faktisk ikke sett i Norge.
Her:
https://allematpriser.no/tilbud/shopgun ... wNv6gu-JZi

FP gulrøtter 1 kg er noe som ofte er på tilbud til 9,90 kr.
Flott da lærte jeg noe nytt. Jeg bruker Coop Xtra stort sett og Rema.

Jeg lager nemlig en juice bestående av gulrøtter, rødbet og spinat som drikkes hver dag.
Det har irritert meg at det koster ofte over 25 kr kiloen for vanlige gulrøtter.

startelver

Legg inn av startelver »

KingKongHalvor skrev: ons nov 02, 2022 2:09 pm Drar du til DK for å spare 5kr/kg for gulrot?
Nei selvsagt ikke.
Når jeg hadde med bilen i sommer fylte jeg opp med 10 kilo gulrøtter og hadde plass til det.

Denne gangen har jeg med ryggsekk og koffert og da et det begrenset med plass.

Jeg skal gi dere totalen når jeg kommer tilbake i kveld.

Men på handlelisten står kyllingfilet, brus, juleøl , vin, sjokolade, og diverse andre matvarer.

Så kan vi sammenligne med Rema i Norge siden alt er kjøpt hos Rema DK.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

GiPazzini_85 skrev: ons nov 02, 2022 1:27 pm Kan noen forklare meg hvordan de danske matprisene kan holdes såpass lave når system, inntekter og utgifter ellers er såpass likt/like mellom Norge og Danmark?
Det triste er at det er enda verre enn prisene gir inntrykk av. Danmark har full moms (25%) på matvarer, så når man sammenlikner med norske må man også ta hensyn til det.

Tar man i tillegg hensyn til alle milliardene landbruket subsidieres med blir det et meget dystert regnestykke. Men det går vel så lenge vi har olje.

peraleks

Legg inn av peraleks »

startelver skrev: ons nov 02, 2022 2:22 pm
peraleks skrev: ons nov 02, 2022 1:10 pm
startelver skrev: ons nov 02, 2022 12:28 pm


Var det 1 kilo ? Link? 10 kr for 1 kilo har jeg faktisk ikke sett i Norge.
Her:
https://allematpriser.no/tilbud/shopgun ... wNv6gu-JZi

FP gulrøtter 1 kg er noe som ofte er på tilbud til 9,90 kr.
Flott da lærte jeg noe nytt. Jeg bruker Coop Xtra stort sett og Rema.

Jeg lager nemlig en juice bestående av gulrøtter, rødbet og spinat som drikkes hver dag.
Det har irritert meg at det koster ofte over 25 kr kiloen for vanlige gulrøtter.
Mener å huske at Rema skal ha noe tilsvarende til 9,90 der og da de følger Kiwi ganske tett på egne varer.
Men ja, gulrøtter er jevnt over noe som pleier å være ganske billig.

startelver

Legg inn av startelver »

peraleks skrev: ons nov 02, 2022 2:35 pm
startelver skrev: ons nov 02, 2022 2:22 pm
peraleks skrev: ons nov 02, 2022 1:10 pm

Her:
https://allematpriser.no/tilbud/shopgun ... wNv6gu-JZi

FP gulrøtter 1 kg er noe som ofte er på tilbud til 9,90 kr.
Flott da lærte jeg noe nytt. Jeg bruker Coop Xtra stort sett og Rema.

Jeg lager nemlig en juice bestående av gulrøtter, rødbet og spinat som drikkes hver dag.
Det har irritert meg at det koster ofte over 25 kr kiloen for vanlige gulrøtter.
Mener å huske at Rema skal ha noe tilsvarende til 9,90 der og da de følger Kiwi ganske tett på egne varer.
Men ja, gulrøtter er jevnt over noe som pleier å være ganske billig.
Nei jeg betaler fra 19,- opp til 30,- .
Burde ha sett det.

startelver

Legg inn av startelver »

Agurk er også interessant. I Norge koster de nå 22 til 26 kroner stk.

I Danmark fikk jeg agurk importert fra Holland til 8 kroner.
Mens den danske kostet 12 kroner.
Agurk er agurk så jeg kjøpte den billigste.

10 agurker til 80 kr hadde altså kostet minst 220 i Norge. Det var i sommer.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Ale skrev: ons des 01, 2021 6:08 pm Gifflar til 14 kr. For en drøm.
Gifler på Kiwi til 19,90 nå.

startelver

Legg inn av startelver »

Som varslet kommer jeg tilbake med en oversikt over handlekurven jeg tok med meg fra Rema 1000 i Danmark og sammenligner direkte med Rema i Norge så godt det lar seg gjøre.

Aller først, ost er ikke rimeligere i Danmark enn Norge. Kilopris på under 100 kroner har vi masse av i begge land. Juice fra konsentrat er minst like rimelig i Norge. Du kan kjøpe 1.5 liter eplejuice til 20 kroner eller på tilbud ned til 10 kroner.

Derimot grønnsaker, frukt, kjøtt og selvsagt drikke er adskillig rimeligere og det er mye å spare.

Men tilbake til min lille handlekurv, jeg har regnet ut norske kroner i parentes men prosentbesparelsen har jeg ikke regnet ut da pakningsstørrelsen er forskjellig:

Matvarer:
  • 5 pk 350 gram kyllingfilet 30 DKR (41 NOK) Rema 450 gram 85,-
  • 5 pk Rema rullepølse 12 DKR (16 NOK) finnes ikke i Norge men tilsvarende Rema kjøttpålegg 20,-
  • 4 store Stryhns grovhakket leverpostei 500 gram 18 DKR (24 NOK)
I Norge selges ikke store pakninger av en eller annen merkelig grunn, bare småbokser 150-200 gram til 15-20 kr. Men nå ser jeg Mills har en 400 gram julepostei som selges til 42 kr hos OBS, allikevel 50% dyrere.
  • 2 kilo danske klasetomater kilopris 22 DKR (30 NOK) Rema 49 NOK
  • 1,5 kilo danske epler i pose 15 DKR (20 NOK) Rema : Norske epler ligger på rundt 25-35 kr kiloen
  • 1 pk 250 gram salami original 16 DKR (22 NOK) Rema Nordfjord 150 gram 15 kr
Drikkevarer + pant:
  • 12 stk Carlsberg Pilsner 4.8% 4 x 12 = 48 DKR (65 NOK) Tilsvarende i Norge fra 20 kr stk x 12 = 240,-
  • 18 stk Coke zero 3 kr x 18 = 54 DKR (74 NOK) +pant Ca.pris i Norge original Coke zero 7 kr x 18= 126,- + pant
  • 6-pack Harbo Julebryg sterkøl over 5% 33 DKR (45 NOK) (selges kun på polet fra 40 kr pr boks.)
  • 5 stk flasker julebrygg sterkøl fra 15-25 DKR (20-34 NOK) (tilsvarende selges i Norge fra 50 til 70 kr flasken)
  • 2 stk Merlot 1659 39 DKR (53 NOK) (tilsvarende rødvin på polet fra 80 kr)
Totalsum handlekurv matvarer:
357 DKR / 487 NOK (Tilsvarende hos Rema i Norge : Ca 740,- )
Penger spart: 253,-

Totalsum handlekurv drikkevarer eks pant:
313 DKR / 428 NOK (Tilsvarende priser i Norge: Ca 1016 NOK)
Penger spart 588,-

Totalsum spart: 841,-

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

OK, så du lager en prissammenligning der du cherrypicker alt som er billigere i DK enn i Norge, og utelater det som er likt priset eller dyrere. Det er jo nyttig.

Someone

Legg inn av Someone »

Moralen er, hold deg til øl :p

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

KingKongHalvor skrev: fre nov 04, 2022 8:28 pm OK, så du lager en prissammenligning der du cherrypicker alt som er billigere i DK enn i Norge, og utelater det som er likt priset eller dyrere. Det er jo nyttig.
Nå nevner han vel ganske greit at ikke alt er rimeligere. Hvorfor kjøpe noe som koster det samme eller mer når du har begrenset med tid og plass? Er jo også lite hensiktsmessig å kaste bort penger.

startelver

Legg inn av startelver »

KingKongHalvor skrev: fre nov 04, 2022 8:28 pm OK, så du lager en prissammenligning der du cherrypicker alt som er billigere i DK enn i Norge, og utelater det som er likt priset eller dyrere. Det er jo nyttig.
Nei, jeg nevnte at alt ikke var rimeligere i Danmark. Det jeg har sammenlignet er jo det jeg har kjøpt , nemlig frukt, grønnsaker og kjøtt.

Det ligger nettbutikk fra Rema.dk ute så det er lett å sammenligne. Men Rema i Norge har ingen nettbutikk, ellers hadde det vært lett å sammenligne.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg kunne kjøpt dobbelt så mye mat hvis jeg ville, men dette er en gratistur hver onsdag til Hirtshals, har man tid til å ta turen er det verdt det.

Jeg kjøpte jo også noe godis ombord i båten på taxfree.

peraleks

Legg inn av peraleks »

startelver skrev: fre nov 04, 2022 11:31 pm
KingKongHalvor skrev: fre nov 04, 2022 8:28 pm OK, så du lager en prissammenligning der du cherrypicker alt som er billigere i DK enn i Norge, og utelater det som er likt priset eller dyrere. Det er jo nyttig.
Nei, jeg nevnte at alt ikke var rimeligere i Danmark. Det jeg har sammenlignet er jo det jeg har kjøpt , nemlig frukt, grønnsaker og kjøtt.

Det ligger nettbutikk fra Rema.dk ute så det er lett å sammenligne. Men Rema i Norge har ingen nettbutikk, ellers hadde det vært lett å sammenligne.
Grei nok den statistikken.
Vil bare si i fra om at strimlet kyllingfilet går for 53 kr på kiwi nå, tror det er 425 gram, norske epler kostet vel og 19,90 per kilo noe som blir nærmere 17 kr med trumf rabatt.

Rema har også 10 % på rabatt og frukt så den må og medregnes inn i prisene.

Ellers er det lite overraskende, Danmark er best på alkohol, brus og kjøtt.

startelver

Legg inn av startelver »

Hvis forslaget til SV går igjennom om halvert moms på matvarer så vil jo dette jevne seg ut.

Morander
Innlegg: 66

Legg inn av Morander »

startelver skrev: fre nov 04, 2022 11:49 pm Hvis forslaget til SV går igjennom om halvert moms på matvarer så vil jo dette jevne seg ut.
Jada, det tar kjeden ut i bedre fortjeneste - uten tvil!!

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

I tillegg er det for mange dansker en kort kjøretur til Tyskland og mulighet til å fylle opp hele bilen for relativt lav kostnad. Deres "harryhandel" til vesentlig mindre pris. Kan ikke være så verst å være dansk :)

Hadde et par danske kollegaer for noen år siden og de var så jævla chill. Selv om de pratet for fort for meg

startelver

Legg inn av startelver »

Må en ny tur til Danmark og da er dette denne ukens tilbud.
Kronekurs danske må ganges med 1.56 :o

Men allikevel er det nok av tilbud langt under norske priser.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Moist

Legg inn av Moist »

startelver skrev: ons apr 26, 2023 6:53 pm Må en ny tur til Danmark og da er dette denne ukens tilbud.
Kronekurs danske må ganges med 1.56 :o

Men allikevel er det nok av tilbud langt under norske priser.

Bilde
Pr 1/2 kg pris ja, her skal jeg love deg de ansatte i butikker i Norge hadde kjeft fått så huden flagrer om misledende markedsføring :lol:

startelver

Legg inn av startelver »

Moist skrev: ons apr 26, 2023 8:05 pm
startelver skrev: ons apr 26, 2023 6:53 pm Må en ny tur til Danmark og da er dette denne ukens tilbud.
Kronekurs danske må ganges med 1.56 :o

Men allikevel er det nok av tilbud langt under norske priser.

Bilde
Pr 1/2 kg pris ja, her skal jeg love deg de ansatte i butikker i Norge hadde kjeft fått så huden flagrer om misledende markedsføring :lol:

Greit nok, men vi snakker om 1 kilo til 30 danske, selv med kronekursen er det langt unna norge.

Moist

Legg inn av Moist »

startelver skrev: ons apr 26, 2023 8:07 pm
Moist skrev: ons apr 26, 2023 8:05 pm
startelver skrev: ons apr 26, 2023 6:53 pm Må en ny tur til Danmark og da er dette denne ukens tilbud.
Kronekurs danske må ganges med 1.56 :o

Men allikevel er det nok av tilbud langt under norske priser.

Bilde
Pr 1/2 kg pris ja, her skal jeg love deg de ansatte i butikker i Norge hadde kjeft fått så huden flagrer om misledende markedsføring :lol:

Greit nok, men vi snakker om 1 kilo til 30 danske, selv med kronekursen er det langt unna norge.
Ja sier ikke noe på prisene, usikker på om lavprissegmentet har noe lignende å tilby her i Norge også.

startelver

Legg inn av startelver »

Moist skrev: ons apr 26, 2023 8:09 pm
startelver skrev: ons apr 26, 2023 8:07 pm
Moist skrev: ons apr 26, 2023 8:05 pm

Pr 1/2 kg pris ja, her skal jeg love deg de ansatte i butikker i Norge hadde kjeft fått så huden flagrer om misledende markedsføring :lol:

Greit nok, men vi snakker om 1 kilo til 30 danske, selv med kronekursen er det langt unna norge.
Ja sier ikke noe på prisene, usikker på om lavprissegmentet har noe lignende å tilby her i Norge også.

Egenprodusert mat med Remamerket står jo sterkt i Danmark, helt andre produkter som selges i Norge. Pussig de ikke kan slå sammen fabrikkene når vi har en norsk eier ? Men det har vel noe med tollsatsene å gjøre.

Moist

Legg inn av Moist »

startelver skrev: ons apr 26, 2023 8:31 pm
Moist skrev: ons apr 26, 2023 8:09 pm
startelver skrev: ons apr 26, 2023 8:07 pm


Greit nok, men vi snakker om 1 kilo til 30 danske, selv med kronekursen er det langt unna norge.
Ja sier ikke noe på prisene, usikker på om lavprissegmentet har noe lignende å tilby her i Norge også.

Egenprodusert mat med Remamerket står jo sterkt i Danmark, helt andre produkter som selges i Norge. Pussig de ikke kan slå sammen fabrikkene når vi har en norsk eier ? Men det har vel noe med tollsatsene å gjøre.
Størsteparten av EMV produktene er produsert av Norske fabrikker fra før av.

Someone

Legg inn av Someone »

startelver skrev: ons apr 26, 2023 8:31 pm Egenprodusert mat med Remamerket står jo sterkt i Danmark, helt andre produkter som selges i Norge. Pussig de ikke kan slå sammen fabrikkene når vi har en norsk eier ? Men det har vel noe med tollsatsene å gjøre.
Det er ikke Rema sine fabrikker

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»