Snuten tok promillekotroll av fotgjengere

Svar
Helloween

Snuten tok promillekotroll av fotgjengere

Legg inn av Helloween »

Observerte dette mildt sagt merkelige fenomenet utenfor Åsane Senter i går.
To betjenter står og tar promille på personer som har parkert bilen og skal registrere seg i parkeringsautomat.
Parkeringsplassen er såpass stor at man ikke kan se om personen som står ved automaten har kjørt bilen selv.
Er dette et typisk Snuten opplegg der alt er dårlig planlagt og gjennomført eller er dette noe de faktisk har juridisk dekning for ? Hvor lett er det å bevise hvem som kjørte inn på parkeringen ? "Min kone kjørte for å ta bussen inn til byen, jeg skal gå hjem"
Hele greien var merkelig.

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

Helloween skrev: fre apr 28, 2023 8:10 am Observerte dette mildt sagt merkelige fenomenet utenfor Åsane Senter i går.
To betjenter står og tar promille på personer som har parkert bilen og skal registrere seg i parkeringsautomat.
Parkeringsplassen er såpass stor at man ikke kan se om personen som står ved automaten har kjørt bilen selv.
Er dette et typisk Snuten opplegg der alt er dårlig planlagt og gjennomført eller er dette noe de faktisk har juridisk dekning for ? Hvor lett er det å bevise hvem som kjørte inn på parkeringen ? "Min kone kjørte for å ta bussen inn til byen, jeg skal gå hjem"
Hele greien var merkelig.
Strengt tatt kan de bare sjekke motorvognfører. Har man parkert og gått ut av bilen, er man ikke motovognfører lenger. Så kontrollen var vel på grensen til ulovlig.

Skulle noen bli tatt, kunne de nekte for at de hadde kjørt.

Virker mildt sagt amatørmessig.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Helloween skrev: fre apr 28, 2023 8:10 am Observerte dette mildt sagt merkelige fenomenet utenfor Åsane Senter i går.
To betjenter står og tar promille på personer som har parkert bilen og skal registrere seg i parkeringsautomat.
Parkeringsplassen er såpass stor at man ikke kan se om personen som står ved automaten har kjørt bilen selv.
Er dette et typisk Snuten opplegg der alt er dårlig planlagt og gjennomført eller er dette noe de faktisk har juridisk dekning for ? Hvor lett er det å bevise hvem som kjørte inn på parkeringen ? "Min kone kjørte for å ta bussen inn til byen, jeg skal gå hjem"
Hele greien var merkelig.
Kanskje alle som kjører inn i parkeringen blir filmet av videoovervåkingen?

Helloween

Legg inn av Helloween »

fargerik skrev: fre apr 28, 2023 9:01 am
Helloween skrev: fre apr 28, 2023 8:10 am Observerte dette mildt sagt merkelige fenomenet utenfor Åsane Senter i går.
To betjenter står og tar promille på personer som har parkert bilen og skal registrere seg i parkeringsautomat.
Parkeringsplassen er såpass stor at man ikke kan se om personen som står ved automaten har kjørt bilen selv.
Er dette et typisk Snuten opplegg der alt er dårlig planlagt og gjennomført eller er dette noe de faktisk har juridisk dekning for ? Hvor lett er det å bevise hvem som kjørte inn på parkeringen ? "Min kone kjørte for å ta bussen inn til byen, jeg skal gå hjem"
Hele greien var merkelig.
Kanskje alle som kjører inn i parkeringen blir filmet av videoovervåkingen?
Sannsynligvis, men det er ikke gitt at man kan bruke eller får tillatelse til å bruke dette i en rettssak. Datatilsynet må vel inn å godkjenne det.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Helloween skrev: fre apr 28, 2023 9:32 am
fargerik skrev: fre apr 28, 2023 9:01 am
Helloween skrev: fre apr 28, 2023 8:10 am Observerte dette mildt sagt merkelige fenomenet utenfor Åsane Senter i går.
To betjenter står og tar promille på personer som har parkert bilen og skal registrere seg i parkeringsautomat.
Parkeringsplassen er såpass stor at man ikke kan se om personen som står ved automaten har kjørt bilen selv.
Er dette et typisk Snuten opplegg der alt er dårlig planlagt og gjennomført eller er dette noe de faktisk har juridisk dekning for ? Hvor lett er det å bevise hvem som kjørte inn på parkeringen ? "Min kone kjørte for å ta bussen inn til byen, jeg skal gå hjem"
Hele greien var merkelig.
Kanskje alle som kjører inn i parkeringen blir filmet av videoovervåkingen?
Sannsynligvis, men det er ikke gitt at man kan bruke eller får tillatelse til å bruke dette i en rettssak. Datatilsynet må vel inn å godkjenne det.
Det å ha kameraer i alle parkeringshus er vel forsåvidt godkjent, da.
Men selvfølgelig....i en rettsak, med en god advokat....vil man nok slippe unna, om man har kjørt med promille eller ikke ;-)
Dog regner jeg med at den som blir fersket uansett vil bli notert på blokka til Onkel Bastian, slik at de kan følge med i fremtiden.
Det er jo litt rart å ha promillekontroll akkurat der, men er det egentlig noen grense for hvor politiet kan gjøre akkurat det?

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

fargerik skrev: fre apr 28, 2023 9:45 am
Helloween skrev: fre apr 28, 2023 9:32 am
fargerik skrev: fre apr 28, 2023 9:01 am
Kanskje alle som kjører inn i parkeringen blir filmet av videoovervåkingen?
Sannsynligvis, men det er ikke gitt at man kan bruke eller får tillatelse til å bruke dette i en rettssak. Datatilsynet må vel inn å godkjenne det.
Det å ha kameraer i alle parkeringshus er vel forsåvidt godkjent, da.
Men selvfølgelig....i en rettsak, med en god advokat....vil man nok slippe unna, om man har kjørt med promille eller ikke ;-)
Dog regner jeg med at den som blir fersket uansett vil bli notert på blokka til Onkel Bastian, slik at de kan følge med i fremtiden.
Det er jo litt rart å ha promillekontroll akkurat der, men er det egentlig noen grense for hvor politiet kan gjøre akkurat det?
Bergens Tidende skrev om politiets fartskontroller inne i Nygårdstunnelen hver gang det regnet og siden har ikke jeg sett dem stå der. Kanskje var det været som fikk dem til å ha promillekontroll under tak?
Om foto; Jeg kjørte inn i en kø, for mange år siden og så da at politiet stod lengre fremme og vinket biler inn til siden. Jeg hadde ikke sikkerhets beltet på meg og tok det på og da jeg kom frem så sa polisen; ser du har sikkerhetsselen på deg nå, men vi har bilde av deg når du kjørte lengre opp i gaten, der du ikke har den på.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Fordomsfull skrev: fre apr 28, 2023 10:02 am
fargerik skrev: fre apr 28, 2023 9:45 am
Helloween skrev: fre apr 28, 2023 9:32 am

Sannsynligvis, men det er ikke gitt at man kan bruke eller får tillatelse til å bruke dette i en rettssak. Datatilsynet må vel inn å godkjenne det.
Det å ha kameraer i alle parkeringshus er vel forsåvidt godkjent, da.
Men selvfølgelig....i en rettsak, med en god advokat....vil man nok slippe unna, om man har kjørt med promille eller ikke ;-)
Dog regner jeg med at den som blir fersket uansett vil bli notert på blokka til Onkel Bastian, slik at de kan følge med i fremtiden.
Det er jo litt rart å ha promillekontroll akkurat der, men er det egentlig noen grense for hvor politiet kan gjøre akkurat det?
Bergens Tidende skrev om politiets fartskontroller inne i Nygårdstunnelen hver gang det regnet og siden har ikke jeg sett dem stå der. Kanskje var det været som fikk dem til å ha promillekontroll under tak?
Om foto; Jeg kjørte inn i en kø, for mange år siden og så da at politiet stod lengre fremme og vinket biler inn til siden. Jeg hadde ikke sikkerhets beltet på meg og tok det på og da jeg kom frem så sa polisen; ser du har sikkerhetsselen på deg nå, men vi har bilde av deg når du kjørte lengre opp i gaten, der du ikke har den på.
Og da fikk du gebyr?

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

fargerik skrev: fre apr 28, 2023 10:06 am
Fordomsfull skrev: fre apr 28, 2023 10:02 am
fargerik skrev: fre apr 28, 2023 9:45 am
Det å ha kameraer i alle parkeringshus er vel forsåvidt godkjent, da.
Men selvfølgelig....i en rettsak, med en god advokat....vil man nok slippe unna, om man har kjørt med promille eller ikke ;-)
Dog regner jeg med at den som blir fersket uansett vil bli notert på blokka til Onkel Bastian, slik at de kan følge med i fremtiden.
Det er jo litt rart å ha promillekontroll akkurat der, men er det egentlig noen grense for hvor politiet kan gjøre akkurat det?
Bergens Tidende skrev om politiets fartskontroller inne i Nygårdstunnelen hver gang det regnet og siden har ikke jeg sett dem stå der. Kanskje var det været som fikk dem til å ha promillekontroll under tak?
Om foto; Jeg kjørte inn i en kø, for mange år siden og så da at politiet stod lengre fremme og vinket biler inn til siden. Jeg hadde ikke sikkerhets beltet på meg og tok det på og da jeg kom frem så sa polisen; ser du har sikkerhetsselen på deg nå, men vi har bilde av deg når du kjørte lengre opp i gaten, der du ikke har den på.
Og da fikk du gebyr?
500 kroner. Like etter fikk jeg det samme beløpet og jeg gadd ikke å krangle. Etter det brukte jeg alltid beltet. Jeg skjønner jo at påbudet er bra for samfunnet og reduserer død og invaliditet. Promillekontroller er også bra, om det får folk til å være mer tilbakeholdende med kjøring ruspåvirket. Som Andreas Wahl fikk frem her https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysning ... TE50009615
Det programmet fikk meg og til å forstå at hasj er mildere enn alkohol, skjønt det sies ikke noe om mengde hasj som ble røykt. Dessuten vet jeg av erfaring, har røykt hasj to ganger, at det virker svært individuelt - at jeg skal IKKE kjøre påvirket av verken det ene eller andre.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Vi lever i et overvåkningssamfunn og politiet er unntatt loven. Dermed kan de bruke kamera ved innkjøringen selv om den egentlig ikke skal kunne brukes til noe annet. Husker politiet lovte på tro og ære at betalingsstolpene som står langs veiene og tar bilde at de som kjører for fort, aldri skal brukes til noe annet. Tok ikke lenge før de tok en tyv og beviste det med bilde fra en fotoboks. Så når politiet kommer er det bare å spre skinkene og ta i mot det som kommer.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Trodde Lena i Døden på Oslo S var den siste som fortsatt brukte uttrykket "snuten".

rubberbandman

Legg inn av rubberbandman »

Sulfat skrev: fre apr 28, 2023 9:47 pm Trodde Lena i Døden på Oslo S var den siste som fortsatt brukte uttrykket "snuten".
Snut er ut!

Helloween

Legg inn av Helloween »

Sulfat skrev: fre apr 28, 2023 9:47 pm Trodde Lena i Døden på Oslo S var den siste som fortsatt brukte uttrykket "snuten".
Ja føler valget står mellom Purken og Snuten. Velger Snuten siden det høres mest retard ut.

Ohlaien

Legg inn av Ohlaien »

Snut er ut:


Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2074

Legg inn av JODDEMM »

Helloween skrev: fre apr 28, 2023 10:00 pm
Sulfat skrev: fre apr 28, 2023 9:47 pm Trodde Lena i Døden på Oslo S var den siste som fortsatt brukte uttrykket "snuten".
Ja føler valget står mellom Purken og Snuten. Velger Snuten siden det høres mest retard ut.
Onkel Politi 😊

Purken: hva om det er en kvinnelig politi: Purka? :D

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Helloween skrev: fre apr 28, 2023 10:00 pm Ja føler valget står mellom Purken og Snuten. Velger Snuten siden det høres mest retard ut.
Det er jo for det meste bare ramp og småkriminelle som kaller politiet for snut og purken. Det er de samme som kaller det å melde fra om en kriminell handling for å tyste. Skal de være ekstra gangsta, så kaller de anmelderen for rotte.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Omoikane skrev: fre apr 28, 2023 8:23 am Strengt tatt kan de bare sjekke motorvognfører. Har man parkert og gått ut av bilen, er man ikke motovognfører lenger. Så kontrollen var vel på grensen til ulovlig.

Skulle noen bli tatt, kunne de nekte for at de hadde kjørt.

Virker mildt sagt amatørmessig.
Slik Helloween forklarer saken, er den ikke på grensen til ulovlig. Det er klink uhjemlet og derfor ulovlig.

Problemet er at domstolene bryr seg fanden om beviset er innhentet ulovlig eller ei.

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

Centrist skrev: lør apr 29, 2023 9:10 am
Omoikane skrev: fre apr 28, 2023 8:23 am Strengt tatt kan de bare sjekke motorvognfører. Har man parkert og gått ut av bilen, er man ikke motovognfører lenger. Så kontrollen var vel på grensen til ulovlig.

Skulle noen bli tatt, kunne de nekte for at de hadde kjørt.

Virker mildt sagt amatørmessig.
Slik Helloween forklarer saken, er den ikke på grensen til ulovlig. Det er klink uhjemlet og derfor ulovlig.

Problemet er at domstolene bryr seg fanden om beviset er innhentet ulovlig eller ei.
Nja.
Hvis politiet selv ser at en motorvognfører parkerer og forlater bilen, kan de ta en kontroll. Dersom de bare stanser folk på en parkeringsplass, uten å ha bevitnet (eller at andre har bevitnet) at det er motorvognføreren, har de ikke hjemmel.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

JODDEMM skrev: lør apr 29, 2023 12:54 am
Purken: hva om det er en kvinnelig politi: Purka? :D
Hvis mannlig politi = purken så er vel kvinnelig politi = råna. Bare for å være konsekvent.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Omoikane skrev: lør apr 29, 2023 10:26 am
Centrist skrev: lør apr 29, 2023 9:10 am Slik Helloween forklarer saken, er den ikke på grensen til ulovlig. Det er klink uhjemlet og derfor ulovlig.

Problemet er at domstolene bryr seg fanden om beviset er innhentet ulovlig eller ei.
Nja.
Hvis politiet selv ser at en motorvognfører parkerer og forlater bilen, kan de ta en kontroll. Dersom de bare stanser folk på en parkeringsplass, uten å ha bevitnet (eller at andre har bevitnet) at det er motorvognføreren, har de ikke hjemmel.
Ref. "at man ikke kan se om personen som står ved automaten har kjørt bilen selv."

Klart hvis politiet ser personen kjøre bilen, er det en annen sak, men samtidig må man spørre seg om det er formålstjenlig.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Knaberaps skrev: lør apr 29, 2023 1:20 am
Helloween skrev: fre apr 28, 2023 10:00 pm Ja føler valget står mellom Purken og Snuten. Velger Snuten siden det høres mest retard ut.
Det er jo for det meste bare ramp og småkriminelle som kaller politiet for snut og purken. Det er de samme som kaller det å melde fra om en kriminell handling for å tyste. Skal de være ekstra gangsta, så kaller de anmelderen for rotte.
Man tyster ikke på venner vettu :D

Du hadde ringt politiet hvis du så en kompis av deg tok seg en stripe kokain?

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Helloween skrev: fre apr 28, 2023 8:10 am Observerte dette mildt sagt merkelige fenomenet utenfor Åsane Senter i går.
To betjenter står og tar promille på personer som har parkert bilen og skal registrere seg i parkeringsautomat.
Parkeringsplassen er såpass stor at man ikke kan se om personen som står ved automaten har kjørt bilen selv.
Er dette et typisk Snuten opplegg der alt er dårlig planlagt og gjennomført eller er dette noe de faktisk har juridisk dekning for ? Hvor lett er det å bevise hvem som kjørte inn på parkeringen ? "Min kone kjørte for å ta bussen inn til byen, jeg skal gå hjem"
Hele greien var merkelig.
Enda verre når de har promillekontroll på en vei hvor du har null sjanse til å stikke av :lol:

Men jeg ble faktisk stoppa i promillekontroll idag. Jeg besto med glans. Dont drink and drive som de sier :D

MRSA

Legg inn av MRSA »

Kul_Djevel skrev: lør apr 29, 2023 12:53 pm
Knaberaps skrev: lør apr 29, 2023 1:20 am
Helloween skrev: fre apr 28, 2023 10:00 pm Ja føler valget står mellom Purken og Snuten. Velger Snuten siden det høres mest retard ut.
Det er jo for det meste bare ramp og småkriminelle som kaller politiet for snut og purken. Det er de samme som kaller det å melde fra om en kriminell handling for å tyste. Skal de være ekstra gangsta, så kaller de anmelderen for rotte.
Man tyster ikke på venner vettu :D

Du hadde ringt politiet hvis du så en kompis av deg tok seg en stripe kokain?
Hadde i alle fall ringt politiet viss det var ruskøyring.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

MRSA skrev: lør apr 29, 2023 2:01 pm
Kul_Djevel skrev: lør apr 29, 2023 12:53 pm
Knaberaps skrev: lør apr 29, 2023 1:20 am

Det er jo for det meste bare ramp og småkriminelle som kaller politiet for snut og purken. Det er de samme som kaller det å melde fra om en kriminell handling for å tyste. Skal de være ekstra gangsta, så kaller de anmelderen for rotte.
Man tyster ikke på venner vettu :D

Du hadde ringt politiet hvis du så en kompis av deg tok seg en stripe kokain?
Hadde i alle fall ringt politiet viss det var ruskøyring.
Hvor går grensen for at du hadde tystet på en god venn? Hvis du visste han kjørte dagen derpå og hadde mistanke om at det kunne være noe promille eller hvis han satt seg i bilen drita? Eller hadde du tystet ved begge tilfeller. Personlig så hadde jeg selvsagt heller stoppet han selv og hindret en venn om å sette seg i en bil drita for å kjøre. Det er det gode kompiser gjør. De ringer ikke politiet da.

Hvis en kompis hadde kommet til meg drita og jeg visste han hadde kjørt, så hadde jeg beslagt nøklene og sørget for at han ikke fikk de før han ble edru. Jeg hadde ikke ringt å tystet på en venn i et slikt tilfelle heller siden fyllekjøringen gikk greit uten skader. Men hadde selvsagt tatt ansvar og sørget for at det ikke gjentok seg den kvelden.

Thomas

Legg inn av Thomas »

Knaberaps skrev: lør apr 29, 2023 1:20 am
Helloween skrev: fre apr 28, 2023 10:00 pm Ja føler valget står mellom Purken og Snuten. Velger Snuten siden det høres mest retard ut.
Det er jo for det meste bare ramp og småkriminelle som kaller politiet for snut og purken. Det er de samme som kaller det å melde fra om en kriminell handling for å tyste. Skal de være ekstra gangsta, så kaller de anmelderen for rotte.
Så om jeg forstår seg rett vil du ha et angiversamfunn?
Handler da ikke om å være gangster å passe sine egne saker.

Selvsagt finnes det tilfeller der man bør melde fra, men stort sett burde folk passe på seg selv

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jarle om å ha noia på snuten :


Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Thomas skrev: lør apr 29, 2023 3:18 pm Så om jeg forstår seg rett vil du ha et angiversamfunn?
Handler da ikke om å være gangster å passe sine egne saker.

Selvsagt finnes det tilfeller der man bør melde fra, men stort sett burde folk passe på seg selv
Kjenner man noen som snyter litt på skatten, så melder man selvsagt ikke fra. Kommer man over et innbrudd, biltyveri, fyllakjøring eller ser at noen blir utsatt for vold, så melder man fra, etter å ha hjulpet personen som ble utsatt for volden. Dette er altså ikke angiveri eller tysting.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Kul_Djevel skrev: lør apr 29, 2023 12:53 pm Man tyster ikke på venner vettu :D

Du hadde ringt politiet hvis du så en kompis av deg tok seg en stripe kokain?
Nei, men jeg ville gjort det dersom han satte seg i en bil i fylla å kjørt. En kompis gjorde nettopp dette mot en annen felles kompis, og i dag er han svært glad for det. Han kom seg ikke langt før politiet stoppet han. Det helt rette å gjøre.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Kul_Djevel skrev: lør apr 29, 2023 2:19 pm Hvor går grensen for at du hadde tystet på en god venn? Hvis du visste han kjørte dagen derpå og hadde mistanke om at det kunne være noe promille eller hvis han satt seg i bilen drita? Eller hadde du tystet ved begge tilfeller. Personlig så hadde jeg selvsagt heller stoppet han selv og hindret en venn om å sette seg i en bil drita for å kjøre. Det er det gode kompiser gjør. De ringer ikke politiet da.
Igjen; det er ikke å tyste. Klart man prøver å hindre en venn dersom han setter seg i bilen i fylla, men klarer man ikke å stoppe han, så melder man selvfølgelig fra til politiet slik gode venner gjerne gjør.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Knaberaps skrev: lør apr 29, 2023 8:24 pm
Kul_Djevel skrev: lør apr 29, 2023 2:19 pm Hvor går grensen for at du hadde tystet på en god venn? Hvis du visste han kjørte dagen derpå og hadde mistanke om at det kunne være noe promille eller hvis han satt seg i bilen drita? Eller hadde du tystet ved begge tilfeller. Personlig så hadde jeg selvsagt heller stoppet han selv og hindret en venn om å sette seg i en bil drita for å kjøre. Det er det gode kompiser gjør. De ringer ikke politiet da.
Igjen; det er ikke å tyste. Klart man prøver å hindre en venn dersom han setter seg i bilen i fylla, men klarer man ikke å stoppe han, så melder man selvfølgelig fra til politiet slik gode venner gjerne gjør.
Selvfølgelig. Først prøver du å stoppe vennen som kjører i rus, om du ikke får det og vet den kjører på veien så ringer du politet, og slipper å være medskyldig i hva som skjer i trafikken. Dette gjelder jo uansett om det er en venn eller ukjent.

Helloween

Legg inn av Helloween »

fargerik skrev: lør apr 29, 2023 3:54 pm Jarle om å ha noia på snuten :

Classic

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»